Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben. De maatschappelijke kosten hiervan hoeft hij echter niet te betalen. Wanneer zo'n Pool zijn Poolse kind in de klas zet bijvoorbeeld, met alle taalproblematiek van dien. Of alle overlast die dronken Poolse arbeiders vaak betalen.quote:WESTLAND - Er zijn niet méér Polen of andere buitenlandse werknemers nodig in de Westlandse tuinbouw, maar een verschuiving zit er wel aan te komen.
Polen lijken zoetjesaan vaker emplooi te vinden in hun vaderland. De voorziene terugloop van arbeidspotentieel moet ‘simpelweg worden opgevangen’, bijvoorbeeld door werknemers uit Bulgarije en Roemenië.
In de jaren 60 hebben we om het voortbestaan van kansloze lagenlonenindustrie een paar jaar te rekken tienduizenden gastarbeiders geïmporteerd. Over alle maatschappelijke lasten die deze groep, die inmiddels is uitgegroeid tot 800.000 man, met zich hebben meegebracht hoef ik verder niet uit te wijden denk ik.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:45 schreef Tsicsaf het volgende:
niet alle polen die hier komen werken nemen hun hele gezin mee. en welke maatschappelijke kosten? de taalcursussen of wat?
Klopt, maar veel warmte die kassen genereert gaat naar omliggende huizen voor verwarming. Het is niet zozeer dat het Westland veel luchtvervuiling heeft.. Het is voornamelijk lichtvervuiling.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:35 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:Ik ben het helemaal met je eens!
Maar de vervuiling zal daar nog steeds enorm zijn. Tuinders verbruiken enorme hoeveelheden stroom. Ik geloof dat tuinders gunstige voorwaarden hebben in Nederland tov hun energierekening...
Ik heb er ook eigenlijk nooit last van gehad en ik woon ook in hartje Westland, maar dan wel in nieuwbouwwijk waar nooit een Pools kenteken door heen rijdt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:47 schreef Strychnine het volgende:
Nou, ik woon in hartje Westland, en zoveel last heb ik niet van polen... Meeste zijn mannen die hier (seizoens)werk doen, wonen met z'n vieren in een huis, en hoogstens zie je er af en toe één dronken.
Al hoor je wel slechte verhalen natuurlijk, maar ik ken ze niet uit eigen hand.
Die zijn inderdaad goedkoper. De martkwerking.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben.
Meer winst = meer belastingquote:De maatschappelijke kosten hiervan hoeft hij echter niet te betalen.
In dat geval zullen er mogelijkheden geboden moeten worden om de taal snel te kunnen leren. Daar ontbrak het nogal eens aan in het verleden.quote:Wanneer zo'n Pool zijn Poolse kind in de klas zet bijvoorbeeld, met alle taalproblematiek van dien.
Richt een zaaltje in waar die lui kunnen biljarten na hun werk dan hangen ze niet op straat.quote:Of alle overlast die dronken Poolse arbeiders vaak betalen.
Als Nederland geven we een euro uit om een kwartje te verdienen.
Zou wel een erg wanhopig beleid tegen die onontkoombare globalisering zijn.quote:Daarom zou ik het veel beter vinden
dat tuinders óf genoeg betalen zodat Nederlanders komen werken, óf dat ze gewoon zelf richting Polen vertrekken om daar te profiteren van goedkope arbeid. Het zou nog opportuner zijn voor Nederland om iedere tuinder jaarlijks gewoon 40.000 euro uit te keren dan de huidige situatie te rekken.
Erg simplistische kijk op de redenen waarom iemand werkloos kan zijn. Al is uitkeringstrekkers aan het werk zetten in de as voor een uitkering niet zo'n slecht idee.quote:En uitkeringen omlaag zodat Nederlandse steuntrekkers weer willen gaan werken. Snijdt het mes aan twee kanten!
Mijn Bulgaarse collega's zijn niet echt Christelijk. Tof zijn ze dan weer wel.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:32 schreef Tsicsaf het volgende:
oost-europeanen zijn christelijk. oost-europeanen zijn tof.
Plan van Aboutaleb invoeren zie ook:quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:15 schreef LXIV het volgende:
En uitkeringen omlaag zodat Nederlandse steuntrekkers weer willen gaan werken. Snijdt het mes aan twee kanten!
Inderdaad. Problemen rond de "oude" immigratie zijn veelal te wijten aan politieke onwil om te beseffen dat immigratie invloed heeft op de rol van de overheid. Nu blijkt dat het problemen opgeleverd heeft wordt gedacht alsof problemen op deze schaal rond immigratie onvermijdelijk zijn. Dat is gewoon niet zo, maar de vraag is of het mogelijk is om een verzorgingsstaat te zijn in een samenleving die door immigratie van structuur verandert. Ik twijfel daar aan. Als, erg zwart-wit, de keuze gemaakt moet worden tussen een gesloten verzorgingsstaat die amper nog produceert waardoor de verzorging onbetaalbaar wordt en een open economie waarbij de prijs (en risico) van arbeid verlaagd wordt door minder bemoeipremies kies ik voor het tweede.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In dat geval zullen er mogelijkheden geboden moeten worden om de taal snel te kunnen leren. Daar ontbrak het nogal eens aan in het verleden.
Dat is even de zaak omdraaien.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 21:15 schreef LXIV het volgende:
Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben.
O? Boeren krijgen zoveel subsidie dat ze bij wijze van spreken het geld naar hun hoofd gegooid krijgen.quote:
Omdat die werklozen juist niet in glastuinbouw willen werken.. Dat hebben ze hier namelijk een paar keer geprobeerd op te zetten, maar dat was een epic fail.quote:Op woensdag 30 juli 2008 09:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ik heb een innovatief idee: laten we daarvoor eens WERKLOZEN gebruiken ipv steeds maar een beroep te doen op immigranten met alle sociale ellende vandien
Boeren heb je niet veel in het Westland, wel tuinders..quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
O? Boeren krijgen zoveel subsidie dat ze bij wijze van spreken het geld naar hun hoofd gegooid krijgen.
Let wel: velen zijn miljonair... en de subsidies houden feitelijk mensen in de derde wereld arm (sterker nog: er sterven mensen van de honger omdat we miljonairs financieel ondersteunen). Dus laten we eens MINDER subsidie geven.
Ik vind dat onder de verzamelnaam "boeren" vallen... Tuinders krijgen subsidies, wees niet bang.quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:05 schreef PieterBas het volgende:
Boeren heb je niet veel in het Westland, wel tuinders..
Precies, dat bedrijf is mio's waard, vooral die grond...quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:05 schreef PieterBas het volgende:
En ik ken niet veel tuinders die miljonair zijn.. Allicht als zij hun bedrijf verkopen
Ja, omdat het falen van die werklozen werd getolereerd. Je moet eens kijken hoe hard men wil werken als het alternatief honger is. Dat is nou precies waarom die Polen zo gemotiveerd zijn.quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:03 schreef PieterBas het volgende:
Omdat die werklozen juist niet in glastuinbouw willen werken.. Dat hebben ze hier namelijk een paar keer geprobeerd op te zetten, maar dat was een epic fail.
Jij suggereert dat er alleen maar hoger opgeleide werklozen rondlopenquote:Op woensdag 30 juli 2008 10:03 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Omdat die werklozen juist niet in glastuinbouw willen werken.. Dat hebben ze hier namelijk een paar keer geprobeerd op te zetten, maar dat was een epic fail.
Stel, als iemand jarenlang bij een grote Nederlandse bank heeft gewerkt en na een fusie er uit wordt gezet, en het CWI zegt, ja we hebben nog wat voor je... Werken in de tomaten, zou je dat toch ook weigeren..
Dat zou ik niet weigeren, werk is werk.quote:Op woensdag 30 juli 2008 10:03 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Stel, als iemand jarenlang bij een grote Nederlandse bank heeft gewerkt en na een fusie er uit wordt gezet, en het CWI zegt, ja we hebben nog wat voor je... Werken in de tomaten, zou je dat toch ook weigeren..
Een beetje wel ja, was overigens niet helemaal de bedoelingquote:Op woensdag 30 juli 2008 14:16 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Jij suggereert dat er alleen maar hoger opgeleide werklozen rondlopen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |