Column: Transferlogica?! 1 augustus 2008 - door onze columnist Bert van der Put
Een maand na het begin van zijn trainersbaan bij Ajax worden de eerste contouren van Marco van Basten’s beleid zichtbaar. Nou zit ik niet zo dicht bij de Arena en de Toekomst dat ik elk detail meteen in de gaten heb. Maar de grote lijn is ook op afstand goed te volgen en, het moet gezegd, ik ben er tot nu toe nog niet echt vrolijk van geworden. Ik ben met Kenneth Perez van mening dat er wel véél nieuwe spelers gehaald worden maar dat de effectiviteit van elke nieuweling niet bij voorbaat vaststaat. Logisch dat Kenneth de bui al ziet hangen nu voor de door hem gedachte positie van aanvallende linker middenvelder het grote talent Ismaël Aissati gehaald is. Ik wil echt niet overdrijven maar ik denk, dat het in dit laatste geval ook een beetje om PSV pesten ging. Het is nog niet niks als je je concurrentie een stevige loer kunt draaien. Hoe zal de voormalige PSV’er zich over een tijdje voelen als blijkt dat hij ook nu géén vaste basisplaats kan claimen. We kennen Marco van Basten als iemand die voor zijn doelstellingen ontzettend véél spelers gebruikt. Dat was in de kwalificatie voor het EK 2008 zo en, ik denk, dat het bij Ajax ook weer zo gaat. En dan kunnen we met zijn allen het grote verlangen naar een hecht spelerscollectief met vaststaande spelpatronen, een sterke onderlinge band en een hoog rendement van elke speler op een voor hem bekende plaats in het team mooi vergeten.
Aanwinst Oleguer Presas Renom. Overgenomen van FC Barcelona Ik snap best dat er voor John Heitinga een goede vervanger gezocht moest worden. Ik wil ook nog geloven dat Oleguer aan de verwachtingen kan beantwoorden, maar ik snap het niet meer als van Basten nu nog stelt dat er alsnog 2 defensieve versterkingen, waaronder een echte uitschakelaar, bij moeten komen. Leuk is dat voor Bruno Silva, Ogararu, Thomas Vermaelen, Jan Vertonghen als ze horen dat ze nog niet het hele vertrouwen van de nieuwe coach hadden. We zitten nu 29 dagen van het begin van de nieuwe competitie af en het ziet ernaar uit dat met o.m. een nog niet ingespeelde verdediging de onrust langzamerhand weer toe gaat nemen. En gezien de slechte ervaringen van de vorige jaren wilden we daar juist nu vanaf.
Huub Stevens gooit het bij PSV over een andere boeg. Hij stelt b.v.doodnuchter dat de voertaal binnen de sectie Nederlands zal zijn. De buitenlanders zullen dus, of ze willen of niet, onze taal moeten leren. Zijn daar goede mogelijkheden voor? Ja, natuurlijk!! Er zijn docenten genoeg die tegen een redelijk honorarium zelfs bij PSV aan huis in het stadion les willen komen geven. Stevens gaat er dus van uit dat het spreken van dezelfde taal het verband binnen de selectie zal versterken. Ik geef ”Huubke” daar groot gelijk in. Ik las ergens een enthousiast verhaal over Suaréz en Cvitanich. Het zou tussen die twee zo goed klikken dat ze zelfs veel trainingsoefeningen samen doen, AL SPAANS PRATEND!!!!! Maar, géén nood, volgens “DE TELEGRAAF” hebben ze bij Ajax een nieuwe functie ingevoerd, die van tolk. Frank de Boer zou dit uitstekend kunnen. Ik zou, als ik Frank de Boer was, vierkant weigeren aan het tegenhouden van de cohesie binnen de Ajaxselectie mee te werken. Straks lopen alle buitenlanders op de training met een vertaalcomputer op zak! Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden! Zo zag en hoorde ik in het Sportjournaal een gesprek met de nieuwe verdediger Oleguer. Het zou zo maar kunnen zijn dat Ajax met hem het broodnodige leiderstype voor de verdediging in huis gehaald heeft. De nieuwe centrale man achterin kwam in dit gesprek uiterst evenwichtig, verstandig en realistisch over. Ik kon het niet precies zien maar ik denk ook dat hij, qua postuur, een beetje indruk kan maken. Gelukkig maar, want over de verdediging had niet alleen ik de laatste tijd zorgen. Een linie met Silva, Vermaelen, Oleguer en Vertonghen moet de defensieve kracht op kunnen brengen die nodig is. Of het een verdediging is van waaruit aanvallen kunnen worden opgebouwd weet ik nog niet precies. Het zal nodig zijn dat de genoemde vier de kans krijgen véél samen te spelen. Omdat Frank de Boer toch al aan het tolken is kan hij daarbij ook nog wel de verdediging coachen. Ik zie dat helemaal zitten. Maar ziet Marco het?????
Rob Wielaert En nog is Ajax niet uitgewinkeld. Koste wat kost moet Rob Wielaert gehaald worden. Ik denk, dat Wielaert een winner is. Verder oogt hij fysiek sterk en kan hij goed positie kiezen. Genoeg is echter genoeg. Ajax moet nu naar een duidelijk herkenbaar geheel en een even duidelijke speelstijl groeien. Gelukkig komt er volgende week een serieuze test in de vorm van het Amsterdam Tournement. De wedstrijden tegen Arsenal en Internazionale zullen véél zo niet alles duidelijk maken. Ik ben razend benieuwd naar de inbreng van Miralem Sulejmani. Als de nieuwe spelmaker van Ajax kan hij misschien de kick brengen die op dit moment nodig is. Sulejmani is een Serviër en met hem is de communicatie in elk geval niet in het Spaans mogelijk. Ik ben razend nieuwsgierig om hem in serieuze wedstrijden bezig te zien. Omdat hij blessuregevoelig lijkt zal de trainersstaf uiterst behoedzaam met hem moeten omspringen. En kán die dat ook echt?
Ik kan nog een tijdje doorgaan, het is beter om ook nog even een afwachtende houding aan te nemen. Dat doet onze alom bekende Johan Derksen niet. In zijn functie van hoofdredacteur van Voetbal International roept hij nu al dat Ajax met twee vingers in de neus kampioen wordt. Hij zal dat wel doen om reacties los te peuteren en zodoende verhitte discussies te krijgen. Verstandig vind ik het niet om Ajax nu al op de kampioenstroon te gaan wanen. Maar van deze hoofdredacteur heb ik nog niet vaak verstandige uitspraken mogen noteren.
Het is te hopen dat Marco van Basten op het toernooi van 8 en 9 augustus positief met zijn ploeg voor de dag komt. Anders krijgt hij meteen al de verzamelde sportpers over zich heen. En die was nog met het rouwproces van de dreun tegen Rusland in Basel bezig. Zojuist is bekend geworden dat FC Twente in de voorronde van de Champignons League tegen Arsenal moet spelen. Volgens mij dé uitgelezen mogelijkheid voor Ajax om tegen de Londenaren te laten zien dat de uitschakeling door Twente in de play – offs een eenmalige, zij het dure, misser was.
In elk geval is het op dit moment in Amsterdam redelijk rustig. En dat is de laatste jaren weleens anders geweest. Maar er wordt gelukkig ook niet elk jaar een Wesley Sneijder verkocht. Alhoewel Klaas Jan Huntelaar ook voor een behoorlijke leegte, voorin bij Ajax, zal gaan zorgen, Argentijnse topscorer of niet in zijn plaats.
http://www.ajaxonline.org/9007.htm