abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63378183
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 12:07 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Hoeveel doorlooptijd heb je dan? Ik ken de Gaggia Classic niet, maar vrijwel alle espresso-machines die ik ken hebben even fijn of fijner dan een Rancilio Silvia nodig. Ik heb 1x gamalen koffie bij Simon Levelt gehaald (had toen nog een silvia), die hadden ze op 2 gemalen, maar dat was iets te grof.
Als ik 'm goed aanstamp ongeveer een halve minuut, dat is toch hoe het hoort? Ik heb ook wel eens een fijnere maling geprobeerd, maar toen liep 'ie helemaal niet meer door.
  donderdag 20 november 2008 @ 20:32:26 #227
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_63384120
quote:
Op maandag 17 november 2008 23:23 schreef Mark_V het volgende:

Ok jongens, geef mij eens 10 redenen om deze niet te kopen:
http://link.marktplaats.nl/208986694

Hij is zo mooi

Hier zie je de 2008-versie:
[ afbeelding ]

maar ik heb er ab-so-luut geen tijd voor
Omdat hij niet meer op marktplaats staat ?
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_63395425
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een fijne espressomachine voor thuis, en zit te kijken naar de gaggia classic.

Gisteravond in Utrecht even bij wat koffiehuizen wezen kijken, o.a. simon Levelt en Paul van Dillen, en daar valt al snel op dat de prijzen elkaar weinig ontlopen. bij beide zaken rond de 370 ¤ voor een gaggia classic.

maar als ik nu op internet kijk, zie ik al meteen bij de eerste link koffiewarenhuis.nl
Zij bieden de classic al aan voor 257 ¤, en ook al werd me op het hart gedrukt om vooral niet op internet te gaan kopen, zo'n prijsverschil kun je natuurlijk niet negeren... http://www.koffiewarenhui(...)ggia_Classic_Coffee/
Het gekke is dat de prijzen van veel andere machines wel redelijk overeenkomen met wat ik in de winkel betaal, dus klopt de prijs van de gaggia dan wel?

Sowieso, had ik een max prijs van zo'n 400 ¤ in gedachten, maar als zo'n webwinkel zo goedkoop is, betekent dat ook dat ik enerzijds iets meer zou kunnen uitgeven aan een duurdere machine óf... ik hou geld over voor een molen, en dat idee spreekt me ook wel aan. Ik ben nu al overtuigd door de verhalen van verkopers dat ik toch binnen een half jaar overstap naar zelf malen.

Tenslotte zou ik ook nog, als ik bij Gaggia blijf kijken, kunnen gaan voor de iets duurdere baby twin of new twin. Wat is het verschil tussen de baby-machines en de classic, buiten het feit dat je stoom apart wordt verwarmd en je dus na een cappucino niet hoeft te wachten tot je weer espresso kunt zetten?

(Wat ook nog kan maar wel wat duurder; de francis francis X1, krijg ik er ook nog een handpresso bij zodat ik ook als ik in de bergen rondbanjer een lekker espressootje kan zetten )
http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9/15/302/Espressomachines/Francis%26Francis/Francis&Francis_X1_Ground/

Heeft iemand ervaringen met koffiewarenhuis, en val ik me geen buil aan die gaggia? De koffie die ik daaruit heb mogen proeven was in ieder geval van een prima kwaliteit!
Als ze zo goedkoop zijn met hun machines, is de garantie dan wel in orde?

Alvast bedankt voor wat uitleg!

[ Bericht 95% gewijzigd door Gripper op 21-11-2008 08:48:01 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_63395817
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 08:35 schreef Gripper het volgende:
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een fijne espressomachine voor thuis, en zit te kijken naar de gaggia classic.

Gisteravond in Utrecht even bij wat koffiehuizen wezen kijken, o.a. simon Levelt en Paul van Dillen, en daar valt al snel op dat de prijzen elkaar weinig ontlopen. bij beide zaken rond de 370 ¤ voor een gaggia classic.

maar als ik nu op internet kijk, zie ik al meteen bij de eerste link koffiewarenhuis.nl
Zij bieden de classic al aan voor 257 ¤, en ook al werd me op het hart gedrukt om vooral niet op internet te gaan kopen, zo'n prijsverschil kun je natuurlijk niet negeren... http://www.koffiewarenhui(...)ggia_Classic_Coffee/
Het gekke is dat de prijzen van veel andere machines wel redelijk overeenkomen met wat ik in de winkel betaal, dus klopt de prijs van de gaggia dan wel?

Sowieso, had ik een max prijs van zo'n 400 ¤ in gedachten, maar als zo'n webwinkel zo goedkoop is, betekent dat ook dat ik enerzijds iets meer zou kunnen uitgeven aan een duurdere machine óf... ik hou geld over voor een molen, en dat idee spreekt me ook wel aan. Ik ben nu al overtuigd door de verhalen van verkopers dat ik toch binnen een half jaar overstap naar zelf malen.

Tenslotte zou ik ook nog, als ik bij Gaggia blijf kijken, kunnen gaan voor de iets duurdere baby twin of new twin. Wat is het verschil tussen de baby-machines en de classic, buiten het feit dat je stoom apart wordt verwarmd en je dus na een cappucino niet hoeft te wachten tot je weer espresso kunt zetten?

(Wat ook nog kan maar wel wat duurder; de francis francis X1, krijg ik er ook nog een handpresso bij zodat ik ook als ik in de bergen rondbanjer een lekker espressootje kan zetten )
http://www.koffiewarenhuis.nl/product/9/15/302/Espressomachines/Francis%26Francis/Francis&Francis_X1_Ground/

Heeft iemand ervaringen met koffiewarenhuis, en val ik me geen buil aan die gaggia? De koffie die ik daaruit heb mogen proeven was in ieder geval van een prima kwaliteit!
Als ze zo goedkoop zijn met hun machines, is de garantie dan wel in orde?

Alvast bedankt voor wat uitleg!
Hmm, mijn op mijn verjaardag gekregen Gaggia Evolution komt er ook weg, en mijn vriendin was erg te spreken over ze. Overigens leveren ze met UPS, en als die 2 of 3x langs zijn geweest gaat het pakket retour afzender, dat kan je niet nog zelf afhalen bij het postkantoor, handig om even in de gaten te houden. En bij die prijs komen ook nog wat verzendkosten etc, en je moet je ook afvragen wat je opties zijn als je onverhoopt een beroep moet doen op de garantie, dan is een echte winkel toch wel wat makkelijker dan zo'n webshop.

Overigens is het niet echt netjes om je in een echte winkel uitgebreid te laten voorlichten, en dan de absolute bodemprijs op internet te nemen.. Die beste man moet een duur winkelpand onderhouden etc, en goed advies is m.i. ook wel wat waard, toch? En kost hem ook tijd wat betaald moet worden door de verkoop van apparaten etc...

Maar goed, dat is slechts mijn mening. De bestelling ging vlot bij ze, en de afhandeling was ook prima voor elkaar, en een eigen molen is natuurlijk de volgende stap op het barista pad, maar je kan eerst wel wat experimenteren met vers gemalen koffie van een Levelt of kaldi.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_63397109
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 08:59 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hmm, mijn op mijn verjaardag gekregen Gaggia Evolution komt er ook weg, en mijn vriendin was erg te spreken over ze. Overigens leveren ze met UPS, en als die 2 of 3x langs zijn geweest gaat het pakket retour afzender, dat kan je niet nog zelf afhalen bij het postkantoor, handig om even in de gaten te houden. En bij die prijs komen ook nog wat verzendkosten etc, en je moet je ook afvragen wat je opties zijn als je onverhoopt een beroep moet doen op de garantie, dan is een echte winkel toch wel wat makkelijker dan zo'n webshop.

Overigens is het niet echt netjes om je in een echte winkel uitgebreid te laten voorlichten, en dan de absolute bodemprijs op internet te nemen.. Die beste man moet een duur winkelpand onderhouden etc, en goed advies is m.i. ook wel wat waard, toch? En kost hem ook tijd wat betaald moet worden door de verkoop van apparaten etc...

Maar goed, dat is slechts mijn mening. De bestelling ging vlot bij ze, en de afhandeling was ook prima voor elkaar, en een eigen molen is natuurlijk de volgende stap op het barista pad, maar je kan eerst wel wat experimenteren met vers gemalen koffie van een Levelt of kaldi.
Uiteraard ga ik me schuldig voelen als ik de machine online koop na een leuk halfuur babbelen + koffie bij de koffiewinkel. Met een prijsverschil van max 50 ¤ zou ik dit niet overwegen, maar nu de prijs 120 euro scheelt....

Goed om te weten dat afleveren via UPS gaat, dan laat ik m gewoon op mn werk bezorgen. Dat is dus, als ik mn schuldgevoel heb overwonnen.

En qua molen, wat is eigenlijk een goede prijs-kwaliteit verhouding?
Mijn foto's op Flickr!
pi_63401426
Ik had precies hetzelfde: heb een Gaggia Classic gekocht bij koffiewarenhuis.nl nadat ik me eerst in de reguliere winkel had geörienteerd en voelde me daar best schuldig over. Fijn om te horen dat andere mensen dat ook hebben!

Aan de andere kant: ik ben voor de koffie nu vaste klant bij Simon Levelt, dus uiteindelijk hebben zij ook voordeel van mijn aanschaf, denk ik dan maar... Over de webwinkel ben ik zeer te spreken en over het apparaat ook, al kan ik er niet zo veel over zeggen omdat het mijn eerste is (verder alleen ervaring met een Quickmill: goede koffie, maar onhandig in het gebruik).
pi_63420551
quote:
je kunt ook eens in duitsland kijken, vaak nog goedkoper.
hier heb ik net mn maler gekocht maar er zijn nog meer voor sommige apparaten nog goedkopere winkels e vinden, even google op duits zetten preisvergleich intikken en even zoeken levert tientallen euro's voordeel op.
pi_63432405
Gisteren via whekamp.nl een Saeco Giro Plus besteld, vandaag ontvangen

Zo'n apparaat is wel wennen, als je Senseo gewent bent (wat een gore koffie komt er uit dat ding zeg ). Nu nog een kwestie van de juiste bonen vinden Ik heb vaandag bij de AH bonen van Lavazza gehaald, en dat smaakt goed Volgende keer een blik Illy halen, alleen ben ik wel bang dat ik dan geen andere koffie meer zal lusten

Cappuccino maken met de stoompijpje vergt ook enige oefening, wellicht dat volle melk beter is om te gebruiken om melschuim te maken? De schuimkraag wordt met halvolle melk niet echt dik.
pi_63506938
IS er iemand die deze molen kent, en daar wat zinnigs over kan zeggen qua kwaliteit enzo?
http://www.koffiediscount(...)emolen-art-13744.htm

t is de enige die ze bij koffiediscounter hebben staan, dus das een makkelijke keuze. Ik hoef uiteraard niet persé mn molen daar te kopen, al ga ik mn gaggia classic er wel halen, mara het is wel zo leuk om mn eerste bakkies koffie meteen zelf te kunnen malen.
Mijn foto's op Flickr!
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:37:07 #236
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_63506959
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 17:45 schreef Kremers het volgende:
Cappuccino maken met de stoompijpje vergt ook enige oefening, wellicht dat volle melk beter is om te gebruiken om melschuim te maken? De schuimkraag wordt met halvolle melk niet echt dik.
Yep. Volle melk voor gebruiken, dan krijg je een romige schuimkraag.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_63515485
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:36 schreef Gripper het volgende:
IS er iemand die deze molen kent, en daar wat zinnigs over kan zeggen qua kwaliteit enzo?
http://www.koffiediscount(...)emolen-art-13744.htm

t is de enige die ze bij koffiediscounter hebben staan, dus das een makkelijke keuze. Ik hoef uiteraard niet persé mn molen daar te kopen, al ga ik mn gaggia classic er wel halen, mara het is wel zo leuk om mn eerste bakkies koffie meteen zelf te kunnen malen.
ik zag deze ook staan, echter kon ik nergens op de website van saeco ook maar iets vinden over dit ding. ik heb koffiediscounter gemaild met de vraag of ze me konden verwijzen naar de pagina van het product, nooit iets van gehoord, vraag me af of het geen chinese naamaak is.
op coffeegeek kent ook niemand het ding.
ik heb dus maar gekozen voor een demoka 205 van http://www.coffee24.de/, voor 180 euro's
pi_63520679
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:20 schreef LePetitColonel het volgende:

[..]

ik zag deze ook staan, echter kon ik nergens op de website van saeco ook maar iets vinden over dit ding. ik heb koffiediscounter gemaild met de vraag of ze me konden verwijzen naar de pagina van het product, nooit iets van gehoord, vraag me af of het geen chinese naamaak is.
op coffeegeek kent ook niemand het ding.
ik heb dus maar gekozen voor een demoka 205 van http://www.coffee24.de/, voor 180 euro's
Het gekke is inderdaad dat zelfs de site van saeco er niks over vermeldt. Dan maar even kijken bij een van de koffiewinkels voor een ander molentje, koop ik toch nog iets in een "echte" winkel.
Donderdagavond zit ik hopelijk met mn eerste brouwseltjes op de bank

[ Bericht 0% gewijzigd door Gripper op 25-11-2008 22:02:13 ]
Mijn foto's op Flickr!
pi_63558389
Voor de Classic Coffee zou ik gewoon voor de webshop gaan. Koffiewarenhuis staat goed bekend.
Wat betreft de molen bestel bij www.vanpommeren.nl in Utrecht een Iberital Challenge voor 169 Euro. Deze wordt op buitenlandse fora (waar ze er echt verstand van hebben) veel aangeprezen als de ideale startersmolen. Het nadeel van de Demoka is naast dat ie duurder is dat deze enorm veel koffie naast je filterdrager gooit door statische oplading van de koffie. Daar heeft de Iberital geen last van. Bovendien zit er ook nog een timer op, die je aan en uit kan zetten. Met een timer maalt de molen een vast aantal grammen koffie zonder dat je iedere keer de knop vast moet houden. Onderschat de noodzaak van een molen niet. Het is echt heel belangrijk. De beste tip is altijd koop de beste molen die jje kan betalen. Die Saeco lux is geen geweldige molen. Sterk vergelijkbaar met de Solis molens en die kunnen eigenlijk niet fijn genoeg malen voor espresso.
pi_63558640
waarom zou iemand eigenljik een molen met doser halen? Is doserless niet veel handiger?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_63563857
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:57 schreef marmhz het volgende:
Voor de Classic Coffee zou ik gewoon voor de webshop gaan. Koffiewarenhuis staat goed bekend.
Wat betreft de molen bestel bij www.vanpommeren.nl in Utrecht een Iberital Challenge voor 169 Euro. Deze wordt op buitenlandse fora (waar ze er echt verstand van hebben) veel aangeprezen als de ideale startersmolen. Het nadeel van de Demoka is naast dat ie duurder is dat deze enorm veel koffie naast je filterdrager gooit door statische oplading van de koffie. Daar heeft de Iberital geen last van. Bovendien zit er ook nog een timer op, die je aan en uit kan zetten. Met een timer maalt de molen een vast aantal grammen koffie zonder dat je iedere keer de knop vast moet houden. Onderschat de noodzaak van een molen niet. Het is echt heel belangrijk. De beste tip is altijd koop de beste molen die jje kan betalen. Die Saeco lux is geen geweldige molen. Sterk vergelijkbaar met de Solis molens en die kunnen eigenlijk niet fijn genoeg malen voor espresso.
Ik woon in Utrecht, dus ik ga vanavond wel even bij Van Pommeren kijken
Mijn foto's op Flickr!
pi_63576356
Doser of doserless is deels een kwestie van wat je gemakkelijker vind. Doserless dan moet je ieder portie malen ook als er bezoek is. Bovendien klontert een doserless meer. Veel soserless molens knoeien ook behoorlijk door statische oplading van het maalsel. Een doser heeft als nadeel dat het een extra handeling vergt. Koffie wordt wel goed vermengt wat de klontvorming verminderd.
pi_63589918
quote:
Op donderdag 27 november 2008 13:22 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik woon in Utrecht, dus ik ga vanavond wel even bij Van Pommeren kijken
En uiteindelijk thuisgekomen met de gaggia classic, en de aangeraden iberital. Kilootje koffie erbij gekregen, waarvan ik al de helft vermalen heb op zoek naar de juiste instellingen. Mn eerste koffietjes liepen iets te snel door, en werden meer iets van een slappe lungo.
Voor mn gevoel draai ik me helemaal suf aan de traploze instelling van die Iberital, heb al minstens 10 rondjes gedraaid, en het kan nog altijd fijner, mn eerste espresso lukte al redelijk, maar het mag best nog wat sterker.
Een espresso loopt nu door in 10 seconden, dat mag nog wel wat langzamer.

Hoe kan ik bij zo'n Iberital een complete slag van de instelknop interpreteren, is dat ongeveer hetzelfde als 1 complete stand op een molen met vaste standen? Voor mn gevoel zet i complete omwenteling maar heel weinig verschil. Mn koffie is ook nog steeds vrij los, wordt geen stevig hoopje.

In ieder geval, heel leuk om mee te prutsen, alleen ik moet vanavond maar niet 6 of 7 bakken koffie proberen, anders lig ik weer tot 4 uur wakker
Mijn foto's op Flickr!
pi_63595743
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 11:16 schreef Gripper het volgende:

[..]

verhaal
Hey kijk, iemand met precies dezelfde hobbies als ik, klimmen en koffie
en met een voorliefde voor Arc'teryx

Allereerst, gefeliciteerd met je aankoop! Ik ken die Iberital niet, maar wat meestal werkt: draai hem helemaal dicht (dus zodat de schijven op elkaar komen) en draai hem dan weer tot de helft open (dus even tellen op hoeveel slagen je nu zit). Zo kan je heel snel naar de juiste afstelling komen. Is hij te fijn, ga dan op 3/4 open zitten, is hij nog steeds te grof, ga dan op 1/4 open zitten etc etc.

Ik denk dat je nog VEEL te grof zit, met een doorlooptijd van 10 seconden zit je namelijk vrijwel aan het maximale debiet van het pompje, dus zelfs als je er hele bonen in zou gooien, gaat het niet sneller.

Espressomachines gaan trouwens niet kapot van TE fijn, hij loopt gewoon niet door. Dus gewoon proberen!

Vrijwel alle molens die ik ken, hebben binnen 1 "rondje" alle fijnheden zitten, van turkse koffie tot french press.

Heb je trouwens al een fatsoenlijke tamper? Zo niet, meteen kopen. Ik heb zelf een voorkeur (zeker als je beginner bent) voor een vlakke. Zorg dat hij goed in je bakje past (neem je bakje mee). Tampers van 100 euro zijn niet beter dan tampers van 20, wel mooier, en ze liggen lekkerder in de hand.
pi_63618209
Met die Iberital moet je echt flink draaien aan dat knopje. Op coffeegeek staat het wel meer uitgelegd maar 1 rondje draaien is echt niets, denk eerder aan 10.

Ik sta ook op het punt die molen te kopen. Mijn full size Conti mag niet meeverhuizen van mijn vrouw (hij doet het perfect, als iemand intersse heeft voor mooi prijsje?). De reviews zijn wel lovend op coffeegeek en voor dat bedrag kan je je ook niet enorm een buil stoten. Zal mijn horecaformaat grinder wel gaan missen denk ik.
pi_63629518
ik heb inmiddels mn demoka 205 binnen, en ben wat aan het proberen geweest.
MIJN GOD WAT EEN LEKKERE KOFFIE !!!

ik vraag me alleen iets af, de doorloop tijd van de espresso zou iets van 25/30 seconden moeten zijn, en ik heb mn demoka nog redelijk fijn staan en doorlooptijd is iets van 60 seconden.
nogmaals heerlijke koffie heb ik dan, maar is dit niet slecht voor mn apparaat?
ik kan me voorstellen dat ie nogal moet persen terwijl er niet zoveel uitloopt....
ik ga m de komende dagen wel wat grover draaien maar hoop niet dat ik mn huidige smaak dan kwijt ben.
  zondag 30 november 2008 @ 09:18:43 #247
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_63639233
Yes we zitten in ons nieuwe huis en in de keuken hebben we deze laten inbouwen

Heerlijke koffie is dat
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_63640360
Van de buitenkant ziet het er leuk uit Appelsientje, maar ik kan geen merk oid ontdekken . . .
Heb je meer informatie?
pi_63642092
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:58 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Hey kijk, iemand met precies dezelfde hobbies als ik, klimmen en koffie
en met een voorliefde voor Arc'teryx

Allereerst, gefeliciteerd met je aankoop! Ik ken die Iberital niet, maar wat meestal werkt: draai hem helemaal dicht (dus zodat de schijven op elkaar komen) en draai hem dan weer tot de helft open (dus even tellen op hoeveel slagen je nu zit). Zo kan je heel snel naar de juiste afstelling komen. Is hij te fijn, ga dan op 3/4 open zitten, is hij nog steeds te grof, ga dan op 1/4 open zitten etc etc.

Ik denk dat je nog VEEL te grof zit, met een doorlooptijd van 10 seconden zit je namelijk vrijwel aan het maximale debiet van het pompje, dus zelfs als je er hele bonen in zou gooien, gaat het niet sneller.

Espressomachines gaan trouwens niet kapot van TE fijn, hij loopt gewoon niet door. Dus gewoon proberen!

Vrijwel alle molens die ik ken, hebben binnen 1 "rondje" alle fijnheden zitten, van turkse koffie tot french press.

Heb je trouwens al een fatsoenlijke tamper? Zo niet, meteen kopen. Ik heb zelf een voorkeur (zeker als je beginner bent) voor een vlakke. Zorg dat hij goed in je bakje past (neem je bakje mee). Tampers van 100 euro zijn niet beter dan tampers van 20, wel mooier, en ze liggen lekkerder in de hand.
Hey
jammer dat mn gaggia niet meekan in de rugzak... Onderweg heb ik mn mokkaatje bij me!
Dank voor de tips. Uiteindelijk zo ongeveer uitgevonden wat jij nu beschrijft, en nu een maling die fijn genoeg is voor mooie dikke espresso. Als ik vanaf dat punt een volle slag terugdraai zit ik op de goede maling voor een lungo, twee slagen terug draaien zal dan ongeveer snelfiltermaling zijn (voor de keren dat ik veel gasten krijg en de gewone koffiezetter erbij wil pakken?)
En wat voor maling zou er ongeveer in een cafetiere moeten? Grover dan snelfiltermaling toch?

Ik heb inderdaad meteen tamper gekocht, dat plastic stampertje wat er bij zat wordt zo statisch dat de helft van je koffie daaraan blijft hangen na het aandrukken. Nu een mooie stalen. Niet zo'n dure als jij beschrijft hoor, 24 ¤ will do. Wel een bolle trouwens, wat is het verschil tussen bol en vlak?
Mijn foto's op Flickr!
pi_63642174
Ik zie inderdaad ook wel is bolle tampers, wat is hiervan het voordeel of nadeel ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')