Het is niet nieuw, maar inderdaad veel omvangrijker en veel toegankelijker. Bovendien is dit soort desinformatie ook nog real-time..het is niet statisch...het staat niet slechts in 1 boekje...het staat op duizenden websites. Hoe makkelijk is het maken van onderscheid tussen zin en onzin nog? Op TV is dat voor de massa al moeilijk, laat staan op een veel massaler medium als het internet.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach dat is met de komst van het internet niet volstrekt nieuw, maar gewoon veel omvangrijker. In het internetloze tijdperk had je ook allerlei tijdschriftjes die fantasieversies van de werkelijkheid propageerden, bijeenkomsten, etcetera. Volgens mij is het enige wat je er echt tegen kunt doen kinderen aanleren dat internet ook vol staat met misinformatie en ze proberen te leren om het onderscheid tussen zin en onzin te maken.
Ik word wel zaaddonor.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is niet nieuw, maar inderdaad veel omvangrijker en veel toegankelijker. Bovendien is dit soort desinformatie ook nog real-time..het is niet statisch...het staat niet slechts in 1 boekje...het staat op duizenden websites. Hoe makkelijk is het maken van onderscheid tussen zin en onzin nog? Op TV is dat voor de massa al moeilijk, laat staan op een veel massaler medium als het internet.
Wat mij betreft valt onder vrijheid van meningsuiting om een hekel te hebben aan bijvoorbeeld homo's. Daarmee geef ik absoluut niet aan dat je er naar moet gaan handelen, dat is strafbaar en daar hebben we wetgeving voor.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:04 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Maar ik wil graag een antwoord, want als je vind dat we dit moeten toelaten ben je wat mij betreft niet helemaal goed bij je hoofd.
Maar ik ga er vanuit dat je dat zelf ook wel beseftquote:Lekkere instelling, dit is de houding waardoor Nederland jarenlang bezet is geweest!
Dat moslims kinderen zouden eten en dat mensen dat als zoete koek slikken is mij niet bekend.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld ja, ik neem aan dat je erg bekend bent met het fenomeen internet.
Ja, wat is daarmee? Mensen die daar op komen worden antisemiet? Mensen zijn geen lege hulzen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Er zijn hele websites die misinformatie geven over bepaalde religies, bevolkingsgroepen en zelfs rassen. Wat dacht je van bepaalde websites over Joden bijvoorbeeld.
Fictie, opinie en werkelijkheid zijn altijd al door elkaar gegaan en veel mensen hebben er altijd al moeite mee gehad. Internet heeft ervoor gezorgd dat zowel fictie, opinie als werkelijkheid makkelijker te verspreiden is. Daar heb ik geen problemen mee.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Fictie en werkelijkheid lopen door elkaar, zodanig dat veel mensen het onderscheid niet meer kunnen maken.
Ik vind de beschikbaarheid van meer informatie, opinie en fictie niet gevaarlijk. Het is gevaarlijker als een select groepje beslist welke informatie/fictie/opinie beschikbaar moet zijn. Hoe groter die club, hoe beter.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Jij mag zelf bepalen of zoiets gevaarlijk is, aangezien jij voorvechter bent voor rationaliteit, wetenschappelijke argumenten e.d. , neem ik aan dat jij het niet fijn vindt. Immers wat is dan het verschil met "religie"? Hetgeen waar je tegen strijd dus..
Je geeft een causaal verband tussen de anonimiteit van het internet en de toename van dergelijke overtredingen. Ik denk dat de oorzaak van die toename ergens anders is; het internet maakt het zichtbaar.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Dat was niet mijn punt, nergens heb ik gezegd dat smaad laster en belediging slechts op het internet kan voorkomen.
Nee, jij stelt dat "de mens niet met het internet om kan gaan". Ik zeg dat men dat ook zei over de tv en radio, en het lukt toch aardig.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Wil je ontkennen dat de TV met haar misinformatie -door misbruik- veel mensen op het verkeerde been heeft gezet?
Een fundamenteel andere stelling dan wat je eerst zei, namelijk dat "de mens" er niet mee om kan gaan. Alsof het in onze natuur zit om mensen te bedreigen op het internet...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Je hebt volgens mij het idee dat ik tegen het medium "internet" vecht, niets is minder waar, volgens mij kun je juist overduidelijk uit mijn betoog halen dat ik de mens zelf beschuldig van het maken van misbruik. We kunnen natuurlijk ook zeggen: "een grote groep mensen kan niet omgaan met het medium internet".
Ik denk dat dat niet zo is. De taal die je ziet op deze site is niet veel anders dan die je op straat soms meemaakt. Als men over de telefoon mensen bedreigt is het wat mij betreft niet zo dat de telefoon aan de verharding heeft bijgedragen. De telefoon draagt net zoals het internet bij aan de communicatiemogelijkheden, en dat kan zowel harde als zachte taal zijn. Zowel zachte als harde taal neemt dus toe door nieuwe communicatie.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
Klinkt genuanceerder...maar het punt blijft staan. Wat ga je doen met die groep, of ga je het medium zodanig aanpassen dat die groep er geen gebruik van kan maken. Het vreemde is, "het internet" omvat allerlei opvattingen, ideeén, creaties van mensen. Als ik zeg dat het internet aan verharding heeft bijgedragen, kan je er van maken dat de mens zelf de oorzaak is van die verharding. Immers wat is het internet zonder de mens.
Het gaat er niet om wat sommige moslims haten, maar hoe zij handelen. Het gaat erom dat er tegenwoordig steeds meer homoseksuelen worden mishandeld, vanwege hun geaardheid, vrouwen worden gezien als gebruiksvoorwerp en er op geroepen wordt door de Imam homo's van een hoog punt naar beneden te gooien.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:26 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Wat mij betreft valt onder vrijheid van meningsuiting om een hekel te hebben aan bijvoorbeeld homo's. Daarmee geef ik absoluut niet aan dat je er naar moet gaan handelen, dat is strafbaar en daar hebben we wetgeving voor.
Wil je eigenlijk zeggen met je post dat we de Islam maar niet moeten toestaan in Nederland? Want dan ben je dus zelf geen haar beter.
Ik ben trouwens benieuwd wat je van de oerhollandse en -christelijke SGP vindt aangezien discriminatie daar ook geen onbekend verschijnsel is...
Neen, dat was dezelfde lakse houding. Het niet kennen van de geschiedenis is het grote probleem van deze generatie jongeren (waarmee ik niet op jou persoonlijk doel, want daar ken ik je niet goed genoeg voor).quote:Overigens, dit is natuurlijk een enorm zwaktebod:
[..]
Maar ik ga er vanuit dat je dat zelf ook wel beseft
Voorbeelden zat anders, kledingregels voor Joden in Iran bvb, vrouwen die niet bij de training mogen komen kijken (nogal wiedes, als niemand mag komen kijken), en neem dat verhaal over de baby's die uit couveuses gesleept worden .. allemaal verhalen die via het internet razendsnel worden verspreidt en waar geen barst van klopt, blijkt achterafquote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:13 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Informatie over bevolkingsgroepen die niet klopt....kun je voorbeelden noemen? "Moslims eten kleine kinderen" gaat erin als zoete koek?
Niet in die mate en in dat tempo .. ik kan nu met gemak en hartstikke anoniem duizenden mensen bereiken, in het verleden moest je daar heel wat meer moeite voor doen .. druk bvb maar eens 1000 flyers en verdeel die, anoniemquote:Verder zijn beledigingen, smaad en laster prima anoniem mogelijk zonder het internet.
De vraag is dan ook meer of de informatie dezelfde zou zijn, in een tijdperk waarin de informatie er een flinke tijd langer over doet om bij de eindafnemer aan te komen is veel onzin er inmiddels uitgefilterd .. dan wordt op het eind van een nieuwsbericht bvb even vermeldt dat er sprake zou zijn geweest van Arabieren die baby's uit couveuses rukken maar dat dat onzin bleek te zijn .. dus dat hele gedeelte van : die smerige beesten, afmaken, van die zandbak een glasbak maken, die had niet gebeurd, die hadden we overgeslagen, plus alle verkeerde beeldvorming nav dat berichtquote:Dit heeft niets met internet te maken. Deze mensen zouden hetzelfde reageren tegenover hun vrienden en familie als ze de informatie via een ander medium zouden krijgen.
Nou nee, op een klein gedeelte na, maar die hebben de TV nog steeds in de banquote:Goh, dat zij men veertig jaar geleden over de televisie en de telefoon...
tjsa, het laat iig wel goed zien hoe dun het laagje beschaving eigenlijk is bij sommige mensen .. maar ja, ik heb eerlijk gezegd liever dat dit soort sentimenten uitgeleefd wordt op het internet, virtueel, dan dat je elkaar loopt op te fokken in een of andere achterbuurt, IRLquote:Internet heeft de informaieverstrekking en informatievergaring vrij gemaakt. Ik ben van mening dat nieuwe technologische uitvindingen, zoals het internet, over het algemeen veel meer impact hebben op de samenleving dan bijvoorbeeld ideologiën, politieke systemen of economische vooruitgang. Ik zie dat jij hier meent dat "de mens niet om kan gaan met een vrij medium" op basis van wat je op de frontpage leest - het lijkt mij nogal een voorbarige reactie. Fok, en al helemaal de FP, of Hyves kan nooit representatief zijn voor het hele internet. Al noem je alle zgn. shocklogs op, het zal nooit voldoende argument zijn om te bepalen dat de mens niet om kan gaan met het internet. Ter vergelijking, als ik hier drie voorbeelden noem van baldadige Marokkanen op het treinstation is het onzin om te zeggen dat de moslim niet om kunnen gaan met het treinstation.
Het internet is veel breder dan wat idiote reacties op nieuwsberichten. Iedereen kan tegenwoordig volledig geïnformeerd discussiëren met iedereen maar ook gelijkgestemden kunnen elkaar vinden, je kunt je eigen interesses volgen, hele nieuwe bewegingen hebben hun oorsprong te danken aan het internet, etc.
Maar ik denk inderdaad, dat bepaalde ideologieën, bewegingen en personen absoluut niet gebaat zijn bij vrij verkeer van informatie, omdat enkel informatie hun positie al kan schaden. In tegenstelling tot wat vaak geclaimd wordt maakt onbekend lang niet altijd onbemind. Zoals Karel van het Reve schreef: een Stalinist is het snelst van zijn ideeën af als hij een bezoekje aan (communistisch) Moskou brengt.
En je kunt er natuurlijk lekker mee downloaden.
precies, schrijf Hyves aan, schrijf die eigenaar van die pagina aan .. maar alweer een aanklacht, c'mon zegquote:Maar goed, geweld mag niet en mensen bedreigen met geweld mag niet en dan maakt het medium niet uit. Verder verwacht ik dat deze reacties van een stel onopgevoede pubers zijn, en dat is het probleem, niet het internet. Dit soort taal hoor je ook in de supermarkt, dus je ziet meer dat kinderen niet fatsoenlijk met de (open) samenleving om kunnen gaan als ze niet opgevoed zijn.. Het internet maakt hun gevoel voor fatsoen alleen maar zichtbaar. Als ik Wilders was zou ik het allemaal niet zo serieus nemen, maar Hyves kan dit soort reacties natuurlijk niet tolereren.
Nieuws waar achteraf niks van klopt....dat is geen monopolie van het internet. Er is altijd onjuiste informatie verspreid, en als er een nieuw communicatiemiddel is moet je er niet van uit gaan dat dat op dat medium niet verspreidt gaat worden. Zowel juiste als onjuiste informatie zal ook daar worden verspreid.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:43 schreef moussie het volgende:
[..]
Voorbeelden zat anders, kledingregels voor Joden in Iran bvb, vrouwen die niet bij de training mogen komen kijken (nogal wiedes, als niemand mag komen kijken), en neem dat verhaal over de baby's die uit couveuses gesleept worden .. allemaal verhalen die via het internet razendsnel worden verspreidt en waar geen barst van klopt, blijkt achteraf
Nieuws over internet is niet sneller dan nieuws over televisie. En bij kranten is rectificatie voor publicatie ook moeilijk.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:43 schreef moussie het volgende:
De vraag is dan ook meer of de informatie dezelfde zou zijn, in een tijdperk waarin de informatie er een flinke tijd langer over doet om bij de eindafnemer aan te komen is veel onzin er inmiddels uitgefilterd .. dan wordt op het eind van een nieuwsbericht bvb even vermeldt dat er sprake zou zijn geweest van Arabieren die baby's uit couveuses rukken maar dat dat onzin bleek te zijn .. dus dat hele gedeelte van : die smerige beesten, afmaken, van die zandbak een glasbak maken, die had niet gebeurd, die hadden we overgeslagen, plus alle verkeerde beeldvorming nav dat bericht
En wat doet je denken dat deze angst voor het internet groter is dan de angst voor de televisie destijds?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:43 schreef moussie het volgende:
Nou nee, op een klein gedeelte na, maar die hebben de TV nog steeds in de ban
Ik denk niet dat ze dat laten, nu ze hun boodschap ook op Hyves kunnen dumpen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:43 schreef moussie het volgende:
tjsa, het laat iig wel goed zien hoe dun het laagje beschaving eigenlijk is bij sommige mensen .. maar ja, ik heb eerlijk gezegd liever dat dit soort sentimenten uitgeleefd wordt op het internet, virtueel, dan dat je elkaar loopt op te fokken in een of andere achterbuurt, IRL
Vanaf z'n vakantieadresquote:Op woensdag 6 augustus 2008 18:43 schreef moussie het volgende:
precies, schrijf Hyves aan, schrijf die eigenaar van die pagina aan .. maar alweer een aanklacht, c'mon zeg
Vanaf dezelfde PC, met 1 muisklik, die op diezelfde Hyves perfect in het menu in beeld is.quote:
Natuurlijk werden we altijd al in de maling genomen en is het nu makkelijker om 'fouten', inconsistenties in verhalen ed, op te sporen .. maar tegelijkertijd is dus ook het platvorm voor het verspreiden van propaganda en leugens vergroot en is het publiek dat het 'ongefilterde' nieuws in real time tot zich neemt nogal vermenigvuldigt . en velen daarvan lijken niet over enig analytisch denkvermogen te beschikken, die geloven zonder meer dat Arabieren idd baby's uit couveuses hebben gerukt omdat dat aansluit bij hun vooroordelenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:02 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nieuws waar achteraf niks van klopt....dat is geen monopolie van het internet. Er is altijd onjuiste informatie verspreid, en als er een nieuw communicatiemiddel is moet je er niet van uit gaan dat dat op dat medium niet verspreidt gaat worden. Zowel juiste als onjuiste informatie zal ook daar worden verspreid.
Het internet biedt echter voor mensen zonder toegang tot de "oude" kanalen de mogelijkheid om zelf te laten zien dat iets niet klopt - iets dat voorheen moeilijker was.
je had het over TV van 40 jaar geleden, en dat is wel degelijk een reusachtig verschil .. 's ochtends je krant en 's avonds om 8 uur het journaal en that's itquote:Nieuws over internet is niet sneller dan nieuws over televisie. En bij kranten is rectificatie voor publicatie ook moeilijk.
Huh, ik zei dat de meesten er niet bang voor waren, op wat zwart gekousd volk na, en die hebben dus zowel de TV alsook het internet nog steeds in de ban/achter een doos, verderfelijke media dat het zijnquote:En wat doet je denken dat deze angst voor het internet groter is dan de angst voor de televisie destijds?
mwah, dat soort dingen zeggen wordt al gauw oninteressant als er geen overdreven aandacht aan besteed wordt, uitgegaan dus van het gegeven dat dit idd pubers zijn met een grote bek ..quote:Ik denk niet dat ze dat laten, nu ze hun boodschap ook op Hyves kunnen dumpen.
we laten geen kans voorbij gaan toch .. als aandachthoer zijnde dat die isquote:Vanaf z'n vakantieadres.
En jij staat als eerste in de rij om die aandachtshoererij te faciliteren.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:55 schreef moussie het volgende:
we laten geen kans voorbij gaan toch .. als aandachthoer zijnde dat die is
jij reageert anders ook in dit topic .. foei oftewel pot/ketelquote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En jij staat als eerste in de rij om die aandachtshoererij te faciliteren.![]()
Geen aandachtshoer zonder aandacht. Maar houd lekker vol hoor. De samenleving van jankerds en klikspanen is weldra hier.![]()
zowaar, we zijn het eensquote:Mensen die stellen "we moeten het internet beter screenen op vieze woordjes om 'met onze tijd mee te gaan' " Brrr. En dan een grote bek over de dreigende 1984. Met opgeheven arm gewoon er lekker zelf aan meedoen.
quote:Op woensdag 6 augustus 2008 16:26 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Dus jij vind dat we het moeten accepteren dat vrouwen, homo's, ongelovigen en andere gelovigen worden gediscrimineerd? Lekkere instelling, dit is de houding waardoor Nederland jarenlang bezet is geweest!
Hieruit blijkt een beetje dat je wereldvreemd bent. Dat is gewoon dom, maar ook ben je nog eens asociaal en dat neem ik je wel kwalijk. Vrouwen die hun huis niet uitmogen, het is een schande. En dat probleem hebben we door de partijen waar jij op stemt (de ik schuif alles onder het tapijt partijen)!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 01:15 schreef Manono het volgende:
[..]
Discrimineer je toch terug, jeez. Het gaat er om dat vrouwen, homo's, ongelovigen en andere gelovigen dezelfde rechten hebben. Voor de rest laat het me koud als ik die mensen koud laat. Net als je idiote vergelijking.
Maar ze mogen hun huis wel uit.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 16:25 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Hieruit blijkt een beetje dat je wereldvreemd bent. Dat is gewoon dom, maar ook ben je nog eens asociaal en dat neem ik je wel kwalijk. Vrouwen die hun huis niet uitmogen, het is een schande. En dat probleem hebben we door de partijen waar jij op stemt (de ik schuif alles onder het tapijt partijen)!
Het meerendeel gelukkig niet, maar er zijn ook genoeg verhalen waaruit blijkt dat sommige dat niet mogen, omdat hun man bang is dat een ander ermee vandoor gaat. Dit is niet zomaar een verhaaltje, maar helaas gewoon realiteit.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 16:36 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Maar ze mogen hun huis wel uit.
Ja, maar gelukkig is er de Partij Voor Verboden die het allemaal op gaat lossen.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 18:31 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Het meerendeel gelukkig niet, maar er zijn ook genoeg verhalen waaruit blijkt dat sommige dat niet mogen, omdat hun man bang is dat een ander ermee vandoor gaat. Dit is niet zomaar een verhaaltje, maar helaas gewoon realiteit.
Waar zeg ik dat de PVV alles gaat oplossen? En waar zegt Geert Wilders dat?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 20:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, maar gelukkig is er de Partij Voor Verboden die het allemaal op gaat lossen..
quote:Op donderdag 7 augustus 2008 16:25 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Hieruit blijkt een beetje dat je wereldvreemd bent. Dat is gewoon dom, maar ook ben je nog eens asociaal en dat neem ik je wel kwalijk. Vrouwen die hun huis niet uitmogen, het is een schande. En dat probleem hebben we door de partijen waar jij op stemt (de ik schuif alles onder het tapijt partijen)!
wat een onzin. je ziet zelf dat dergelijk gedrag er voor zorgt dat vrouwen niet kunnen werken en daardoor de maatschappij niks opleveren. zouden ze dat compenseren met een goede opvoeding hoor je mij niet klagen. maar het tegendeel is waar. de prinsjes mogen alles en doen alles.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 22:19 schreef Manono het volgende:
j
[..]
Je hebt je gewoon niet te bemoeien met hoe mensen verkiezen te leven, als je niet wil dat mensen zich met jou bemoeien.
kutkloon
Je bedoelt dat we vrouwenbesnijders geen strobreed in de weg moeten leggen?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 22:19 schreef Manono het volgende:
j
[..]
Je hebt je gewoon niet te bemoeien met hoe mensen verkiezen te leven, als je niet wil dat mensen zich met jou bemoeien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |