quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Op de jongen na schijnen ze alleen de keutels te eten bij ondervoeding ..
Bronquote:Caecotrofie
Caecotrofie is een moeilijk woord voor het eten van keutels. Dit is iets specifieks voor konijnen en enkele knaagdieren, zoals de cavia. Op bepaalde tijdstippen vormen zich in de blinde darm zachte keutels met weinig vezels, maar vol met voedingsstoffen. Deze keutels worden door het konijn uitgepoept en weer opgegeten. Door deze vorm van recycling voldoet het konijn voor 20% aan zijn eiwitbehoefte en voor 100% aan zijn behoefte aan Vitamine B en K.
Bronquote:Geef niet teveel konijnenvoer, want dan wordt er niet genoeg hooi gegeten!
Geef niet teveel konijnenvoer, want dan worden de blindedarmkeutels niet opgegeten!.
Blindedarmkeutels, zijn klein, zacht en donker van kleur. Als het goed is zie je deze keutels niet. Ze worden gelijk opgegeten.
Een konijn eet zijn eigen keutels op!
Dit is nodig omdat niet alle voedingsstoffen en energie bij de eerste darmpassage uit het voer gehaald kunnen worden. Grote onverteerbare delen worden gelijk uitgepoept. Dit zijn de gewone droge harde keutels. De overige kleinere deeltjes worden eerst achtergehouden en bewerkt in de blinde darm: het caecum. Deze keutels worden in op de momenten dat het konijn niet eet in groepjes uitgepoept en rechtstreeks uit de anus opgegeten door het konijn. Bij de tweede passage door de darmen worden alle stoffen die nodig zijn uit deze keutel gehaald.
Konijnen hebben twee soorten keutels.
Gewone keutels, deze zijn groot, stevig van vorm en licht van kleur. Het is normaal als je die in grote hoeveelheden ziet liggen.
Blindedarmkeutels, zijn klein, zacht en donker van kleur. Als het goed is zie je deze keutels niet. Ze worden gelijk opgegeten.
Indien het konijn teveel konijnenvoer (biks, korrels) krijgt, krijgt het dermate veel energie binnen dat het zijn eigen poep niet meer zal opeten! De caecumkeutels zitten dan aan de kont geplakt en er wordt ten onrechte gedacht dat het konijn diarree heeft terwijl het een voedingsprobleem is.
Wat gebeurt er als de blindedarmkeutels niet opgegeten worden?
Als het konijn niet zijn blindedarmkeutels opeet kleven deze vast aan de kont. Dit geeft een vieze kont. Het gevaar van het ontstaan van myasis is dan aanwezig: er kunnen vliegen komen die hun eitjes in deze poep leggen. Uit deze eitjes ontstaan maden en deze maden kunnen de huid aantasten.
Dit probleem is eenvoudig te voorkomen door de juiste hoeveelheid konijnenvoer te geven. Hiermee dwing je je konijn als het ware om de blindedarmkeutels op te eten.
Ja! het is nu echt een minikonijntje, zo lief. Jammer dat de camera voor reparatie weg isquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik denk dat jouw konijnen het ook gewoon doen, want je ziet die keutels waarschijnlijk nooit, als het goed is.
Dit zijn ze:
[ afbeelding ]
[..]
Bron
Anyway, wat goed dat je babynijn voor het eerst uit de drinkfles dronk! Is ie al groot geworden?
ooh wat zonde!! nu heb je geen foto's voor 'later'...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja! het is nu echt een minikonijntje, zo lief. Jammer dat de camera voor reparatie weg is
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:29 schreef Smijn. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn konijn, met de fantastische naam; KonijnZe is al acht jaar oud, maar nog steeds heel lief, reuze energiek en hartstikke vrolijk (h)
wat een poepiequote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:29 schreef Smijn. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn konijn, met de fantastische naam; KonijnZe is al acht jaar oud, maar nog steeds heel lief, reuze energiek en hartstikke vrolijk (h)
Wat een prachtbeest.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:29 schreef Smijn. het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hihi ja, is helaas niet onze hond. Dat is Diva, de deense dog van mijn tante. Echt een schat van een beest, maar werd niet voor niets 'het kalf'genoemdquote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:44 schreef Carmella het volgende:
[..]
SamenWat een leuk konijn is Konijn Smijn (zo dat rijmt lekker
)
lief, ik was het vergetenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 09:09 schreef senesta het volgende:
Ik heb het topic even in het fauna filter gezet
Veel wortel gegetenquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 20:24 schreef Dandilion het volgende:
Gisteren met mijn konijnen bij de dierenarts geweest, ik had in de vacht van Yalara mijtjes gevonden voor de zekerheid toch maar langs moeten komen en heb selamectin gehad.
mijtjes waren echt miniscuul klein, ik kreeg een compliment over mijn goede ogen.. ik moest ze aanwijzen aan de da.. die kon ze niet zien lol
Ikke!quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:29 schreef Dandilion het volgende:
wie van jullie heeft hun huis(binne) konijnen in laten enten?
ik heb nog nooit een van mijn konijnen laten inenten
het zou het verhaal kunnen zijn van Robbie, het konijntje wat de afgelopen drie weken bij ons heeft gelogeerd. die is vandaag ook opgenomen, maar overleden. ook zijn darmen zijn stil gaan staan nadat hij dit weekend weer thuis was gekomen bij zijn baasje... arme nijntjes.quote:
Wow, dir wist ik niet! Mijn konijn (oke, eigenlijk die van mjn zus maar die woont niet meer thuis en zorg ik er dus voor) had soms last van plakpoep aan de kont. Ik geef hem altijd veel biks, dat eet 'ie dan ook op. Maar dat moet dus nietquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik denk dat jouw konijnen het ook gewoon doen, want je ziet die keutels waarschijnlijk nooit, als het goed is.
Dit zijn ze:
[ afbeelding ]
[..]
Bron
Anyway, wat goed dat je babynijn voor het eerst uit de drinkfles dronk! Is ie al groot geworden?
Mijn beestjes zitten daar ver boven (maar moederkonijn + jong van een maand, dus die eten wat meer denk ik).quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:55 schreef Guppyfriend het volgende:
De aanbevolen hoeveelheid biksvoer per dag is: 20 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag.
even afwegen dus
ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook niet zo precies aan houd hoor. ik voer ze meer op gevoel, na een aantal jaar nijntjes houden weet je dat ongeveer welquote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mijn beestjes zitten daar ver boven (maar moederkonijn + jong van een maand, dus die eten wat meer denk ik).
Gaat hier op 3 konijn van samen pakweg 3,5 tot 4 kg ongeveer 2 kilo voer in de week door.
Ik weet dat ik eerst op vrijdag 2,2 kilo voer gehaald heb, toen op zaterdag, toen op maandag of dinsdag, tot aan nu (meer dan een week, richting de 2, maar had nu bijna 2,5 kg). Dus heb het gewoon terug gerekendquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:55 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook niet zo precies aan houd hoor. ik voer ze meer op gevoel, na een aantal jaar nijntjes houden weet je dat ongeveer wel
bedoel je niet z'n hooi?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik had trouwens begrepen dat je je konijn pas te veel voert als het zn stro laat liggen?
Ik moet hem ook meer oppakken, maar ik blijf het moeilijk vinden als een dier zo paniekerig is. En hij kan ook nog eens gemeen krabben, maar ja dan moet ik die nagels eindelijk maar eens gaan knippenquote:Op maandag 25 augustus 2008 15:11 schreef maniack28 het volgende:
Iedere dag even proberen, op den duur wend het beestje er wel aan. Gewoon rustig pakken, op schoot zetten en even een minuutje zorgen dat ie niet wegspringt. Na een tijdje blijft ie (als het goed is) vanzelf zitten.
Tis wel een verrekt mooi konijn... ben beetje jaloers nu
Idem hier voor Konijn, toen hij er nog was ... Zie vorig topic voor uitgebreide traumapostquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 10:21 schreef Guppyfriend het volgende:
ik heb die kooi ook voor mijn konijn, alleen dan de 1,20 variant. het is goed te doen, alleen moet ik wel zeggen dat mijn nijntje er eigenlijk zelden inzit, en meestal gewoon door de kamer loopt.
voor mijn konijntjes gebruik ik als bodembedekker stro in plaats van zaagsel. zijn poepjes doet hij op een 'konijnenwc', zo'n plastic bakje met ook stro erin. heel handig. die zijn dus verkrijgbaar bij elke dierenwinkel.
dat huisje zit er bij mij wel in, maar hij zit er meestal niet in, maar op![]()
Ik baal er trouwens wel van dat mn camera stuk was en dit (Telefoon) filmpje dus het enige is wat ik heb vast kunnen leggen tijdens het opgroeien van ons konijnen offspringquote:
Anders ontvang je een rechten-claim mailtje van UMG/Youtube vanwege de achtergrond muziekquote:
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:52 schreef DeHovenier het volgende:
Ons konijn is net klaar met het vervachten, volgens mijn zus hoort dit al voor de zomer te gebeuren. Klopt dit?
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:46 schreef dutchdevil het volgende:
Net met Joy naar de dierenarts geweest. Blijkt dat hij huidmijt heeft en E. Cuniculi
Deze site ken ik al, maar toch bedanktquote:Op donderdag 2 oktober 2008 11:46 schreef Makamba070 het volgende:
Er is hier al een hoop aan konijnenellende gepasseerd, maar E.Cuniculi gelukkig nog nooit. Ik wens je sterkte. Panacur moet helpen idd.
Op www.konijnen.nl is een hoop interessants te vinden over E.Cuniculi en over de behandeling (kijk ook bij torticollis).
[..]
wat een schatje Poppejansquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:24 schreef Poppejans het volgende:
Ik ben sinds vanmorgen ook weer konijnbezitter!
[ afbeelding ]
Dankjewel!quote:
lief plukjequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:24 schreef Poppejans het volgende:
Ik ben sinds vanmorgen ook weer konijnbezitter!
[ afbeelding ]
quote:We zijn naar de dierenarts geweest en konijn is helemaal niet gezond.
Hij heeft iets aan zn evenwicht waardoor hij steeds omvalt, zn achterpoten zijn wel goed maar hij kan ze dus niet goed gebruiken door zn slechte evenwicht.
Dit heeft waarschijnlijk iets met zn oor te maken, daar zit veel troep in en hij heeft er jeuk aan. Hij heeft ook een beetje koorts en hij eet zn nachtontlasting niet op, waardoor hij die vieze kont krijgt. De dokter weet niet precies hoe dit komt, we moeten hem in ieder geval veel gras laten eten en hij heeft een wormenkuur gekregen.
Konijn heeft ook een beetje koorts, dus hij mag niet teveel in wind. Alstie binnen staat mag ik niet te warm zijn, en mama en ik waren het erover eens datie beter bij jullie kan blijven ipv bij mij thuis, omdatie hier tenminste met mooi weer in de tuin kan en bij mij valt er niet veel te beleven.
Ik heb een antibioticakuur van drie weken gekregen, twee keer per dag 0,7 ml. Die moet waarschijnlijk worden verlengd, omdat je pas na minstens drie weken verbetering krijgt. De bedoeling daarvan is om de troep uit zn oor te krijgen en een eventuele ontsteking aan te pakken.
Als de troep uit zn oor is kan de dokter zien of zn trommelvlies niet open staat, als dat wel zo is kan hij geen oormedicijnen geven want die zijn giftig.
Dat is nu niet te zien door alle troep die in zn oor zit en dus te gevaarlijk om te behandelen.
Dus maar hopen dat de kuur aanslaat, want zo niet, kan die het oor ook niet behandelen.Het is echt afwachten, misschien slaat het helemaal niet aan, dat was niet te voorspellen helaas. Gelukkig is de antibiotica niet echt duur, 15 euro geloof ik.
Ik hoop maar dat het goed komt.
zit er gel/wax/lak in? onze konijnen doen het alleen bij het haar van mn vriend als ie gel in heeftquote:Op donderdag 5 februari 2009 17:12 schreef Bijou het volgende:Die epic sneez
![]()
Vraagje: zijn er nog meer baasjes met konijnen die kappersambities hebben? Polleke kauwt regelmatig een stuk uit mijn haar en probeert het dan met smaak naar binnen te werken voordat ik het snel uit zijn bekkie trek. Stukken van 5-10 cm zijn geen uitzondering![]()
Iemand een idee waar deze drang vandaan kan komen?
Of hoe hij er vanaf komt, nog beter
Soms, maar vaak ook niet. Maar inderdaad, misschien vindt ie het wel gewoon lekker ruiken. Nog niet eens aan gedachtquote:Op donderdag 5 februari 2009 17:14 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
zit er gel/wax/lak in? onze konijnen doen het alleen bij het haar van mn vriend als ie gel in heeft
Konijnen onderkoelen als een gek zodra ze nat zijnquote:Op maandag 9 februari 2009 15:18 schreef Guppyfriend het volgende:
ik dacht ook dat je ze alleen bij wijze van hoge uitzondering mocht wassen. bijvoorbeeld wanneer ze met een middel van de DA moeten worden gewassen bij een ziekte
Daar zou ik dus zeker mee beginnen. Er moet trouwens wel op gelet worden dat het konijn wel blijft eten en drinken. Als het niet gewend is om hooi te eten, moet dat wel opgebouwd worden. Maar dat zou heel erg slecht zijn, en tevens ook de plakpoep verklaren, want hooi is essentieel voor een konijn.quote:Een konijn met plakpoep krijgt meestal teveel droogvoer, wortel, brood en/of snoep dus de 1e stap is inderdaad een dieet van hooi en water. Binnen 3 dagen zou je al resultaat moeten zien anders is het raadzaam om de ontlasting te laten onderzoeken bij een dierenarts op wormen etc. Als de plakpoep over is kun je weer langzaam droogvoer en groente gaan geven.
Konijnen hebben maar weinig droogvoer nodig dus bouw het op naar 20g/kg konijn per dag verdeeld over 2x. Groente kun je opbouwen tot 100g/kg konijn per dag. Mocht je brood, snoep en/of wortel voeren dan kun je dat beter weglaten.
Nou, ik wil dus helemaal geen nieuw konijn meer. Anders had ik er inderdaad een ander konijn bij gedaanquote:Op zaterdag 28 februari 2009 11:18 schreef Guppyfriend het volgende:
als jij het idee hebt dat het goed gaat zoals het nu gaat, is er niet zo'n probleem. maar zou je geen tweede konijn willen hebben voor Bijoux?
quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:31 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik heb sinds 2 dagen twee damesdwergjesMoeten nog een beetje wennen, maar ik laat ze zoveel mogelijk met rust zodat ze zelf de boel een beetje kunnen ontdekken.
Nu heb ik een vraag: Ik heb ze gisteren om ongeveer 17.00 een bakje met vers voer gegeven, maar dat is vannacht dus helemaal opgevreten door die tweeNu staat er een leeg bakje in de kooi.... Moet ik het nu bijvullen of wachten tot 17.00?
congrats!quote:Op donderdag 5 maart 2009 10:31 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik heb sinds 2 dagen twee damesdwergjesMoeten nog een beetje wennen, maar ik laat ze zoveel mogelijk met rust zodat ze zelf de boel een beetje kunnen ontdekken.
Nu heb ik een vraag: Ik heb ze gisteren om ongeveer 17.00 een bakje met vers voer gegeven, maar dat is vannacht dus helemaal opgevreten door die tweeNu staat er een leeg bakje in de kooi.... Moet ik het nu bijvullen of wachten tot 17.00?
!quote:Op donderdag 5 maart 2009 13:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Tommie groet alle andere konijntjes!
[ link | afbeelding ]
Ik mis het nut ook een beetje. Het is geen hond die in open water zwemt, de reet van een andere hond af likt, etc. Of een kat die vlooien uitwisselt en knokt met andere katten.quote:Op donderdag 5 maart 2009 15:34 schreef Guppyfriend het volgende:
Tommie heeft ook nog nooit entingen gehad eigenlijk...
nou ja, zoals je ziet zit Tommie ook binnen en in een appartement ook nog. verder dan het balkon komt ie niet. ik deel dus een beetje hetzelfde standpunt als jij. hij is eerder veel bij de DA geweest ivm zn tanden, maar ook die is er eigenlijk nooit over begonnen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 15:35 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik mis het nut ook een beetje. Het is geen hond die in open water zwemt, de reet van een andere hond af likt, etc. Of een kat die vlooien uitwisselt en knokt met andere katten.
In een semi-open buiten kooi met mogelijk contact met wilde beesten kan ik er nog in komen, maar voor binnen nijnen ...
wat een poeppies!!! waar heb je ze vandaag, ze zijn echtquote:Op donderdag 5 maart 2009 17:40 schreef WHATSHESAID het volgende:
Bedankt voor jullie reacties/tips
[ afbeelding ]
Zo zitten ze graag en vaak, links is Rosie en rechts is Lily. Rosie is 7 weken oud en Lily 12, merk wel dat Lily Rosie graag beschermt als ik te dichtbij kom. Niet in een aanvallende manier, maar ze gaat dan echt voor haar zitten.
Onze dametjes zijn (nog) niet gesterilisseerd. Ons mannetje is wel gecastreerd. Die keek ongeveer zoals jouw tommie, wankelde op zn pootjes en kwam erg stoned over.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 16:58 schreef Guppyfriend het volgende:
@sverbern, kan me voorstellen dat je er erg tegenop ziet... Tommie is gecastreerd, maar daarnaast ook 3x aan zn tanden geopereerd. ze zijn getrokken. het zijn toch steeds weer zware operaties geweest. toch is ie er elke keer heel goed bovenop gekomen. zoals je ziet blaakt ie van gezondheid![]()
ik weet zeker dat Mieke het ook goed zal vergaan. succes alvast!
hier is Tommie toen ie net terug was van zn 3de en laatste operatie. let vooral op het zielige oogje![]()
[ link | afbeelding ]
Zielig zijn ze dan he! Hier was ie al gecastreerd, maar dit was na zijn laatste tanden-operatie. Toen was ie heel sneu. Hij heeft na de operatie nog een ontstoken oogje gehad, en zn snorharen waren heel kort aan één kant. Die hadden ze per ongeluk afgekniptquote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Onze dametjes zijn (nog) niet gesterilisseerd. Ons mannetje is wel gecastreerd. Die keek ongeveer zoals jouw tommie, wankelde op zn pootjes en kwam erg stoned over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |