Gestoord is niet het goede woord denk ik , je broer wil gewoon er zijn voor z'n vrouw en kindjes en is daardoor (denk ik) verblind door de realiteit namelijk dat zijn vrouwtje veranderd is en de dingen verkeerd aanpaktquote:Op maandag 4 augustus 2008 04:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Je broer laat dat gedrag toe, sterker nog, hij zegt dat hij het normaal vindt. Wat mij betreft ligt "de fout" dus voor 50 procent bij hem en is hij net zo gestoord als je schoonzus.
Anyway, 't lijkt mij tijd voor je broer om grenzen te gaan stellen, de beuk erin dus! En dan maar hopen dat er geen drama's plaats vinden waar de kids bij zijn.
Ja, laten we d'r 50.000 euro aan hulpverlening tegenaan gooienquote:Op maandag 4 augustus 2008 08:44 schreef Kloppend.Mannenvlees het volgende:
Zo, wat een verhaal.
Het lijkt me me maar moeilijk om dat te zien gebeuren bij je eigen broer inderdaad.
Er is echt wel iets met die vrouw aan de hand waar professionele hulp voor nodig is om te fixen. Er is er echter maar een die dat voor elkaar kan krijgen, en dat is je broer.
Doe eens ff niet zo negatief reageren op de suggestie van iemand anders, trieste jankzak.quote:Op maandag 4 augustus 2008 08:49 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Ja, laten we d'r 50.000 euro aan hulpverlening tegenaan gooien![]()
![]()
't Mens is gewoon ontevreden met de/een situatie en wordt daarin niet tegengehouden door d'r vent. Kwestie van grenzen stellen lijkt mij meer op z'n plaats...
Ik denk dat hij geen gezichtsverlies wil leiden door toe te even dat het foute boel is.quote:Op maandag 4 augustus 2008 09:37 schreef Fellware het volgende:
Tja, als je broer zich er goed bij voelt...
Kan wel, heb ik ook gedaan na een enorme ruzie tussen hen. Hij zat helemaal stuk, dus ik heb gevraagd wat er aan de hand was. Hij beweerde dat dit normaal was, niks aan de hand, hij zei zoiets van: 'Ze was een beetje gespannen.' (Ik dacht: geflipt is more like it, maar goed).quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:54 schreef Copycat het volgende:
Kun je het wel bij je broer aankaarten?
Je zou 'm gewoon een keer 1-op-1 moeten spreken en hem uitleggen dat het niet alleen in zijn belang is en dat van zijn vrouw maar vooral ook in het belang van de kinderen dat er iets moet veranderen met de relatie tussen je broer en zijn vrouw. En dat als ze er zelf niet uit kunnen komen, ze de stap moeten zetten richting huisarts/professionele hulp.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:05 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Kan wel, heb ik ook gedaan na een enorme ruzie tussen hen. Hij zat helemaal stuk, dus ik heb gevraagd wat er aan de hand was. Hij beweerde dat dit normaal was, niks aan de hand, hij zei zoiets van: 'Ze was een beetje gespannen.' (Ik dacht: geflipt is more like it, maar goed).
Hij wil denk ik de vuile was niet buiten hangen, neemt haar toch in bescherming. Ook wil hij mijn ouders niet alarmeren, hij is de oudste thuis, ik denk dat-ie zich ervoor schaamt. Doen alsof alles normaal is. Maar ja, de feiten spraken op vakantie voor zich
My thoughts exactlyquote:Op maandag 4 augustus 2008 11:10 schreef Armageddon het volgende:
Dit klinkt behoorlijk ziek.
Je broer moet gewoon eens z'n bek opentrekken tegen dat wijf. En als het d'r niet bevalt dan tieft ze maar een eind op!
Ik mag toch hopen dat hij dan de kinderen meeneemt en hun zo goed als mogelijk een nieuw 'thuis' geeft!?quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:53 schreef Revolverheld het volgende:
... Maar hoe lang trekt hij dit nog? Dat loopt uit op een scheiding, als hij alles over zich heen laat komen. Op een dag is hij weg, denk ik. En dan zit zij daar met 3 (of 4) kids die ze nu al niet kan handelen, laat staan als ze alleen is.
Mijn eigen ouders hadden ook zo'n soort heftige coflictrelatie, waarbij mijn moeder de schuld altijd bij mijn pa legde. Zijn nu ook uit elkaar. Ma trok het niet meer, had meer ruimte nodig voor zichzelf (typisch...) Mijn broer heeft een soort spiegelrelatie, denk ik wel eens. Dat hij dat (onbewust?) heeft opgezocht omdat het 't enige is dat hij kent?quote:Op maandag 4 augustus 2008 08:49 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
't Mens is gewoon ontevreden met de/een situatie en wordt daarin niet tegengehouden door d'r vent. Kwestie van grenzen stellen lijkt mij meer op z'n plaats...
Het is met alle vormen van mishandeling binnen een relatie : het sluipt er meestal in.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:32 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
My thoughts exactly![]()
Punt is dat hij met haar getrouwd is en kids heeft, maakt de zaak er net ff anders op. Lijkt erop dat hij erin is geluisd: leuk, lief vrouwtje aan de haak, trouwen, en dan komt het eerste kind en toont ze haar ware gezicht. Bij elk volgende kind wordt 't erger. Nu is 't niet meer te handelen, 't is een vorm van geestelijke mishandeling.
Yep. En waar ik dus bang voor ben is dat 't onomkeerbaar is. Als je eenmaal zo'n grens over bent (en alles in openheid, wij zitten er gewoon bij en zijn getuige van haar wangedrag) is er geen weg meer terug. Ik zie haar niet snel in therapie gaan... helaas. Schuld ligt per definitie bij mijn broer. Ze zal wel roepen dat HIJ in therapie moetquote:Op maandag 4 augustus 2008 11:40 schreef bluuf het volgende:
[..]
Het is met alle vormen van mishandeling binnen een relatie : het sluipt er meestal in.
Vind het nogal heftig om te zien hoe m'n broer onderuit geschopt wordt door z'n eigen vrouw... Voor m'n lol ga ik zeker niet meer met ze op vakantie, dit was een speciale gelegenheid (pa jarig).quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:44 schreef N.icka het volgende:
Ik zou me er niet mee bemoeien , het is jou broers pakkie aan. Ga gewoon niet meer mee op vakantie als jij je er zo aan ergert.
Ik merk dat je een heleboel aannames maakt: ik denk , ik merk ........
Laat ze.
Zou kunnen, weet ik niet. Maar 't zonnetje in huis is ze iig al heel lang niet meerquote:Op maandag 4 augustus 2008 11:50 schreef LoudGirl het volgende:
Als hij zich zo laat behandelen, lijkt me dat niet perse een slecht idee. Je hebt twee mensen nodig om zo'n destructief patroon in stand te houden. Weet je of ze een of meer postnatale depressies heeft gehad?
Dat zie je idd wel vaker. je broer is daarnaast ook nog de oudste en als je pa vertrokken is, nog voordat hij het huis uit was, heeft ze hem misschien al gebruikt voor dit geneuzel, als vervanging van een eventuele partner.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:39 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Mijn eigen ouders hadden ook zo'n soort heftige coflictrelatie, waarbij mijn moeder de schuld altijd bij mijn pa legde. Zijn nu ook uit elkaar. Ma trok het niet meer, had meer ruimte nodig voor zichzelf (typisch...) Mijn broer heeft een soort spiegelrelatie, denk ik wel eens. Dat hij dat (onbewust?) heeft opgezocht omdat het 't enige is dat hij kent?
Zit wat in, heb ik zelf ook bedacht. Het is ook geen nieuw fenomeen, dit speelt al langer en ik heb me al die tijd afzijdig gehouden. Lekker laten gaan. Maar nu zie ik mijn broer kapot gaan. Hij houdt zich groot, doet alsof alles normaal is, maar iemand die zo wordt behandeld door zijn vrouw, gaat vanbinnen echt wel kapot, hoor. Dus dan kom je bij de vraag of je dat lekker laat gebeuren, of dat je iemand probeert te helpen. Beetje makkelijk om je ogen ervoor te sluiten. Is dat binnen een familie niet een soort verantwoordelijkheid? Dat je elkaar helpt? Bij een vriend zou het al anders liggen, die heeft zijn eigen familie en achtergrondverhaal. Daar zou ik me niet snel mee bemoeien op dit persoonlijke niveau. Maar dit gaat over mijn broer.quote:
Ik ben geen kenner en het is natuurlijk altijd lastig om iets te zeggen over iemand d.m.v. zo'n verhaal op fok. Maar het klinkt mij ook in de oren als een gigantische postnatale depressie.quote:Op maandag 4 augustus 2008 08:49 schreef nxmr het volgende:
De meeste reacties hier haken in op stappen die je broer moet ondernemen. Maar ik heb het idee dat de situatie anders is, naar aanleiding van de informatie die je geeft.
Het verhaal doet mij namelijk heel erg denken aan een situatie in een ander gezin die ik van dichtbij heb meegemaakt.
Ik krijg het idee dat je schoonzus tegen een depressie aanzit. Ik weet niet of ze werkt(e), of hele andere ambities had in het leven dan dat het leven haar op dit moment biedt, maar het lijkt erop dat ze met zichzelf in de knoop zit. Ze reageert alles af op je broer en kinderen, ook haar eigen luiheid. Een kort lontje, veel schreeuwen omdat normaal redeneren te vermoeiend is, geen levenslust, en waarschijnlijk zijn er ook dagen waarbij ze haar bed nauwelijks uitkomt.
Ze zal moeten erkennen dat ze hulp van buitenaf nodig heeft (of ze nu tegen een depressie aanzit of dat het totaal iets anders is maakt niets uit). En dat is de grootste stap. Hier kun je haar niet in forceren. Maar het is duidelijk dat er wat moet gebeuren, want dit gedrag reflecteert zich ook op de kinderen, die op zo'n manier op hun 12e al het huis uit willen.
Het heeft geen zin (wat hierboven staat) als je broer met eenzelfde felheid er tegenin gaat. Dat zal het alleen maar erger maken, aangezien dan zelfs haar 'rots' wegvalt (aangezien hij nu degene is die alle dingen doet).
En de enige die er iets tegen kan doen is je broer. Voor de rest zijn het jouw zaken niet, en bij dit soort gevallen kun je je er ook maar niet mee inlaten want dat krijg je dubbel zo hard weer terug op je bord. En misschien neemt je broer het je wel helemaal niet in dank af en verstoort dit de familieband, en dan ben je nog verder van huis.quote:Op maandag 4 augustus 2008 12:42 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Zit wat in, heb ik zelf ook bedacht. Het is ook geen nieuw fenomeen, dit speelt al langer en ik heb me al die tijd afzijdig gehouden. Lekker laten gaan. Maar nu zie ik mijn broer kapot gaan. Hij houdt zich groot, doet alsof alles normaal is, maar iemand die zo wordt behandeld door zijn vrouw, gaat vanbinnen echt wel kapot, hoor. Dus dan kom je bij de vraag of je dat lekker laat gebeuren, of dat je iemand probeert te helpen. Beetje makkelijk om je ogen ervoor te sluiten. Is dat binnen een familie niet een soort verantwoordelijkheid? Dat je elkaar helpt? Bij een vriend zou het al anders liggen, die heeft zijn eigen familie en achtergrondverhaal. Daar zou ik me niet snel mee bemoeien op dit persoonlijke niveau. Maar dit gaat over mijn broer.
Natuurlijk is het meer dan logisch dat je probeert te helpen als je ziet dat je broer er aan kapot gaat. Daar is familie idd voor. Hoe sterk hij zich ook probeert te houden en doet alsof er niks is.quote:Op maandag 4 augustus 2008 12:42 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Zit wat in, heb ik zelf ook bedacht. Het is ook geen nieuw fenomeen, dit speelt al langer en ik heb me al die tijd afzijdig gehouden. Lekker laten gaan. Maar nu zie ik mijn broer kapot gaan. Hij houdt zich groot, doet alsof alles normaal is, maar iemand die zo wordt behandeld door zijn vrouw, gaat vanbinnen echt wel kapot, hoor. Dus dan kom je bij de vraag of je dat lekker laat gebeuren, of dat je iemand probeert te helpen. Beetje makkelijk om je ogen ervoor te sluiten. Is dat binnen een familie niet een soort verantwoordelijkheid? Dat je elkaar helpt? Bij een vriend zou het al anders liggen, die heeft zijn eigen familie en achtergrondverhaal. Daar zou ik me niet snel mee bemoeien op dit persoonlijke niveau. Maar dit gaat over mijn broer.
Dat maakt het nog meer duidelijk. En duidt imho nog meer op een depressie. Ze is kennelijk niet tevreden met hoe haar leven is gaan lopen. Ik zou doen wat Karammel zegt.quote:Op maandag 4 augustus 2008 12:55 schreef Revolverheld het volgende:
Vergeet ik nog te zeggen dat zij, de schoonzus dus, uit een hele rijke familie komt. Ze is altijd enorm verwend, heeft nooit een poot uitgestoken. Zilveren lepel tussen de tanden, zeg maar. Mijn eigen familie is ook niet bepaald onbemiddeld, maar mijn broer heeft voor het kunstenaarschap gekozen. Geen vetpot. Grote tentoonstellingen of opdrachten blijven uit, hij krabbelt al jaren in zijn altelier, hoopt op een doorbraak die (nog) niet komt. Dit zit haar ook dwars. Dat wist ze allemaal toen ze met hem trouwde, vond ze juist wel interessant, een romantisch leven met een kunstenaar. Maar de praktijk met 3 kids en een huishouden is anders. Ze vindt hem een mislukkeling. Ik snap dat aan de ene kant wel, maar hij is wel de man voor wie ze gekozen heeft, en kunstenaar is hij altijd geweest.
Denk je werkelijk dat mensen hulp willen van hen die hun benarde situatie veroordelen?quote:Op maandag 4 augustus 2008 04:32 schreef Revolverheld het volgende:
Omdat ze vroeger heel aardig was (voordat de kids kwamen, zeg maar) vraag ik me af of die vrouw geen stoornis heeft. Ik wil m'n broer graag helpen, zijn leven moet een hel zijn, maar zelf wil hij het niet onder ogen zien. Iemand ervaring met zulk gedrag?
Dat dus.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:02 schreef Twiggy het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat mensen hulp willen van hen die hun benarde situatie veroordelen?![]()
Een beetje zus bemoeit zich niet inhoudelijk met de relatie van haar broer maar onderhoudt een vertrouwensband met hem zodat hij weet dat hij kan rekenen op een vangnet als het hem wél te veel wordt. Dus back off.
Een beetje zus weet dat haar broer op de lange duur wel dankbaar zal zijn voor haar hulp. Als je ziet dat je broer aan het wegkwijnen is dan doe je daar iets aan. Sommige mensen zijn het stadium al lang gepasseerd waar ze inzien dat het te veel wordt. Die zullen uit zichzelf geen hulp gaan vragen en doen ze dat wel dan is het al te laat.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:02 schreef Twiggy het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat mensen hulp willen van hen die hun benarde situatie veroordelen?![]()
Een beetje zus bemoeit zich niet inhoudelijk met de relatie van haar broer maar onderhoudt een vertrouwensband met hem zodat hij weet dat hij kan rekenen op een vangnet als het hem wél te veel wordt. Dus back off.
En hoe doe je dat dan, als zus ingrijpen?quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:15 schreef Karammel het volgende:
[..]
Een beetje zus weet dat haar broer op de lange duur wel dankbaar zal zijn voor haar hulp. Als je ziet dat je broer aan het wegkwijnen is dan doe je daar iets aan. Sommige mensen zijn het stadium al lang gepasseerd waar ze inzien dat het te veel wordt. Die zullen uit zichzelf geen hulp gaan vragen en doen ze dat wel dan is het al te laat.
Ook vind ik het belang van de kinderen in dit geval nogal belangrijk. De kinderen gaan er aan onderdoor als hun ouders zo door blijven gaan. Dan heb je als zus in te grijpen en het voor de kinderen op te nemen. Die zijn nog niet zover dat ze dat zelf kunnen doen.
Ja kan niet veel doen. Ja kan alleen goed praten met je broer in de hoop dat hij zelf ook in gaat zien dat het fout zit. Dan kan jij hem alleen nog doorverwijzen naar een professional in de vorm van relatietherapie.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En hoe doe je dat dan, als zus ingrijpen?
Praten met je broer.. vragen hoe hij er tegenaankijkt, hoe hij zichzelf over een paar jaar ziet.. hoe tevreden hij is met de manier waarop hij met zijn vrouw omgaat.. misschien geeft de broer dan wel aan dat hij het wel best vindt, of dat de zus zich er niet mee moet bemoeien. Misschien waardeert hij 't juist enorm en weet hij niet hoe de situatie te veranderen, en kun je 'm als zus advies geven, aanraden hulp te zoeken, etc.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op maandag 4 augustus 2008 12:55 schreef Revolverheld het volgende:
Vergeet ik nog te zeggen dat zij, de schoonzus dus, uit een hele rijke familie komt. Ze is altijd enorm verwend, heeft nooit een poot uitgestoken. Zilveren lepel tussen de tanden, zeg maar. Mijn eigen familie is ook niet bepaald onbemiddeld, maar mijn broer heeft voor het kunstenaarschap gekozen. Geen vetpot. Grote tentoonstellingen of opdrachten blijven uit, hij krabbelt al jaren in zijn altelier, hoopt op een doorbraak die (nog) niet komt. Dit zit haar ook dwars. Dat wist ze allemaal toen ze met hem trouwde, vond ze juist wel interessant, een romantisch leven met een kunstenaar. Maar de praktijk met 3 kids en een huishouden is anders. Ze vindt hem een mislukkeling. Ik snap dat aan de ene kant wel, maar hij is wel de man voor wie ze gekozen heeft, en kunstenaar is hij altijd geweest.
Hé hé, dat dusquote:Op maandag 4 augustus 2008 13:30 schreef SHE het volgende:
[..]
Klinkt als een blauwdruk van mijn relatie. Alleen mijn man had wel de ballen me voor het blok te zetten: normaal doen, weer lief worden anders optiefen.
I
Ja, je kunt 'm advies geven. Maar ingrijpen?quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Praten met je broer.. vragen hoe hij er tegenaankijkt, hoe hij zichzelf over een paar jaar ziet.. hoe tevreden hij is met de manier waarop hij met zijn vrouw omgaat.. misschien geeft de broer dan wel aan dat hij het wel best vindt, of dat de zus zich er niet mee moet bemoeien. Misschien waardeert hij 't juist enorm en weet hij niet hoe de situatie te veranderen, en kun je 'm als zus advies geven, aanraden hulp te zoeken, etc.
Ja, je kunt moeilijk als een soort Nanny voor volwassenen hun huis binnenmarcheren.. Maar je broer helpen tot inzicht te komen en met zijn neus de goede kant opzetten, richting verbetering.. dat is best mogelijk. Als die negatieve spiraal maar doorbroken is, het probleem onderkend.. dan kan er aan gewerkt worden door broer en zijn heks vrouw.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, je kunt 'm advies geven. Maar ingrijpen?
Natuurlijk wil je dat je broer gelukkig is en dat zijn kinderen een beetje fijn opgroeien. Maar het blijft een zaak tussen hem en zijn vrouw en als zus ben je dan ook maar een buitenstaander.
Poeh, poeh. Die broer is een volwassen kerel, hoor. Hem helpen tot inzicht te komen? Ga er maar vanuit dat hij dat inzicht echt wel heeft.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, je kunt moeilijk als een soort Nanny voor volwassenen hun huis binnenmarcheren.. Maar je broer helpen tot inzicht te komen en met zijn neus de goede kant opzetten, richting verbetering.. dat is best mogelijk. Als die negatieve spiraal maar doorbroken is, het probleem onderkend.. dan kan er aan gewerkt worden door broer en zijn heks vrouw.
Dat alle volwassenen bulken van de zelfkennis en kennis over omgang met relaties, waag ik te betwijfelen. Dat je voorzichtig moet zijn met veroordelen, ben ik helemaal met je eens. Maar je zorgen uitspreken in een rustig 1-op-1 gesprek over dit onderwerp lijkt mij in ieder geval de moeite van het proberen waard.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Poeh, poeh. Die broer is een volwassen kerel, hoor. Hem helpen tot inzicht te komen? Ga er maar vanuit dat hij dat inzicht echt wel heeft.
Ik denk dat je je moet aanbieden als luisterend oor, maar je moet erg oppassen met veroordelen. Anders zet je jezelf als zus buitenspel.
Geen idee, mijn broer is gezegend met vier broers en geen zussenquote:Op maandag 4 augustus 2008 13:18 schreef Lienekien het volgende:
Iemand begon met zus.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:42 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Geen idee, mijn broer is gezegend met vier broers en geen zussen
En ik geloof altijd wat Karammel schrijft, en nam het overquote:
Geweldige reactie, SHE! Dit noem ik zelfinzichtquote:Op maandag 4 augustus 2008 13:30 schreef SHE het volgende:
[..]
Klinkt als een blauwdruk van mijn relatie. Alleen mijn man had wel de ballen me voor het blok te zetten: normaal doen, weer lief worden anders optiefen.
Ik ben ook een verwend nest, met nul komma nul gevoel voor verantwoordelijkheid.
Dat is er inmiddels aardig uitgeramd hoor, en ik weet nu dat ik anderen nooit verantwoordelijk kan maken voor mijn eigen keuzes. ( dat was het mooie, ik werd boos om dingen waar ik ZELF voor gekozen had )
Overigens werd mijn gedrag pas heftig na een burn out. Daarvoor was ik gewoon spoiled, maar lief.
Je broer moet die feeks naar een counselor of hoofddokter sturen en daar zelfs zijn huwelijk voor als dwangmiddel gebruiken.
Moet je eens zien hoe snel die trut weer normaal doet.
Zo niet; dan is het echt een psychotisch misbaksel en kan hij haar maar beter kwijt zijn.
Ik ben blij dat ik nog wel het verstand had geen kinderen te krijgen. De ravage zou niet te overzien geweest zijn. Ik denk dan ook dat het niet onverstandig is , de kinderen ook voor de zekerheid langs een therapeut te sturen. Die moeten ook geleden hebben onder haar toorn.
Klopt. Ik ben er ook geen voorstander van om slecht of onaangepast gedrag altijd maar af te schuiven op een of ander jeugdtrauma of een depressie. Mensen zijn soms slecht, gemeen, vervelend, en de oorzaak is dat ze gewoon zo zijn. Sommige dingen zijn simpel. In dit geval heb ik de schoonzus zien veranderen van een leuk en gelukkig meisje in een gefrustreerde vrouw die zich afreageert op haar man. Er is dus ergens iets misgegaan. Misschien had ze nooit aan kids moeten beginnen... Een notoire vreemdganger is mijn broer niet, al zou ik het hem in dit geval niet kwalijk nemenquote:Op maandag 4 augustus 2008 13:00 schreef PDOA het volgende:
LOL, iedereen gaat er maar vanuit dat het een postnatale depressie is terwijl het wellicht ook gewoon een slecht huwelijk of een total bitch zou kunnen zijn. Misschien is die broer van hem wel een notoire vreemdganger. Het blijft gissen.
Mijn schoonzus werkt 4 dagen. Die ene dag met de kids trekt ze nauwelijks, blij dat ze de volgende dag weer naar kantoor mag. Ook thuis moet mijn broer opdraaien voor de kids en 't koken. Hij vertelde (tijdens ons gesprek ik de vakantie) dat zij al begint te gillen als ze thuiskomt, waarom hij nog niet gekookt heeft, dat de kinderen naar bed moeten, dat ze moe is. Hij zei: 'Ik krijg niet eens de kans ff een biertje te drinken, ze staat al gillend op de drempel.' Hij geeft dus wel voorzichtig aan dat er een probleem is. Ook dat ze hem stijf scheldt als hij de broodtrommels van de kids verkeerd heeft ingepakt of zoiets, allemaal kleine dingen. Hij zei dat ze daar grote ruzies over hadden, vooral in de vroege avond, voordat de kinderen in bed liggen. Zij wil gewoon rust. Daarna valt ze meteen in slaap. Gaat hij na het eten dus maar weer naar zijn atelier, tot diep in de avond werken.quote:Op maandag 4 augustus 2008 13:38 schreef RM-rf het volgende:
overigens, ik heb het vermoeden dat het hier gaat om een relatie waar de vrouw dus kennelijk de zorg voor de kinderen heeft als de man werkt en de vrouw kennelijk het nu zo ziet dat als zij vakantie heeft de man daarvoor kan opdraaien...
niet eens zo'n heel verkeerde gedachte ware het niet dat ze daarmee ook de gehele vakantie van de man verpest en als die de gehele tijd werkt heeft hij ook wat recht op 'uitblazen'... op dat punt moeten ze juist dat een beetje eerlijker verdelen, als dat ontbreekt is dat een teken van een probleem aan 'delegeren' in de relatie, waar betreffende de kinderen juist de vrouw waarschijnlijk het grootste slachtoffer is als de man weer aan het werk is.
En als ik als vrouw zijnde zo voor 'n blok gezet zou worden zou ik zeggen 'Schijt op jou, ik ga scheiden' (die zin klinkt lekkerquote:Je broer moet die feeks naar een counselor of hoofddokter sturen en daar zelfs zijn huwelijk voor als dwangmiddel gebruiken.
Tuurlijk. Echter, de vrouwtjes met een grote bek die ik ken ( mezelf incluis ) zijn maar al te bang om alleen te zijn. Laat staan dat ze het lef hebben om hun relatie te offeren.quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:14 schreef BlueMage het volgende:
[..]
En als ik als vrouw zijnde zo voor 'n blok gezet zou worden zou ik zeggen 'Schijt op jou, ik ga scheiden' (die zin klinkt lekker).
Maar goed, ik vind 't 'n beetje moeilijk, 't enige wat je denk ik kan doen is rechtstreeks tegen je broer zeggen (in 'n 1 op 1 situatie) dat je je zorgen maakt over z'n gezin en ook aankaarten dat 't voor de kinderen ook geen ideale situatie is om in op te groeien en kijken hoe hij reageert. Als ie 't allemaal ontkent dan is er denk ik niks meer dat je kunt doen behalve duidelijk maken dat jij als familie d'r altijd voor hem zal zijn.
M.
Juist, ze was altijd heel gelukkig. Nu is het één en al klagen en zeiken: het is kutweer, ik word depressief van die wolken, dit is toch geen vakantie, kunnen die kids hun muil niet houden, waarom zit ik hier in dit godverlaten oord, etc. Ik denk dat het ook voor haar heel vervelend is. Maar met dit gedrag scoort ze weinig sympathiepunten, intussen kotst iedereen haar uit.quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:12 schreef SHE het volgende:
Ik denk dat je niet alleen je broer, maar vooral ook haar een groot plezier doet. Ik kan mij niet voorstellen dat ze gelukkig is.
Dit is het precies. Zij is altijd op handen gedragen, ze vindt zichzelf ook geweldig. Spant iedereen voor haar karretje, niemand durft haar iets te weigeren. Dominant type. Charismatisch ook. Heel bot als ze mensen niet mag: keihard negeren, grote bek geven. Mijn broer vindt dat wel mooi, zulk dramatisch gedrag. Never al dull moment. Maar nu is hij zelf het slachtoffer.quote:Het probleem met dit soort vrouwen is, dat ze voorheen door sommigen op handen werden gedragen en dit ineens is verdwenen door het ongewenst gedrag.
Daaruit onstaat weer frustratie en bitterheid, plus het feit dat ze wéét dat ze ermee wegkomt. Want iedereen die haar kent, is zo schattig dom dat ze het wel uit hun hoofd laten een confrontatie met haar te zoeken.
Dat geeft haar vervolgens alleen maar meer redenen om ongecontroleerd uit de bocht te vliegen en zelfs in het openbaar alle teugels te laten vieren.
Tegen haar durft ook niemand iets te zeggen. Scherpe tong, enorm zelfverzekerd. Ze vindt de meeste mensen sukkels. Omdat ze het meestal wel leuk verpakt, kan iedereen er wel om lachen. Nu begint het treurig te worden. Ze krijgt het niet voor elkaar lief te zijn voor haar eigen kinderen. Steeds die onderdrukte woede. Ongeduld. Ik mag hopen dat mijn broer gaat inzien dat hij de enige is die haar terug kan fluiten. Ik denk idd dat ze zich helemaal de tering schrikt als dat gebeurt. Ik de vakantie vertelde ik haar (beetje uit de tent lokken) over een vriend van me die in scheiding ligt. Reageerde ze ook weer heel scherp op, heel veroordelend, stelletje stakkers die gaan scheiden, dat zou háár nooit overkomen. Bizar gewoon. Het komt niet in haar kop op dat mijn broer wel een beetje liefde en respect zou kunnen gebruiken.quote:Weet je wat voor mij een turning point was? Na mijn vriend 2 jaar stelselmatig te hebben afgesnauwd, afgebekt, de grond in getrapt en vervloekt te hebben, kwam hij tot de conclusie dat hij niet verder wilde.
Ik was zo vreselijk boos en verongelijkt dat ik hem met de vlakke hand op zijn wang sloeg.
Hij was inmiddels ook al zo klaar met mijn gedrag dat ik zijn vlakke hand onmiddelijk met ongelofelijk veel snelheid en kracht ook op mijn gezicht kreeg.
Mijn wang was dagen nog rood.![]()
Ik heb daar alleen maar gestaan, net als in de film, met mijn mond open.
Ik wist echt niet wat me overkwam. Nog nooit had iemand het gore lef gehad mij een halt toe te roepen, laat staan me een tik geven. Ik riep namelijk altijd dat ik de eerste de beste vent die mij zou aanraken, eigenhandig van zijn kroonjuwelen zou ontdoen. Ik kon dat ook zo stellig verkondigen dat ik best geloof dat ik hem wel erg tot het uiterste moet hebben gedreven dat hij dat ervoor over had.
Ik wist toen dat ik geen andere keuze had, dan door het stof te gaan.
Zo'n wake up call zou voor mijn schoonzus ook nodig zijn. Of mijn broer dat gaat opbrengen, kan ik nu nog ff niet inschatten. Ik hoop het. Ik denk dat hij, als dit zo doorgaat, automatisch dat punt bereikt.quote:Het is het beste wat iemand ooit voor mij heeft gedaan en het heeft mijn en ook zijn leven compleet verandert.
Ik heb mezelf weer een beetje terug en hij zijn vriendin. ( het is wel een lange weg, dus ik hoop dat hij geduld heeft )
Hiermee wil ik niet zeggen dat je broer haar op haar wang moet slaan hoor, maar ik denk wel dat de tijd is aangebroken die razende trein te stoppen. En dat doe je niet door te wachten op het volgende station, maar door keihard aan de noodrem te trekken.
Jij kent je broer, dus je kunt prima inschatten of hij genoeg karakter heeft om hier een einde aan te maken. Alleen hij kan dat, want van haar hoef je niets te verwachten. Die denkt waarschijnlijk dat iedereen om haar heen, suf, dom, incapabel en idioot is.
de eerste zin lijkt me het beste, het komt namelijk niet erg over alsof je er erg 'objectief' tegenover staat en je kiest heel duidelijk de kant van je broer op basis van een erg eenzijdig verhaal dat er op neerkomt dat 'hij alles doet en zij niks' (waarbij hij dat kennelijk accepteert).quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:11 schreef Revolverheld het volgende:
Misschien moet ik me er niet mee bemoeien. Maar het laat me niet los, ik zie die scheiding voor me, dit kan nooit goedgaan. Dat gun ik ze geen van beiden, maar vooral mijn broer niet. Deze vrouw moet je niet tegen je hebben, zeker niet in een bittere scheiding.
Als ik alles zo van je lees, dan vind je je broer maar een kanjer en je schoonzus een minkukel. Ik snap dat wel een beetje, "eigen bloed" staat dichterbij, maar al die lofzangen over hem maken het voor mij wel wat ongeloofwaardig. Alsof hij de prins op het witte paard isquote:Op maandag 4 augustus 2008 14:11 schreef Revolverheld het volgende:
Misschien moet ik me er niet mee bemoeien. Maar het laat me niet los, ik zie die scheiding voor me, dit kan nooit goedgaan. Dat gun ik ze geen van beiden, maar vooral mijn broer niet. Deze vrouw moet je niet tegen je hebben, zeker niet in een bittere scheiding.
Dan moet je het topic nog maar eens doorworstelen, want Revolverheld is wel degelijk heel positief over zijn schoonzus. Erkent haar leuke eigenschappen en is zelfs nog gematigd positief.quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:44 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Als ik alles zo van je lees, dan vind je je broer maar een kanjer en je schoonzus een minkukel. Ik snap dat wel een beetje, "eigen bloed" staat dichterbij, maar al die lofzangen over hem maken het voor mij wel wat ongeloofwaardig. Alsof hij de prins op het witte paard is
Alles horend vind ik vooral hem een slampamper die alle ruimte laat voor je schoonzus om zich te gedragen zoals ze doet. Mensen in een relatie moeten vooral ook sparringpartners zijn (in de goede zin van het woord). Als die broer van jou een watje is, dan begrijp ik haar frustratie wel. Heb ook wel eens zo'n vriendin gehad die alles goed vond. Gatver, zo'n "walk over" maakt dat je d'r ook als zodanig gaat gebruiken....
Kan zo zijn, maar ik betwijfel of ik de persoon ben die met haar een boom moet opzetten over haar hormoonhuishoudingquote:Op maandag 4 augustus 2008 14:34 schreef Oblivion het volgende:
Wat je ook kan doen is bij haar aankaarten of ze last heeft fysiek van haar hormonen.
Zo spreek je haar dus niet direct aan op het gedrag maar meer dat je ziet dat er wat is. (extreme vermoeidheid, het niks kunnen ondernemen met de kinderen), maar je vinger er niet op kan leggen.
Zo kan ze misschien zelf actie ondernemen zonder enge hoofddokters en enge pillen...
Ze is immers moe, prikkelbaar en heeft een extreem kort lontje.
Het laatste waar ze op zit te wachten is iemand ie tegen haar zegt, normaal doen of optyfen.
Het is misschien een opening voor je broer. Zonder dat zij zich aangevallen voelt het, is duidelijk dat zij zichzelf niet kan helpen. Zij worstelt zich door de dag met alle gevolgen van dien.
Als je broer haar met zachte dwang die kant op kan krijgen, dan gaat de bal rollen... (hopelijk)
Ik weet uit ervaring dat als de hormoonhuishouding goed verstoord is, dit gedrag ook naar boven kan komen.
(Ik ben stil in een hoek gaan zitten, want ik wist dat er iets lichamelijk met me aan de hand was en niet geestelijk)
Misschien iets tekort door de bocht. Ik las alleen de laatste postings nog even en daar werd ze nogal matig neergezet.quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Dan moet je het topic nog maar eens doorworstelen, want Revolverheld is wel degelijk heel positief over zijn schoonzus. Erkent haar leuke eigenschappen en is zelfs nog gematigd positief.
Iets wat ik heel wat vind, gezien de geintjes die ze flikt.
quote:Op maandag 4 augustus 2008 14:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Dan moet je het topic nog maar eens doorworstelen, want Revolverheld is wel degelijk heel positief over zijn schoonzus. Erkent haar leuke eigenschappen en is zelfs nog gematigd positief.
Iets wat ik heel wat vind, gezien de geintjes die ze flikt.
Zit wat in, ik ben familie en dus bevooroordeeld. Maar m'n schoonzus heb ik hoog zitten, of had, ik gun haar trouwens ook een gelukkig huwelijk. In dit geval is alleen wel overduidelijk dat het wangedrag van haar komt, het is (in onze familie) onaangepast gedrag, want wij gaan normaal met elkaar om. Schreeuwende ruzies over niks maken wij niet aan tafel. Zij wel. Mijn broer is idd degene die het toelaat. Ja oké, misschien kickt hij erop. Best mogelijk, sommige mannen houden wel van een beetje pit bij een vrouwquote:Op maandag 4 augustus 2008 14:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de eerste zin lijkt me het beste, het komt namelijk niet erg over alsof je er erg 'objectief' tegenover staat en je kiest heel duidelijk de kant van je broer op basis van een erg eenzijdig verhaal dat er op neerkomt dat 'hij alles doet en zij niks' (waarbij hij dat kennelijk accepteert).
nogmaals, zoiets is gewoon een zaak van delegeren en het is in geen enkele relatie een gezonde situatie als de ene alles doet (of denkt alles te doen) terwijl de ander er kennelijk naaststaat en enkel toekijkt.. maar dat is niet de schuld van de 'niets-doener' maar vaak evenzeer van degene die denkt 'alles te moeten doen' en die schijnbaar juist dat 'delegeren' niet onder de knie heeft.
Dat is altijd een situatie die enkel de partners zelf kunnen bereiken en meestal heeft het 'oordelen' van buitenaf' weinig zin, zeker niet als je duidelijk slechts een zijde ziet (ook al is dat niet bewust , als 'familie' van de ene ben je niet de beste 'mediator')
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |