quote:
Doet het niet?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 12:53 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
2 miljard Euro opgeblazen door domme rekenfout
...Heel verhaal.....
Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
quote:
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:37 schreef soylent het volgende:
Zoooooo dom, die wetenschappers. ZOooooooooo dom!
Spreekt een TS die niet eens foutloos Nederlands of Engels kan schrijven.
Een magneet van 2 miljard?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:53 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
Ontploffing
De ingebruikname van de deeltjesversneller is keer op keer uitgesteld. In maart 2007 verscheen op de site van CERN een bericht dat "the equipment had experienced failure when supporting structures broke." Later werd duidelijk dat een magneet was ontploft in de tunnel, vlak bij de belangrijkste meetapparatuur, waardoor de hele toko ontruimd moest worden. En er waren meer moeilijkheden. Afgelopen maart eisten een aantal mensen bij de rechtbank van Hawaii dat het project gestaakt moest worden omdat ze zich zorgen maakten over de veiligheid van het ding. En de aarde. De rechtbank wees dat verzoek af.
bron BBC
Stakker.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:56 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
maar dan wel een hele grote
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:37 schreef soylent het volgende:
Zoooooo dom, die wetenschappers. ZOooooooooo dom!
Goed, je wilde dus slim overkomen, en dat lukte niet. Ga je nu een trein koppen?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:56 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
maar dan wel een hele grote
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:59 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
da's heel even lekker warm he?
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:01 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Goed, je wilde dus slim overkomen, en dat lukte niet. Ga je nu een trein koppen?
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:59 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
da's heel even lekker warm he?
En aangezien hij niet echt uit elkaar is geploft weten we nu wel wat je niveau is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:02 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
als ik slim had willen overkomen, dan had ik ze gewaarschuwd voordat ie uit elkaar plofte....
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En aangezien hij niet echt uit elkaar is geploft weten we nu wel wat je niveau is.
ik moet zeggen, ik vind je wel geestig. ben je brabander of zo?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:11 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
Wie zijn jullie dan?
Een groepje nieuwsposters met psiegoloogiese kennis, die gezamelijk in jou denkraam wonen, en je daar om de beurt van commentaar voorzien over het nivo van de vorige poster?
Ik zou professionele hulp zoeken als ik jou/jullie was.....
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:15 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik moet zeggen, ik vind je wel geestig. ben je brabander of zo?
quote:
Nieuwsposter vermeld normalitair ook bronnen waarvan men iets vandaan heeft.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:19 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[..]
Nope, maar ik ben vrijwillig reserve-belg, en oefen daarvoor wekelijks.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nieuwsposter vermeld normalitair ook bronnen waarvan men iets vandaan heeft.
Aangezien we je hier alleen maar copy en paste werk zien doen zou ik ook graag de refenties erbij hebben.
quote:Verder wordt in de stukjes die je neer plempt nergens gezegd dat er een een magneet die 2.000.000.000 euro kost opgeblazen is.
quote:Alleen sommige onderdelen zijn mischien wat onder gedimensioneerd.
Ja dat stukje gaat over een stel niet wetenschappers die denken dat de aarde ontploft als dit wetenschappellijk apparaat aangezet gaat worden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:36 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
In den beginne was er CNN
http://edition.cnn.com/20(...)llider.ap/index.html
Dus jou titel is complet onzin.quote:Inderdaad.
Lees je wel wat jezelf post?quote:zoals?
Of snap je niet al te veel van engels dat kan ook, daar hoef je je niet voor te schamen.quote:Analysis revealed that its design, made as thin as possible for better insulation, was not strong enough to withstand the forces generated during pressure testing
ik ook. maar voor zoiets groots moet je nou eenmaal geduld hebben. bij de verbouwing van zoiets kleins als je huis moet je soms ook twee maanden extra uittrekken.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jammer dat het onderzoek nu vertraging oploopt, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten die gevonden gaan worden met de LHC.
Thanx!!quote:
Negatieve propaganda.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:58 schreef Amokzaaier het volgende:
Wat is anti materie?
En straks een heel groot gatquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:00 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]heel groot....
Idd en dat opblazen mag je dan ook even gelijk uitleggen.quote:
Let op, een steun die een hele grote dure magneet moet tegenhouden breekt af, onder slechts een fractie van de druk die hij uiteindelijk te verduren zou gaan krijgen.quote:On March 27, 2007 a cryogenic magnet support broke during a pressure test involving one of the LHC's inner triplet (focusing quadrupole) magnet assemblies, provided by Fermilab and KEK.
Er is een stomme rekenfout gemaakt.quote:No one was injured. Fermilab director Pier Oddone stated 'In this case we are dumbfounded that we missed some very simple balance of forces.'
De controleurs van de plannen hebben zitten slapen.quote:This fault had been present in the original design, and remained during four engineering reviews over the following years.
quote:Analysis revealed that its design, made as thin as possible for better insulation, was not strong enough to withstand the forces generated during pressure testing.
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.quote:
Details are available in a statement from Fermilab, with which CERN is in agreement.Repairing the broken magnet and reinforcing the eight identical assemblies used by LHC delayed the startup date, then planned for November 2007, by several weeks. Initial testing of LHC abilities is scheduled to take place on August, 9th in CERN labs.
Da's volgens mij al gedaan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.
Ja, maar er is geen 2 miljard opgeblazen wat wel gesteld wordt in de TTquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar er is geen 2 miljard opgeblazen wat wel gesteld wordt in de TT
Een test belasting is in het algemeen groter dan de te verwachten werkelijke belasting zodat je kunt zien of iets zal bezwijken. Als je gaat testen met een lagere belasting weet je immers nog niets?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:Voor de klagers en vragers de OP gequote:
[..]
Let op, een steun die een hele grote dure magneet moet tegenhouden breekt af, onder slechts een fractie van de druk die hij uiteindelijk te verduren zou gaan krijgen.
[..]
Er zijn (simpele) zaken over het hoofd gezien, da's net even wat andersquote:Er is een stomme rekenfout gemaakt.
[..]
Dat klopt, is erg spijtig natuurlijk.quote:De controleurs van de plannen hebben zitten slapen.
[..]
Ah, de hele LHC is "opgeblazen"? Of is er slechts een steun van een deel defect dat vervangen moet worden? Of heeft de EU alleen de magneten betaald? En geef nog eens wat preciezer aan waar staat dat de boel ontploft is? Wellicht staat er iets in... is namelijk niet zo'n hele sterke bron.quote:De EU heeft nu al ruim 2 miljard bijgedragen aan dit project.
De schade ontstaan door de verzonden, maar niet langer door magneten in cirkelbaan gedwongen deeltjes is in een gedetaileerd rapport beschreven, en is beschikbaar voor inzage.
wellicht staat er iets in over de explosie die volgde?
[..]
BRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONquote:
Beetje makkelijk om alle ongelukken in de ruimtevaart toe te schrijven aan de complexiteit van het geheel.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Het zijn pioniers op het randje van de menselijke kennis en kunde, dan gaat het wel eens fout. In de ruimtevaart gaan ook simpele dingen fout, en komt de hele handel nog naar beneden ook, dat komt omdat het geheel complex is.
Wie daar niet mee kan leven moet maar voor een maatschappij strijden waarin we voor onze hut vuur gaan zitten maken met een houtje en een stokje.
17 seconden na het eerste vlammetje was het vuur dus door de ruimtepakken van de drie astronauten gegaan.quote:The crew members were reclining in their horizontal couches, running through a checklist when a voltage transient was recorded at 6:30:54 (23:30:54 GMT). Ten seconds later (at 6:31:04) Chaffee said, "Hey..." Scuffling sounds followed for three seconds before Grissom shouted "Fire!" Chaffee then reported, "We've got a fire in the cockpit," and White said "Fire in the cockpit!"
After nearly ten seconds of frenetic movement noises Chaffee yelled, "We've got a bad fire! Let's get out! We're burning up! We're on fire! Get us out of here!"[5][6] Some witnesses said they saw Ed White on the television monitors, reaching for the hatch release handle as flames in the cabin spread from left to right and licked the window. Only 17 seconds after the first indication by crew of any fire, the transmission ended abruptly at 6:31:21 with a scream of pain as the cabin ruptured after rapidly expanding gases from the fire overpressurized the CM to 29 psi.[7]
[..]
To their dismay, the review board found the documentation for CM-012 so lacking that they were at times unable to determine what had been installed in the spacecraft or what was in it at the time of the accident.
Feynman zijnde wie hij was ging natuurlijk verder dan het zoeken van de onmiddelijke oorzaak, en bekeek hij heel het veiligheidsaspect. Bleek dat de betrouwbaarheid van afzonderlijke onderdelen van de shuttle niet op feiten gebaseerd waren maar waarschijnlijk zo gekozen om een aanvaardbaar totaalcijfer te bekomen (1 ramp in de 100 jaar of iets dergelijks).quote:Feynman was so critical of flaws in NASA's "safety culture" that he threatened to remove his name from the report unless it included his personal observations on the reliability of the shuttle, which appeared as Appendix F.[32][33] In the appendix, he argued that the estimates of reliability offered by NASA management were wildly unrealistic, differing as much as a thousandfold from the estimates of working engineers. "For a successful technology," he concluded, "reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled."[34]
Ik ken meer fans van de man. Zelf kan ik alleen oordelen over zijn presentatie van het onderzoek van destijds, en die was briljant. Maar hij wordt dan ook niet voor niets geroemd om zijn lectures. Mijn punt was echter dat door de complexiteit van het geheel de simpele dingen fout gaan. Het zou ook wel heel erg suf zijn als de uitdagingen waar vele jaren aan is gewerkt fout zouden gaan: Als je nou met zijn honderden keihard werkt om een raket buiten de dampkring te krijgen en hij haalt het net niet omdat je te weinig vermogen hebt dan is dat helemaal een afgang.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 20:54 schreef Drijfzand het volgende:
Beetje makkelijk om alle ongelukken in de ruimtevaart toe te schrijven aan de complexiteit van het geheel.
De ontploffing van Challenger was evenmin te wijten aan state-of-the-art technologie die te nieuw was om de risico's te kunnen inschatten, maar aan een O-ring die gebruikt werd in temperaturen waar hij niet geschikt voor was. . Richard Feynman, (de grootste wetenschapper aller tijden!(imho)) was betrokken bij het latere onderzoek:
Wat mij betreft mag je 'politieke' druk of tijdsdruk ook meerekenen als complicerende factor. Dat hoort wel bij de schaal van dat soort projecten. Dit soort randjes van de wetenschap zijn geen individuele ambities meer, maar dure grootschalige projecten met duizenden wetenschappers die moeten samenwerken, en in de organisatie daarvan gaat het fout. Althans, de organisatie is niet zodanig dat domme fouten helemaal worden uitgebannen.quote:Feynman zijnde wie hij was ging natuurlijk verder dan het zoeken van de onmiddelijke oorzaak, en bekeek hij heel het veiligheidsaspect. Bleek dat de betrouwbaarheid van afzonderlijke onderdelen van de shuttle niet op feiten gebaseerd waren maar waarschijnlijk zo gekozen om een aanvaardbaar totaalcijfer te bekomen (1 ramp in de 100 jaar of iets dergelijks).
De LHC is niet de eerste deeltjeversneller maar wel de grootste op dit moment.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:14 schreef Syd het volgende:
iemand een eenvoudige samenvatting voor de leeks hier, waaronder ik val ?
ze hebben een deeltjesversneller gemaakt om nieuwe materie uit te zoeken? of om een kleine zwart gat te maken?
maarja een kleine zwarte gat wordt na mate toch vanzelf groter ?
ik snap er nog niks van.
Zwarte gaten verliezen ook materie. Als een gat te klein is om voldoende nieuw materiaal aan te trekken verdampt het.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:14 schreef Syd het volgende:
iemand een eenvoudige samenvatting voor de leeks hier, waaronder ik val ?
ze hebben een deeltjesversneller gemaakt om nieuwe materie uit te zoeken? of om een kleine zwart gat te maken?
maarja een kleine zwarte gat wordt na mate toch vanzelf groter ?
ik snap er nog niks van.
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:28 schreef DivineJester het volgende:
Wellicht staat er iets in... is namelijk niet zo'n hele sterke bron.
quote:
vind dat de info/bagger verhouding in dit topic nog redelijk hoog ligt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:58 schreef iteejer het volgende:
Interessant gegeven. Het mag dan erg grensverleggende wetenschap zijn, en noodzakelijkerwijs bakken met geld kosten, maar het is wél gemeenschapsgeld en dan moet daar gewoon verantwoording over worden afgelegd.
Jammer dat ook dit topic weer verzandt op de manier waarop het gebracht wordt, het onderwerp verdient beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |