Oh ja, internet mag natuurlijk dan niet meer...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 14:36 schreef Devlinsect het volgende:
Overigens denk ik dat weinig mensen zullen toegeven dat ze schuldsanering hebben of uberhaupt kunnen internetten wanneer ze in de schuldsanering zitten.
Bij het oriënterend gesprek hadden ze het over 20 euro per week, maar dat was nog niet gebaseerd op persoonlijke omstandigheden. De enige 'dure' uitgaven die mijn moeder heeft zijn voor haar rookverslaving (met deze stress komt ze daar zeker niet vanaf) en haar twee honden, die ook moeten eten. Het lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten die weg te doen. Geen auto, geen internet, bellen doet ze ook niet veel.quote:De vragen die je stelt zijn per individu bepalend. Dus je kan niet zeggen wat een normaal weekbedrag is. Er wordt gekeken naar de openstaande schulden en wat je moeder minimaal nodig heeft om te leven. Dan wordt er vanuit gegaan, droog brood en je onderbroek binnenste buiten zodat je niet nog een keer een was hoeft te draaien bij wijze van spreken.
Er zijn mensen die van 80 euro moeten leven. Dus lees: van moeten eten. Telefoonabbo, internet, veel stroomverbruik en lekker warm bij de kachel zitten, zit er dus niet meer bij.
Helaas, dit hebben we al geprobeerd, maar de BD vind dat mijn moeder zelf op had moeten letten of het bedrag aangepast was. Ze vonden niet dat zij aansprakelijk gesteld konden worden voor hun eigen foutquote:Kortom, probeer het geld te lenen via een andere manier of met de BD een afspraak te maken om het bedrag in termijnen terug te laten betalen. Wanneer je kan aantonen, wanneer je het huis bent uitgegaan d.m.v. huurcontract of contract via GBA (gemeentelijke basisadministratie) dan lijkt mij het probleem al opgelost.
1. Hoe hoog zijn die leningen dan ?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:07 schreef Phaidra het volgende:
Helaas, dit hebben we al geprobeerd, maar de BD vind dat mijn moeder zelf op had moeten letten of het bedrag aangepast was. Ze vonden niet dat zij aansprakelijk gesteld konden worden voor hun eigen fout. Dat zij niet eerder aan de bel hebben getrokken, neem ik ze dan ook zeer kwalijk, maar frustratie brengt je meestal niet verder...Betaling in termijnen kon wel, maar omdat het binnen een jaar terug moet zijn betaald werd het bedrag simpelweg te hoog voor mijn moeder. Hiernaast had ze al leningen lopen, en wil ze absoluut niet bij familie aankloppen (mijn tante zou het haar zo geven, maar ze schaamt zich ervoor, dus buiten ons gezin weet niemand het).
Ik vraag me af of je rust zult vinden in de schuldhulp. Volgens mij is het zo dat je je eigen post niet meer mag openmaken en dat soort dingen ?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:01 schreef Phaidra het volgende:
Mijn moeder heeft haar keuze gemaakt mbt schuldhulp en ze hoopt daarin rust te vinden.
1.Er was een doorlopende lening afgesloten ivm verhuizing 3 jaar geleden, en ze kocht meubels/wasmachines indien nodig bij een postorderbedrijf omdat dat op afbetaling kon betalen. Op die manier kon ze alles net bolwerken. In combinatie met de schuld bij de belastingdienst zal alles bij elkaar rond de 4000 euro zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
1. Hoe hoog zijn die leningen dan ?
2. Misschien dat je de Inspecteur zelf een brief zou kunnen schrijven met een beroep op de hardheidsclausule ? Sterfgeval etc. beetje slijmen ?
Uhmm, geen idee! Wikipedia zegt dit: De schuldsaneringsregeling is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt hem de zogenaamde schone lei gegeven. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. http://nl.wikipedia.org/w(...)Natuurlijke_Personen Maar ik heb geen idee of dit wettelijk of minnelijk is...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:47 schreef Steeven het volgende:
Hebben we het hier over wettelijke of minnelijke schuldsanering, want de wettelijke kom je sinds 01-01-08 niet zomaar meer in. Als het wettelijk is zal er vast een lange wachtlijst zijn ook nog, als je het daar op aan laat komen wens ik je veel sterkte.
Ah ok, dit is inderdaad de wettelijke schuldsanering, of WSNP om het even af te kortenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:55 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Uhmm, geen idee! Wikipedia zegt dit: De schuldsaneringsregeling is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt hem de zogenaamde schone lei gegeven. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. http://nl.wikipedia.org/w(...)Natuurlijke_Personen Maar ik heb geen idee of dit wettelijk of minnelijk is...
De wachtlijst zijn we nu door, mijn moeder heeft zich in april aangemeld, nu is ze aan de beurt. Volgens de gemeente was de gemiddelde wachttijd 6 weken, maar die zijn ruim overschreden. Het leek ons al wat weinig...
Ah, een stuk duidelijker. Je verhaal komt over als overmacht, sommige mensen hebben nu eenmaal pech (er zitten een hoop mensen in de WSNP die dat niet eens verdienen), maar als het klopt wat je zegt hoop ik voor je dat de rechter de schuld en de problemen er omheen hoog genoeg acht om je moeder toe te latenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:23 schreef Phaidra het volgende:
@Steeven: Ja, we hebben meerdere malen om de tafel gezeten, maar we komen er zonder hulp niet meer uit. Tenminste, na een jaar proberen zelf alles te regelen, alles op een rij te krijgen maar steeds overal nee te horen krijgen, zakt de moed je in de schoenen. Ik heb gehoord dat als de mensen van de schuldhulp contact opnemen met de organisaties, alles in 1 telefoontje geregeld is (wellicht iets overdreven, maar je snap mijn punt denk ik wel).
We hebben het nooit breed gehad, mijn vader werkte bij de PTT, zonder opleiding (hij moest na de basisschool voor zijn ouders aan het werk..) en mijn moeder was thuis voor ons (ze is ook arbeidsongeschikt). Na zijn pensioen en overlijden bleef er niet veel over van de toch al niet riante inkomsten... Elk dubbeltje werd omgedraaid en sommige werden zelfs twee keer gebruikt. Dit ging lange tijd goed, totdat je echt een groot bedrag moet betalen... Het leek ook, nadat ik uit huis ging, beter te gaan met het geld, maar dat kwam dus door het teveel aan geld van de BD!!
Dat is schuldhulpverlening. Het werkt voor een groot deel vergelijkbaar met WSNP, zij het dat er geen RC en bewindvoerder toezicht houden en er ook geen postblokkade zal komen. Praktisch gezien is het echter niet zo verschillend, want zoals je het vertelt gaat de schuldhulpverleningsinstantie budget-beheer doen, waardoor ze uiteindelijk praktisch gezien toch onder toezicht staat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:41 schreef Phaidra het volgende:
Volgens mij zou het schuldhulpverlening moeten zijn, maar mijn de uitleg die wij kregen komt wel overeen met de info op de site van Wikipedia die ik quotte. En dat ging over WSNP. Ik vind het maar verwarrend. We hebben via de gemeente hulp aangevraagd, er is een intake geweest en daarop werd mijn moeder op de wachtlijst gezet. Ik neem aan dat als ze er niet voor in aanmerking zou komen, ze ook niet op de wachtlijst was gezet. Lijkt me zonde van de lange wachtlijst!
Voor sommige mensen is 3000-4000 euro erg veel geld. Wellicht zit er in de portemonnee van TS en haar broers en zussen niet zoveel. Daar kunnen wij niet in kijken, maar TS wel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:05 schreef SHE het volgende:
Niet dat dat wat uitmaakt, want geld is geld, maar hoe kan het in vredesnaam dat een familie niet in staat is om 3000 of 4000 euro te regelen?
BD accepteert termijn betaling. Als mama 125,- ophoest per maand en tante en kinderen samen ook 125,- , dan is mama na een jaar schuldenvrij.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is 3000-4000 euro erg veel geld. Wellicht zit er in de portemonnee van TS en haar broers en zussen niet zoveel. Daar kunnen wij niet in kijken, maar TS wel.
Dat zou ik niet te hard zeggen. Ook in Nederland komt armoede voor.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:
[..]
BD accepteert termijn betaling. Als mama 125,- ophoest per maand en tante en kinderen samen ook 125,- , dan is mama na een jaar schuldenvrij.
Niemand in Nederland heeft minder dan 125,- per maand te besteden. Zelfs een straatnieuws verkoper niet.
Juist, ben benieuwd naar de reden van TS om het gewoon niet zo aan te pakken. 250 per maand is echt peanuts..zeker verdeeld over meerdere mensen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:
[..]
BD accepteert termijn betaling. Als mama 125,- ophoest per maand en tante en kinderen samen ook 125,- , dan is mama na een jaar schuldenvrij.
Niemand in Nederland heeft minder dan 125,- per maand te besteden. Zelfs een straatnieuws verkoper niet.
k vind dat je er wat gemakkelijk over denkt, 250 euro in een maand is best aardig aan geldquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:17 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Juist, ben benieuwd naar de reden van TS om het gewoon niet zo aan te pakken. 250 per maand is echt peanuts..zeker verdeeld over meerdere mensen.
Ik ben fulltime student en werk parttime 3x per week bij. Verdien hiermee ruim 900 euro per maand.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:25 schreef Ynske het volgende:
[..]
k vind dat je er wat gemakkelijk over denkt, 250 euro in een maand is best aardig aan geld
Om voor de voedselbank in aanmerking te komen, moet je minder dan 150 euro per maand te besteden hebben. Het aantal klanten van de voedeselbank in aanmerling genomen, zou ik niet durven zeggen dat er geen armoede is in Nederland.......quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:
Dan zou je denken dat stoppen met roken ook tot de mogelijkheden behoort.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:07 schreef Phaidra het volgende:
-knip-
Bij het oriënterend gesprek hadden ze het over 20 euro per week, maar dat was nog niet gebaseerd op persoonlijke omstandigheden. De enige 'dure' uitgaven die mijn moeder heeft zijn voor haar rookverslaving (met deze stress komt ze daar zeker niet vanaf) en haar twee honden, die ook moeten eten. Het lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten die weg te doen. Geen auto, geen internet, bellen doet ze ook niet veel.
-knip-
Het voordeel van de schuldsanering is dat zij alles overnemen (natuurlijk kreeg ze opeens ook een hele hoge gasrekening die tegelijkertijd betaald moest worden en werd ze ziek, waardoor haar ziektekosten de lucht in schoten) dat hopelijk een berg stress wegneemt. We lopen nu al meer dan een jaar langs allerlei instanties, en niemand die wil meewerken.
-knip-
gewoon een kwestie van je geld laten beheren. Als je geen tabak kunt kopen kick je vanzelf af, of gaan mensen zich dan prostitueren voor een shotquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:20 schreef krakkemieke het volgende:
Het is andersom MikeyMo.....
Het is moeilijker om te stoppen, juist omdat je al in de stress zit.......
De Belastingdienst accepteert ook wel een regeling maar dan moet je het wel binnen 1 boekjaar hebben afgelost.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:39 schreef BlueMage het volgende:
Ik vind 't zeer vreemd dat zoals ik 't begrijp van de originele post dat de belastingdienst geen regeling in termijnen accepteert. Zelfs ik met m'n lullige 1100 Euro ofzo die ik teveel had ontvangen door 'n fout van hen kreeg de aanbieding om 't in termijnen af te betalen (heb 't in 1 keer betaald om d'r vanaf te zijn maar goed) dus...
En verder ma heeft via d'r werk nog wel 'ns te maken met mensen die 'n bewindvoerder hebben en op 'n budget zitten enzo en da's geen pretje zoveel begrijp ik d'r wel van, ik vind dat echt 'n eindstation. Schraap gewoon met je familie dat geld bij mekaar, ik ben enig kind maar ik zou 't ook doen voor m'n ouders.
M.
Hou eens op om de BD de schuld te geven van de financiele zorgen. Uit je verhaal haal ik uit dat moeder te trots is (ik gok vanwege haar roots) dus leningen sluit met Wehkamp or whatever (dus koop nu een product van ¤1000 en betaal terug ¤1400 euro in 3 jaar, zo werkt dat).quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:23 schreef Phaidra het volgende:
We hebben het nooit breed gehad, mijn vader werkte bij de PTT, zonder opleiding (hij moest na de basisschool voor zijn ouders aan het werk..) en mijn moeder was thuis voor ons (ze is ook arbeidsongeschikt). Na zijn pensioen en overlijden bleef er niet veel over van de toch al niet riante inkomsten... Elk dubbeltje werd omgedraaid en sommige werden zelfs twee keer gebruikt. Dit ging lange tijd goed, totdat je echt een groot bedrag moet betalen... Het leek ook, nadat ik uit huis ging, beter te gaan met het geld, maar dat kwam dus door het teveel aan geld van de BD!!
^^ wat hij zegt. Je hoeft niet in armoede te leven, het zijn de (verkeerde) keuzes die men maakt zodat men hierin werkt. Je hoeft niet te roken en 2 honden te verzorgen, ondanks dat het beide een groot deel van je leven is. Keuzes maken in het leven als je op zwart zaad zit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 23:25 schreef karr-1 het volgende:
Ik zou het ook zelf op lossen, hulpverlening is echt een eindstation, daar wil je zover mogelijk vandaan blijven als het niet perse noodzakelijk is.
Los van dit onderwerp ben ik er van overtuigd dat armoede in dit land niet bestaat, het is een kwestie van verkeerde keuzes maken in het leven. Voedselbanken zouden wat mij betreft per direct gesloten moeten worden, op die manier wordt niemand gestimuleerd om de problemen op te lossen.
Exact wat ik bedoel te zeggen.....quote:Op woensdag 6 augustus 2008 09:48 schreef Devlinsect het volgende:
^^ wat hij zegt. Je hoeft niet in armoede te leven, het zijn de (verkeerde) keuzes die men maakt zodat men hierin werkt. Je hoeft niet te roken en 2 honden te verzorgen, ondanks dat het beide een groot deel van je leven is. Keuzes maken in het leven als je op zwart zaad zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |