mijn middag in 3 woorden:
Ow... waar begin ik toch
Ik ging dus kijken naar een GS500, in Bergeijk. Ik zal bij het begin beginnen

Komen daar aan en inderdaad, het was een handelaar, wat ik al dacht nav meerdere marktplaats advertenties. Goed, we lopen naar binnen. Omg

allemaal geile motoren en onderdelen, een schuur vol

Ow, ik kwam voor de GS... klopt
Eerst nog even plassen en intussen zette Frank de GS neer. Begin maar met een flink kritische blik dacht ik zo. En ja, die was best kritisch. Eventjes een opsomming van wat ik zo op het eerste gezicht tegen kwam:
Minpunten:
- dichtgelijmd scheurtje in buddy
- enkele sleutel in contact, geen reserve
- knipperlicht linksvoor verbogen
- beide stuurgewichtjes wat krom in de clipons
- deukje in tank met krasjes, licht roestend
- tankrand en sierstrip wat afbladderent en roestend
- subframe vertoonde wat roestplekjes
- olie langs kleppendeksel aan 1 kant? pakking zou vervangen zijn?
- Mijlenteller
- Toeren bleven "lang" hangen voor mijn gevoel, zeker 2 seconden om van 6 K af te zakken naar stationair.
Pluspunten:
- hagelnieuwe BT45 achter, voor een goede (power sport street max zoiets...)
- ketting tandwielen goede staat
- weinig roest bij balhoofd
- verlichting werkt correct
- kleuren matchten bij men helm
- startte in 1 keer goed koud
- voetsteunen nog prima, geen glij of val / KD schade
- blok zag er schoon uit, nieuwe bougies
Oke... heb zeker 5 minuten staan kijken voelen en aaien voordat ik mijn mond open deed en hem ging starten

Ik dacht al van nou, 850 vraagprijs vind ik te veel, zeker weten in deze staat. Toen ging ik hem dus starten, hmmmm hmmmm hmm....... Starte netjes, beetje spelen met choke om hem soepel draaiend te houden en daarna liep het prima. Zij het niet dat er een continu tik in zat, een hogere toon tik, wat mij deed denken aan "de tik" van een GS. Vroeg hier naar, wist hij niet veel van. Oke, probeer het wel met de proefrit dacht ik.
Maar er zit ook nog een andere aparte tik in het blok. Niet echt een tik, maar meer een klop? Het doet zich alleen voor onbelast in lage toeren, tijdens het rijden merk je er niks van. Het is niet echt in verband met toeren, dat wil zeggen het is er +- 3 slagen wel, dan eens 2 - 3 -4 slagen niet, dan weer ff wel. Apart, kon het zo niet thuis brengen.
Van kijken en luisteren wordt je niet veel wijzer, dus het werd tijd voor een proefritje. Opstappen was lekker, gaf me meteen al een prima gevoel. Schakeld soepel, koppelingskabel mag wel ff goed ingeolied worden denk ik, en zoniet ben ik gewoon verwend met mijn ervaringen

Goed die klopperklop verdween zodra ik gewoon ging rijden, het ging eigenlijk best prima. Vond die tik nog best eng, maargoed ik hoopte dat deze zou verdwijnen als de motor wat warmer was.
Nou het beestje reed wel lekker, stuurt makkelijk in, remt ook prima, geeft vertrouwen met de wegligging. Trekt ook redelijk vlot op

Beter dan die VTR 250 van de week _0- Na 6 mile hield ik het weer voor gezien want ja, heb immers nog geen rijbewijs en de donkere lucht kwam steeds dichter bij. Gelukkig hield ik het net in de proefrit ff droog
Kom terug aan, blok voelt wel wat warmer maar de tik is nog niet weg. Het kloppen is er ook weer zodra ik stil sta

Nou, mijn optimisme over de kleur was al snel verdwenen. Dit was toch echt niet waar ik op gehoopt had, en bah wat reed het toch lekker :$
Stap af met mijn twijfels, niet wetend over hoe en wat loop ik nog een rondje om de motor heen. Had voor ik ging rijden de olie van de kleppendeksel afgehaald, en nu zat er weer wat! Liep nog eens een keer erom heen, hmm. WTF

de reactiestand van de remklauw achter, er ontbreekt een bout? Gelukkig is er niks gebeurd want het is niet geheel ongevaarlijk. Ik "grapte" zo van heb je toevallig een bout bij de kleppendeksel vergeten? Nou, ik keek eens en verrekt, er past zo een bout op de plek van de lekkage

Buddy er nog eens af getrokken, onder de tank viel roest ook nog mee, subframe ook. Eigenlijk alleen aan de buitenkant, wat bloot staat aan weer enz.
Tsja, lang twijfelen, dit is niet de ideale GS die ik voor ogen had. Even overleggen samen met mijn baas, met wie ik was kijken. Besloten om echt niet hoger te gaan 650, want perfect is de GS van verre.
Begonnen met bieden bij 500, een kutprijs natuurlijk als hij 850 vraagt. Nee daar kon hij em ook echt niet voor weg doen. Dat snap ik, maar 850 is ook te veel

750 wilde hij toch echt wel hebben. Nou, 600 ? want ik heb betere GSen gezien. Die stilte leek wel eeuwen te duren, ik moest volhouden want ik wilde er geen cent meer voor betalen dan 650. Gelukkig kwam hij met 650 op de proppen, want bij 700 was ik zo weer weg gelopen. 650, en dan fix je de bouten en controleer je alles even ok? Deal
Ik was stiekem al verliefd geworden toen ik de 2e bocht om was, het reed prima verder
linkje naar de advertentie:
http://motoren.marktplaats.nl/motoren-suzuki/183053194-gs-500-e.html?return=eJw1jVsOgjAQRfdCAn%2FSUkRMCTG4kwZQmj7DtNFg3LtTxZ%2B5J%2BfeZASv%2BEty2gFn9MgzmMU6Lt0SgueEKOdnWxqxquC1EAFKq4lxwa2z%2FecB4haVJGNL23IJRl%2Beuq%2BKCfrg8nqo8vqq8Qyn9pyQIeIyYUDcpEeE2wT71idLEQwWg41mXuWYfNy9eiD8fuasYfQO32hoKh1IbFnhfexp1r0%2FXT5EZQ%3D%3D&df=1&fta=eNpNkltu4zAMRfciYPpNUm8J2cJsITDqTMaokxiR3QYtsvehpFgafxjOybXIQ3MILvwkvontPh8%2FhzmJmIJXQTzmA76N6bDeAsYZg7EuzhQs2Div4XtaYvozJv5vWQPEyxKu2%2BV0n97jsvHvj6%2BQtu%2FtY%2FpFcE580wDxlqZAb8uyHSBX4SLLcD6JOPEpKcggppHLD0FC%2BJn4EG4kCHTSOKVA7bnClDRKWciMWg6kBJKZyZ1pktpbl5l6Mau8ZaYz0y0HCFwoM7PnLJ8INWf%2Fq2EJS87tjF%2B0yhTmd4ak%2Bao9NxHlpMbaNHYTQ05hhdQhkqfSNjYXTlntbIGqN5TnU6Sx2fC0UfrSEZo%2BMmCn2lL3sRqNrtWbkCInSfkCfYcGjKcy8WZEVlspy5mEvSUt0VfYP443kg0KbEZA5FxtnrqRs864mmxGkqdJUL93M5LK2JcRdSP0nlRxp93IOq%2BdeSV9T%2FIK5d148hrz9q23ZRjTcT5dz%2BvfHM2aCEG8b%2Ff7cbqOp8dO%2Bf3L8Djm9eWNHcsOUhDDl4i%2FX4%2BfeZN5kZ%2FPfwcJ2RY%3D&fta_ind=22&fs=1Aub kom mij bruut uit mijn droom schoppen door te vertellen wat de tikken en kloppen mogelijk kunnen zijn

Het liep verder prima, maargoed.... Ik zeg maar niks. Soms is het beter om maar niet na te denken