Bij oost en west (de korte zijden) is de onderbouw verder uitgebouwd dan de tribunes dus er is nog ruimte bovendien kunnen de tribunes voor een deel overhangen en bij noord zal er een constructie over de weg gemaakt moeten worden wat in principe prima kan en goed in de centrum/Strijp plannen pastquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ter illustratie
Het zou dus gaan om Oost, West en Noord. Dat zijn de twee korte zijdes en de lange zijde aan de kant van het spoor (rechts).
Nou ben ik geen bouwtechnicus, maar het ziet er voor het ongetrainde oog nogal krap uit.
Maar goed... het onderzoek omvat ook nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Ik had gehoord dat ze meer met treinen willen werken toch? Geloof dat de parkeergelegenheden een beetje mager zijn daar, hoewel ik dat niet zeker weet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:20 schreef Damzkieee het volgende:
Foto's van de nieuwe infrastructuur heb ik nog niet gezien trouwensDat wordt een drama daar.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:22 schreef Stofje het volgende:
MooiDit jaar wellicht toch maar naar FCT - NAC gaan dus.
Misschien omdat die er nog niet is?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:20 schreef Damzkieee het volgende:
Foto's van de nieuwe infrastructuur heb ik nog niet gezien trouwensDat wordt een drama daar.
denk dat het mooier zou zijn als ze het dak wit hadden gemaaktquote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:11 schreef Gouranga111 het volgende:
Uitbreiding stadion Enschede vanuit de lucht...
[ afbeelding ]
Die ontsluiting aan de achterkant is echt hard nodig, anders schiet je er nog niets mee op. De grootste stroom staat al vast onder dat tunneltje onder het spoor door.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:33 schreef Gouranga111 het volgende:
[..]
Misschien omdat die er nog niet is?
De infrastructuur kan pas in 2011 worden aangepast, dat is ook de reden waarom er nu maar wordt uitgebreid naar 24.200 plaatsen (L-vorm) en niet gelijk naar 31.000 plaatsen (U-vorm) zoals de bedoeling was.
Naar wat ik heb begrepen wordt de bestaande verbinding met de snelweg verbreed naar 4 banen en komt er een alternatieve ontsluiting over het kanaal.
Parkeergelegenheid is er in principe genoeg op het Business & Science Park en de Universiteit, daarnaast stopt de trein pal voor het stadion.
Echt mooi gewordenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:11 schreef Gouranga111 het volgende:
Uitbreiding stadion Enschede vanuit de lucht...
[ afbeelding ]
Ze zouden toch ook de weg langs het spoor om kunnen leggen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ter illustratie
Het zou dus gaan om Oost, West en Noord. Dat zijn de twee korte zijdes en de lange zijde aan de kant van het spoor (rechts).
Nou ben ik geen bouwtechnicus, maar het ziet er voor het ongetrainde oog nogal krap uit.
Maar goed... het onderzoek omvat ook nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Dat was ook mijn eerste gedachte ja!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:28 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
denk dat het mooier zou zijn als ze het dak wit hadden gemaakt
quote:Nieuwe Kuip: in Maas of Varkenoord
Het WK voetbal of de Olympische Spelen in Rotterdam of niet: die nieuwe Kuip moet er komen op Rotterdam- zuid.Voor het stadion van Feyenoord heeft de gemeente Rotterdam nog drie plaatsen in beeld, waarbij de optie van het ‘Maasstadion’ een opvallende is.
Behalve sportcomplex Varkenoord, op steenworp afstand van de huidige Kuip, wordt nu ook de Nieuwe Maas als mogelijke plek genoemd. De basis van het immense bouwwerk moet daar komen te rusten op de zuidelijke rivieroever en de westelijke ‘kop’ van het Eiland van Brienenoord, dat hierdoor een flink stuk kleiner wordt.
De nieuwe Kuip maakt deel uit van de plannen voor de herinrichting van een flink stuk van Rotterdam-zuid, grofweg van de Van Brienenoordbrug tot de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht. De gemeente Rotterdam presenteert vanmiddag drie varianten, waarbij het toekomstige stadion telkens een andere plek heeft. De andere plaatsen zijn op het land, tegenover de huidige Kuip op Varkenoord.
Ook alle andere onderdelen van dit omvangrijke project - kosten enkele miljarden euro’s - zijn nog variabel. Zo zijn er verschillende plekken voor de kunstijsbaan van vierhonderd meter, die ook in dit gebied moet komen. Verder wordt de Topsporthal naast de Kuip uitgebreid en liggen er ‘claims’ van amateurvoetbalclubs, honk- en softbal.
Feyenoord liet eerder al weten meer ruimte te willen rond de nieuwe Kuip. Daarbij denkt de voetbalclub aan trainingsvelden en commerciële zaken zoals een winkelcentrum, restaurants, een bioscoop en zelfs een casino. In het Feyenoord Jubileumboek werd al een optie getoond van een trainingscomplex met maar liefst veertien velden en een hal.
Behalve het Feyenoord-bolwerk moet de nieuwe Kuip het finalestadion worden in 2018, mits Nederland en België het WK voetbal binnenhalen. Tien jaar later, als wordt gemikt op de Olympische Spelen, kan het wederom dienst doen als nationale sportarena. Uniek is dat voor deze evenementen een ‘extra’ ring op het complex kan worden gezet, zodat het kan groeien van bijvoorbeeld 80.000 naar 100.000 toeschouwers.
Het oude Clara-ziekenhuis krijgt een tweede leven: hier kan een onderwijsinstelling haar intrek nemen. Groen en amateurvoetbalvelden krijgen eveneens een plekje. Wél zal het aantal clubs in dit gebied afnemen én wordt overgeschakeld van natuur- op kunstgras.
Voor de bouw van de nieuwe Kuip zal ook een flinke ingreep voor het (openbaar) vervoer nodig zijn. Er moet een nieuw intercity-station van de NS komen. Verder wordt gedacht aan doortrekken van de metrolijn vanaf station Zuidplein naar de nieuwe Kuip, waarna de verbinding onder de Nieuwe Maas in een tunnel zal doorlopen naar halte Kralingse Zoom.
Voor de duizenden auto’s zijn (ondergrondse) parkeergarages nodig. Ook is de mogelijkheid van de bouw van een stadsbrug tussen Feijenoord en Kralingen weer naar voren geschoven. De drie varianten die de Rotterdamse wethouder Lucas Bolsius van onder meer sport en projectleider Jan Geuskens vanmiddag presenteren, worden de komende maanden voorgelegd aan de betrokken partijen. In december wordt de knoop doorgehakt over de definitieve plek van de nieuwe Kuip.
Bron: AD Rotterdam
Dat vinden zo'n beetje alle Feyenoordsupporters, maar ja, het schijnt nodig te zijn om door te kunnen groeien, en daar zit denk ik wel wat in als je naar een aantal subtoppers kijkt, die wel meer geld binnen halen door hun nieuwe stadion.quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Klinkt leuk van zo'n nieuwe kuip, maar erg zonde is het wel van de oude al bestaande kuip vind ik persoonlijk!
quote:Rotterdam mikt op ’Maasstadion’
ROTTERDAM - De nieuwe Kuip, die de gemeente Rotterdam en Feyenoord willen bouwen, komt mogelijk deels in de Nieuwe Maas te liggen.
Dat is een van de drie varianten die het stadsbestuur vanmiddag presenteert. Bij deze opvallende optie krijgt het megastadion voor 80.000 toeschouwers bij het Eiland van Brienenoord een plekje gedeeltelijk in het water.
In de andere alternatieven krijgt de nieuwe Kuip plaats op sportcomplex Varkenoord, niet ver van het huidige stadion. Eind dit jaar wordt een keuze gemaakt waar het onderkomen van Feyenoord zal verrijzen. Dat stadion kan overigens in één klap ’Olympisch’ worden gemaakt door een exta ring van nog eens 20.000 stoelen bovenop te zetten.
De gemeente Rotterdam wil van het Stadionpark, zoals het gebied rond de Kuip wordt genoemd, een ‘dynamische plek met allure’ maken. De herinrichting van een flink deel van Rotterdam-zuid geldt als een project van enkele miljarden euro's, dat de zuidelijke rivieroever een stevige impuls moet gaan geven.
Behalve een nieuw stadion moet in het gebied ook een nieuwe kunstijsbaan komen, een veel grotere Topsporthal en ruimte voor amateursport (voetbal, honk- en softbal). Ook denkt de gemeente Rotterdam aan de bouw van woningen en aan onderwijsinstellingen vooral op het gebied van sport. De oude Kuip zou mogelijk geschikt worden gemaakt voor bewoning.
Het idee voor een Kuip in de Maas is overigens niet nieuw. De Rotterdamse architect Winy Maas, van het vermaarde bureau MVRDV, kwam enkele jaren geleden al met het plan van een drijvend stadion. Hij tekende een futurisch ogend complex met daarin woningen en een parkeerkelder dat bij het Mallegatpark in Feijenoord in de rivier lag.
Feyenoord wil het nieuwe stadion voor 2016 hebben. Het voetbalcomplex moet plaats bieden aan zeker 80.000 mensen en beschikt over een uitschuifbaar natuurgrasveld en een schuifdak.
Het stadion - geschatte kosten 300 tot 400 miljoen euro - moet een voorname troef worden bij het binnenhalen van het WK voetbal in 2018 en de Olympische Spelen tien jaar later.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |