Een debunker is niet iemand die iets niet wil geloven maar iemand die bewijzen en argumenten wil zien en noemt. Een conspiracy aanhanger is iemand die niet geinteresseerd is in bewijzen, maar alleen in de conspiracy zelf. Het beste bewijs dat conspiracy aanhangers noemen is dat "debunkers" die tegenargumenten noemen er niet voor openstaan en/of lid zijn van de FBI.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 05:45 schreef bloedhond het volgende:
ik hoor heel veel mensen zeggen dat debunker hier op fok zitten.
nu is het aan jullie wie is debunker met toenaam en waarvoor denk jij dat.
en aan de niet of wel debunker zijn verweer. {mischien heb jij het wel mis en is hij niet debunker}
zelfs de Moderators mogen mee doen. want jullie zijn ook verdacht. {oo sorry niet boos bedoelt}
dus spelen we eens open kaart. en wil ik eens weten of het nu echt zo is.
zijn er debunkers of niet.
Als we het heel strict bekijken is de definitie van bunk:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 02:28 schreef mike_another het volgende:
[..]
Een debunker is niet iemand die iets niet wil geloven maar iemand die bewijzen en argumenten wil zien en noemt. Een conspiracy aanhanger is iemand die niet geinteresseerd is in bewijzen, maar alleen in de conspiracy zelf. Het beste bewijs dat conspiracy aanhangers noemen is dat "debunkers" die tegenargumenten noemen er niet voor openstaan en/of lid zijn van de FBI.
Een goede conspiracy theorie wordt alleen maar sterker als er MEER tegenbewijzen zijn. Immers elk tegenbewijs is onderdeel van de conspiracy en elk bewijs dat wel de theorie bevestigd is echt bewijs.
Bunk is dus onzin. Een debunker is dus iemand die onzin aan de kaak stelt, nonsense laat zien in andersman verhalen. Een "echt" complot hoeft geen bunk te zijn, met andere woorden, een goede debunker zal goed onderbouwde complotten dan ook niet als zijn doel zien. Een goede debunker komt in actie als er onzin verkocht wordt..quote:Alternative spellings
* buncombe
* bunkum
bunk (countable and uncountable;)
1. (slang) senseless talk; nonsense
2. (Washington circa 1828) any bombastic political posturing or an oratorical display not accompanied by conviction; speechmaking designed for show or public applause.
Mooi gezegd. Maar je doet (wilde) conspiracy aanhangers nu wel een beetje te kort. Waar vroeger een debunker een eervolle benaming was voor iemand die als een Columbo een oplichter ontmaskerde, hebben ze het, zo'n beetje sinds de komst van internet, toch maar mooi voor elkaar gekregen dat het nu ervaren wordt als een scheldwoord. Een debunker vinden ze tegenwoordig iemand die iets niet WIL geloven, ipv iemand die ontegenzeggelijk aantoont dat iets niet waar is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:11 schreef The_stranger het volgende:
Bunk is dus onzin. Een debunker is dus iemand die onzin aan de kaak stelt, nonsense laat zien in andersman verhalen. Een "echt" complot hoeft geen bunk te zijn, met andere woorden, een goede debunker zal goed onderbouwde complotten dan ook niet als zijn doel zien. Een goede debunker komt in actie als er onzin verkocht wordt..
Precies, door iemand een debunker te noemen, geven ze meteen toe dat hun complot vol zit met onzin...quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:57 schreef mike_another het volgende:
[..]
Mooi gezegd. Maar je doet (wilde) conspiracy aanhangers nu wel een beetje te kort. Waar vroeger een debunker een eervolle benaming was voor iemand die als een Columbo een oplichter ontmaskerde, hebben ze het, zo'n beetje sinds de komst van internet, toch maar mooi voor elkaar gekregen dat het nu ervaren wordt als een scheldwoord. Een debunker vinden ze tegenwoordig iemand die iets niet WIL geloven, ipv iemand die ontegenzeggelijk aantoont dat iets niet waar is.
Wel grappig eigenlijk dat ze daadwerkelijk vaak zeggen "jij bent weer zo'n debunker" alsof het een argument is dat hun theorie kracht bijzet. "Jij bent zeker weer zo iemand die volkomen terecht gaat aantonen dat ik een onzin theorie heb". Geeft te denken hoe zorgvuldig iemand z'n eigen ingewikkelde conspiracy theorie onderzocht heeft, als ze iets simpels als het woord debunker al niet kennen noch begrijpen.
Aha, er zijn volgens jou 2 soorten debunkers :quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:32 schreef Detoxinox het volgende:
maar je hebt debunkers en debunkers, de eerste is een normaal persoon die geplaagd door onwetendheid zijn best doet om de wereld te begrijpen en dus hobbymatig in zulke discussies mengt.
De tweede is de Agent Provocateur, iemand die beroepsmatig dus in opdracht zich in dit soort discussies mengt om ze vervolgens volledig om zeep te helpen..
De eerste is ondanks invloeden van eigen belang toch voor rede vatbaar , de tweede absoluut niet
Hoezo vooringenomen? Diegene die officiële verslagen niet geloven zijn kritische denkers, diegene die onzinnige verklaringen aan de kaak stellen zijn onwetend, of niet voor rede vatbaar....quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:32 schreef Detoxinox het volgende:
Debunkers.. dat hangt af van welke kant je het bekijkt.
een "conspiracy theorist" ( kritische denker ) kan de officiele versie van het 9-11 complot ( Osama - Al Qaeda ) debunken, aanhangers van de officiele complot versie menen dan weer de alternatiieve complot theorie te debunken..
zelfde geld voor revisionisten en holocaust
maar je hebt debunkers en debunkers, de eerste is een normaal persoon die geplaagd door onwetendheid zijn best doet om de wereld te begrijpen en dus hobbymatig in zulke discussies mengt.
De tweede is de Agent Provocateur, iemand die beroepsmatig dus in opdracht zich in dit soort discussies mengt om ze vervolgens volledig om zeep te helpen..
De eerste is ondanks invloeden van eigen belang toch voor rede vatbaar , de tweede absoluut niet en gaat dan ook niet inhoudelijk op de discussie in met argumenten of bewijzen. Maar concentreerd zich volledig op het toepassen van standaard debunk technieken als ad hominems, stromannen, cirkel redenaties, misquoten , uitspraken uit verband trekken, provoceren en mierenneuken, DIt soort lui worden middels alarmering software als megaphone http://giyus.org/ massaal op fora afgestuurd waar teveel kritiek word geleverd.
Ik heb ondertussen zo mijn eigen methode ontwikkeld om deze lui te identificeren, die ik helaas niet kan verklappen om enige anticipatie daarop hunnerzijds te voorkomen.
Een "conspiracy theorist" is niet zomaar altijd een "kritische denker", maar iemand die z'n paranoide wereldbeeld (new world order, de overheid is tegen ons) toepast zonder daar gedegen bewijs voor te hebben dat algemeen geaccepteerd is, anders was het geen conspiracy theorie meer.quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:32 schreef Detoxinox het volgende:
een "conspiracy theorist" ( kritische denker ) kan de officiele versie van het 9-11 complot ( Osama - Al Qaeda ) debunken, aanhangers van de officiele complot versie menen dan weer de alternatiieve complot theorie te debunken..
Revisionisten = complot aanhangers, Holocaust gelovers en niet-revisionisten = debunkersquote:zelfde geld voor revisionisten en holocaust
Toch knap dat je in een grammaticale discussie over het woord debunken een complottheorie weet te wurmen over het debunken zelf. Dus waar veel kritiek wordt geleverd betekent per definitie dat die kritiek klopt, ongeacht hoe paranoide en ongefundeeerd dat gebeurt? En iedereen die de ongefundeeerde kritiek aan de kaak stelt met bewijzen zijn in dienst van de FBI en CIA? Prototype waanidee van een complotaanhanger.quote:maar je hebt debunkers en debunkers, de eerste is een normaal persoon die geplaagd door onwetendheid zijn best doet om de wereld te begrijpen en dus hobbymatig in zulke discussies mengt.
De eerste is ondanks invloeden van eigen belang toch voor rede vatbaar , de tweede absoluut niet en gaat dan ook niet inhoudelijk op de discussie in met argumenten of bewijzen. Maar concentreerd zich volledig op het toepassen van standaard debunk technieken als ad hominems, stromannen, cirkel redenaties, misquoten , uitspraken uit verband trekken, provoceren en mierenneuken, DIt soort lui worden middels alarmering software als megaphone http://giyus.org/ massaal op fora afgestuurd waar teveel kritiek word geleverd.
Wederom bevestiging van een nogal paranoide levenshouding. Maar daarmee ook bevesting van mijn beroepsmatige plicht om dat te roepen neem ik aan?quote:Ik heb ondertussen zo mijn eigen methode ontwikkeld om deze lui te identificeren, die ik helaas niet kan verklappen om enige anticipatie daarop hunnerzijds te voorkomen.
A debunker is an individual who discredits and exposes claims as being false, exaggerated, unscientific or pretentious. Debunking is the act of disproving a proposal or hypothesis, generally in an academic or scientific sense.quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:34 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik geloof wel in complottheorieën maar volgens mij betekend het debunken al het andere uitsluiten.
Ticker wou mij op m'n kanus slaanquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:43 schreef Scorpie het volgende:
Volgens Ticker en NorthernStar ben ik een debunker
Zei je iets over zijn homey`s de Illuminati of de Reptilians??quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:58 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ticker wou mij op m'n kanus slaan
Heh, hij was ons beide aan het uitkafferen daar geloof ikquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zei je iets over zijn homey`s de Illuminati of de Reptilians??
nee sorry volgens mij is debunker iemand die topic of conspiracy's blocked. en zegt dat alles in de wereld koek en ei is. en het meestal met een grap af doen. en doen als of er helemaal geen complotten bestaan. dat is volgens mij debunkers.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 02:28 schreef mike_another het volgende:
[..]
Een debunker is niet iemand die iets niet wil geloven maar iemand die bewijzen en argumenten wil zien en noemt. Een conspiracy aanhanger is iemand die niet geinteresseerd is in bewijzen, maar alleen in de conspiracy zelf. Het beste bewijs dat conspiracy aanhangers noemen is dat "debunkers" die tegenargumenten noemen er niet voor openstaan en/of lid zijn van de FBI.
Een goede conspiracy theorie wordt alleen maar sterker als er MEER tegenbewijzen zijn. Immers elk tegenbewijs is onderdeel van de conspiracy en elk bewijs dat wel de theorie bevestigd is echt bewijs.
Nou, nee.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:59 schreef bloedhond het volgende:
[..]
nee sorry volgens mij is debunker iemand die topic of conspiracy's blocked. en zegt dat alles in de wereld koek en ei is. en het meestal met een grap af doen. en doen als of er helemaal geen complotten bestaan. dat is volgens mij debunkers.
Het is leuk dat je dat vind, maar het is onwaar. Helaas zijn er meerdere complotgelovers die de term zo gebruiken, maar het is feitelijk onjuist....quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:59 schreef bloedhond het volgende:
[..]
nee sorry volgens mij is debunker iemand die topic of conspiracy's blocked. en zegt dat alles in de wereld koek en ei is. en het meestal met een grap af doen. en doen als of er helemaal geen complotten bestaan. dat is volgens mij debunkers.
Ik wil ook beroepsdebunker worden, enig idee welke opleiding ik daarvoor moet volgen?quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:32 schreef Detoxinox het volgende:
Debunkers.. dat hangt af van welke kant je het bekijkt.
zelfde geld voor revisionisten en holocaust
gewoon gelovenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:36 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik wil ook beroepsdebunker worden, enig idee welke opleiding ik daarvoor moet volgen?
Alleen maakt het niet uit wat 'volgens jou' is, het gaat erom wat het echt inhoudt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:59 schreef bloedhond het volgende:
[..]
Skepticus dusquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:43 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Alleen maakt het niet uit wat 'volgens jou' is, het gaat erom wat het echt inhoudt.
Dus wat de standaard-definitie van het woord is, en niet hoe een stel conspiracy-fannaten het graag uit willen leggen.
onwaar,overdreven en huichelarij. dat is wat jij bedoelt. dus debunkers bestaan niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, nee.
http://www.thefreedictionary.com/debunk
"To expose or ridicule the falseness, sham, or exaggerated claims of: debunk a supposed miracle drug."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |