De infrastructuur in de VS ligt er al, alleen moeten de grootste talenten op hun 18e al naar de MLS toe(of direct naar Europa zoals bijvoorbeeld Bradley) de mindere talenten kunnen zich dan 3-4 jaar ontwikkelen op college niveauquote:Op maandag 28 juli 2008 23:52 schreef Shivo het volgende:
MLS zal heus wel groeien, maar het kan nooit de hoofdsporten baseball and American football overtreffen in populariteit. De meest getalenteerde sporters zullen dus eerder die sporten beoefenen en daardoor zal het niet zo'n vaart lopen met de VS denk ik. Dan China, met een potentieel van 750 miljoen waar toch altijd wel een paar groeibriljanten tussen zullen zitten. Het wachten is alleen op de infrastructuur.
Het huidige team USA kan al hoge ogen gooien op een WK en de grootste talenten hebben nog 2 jaar om te groeienquote:Op maandag 28 juli 2008 23:56 schreef popolon het volgende:
Het heeft geen grote toekomst: Er is geen hond die er naar kijkt en dus geen inkomsten, geen bestaansrecht op hoog niveau.
De voetballiefhebbers die ik ken kijken naar de Spaanse en Engelse competities, de MLS doet ze niks.
Bovendien zit je nog met die achterlijke salary caps, waardoor een modale Amerikaanse prof geen drol verdient.quote:Op maandag 28 juli 2008 23:56 schreef popolon het volgende:
Het heeft geen grote toekomst: Er is geen hond die er naar kijkt en dus geen inkomsten, geen bestaansrecht op hoog niveau.
De voetballiefhebbers die ik ken kijken naar de Spaanse, Engelse en Zuid Amrikaanse competities, de MLS doet ze niks.
Salary caps zijn juist een prachtuitvinding, zeker bij de grote sporten, echter de budgetten in de MLS zijn zo klein dat 't allemaal niet veel bijzonders is.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:03 schreef Mugger het volgende:
[..]
Bovendien zit je nog met die achterlijke salary caps, waardoor een modale Amerikaanse prof geen drol verdient.
Het is jammer dat amerikaansgedrag het niet zo gunt, beetje het speed skating effect, gaat het goed dan kijken ze even op en laten het daarna vallen als een baksteen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:05 schreef popolon het volgende:
[..]
Salary caps zijn juist een prachtuitvinding, zeker bij de grote sporten, echter de budgetten in de MLS zijn zo klein dat 't allemaal niet veel bijzonders is.
150-200k voor een basisspeler met de kans op het 10-20 voudige in Europa. Daarvoor hoef je niet te gaan Baseballenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:14 schreef popolon het volgende:
Salarissen MLS in 2008 (sorry PDF file)
Dat bedoel ik, heel veel beter zal 't niet worden.
$ 2,3 million a team.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:05 schreef popolon het volgende:
[..]
Salary caps zijn juist een prachtuitvinding, zeker bij de grote sporten, echter de budgetten in de MLS zijn zo klein dat 't allemaal niet veel bijzonders is.
Ja belachelijk natuurlijk. Zo laat je de rijke clubs maar goede spelers wegkapen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:15 schreef Mugger het volgende:
[..]
$ 2,3 million a team.
Dat zijn ze bij Chelsea in een week kwijt.
Dat is toch al een keer eerder gebeurd?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:19 schreef popolon het volgende:
Maar zoals ik al zei in m'n eerste post: Geen animo, geen inkomsten.
Paar keer al.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:21 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Dat is toch al een keer eerder gebeurd?
Dat een goede speler naar een betere club gaat in Europa is niet slecht voor de VSquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:19 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja belachelijk natuurlijk. Zo laat je de rijke clubs maar goede spelers wegkapen.
Maar zoals ik al zei in m'n eerste post: Geen animo, geen inkomsten.
quote:
Nee, voor mensen die voetbal leuk vinden en immigrantenkinderen uit voetballandenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:27 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Die Amerikanen hebben hun eigen sporten, voetbal is voor degene die 't daar niet redden of zo?
Ok, dat gaat nog wel wat jaren duren dan voordat het serieus genomen gaat worden.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, voor mensen die voetbal leuk vinden en immigrantenkinderen uit voetballanden
Jawel, want dan speelt hij niet meer in de VS en ligt de toekomst (hij dus) niet meer in de VS. Vergelijk het maar gewoon met Nederland. Kwa kwantiteit talenten ongeveer gelijk (over kwaliteit laat ik me nu even niet uit, maar die ligt in NL denk ik hoger). Alle goede spelers worden voor hun 23e weggekocht, waardoor de competitie kut blijft, de salarissen blijven laag en de competitie wordt niet bepaald beter. Het Nationale Elftal misschien wel, maar het land zelf niet.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat een goede speler naar een betere club gaat in Europa is niet slecht voor de VS
Alleen spelen er in de VS 20x keer meer kinderen voetbal dan in Nederland.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:33 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Jawel, want dan speelt hij niet meer in de VS en ligt de toekomst (hij dus) niet meer in de VS. Vergelijk het maar gewoon met Nederland. Kwa kwantiteit talenten ongeveer gelijk (over kwaliteit laat ik me nu even niet uit, maar die ligt in NL denk ik hoger). Alle goede spelers worden voor hun 23e weggekocht, waardoor de competitie kut blijft, de salarissen blijven laag en de competitie wordt niet bepaald beter. Het Nationale Elftal misschien wel, maar het land zelf niet.
En omdat het land/competitie zelf niet groeit, zal de infrastructuur niet verbeteren maar stilstaan, waardoor het niveau weer achteruit gaat.
Vicieuze cirkel waar Nederland ook in zit.
Verder DAM lijstjes-opsom-topic #292.
De kans dat voetballers die hard kunnen lopen dan in de atletiek gaan is in de VS een stuk groter.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nederland heeft alleen het voordeel dat het een voetballand is, een goede infractuur ligt en dat het een klein land is
Gelukkig betekent als je hard kan lopen niet dat je een goede voerballer bentquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:41 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
De kans dat voetballers die hard kunnen lopen dan in de atletiek gaan is in de VS een stuk groter.
Voetbal in de VS is een kinder- en vrouwensport. Daar houdt het dan meestal bij op, omdat jongens in de leeftijd van 12-14 vanzelf meer interesse krijgen in een populairdere (mannen)sport als basketbal, honkbal of American Football. Hetzij door de overweldigende aandacht van de media, hetzij door 'druk' uit de omgeving.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Alleen spelen er in de VS 20x keer meer kinderen voetbal dan in Nederland.
Nederland heeft alleen het voordeel dat het een voetballand is, een goede infractuur ligt en dat het een klein land is
Vraag maar aan Griekenlandquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:43 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Voetbal in de VS is een kinder- en vrouwensport. Daar houdt het dan meestal bij op, omdat jongens in de leeftijd van 12-14 vanzelf meer interesse krijgen in een populairdere (mannen)sport als basketbal, honkbal of American Football. Hetzij door de overweldigende aandacht van de media, hetzij door 'druk' uit de omgeving.
Een land waar voetbal niet de grootste sport is, zal nooit een groot toernooi winnen.
Welke sport is er in Griekenland dan groter? Waterpolo?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Vraag maar aan Griekenland
Basketball.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:46 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Welke sport is er in Griekenland dan groter? Waterpolo?
Als ik dit lijstje mag gelovenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:46 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Welke sport is er in Griekenland dan groter? Waterpolo?
Ook qua aantallen beoefenaars?quote:
Bij de VS staat:quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:48 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Als ik dit lijstje mag geloven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Populairste_sporten_ter_wereld
Griekenland
Atletiek
Schermen
Turnen
Voetbal
Worstelen
Maar die kwantiteit wordt bepaald niet in kwaliteit omgezet. Veel jongeren en ook talenten stoppen of stappen over naar een andere sport op een bepaalde leeftijd. De salarissen zijn bij andere sporten of bij een maatschappelijke carrière gewoon veel aantrekkelijker.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
VS heeft de meeste voetballers van alle landen
In het voetbal is het ook veel makkelijker om door te breken en je maatschappelijke carriere kan je ook een boost geven door naar een college te gaan.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:54 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Maar die kwantiteit wordt bepaald niet in kwaliteit omgezet. Veel jongeren en ook talenten stoppen of stappen over naar een andere sport op een bepaalde leeftijd. De salarissen zijn bij andere sporten of bij een maatschappelijke carrière gewoon veel aantrekkelijker.
Maar je hébt er niks aan om door te breken. Je wint er 9van de 10 keer niks mee, tenzij je Adu of Altidore heet en gegarandeerd naar Europa kan. De gemiddelde salarissen zijn gewoon te laag, waardoor een maatschappelijke carriere interessanter is.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
In het voetbal is het ook veel makkelijker om door te breken en je maatschappelijke carriere kan je ook een boost geven door naar een college te gaan.
Op kinder niveau misschien, maar verder echt in de verste verste verste verte niet hoor. Bovendien is de kennis van voetbal op jeugdniveau zeer miniem.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoeveel toeschouwers tekt een MLS-wedstrijd dan gemiddeld? Als ik soms vlagen vansamenvattingen te zien krijg, lijkt het toch we redelijk vol te zitten.quote:Op maandag 28 juli 2008 23:56 schreef popolon het volgende:
De voetballiefhebbers die ik ken kijken naar de Spaanse, Engelse en Zuid Amrikaanse competities, de MLS doet ze niks.
Sommige clubs trekken wel gemiddelden van 16.000 of meer. Maar sommigen ook veel minder. De fluctuaties in de aantallen zijn een probleem. Regent het, dan blijft men gewoon thuis.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 12:38 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Hoeveel toeschouwers tekt een MLS-wedstrijd dan gemiddeld? Als ik soms vlagen vansamenvattingen te zien krijg, lijkt het toch we redelijk vol te zitten.
Denk je dat het gebrek aan traditie een gebrek is? Voetbalclubs worden eens in de zoveel tijd opgeheven en onder een andere naam opnieuw opgericht. Voor jonge kids in Nederland is spelen voor Ajax/Feyenoord vaak een jongensdroom. In de VS worden maar weinig mvoetballertjes warm bij het horen van de namen van LA "wij veranderen ons shirt even voor Beckham" Galaxy of Columbus Crew. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Honkbal.
http://tijdblogs.typepad.com/bigapple/2007/08/beckham.htmlquote:De man naast me op de bus geeft toe dat het pas de eerste keer is dat hij naar de New York Red Bulls, de voetbalploeg van New York, gaat kijken. Hij is nochtans een voetbalfan, zegt hij terwijl hij me een blikje bier aanreikt uit een enorme plastieken zak. ‘Ik volg de Spaanse en de Engelse competitie. De Amerikaanse stelt niet veel voor’, vertelt deze Amerikaan. Maar vanavond maakt hij een uitzondering. Superster David Beckham is immers ‘in town’ voor een wedstrijd met zijn ploeg Los Angeles Galaxy. Hoewel mijn buurman Beckham ‘overroepen’ vindt, wil hij hem toch eens graag aan het werk zien.
Hij is blijkbaar niet de enige. Het reusachtige Giants Stadium – de thuisbasis van het American football-team New York Giants – is zo goed als uitverkocht. Normaal gezien spelen de Reb Bulls er voor een kleine 12.000 toeschouwers. Nu zijn er maar liefst 66.237 betalende bezoekers. Het is van 1980 geleden dat een voetbalmatch in New York nog zoveel volk op de been bracht. 27 jaar geleden zorgde ene Franz Beckenbauer – toen spelend voor de intussen ter ziele gegane New York Cosmos – voor een gelijkaardige stormloop.
In het stadion heerst een leuke sfeer. Telkens wanneer Beckham de bal beroert, klinkt er boegroep van de New Yorkse supporters. Toch kunnen ze hun fascinatie voor het voetbalfenomeen niet verbergen, te oordelen aan het onafgebroken geflits van camera’s op de tribunes. Wanneer Beckham zich opmaakt voor een hoekschop of een vrije trap, staat heel het stadion recht. De 32-jarige Engelsman stelt niet teleur. Hoewel hij zelf niet scoort, is hij wel goed voor drie assists en enkele schitterende passes. Het wordt een spektakelstuk met negen goals. De Red Bulls winnen uiteindelijk met 5-4. Maar eigenlijk zijn de toeschouwers en het Amerikaanse voetbal de winnaar. De kritiek van Amerikanen dat voetbal een sport is waarin weinig gescoord en dus gejuicht wordt, gaat deze keer niet op. En Beckham speelt perfect zijn rol van ambassadeur door na de wedstrijd te verkondigen dat ‘hij zo’n match niet meer had meegemaakt sinds hij 9 of 10 jaar was’.
Beckham is een hype in de VS. Hij lokt een recordaantal toeschouwers naar de stadions waar hij verschijnt. De media volgen zijn avonturen op de voet. Toen hij vorige vrijdag in Harlem een wedstrijdje speelde met kinderen, ontstond er een stormloop. De Major League Soccer (MLS), de Amerikaanse voetbalcompetitie, is uiteraard blij met de aandacht die Beckham genereert voor de sport. Elke sport heeft sterren nodig, zeker in de VS. De glamoureuze Beckham (en zijn vrouw Posh) is een perfect uithangbord.
De grote vraag is of Beckham het voetbal definitief op de kaart kan zetten in de VS. Daar is het de MLS uiteindelijk om te doen. Een gelijkaardige poging eind jaren 70 – toen vedetten als Pelé en Beckenbauer in New York speelden – liep falliekant af. Na een kortstondige stormloop ging de professionele voetbalcompetitie toen failliet. De vrees bestaat dat de Beckham-hype even snel zal overwaaien.
Vandaag is voetbal in de VS nog altijd een marginale televisiesport. De tv-rechten leveren 20 miljoen dollar per jaar op, een peulschil in vergelijking met het gigantisch populaire American football en baseball. Voetbal wordt hier nog vaak beschouwd als een sport voor kinderen en meisjes. Bovendien heeft het een ietwat elitaire connotatie. Volgens de gewone man is het de kosmopolitische linkse elite in de VS die het ‘Europese’ voetbal omarmt en daarmee verraad pleegt tegenover de echte Amerikaanse sporten als baseball. Sommige invloedrijke sportjournalisten laten geen kans voorbijgaan om voetbal belachelijk te maken.
Toch zijn er indicaties dat het voetbal stilaan terrein wint in de VS. 16,9 miljoen Amerikanen zagen de finale van de wereldbeker voetbal in 2006. Dat waren er meer dan het gemiddelde van 15,8 miljoen Amerikanen die dat jaar naar de verschillende wedstrijden van de World Series keken, de finale van het baseball. Amerikanen spelen ook voetbal. Vorig jaar waren er 14,5 miljoen Amerikaanse voetballers. Het aantal kinderen dat voetbal speelt is sinds 1990 fors gestegen, terwijl baseball bij kinderen minder populair is geworden. De demografische evolutie helpt ook een handje. Hispanics zijn de snelst groeiende bevolkingsgroep in de VS, en Mexicanen en andere mensen uit Midden- en Zuid-Amerika zijn doorgaans voetballiefhebbers.
De MLS is er dan ook van overtuigd dat voetbal binnen 5 tot 20 jaar een dominante sport zal zijn in de VS. Er zijn de voorbije jaren nieuwe voetbalstadions gebouwd en de bezoekersaantallen groeien gestaag. Dit jaar is het de eerste keer dat alle Amerikaanse voetbalwedstrijden op televisie worden uitgezonden. Toch erkennen verschillende voetbalbonzen dat de VS eerst de wereldbeker moeten winnen alvorens het voetbal zich definitief in de Amerikaanse cultuur en huiskamers kan nestelen. Als dat waar is, zal Beckham nog veel Amerikaanse kinderen voetballes moeten geven.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Yanks spelen liever met hun handen dan met hun voeten en daarbij zijn NFL& co allemaal tv sporten en voetbal niet echt( wij hebben dus niet van die intermissions elke keer waarbij het spel stilligt en ze in de VS naar een commercial kunnen gaan waardoor een wedstrijd dus erg lang duurt)quote:Op maandag 28 juli 2008 23:52 schreef Shivo het volgende:
MLS zal heus wel groeien, maar het kan nooit de hoofdsporten baseball and American football overtreffen in populariteit. De meest getalenteerde sporters zullen dus eerder die sporten beoefenen en daardoor zal het niet zo'n vaart lopen met de VS denk ik. Dan China, met een potentieel van 750 miljoen waar toch altijd wel een paar groeibriljanten tussen zullen zitten. Het wachten is alleen op de infrastructuur.
Je moet niet teveel de wijsneus gaan uithangen,dat valt op.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:25 schreef spy08 het volgende:
[..]
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Yanks spelen liever met hun handen dan met hun voeten en daarbij zijn NFL& co allemaal tv sporten en voetbal niet echt( wij hebben dus niet van die intermissions elke keer waarbij het spel stilligt en ze in de VS naar een commercial kunnen gaan waardoor een wedstrijd dus erg lang duurt)
Chivas in de USA heeft dezelfde eigenaar, meen ik, als Guadelajara. De Amerikaanse variant heet Chivas USA en speelt zijn wedstrijden in Carson, California.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar sinds het begin van MLS is er nog geen sprake van een echte doorbraak hoor. Ja, de kijkcijfers voor Euro2008 waren verassend goed.
Maar voor clubvoetbal zijn ze nog steeds moeilijk te porren (die cultuur hebben ze daar nu eenmaal niet), de meeste Mexicaanse immigranten zijn voor Mexico en Chivas de Guadalajara (uit Mexico) is de best gesupporte club van de MLS.
Vraag me alleen af of dat ook de naam is waaronder ze mee doen, de club heet iig Chivas.
Dankquote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:18 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Chivas in de USA heeft dezelfde eigenaar, meen ik, als Guadelajara. De Amerikaanse variant heet Chivas USA en speelt zijn wedstrijden in Carson, California.
Momenteel draaien ze matig, maar het is idd geen spek en bonen elftal meer.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Chivas.
De resultaten van het nationaal elftal zijn al jarenlang goed, nu nog een doorbraak op de OS of WK en er gaan nog meer mensen in de VS voetballen
5 WK´s op een rijquote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:26 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Momenteel draaien ze matig, maar het is idd geen spek en bonen elftal meer.
Voornaamste probleem is een gebrek aan goede tegenstanders in hun confederatie.
Dus?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
5 WK´s op een rij
4e plek OS 2000
2001,2005,2007 Gold Cup
Zo effe uit het hoofd
Die wk-deelnames stellen weinig voor als je die kwalificatie-poules van de VS bekijkt,quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
5 WK´s op een rij
4e plek OS 2000
2001,2005,2007 Gold Cup
Zo effe uit het hoofd
1 keer 2e ronde een keer kwartfinale, laatste 4 OSquote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:57 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Die wk-deelnames stellen weinig voor als je die kwalificatie-poules van de VS bekijkt,
Hetzelfde geldt voor de deelnemers aan de Gold cup.
Als ik zo de tegenstanders bekijk in de gewonnen tournooien door de VS, vind ik dat nog wel meevallenquote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Gold Cup is gewoon een volwaardig toernooi
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:50 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Bij de VS staat:
American football
Honkbal
IJshockey
Basketbal
Golf
Daar staat heul geen voetbal bij. Dus niet hetzelfde.
In het ijshockey spelen enorm veel buitenlanders, dus dat veel mensen het beoefenen wil nog niet direct veel talent bepalen. Dan had de NHL wel veel meer Amerikanen gehad.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ligt aan je definitiequote:Op woensdag 30 juli 2008 01:41 schreef -Vaduz- het volgende:
Is een feit, maar nog geen antwoord op mijn vraag.
Alleen in 2006 waren de cijfers voor de World Series slechter dan de finale van de World Cup. De jaren ervoor, en erna waren de cijfers beter. Een beetje selectief nummergebruik.quote:Op woensdag 30 juli 2008 01:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het haalt al meer TV kijkers dan de World series
Definitie van wat?quote:
Nonsens DAM. Je zult ook geen Amerikaan ouder dan 14 vinden die dit zou onderschrijven.quote:Op woensdag 30 juli 2008 01:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ze staan nu al bij de beste 10 voetballanden van de wereld
Gold Cup is 1 serieuze tegenstander, de rest is niveautje Oostenrijk na een nachtje sletten.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
5 WK´s op een rij
4e plek OS 2000
2001,2005,2007 Gold Cup
Zo effe uit het hoofd
En toch kan ik makkelijk 10 betere landen opnoemen.quote:Op woensdag 30 juli 2008 01:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ze staan nu al bij de beste 10 voetballanden van de wereld
doe nou niet zo flauw, je weet zelf ook wel dat ie 100 bedoeldequote:Op woensdag 30 juli 2008 11:38 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En toch kan ik makkelijk 10 betere landen opnoemen.
Doe je bestquote:Op woensdag 30 juli 2008 11:38 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En toch kan ik makkelijk 10 betere landen opnoemen.
Ze zijn het gewoon. Dat zijn FEITENquote:Op woensdag 30 juli 2008 11:04 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nonsens DAM. Je zult ook geen Amerikaan ouder dan 14 vinden die dit zou onderschrijven.
Argentiniequote:
Op die dramatische FIFA World Ranking zeker?quote:Op woensdag 30 juli 2008 16:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ze zijn het gewoon. Dat zijn FEITEN
Grapjasquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |