abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60575594
Ik heb gezocht naar recente topics hierover, maar het enige dat ik kon vinden was WSNP, het Walhalla voor mensen met schulden. Ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar de focus ligt vooral op redenen van mensen om in de schuldsanering te stappen en een aantal posters was van mening dat schuldhulp een makkelijke uitweg zou zijn.

In dit topic zou ik graag meer praktische informatie zien van mensen die nu schuldhulp ontvangen of vroeger in de schuldsanering hebben gezeten.

Op dit moment staat mijn moeder op het punt de schuldsanering in te gaan. Ze is alleenstaand (mijn vader is overleden) en moet rondkomen van het niet al te riante pensioen van mijn vader icm ANW. Hiervan kon ze netaan rondkomen. Het ging mis toen bleek dat de belastingdienst al twee jaar lang te veel vergoeding had gegeven; ik was het huis uit gegaan (netjes doorgegeven) maar in het systeem was dit niet doorgevoerd. Wij dachten dat alles geregeld was, totdat een jaar geleden bleek dat dat niet zo was . Gevolg: binnen een jaar moest alles terugbetaald zijn (in totaal ca. 3000 euro). In eerste instantie hebben we geprobeerd om dit met de belastingdienst te regelen, (betalen naar draagkracht/kwijtschelding) maar dit alles liep helaas nergens toe. De BD wil niet meewerken.

Daarom is (ook op advies van BD) nu de schuldhulp ingeschakeld. Het oriënterend gesprek is in april geweest en na een behoorlijke wachttijd is volgende week het tweede gesprek gepland. Dan krijgt mijn moeder een bewindvoerder toegewezen en krijgen we te horen hoe het de komende 3 jaar gaat verlopen.

Voor dat gesprek zou ik graag weten hoe het voor anderen was om in de schuldsanering te zitten, wat een normaal weekbedrag is enz. enz. Ik ga met haar mee, dus alle tips zijn welkom!! Uiteraard zal ik na afloop een verslagje uitbrengen, wellicht hebben anderen daar weer wat aan.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60576007
Ik kan je niet helpen maar wens jou en je moeder veel succes, het zal denk ik niet makkelijk worden.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_60576083
Vanuit mijn werk kan ik zeggen dat het de hel betekent. Schuldsanering is geen pretje.

Beter is om het openstaande bedrag te lenen bij familie / bank en het via hen terug te betalen. Schuldsanering is de laatste strohalm.

Overigens denk ik dat weinig mensen zullen toegeven dat ze schuldsanering hebben of uberhaupt kunnen internetten wanneer ze in de schuldsanering zitten.

De vragen die je stelt zijn per individu bepalend. Dus je kan niet zeggen wat een normaal weekbedrag is. Er wordt gekeken naar de openstaande schulden en wat je moeder minimaal nodig heeft om te leven. Dan wordt er vanuit gegaan, droog brood en je onderbroek binnenste buiten zodat je niet nog een keer een was hoeft te draaien bij wijze van spreken.

Er zijn mensen die van 80 euro moeten leven. Dus lees: van moeten eten. Telefoonabbo, internet, veel stroomverbruik en lekker warm bij de kachel zitten, zit er dus niet meer bij.

Kortom, probeer het geld te lenen via een andere manier of met de BD een afspraak te maken om het bedrag in termijnen terug te laten betalen. Wanneer je kan aantonen, wanneer je het huis bent uitgegaan d.m.v. huurcontract of contract via GBA (gemeentelijke basisadministratie) dan lijkt mij het probleem al opgelost.

suc6 verder
pi_60576909
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 14:36 schreef Devlinsect het volgende:

Overigens denk ik dat weinig mensen zullen toegeven dat ze schuldsanering hebben of uberhaupt kunnen internetten wanneer ze in de schuldsanering zitten.
Oh ja, internet mag natuurlijk dan niet meer... niet aan gedacht... Gelukkig had mijn moeder dat al niet, die is niet zo'n held met technologie.
quote:
De vragen die je stelt zijn per individu bepalend. Dus je kan niet zeggen wat een normaal weekbedrag is. Er wordt gekeken naar de openstaande schulden en wat je moeder minimaal nodig heeft om te leven. Dan wordt er vanuit gegaan, droog brood en je onderbroek binnenste buiten zodat je niet nog een keer een was hoeft te draaien bij wijze van spreken.

Er zijn mensen die van 80 euro moeten leven. Dus lees: van moeten eten. Telefoonabbo, internet, veel stroomverbruik en lekker warm bij de kachel zitten, zit er dus niet meer bij.
Bij het oriënterend gesprek hadden ze het over 20 euro per week, maar dat was nog niet gebaseerd op persoonlijke omstandigheden. De enige 'dure' uitgaven die mijn moeder heeft zijn voor haar rookverslaving (met deze stress komt ze daar zeker niet vanaf) en haar twee honden, die ook moeten eten. Het lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten die weg te doen. Geen auto, geen internet, bellen doet ze ook niet veel.
quote:
Kortom, probeer het geld te lenen via een andere manier of met de BD een afspraak te maken om het bedrag in termijnen terug te laten betalen. Wanneer je kan aantonen, wanneer je het huis bent uitgegaan d.m.v. huurcontract of contract via GBA (gemeentelijke basisadministratie) dan lijkt mij het probleem al opgelost.

Helaas, dit hebben we al geprobeerd, maar de BD vind dat mijn moeder zelf op had moeten letten of het bedrag aangepast was. Ze vonden niet dat zij aansprakelijk gesteld konden worden voor hun eigen fout . Dat zij niet eerder aan de bel hebben getrokken, neem ik ze dan ook zeer kwalijk, maar frustratie brengt je meestal niet verder...Betaling in termijnen kon wel, maar omdat het binnen een jaar terug moet zijn betaald werd het bedrag simpelweg te hoog voor mijn moeder. Hiernaast had ze al leningen lopen, en wil ze absoluut niet bij familie aankloppen (mijn tante zou het haar zo geven, maar ze schaamt zich ervoor, dus buiten ons gezin weet niemand het).

Het voordeel van de schuldsanering is dat zij alles overnemen (natuurlijk kreeg ze opeens ook een hele hoge gasrekening die tegelijkertijd betaald moest worden en werd ze ziek, waardoor haar ziektekosten de lucht in schoten) dat hopelijk een berg stress wegneemt. We lopen nu al meer dan een jaar langs allerlei instanties, en niemand die wil meewerken.

Bedankt in ieder geval voor de sterkte wensen!!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60577622
20 euro per week is ongeveer dus 80 euro in de maand. Scheelt dus niet veel

Met het roken zou ze moeten kappen en de honden, tjah. Stel je voor dat die ziek worden, dan heeft ze geen geld om deze te laten herstellen. Er wordt geen rekenign gehouden met huisdieren. Dus 20 euro om te eten in de week is weinig wanneer je dat met zijn 3-en moet doen. Je moet keuzes maken en de honden weg doen en een goed te huis vinden, lijkt me niet meer dan aannemelijk.

De belastingdienst is correct. JIJ bent verantwoordelijk voor het invullen van de nodige papieren en wanneer er iets wijzigt, dien JIJ het door te geven. Indien dit niet gebeurd, zal de situatie niet wijzigen dus wordt er meestal teveel betaald. Wanneer de belastingdienst voor iedere belastingbetaler zijn betalingen in de gaten moet houden zoals jij stelt, zou je VEEL meer belasting moeten betalen, omdat dit simpelweg geld kost en eigenlijk niet haalbaar is. Ondanks dus dat de situatie kut te noemen is, had je moeder of JIJ aan de bel moeten trekken.

Er is geen voordeel van schuldsanering. Zij nemen het niet over, het lijkt alsof ze het overnemen. Wat zij doen is een duidelijk inkomsten en uitgaven patroon maken en kijken waar de schulden zitten en hier de prioriteiten aangeven welke eerst betaald moeten worden. Gezien je schrijfwijze lijk je mij een verstandige meid die genoeg in dr mars heeft om hetzelfde te doen.

Wanneer ze een hele hoge gasrekening krijgt, KAN HET ZIJN dat haar meterstanden geschat zijn. Ff navragen dus bij de energiemaatschappij. Wanneer deze geschat zijn, kan het afwijken van de werkelijke standen en krijg je dus geld terug. Wanneer de standen correct zij, zou ik je moeder voor waarschuwen dat ze niet te lang moet douchen en de kachel lager moet zetten. Geef haar een paar oude truien.

Nogmaals, er is geen voordeel van schuldsanering. Beter is om het toch bij je tante aan te kloppen om daar wat centen te lenen, immers is het je tante. Liever dat dan dat je tante tijdens het overlijden van je moeder moet horen dat ze in de schuldsanering zat en dood ongelukkig was, omdat de honden weg zijn en moeder mocht niet meer roken en daardoor een hartaanval kreeg. (dergelijke cases heb ik behandeld). Zo komt tante er toch achter dat mevrouw in de schuldsanering heeft gezeten en loopt tante met een schuldgevoel, omdat moeder te trots is om een helpende hand te vragen.

Dus die trots opzij, inkomsten uitgaven patroon nog beter maken, stoppen met roken, honden weg, trui aan en een paar dikke sokken, 3 x in de week kort douchen en de komende 1,5 jaar op de tanden bijten zodat de schuld weg is.
pi_60578140
Nog even voor de duidelijkheid: de wijziging was doorgegeven bij de BD, alle papieren ingevuld, maar zij hebben het over het hoofd gezien en zeggen nu dat WIJ ze daarop hadden moeten wijzen...

Mijn moeder woont in een flat en de gasrekening is gedeeld. Als de buurvrouw dus veel verbruikt, komt dat ook op haar bord. Weinig aan te doen dus.

Tja, die honden... Daar leeft ze voor. Als ze die weg doet, gaat ze binnen de kortste keren dood. Dat weet ik zeker. Ze woont alleen, ik heb nog wel 2 zussen maar iedereen is uit huis, vader overleden. Die honden zijn echt haar kindjes. Ze zou nog eerder wel hondenvoer kopen en zelf niks eten als ze daarvoor niet genoeg geld zou hebben. (letterlijk gezegd)

Mijn moeder heeft haar keuze gemaakt mbt schuldhulp en ze hoopt daarin rust te vinden. Ze loopt nu een jaar lang op haar tenen, ze is klaar met het lopen van het kastje naar de muur. Ze wil het zelf oplossen en dat respecteer ik. Natuurlijk zullen ik en mijn zussen haar regelmatig helpen, te eten vragen, af en toe kleren voor haar kopen, eventueel dierenartskosten voorschieten, enz. Gelukkig kan mijn moeder daarop terugvallen (al wil ze dat liever niet) Ik vind het fijn dat je helpt om alternatieven te zoeken, maar mijn moeder is te eigenwijs om haar trots opzij te zetten (goh, van wie zou ik die eigenschappen hebben), dus we gaan ons er gewoon doorheen slaan en hopen dat ze na deze rotperiode nog een lange tijd van haar leven kan genieten zonder schulden of schuldgevoel naar familieleden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60578187
Heftig hoor, sterkte, ik blijft het even volgen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_60578217
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:07 schreef Phaidra het volgende:

Helaas, dit hebben we al geprobeerd, maar de BD vind dat mijn moeder zelf op had moeten letten of het bedrag aangepast was. Ze vonden niet dat zij aansprakelijk gesteld konden worden voor hun eigen fout . Dat zij niet eerder aan de bel hebben getrokken, neem ik ze dan ook zeer kwalijk, maar frustratie brengt je meestal niet verder...Betaling in termijnen kon wel, maar omdat het binnen een jaar terug moet zijn betaald werd het bedrag simpelweg te hoog voor mijn moeder. Hiernaast had ze al leningen lopen, en wil ze absoluut niet bij familie aankloppen (mijn tante zou het haar zo geven, maar ze schaamt zich ervoor, dus buiten ons gezin weet niemand het).
1. Hoe hoog zijn die leningen dan ?
2. Misschien dat je de Inspecteur zelf een brief zou kunnen schrijven met een beroep op de hardheidsclausule ? Sterfgeval etc. beetje slijmen ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_60578248
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:01 schreef Phaidra het volgende:

Mijn moeder heeft haar keuze gemaakt mbt schuldhulp en ze hoopt daarin rust te vinden.
Ik vraag me af of je rust zult vinden in de schuldhulp. Volgens mij is het zo dat je je eigen post niet meer mag openmaken en dat soort dingen ?
pi_60578586
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:05 schreef LangeTabbetje het volgende:

1. Hoe hoog zijn die leningen dan ?
2. Misschien dat je de Inspecteur zelf een brief zou kunnen schrijven met een beroep op de hardheidsclausule ? Sterfgeval etc. beetje slijmen ?
1.Er was een doorlopende lening afgesloten ivm verhuizing 3 jaar geleden, en ze kocht meubels/wasmachines indien nodig bij een postorderbedrijf omdat dat op afbetaling kon betalen. Op die manier kon ze alles net bolwerken. In combinatie met de schuld bij de belastingdienst zal alles bij elkaar rond de 4000 euro zijn.
2. Er is een gesprek geweest met een soort onafhankelijke ombudsman bij de belasting (geen idee meer hoe dit heette). Hij controleerde of de BD ons juist behandeld had. Hij adviseerde kwijtschelding aan te vragen, omdat mijn moeder het bedrag niet kon betalen, of contact op te nemen met de schuldsanering. Eerst kwijtschelding geprobeerd, maar dit is afgewezen, (dan krijg je dus ook gelijk een brief dat het bedrag binnen 10 dagen betaald moet zijn, lekker subtiel, moeder weer in paniek aan de telefoon) dus nu maar naar de schuldhulp. En slijmen werkt helaas niet bij de BD, alle personen die we gesproken hebben, kennen geen enkele vorm van medeleven (ik weet het, zij doen ook maar gewoon hun werk).

@ Lange Tabbetje: Hoe het met post gaat weet ik niet, maar wat ik begrepen heb (bij het eerste gesprek was mijn zus mee) gaan de inkomsten naar de schuldhulp, regelen zij alles met de schuldeisers en krijg jij leefgeld uitgekeerd. Over post heb ik niets gehoord. Ik weet wel dat het niet geoorloofd is om dure bezittingen te hebben (auto ed.) of een tweede rekening voor extraatjes ofzo, misschien dat ze daarvoor de post zouden willen controleren? Nou ja, volgens mij is het sociale post-leven van mijn moeder niet bijster interessant, en ze heeft een hekel aan de administratie, dus waarschijnlijk vindt mijn moeder dit een grote verbetering! (bij wijze van spreke dan, je moet altijd de voordelen uit een situatie weten te halen, he!)

[ Bericht 11% gewijzigd door Phaidra op 05-08-2008 16:31:12 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60578748
Ik ben geen financieel wonder maar ik ben het wel eens met de opmerking dat je moeder het met je tante moet regelen. Ik respecteer haar trots echt top dat ze het zelf wil doen maar naar mijn mening regelt ze het eerder zelf als ze het bij je tante leen en het haar zo terug betaal dan dat ze in de schuldsanering moet waardoor ze wordt geleefd door die instantie.
Haters gonna hate.
pi_60579146
Hebben we het hier over wettelijke of minnelijke schuldsanering, want de wettelijke kom je sinds 01-01-08 niet zomaar meer in. Als het wettelijk is zal er vast een lange wachtlijst zijn ook nog, als je het daar op aan laat komen wens ik je veel sterkte.

Edit - volgens mij word je voor 3000-4000 euro niet eens toegelaten tot de WSNP, maar dat weet ik niet zeker.

[ Bericht 26% gewijzigd door Steeven op 05-08-2008 16:52:45 ]
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60579207
Kun jij of je zussen geen vierduizend bij elkaar schrapen? Of ergens lenen en dan weer haar geven? Is ze direct uit de zorgen.
Ik had gedacht dat het minstens om ik weet niet wat ging, maar 4000 is toch wel te overzien voor 3 kinderen? Of een deel er van?
Ik weet uiteraard niet wat je inkomsten zijn, maar is hier geen mouw aan te passen als jullie de koppen bij elkaar steken?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_60579332
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:47 schreef Steeven het volgende:
Hebben we het hier over wettelijke of minnelijke schuldsanering, want de wettelijke kom je sinds 01-01-08 niet zomaar meer in. Als het wettelijk is zal er vast een lange wachtlijst zijn ook nog, als je het daar op aan laat komen wens ik je veel sterkte.
Uhmm, geen idee! Wikipedia zegt dit: De schuldsaneringsregeling is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt hem de zogenaamde schone lei gegeven. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. http://nl.wikipedia.org/w(...)Natuurlijke_Personen Maar ik heb geen idee of dit wettelijk of minnelijk is...

De wachtlijst zijn we nu door, mijn moeder heeft zich in april aangemeld, nu is ze aan de beurt. Volgens de gemeente was de gemiddelde wachttijd 6 weken, maar die zijn ruim overschreden. Het leek ons al wat weinig...

@ verita: Ik studeer nog en mijn zussen hebben het niet bijster breed. Niet in de zin dat het geld over is iig. Ik heb nog aangeboden om maximaal bij de IB-groep te gaan lenen en zo binnen een paar maanden het geld bij elkaar te hebben, maar dit bleek toch niet helemaal praktisch (ik ben nu bijna afgestudeerd, dus weg extra inkomsten...). Bovendien lijkt het een beetje een gebed zonder eind, want als wij dit nu voorschieten, en volgende week gaat de wasmachine stuk, kan ze dat nog steeds niet betalen. Het wordt tijd dat haar financiële situatie structureel aangepakt wordt. Op dit moment houdt ze haar finaciën helemaal niet bij omdat ze bang is dat het toch niet meer goed komt. Schuldhulp is geen pretje, dat weten wij ook wel, maar daarna kan ze wel met een schone lei beginnen, en met een beetje hulp om inzicht in alles te krijgen, zal ze haar financiën in de toekomst hopelijk beter onder controle hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door Phaidra op 05-08-2008 17:05:30 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60579600
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:55 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Uhmm, geen idee! Wikipedia zegt dit: De schuldsaneringsregeling is bedoeld voor degenen die buiten hun schuld in een problematische schuldsituatie terecht zijn gekomen. De regeling duurt in beginsel drie jaar. Indien de rechtbank na verloop van die drie jaar oordeelt dat de schuldenaar zich aan zijn uit de regeling voortvloeiende verplichtingen heeft gehouden, wordt hem de zogenaamde schone lei gegeven. De schone lei betekent dat de schulden die bestonden op het moment dat de schuldsaneringsregeling is uitgesproken niet langer afdwingbaar zijn. http://nl.wikipedia.org/w(...)Natuurlijke_Personen Maar ik heb geen idee of dit wettelijk of minnelijk is...

De wachtlijst zijn we nu door, mijn moeder heeft zich in april aangemeld, nu is ze aan de beurt. Volgens de gemeente was de gemiddelde wachttijd 6 weken, maar die zijn ruim overschreden. Het leek ons al wat weinig...
Ah ok, dit is inderdaad de wettelijke schuldsanering, of WSNP om het even af te korten . De minnelijke weg is iets anders, daar komt geen rechter aan te pas en dan regelt een organisatie het met de schuldeisers (of probeert dat in ieder geval), die dan vervolgens allemaal akkoord moeten gaan. Ook daar heb je lange wachtlijsten.

Edit - las net je aangepaste reactie. Kun je niet met je moeder om tafel om alles inzichtelijk te krijgen (of heb je dat al gedaan, heb niet het hele topic doorgelezen)? Dat is beter dan 3 jaar lang van het minimale leven lijkt me.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60579979
@Steeven: Ja, we hebben meerdere malen om de tafel gezeten, maar we komen er zonder hulp niet meer uit. Tenminste, na een jaar proberen zelf alles te regelen, alles op een rij te krijgen maar steeds overal nee te horen krijgen, zakt de moed je in de schoenen. Ik heb gehoord dat als de mensen van de schuldhulp contact opnemen met de organisaties, alles in 1 telefoontje geregeld is (wellicht iets overdreven, maar je snap mijn punt denk ik wel).

We hebben het nooit breed gehad, mijn vader werkte bij de PTT, zonder opleiding (hij moest na de basisschool voor zijn ouders aan het werk..) en mijn moeder was thuis voor ons (ze is ook arbeidsongeschikt). Na zijn pensioen en overlijden bleef er niet veel over van de toch al niet riante inkomsten... Elk dubbeltje werd omgedraaid en sommige werden zelfs twee keer gebruikt. Dit ging lange tijd goed, totdat je echt een groot bedrag moet betalen... Het leek ook, nadat ik uit huis ging, beter te gaan met het geld, maar dat kwam dus door het teveel aan geld van de BD!!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_60580111
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 17:23 schreef Phaidra het volgende:
@Steeven: Ja, we hebben meerdere malen om de tafel gezeten, maar we komen er zonder hulp niet meer uit. Tenminste, na een jaar proberen zelf alles te regelen, alles op een rij te krijgen maar steeds overal nee te horen krijgen, zakt de moed je in de schoenen. Ik heb gehoord dat als de mensen van de schuldhulp contact opnemen met de organisaties, alles in 1 telefoontje geregeld is (wellicht iets overdreven, maar je snap mijn punt denk ik wel).

We hebben het nooit breed gehad, mijn vader werkte bij de PTT, zonder opleiding (hij moest na de basisschool voor zijn ouders aan het werk..) en mijn moeder was thuis voor ons (ze is ook arbeidsongeschikt). Na zijn pensioen en overlijden bleef er niet veel over van de toch al niet riante inkomsten... Elk dubbeltje werd omgedraaid en sommige werden zelfs twee keer gebruikt. Dit ging lange tijd goed, totdat je echt een groot bedrag moet betalen... Het leek ook, nadat ik uit huis ging, beter te gaan met het geld, maar dat kwam dus door het teveel aan geld van de BD!!
Ah, een stuk duidelijker. Je verhaal komt over als overmacht, sommige mensen hebben nu eenmaal pech (er zitten een hoop mensen in de WSNP die dat niet eens verdienen), maar als het klopt wat je zegt hoop ik voor je dat de rechter de schuld en de problemen er omheen hoog genoeg acht om je moeder toe te laten . Het voordeel voor je moeder is dat alles via de bewindvoerder geregeld wordt, het nadeel is dat het heel krap wordt voor haar (maar ja, als je niet in de WSNP zit en deurwaarders over de vloer krijgt voor je schulden ben je nog verder van huis).
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 17:32:21 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60580170
Sorry, maar ik zou toch beginnen met stoppen met roken.
Als ze echt verslaafd is dan kost dat een paar tientjes per week. Dus met een weekbedrag van 20 euro is dat het enige wat ze hoeft te laten. Ik zou het wel weten...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_60580182
Ik denk dat je moeder niet voor die WSNP in aanmerking komt. Er staat namelijk BUITEN JE SCHULD bij. En, hoe lullig het ook klinkt, een lening aangaan, en de belasting 'op zijn loop' laten is je eigen schuld.

Blijft over, de vrijwillige hulpverlening. Hierbij ben je zo hard afhankelijk van de bereidwilligheid.
pi_60580764
Sorry hoor, maar als wij geweten hadden dat mijn moeder te veel geld kreeg via de BD, hadden we echt wel ingegrepen. Wij hadden gedaan wat we moesten doen, het bedrag wat mijn moeder kreeg veranderde, dan ga je ervan uit dat dat genoeg is! Ik denk dat weinig mensen in zo'n geval argwaan zouden krijgen. De lening is bijkomend, niet het hoofdprobleem, maar dat wordt wel meegenomen. We zijn overigens, voor zover ik weet, al 'aangenomen', dus deze discussie is niet echt relevant.

[ Bericht 19% gewijzigd door Phaidra op 05-08-2008 19:22:23 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 20:32:52 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60583852
Gaat het om WSNP of om schuldhulpverlening? Ik lees nl. niets over schuldhulpverlening in dit topic. WSNP is pas in werking te zetten nadat schuldhulpverlening mislukt is. Mocht er sprake zijn van WSNP, kun je dan aangeven waarom het minnelijke traject gestrand is?
pi_60584018
Volgens mij zou het schuldhulpverlening moeten zijn, maar mijn de uitleg die wij kregen komt wel overeen met de info op de site van Wikipedia die ik quotte. En dat ging over WSNP. Ik vind het maar verwarrend. We hebben via de gemeente hulp aangevraagd, er is een intake geweest en daarop werd mijn moeder op de wachtlijst gezet. Ik neem aan dat als ze er niet voor in aanmerking zou komen, ze ook niet op de wachtlijst was gezet. Lijkt me zonde van de lange wachtlijst!
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 20:45:26 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60584096
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 20:41 schreef Phaidra het volgende:
Volgens mij zou het schuldhulpverlening moeten zijn, maar mijn de uitleg die wij kregen komt wel overeen met de info op de site van Wikipedia die ik quotte. En dat ging over WSNP. Ik vind het maar verwarrend. We hebben via de gemeente hulp aangevraagd, er is een intake geweest en daarop werd mijn moeder op de wachtlijst gezet. Ik neem aan dat als ze er niet voor in aanmerking zou komen, ze ook niet op de wachtlijst was gezet. Lijkt me zonde van de lange wachtlijst!
Dat is schuldhulpverlening. Het werkt voor een groot deel vergelijkbaar met WSNP, zij het dat er geen RC en bewindvoerder toezicht houden en er ook geen postblokkade zal komen. Praktisch gezien is het echter niet zo verschillend, want zoals je het vertelt gaat de schuldhulpverleningsinstantie budget-beheer doen, waardoor ze uiteindelijk praktisch gezien toch onder toezicht staat.

Bij schuldhulpverlening krijgen alle crediteuren een voorstel aangeboden wat ze in 3 jaar tijd (doorgaans) gaat afbetalen. Wanneer alle crediteuren daarmee akkoord gaan, treedt het in werking. Zijn niet alle crediteuren akkoord, al is het er maar ééntje, dan gaat schuldhulpverlening niet door en is WSNP nog je enige kans. Bij WSNP kan de rechtbank crediteuren dwingen om mee te werken. Het toezicht is echter wel een stuk zwaarder en WSNP is ook echt een laatste kans. Maakt ze in de WSNP fouten, dan zal er geen schone lei verleend worden of kan ze zelfs failliet verklaard worden.
pi_60584213
Ah, dat maakt het een stuk duidelijker! Thanks!!
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:05:01 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60584557
Wat ik niet begrijp ( en let op, dit is geen aanval ) waarom jullie als broers/zussen niet alles op alles hebben gezet om dat bedrag bij elkaar te krijgen en te zorgen dat ze hoe dan ook van die schuld afkomt.
Wat is nou 3000,- ?

Misschien ben ik ouderwets, maar als mijn moedertje dit zou overkomen dan zou ik alles bij elkaar schrapen om haar te helpen. Dan heb je maar minder inkomsten zelf.
Ik begrijp best dat je een structurele oplossing zoekt, maar ik denk dat je naief bent als je denkt dat schuldsanering dat biedt.

Schuldsanering ( in mijn optiek! ) is wat mij betreft een eindstation. Als dat punt is bereikt ben je niets meer dan een derderangs burger, die daar nooit meer uit komt. Ik heb in elk geval nog nooit succesverhalen gehoord.
Nu ben ik zelf ooit in een situatie gekomen waarin ik van heel rijk naar heel arm ging ( eigen schuld hoor, roekeloos beleggen ) en ik dank god nog elke dag op mijn blote knietjes dat ik bijdehand en hard genoeg ben om het zelf te regelen.
Brieven schrijven, deals sluiten, overal achteraan zitten. Kost je een paar jaar van je leven; maar over niet al te lange tijd ben ik klaar en heb ik geen seconde minder goed geleefd dan daarvoor.
En in mijn geval waren het tienduizenden euro's.
Niet dat dat wat uitmaakt, want geld is geld, maar hoe kan het in vredesnaam dat een familie niet in staat is om 3000 of 4000 euro te regelen?
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:09:40 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60584659
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:05 schreef SHE het volgende:

Niet dat dat wat uitmaakt, want geld is geld, maar hoe kan het in vredesnaam dat een familie niet in staat is om 3000 of 4000 euro te regelen?
Voor sommige mensen is 3000-4000 euro erg veel geld. Wellicht zit er in de portemonnee van TS en haar broers en zussen niet zoveel. Daar kunnen wij niet in kijken, maar TS wel.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:13:20 #27
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60584741
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

Voor sommige mensen is 3000-4000 euro erg veel geld. Wellicht zit er in de portemonnee van TS en haar broers en zussen niet zoveel. Daar kunnen wij niet in kijken, maar TS wel.
BD accepteert termijn betaling. Als mama 125,- ophoest per maand en tante en kinderen samen ook 125,- , dan is mama na een jaar schuldenvrij.
Niemand in Nederland heeft minder dan 125,- per maand te besteden. Zelfs een straatnieuws verkoper niet.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:14:14 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_60584767
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:

[..]

BD accepteert termijn betaling. Als mama 125,- ophoest per maand en tante en kinderen samen ook 125,- , dan is mama na een jaar schuldenvrij.
Niemand in Nederland heeft minder dan 125,- per maand te besteden. Zelfs een straatnieuws verkoper niet.
Dat zou ik niet te hard zeggen. Ook in Nederland komt armoede voor.
pi_60584858
quote:

[..]

Juist, ben benieuwd naar de reden van TS om het gewoon niet zo aan te pakken. 250 per maand is echt peanuts..zeker verdeeld over meerdere mensen.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:25:39 #30
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_60585061
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:17 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Juist, ben benieuwd naar de reden van TS om het gewoon niet zo aan te pakken. 250 per maand is echt peanuts..zeker verdeeld over meerdere mensen.
k vind dat je er wat gemakkelijk over denkt, 250 euro in een maand is best aardig aan geld

TS heel veel sterkte voor jou en je mams
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_60585165
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 21:25 schreef Ynske het volgende:

[..]

k vind dat je er wat gemakkelijk over denkt, 250 euro in een maand is best aardig aan geld
Ik ben fulltime student en werk parttime 3x per week bij. Verdien hiermee ruim 900 euro per maand.

Nu gaat het over een bedrag van 250 euro per maand verdeeld over meerdere mensen. Dus tenzij al die mensen straatkrantverkopers zijn, is het een flutbedrag. Zeker wanneer je je moeder ermee uit de schulden zou helpen. Dan ga je maar extra werken ofzo.

En ik denk er dus niet gemakkelijk over. Je moet gewoon even logisch nadenken.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_60585271
quote:

Om voor de voedselbank in aanmerking te komen, moet je minder dan 150 euro per maand te besteden hebben. Het aantal klanten van de voedeselbank in aanmerling genomen, zou ik niet durven zeggen dat er geen armoede is in Nederland.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 21:39:54 #33
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60585403
Call me stupid, maar ik heb aardig wat van de wereld gezien en ik weet heel goed hoe armoede eruit ziet.
Het is in mijn optiek nogal arrogant om te denken dat we hier met armoede te maken hebben.
Minima ok, maar armoede...please.

Overigens bied ik bij deze 25,- per maand aan als onderdeel van de hulp. Hoeven jullie weer iets minder te sprokkelen. Als er twee zussen en 1 tante zijn, en zij elk 25 per maand inleggen dan is er al 100,- per maand.
Nog een fokker die bereid is te helpen en de aflossing is rond. Een beetje langs de zijlijn lullen over hoe het wel zou moeten schiet ook niet op natuurlijk.
TS moet wel een beetje groot denken en haar mams van haar misplaatste trots afhelpen.
Trots ben je maar als je je hier uit hebt weten te redden.
pi_60586093
Heeft je moeder de afgelopen jaren wel belastingaangifte gedaan en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag (voor zover van toepassing) aangevraagd? Zoniet dan is daar misschien nog wat vergeten geld te vinden.

mooi aanbod SHE
pi_60586338
Ik zit ook in de schuldhulpverlening en ik ben ook niet van mijn misplaatste trots af te helpen door een ander. Het iss mijn optiek nogal arrogant om te denken dat TS zijn moeder van de misplaatste trots af kan helpen, anders was dat vast al gebeurd.
Afgezien daarvan had ik mijn eigen redenen om het te willen.
Ik vind schuldhulpverlening echt geen eindstation. Afgezien van het wegwerken van de schuld, wordt er namelijk ook aan gewerkt dat je niet opnieuw in de schulden komt.

Wat dvr zegt, in de bijstand kreeg ik al zo'n 300 euro per jaar terug van de belasting.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 22:15:40 #36
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60586393
Het zal wel kort door de bocht zijn, maar spreken van armoede als iemand zn geld liever uitgeeft aan honden en roken vind ik dan weer wat overdreven.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 22:16:47 #37
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_60586429
dus het gaat hier om slechts 4000,-

overigens valt het me wel op dat mensen met schulden en die vaak ook in de schuldsanering zitten wel zonder problemen de heren drum, stuijvesant, camel en Marlboro kunnen sporsoren voor vaak minimaal 150,- per maand...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_60586513
Het is andersom MikeyMo.....
Het is moeilijker om te stoppen, juist omdat je al in de stress zit.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 22:24:55 #39
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60586647
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:07 schreef Phaidra het volgende:

-knip-
Bij het oriënterend gesprek hadden ze het over 20 euro per week, maar dat was nog niet gebaseerd op persoonlijke omstandigheden. De enige 'dure' uitgaven die mijn moeder heeft zijn voor haar rookverslaving (met deze stress komt ze daar zeker niet vanaf) en haar twee honden, die ook moeten eten. Het lijkt me niet dat ze je kunnen verplichten die weg te doen. Geen auto, geen internet, bellen doet ze ook niet veel.

-knip-

Het voordeel van de schuldsanering is dat zij alles overnemen (natuurlijk kreeg ze opeens ook een hele hoge gasrekening die tegelijkertijd betaald moest worden en werd ze ziek, waardoor haar ziektekosten de lucht in schoten) dat hopelijk een berg stress wegneemt. We lopen nu al meer dan een jaar langs allerlei instanties, en niemand die wil meewerken.

-knip-
Dan zou je denken dat stoppen met roken ook tot de mogelijkheden behoort.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 22:30:35 #40
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_60586807
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 22:20 schreef krakkemieke het volgende:
Het is andersom MikeyMo.....
Het is moeilijker om te stoppen, juist omdat je al in de stress zit.......
gewoon een kwestie van je geld laten beheren. Als je geen tabak kunt kopen kick je vanzelf af, of gaan mensen zich dan prostitueren voor een shot
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_60587002
Ik vind 't zeer vreemd dat zoals ik 't begrijp van de originele post dat de belastingdienst geen regeling in termijnen accepteert. Zelfs ik met m'n lullige 1100 Euro ofzo die ik teveel had ontvangen door 'n fout van hen kreeg de aanbieding om 't in termijnen af te betalen (heb 't in 1 keer betaald om d'r vanaf te zijn maar goed) dus...

En verder ma heeft via d'r werk nog wel 'ns te maken met mensen die 'n bewindvoerder hebben en op 'n budget zitten enzo en da's geen pretje zoveel begrijp ik d'r wel van, ik vind dat echt 'n eindstation. Schraap gewoon met je familie dat geld bij mekaar, ik ben enig kind maar ik zou 't ook doen voor m'n ouders.

M.
Hallon!
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 22:46:05 #42
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60587211
Wat ik ervan begrijp is dat de moeder van TS nu net al dr schulden kan aflossen (doorlopende lening en postorderbedrijven -koop op afbetaling) en dat de termijn van de belastingdienst daar niet meer bij past. Plus, als er dan een koelkast kapot gaat is er geen geld voor een nieuwe. Dus wil TS dat het structureel wordt opgelost door de schuldsanering in te gaan.

Maar waar komt dán het geld vandaan als de koelkast kapot gaat?
pi_60587661
Ik weet niet hoeveel inkomen de moeder van TS heeft, maar ze zou altijd kunnen vragen of ze in aanmerking komt voor bijzondere bijstand in zo'n geval.
Verder is het in mijn geval zo, dat er ook geld gereserveerd wordt voor omvoorziene uitgaven.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 23:25:01 #44
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60588277
Ik zou het ook zelf op lossen, hulpverlening is echt een eindstation, daar wil je zover mogelijk vandaan blijven als het niet perse noodzakelijk is.

Los van dit onderwerp ben ik er van overtuigd dat armoede in dit land niet bestaat, het is een kwestie van verkeerde keuzes maken in het leven. Voedselbanken zouden wat mij betreft per direct gesloten moeten worden, op die manier wordt niemand gestimuleerd om de problemen op te lossen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_60592755
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 22:39 schreef BlueMage het volgende:
Ik vind 't zeer vreemd dat zoals ik 't begrijp van de originele post dat de belastingdienst geen regeling in termijnen accepteert. Zelfs ik met m'n lullige 1100 Euro ofzo die ik teveel had ontvangen door 'n fout van hen kreeg de aanbieding om 't in termijnen af te betalen (heb 't in 1 keer betaald om d'r vanaf te zijn maar goed) dus...

En verder ma heeft via d'r werk nog wel 'ns te maken met mensen die 'n bewindvoerder hebben en op 'n budget zitten enzo en da's geen pretje zoveel begrijp ik d'r wel van, ik vind dat echt 'n eindstation. Schraap gewoon met je familie dat geld bij mekaar, ik ben enig kind maar ik zou 't ook doen voor m'n ouders.

M.
De Belastingdienst accepteert ook wel een regeling maar dan moet je het wel binnen 1 boekjaar hebben afgelost.
pi_60594248
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 17:23 schreef Phaidra het volgende:
Hou eens op om de BD de schuld te geven van de financiele zorgen. Uit je verhaal haal ik uit dat moeder te trots is (ik gok vanwege haar roots) dus leningen sluit met Wehkamp or whatever (dus koop nu een product van ¤1000 en betaal terug ¤1400 euro in 3 jaar, zo werkt dat).

Je KRIJGT geen geld van de belastingdienst. Je KRIJGT VOORLOPIG een bedrag van de belastingdienst totdat de situatie duidelijk is. VOORLOPIGE aanslag heet dat. Dus de kans dat je het terug moet betalen is aanwezig indien de zaken niet op orde is. Ergens vanuit gaan, omdat je de nodige papperassen hebt ingevuld en er niets meer van nemen, zeker als het om het financiële stukken gaat, is onverstandig. Zeker als je al in de schulden zit. Je had op zijn minst navraag moeten doen of een bevestiging van het verstuurde moeten vragen.

Dus de BD is niet fout, jullie zitten echt fout.
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 23:25 schreef karr-1 het volgende:
Ik zou het ook zelf op lossen, hulpverlening is echt een eindstation, daar wil je zover mogelijk vandaan blijven als het niet perse noodzakelijk is.

Los van dit onderwerp ben ik er van overtuigd dat armoede in dit land niet bestaat, het is een kwestie van verkeerde keuzes maken in het leven. Voedselbanken zouden wat mij betreft per direct gesloten moeten worden, op die manier wordt niemand gestimuleerd om de problemen op te lossen.
^^ wat hij zegt. Je hoeft niet in armoede te leven, het zijn de (verkeerde) keuzes die men maakt zodat men hierin werkt. Je hoeft niet te roken en 2 honden te verzorgen, ondanks dat het beide een groot deel van je leven is. Keuzes maken in het leven als je op zwart zaad zit.

Je hebt twee zussen. Als jullie die twee dagen extra zouden werken in de maand (wtf zijn twee dagen), de trots van jou en je zussen op zij zouden zetten en er TIJD voor WILLEN (ja, in hoofdletters, WILLEN) maken, een regeling treffen met BD dan is het probleem opgelost. Tante erbij roepen voor het andere deel van het geld. Het is wat je voor je moeder over hebt.

Nee, de vinger wijzen naar BD en je moeder de SHV inschoppen, want zij zoeken alles voor je uit. Het is zó makkelijk

woensdag 6 augustus 2008 @ 10:00:23 #47
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60594443
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 09:48 schreef Devlinsect het volgende:
^^ wat hij zegt. Je hoeft niet in armoede te leven, het zijn de (verkeerde) keuzes die men maakt zodat men hierin werkt. Je hoeft niet te roken en 2 honden te verzorgen, ondanks dat het beide een groot deel van je leven is. Keuzes maken in het leven als je op zwart zaad zit.
Exact wat ik bedoel te zeggen.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 6 augustus 2008 @ 10:04:50 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_60594518
Een schuld van 3000-4000 euro is natuurlijk niet onoverkomelijk. Dat is makkelijk te fixen met een beetje hulp van familie, daar is helemaal geen schuldhulp voor nodig.

Als TS nog student is snap ik dat hij niet zomaar even 1000 euro op kan hoesten om zijn moeder te helpen. Echter is het voor een student supermakkelijk om even de laatste paar maanden maximaal te lenen. Dan krijg je 819 euro op je rekening gestort iedere maand. Die 2000 euro extra schuld kan TS vervolgens in 15 jaar aflossen. Als de andere 2 zussen ook student zijn kunnen ze hetzelfde doen, als ze allebei werken moeten ze vast en zeker wel 1000 euro kunnen missen over een jaar. Dan is die schuld binnen het jaar weg.

Ondertussen moet je moeder natuurlijk wel besparen op d'r rookgedrag en d'r uitgaven op d'r honden. Vooral de grotere honden kunnen aardig wat geld kosten op jaarbasis. Anders heeft de moeder van TS natuurlijk in de toekomst wederom problemen als er iets kapot gaat thuis
pi_60594739
Dat van die zussen zat ik dus ook al te denken. Zoek alle drie een baantje waar je één zondag in de maand gaat werken. Niet ideaal qua tijd misschien, maar incl zondagstoeslag etc moet je op een werkdag van 8 à 10 uur toch aardig wat kunnen verdienen. Jullie drieën bij elkaar 200 euro, je moeder 50 à 100 euro en je bent al een heel eind. En geef 'r een cursus budgetteren.

De problemen zijn wat structureel (postorderbedrijven enzo), maar niet zodanig ernstig dat ze onoverkomelijk zijn en zonder professionals in de toekomst noodzakelijkerwijs terug komen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_60595603
Ik zit het zo eens mee te lezen en mijn mening is alsnog dat ze uit die schuldsanering weg moet blijven.
Kijk ze zou nu net haar schulden kunnen afbetalen met hulp van anderen en als die wasmachine kapot gaat, wat kost nou een wasmachine 300 euro? Nou dat is een bedrag dat iemand eerder kan missen dan 4000 euro.
Praat met je moeder en laat haar niet die sanering in gaan maar regel het onderling.
@SHE er zijn wel mensen die minder dan 200 euro per maand overhouden om te eten en de ene redt zich daar wel mee en de ander niet. Het is ook maar net hoe jezelf in elkaar steekt. En buiten dat vind ik het top dat je ze die 25 euro aanbied.
Haters gonna hate.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')