abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:15:59 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60428509
quote:
WESTLAND - Er zijn niet méér Polen of andere buitenlandse werknemers nodig in de Westlandse tuinbouw, maar een verschuiving zit er wel aan te komen.

Polen lijken zoetjesaan vaker emplooi te vinden in hun vaderland. De voorziene terugloop van arbeidspotentieel moet ‘simpelweg worden opgevangen’, bijvoorbeeld door werknemers uit Bulgarije en Roemenië.
Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben. De maatschappelijke kosten hiervan hoeft hij echter niet te betalen. Wanneer zo'n Pool zijn Poolse kind in de klas zet bijvoorbeeld, met alle taalproblematiek van dien. Of alle overlast die dronken Poolse arbeiders vaak betalen.
Als Nederland geven we een euro uit om een kwartje te verdienen.

Daarom zou ik het veel beter vinden dat tuinders óf genoeg betalen zodat Nederlanders komen werken, óf dat ze gewoon zelf richting Polen vertrekken om daar te profiteren van goedkope arbeid. Het zou nog opportuner zijn voor Nederland om iedere tuinder jaarlijks gewoon 40.000 euro uit te keren dan de huidige situatie te rekken.

En uitkeringen omlaag zodat Nederlandse steuntrekkers weer willen gaan werken. Snijdt het mes aan twee kanten!
The End Times are wild
pi_60428888
oost-europeanen zijn christelijk. oost-europeanen zijn tof.
pi_60429053
Het minimum loon is voldoende om een werkloze te kunnen aantrekken, lijkt mij.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:41:04 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60429092
Kunnen ze niet wat negertjes importeren? Die zijn gewend aan de warmte.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:41:17 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60429098
Ze zijn niet alleen christelijk, ze zijn zelfs vaak nog katholiek ook! Veel toffer dan dat kan het niet worden. Maar dat wil niet zeggen dat we omwille van een paar aardbeienboeren maar enorme maatschappelijke kosten op ons moeten nemen. Kunnen we niet zoals tijdens de koude oorlog pakketten met worst en mutsen naar hen toesturen?
The End Times are wild
pi_60429187
niet alle polen die hier komen werken nemen hun hele gezin mee. en welke maatschappelijke kosten? de taalcursussen of wat?
pi_60429247
Nou, ik woon in hartje Westland, en zoveel last heb ik niet van polen... Meeste zijn mannen die hier (seizoens)werk doen, wonen met z'n vieren in een huis, en hoogstens zie je er af en toe één dronken.

Al hoor je wel slechte verhalen natuurlijk, maar ik ken ze niet uit eigen hand.
Vivre
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:51:55 #8
163938 Lekiamh
Dietslander
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:55:02 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60429449
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:45 schreef Tsicsaf het volgende:
niet alle polen die hier komen werken nemen hun hele gezin mee. en welke maatschappelijke kosten? de taalcursussen of wat?
In de jaren 60 hebben we om het voortbestaan van kansloze lagenlonenindustrie een paar jaar te rekken tienduizenden gastarbeiders geïmporteerd. Over alle maatschappelijke lasten die deze groep, die inmiddels is uitgegroeid tot 800.000 man, met zich hebben meegebracht hoef ik verder niet uit te wijden denk ik.
Die enkele textielfabrikant, die overigens in de jaren 70 zijn fabriekje toch maar in Thailand heeft neergezet, heeft er wat geld aan verdiend maar het heeft ons het duizendvoudige gekost.
The End Times are wild
pi_60429888
mja, polen zijn geen marokkanen. maarja, zelfs als je het kwalijk vindt; je houdt het toch niet tegen.
pi_60430076
Vanavond in eenvandaag was hier een item over.
De arbeid voor Bulgaren en Roemenen is geen probleem, maar de huisvesting is dat des temeer.

De Polen worden nu al uitgebuit tot en met, slapen met ze achten op een kamer, of gewoon in een zeecontainer op de bouwplaats, is geen fabeltje.
Er wordt nu al gesproken over moderne slavernij.

Er is gewoon simpel weg niet genoeg woonruimte om Bulgaren en Roemenen direct toe te laten op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Maarja Donner zou het wel beter weten.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:19:03 #12
45672 Nepalist
is ver weg
pi_60430133
Negers doen het ook altijd goed. Serieus. Wel per stuk betalen natuurlijk.
Nepaliseren is alleen bestemd voor de uitverkorenen
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:22:13 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60430237
Wat is er op tegen, of je nu links of rechts bent, om deze tuinderijen te verplaatsen naar Polen? Grote afzetmarkten zoals Berlijn zijn dichtbij. De economie van Polen wordt gestimuleerd. De Polen kunnen lekker dichtbij hun woonplaats werken, de druk op de Nederlandse arbeidsmarkt, woningmarkt en het wegennet wordt verminderd, er komt meer ruimte voor natuur. Het is een win-win situatie voor Nederland en voor Polen, voor de tuinders en de plukkers.
Natuurlijk ontbreekt het in Polen nog aan allerlei infrastructuur, zoals veilighuizen met koelingen, etc etc, maar juist voor zoiets zouden EU-subsidies (dat ík het zeg!) aangewend kunnen worden.
The End Times are wild
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:35:09 #14
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_60430606
Ik ben het helemaal met je eens!

Maar de vervuiling zal daar nog steeds enorm zijn. Tuinders verbruiken enorme hoeveelheden stroom. Ik geloof dat tuinders gunstige voorwaarden hebben in Nederland tov hun energierekening...
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:52:56 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60431191
Misschien kunnen we beter een visie ontwikkelen op hoe om te gaan met de Oost-Europese werknemers ipv meteen in de stress te schieten over iets wat toch niet tegen te houden is
pi_60431243
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 22:35 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens!

Maar de vervuiling zal daar nog steeds enorm zijn. Tuinders verbruiken enorme hoeveelheden stroom. Ik geloof dat tuinders gunstige voorwaarden hebben in Nederland tov hun energierekening...
Klopt, maar veel warmte die kassen genereert gaat naar omliggende huizen voor verwarming. Het is niet zozeer dat het Westland veel luchtvervuiling heeft.. Het is voornamelijk lichtvervuiling.
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:47 schreef Strychnine het volgende:
Nou, ik woon in hartje Westland, en zoveel last heb ik niet van polen... Meeste zijn mannen die hier (seizoens)werk doen, wonen met z'n vieren in een huis, en hoogstens zie je er af en toe één dronken.

Al hoor je wel slechte verhalen natuurlijk, maar ik ken ze niet uit eigen hand.
Ik heb er ook eigenlijk nooit last van gehad en ik woon ook in hartje Westland, maar dan wel in nieuwbouwwijk waar nooit een Pools kenteken door heen rijdt.

Veel werkzaamheden worden nu soms naar Polen gebracht, maar het Westland is voor de glastuinbouw echt het Mekka, hier zit de kennis. Het is zeker niet rendabel als de grote tuinders met 5ha en meer ¤40.000 per jaar zouden krijgen, dat is gewoon veel te weinig.

Even over de Nederlanders die niet in de tuinbouw willen werken. Loon is inderdaad een issue, maar ook het werk is niet waar het Westlandse jeugd voor warm loopt nadat ze klaar zijn met hun opleiding. Het glazen plafond is voor de hoger opgeleid zeer snel bereikt, de lonen liggen veel lager dan iemand die bij een grote dienstverlener gaat werken.

Ik verdiende met mijn werkzaamheden meer per uur dan één Pool, daar zat mijn baas dus ook mee.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:01:31 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60431430
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben.
Die zijn inderdaad goedkoper. De martkwerking.
quote:
De maatschappelijke kosten hiervan hoeft hij echter niet te betalen.
Meer winst = meer belasting
quote:
Wanneer zo'n Pool zijn Poolse kind in de klas zet bijvoorbeeld, met alle taalproblematiek van dien.
In dat geval zullen er mogelijkheden geboden moeten worden om de taal snel te kunnen leren. Daar ontbrak het nogal eens aan in het verleden.
quote:
Of alle overlast die dronken Poolse arbeiders vaak betalen.
Als Nederland geven we een euro uit om een kwartje te verdienen.
Richt een zaaltje in waar die lui kunnen biljarten na hun werk dan hangen ze niet op straat.
quote:
Daarom zou ik het veel beter vinden
dat tuinders óf genoeg betalen zodat Nederlanders komen werken, óf dat ze gewoon zelf richting Polen vertrekken om daar te profiteren van goedkope arbeid. Het zou nog opportuner zijn voor Nederland om iedere tuinder jaarlijks gewoon 40.000 euro uit te keren dan de huidige situatie te rekken.
Zou wel een erg wanhopig beleid tegen die onontkoombare globalisering zijn.
quote:
En uitkeringen omlaag zodat Nederlandse steuntrekkers weer willen gaan werken. Snijdt het mes aan twee kanten!
Erg simplistische kijk op de redenen waarom iemand werkloos kan zijn. Al is uitkeringstrekkers aan het werk zetten in de as voor een uitkering niet zo'n slecht idee.
pi_60431893
Die Wim Kok moet gewoon is normaal doen en die gasten een fatsoenlijke verblijfsplaats geven of de boeren subsideren voor meer salaris.
pi_60433245
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:32 schreef Tsicsaf het volgende:
oost-europeanen zijn christelijk. oost-europeanen zijn tof.
Mijn Bulgaarse collega's zijn niet echt Christelijk. Tof zijn ze dan weer wel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_60433318
Zuid Amerikanen met EU paspoort
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:16:34 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60436900
quote:
Plan van Aboutaleb invoeren zie ook:
Raad van State verwerpt plan Aboutaleb
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:46:33 #22
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_60437394
Ik heb een innovatief idee: laten we daarvoor eens WERKLOZEN gebruiken ipv steeds maar een beroep te doen op immigranten met alle sociale ellende vandien
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_60437573
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

In dat geval zullen er mogelijkheden geboden moeten worden om de taal snel te kunnen leren. Daar ontbrak het nogal eens aan in het verleden.
Inderdaad. Problemen rond de "oude" immigratie zijn veelal te wijten aan politieke onwil om te beseffen dat immigratie invloed heeft op de rol van de overheid. Nu blijkt dat het problemen opgeleverd heeft wordt gedacht alsof problemen op deze schaal rond immigratie onvermijdelijk zijn. Dat is gewoon niet zo, maar de vraag is of het mogelijk is om een verzorgingsstaat te zijn in een samenleving die door immigratie van structuur verandert. Ik twijfel daar aan. Als, erg zwart-wit, de keuze gemaakt moet worden tussen een gesloten verzorgingsstaat die amper nog produceert waardoor de verzorging onbetaalbaar wordt en een open economie waarbij de prijs (en risico) van arbeid verlaagd wordt door minder bemoeipremies kies ik voor het tweede.

Ik denk dat als we de verzorgingsstaat zo laten terwijl de immigratie toeneemt we wel degelijk in dezelfde problemen komen. De onvermijdelijkheid die sommige politici en users hier laten zien - dat immigratie en de gevolgen ervan een soort natuurverschijnsel zijn waar je enkel dijken tegen kunt opwerpen is onterecht. Hier hebben we nu juist de politiek voor gemaakt...om de gevolgen ervan te zien en te anticiperen.

Verder moeten we niet doen alsof we uniek zijn en alsof er een apocalyps op komst is. We kunnen leren van onze eigen fouten en van landen die al lang een immigratiegeschiedenis hebben, zoals de VS, Canada en Australië. Daar hebben na verloop van tijd alle minderheden een plek gekregen in de samenleving.

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 30-07-2008 10:06:54 ]
pi_60437622
quote:

Omdat een tuinder niet bereid is voldoende te betalen voor een Nederlander wil hij Polen of Roemen hebben.
Dat is even de zaak omdraaien.

Omdat we in Nederland zo'n enorm riant sociaal vangnet hebben willen veel Nederlanders voor het geboden loon niet aan de slag.

En zo lang als de overheid dat tolereert komen dus de Polen.

Zodra de overheid mensen met een uitkering werkelijk verplicht om aan de slag te gaan als dat kan (dat gebeurt deels wel het is al lang en breed verplicht) is er geen personeelstekort meer in de tuinbouw.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_60437670
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:18 schreef Adothehague het volgende:
of de boeren subsideren
O? Boeren krijgen zoveel subsidie dat ze bij wijze van spreken het geld naar hun hoofd gegooid krijgen.

Let wel: velen zijn miljonair... en de subsidies houden feitelijk mensen in de derde wereld arm (sterker nog: er sterven mensen van de honger omdat we miljonairs financieel ondersteunen). Dus laten we eens MINDER subsidie geven.
pi_60437697
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 09:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ik heb een innovatief idee: laten we daarvoor eens WERKLOZEN gebruiken ipv steeds maar een beroep te doen op immigranten met alle sociale ellende vandien
Omdat die werklozen juist niet in glastuinbouw willen werken.. Dat hebben ze hier namelijk een paar keer geprobeerd op te zetten, maar dat was een epic fail.

Stel, als iemand jarenlang bij een grote Nederlandse bank heeft gewerkt en na een fusie er uit wordt gezet, en het CWI zegt, ja we hebben nog wat voor je... Werken in de tomaten, zou je dat toch ook weigeren..
pi_60437733
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

O? Boeren krijgen zoveel subsidie dat ze bij wijze van spreken het geld naar hun hoofd gegooid krijgen.

Let wel: velen zijn miljonair... en de subsidies houden feitelijk mensen in de derde wereld arm (sterker nog: er sterven mensen van de honger omdat we miljonairs financieel ondersteunen). Dus laten we eens MINDER subsidie geven.

Boeren heb je niet veel in het Westland, wel tuinders..
En ik ken niet veel tuinders die miljonair zijn.. Allicht als zij hun bedrijf verkopen en zoveel subsidies krijgt de glastuinbouw ook niet hoor. Misschien voor het gebruik van energievriendelijke machines of het vestigen buiten het Westland, maar daar blijft het tegenwoordig ook wel bij.
pi_60437791
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:05 schreef PieterBas het volgende:

Boeren heb je niet veel in het Westland, wel tuinders..
Ik vind dat onder de verzamelnaam "boeren" vallen... Tuinders krijgen subsidies, wees niet bang.
pi_60437814
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:05 schreef PieterBas het volgende:

En ik ken niet veel tuinders die miljonair zijn.. Allicht als zij hun bedrijf verkopen
Precies, dat bedrijf is mio's waard, vooral die grond...

Een miljonair is niet iemand die een miljoen op een spaarrekening heeft staan hoor.
pi_60437840
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 10:03 schreef PieterBas het volgende:

Omdat die werklozen juist niet in glastuinbouw willen werken.. Dat hebben ze hier namelijk een paar keer geprobeerd op te zetten, maar dat was een epic fail.
Ja, omdat het falen van die werklozen werd getolereerd. Je moet eens kijken hoe hard men wil werken als het alternatief honger is. Dat is nou precies waarom die Polen zo gemotiveerd zijn.
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:16:25 #31
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_60443260
quote:

[..]

Stel, als iemand jarenlang bij een grote Nederlandse bank heeft gewerkt en na een fusie er uit wordt gezet, en het CWI zegt, ja we hebben nog wat voor je... Werken in de tomaten, zou je dat toch ook weigeren..
Jij suggereert dat er alleen maar hoger opgeleide werklozen rondlopen
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 30 juli 2008 @ 19:26:44 #32
207527 SchoppenKoning
The Ace of Spades is overrated
pi_60450164
quote:

[..]

Dat zou ik niet weigeren, werk is werk.
Zorg er zelf alleen voor dat je genoeg ruimte hebt om te solliciteren en je contract in de tomatenindustrie op te zeggen wanneer je het uitkomt. Verder zie ik geen belemmering
pi_60450395
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:16 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Jij suggereert dat er alleen maar hoger opgeleide werklozen rondlopen
Een beetje wel ja, was overigens niet helemaal de bedoeling

Ze hebben namelijk geprobeerd namelijk lager opgeleiden werklozen te strikken via het CWI, maar in praktijk werkte dat niet helemaal. Voor de werkgever was het toen financieel gunstiger op 5 Polen in (zwart) dienst te nemen, dan 2 dure Hollanders.

Overigens vond ik het een goed plan, helaas werkte het in praktijk niet helemaal. Nu zitten de tuiners te springen om mensen, en na de vakantie kan je ook niet meer rekenen op je vakantie/weekendkrachten.
  woensdag 30 juli 2008 @ 19:46:37 #34
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_60450727
Leuk topic, _!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')