En als je dit nou eens beseft en daarom expres voor de jam kiest?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:52 schreef Jovatov het volgende:
Een (versimpeld) voorbeeld om te illustreren. Stel je hebt ooit een boterham met pindakaas gegeten, die was lekker. Een andere keer at je een boterham met jam, die was niet lekker.
Nu krijg je de keus, pindakaas of jam. Nu zal je voor de pindakaas kiezen omdat je eerder hebt gemerkt dat dat lekker is en jam niet.
Je hebt alle vrijheid van de wereld maar je kiest voor de pindakaas omdat je die lekker vindt. Dat je de pindakaas lekker vindt staat vast en daarom kies je daarvoor. Dus de vrijheid is er niet.
Dan is het besef van keuzevrijheid precies de reden dat je die niet hebt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:59 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
En als je dit nou eens beseft en daarom expres voor de jam kiest?
Ondanks het feit dat je het vies vindt.
Is het maken van irrationele beslissingen niet juist een vorm van keuzevrijheid?quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:01 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dan is het besef van keuzevrijheid precies de reden dat je die niet hebt.
Een irrationele beslissing is inderdaad een vorm van een keuze maken. Net zoals niet kiezen ook een keuze is.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:06 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Is het maken van irrationele beslissingen niet juist een vorm van keuzevrijheid?
Alleen maar dingen doen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen?
Klopt, als er geen waarom achter zit is het geen keuze.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:10 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Een irrationele beslissing is inderdaad een vorm van een keuze maken. Net zoals niet kiezen ook een keuze is.
Maar het gaat me niet om welke keuze je maakt. Het gaat er om waarom je een keuze maakt. En die waarom lijkt vast te staan. Elke keuze heeft een waarom, denk ik.
Maar een denkproces, staat dat vast? Ik weet het eigenlijk niet. Het lijkt er in ieder geval niet op dat het vast staat. Maar uiteindelijk is het ook kiezen waar je over gaat denken.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 22:51 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Klopt, als er geen waarom achter zit is het geen keuze.
En die waarom valt niet te beïnvloeden, dat is gewoon een denkproces.
Interessante insteek. Ik kan me wel vinden in het feit dat er dingen zijn die niet vrij zijn, als je een bal laat vallen dan gaat hij naar beneden. Maar bij een mens kan je gewoonweg niet bepalen wat hij zal kiezen, omdat hij zelf kiest. Dat gebeurt in het hoofd. Vrije wil hebben is misschien ook iets wat je aan je zelf kan opleggen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
...
Vrije wil, of liever gezegd, de illusie van vrije wil, bestaat omdat wij ons een voorstelling kunnen maken van een potentiele toekomst. Voor de echte toekomst staat het nu al vast of ik straks voor jam of pindakaas zal kiezen. Maar ik weet het nog niet, ik weet pas als iets geweest is.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 16:44 schreef Jovatov het volgende:
Dat klopt ook, alle keuze's die zullen vast staan. Over honderd jaar dan zijn al mijn keuze's bekend. Dan heb ik geen vrije wil meer. Maar nu nog wel, ik kan nu nog alles kiezen. Ik kan zelf beslissingen nemen, door verschilllende dingen af te wegen in mijn hoofd.
Ik vind je verhaal tot het (door mij) vetgemaakte deel heel zinvol.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:52 schreef Jovatov het volgende:
Ik worstel al een tijdje met dit onderwerp en ik dacht laat ik het eens allemaal op een rijtje zetten.
De 'stelling' is dat er geen keuzevrijheid is. Alles gaat zijn gang zoals het gaat en daar kan je in feite niets aan veranderen.
Alle acties die je onderneemt, alle keuzes die je maakt. Daar zit een reden achter, een waarom. Die redenatie die je maakt om iets te doen komt voort uit een aantal dingen. Wie je bent, wat je hebt meegemaakt. Dingen die je van je ouders hebt meegekregen, die in je karakter zitten. Daarnaast ook dingen die jou karakter vervolgens hebben aangepast tot degene wie je bent. Ervaringen die je in het verleden hebt gehad.
Een (versimpeld) voorbeeld om te illustreren. Stel je hebt ooit een boterham met pindakaas gegeten, die was lekker. Een andere keer at je een boterham met jam, die was niet lekker.
Nu krijg je de keus, pindakaas of jam. Nu zal je voor de pindakaas kiezen omdat je eerder hebt gemerkt dat dat lekker is en jam niet.
Je hebt alle vrijheid van de wereld maar je kiest voor de pindakaas omdat je die lekker vindt. Dat je de pindakaas lekker vindt staat vast en daarom kies je daarvoor. Dus de vrijheid is er niet.
Natuurlijk is die keuze hevig versimpeld. Er spelen nog veel meer dingen mee. Maar uiteindelijk maak je alle keuzes op basis van wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Keuzevrijheid heb je dus niet omdat je automatisch zal kiezen voor waar je voor kiest. (lekker duidelijk)
Ik worstel hier een beetje mee omdat ik christen ben. Met deze redenatie kan je dus ook niet 'echt' kiezen voor God. Omdat die keuze al vast staat, als jij dingen mee maakt die je een goed gevoel bij God geven zal je eerder voor kiezen dan als je ouders er niks van willen weten. Alle keuzes die je maakt staan al van te voren vast. Het leven is gewoon een afspeelplaat van de tijd die doorgaat met een snelheid van 1.
Dit heb ik voor mijzelf 'opgelost' door God ook een gedeelte van de optelsom te maken. De keuze's die jij en de mensen om je heen maken is een optelsom van wie je bent, wat je hebt meegemaakt en wat God heeft gedaan. Hier bedoel het volgende mee. Als de Heilige Geest iemand heeft aangespoord om woorden te spreken waardoor ik geraakt wordt. Dan is het dus God die mij 'zegent' zodat ik uiteindelijk voor hem zou kiezen. God zelf wordt daarmee iemand die mij beïnvloedt in mijn keuze's zodat ik voor hem kan kiezen.
Het probleem van God 'part of the equation' maken is dat ik dan alsnog geen keus heb, omdat de manier hoe ik reageer toch ook van te voren vast staat.
Ik snap het dus niet helemaal, ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Als er boeken of andere artikelen over dit onderwerp zijn geschreven hou ik me aanbevolen
Ik weet trouwens niet onder welk onderwerp dit valt, ik hem hem nu maar onder Filosofie gegooid.
Ja, dat ook.quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:55 schreef oompaloompa het volgende:
http://www.nature.com/neuro/journal/v11/n5/abs/nn.2112.html
7 tot 10 seconden voor de uiteindelijke beslissing genomen wordt, zijn er al hersengolven te detecteren die aangeven welke beslissing genomen gaat worden.
Ik volg je niet helemaal. Natuurlijk heb ik een keuze gemaakt om christen te zijn, door mijn opvoeding, religieuze ervaringen enz. Voor mijn gevoel is het een vrije keuze, ik kan ook nu de keuze maken om het toch allemaal maar onzin te vinden.quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind je verhaal tot het (door mij) vetgemaakte deel heel zinvol.
Maar je definieert jezelf dus als christen. Waarom dat dan?????
Door die definitie maak je een keuze!!
Als je christen bent, is het deel na het vet ook wel te volgen.
Maar als je nou eens geen christen zou zijn. Wat dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |