Da's volgens mij al gedaan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.
Ja, maar er is geen 2 miljard opgeblazen wat wel gesteld wordt in de TTquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar er is geen 2 miljard opgeblazen wat wel gesteld wordt in de TT
Een test belasting is in het algemeen groter dan de te verwachten werkelijke belasting zodat je kunt zien of iets zal bezwijken. Als je gaat testen met een lagere belasting weet je immers nog niets?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:17 schreef Hondestrijkijzer het volgende:Voor de klagers en vragers de OP gequote:
[..]
Let op, een steun die een hele grote dure magneet moet tegenhouden breekt af, onder slechts een fractie van de druk die hij uiteindelijk te verduren zou gaan krijgen.
[..]
Er zijn (simpele) zaken over het hoofd gezien, da's net even wat andersquote:Er is een stomme rekenfout gemaakt.
[..]
Dat klopt, is erg spijtig natuurlijk.quote:De controleurs van de plannen hebben zitten slapen.
[..]
Ah, de hele LHC is "opgeblazen"? Of is er slechts een steun van een deel defect dat vervangen moet worden? Of heeft de EU alleen de magneten betaald? En geef nog eens wat preciezer aan waar staat dat de boel ontploft is? Wellicht staat er iets in... is namelijk niet zo'n hele sterke bron.quote:De EU heeft nu al ruim 2 miljard bijgedragen aan dit project.
De schade ontstaan door de verzonden, maar niet langer door magneten in cirkelbaan gedwongen deeltjes is in een gedetaileerd rapport beschreven, en is beschikbaar voor inzage.
wellicht staat er iets in over de explosie die volgde?
[..]
Er zal een boel geld bijmoeten om het beschadigde deel, en de gelijke delen van de installatie te repareren en versterken.
BRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONBRONquote:
Beetje makkelijk om alle ongelukken in de ruimtevaart toe te schrijven aan de complexiteit van het geheel.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Het zijn pioniers op het randje van de menselijke kennis en kunde, dan gaat het wel eens fout. In de ruimtevaart gaan ook simpele dingen fout, en komt de hele handel nog naar beneden ook, dat komt omdat het geheel complex is.
Wie daar niet mee kan leven moet maar voor een maatschappij strijden waarin we voor onze hut vuur gaan zitten maken met een houtje en een stokje.
17 seconden na het eerste vlammetje was het vuur dus door de ruimtepakken van de drie astronauten gegaan.quote:The crew members were reclining in their horizontal couches, running through a checklist when a voltage transient was recorded at 6:30:54 (23:30:54 GMT). Ten seconds later (at 6:31:04) Chaffee said, "Hey..." Scuffling sounds followed for three seconds before Grissom shouted "Fire!" Chaffee then reported, "We've got a fire in the cockpit," and White said "Fire in the cockpit!"
After nearly ten seconds of frenetic movement noises Chaffee yelled, "We've got a bad fire! Let's get out! We're burning up! We're on fire! Get us out of here!"[5][6] Some witnesses said they saw Ed White on the television monitors, reaching for the hatch release handle as flames in the cabin spread from left to right and licked the window. Only 17 seconds after the first indication by crew of any fire, the transmission ended abruptly at 6:31:21 with a scream of pain as the cabin ruptured after rapidly expanding gases from the fire overpressurized the CM to 29 psi.[7]
[..]
To their dismay, the review board found the documentation for CM-012 so lacking that they were at times unable to determine what had been installed in the spacecraft or what was in it at the time of the accident.
Feynman zijnde wie hij was ging natuurlijk verder dan het zoeken van de onmiddelijke oorzaak, en bekeek hij heel het veiligheidsaspect. Bleek dat de betrouwbaarheid van afzonderlijke onderdelen van de shuttle niet op feiten gebaseerd waren maar waarschijnlijk zo gekozen om een aanvaardbaar totaalcijfer te bekomen (1 ramp in de 100 jaar of iets dergelijks).quote:Feynman was so critical of flaws in NASA's "safety culture" that he threatened to remove his name from the report unless it included his personal observations on the reliability of the shuttle, which appeared as Appendix F.[32][33] In the appendix, he argued that the estimates of reliability offered by NASA management were wildly unrealistic, differing as much as a thousandfold from the estimates of working engineers. "For a successful technology," he concluded, "reality must take precedence over public relations, for nature cannot be fooled."[34]
Ik ken meer fans van de man. Zelf kan ik alleen oordelen over zijn presentatie van het onderzoek van destijds, en die was briljant. Maar hij wordt dan ook niet voor niets geroemd om zijn lectures. Mijn punt was echter dat door de complexiteit van het geheel de simpele dingen fout gaan. Het zou ook wel heel erg suf zijn als de uitdagingen waar vele jaren aan is gewerkt fout zouden gaan: Als je nou met zijn honderden keihard werkt om een raket buiten de dampkring te krijgen en hij haalt het net niet omdat je te weinig vermogen hebt dan is dat helemaal een afgang.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 20:54 schreef Drijfzand het volgende:
Beetje makkelijk om alle ongelukken in de ruimtevaart toe te schrijven aan de complexiteit van het geheel.
De ontploffing van Challenger was evenmin te wijten aan state-of-the-art technologie die te nieuw was om de risico's te kunnen inschatten, maar aan een O-ring die gebruikt werd in temperaturen waar hij niet geschikt voor was. . Richard Feynman, (de grootste wetenschapper aller tijden!(imho)) was betrokken bij het latere onderzoek:
Wat mij betreft mag je 'politieke' druk of tijdsdruk ook meerekenen als complicerende factor. Dat hoort wel bij de schaal van dat soort projecten. Dit soort randjes van de wetenschap zijn geen individuele ambities meer, maar dure grootschalige projecten met duizenden wetenschappers die moeten samenwerken, en in de organisatie daarvan gaat het fout. Althans, de organisatie is niet zodanig dat domme fouten helemaal worden uitgebannen.quote:Feynman zijnde wie hij was ging natuurlijk verder dan het zoeken van de onmiddelijke oorzaak, en bekeek hij heel het veiligheidsaspect. Bleek dat de betrouwbaarheid van afzonderlijke onderdelen van de shuttle niet op feiten gebaseerd waren maar waarschijnlijk zo gekozen om een aanvaardbaar totaalcijfer te bekomen (1 ramp in de 100 jaar of iets dergelijks).
De LHC is niet de eerste deeltjeversneller maar wel de grootste op dit moment.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:14 schreef Syd het volgende:
iemand een eenvoudige samenvatting voor de leeks hier, waaronder ik val ?
ze hebben een deeltjesversneller gemaakt om nieuwe materie uit te zoeken? of om een kleine zwart gat te maken?
maarja een kleine zwarte gat wordt na mate toch vanzelf groter ?
ik snap er nog niks van.
Zwarte gaten verliezen ook materie. Als een gat te klein is om voldoende nieuw materiaal aan te trekken verdampt het.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:14 schreef Syd het volgende:
iemand een eenvoudige samenvatting voor de leeks hier, waaronder ik val ?
ze hebben een deeltjesversneller gemaakt om nieuwe materie uit te zoeken? of om een kleine zwart gat te maken?
maarja een kleine zwarte gat wordt na mate toch vanzelf groter ?
ik snap er nog niks van.
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 13:28 schreef DivineJester het volgende:
Wellicht staat er iets in... is namelijk niet zo'n hele sterke bron.
quote:
vind dat de info/bagger verhouding in dit topic nog redelijk hoog ligt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:58 schreef iteejer het volgende:
Interessant gegeven. Het mag dan erg grensverleggende wetenschap zijn, en noodzakelijkerwijs bakken met geld kosten, maar het is wél gemeenschapsgeld en dan moet daar gewoon verantwoording over worden afgelegd.
Jammer dat ook dit topic weer verzandt op de manier waarop het gebracht wordt, het onderwerp verdient beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |