abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62038386
Oh! Wat ik me nog afvroeg, hoe gaat dat eigenlijk met rijlessen?
Je wordt toch niet meteen in het diepe gegooid, zogezegd?
Gewoon hup, klim op dat ding en gaan?
pi_62038557
Jawel . Even paar minuten doorgenomen hoe alles werkte en gelijk een rondje gaan rijden.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_62038887
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:15 schreef Lennox het volgende:
Jawel . Even paar minuten doorgenomen hoe alles werkte en gelijk een rondje gaan rijden.
Maar hoe krijg je dan les!!
In een auto kan je elkaar wel verstaan, op de motor lijkt het me erg moeilijk.
En rijd je dan achter de instructeur aan of wat?
pi_62039615
Je hebt een oortje. Instructeur geeft instructies via portofoon. Mijn instructeur reed altijd in auto erachter, anderen rijden met de motor mee. Je eerste "stappen" leer je natuurlijk op een verlaten industrieterrein, of op het AVB oefenterrein. Zo loop je zo min mogelijk risico.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_62046937
Ik kreeg eerst uitleg over de motor. Hoe werkt de koppeling, de remmen, knopjes, lampjes al die dingen. Toen naast zijn bedrijf in de straat een paar keer op en neer gereden op een choppertje. Dit ging goed. We gingen toen de weg op. Rondje door de woonplaats gereden. Tussendoor paar keer gestopt en nog wat uitleg gekregen.
De volgende les op een zwaardere motor plaats genomen en weer een rondje door de woonplaats gereden. Tijdens het rondje op een parkeerplaats gestopt en daar wat rem oefeningen gedaan.
De daarop volgende lessen bestonden allemaal uit het oefenen van AVB.

Mijn instructeur reed altijd met de motor mee. Meestal twee studenten. Instructeur reed achteraan. Hij had een zender en de studenten een ontvanger. Op deze manier kregen wij aanwijzingen.
Soms heel irritant want als je wat tegen hem wilde zeggen moest je wachten tot je ergens bij een stoplicht stond of wanneer je weer thuis was. Zo vergat je nog wel eens wat.
pi_62054758
Reintji
Eerste rijles: 27-09-2008
Theorie: 01-10-2008
AVB: 09-10-2008
AVD: nnb
Rijschool: Oosterpoort, Groningen
Lesmotor: Honda CB500/Kawasaki ER-6N
OP?
  woensdag 1 oktober 2008 @ 17:18:50 #257
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62054989
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 17:10 schreef Reintji het volgende:
Reintji
Eerste rijles: 27-09-2008
Theorie: 01-10-2008
AVB: 09-10-2008
AVD: nnb
Rijschool: Oosterpoort, Groningen
Lesmotor: Honda CB500/Kawasaki ER-6N
OP?
Feli met je theorie, hoeveel fout had je?
pi_62057366
Gisteren in het donker in de regen gereden. Argh, ik ben enigszins nachtblind . Ik heb overal spierpijn omdat ik nogal gespannen op de motor zat. Naja, in de auto heb ik mer er ook aan kunnen wennen.
pi_62057633
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 17:18 schreef Sala-adin het volgende:
Feli met je theorie, hoeveel fout had je?
Dank!

fout
  woensdag 1 oktober 2008 @ 19:15:22 #260
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62057863
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 19:05 schreef Reintji het volgende:

[..]

Dank!

[ afbeelding ]fout
Dat had ik met mijn auto, en met motor 6 dus nog net
  woensdag 1 oktober 2008 @ 19:52:29 #261
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62058818
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:00 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Eerst biefstuk eten.
Weljá, neem je tijd hè
Huilen dan.
pi_62069658
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:46 schreef RuiDaSilva het volgende:
Eerste rijles: 26-08-2008
Theorie: 10-09-2008
AVB: 29-09-2008
AVD: nnb
Rijschool: Piet Dubbeldam, Barendrecht
Lesmotor: Honda CB500 (>25KW)
Ik dacht ik update die van mij ook ff
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
  zondag 5 oktober 2008 @ 21:21:12 #263
12079 koele
The Koeler, the better
pi_62157649
eindelijk begonnen!

Koele
Eerste rijles: 10-09-08
Theorie: 27-08-08
AVB: nnb
AVD: nnb
Rijschool: Zwijnenburg Wezep
Lesmotor: Suzuki GS 500
  maandag 6 oktober 2008 @ 18:10:46 #264
12079 koele
The Koeler, the better
pi_62179403
update:

Koele
Eerste rijles: 10-09-08
Theorie: 27-08-08
AVB: 6 of 7-11-08
AVD: nnb
Rijschool: Zwijnenburg Wezep
Lesmotor: Suzuki GS 500
pi_62264655
Update!

Reintji
Eerste rijles: 27-09-2008
Theorie: 01-10-2008
AVB: 09-10-2008
AVD: nnb
Rijschool: Oosterpoort, Groningen
Lesmotor: Kawasaki ER-5N

Als een...

pi_62266803
Update!

WEDEROM GESLAAGD!

RetepV
Eerste rijles: 09-08-08
Theorie: 22-08-08 GESLAAGD!
AVB: 15-09-08 GESLAAGD!
AVD: 09-10-08 GESLAAGD!
Rijschool: Jan ter Beek, Bussum
Lesmotor: Kawasaki ER5 (>25KW)

Eh, tja, ik vond het maar zozo gaan, maar de examinator zei 'Voldoende'. Hij had verder geen opmerkingen. Beetje teleurstellend, want ik vond het zelf maar marginaal wat ik gedaan had .

Ik miste een zijstraatje. Het was 'de volgende links'. Geen zijstraatje te zien. Ik zoeken naar borden of straatnaamborden, maar niks hoor. Totdat ik er 3 meter vanaf was... Tja. Hand in de lucht van, 'tja, gemist'. Ah wel, volgende links. En zowaar was daar het straatnaambordje wel makkelijk van te vinden, dus het zal wel een beetje een instinker zijn geweest. In de auto zal ik die straat ook wel gemist hebben.

Verder vond ik zelf dat ik nog moeite heb met rotonde's. Vooral het knipperlichtje om eraf te rijden. Zit ik met mijn koppeling half in, moet ik ook nog dat knipperlicht doen. Tja, dan zeg je natuurlijk: waarom zit ja dan met je koppeling te prutsen? Well, zo'n tweecylinder stoot nogal als je gas terug neemt en dan weer gas geeft, ook al omdat een en ander toch ook wel versleten is. Dat is irritant, en zorgt er voor dat je een beetje gaat slingeren in langzame bochten (zoals rotonde's). Dat leek me nog veel erger!

Overigens heb ik bij elkaar dus 20 lessen gehad, 14 voor AVB en 7 voor AVD. Ik heb wel het gevoel dat ik het een beetje gepusht heb met maar 7 AVD lessen. Naja, who cares, het was genoeg. Ik ben geslaagd en mag mijn papiertje ophalen . Oh nee, het is tegenwoordig een plasticje .

Helaas duurt het door Verdonk tegenwoordig 5 werkdagen voor je hem krijgt. Door ze om te kopen met 40 euro schijn je het in 2 werkdagen te kunnen krijgen. Maar dan heb ik het dinsdag. Ik moet toch de hele week werken, dus het levert me niks op. Als ik vakantie had gehad, dan had ik dat omkoopbedrag van 40 euro wel betaald (maar wel met het gevoel een NSB-er te zijn ).

[ Bericht 23% gewijzigd door RetepV op 09-10-2008 19:12:45 ]
pi_62267104
Of het nou een 2 cilinder of 4 cilinder is, die koppeling hoeft echt niet. Heeft meer met gas doseren te maken. En ik leste ook op een CB500 die al 2x de teller was rondgeweest
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:35:11 #268
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62267460
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:20 schreef Lennox het volgende:
Of het nou een 2 cilinder of 4 cilinder is, die koppeling hoeft echt niet. Heeft meer met gas doseren te maken. En ik leste ook op een CB500 die al 2x de teller was rondgeweest
Mwooahh op mijn les-fiets deed ik ook altijd slippende koppeling bij rotondes hoor..
Huilen dan.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:11:09 #269
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62268457
Als je nog zo een ouder rijbewijs hebt krijg je dan stempel erop dat je ook motor mag rijden? Of moet je gewoon geld leggen voor een heel nieuw pasje?
pi_62268840
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:11 schreef Sala-adin het volgende:
Als je nog zo een ouder rijbewijs hebt krijg je dan stempel erop dat je ook motor mag rijden? Of moet je gewoon geld leggen voor een heel nieuw pasje?
Nope, je krijgt een heel nieuw pasje.

Overigens is het laatste roze rijbewijs wat uitgegeven is van zulke slechte kwaliteit dat het stempeltje er waarschijnlijk zo doorheen zou gaan . Mijn rijbewijs heb ik 5 jaar terug verlengd en hij ziet er nu al uit alsof 'ie 20 jaar oud is. En ik ben er zuinig mee, hoor. Netjes in een mapje enzo.

Ik ben blij als ik zo'n plastic ding krijg. Dat was waarschijnlijk ook de taktiek om het plastic kaartje algemeen geaccepteerd te krijgen...
pi_62268912
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:20 schreef Lennox het volgende:
Of het nou een 2 cilinder of 4 cilinder is, die koppeling hoeft echt niet. Heeft meer met gas doseren te maken. En ik leste ook op een CB500 die al 2x de teller was rondgeweest
Een 2-cylinder heeft een veel hoger koppel. En als je dan speling op het koppelingshuis hebt, dan wordt het lastig om netjes te doseren. Een 4-cylinder heeft een veel lager koppel, dus springt 'ie niet zo weg als je op lage toeren een beetje gas bij geeft.

2 keer 250cc klappen of 4 keer 125cc klapjes. Dat scheelt wel. Een 250cc ontploffing is natuurlijk groter dan een 125cc ontploffingkje. Dan heb je bij een 4 cylinder wel weer 2 keer zo vaak een ontploffinkje. Maar op lage toeren heb je daar weinig voordeel van. Dus een lager koppel.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:28:59 #272
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62269107
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:21 schreef RetepV het volgende:

[..]

Nope, je krijgt een heel nieuw pasje.

Overigens is het laatste roze rijbewijs wat uitgegeven is van zulke slechte kwaliteit dat het stempeltje er waarschijnlijk zo doorheen zou gaan . Mijn rijbewijs heb ik 5 jaar terug verlengd en hij ziet er nu al uit alsof 'ie 20 jaar oud is. En ik ben er zuinig mee, hoor. Netjes in een mapje enzo.

Ik ben blij als ik zo'n plastic ding krijg. Dat was waarschijnlijk ook de taktiek om het plastic kaartje algemeen geaccepteerd te krijgen...
Hé bah, ik vind mijn huidige ''document'' lekker oldskool en wilt niet aan plastic
pi_62270818
Hoe zit het eigenlijk met het puntenrijbewijs?!

Mijn rijbewijs B heb ik al bijna 8 jaar, daarvoor gelden dus geen punten. Als ik nu mijn Rijbewijs A haal, heb ik dan voor beide punten of alleen voor het gedeelte Rijbewijs A? Op de site van het CBR is het ook niet te vinden...

Dit staat op infopolitie.nl:

Iemand is dus een beginnende bestuurder gedurende de eerste vijf jaar vanaf de datum waarop aan hem of haar voor het eerst een rijbewijs is afgegeven. Het maakt hierbij niet uit voor wat voor type motorvoertuig dit rijbewijs is afgegeven. Dit kan voor bijvoorbeeld een motor (categorie A) of een personenauto (categorie B) zijn.
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:27:14 #274
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62270875
Nee, geen punten voor jou.. mazzelpik
Huilen dan.
pi_62274827
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:23 schreef RetepV het volgende:

[..]

Een 2-cylinder heeft een veel hoger koppel. En als je dan speling op het koppelingshuis hebt, dan wordt het lastig om netjes te doseren. Een 4-cylinder heeft een veel lager koppel, dus springt 'ie niet zo weg als je op lage toeren een beetje gas bij geeft.

2 keer 250cc klappen of 4 keer 125cc klapjes. Dat scheelt wel. Een 250cc ontploffing is natuurlijk groter dan een 125cc ontploffingkje. Dan heb je bij een 4 cylinder wel weer 2 keer zo vaak een ontploffinkje. Maar op lage toeren heb je daar weinig voordeel van. Dus een lager koppel.
Het principe van 2 en 4 cilinders is me bekend. Niet voor niets voor een 4 cilinder gekozen na het lessen. Hoewel een dikke v-twin ook is. Leek me alleen niet verstandig als beginbike/
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 23:24:09 #276
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62274911
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 23:20 schreef Lennox het volgende:

[..]

Het principe van 2 en 4 cilinders is me bekend. Niet voor niets voor een 4 cilinder gekozen na het lessen. Hoewel een dikke v-twin ook is. Leek me alleen niet verstandig als beginbike/
Och, ik ben begonnen op een 650cc één-cilinder
Huilen dan.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:49:28 #277
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_62303473
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:49 schreef Worldbeater het volgende:
Kijk eens in de specs, koppel is inhoudsafhankelijk, niet cylinderafhankelijk.
Het gaat meer om het toerenbereik.
En het geluid Gisteren mijn V-twin opgehaald.
Zo meteen even de dB killer uit de uitlaat halen voor nog meer genot

edt: echter zit er een boutje in met een kop die je er alleen in kan draaien en nooit meer uit kan draaien
Die moet ik dus een keer uit gaan boren

[ Bericht 18% gewijzigd door BaraCuda op 11-10-2008 08:46:19 ]
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 08:58:51 #279
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_62303638
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 08:14 schreef BaraCuda het volgende:
En het geluid Gisteren mijn V-twin opgehaald.
Zo meteen even de dB killer uit de uitlaat halen voor nog meer genot
Nice.
Ik heb ook een twin met open dempers uitlaat, en een 1 cylinder open demper uitlaat onderweg ,
en een vierpitter zonder open dempers..
quote:
edt: echter zit er een boutje in met een kop die je er alleen in kan draaien en nooit meer uit kan draaien
Die moet ik dus een keer uit gaan boren
Duszzz nog even geen killer eruit.
pi_62303677
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 08:58 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Nice.
Ik heb ook een twin met open dempers uitlaat, en een 1 cylinder open demper uitlaat onderweg ,
en een vierpitter zonder open dempers..
[..]

Duszzz nog even geen killer eruit.
Puike motor heb je daar

Ik heb hier geen fatsoenlijke boor helaas...
pi_62304907
Mijn 1e rijles was in december 2005 ... ik moest een eindje vooruit rijden, bochtje maken en terug ... Er lag op 1 plekje sneeuw en daar reed ik gelijk overheen Gelukkig ben ik blijven zitten en heb ik geen rem ingeknepen of gestuurd en 3 weken later had ik mijn rijbewijs. Werelds !!

[ Bericht 2% gewijzigd door BolleSmurf op 11-10-2008 11:28:32 ]
Wiesdebaas ..
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:04:06 #282
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62305961
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 08:58 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Nice.
Ik heb ook een twin met open dempers uitlaat, en een 1 cylinder open demper uitlaat onderweg ,
en een vierpitter zonder open dempers..
[..]

Duszzz nog even geen killer eruit.
Welke motor is dat?
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:30:04 #283
124095 Worldbeater
The naked biker!!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:31:42 #284
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62309503
Dat is wel porno op 2 wielen eigenlijk
Huilen dan.
pi_62336790
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:49 schreef Worldbeater het volgende:
Kijk eens in de specs, koppel is inhoudsafhankelijk, niet cylinderafhankelijk.
Het gaat meer om het toerenbereik.
Luister...

Een 2-cylinder 500cc is 2 x 250cc cylinders.
Een 4-cylinder 500cc is 4 x 125cc cylinders.

Dus de cylinderinhoud van de 2-cylinder is twee keer zo hoog als die van de 4-cylinder. De 4 cylinder heeft er echter 4 van, de 2-cylinder maar 2. Dus je hebt gelijk. Koppel is afhankelijk van de cylinderinhoud. Precies dus wat ik schreef.

Bij een 2 cylinder krijg je 1 keer een ontploffing van 250cc per omwenteling van de krukas (bedenk: 4-takt). Bij een 4-cylinder krijg je 2 keer een ontploffing van 125cc per omwenteling. Qua verbrande energie maakt het niet uit, maar de ontploffingen van de 250cc zijn gewoon groter, dus meer koppel.

Bij motorrijden ben ik nieuw, maar niet bij 'motoren' in het algemeen .
pi_62336977
Ik heb gisteren op een Suzuki GSX-R 750 gezeten (helaas nog geen papiertje, dus alleen maar zitten). Die zithouding bevalt mij prima . Helaas een 2007 model die 10.950 euro moest kosten. Maar ik ga toch maar eens die GSX-R's in de gaten houden. Misschien past een 2000 of 2001 model in het budget.

Of toch maar voor een Fireblade gaan. Daar worden er nogal wat van aangeboden.

Oh, er is maar 1 ding erger dan geen motorrijbewijs hebben. Dat is het hebben van een motorrijbewijs en het wachten totdat je dat fscking plastic kaartje krijgt. Wat een bullshit. Vroeger kon het ook gewoon op dezelfde dag. Wat moet er gebeuren? Moet ik gescreend worden zodat ze zeker weten dat ik geen terrorist ben? Ja, misschien rij ik met mijn motorfiets wel het WTC gebouw in Rotterdam binnen, ofzo. Sjonge.
  zondag 12 oktober 2008 @ 22:07:58 #287
149074 Sala-adin
Knuffelmoslim
pi_62337105
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 15:30 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Staat in de filename. Moto Morini Corsaro 1200.
Huh dat is toch een Triumph Speed Triple
pi_62337231
Nou nee Corsaro lijkt me ook nog een keer kick om te rijden
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zondag 12 oktober 2008 @ 22:50:19 #289
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_62338520
Owh.... ik ben aan het overwegen mn rijbewijs te gaan halen. Zit nog vol twijfel. Denk dat ik maar eens een proeflesje ga namen een dezer weken. Hoeveel lessen hebben jullie van begin tot eind gehad (als in hoeveel uur)? En moet ik wel motor willen rijden met mn 1.70 en 50 kilo (geslacht V ja..)?
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  zondag 12 oktober 2008 @ 22:52:55 #290
211016 Cocktailprikker
Cocktailprikker
pi_62338592
Dat kan prima hoor Heb je zelf al wel een autorijbewijs? Of schakelbrommer ervaring? Dat zijn dingen die de 1e stap een stuk makkelijker maken Pas wel op met je proefles, dikke kans dat je het zo leuk vindt dat je je rbw wilt halen, en een motor, en een mooi pak, enz enz enz

  zondag 12 oktober 2008 @ 23:09:50 #291
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_62339047
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:52 schreef Cocktailprikker het volgende:
Dat kan prima hoor Heb je zelf al wel een autorijbewijs? Of schakelbrommer ervaring? Dat zijn dingen die de 1e stap een stuk makkelijker maken Pas wel op met je proefles, dikke kans dat je het zo leuk vindt dat je je rbw wilt halen, en een motor, en een mooi pak, enz enz enz


reed op mn 7e al op een yamaha brommer Mn veel oudere broer achterop, hij kon met zn benen bij de grond enzo.. vond het prachtig. Dat mn ouders dat goed hebben gevonden trouwens...
Dit jaar veel achterop gezeten (niet dat dat meetelt) op een BMW RX 1200... was best wel cool.. vooral omdat we door Afrika reden..
Vandaag voor het eerst alleen op een motor gezeten. Een ouwe Yamaha XJ 400 ofzo. Familielid legde uit waar alles voor was.. "laat de koppeling maar zachtjes opkomen"... en weg was Here2Stay Was niet de bedoeling en leek me ook niet zo handig, dus na 30 meter netjes gestopt. Was wel erg leuk trouwens.

Heb zelf 7 jaar mijn autorijbewijs en rijd 30.000 km per jaar. Verkeersinzicht hoop ik inmiddels wel een beetje te hebben. Is het realistisch te denken dat een rijbewijs A me 1000 euro gaat kosten? Of is dat heel naief?

[ Bericht 0% gewijzigd door Here2Stay op 12-10-2008 23:37:18 ]
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_62339473
In die orde van grootte is het goed te doen. Je examens kosten wel al 400¤ (theorie, avb, avd).

Geloof dat ik iets meer dan 1000¤ kwijt was, maar scheelde niet veel.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  maandag 13 oktober 2008 @ 09:58:58 #293
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_62344389
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:07 schreef Sala-adin het volgende:
Huh dat is toch een Triumph Speed Triple


Het heeft beide twee wielen.
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:56 schreef RetepV het volgende:
Luister...

Een 2-cylinder 500cc is 2 x 250cc cylinders.
Een 4-cylinder 500cc is 4 x 125cc cylinders.

Dus de cylinderinhoud van de 2-cylinder is twee keer zo hoog als die van de 4-cylinder. De 4 cylinder heeft er echter 4 van, de 2-cylinder maar 2. Dus je hebt gelijk. Koppel is afhankelijk van de cylinderinhoud. Precies dus wat ik schreef.

Bij een 2 cylinder krijg je 1 keer een ontploffing van 250cc per omwenteling van de krukas (bedenk: 4-takt). Bij een 4-cylinder krijg je 2 keer een ontploffing van 125cc per omwenteling. Qua verbrande energie maakt het niet uit, maar de ontploffingen van de 250cc zijn gewoon groter, dus meer koppel.

Bij motorrijden ben ik nieuw, maar niet bij 'motoren' in het algemeen .
Jij wint! In het mierenneuken.
pi_62365877
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:50 schreef Here2Stay het volgende:
En moet ik wel motor willen rijden met mn 1.70 en 50 kilo (geslacht V ja..)?
LOL, ik ben 1.80 en 61 kilo (M). Als je aan een rekstok kan hangen, kun je ook een stuur vasthouden. Een beetje evenwichtsgevoel helpt wel. En verkeersinzicht.
pi_62365958
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 09:58 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Jij wint! In het mierenneuken.
Hahaha, ik heb computertechniek gestudeerd. Specificaties schrijven en lezen is een kunst die je daar leert. De duivel zit hem in de details, dat leer je er goed. En natuurlijk aan brommers gesleuteld, dus snap ik ook wel hoe een motor in elkaar zit en werkt.

Nog 4 nachtjes slapen voor ik mijn plasticje heb.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:16:57 #296
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_62467280
Even een (stomme) vraag Waar kun je het motor het beste mee poetsen. Hoge drukspuit lijkt me niet echt het handigste
Net efkes anges
pi_62473469
Hallo! Ik heb een paar stappen overgeslagen. Zoals het melden in dit topic dat ik begonnen ben met lessen in augustus, in september bijzondere verrichtingen heb gehaald en vorige week woensdag mijn verkeersdeelneming

En eergisteren mijn eerste motor heb opgehaald. Een YZF 750 R uit 1993.

Wel vet, in een keer gehaald alles
pi_62475499
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 21:56 schreef RetepV het volgende:

[..]

Luister...

Een 2-cylinder 500cc is 2 x 250cc cylinders.
Een 4-cylinder 500cc is 4 x 125cc cylinders.

Dus de cylinderinhoud van de 2-cylinder is twee keer zo hoog als die van de 4-cylinder. De 4 cylinder heeft er echter 4 van, de 2-cylinder maar 2. Dus je hebt gelijk. Koppel is afhankelijk van de cylinderinhoud. Precies dus wat ik schreef.

Bij een 2 cylinder krijg je 1 keer een ontploffing van 250cc per omwenteling van de krukas (bedenk: 4-takt). Bij een 4-cylinder krijg je 2 keer een ontploffing van 125cc per omwenteling. Qua verbrande energie maakt het niet uit, maar de ontploffingen van de 250cc zijn gewoon groter, dus meer koppel.

Bij motorrijden ben ik nieuw, maar niet bij 'motoren' in het algemeen .
Theoretisch heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk is dit echt niet altijd zo. Er zijn meerdere factoren die meespelen. Jij hebt op een ER-5 gelest. Ik toevallig ook. Dat is zeker geen koppel monster, ook niet onderin.
Als het allemaal zo simpel zou zijn als op de manier hoe jij het omschrijft zou er weinig variatie zijn.

Ik zou zeggen, ga eens wat proef ritjes maken op verschillende modellen. En lees dan je verhaal nog eens terug.
pi_62475679
Naja, natuurlijk zijn er meer factoren. Maar algemeen gezien begint het allemaal wel bij het formaat van de ontploffingen. Compressieverhouding is de volgende factor. En boring x slag. En de grootte van de carburateur/luchtinlaat. En uitlaat, niet te vergeten.

Anyway, ik heb mijn roze creditcard binnen! Morgen maar eens wat motoren gaan proberen.

Ik heb op een Suzuki GSX-R 750 gezeten. Helaas nog geen rijbewijs, dus niet gereden. Maar de zithouding beviel me uitstekend. Helaas dat 'ie van 2007 was en nogal wat boven mijn budget ligt. Denk je dat ik 6000 euro van de prijs zou kunnen praten?
pi_62475702
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 19:16 schreef Sjoerd102 het volgende:
Even een (stomme) vraag Waar kun je het motor het beste mee poetsen. Hoge drukspuit lijkt me niet echt het handigste
Water, zeep en een spons? Wel je motor eerst af laten koelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')