En als je dit nou eens beseft en daarom expres voor de jam kiest?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:52 schreef Jovatov het volgende:
Een (versimpeld) voorbeeld om te illustreren. Stel je hebt ooit een boterham met pindakaas gegeten, die was lekker. Een andere keer at je een boterham met jam, die was niet lekker.
Nu krijg je de keus, pindakaas of jam. Nu zal je voor de pindakaas kiezen omdat je eerder hebt gemerkt dat dat lekker is en jam niet.
Je hebt alle vrijheid van de wereld maar je kiest voor de pindakaas omdat je die lekker vindt. Dat je de pindakaas lekker vindt staat vast en daarom kies je daarvoor. Dus de vrijheid is er niet.
Dan is het besef van keuzevrijheid precies de reden dat je die niet hebt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:59 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
En als je dit nou eens beseft en daarom expres voor de jam kiest?
Ondanks het feit dat je het vies vindt.
Is het maken van irrationele beslissingen niet juist een vorm van keuzevrijheid?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:01 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dan is het besef van keuzevrijheid precies de reden dat je die niet hebt.
Een irrationele beslissing is inderdaad een vorm van een keuze maken. Net zoals niet kiezen ook een keuze is.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:06 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Is het maken van irrationele beslissingen niet juist een vorm van keuzevrijheid?
Alleen maar dingen doen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen?
Klopt, als er geen waarom achter zit is het geen keuze.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:10 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Een irrationele beslissing is inderdaad een vorm van een keuze maken. Net zoals niet kiezen ook een keuze is.
Maar het gaat me niet om welke keuze je maakt. Het gaat er om waarom je een keuze maakt. En die waarom lijkt vast te staan. Elke keuze heeft een waarom, denk ik.
Maar een denkproces, staat dat vast? Ik weet het eigenlijk niet. Het lijkt er in ieder geval niet op dat het vast staat. Maar uiteindelijk is het ook kiezen waar je over gaat denken.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:51 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Klopt, als er geen waarom achter zit is het geen keuze.
En die waarom valt niet te beïnvloeden, dat is gewoon een denkproces.
Interessante insteek. Ik kan me wel vinden in het feit dat er dingen zijn die niet vrij zijn, als je een bal laat vallen dan gaat hij naar beneden. Maar bij een mens kan je gewoonweg niet bepalen wat hij zal kiezen, omdat hij zelf kiest. Dat gebeurt in het hoofd. Vrije wil hebben is misschien ook iets wat je aan je zelf kan opleggen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
...
Vrije wil, of liever gezegd, de illusie van vrije wil, bestaat omdat wij ons een voorstelling kunnen maken van een potentiele toekomst. Voor de echte toekomst staat het nu al vast of ik straks voor jam of pindakaas zal kiezen. Maar ik weet het nog niet, ik weet pas als iets geweest is.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:44 schreef Jovatov het volgende:
Dat klopt ook, alle keuze's die zullen vast staan. Over honderd jaar dan zijn al mijn keuze's bekend. Dan heb ik geen vrije wil meer. Maar nu nog wel, ik kan nu nog alles kiezen. Ik kan zelf beslissingen nemen, door verschilllende dingen af te wegen in mijn hoofd.
Ik vind je verhaal tot het (door mij) vetgemaakte deel heel zinvol.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:52 schreef Jovatov het volgende:
Ik worstel al een tijdje met dit onderwerp en ik dacht laat ik het eens allemaal op een rijtje zetten.
De 'stelling' is dat er geen keuzevrijheid is. Alles gaat zijn gang zoals het gaat en daar kan je in feite niets aan veranderen.
Alle acties die je onderneemt, alle keuzes die je maakt. Daar zit een reden achter, een waarom. Die redenatie die je maakt om iets te doen komt voort uit een aantal dingen. Wie je bent, wat je hebt meegemaakt. Dingen die je van je ouders hebt meegekregen, die in je karakter zitten. Daarnaast ook dingen die jou karakter vervolgens hebben aangepast tot degene wie je bent. Ervaringen die je in het verleden hebt gehad.
Een (versimpeld) voorbeeld om te illustreren. Stel je hebt ooit een boterham met pindakaas gegeten, die was lekker. Een andere keer at je een boterham met jam, die was niet lekker.
Nu krijg je de keus, pindakaas of jam. Nu zal je voor de pindakaas kiezen omdat je eerder hebt gemerkt dat dat lekker is en jam niet.
Je hebt alle vrijheid van de wereld maar je kiest voor de pindakaas omdat je die lekker vindt. Dat je de pindakaas lekker vindt staat vast en daarom kies je daarvoor. Dus de vrijheid is er niet.
Natuurlijk is die keuze hevig versimpeld. Er spelen nog veel meer dingen mee. Maar uiteindelijk maak je alle keuzes op basis van wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Keuzevrijheid heb je dus niet omdat je automatisch zal kiezen voor waar je voor kiest. (lekker duidelijk)
Ik worstel hier een beetje mee omdat ik christen ben. Met deze redenatie kan je dus ook niet 'echt' kiezen voor God. Omdat die keuze al vast staat, als jij dingen mee maakt die je een goed gevoel bij God geven zal je eerder voor kiezen dan als je ouders er niks van willen weten. Alle keuzes die je maakt staan al van te voren vast. Het leven is gewoon een afspeelplaat van de tijd die doorgaat met een snelheid van 1.
Dit heb ik voor mijzelf 'opgelost' door God ook een gedeelte van de optelsom te maken. De keuze's die jij en de mensen om je heen maken is een optelsom van wie je bent, wat je hebt meegemaakt en wat God heeft gedaan. Hier bedoel het volgende mee. Als de Heilige Geest iemand heeft aangespoord om woorden te spreken waardoor ik geraakt wordt. Dan is het dus God die mij 'zegent' zodat ik uiteindelijk voor hem zou kiezen. God zelf wordt daarmee iemand die mij beïnvloedt in mijn keuze's zodat ik voor hem kan kiezen.
Het probleem van God 'part of the equation' maken is dat ik dan alsnog geen keus heb, omdat de manier hoe ik reageer toch ook van te voren vast staat.
Ik snap het dus niet helemaal, ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Als er boeken of andere artikelen over dit onderwerp zijn geschreven hou ik me aanbevolen
Ik weet trouwens niet onder welk onderwerp dit valt, ik hem hem nu maar onder Filosofie gegooid.
Ja, dat ook.quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:55 schreef oompaloompa het volgende:
http://www.nature.com/neuro/journal/v11/n5/abs/nn.2112.html
7 tot 10 seconden voor de uiteindelijke beslissing genomen wordt, zijn er al hersengolven te detecteren die aangeven welke beslissing genomen gaat worden.
Ik volg je niet helemaal. Natuurlijk heb ik een keuze gemaakt om christen te zijn, door mijn opvoeding, religieuze ervaringen enz. Voor mijn gevoel is het een vrije keuze, ik kan ook nu de keuze maken om het toch allemaal maar onzin te vinden.quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind je verhaal tot het (door mij) vetgemaakte deel heel zinvol.
Maar je definieert jezelf dus als christen. Waarom dat dan?????
Door die definitie maak je een keuze!!
Als je christen bent, is het deel na het vet ook wel te volgen.
Maar als je nou eens geen christen zou zijn. Wat dan?
Heb je invloed op iets wat in het 'nu' gebeurt? neequote:Op maandag 4 augustus 2008 09:48 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal. Natuurlijk heb ik een keuze gemaakt om christen te zijn, door mijn opvoeding, religieuze ervaringen enz. Voor mijn gevoel is het een vrije keuze, ik kan ook nu de keuze maken om het toch allemaal maar onzin te vinden.
Mijn probleem ligt hem in de hypothese dat er geen vrije wil is.. Het stond al van te voren vast wat iedereen gaat kiezen, wijzelf kunnen daar in feite niks maar aan doen. Als dat waar is dan slaan alle religie's nergens op...
De vraag is of "de echte toekomst" nu al bestaat of bepaald is. Volgens de QM speelt toeval een grote rol.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 20:43 schreef Gubbe85 het volgende:
Vrije wil, of liever gezegd, de illusie van vrije wil, bestaat omdat wij ons een voorstelling kunnen maken van een potentiele toekomst. Voor de echte toekomst staat het nu al vast of ik straks voor jam of pindakaas zal kiezen. Maar ik weet het nog niet, ik weet pas als iets geweest is.
Onze onwetendheid geeft ons het vrijheidsgevoel. Je weet nooit 100% zeker wat er gaat gebeuren, dus voor je gevoel kan er nog van alles gebeuren -> gevoel van vrijheid.
In mijn tweede alinea belicht ik dus ook datgene wat jij hier stelt, iets wat ik zeer aannemelijk vind. Ik ben het dus met je eens. We dènken dat er keuzevrijheid is, maar zelfs de meest eenvoudige keuzes (eet ik vanavond chips bij de film of nootjes) worden mijns inziens ingegeven door invloeden waar we ons niet bewust van zijn en waar wij op onze beurt geen invloed op hebben.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:21 schreef SingleCoil het volgende:
Ik wil dat toch bestrijden, ik geloof niet dat je echt kunt kiezen tussen op de bank zitten of op een stoel. Ik wil het nog een stapje sterker stellen, ik geloof niet dat het bestaan van keuze een wetenschappelijk fenomeen is. Ik denk namelijk niet dat je in staat bent het bestaan van een keuze te falsificeren.
Dat wil niet zeggen dat er geen keuzeproces bestaat, maar dat vergelijk ik dan maar een beetje met het kijken naar een voetbalwedstrijd, waarbij je ook allehanden argumenten vóór en tegen de deelnemende clubs de revue kunt laten passeren en je erg druk maken over de uitslag terwijl je er feitelijk geen enkele invloed op uit kunt oefenen.
Maar dat ben ik ook geheel met jou eens. Keuze is een illusie. Vrijheid is een illusie. Het principe van de keuze bestaat alleen in de beleving en interpretatie van mensen, niet in de werkelijkheid. Ik denk dat aan iedere stap die een mens zet (hoezeer deze ook lijkt te worden gezet uit volkomen keuzevrijheid) ten grondslag ligt een complexe berekening waarbij diverse aspecten worden meegewogen. Het resultaat is de stap waarvoor men dacht te hebben gekozen, maar die in werkelijkheid nooit een andere stap had kunnen zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:24 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ga daar toch nog wel iets verder in. Jij beweert kortgezegd dat een mens een soort van geautomatiseerde keuzemachine is, waar je bewuste ik als toeschouwer naar zit te kijken, zichzelf voorhoudend dat hij het zelf is die die keuzen maakt.
Dat beeld deel ik wel, maar ik trek dat nog door, door te stellen dat zelfs het hele principe van 'keuze' niet bestaat. Er valt helemaal niets te kiezen, 'keuze' is een niet-bestaand begrip.
Het is een klassiek punt van discussie. Kies ik voor God, of kiest God voor mij (sola gratia)? Predestinatie, vrije wil, etc. Als je het over een vrije wil hebt, dan is de eerste vraag waar die wil dan 'vrij' van is. Vrij van invloeden van buitenaf. Dat lijkt meestal/nooit niet het geval. Wat we in ieder geval wel hebben is het idee dat we kunnen kiezen, dus daar zou ik gewoon gebruik van maken. Laat je keuzes beinvloeden door datgene wat jou juist lijkt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:52 schreef Jovatov het volgende:
Ik worstel al een tijdje met dit onderwerp en ik dacht laat ik het eens allemaal op een rijtje zetten.
De 'stelling' is dat er geen keuzevrijheid is. Alles gaat zijn gang zoals het gaat en daar kan je in feite niets aan veranderen.
Alle acties die je onderneemt, alle keuzes die je maakt. Daar zit een reden achter, een waarom. Die redenatie die je maakt om iets te doen komt voort uit een aantal dingen. Wie je bent, wat je hebt meegemaakt. Dingen die je van je ouders hebt meegekregen, die in je karakter zitten. Daarnaast ook dingen die jou karakter vervolgens hebben aangepast tot degene wie je bent. Ervaringen die je in het verleden hebt gehad.
Een (versimpeld) voorbeeld om te illustreren. Stel je hebt ooit een boterham met pindakaas gegeten, die was lekker. Een andere keer at je een boterham met jam, die was niet lekker.
Nu krijg je de keus, pindakaas of jam. Nu zal je voor de pindakaas kiezen omdat je eerder hebt gemerkt dat dat lekker is en jam niet.
Je hebt alle vrijheid van de wereld maar je kiest voor de pindakaas omdat je die lekker vindt. Dat je de pindakaas lekker vindt staat vast en daarom kies je daarvoor. Dus de vrijheid is er niet.
Natuurlijk is die keuze hevig versimpeld. Er spelen nog veel meer dingen mee. Maar uiteindelijk maak je alle keuzes op basis van wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Keuzevrijheid heb je dus niet omdat je automatisch zal kiezen voor waar je voor kiest. (lekker duidelijk)
Ik worstel hier een beetje mee omdat ik christen ben. Met deze redenatie kan je dus ook niet 'echt' kiezen voor God. Omdat die keuze al vast staat, als jij dingen mee maakt die je een goed gevoel bij God geven zal je eerder voor kiezen dan als je ouders er niks van willen weten. Alle keuzes die je maakt staan al van te voren vast. Het leven is gewoon een afspeelplaat van de tijd die doorgaat met een snelheid van 1.
Dit heb ik voor mijzelf 'opgelost' door God ook een gedeelte van de optelsom te maken. De keuze's die jij en de mensen om je heen maken is een optelsom van wie je bent, wat je hebt meegemaakt en wat God heeft gedaan. Hier bedoel het volgende mee. Als de Heilige Geest iemand heeft aangespoord om woorden te spreken waardoor ik geraakt wordt. Dan is het dus God die mij 'zegent' zodat ik uiteindelijk voor hem zou kiezen. God zelf wordt daarmee iemand die mij beïnvloedt in mijn keuze's zodat ik voor hem kan kiezen.
Het probleem van God 'part of the equation' maken is dat ik dan alsnog geen keus heb, omdat de manier hoe ik reageer toch ook van te voren vast staat.
Ik snap het dus niet helemaal, ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Als er boeken of andere artikelen over dit onderwerp zijn geschreven hou ik me aanbevolen
Ik weet trouwens niet onder welk onderwerp dit valt, ik hem hem nu maar onder Filosofie gegooid.
De eerste optie kunnen we mijns inziens niet bepalen door allerlei onzekerheden die principieel vastliggen. Daar kun je niet omheen. Misschien ligt de toekomst wel vast, maar er ligt in ieder geval ook vast dat we niet kunnen bepalen wat die toekomst is. Onze voorspelbaarheidshorizon ligt heel dicht bij het 'nu'.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 10:47 schreef Oud_student het volgende:
Er is geen vrije keuze als:
- de wereld deterministisch is, want dan ligt de toekomst vast, geen keuze.
- de wereld(deels) toeval is, want niet jij maakt de keuze, maar het toeval.
- de many worlds theorie juist is, want dan worden al mogelijke keuzes gerealiseerd.
Stel, je kiest Kop. Kun je bewijzen dat je ook Munt had kunnen kiezen ?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 14:36 schreef Jovatov het volgende:
Natuurlijk bestaat de keuze wel!
Als ik zeg: Kop of Munt, dan zal je toch echt moeten kiezen tussen kop of munt. Daar zullen je hersenen over nadenken toch? Dat is toch een keus?
Toeschouwer zijn kan ik nog inkomen. De keuze die je gaat maken is al bekend, je weet alleen nog niet waarom.
Als je een keus hebt gemaakt dan kun je niet teruggaan en iets anders kiezen, dus nee dat kan ik niet bewijzen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Stel, je kiest Kop. Kun je bewijzen dat je ook Munt had kunnen kiezen ?
Ik denk dat welke van de twee je kiest, de keuze al bepaald is voordat je hebt gekozen. Als je bijvoorbeeld kiest voor munt, stel jezelf dan de vraag: waarom kies ik voor munt?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je een keus hebt gemaakt dan kun je niet teruggaan en iets anders kiezen, dus nee dat kan ik niet bewijzen.
Maar als ik de keus nog niet gemaakt heb, kan ik beide overwegen. Ik kan allebei roepen. Welke ik zal roepen weet ik dan nog niet. Ik kan ook kiezen en later van gedachte veranderen.
Ik kan me niet voorstellen dat als de keus nog vrij is, als beide mogelijkheden nog open zijn, je sowieso maar één gaat kunnen kiezen. Eentje die dan al vast stond. Dat moet je nog gaan kiezen, dus heb je een vrije keus daarin. Later blijkt welke je kiest, daarna is die keus niet vrij meer, sterker nog, er is geen keus meer.
Maar er was wel een vrije keus.
Maar het gaat er niet om wat er gebeurt nadat je de keuze hebt gemaakt. Dan doet de hele keus er ook niet meer toe.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:29 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk dat welke van de twee je kiest, de keuze al bepaald is voordat je hebt gekozen. Als je bijvoorbeeld kiest voor munt, stel jezelf dan de vraag: waarom kies ik voor munt?
Met de vraag waarom je hebt gekozen voor munt wilde ik aangeven dat je dan misschien je keuze kunt herleiden tot bepaalde overwegingen. Overwegingen die maakten dat je koos voor munt, terwijl je gevoelsmatig ook net zo goed voor kop had kunnen kiezen. Ik denk dat als je hebt gekozen voor munt, je nooit voor kop had kunnen kiezen, ook al dacht je voorafgaande aan de keuze wel dat die vrijheid had.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:51 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar het gaat er niet om wat er gebeurt nadat je de keuze hebt gemaakt. Dan doet de hele keus er ook niet meer toe.
Het is de vraag of je voordat je de keus maakt een vrije keus hebt. Als er nog niet gekozen is, kunnen beide keuze's nog. Je kan kop zeggen, of munt. Pindakaas of jam. Voordat de keus gemaakt is, is de keus vrij. Je kan allebei nog zeggen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er van te voren al bepaald is wat je gaat kiezen. Het feit dat je naderhand gekozen hebt, bewijst niet dat er geen keuze was.
Maar maken die overwegingen de keus minder vrij? De keuze is nog steeds kop of munt. Dat jij, als persoon, er over nadenkt en kop zegt, betekent niet dat je geen keus had.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Met de vraag waarom je hebt gekozen voor munt wilde ik aangeven dat je dan misschien je keuze kunt herleiden tot bepaalde overwegingen. Overwegingen die maakten dat je koos voor munt, terwijl je gevoelsmatig ook net zo goed voor kop had kunnen kiezen. Ik denk dat als je hebt gekozen voor munt, je nooit voor kop had kunnen kiezen, ook al dacht je voorafgaande aan de keuze wel dat die vrijheid had.
In het dagelijks taalgebruik is er niets aan de hand, iedereen gebruikt in dit verband "vrije keuze".quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar het gaat er niet om wat er gebeurt nadat je de keuze hebt gemaakt. Dan doet de hele keus er ook niet meer toe.
Het is de vraag of je voordat je de keus maakt een vrije keus hebt. Als er nog niet gekozen is, kunnen beide keuze's nog. Je kan kop zeggen, of munt. Pindakaas of jam. Voordat de keus gemaakt is, is de keus vrij. Je kan allebei nog zeggen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er van te voren al bepaald is wat je gaat kiezen. Het feit dat je naderhand gekozen hebt, bewijst niet dat er geen keuze was.
Maar is dat dan geen foute defintie van vrije keuze, als zo'n vrije keuze niet eens voorstelbaar (zelfs niet mogelijk?) is.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:08 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In het dagelijks taalgebruik is er niets aan de hand, iedereen gebruikt in dit verband "vrije keuze".
Pas bij het filosoferen ontstaan de problemen, omdat we exorbitante eisen stellen aan "vrij".
Want dan willen we de keuze pas vrij noemen als ie nergens vanaf hangt, dwz. de keuze mag niet gedetermineerd zijn of afhangen van een toevalsprocess (QM). De keuze mag uitsluitend van "onze wil" afhangen (die op zijn beurt ook totaal onafhankelijk dient te zijn).
Afgezien van het feit dat deze eisen niet haalbaar zijn in een fysische wereld, is een dergelijke vrije keuze niet voorstelbaar (in wat voor een wereld, met welke natuurwetten dan ook)
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je een keus hebt gemaakt dan kun je niet teruggaan en iets anders kiezen, dus nee dat kan ik niet bewijzen.
Dat klinkt allemaal weer heel logischquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de verkeerslichten op een drukke kruising. Als je er aan komt rijden kunnen ze rood zijn, of groen, af en toe oranje. Steeds iets anders. Hoewel de uitkomst steeds iets anders kan zijn kun je toch niet kiezen welke kleur het licht heeft ? Dat is gewoon wat het is.
En zo kun je ook niet kiezen tussen koffie of thee. Je kunt je er druk over maken, erover nadenken overwegen, noem maar op (dat mag je wat mij betreft 'een keuzeproces' noemen, maar je kiest uiteindelijk toch wat je kiest, en daar is niks aan te veranderen.
Daar ben ik het niet mee eens. Er is toch een reden dat het licht juist rood is, en geen andere kleur ? Dat kan dan toch niet zomaar anders zijn ? Denk eens na over de consequenties: als rood ook groen had kunnen zijn dan kan alles wel anders zijn dan het is. En aangezien dat niet zo is...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:45 schreef Jovatov het volgende:
Als het rood blijkt, dan betekent dat niet automatisch dat het geen groen of oranje had kunnen zijn.
Je kunt de bewijslast wel bij iemand anders leggen, maar de stelling dat de keuze 'niet anders' had kunnen zijn moet je net zo goed nog bewijzen. De menselijke intuitie lijkt me namelijk te liggen bij de stelling dat er wel degelijk iets te kiezen valt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ?
De discussie doet mij denken aan de hangman paradoxquote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:33 schreef SingleCoil het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Er is toch een reden dat het licht juist rood is, en geen andere kleur ? Dat kan dan toch niet zomaar anders zijn ? Denk eens na over de consequenties: als rood ook groen had kunnen zijn dan kan alles wel anders zijn dan het is. En aangezien dat niet zo is...
Door deze redenering lijkt het of het vonnis niet uitvoerbaar is: de rechter/beul lijkt ook hier geen vrije keuze te hebben. De oorzaak van de paradox is dat ze in principe zelfreferentieel is (net als de leugenaarsparadox). Ook hier wordt een toekomstig feit (de dag van ophanging) gebruikt om de voorwaarde (het verrast zijn) een waarheidswaarde toe te kennen (er is sprake van een loop)quote:Aan een gevangene wordt het volgende vonnis meegedeeld. 'U wordt in de komende week terechtgesteld. Maar de precieze dag waarop dit gebeurt zal voor u als een verrassing komen.' De gevangene redeneert nu als volgt. 'Op de laatste dag kan ik niet worden terechtgesteld, want dan zou ik niet verrast zijn. Maar evenmin kan ik worden terechtgesteld op de een-na-laatste-dag. Enzovoorts: dus... het vonnis is onuitvoerbaar!' En zo kwam de executie dus toch als een verrassing, geheel conform het vonnis... (van Benthem, 1998, p.66)
Je stelt zelf anders ook zaken.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:06 schreef SingleCoil het volgende:
Dwerfion:het lijkt mij niet redelijk van mij te verwachten dat ik ga bewijzen dat keuze niet bestaat, wie stelt bewijst. De stelling luidt "Je kunt kiezen", en als ik dan beweer dat er voor die stellng geen bewijs bestaat dan lijkt het mij dat de steller dient te bewijzen dat er inderdaad keuze bestaat.
Vergelijk: de achterkant van de maan is van groene kaas
Wat kun je in het voordeel van die theorie inbrengen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?
Nadat de keuze is gemaakt, vallen andere opties af. Voordat de keuze is gemaakt, staat de keuze niet vast, anders was er geen keuze. Jij stelt hier dat de keuze al vast staat. Hoe kom je daarbij?quote:Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de verkeerslichten op een drukke kruising. Als je er aan komt rijden kunnen ze rood zijn, of groen, af en toe oranje. Steeds iets anders. Hoewel de uitkomst steeds iets anders kan zijn kun je toch niet kiezen welke kleur het licht heeft ? Dat is gewoon wat het is.
En zo kun je ook niet kiezen tussen koffie of thee. Je kunt je er druk over maken, erover nadenken overwegen, noem maar op (dat mag je wat mij betreft 'een keuzeproces' noemen, maar je kiest uiteindelijk toch wat je kiest, en daar is niks aan te veranderen.
Definitie: "Een paradox is een ogenschijnlijk tegenstrijdige situatie, die lijkt in te gaan tegen ons gevoel voor logica, onze verwachting of onze intuïtie"quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:06 schreef SingleCoil het volgende:
Dat paradox lijkt me geen paradox, er zit gewoon een denkfout in. Op de een-na-laatste dag is het onzeker of hij op die dag of op de laatste dag terechtgesteld zal worden. Hij kan wel redeneren dat aan het einde van die een-na-laatste dag hij niet meer terechtgesteld kan worden, maar aan het begin van die dag niet.
Maar dat terzijde.
Je zou op z'n minst kritisch kunnen kijken naar je eigen argumentatie tegen keuzevrijheid, want je wekt iig de indruk dat je kan bewijzen dat keuzevrijheid niet bestaat.quote:Dwerfion:het lijkt mij niet redelijk van mij te verwachten dat ik ga bewijzen dat keuze niet bestaat, wie stelt bewijst. De stelling luidt "Je kunt kiezen", en als ik dan beweer dat er voor die stellng geen bewijs bestaat dan lijkt het mij dat de steller dient te bewijzen dat er inderdaad keuze bestaat.
Vergelijk: de achterkant van de maan is van groene kaas
Kun je beschrijven wanneer je wel zelf een keus zou kunnen maken?quote:Anders gezegd: ik maak zelf geen keus.
Is er dan niet de eerste keer dat je iets doet/probeert een keuzevrijheid? Je weet immers niet dat koffie bitter is, maar je kiest er dan toch voor. Waardoor wordt die keuze bepaalt? Door het feit dat je weet hoe thee smaakt en je hoopt iets lekkerders te vinden? Je kunt ook voor het veilige gaan en thee drinken omdat je weet dat je dat lust. Je hebt dus de vrijheid om te kiezen voor een nieuwe ervaring of niet...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:24 schreef SingleCoil het volgende:
Je zou er ook nog iets anders tegen aan kunnen kijken, hangt wel tegen de determinstische gedachte aan maar vanuit een andere invalshoek. Stel, er wordt mij koffie of thee aangeboden en ik maak een keuze, ik kies bijvoorbeeld thee in paats van koffie. DIe keuze wordt bepaald door alles wat ik ben en alles wat ik weet. Ik ben geen liefhebber van bittere dranken en ik weet dat koffie bitter is, bijvoorbeeld. Dus kies ik thee.
Wat zou er voor nodig zijn om mij een andere keuze te laten maken ? Dan zou bijv. koffie niet bitter moeten zijn, of ik zou niet moeten weten dat koffie bitter is, of ik zou een liefhebber van bittere dranken moeten zijn. En zo zou je misschien alle alternatieven wel uit kunnen schrijven, maar die zijn allemaal niet waar, immers als die wel waar geweest waren had ik geen thee gekozen maar koffie. En die alternativen konden ook niet waar zijn omdat ze zelf weer het gevolg waren van keuzeprocessen die nu eenmaal zou verlopen zijn zoals ze verlopen zijn.
Het hele idee van alternatieven en keuzes is denkbeeldig. Ik stel zelfs dat ik helemaal geen koffie had kunnen kiezen.
Maar als die maatstaf (het begrip, de definitie) van "vrije keuze" niet bestaat, dan is het zinloos om keuze processen te gaan testen om te kijken of ze er misschien toch aan voldoen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Eigenlijk probeer ik aannemelijk te maken dat die maatstaf niet bestaat, maar ik zou geen andere manier weten dan deze. Ik zal nog eens nadenken over een alternatieve redenering.
Met exorbitant bedoel ik "zware/hoge eisen stellen aan het begrip"quote:Edit: welk aspect vind je trouwens exorbitant ?
Maar ik laat het niet van het toeval afhangen omdat ik bewust kies voor iets waarvan ik de uitkomst niet weet. Je kan het ook zien als het kiezen voor het toeval v.s. het kiezen voor het bekende, maar dan nog is het een keuze lijkt me. Ik ga niet met mijn ogen dicht een gerecht aanwijzen op de kaart...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:51 schreef SingleCoil het volgende:
volgende mijn eerdere betoog: nee, natuurlijk. Er zsijn weer twee mgoelijkheden: óf je laat het toeval een rol spelen (in dat geval kies je dus zelf niet maar laat je het toeval beslissen), of je doet dat niet maar maakt een volledig beredeneerde keuze. maar in een beredeneerde keuze volg je dus een vooropgezet beslissingpad, dat je vult met variabelen die je waarneemt en waar je dus geen invloed op hebt. Dus ook hiervoor geldt: geen eigen keuze.
Naarmate ik er trouwens langer over nadenk kom ik steeds vaker in semantische valkuilen: hoewel ik dus (in ieder geval voor mijzelf) kan beredeneren dat er niet zoiets als vrije keuze is (eigenlijk omdat er ook geen "alternatieven" bestaan, dus je hebt ook niks te keizen), is die redenering misschien niet zo betekenisvol als ik eerder dacht. Immers, je houd je wel bezig met een keuzeproces, of je al dan niet iets anders had kunnen kiezen is niet bewijsbaar en of er al dan niet een echte keuze gemaakt kan worden heeft geen echte invloed op je dagelijk handelen. Dus waar hebben we het over...?
Wel als er vaak over getrouwde vrijgezellen gesproken wpordt en je op een of andere manier aannemelijk wilt maken dat dat onzin is omdat er geen getrouwde vrijgezellen bestaanquote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Maar als die maatstaf (het begrip, de definitie) van "vrije keuze" niet bestaat, dan is het zinloos om keuze processen te gaan testen om te kijken of ze er misschien toch aan voldoen.
Je gaat ook geen telefonische enquete doen naar het aantal getrouwde vrijgezellen in Nederland.
[..]
Gebrek aan definitie zorgt daar gemakkelijk voor: jij bedoelt dan met 'almachtig' misschien iets anders dan heo ik het interpreteer. Zonder verdere definitie, omschrijving of aanwijzing interpreteer ik 'almachtig' als 'kan alles, niets is onmogelijk' (hetgeen, uit de aard der zaak, nogal wat implicaties heeft).quote:Met exorbitant bedoel ik "zware/hoge eisen stellen aan het begrip"
Iemand die bijvoorbeeld in Gods Almacht gelooft, zonder enige beperking in die Almacht aan te nemen, stelt dusdanig hoge eisen dat hij het begrip "Almacht" om zeep helpt.
De zaak lijkt mij simpel: óf je gebruikt een algorithme om tot je keuze te komen, ófwel je doet dat niet en laat het van het toeval afhangen, of je gebruikt beide methoden door elkaar heen. Maar, zoals eerder aangegeve, dat geeft geen van beide een 'vrije keus', hoe complex je de case ook maakt.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:56 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Maar ik laat het niet van het toeval afhangen omdat ik bewust kies voor iets waarvan ik de uitkomst niet weet. Je kan het ook zien als het kiezen voor het toeval v.s. het kiezen voor het bekende, maar dan nog is het een keuze lijkt me. Ik ga niet met mijn ogen dicht een gerecht aanwijzen op de kaart...
Bij een keuze tussen bekende zaken speelt altijd mee dat je keuze niet vrij is. Bijzaken waarvan je niet kan inschatten wat de gevolgen zijn omdat je er geen ervaring mee hebt lijkt me dat je een vrije keus hebt, hoewel er natuurlijk een proces van risicominimalistaie kan optreden waarbij je onbewust de minst gewenste gevolgen probeert in te schatten en op basis daarvan kiest.
Als het tweede geval bestaat uit het laten afhangen van de keuze van een exogene invloed (bijv. een muntje opgooiem) dan ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 12:22 schreef SingleCoil het volgende:
Bewijzen vind ik een groot woord. Maar volg nu de volgende redenring eens.
Ik bezie mijzelf als een bewustzijn met een keuze-machine aan boord. Ik neem de keuzemachine waar. Die keuzemachine gaat vandaag bepalen of ik koffie of thee bij de lunch ga drinken.
Nu zijn er twee mogelijkeheden:
1) de keuze-machine bepaalt dit aan de hand van regels, criteria, algorithmen, voorkeuren, smaak en waarnemingen ten aanzien van parameters die in die algorithemn etec. betrokken zijn: he tis een determinstisch proces, als ik er exact dezelfde parameters in stop komt er hetzelfde uit
2) er zit (ook) een toevalsfactor in de keuzemachine. Hij doet maar wat.
In het tweede geval lijkt me duidelijk dat ik geen echte keuze maak, ik laat het van het toeval afhangen. Je mag dat van mij wel kiezen noemen maar ik sluit het toch maar even uit.
Maar gaat dit ook op voor variabelen die je (nog) niet kent en wel beïnvloedbaar zijn? Denk bijvoorbeeld aan het leerproces van een baby. Zijn de eerste keuzes die een baby maakt niet vrij aangezien er geen referentie is (anders dan genetisch vastgelegd enzo) op basis waarvan de baby kiest? Daarna worden die algorithmes vormgegegeven en bij elke erop volgende beslissing zal er minder sprake zijn van vrije keuze, en meer van het volgen van wetmatigheden.quote:In het eerste geval is het echter zo dat de keuze bepaald wordt door de algorithmen in mijn keuze-machine en de waarden van de betrokken parameters. Ik wil even buiten beschouwing laten hoe die algorithmen tot stand komen, en beperk mij tot de waarden van de variabelen. Die variabelen zijn waarnemingen van buiten mijzelf. Ik onderscheid twee soorten variabelen: zij die ik kan beinvloeden en zij die ik niet kan beinvloeden.
Het lijkt duidelijk dat variabelen die ik niet kan beinvloeden geen echt keuze-proces weergeven. Stel bijvoorbeeld, mijn keuze is of ik bij het verkeerslicht wel of neit doorrijd en mijn algorithme is dat wat de wet ook voorschrijft, dan is het wel of niet doorrijden geen keuze, ik volg gewoon een wetmatigheid.
Maar de variabelen die ik wel kan beinvloeden dan ? Daarvoor geldt altijd weer dat er een zeker keuzeproces nodig is om mij er toe te brengen die variabele ook daadwerkelijk te beinvloeden. En daarvoor heb ik dus diezelfde keuzemachine weer nodig, waar een deel van de variabelen extern bepaald worden en mogelijk een deel ook intern. En voor die laatse heb ik weer een keuze-machine nodig...en dat gaat zo maar door. Uiteindelijk hou ik in mijn hele zelf-refererende keuzemachine uitsluitend nog maar externe variabelen over. Anders gezegd: ik maak zelf geen keus.
Aangeleerd gedrag, ouders/vrienden die roken.quote:Ook nog iets om over na te denken: Aangezien de mens is ingesteld op overleven is het natuurlijk raar dat er vastliggende keuzes zijn die de kans op dat overleven minimaliseren/verminderen. Een keus waarvan je weet dat deze tot je dood kan leiden/onvruchtbaar maken/iets anders is vanuit evolutionair oogpunt geen verstandige, maar toch wordt er voor gekozen. Roken bijvoorbeeld geeft een verhoogde kans op sterfte en weinig overlevingsvoordelen. Toch kiezen mensen ervoor om te gaan (beginnen met) roken. Is dit dan een gedwongen keuze waarmee je lichaam tegen zijn eigen overlevingsdrift ingaat?
De bezigheid roken bestaat niet lang genoeg om er evolutie op te kunnen betrekken. Misschien dat er over honderduizenden (miljoenen?) jaren niemand meer rookt omdat de bezigheid roken een evolutionair nadeel bleek te zijn. Of misschien rookt juist wel iedereen, omdat roken een evolutionair voordeel bleek te zijn, en degenen die niet vatbaar waren voor longkanker beter voor hun nageslacht konden zorgen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:15 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Aangeleerd gedrag, ouders/vrienden die roken.
Vanuit evolutionair oogpunt, aantrekkelijkheid verhogen door middel van roken.
Dit voorbeeld is natuurlijk simpel en voor iedereen te begrijpen. De fout in de hangman paradox die betoogt dat er geen onverwachte ophanging zal plaats vinden is al moeilijker te begrijpen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:42 schreef SingleCoil het volgende:
Wel als er vaak over getrouwde vrijgezellen gesproken wpordt en je op een of andere manier aannemelijk wilt maken dat dat onzin is omdat er geen getrouwde vrijgezellen bestaan
Je sluit elke fysische basis voor het keuzeproces uit, terwijl je niet aangeeft waar het dan wel aan moet voldoen.quote:Welke eis ten aanzien van keuzeproces vindt je dan erg zwaar ?
Daarmee wil je zeggen dat een (noodzakelijke) voorwaarde voor "vrije wil" is dat we principieel nu niet mogen kunnen weten wat de toekomstige keuze isquote:Op maandag 11 augustus 2008 17:32 schreef sarek het volgende:
Het zorgt er eigenlijk voor dat vrije wil niet onmogelijk is.
wat je bedoelt te zeggen is dat een serie van 100 worpen met 1 dobbelsteen in principe 6100 mogelijke uitkomsten heeft, waarvan er slechts 1 gerealiseerd wordt binnen de wereld waarin wij leven.quote:Als we nu eens een dobbelsteen in gedachten nemen die 100 maal geworpen wordt. Dan ontstaat er een rij van toevalsgetallen. Deze actie voeren we bijvoorbeeld tien keer uit. We hebben dus nu tien series.
Stel nu dat in plaats van serie 3, nu serie 7 de werkelijkheid waarin we leven weergeeft. Van ons menselijke standpunt uit gezien is het onmogelijk uit te maken dat er ergens (van boven af?) een keuze gemaakt is, want beide series toevalsgetallen hebben een even grote waarschijnlijkheid om werkelijkheid te worden.
Voor hetzelfde geld kan natuurlijk ook de veel werelden hypothese binnen de quantummechanica de juiste zijn, en bestaan alle mogelijke gemaakte keuzes naast elkaar. Dat wij nu toevallig in een van die werelden leven, leert ons nog niets over alle andere mogelijke werelden. In die opvatting hoeft er helemaal geen keuze gemaakt te worden.
Toevalsprocessen maken het onmogelijk om de toekomst te kennen, hetgeen een voorwaarde is voor "vrije keuze". Maar diezelfde toevalsprocessen beinvloeden ons keuzeproces, zodat de keuz geheel of gedeeltelijk van het toeval afhangt. De redenering lijkt op een bokser die zich zelf knock-out slaatquote:Vanuit het standpunt van de quantummechanica annex de chaostheorie kunnen we nog altijd onze toekomst niet kennen. Dit omdat deze niet gepredetermineerd kan zijn. Binnen dit raamwerk is vrije wil een mogelijke uitkomst(geen zekerheid)
In de transactionele interpretatie van de QM is er idd een link tussen het proces op een ververwijderde ster dat het foton uitzond (miljoenen jaren geleden) en de absorptie van dat foton in het oog van de waarnemer.quote:Vanuit het standpunt van een massaloos deeltje, een foton, dat zich volgens Einstein relatief gezien aan het massahoudende universum met oneindige snelheid voorwaarts beweegt in de tijd is elke toekomst nu al kenbaar omdat deze al bereikt is en is er dus wel determinisme. Er is namelijk altijd een mogelijkheid om informatie over de toekomst binnen oneindig korte tijd te kennen. Als er geen tijdsverloop is kan er geen oorzaak en gevolg en dus ook geen keuze in de zin van vrije wil zijn. Binnen dit raamwerk is vrije wil niet mogelijk.
Het gaat niet om niet mogen weten. Het gaat erom dat determinisme het spreken over vrije wil irrelevant maakt. QM staat in ieder geval in de weg aan determinisme in de strikst mogelijke zin.quote:Op maandag 11 augustus 2008 18:29 schreef Oud_student het volgende:
Daarmee wil je zeggen dat een (noodzakelijke) voorwaarde voor "vrije wil" is dat we principieel nu niet mogen kunnen weten wat de toekomstige keuze is
Deze opvatting kan juist zijn. Maar alleen als de many worlds interpretatie inderdaad geldig is. De enige mogelijke keuzevrijheid die dan nog overblijft is er indien er een keuze wordt gemaakt in welke wereld men wil bestaan. Ook het al dan niet gemaakt zijn van een dergelijke keuze is van binnenuit het fysieke systeem niet kenbaar noch bewijsbaar. Het al dan niet bestaan binnen een van de werelden kan op zichzelf inderdaad ook weer alleen maar gewoon toeval zijn. De many worlds intrerpretatie schuift in feite de probleemstelling gewoon een niveau hoger.quote:wat je bedoelt te zeggen is dat een serie van 100 worpen met 1 dobbelsteen in principe 6100 mogelijke uitkomsten heeft, waarvan er slechts 1 gerealiseerd wordt binnen de wereld waarin wij leven.
De many worlds interpretatie van de QM elimineert nu juist het begrip toeval door simpelweg alle mogelijkheden te realiseren, deze wereld is dus deterministisch.
De vraag van de dobbelsteenwerper "waarom krijg ik nu juist deze serie als resultaat" is onzinnig als hij zich bedenkt dat 6100 dobbelsteenwerpers zich dat nu mogelijkerwijs aan het afvragen zijn.
Dit moet in verband worden gezien met mijn uiteenzetting over het bestaan van een mogelijke keuze voor een van de toevalsreeksen en met het feit dat die keuze, indien deze daadwerkelijk gemaakt is, in principe van binnen het gekozen systeem niet kenbaar is.quote:Toevalsprocessen maken het onmogelijk om de toekomst te kennen, hetgeen een voorwaarde is voor "vrije keuze". Maar diezelfde toevalsprocessen beinvloeden ons keuzeproces, zodat de keuz geheel of gedeeltelijk van het toeval afhangt. De redenering lijkt op een bokser die zich zelf knock-out slaat![]()
Het gaat hier niet om de afstand die de informatie aflegt, maar om de voorwaartse beweging van dat foton in de tijd, die immers de begrippen oorzaak en gevolg zoals wij die interpreteren op losse schroeven zet.quote:In de transactionele interpretatie van de QM is er idd een link tussen het proces op een ververwijderde ster dat het foton uitzond (miljoenen jaren geleden) en de absorptie van dat foton in het oog van de waarnemer.
Maar het is onmogelijk om informatie met een hogere snelheid dan het licht over te brengen.
Je kan een foton niet met een levend wezen vergelijken en het is onmogelijk om in een foton informatie op te slaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |