abonnement Unibet Coolblue
pi_61325370
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 17:20 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Aluminiumoxide, krijg je alzheimer van....

Je kan het voorkomen door hem heel goed droog te maken en open te bewaren. Of je koopt een RVS moka (met de bijbehorende nadelen).
en ik ben al zo vergeetachtig


Wat zijn de nadelen van rvs?
pi_61329642
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 17:43 schreef Mr.G het volgende:

[..]

en ik ben al zo vergeetachtig


Wat zijn de nadelen van rvs?
Dunner, dus als hij begint te lopen, gaat hij opeens heel snel (dus slechte extractie). Hierdoor spuit op het laatst de stoom er bovendien uit, waardoor je koffie meer verbrandt. Daarnaast moet je heel goed oppassen met dichtdoen. Doordat staal harder is, heb je minder snel een goede afsluiting. Dit kan ertoe leiden dat een deel van het water via de zijkant wegspuit als de moka op het vuur staat.
pi_61348983
Ik krijg onder geen mogelijkheid de pistonring eruit... Wil hem vervangen omdat hij helemaal hard is geworden. Moet ik de hele kop eraf halen of kan je hem er op een andere manier uit krijgen?

Overigens mijn apparaat eens goed overal schoon gemaakt maar wat een viezigheid zit er achter het zeefje! Backflush elke maand, maar dan nog. BAH!
  vrijdag 5 september 2008 @ 01:42:18 #129
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_61391557
Heb een mooi budget bij elkaar gespaard voor een volautomaat (kan zo'n 1k uitgeven - hoop dat het apparaat dan ook vele jaren mee gaat). Reden volautomaat: ook mijn vrouw en andere familieleden maken koffie, en willen ook gewoon simpel op een knop kunnen drukken. Ikzelf zie nog wel de charme van instellingen uitproberen, doorlooptijden en temperaturen controleren etc., maar ik denk dat je daar liefhebber voor moet zijn. Dus volautomaat...

Heb een Jura Impressa F9 op het oog, maar vind het erg lastig vergelijken. Is dit in zijn prijsklasse tot 1k de beste, of zie ik iets over het hoofd? Heb ook nog een tijdje naar het luxepaardje van Saeco gekeken, maar die moeten het qua service blijkbaar enorm afleggen tegen vele andere bedrijven. Over kwaliteit van koffie kan ik nog weinig zeggen. Vraag me sowieso af of een machine wel te kiezen is adhv een paar kopjes.

disclaimer: In mijn verhaal staat koffie voor koffie/espresso/cappuchino etc.
pi_61393526
De service van Saeco is inderdaad om te janken. Als je een Jura binnenbrengt ter reparatie heb je hem vrijwel altijd binnen 5 werkdagen weer terug, wij hebben meegemaakt dat dat bij Saeco 6 weken duurde (met een gemiddelde van een paar weken).

In mijn ogen kun je je aan een Jura geen buil vallen, behalve dan dat alle Jura accessoires (schoonmaakspul enzo) takkeduur zijn.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_61393555
Mark B: ik heb de komende zondagen niet echt tijd of na vijven 's avonds. De aanstaande twee zondagen iig sowieso niet. Wellicht kun je doordeweeks, op donderdag bijv?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 5 september 2008 @ 09:29:45 #132
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_61394057
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:01 schreef W1ZZ het volgende:
De service van Saeco is inderdaad om te janken. Als je een Jura binnenbrengt ter reparatie heb je hem vrijwel altijd binnen 5 werkdagen weer terug, wij hebben meegemaakt dat dat bij Saeco 6 weken duurde (met een gemiddelde van een paar weken).

In mijn ogen kun je je aan een Jura geen buil vallen, behalve dan dat alle Jura accessoires (schoonmaakspul enzo) takkeduur zijn.
Da's dus een bevestiging wat Saeco betreft. Aan Jura "geen buil vallen" klinkt ook goed. Maar zijn er betere machines, die er duidelijk met kop en schouders bovenuit steken?
pi_61394379
In jouw prijscategorie is er naar mijn mening geen beter merk dan Jura. En met geen buil vallen bedoel ik natuurlijk wel binnen het redelijke: ook Jura's moeten goed onderhouden/schoongemaakt worden (dat schoonmaken doet het apparaat na toevoegen van reinigingsmiddel en een druk op de knop helemaal zelf) en eens in de +/- 2 jaar voor een onderhoudsbeurt binnengebracht worden.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_61491902
In vol automaten is jura een topper. Al kan je in het 1k segment ook kijken naar de machines van nivona. Wat onbekender als merk maar zijn prima van kwaliteit.

I onderhoud is er niets beter dan jura. Binnenkort opent het nieuwe service center en dan kan je er zelfs (een paar uur) op wachten als je het apparaat wegbrengt.

Kleine tip voor de aankoop: ga naar een winkel die diverse machines heeft staan en laat ze uitgebreid demonstreren. Vooral de melkschuim kwaliteiten. In de lagere prijsklassen zit daar juist het verschil met de dure top modellen. Sommige van de goedkopere machines (waaronder ook jura's) geven eerst nogal wat water uit hun stoompijpje voor het begint te schuimen.

Als je veel cappucino wil maken een belangrijke om op te letten. Juist daarmee wilnivona bijvoorbeeld wel wat beter presteren dan de jura. In de lagere prisklassen.
  zondag 14 september 2008 @ 11:54:08 #135
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_61617122
Jongens, mijn koffiehobby is de afgelopen weken in het slob geraakt. Ik woon sinds die weken op kamers (studie enzo), en ik heb nog geen tijd gehad om mijn Pavoni mee te nemen. Ik ben verder bang dat ik 's ochtends om half 8 het hele huis wakker maak met mijn gemaal.

Dit alles resulteert in het feit dat ik 's ochtends een veel te duur (Max Havelaar) bekertje koffie drink op de universiteit, wat natuurlijk niet te zuipen is.

Hoe geraak ik ooit uit deze sleur? Nieuwe molen? Mijn gaggia MDF maalt in 25 seconden voor 1 kopje, wat zorgt voor langdurig lawaai. Misschien moet ik een studentenhuis voor koffieliefhebbers oprichten
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_61660066
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 09:02 schreef W1ZZ het volgende:
Mark B: ik heb de komende zondagen niet echt tijd of na vijven 's avonds. De aanstaande twee zondagen iig sowieso niet. Wellicht kun je doordeweeks, op donderdag bijv?
Ik pak morgen mijn agenda er wel even bij.
We hebben trouwens weer K08 in huis, van de vier zakken zijn er al drie door
Dus we moeten ff snel afspreken!
pi_61684332
He faberic als echte koffiegek kan je de hobby niet in de wilgen hangen toch? Ik zou zeggen probeer ergens een horecamolen te kopen. Die malen zo snel dat je huisgenoten echt geen oog open hebben voor jij klaar bent met maken. Bovendien gaat je kwaliteit dan ook direct omhoog. De pavoni zelf is al zo stil dat ze daar ook niets van merken. Ik had ook een espressomachine op m'n studentenkamer. Hobby is hobby hoor ondanks ruimtegebrek.
pi_61698926
Hmmm, vandaag een fuckup met branden gehad. Voor het eerst de Santos van ongebrand.nl gebrand. Het eerste dat me opviel was dat het kleine, onregelmatig uitziende, verschrompelde boontjes waren. Vervolgens was ik te lui om erbij te blijven en heb gewoon profiel1 gekozen. Toen ik terugkwam, zat de chaffkamer vol met zooi en alle bonen zaten nog ONDER de vliesjes. Bovendien waren ze belachelijk klein gebleven. Smaak is bagger, zuur en blonding na ongeveer 10 seconden, zelfs bij perfecte distributie, ideale maling en geen channeling. Als je gewoon stug 25 seconden laat doorlopen is het straaltje op het laatst gewoon doorzichtig. Zelfs als ik geen cooling flush toepas, is de boon nog zuur, dus het ligt zeker niet aan het apparaat.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Foto van het resultaat (je ziet hier onvoldoende hoe verschrikkelijk KLEIN de bonen zijn, echt half zo groot als normale brazilianen)
pi_61698964
@faberic, koop een mazzer major oid (6 seconden voor een double), koop een zassenhaus of maal de avond van tevoren (is goed te doen, als je de koffie vervolgens in de koelkast of vriezer zet).

Trouwens: Koffie >>>> slaap van huisgenoten

Waar en wat ben je gaan studeren?
pi_61699264
Mark! Je moet ook gewoon screen 19 of 20 kopen :p En donkderder branden, natuurlijk... Ik zou een email sturen naar ongebrand, wellicht krijg je wel je geld terug
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_61699453
quote:
Op woensdag 17 september 2008 12:18 schreef tim2308 het volgende:
Mark! Je moet ook gewoon screen 19 of 20 kopen :p En donkderder branden, natuurlijk... Ik zou een email sturen naar ongebrand, wellicht krijg je wel je geld terug
Whow, ik zie net dat screens dus omgekeerd lopen met Tyler mesh (aantal openingen per square inch, dit wordt vrijwel altijd in mijn vakgebied wordt gebruikt ). Ik was er eigenlijk helemaal vanuit gegaan dat screens vergelijkbaar liepen, aangezien de duurdere braziliaanse bonen (screen 14, waar het hier over gaat) een lager getal hadden dan de goedkopere (screen 17).

Die goedkopere had ik overigens ook gekocht en waren prima. Branding is inderdaad vrij licht, maar niet lichter dan ik wel vaker brand. De koffie ligt hier nu trouwens naast me (voor de foto) en itt normaal, wanneer je versgebrande bonen sterk ruikt, ruik ik nu NIKS.

@tim, heb je ook een verklaring voor die idiote hoeveelheid vliesjes die om de bonen zijn blijven zitten (die hele lichte bonen op de foto zijn allemaal bonen die nog in hun vlies zitten trouwens)?
pi_61702513
Raar dat die screen 14 duurder waren. Misschien zijn ze beter van smaak bij een hogere branding ofzo. Maar goed, screen zegt ook niet alles, volgens http://www.coffeeresearch.org/coffee/screen.htm is het voornamelijk om uniformiteit ten behoeve van het branden te waarborgen. (alhoewel de slechtere screens er wel uitzien als kippevoer :p)

Ik denk dat die vliesjes nog om de boon zitten omdat hij niet genoeg heeft uitgezet, dus te weinig gebrand is. Maar dat is een hele snelle gedachtengang hoor...Zo heel goed zit ik ook niet in het brandproces, normaliter drukte ik op een aantal knopjes en kon ik twee keer per dag de vliezen in de grote GFT bak gooien :p
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_61708317
Jah ik ben er nu wel een beetje uit. Hoe groter de bonen (Malabar of Robusta zijn bij mij heel groot) hoe korter je moet branden. Ik heb hem net nog een keer gebrand, en het zag er VEEL beter uit.

Die vliesjes zijn inderdaad nu ook een stuk minder, maar nog steeds behoorlijk aanwezig. Ik denk ook dat het komt doordat de vliesjeskamer gewoon VOL zit. Kleinere bonen=meer vliesjes per gewicht=sneller volle kamer.

Ze zijn nu even aan het rusten en vanavond ga ik er weer eens wat mee zetten.
pi_61725520
Vanochtend eerste shot mee gezet en hoewel de bonen er niet uitzien, is de koffie gewoon goed. Waarschijnlijk toch een gevalletje van te kort gebrand.

De koffie is inderdaad beter dan die andere Braziliaan, en als je van een niet al te uitgesproken, maar zeer goede basic SO houdt, kan ik hem wel aanraden. Maar het is duidelijk een boon die W1ZZ als "saai" zou omschrijven....

Moraal van het verhaal: toch altijd een oogje in het zeil houden tijdens de laatste momenten van het brandproces en niet zoals ik "het wel geloven, omdat het toch altijd wel goed gaat"
pi_61729304
Het gaat nooit vanzelf goed. Zelfs bij een geautomatiseerd brandsysteem meet je de kleur van elke batch (met een machine die 5x nauwkeuriger is dan het menselijk oog) om de instellingen voor de volgende batch eventueel te corrigeren. En de eindtemperaturen werden echt met tienden van graden celsius veranderd....
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  donderdag 18 september 2008 @ 17:28:22 #146
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61735651
Ik denk dat ik m'n pavoni in ga ruilen voor een Vibiemme Domobar? Is dat een aanrader of kan ik beter voor wat anders gaan?
pi_61737877
Voor mijn opleiding ga ik binnenkort een workshop geven over koffie.
Omdat de koffiebranderij van tik tak segafredo in groningen zit heb ik hun gemaild of ze mij zouden kunnen helpen aan wat foldermateriaal om uit te delen tijdens deze presentatie.
Kreeg ik vanmiddag een email terug dat ik de spullen op kon komen halen.
En wat heb ik gekregen:

- 1 kilozak Tik Tak Latin Dance
- 1 kilozak Tik Tak Samba
- 1 kilozak segafredo Selezione Crema
- 1 kilozak segafredo Espresso Casa
- 1/2 kilo ongebrande robusta bonen
- 1/2 kilo ongebrande arabica bonen
- Een tas vol folders, informatieboeken over tik tak / segafredo koffie en history
En ik mag ook nog is alles houden

[ Bericht 3% gewijzigd door Mark_Boelen op 18-09-2008 19:39:11 ]
pi_61738233
Trouwens genoeg bonen om binnenkort is mee te oefenen of niet w1zz
  donderdag 18 september 2008 @ 21:00:59 #149
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61740571
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:21 schreef Mark_Boelen het volgende:
Voor mijn opleiding ga ik binnenkort een workshop geven over koffie.
Omdat de koffiebranderij van tik tak segafredo in groningen zit heb ik hun gemaild of ze mij zouden kunnen helpen aan wat foldermateriaal om uit te delen tijdens deze presentatie.
Kreeg ik vanmiddag een email terug dat ik de spullen op kon komen halen.
En wat heb ik gekregen:

- 1 kilozak Tik Tak Latin Dance
- 1 kilozak Tik Tak Samba
- 1 kilozak segafredo Selezione Crema
- 1 kilozak segafredo Espresso Casa
- 1/2 kilo ongebrande robusta bonen
- 1/2 kilo ongebrande arabica bonen
- Een tas vol folders, informatieboeken over tik tak / segafredo koffie en history
En ik mag ook nog is alles houden
Dat is wel heel leuk van ze

Veel succes
  donderdag 18 september 2008 @ 21:53:05 #150
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61742499
quote:
Op donderdag 18 september 2008 17:28 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik denk dat ik m'n pavoni in ga ruilen voor een Vibiemme Domobar? Is dat een aanrader of kan ik beter voor wat anders gaan?
Gedaan, vanavond opgehaald. Ze staan nu nog broederlijk naast elkaar, geen idee nog of ik die Pavoni eruit knikker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')