Erg benieuwd, gezien de 30.000 tot nu toe realistich is. Er is nu 26.000 beschikbaar en er staan nog een 4000 op de wachtlijst voor een seizoenskaart.quote:In dat kader hoopt sc Heerenveen op de toewijzing van het WK voetbal 2018 aan Nederland . Heerenveen heeft zich bij de KNVB beschikbaar gesteld als speelstad. sc Heerenveen is met de voetbalbond en gemeente Heerenveen in gesprek en gaat in september met de provincie Friesland om tafel. De club wil het stadion uitbreiden naar 44.000 plaatsen . Yme Kuiper: ,,De gewenste uitbreiding is technisch gezien mogelijk. De komende maanden moet het financiële plaatje helder worden. Als het WK naar Nederland komt willen we er bij zijn. Het WK is na de Olympische Spelen het grootste sportevenement ter wereld en kan in meerdere opzichten een enorme stimulans voor Friesland betekenen. Die kans willen we grijpen. Daarvoor is alle steun nodig.’’
quote:Zoals ik zojuist heb gezegd is ons stadion uitgebreid met ruim 2.600 stoelen. De volgende uitbreiding die we willen realiseren is het uitbreiden van onze businessruimte. Ons businessgebouw willen we uitbreiden met circa 600 vierkante meter. Inmiddels is de financiering hiervan rond. Achter de schermen zijn we bij FC Groningen alweer hard aan het werk om een eventueel volgende uitbreiding te realiseren. Door architect Wiel Arets, is in samenwerking met een constructeur, onderzoek gedaan naar verdere uitbreiding van ons prachtige Euroborg-stadion. Inmiddels is aan ons gerapporteerd dat het stadion technisch gezien uitgebreid kan worden naar een capaciteit van maximaal 35.000 toeschouwers.
Uitbreiding of nieuw stadion
Wij verwachten dat de komende maanden duidelijk gaat worden wat de financiële consequentie hiervan is. Het gaat er immers om, dat we de investeringskosten rendabel kunnen maken oftewel de begroting kunnen laten doorgroeien. Mocht blijken dat de uitbreiding financieel oninteressant is, dan denken wij serieus na om verdere plannen uit te werken ten aanzien van het realiseren van een nieuw stadion. Dat dit voor ons een serieuze gedachte is, blijkt ook uit het feit dat wij Henk Wiering als absolute kenner en specialist op het gebied van vastgoed hebben aangesteld als zijnde adviseur van de directie. Henk Wiering houdt zich bezig met eventuele uitbreiding van het Euroborg stadion versus een nieuw stadion.
Daarnaast houdt Henk zich bezig met een nieuw te realiseren trainingscomplex. Zoals u weet traint ons eerste elftal achter het Euroborg stadion op het TCN-veld bij de Mediacentrale. Hier kunnen wij nog maar drie seizoenen gebruik van maken en dan zullen we moeten verhuizen. Ons Beloftenteam en de jeugdteams trainen op Corpus den Hoorn, maar uiteraard is het onze grote wens om alle teams op één locatie hun werk te laten doen. Op dit moment zijn wij met de Gemeente Groningen in gesprek om een trainingscomplex in Meerstad te realiseren. Meerdere locaties worden in het Meerstad-gebied in kaart gebracht. Het mag helder zijn dat FC Groningen hier buitengewoon enthousiast over is.
Natuurlijk realiseren wij ons heel goed dat, wanneer wij het hebben over het bouwen van een nieuw stadion, wij een goed alternatief moeten bieden voor het Euroborg-complex. En uiteraard realiseren wij ons ook dat het niet vanzelfsprekend is dat de Gemeente Groningen fors investeert in een nieuw stadion.
Bron: FC Groningen
Dan krijg je zoiets:quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:53 schreef DJWeisz het volgende:
.
Zouden wel het eerste stadion hebben met 3 ringen in Nederland wat toch ook uniek is dan voor ons land.
In Hoffenheim wonen 3.000 mensen en er staat een bak voor 30.000 manquote:
Imagine dit met groene stoelen, het lijkt me dat dat er fantastisch uit gaat zien..quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:54 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
Stadion van FC Basel
Dit snap ik dus echt niet. Is dit het resultaat van een slecht uitgevoerd onderzoek of een onvoorziene en ondoordachte groei in populairiteit van FC Groningen? is dit nederlands pessimisme geweest van 'zo groot zouden wij toch nooit kunnen worden, 20.000 is al te veel'. We zien het... Er zijn nog nooit zoveel mensen naar wedstrijden gegaan door de hele eredivisie. Als de groei zo doorgaat zullen er binnen nu en 5 jaar gemiddeld 20.000 man. Maar dat was volgens de bewindslieden nooit mogelijk geweest. resultaat: miljoenen investeringen die te klein uitpakken.quote:
mooi van binnen, maar laatst langs gereden op weg naar Bern, buitenkant ziet er echt niet uitquote:Op maandag 25 augustus 2008 15:54 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dan krijg je zoiets:
[ afbeelding ]
Stadion van FC Basel
Nog een vergelijking met de Euroborg dus..quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:46 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
mooi van binnen, maar laatst langs gereden op weg naar Bern, buitenkant ziet er echt niet uit
quote:Groter stadion nog ver weg?
Een opmerkelijk bericht in de Twentsche Courant Tubantia. Kennelijk weet de gemeente nog niets over de plannen om het huidige Polman stadion uit te gaan breiden. Ze zijn daarentegen juist bezig met de plannen voor naaste buur O.N. Lees het stuk hieronder..
ALMELO - Voorzitter Jan Smit en ook directeur Nico-Jan Hoogma van Heracles Almelo maken in elke publicatie wel gewag van de noodzaak om het Polman stadion op korte termijn uit te breiden. Het voetbalstadion zou op de huidige locatie het beste een kwartslag gedraaid kunnen worden, zo redeneren de beleidsbepalers van Heracles Almelo. De naast gelegen amateurvoetbalclub Oranje Nassau zou daardoor wel haar hoofdveld kwijtraken. De schijn wordt gewekt dat een en ander binnen enkele jaren kan worden gerealiseerd.
Voorzitter Johan Andela van de Almelose Sportraad heeft formeel echter nog nooit over deze kwestie contact gehad met vertegenwoordigers van Heracles Almelo. Ook voorzitter Johan van Loo van O.N. liet al eens weten ‘van alles te lezen en te horen’, maar nooit rechtstreeks met mensen van Heracles Almelo te hebben gesproken. Andela deed navraag over alle geruchten bij sportwethouder Reinier van Broekhoven, zei hij vanavond tijdens een vergadering van de Sportraad: “En bij Van Broekhoven waren de plannen van Heracles formeel evenmin bekend.”
De Sportraad is juist druk bezig om de situatie voor O.N. - dat kampt met een tekort aan velden - op korte termijn te verbeteren. Daarvoor wordt één ton extra uitgetrokken. Het gaat onder meer om het verbeteren van veld zeven en de fietsenstalling.
www.hafc.nl
quote:Club Brugge verhuist niet naar Brugge Noord
Op 5 september neemt de Vlaamse regering een beslissing in het stadiondossier van Club Brugge. Twee plannen liggen op tafel: het project “Loppem” (het stadionplan uitgewerkt door Club Brugge) en het recent gelanceerde voorstel “Brugge Noord”.
De Raad van Bestuur van Club Brugge K.V. heeft unaniem de beslissing genomen dat Club Brugge niet verhuist naar Brugge Noord.
Want: Brugge Noord kampt met onoverkomelijke problemen als locatie voor een stadion en houdt geen rekening met de supporters van Club Brugge, voor Brugge Noord ligt bovendien geen haalbaar financieel plan op tafel en al helemaal geen timing. Een keuze voor Brugge Noord ondergraaft de Belgische kandidatuur voor het WK 2018 en legt een loodzware hypotheek op de toekomst van Club Brugge. Precies het omgekeerde van wat Club Brugge met een nieuw stadion wil bereiken.
Geen financieel plan voor Brugge Noord
Voor Brugge Noord is een hypothetisch financieringsmodel uitgetekend dat door geen enkele van de betrokken partijen is ondertekend. Het model doet in ruime mate beroep op overheidsfinanciering. Zo wordt er minimum 23 miljoen euro gevraagd van de Vlaamse Regering, terwijl die “slechts” 50 miljoen euro zou vrijmaken voor alle Vlaamse stadions. De stad Brugge zou vele miljoenen moeten bijdragen, terwijl men al liet verstaan dat er in de meerjarenbegroting van de stad geen budget is voor een stadion. Het financieringsmodel voorziet ook een jaarlijkse bijdrage van Club Brugge, die voor Club veel te hoog ligt. In het hypothetische financieringsscenario is ook een winkelcentrum opgenomen waarvoor nog geen projectontwikkelaar werd gevonden die bereid is om het project te realiseren, laat staan een projectontwikkelaar die bereid is zijn winst te investeren in een stadion als een hoger maatschappelijk doel met een breed draagvlak. Het model houdt tenslotte geen rekening met de aankoopkosten van de gronden en de ontsluitingskosten. Kortom, de “stadionplannen” voor Brugge Noord zijn gebaseerd op zoveel onrealistische financiële premissen dat het bij voorbaat onhaalbaar is.
Zoals bekend ligt voor het stadionproject in Loppem wel een volledig afgewerkt en onderbouwd financieel plan op tafel.
Milieu
85 procent van de Clubsupporters én alle bezoekende supportersbussen moeten de volledige Expresweg (N31) afrijden om Brugge Noord te bereiken. Meer autorijkilometers betekenen een hoger brandstofverbruik, wat aanzienlijk meer luchtvervuiling veroorzaakt. Ook de brandstofkosten van de supporters gaan de hoogte in. En het gaat niet om een verschil van een te verwaarlozen aantal kilometers, maar op jaarbasis om liefst 5.000.000 extra-rijkilometers in vergelijking met een stadion op de site Loppem.
Mobiliteit & parking
De AX-as vanuit Zelzate, die voor een ontlasting van het verkeer op de N31 zou moeten zorgen, zal ten vroegste in 2015 afgewerkt zijn. Tot dan zal het verkeer rond Brugge op wedstrijddagen stilstaan. Het is overigens onzinnig te veronderstellen dat supporters komende uit de richtingen Gent, Kortrijk of Oostende een stadion in Brugge Noord zullen benaderen na een brede omweg via Zelzate (nóg meer kilometers…)
Komt daar nog bovenop dat in Brugge Noord veel te weinig parkeergelegenheid is voorzien. Brugge Noord voorziet geen parking voor bussen, terwijl een ruim deel van de Clubfans zich op deze wijze verplaatst. Het plan Brugge Noord gaat ervan uit dat de parking van de vlakbij gelegen “Blauwe Toren” kan gebruikt worden, terwijl het retailpark zijn parking voor eigen klanten nodig heeft.
Winkelruimte welkom?
Ook in het plan voor Brugge Noord is een winkelcentrum opgenomen, uitgerekend hét argument dat door sommigen vanaf het begin werd aangevoerd als hoofdreden om het “project-Loppem” te kelderen. Bovendien zou het winkelcentrum van Brugge Noord directe concurrentie zijn voor het retailpark aan de “Blauwe Toren”, dat op slechts 700 meter afstand ligt.
Conclusie
De realisatie van een nieuw stadion vraagt intense voorbereiding en studies. Deze zijn duidelijk niet uitgevoerd voor Brugge-Noord. Een keuze voor Brugge-Noord betekent een keuze voor een onhaalbaar plan op een locatie met onoverkomelijke problemen voor Club en voor zijn tienduizenden supporters. Voor de Raad van Bestuur van Club Brugge KV is verhuizen naar een stadion in Brugge-Noord dan ook geen optie. De enige realistische piste is en blijft de Oostkampse Baan in Loppem.
Het heeft natuurlijk niet alleen met het stadion te maken. Denk bijvoorbeeld aan de infrastructuur zoals nu het geval is bij twente, ze bouwen de 2e ring nog niet vol omdat ze de infrastructuur nog niet in orde hebben dit zal over circa 2/3 jaar wel het geval zijn.quote:Op maandag 25 augustus 2008 16:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit snap ik dus echt niet. Is dit het resultaat van een slecht uitgevoerd onderzoek of een onvoorziene en ondoordachte groei in populairiteit van FC Groningen? is dit nederlands pessimisme geweest van 'zo groot zouden wij toch nooit kunnen worden, 20.000 is al te veel'. We zien het... Er zijn nog nooit zoveel mensen naar wedstrijden gegaan door de hele eredivisie. Als de groei zo doorgaat zullen er binnen nu en 5 jaar gemiddeld 20.000 man. Maar dat was volgens de bewindslieden nooit mogelijk geweest. resultaat: miljoenen investeringen die te klein uitpakken.
Dan ook nog. Als je tot 35.000 max kan, hoe ver zit je dan van de minimum 40 af voor een eventueel wk?. Je gaat toch niet weg als je ergens net 3 jaar zit na een miljoenen investering en een plaats die direct door de supporters en club in het hart gesloten is?
Dit voorval zou moeten plaats vinden in Amsterdam.
Klopt, de toevoerwegen zijn 2 baans wegen die al bomvol zaten bij 13.500 toeschouwers. Dit wordt nog lachen bij de 24.500 supporters komend seizoenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:32 schreef ouwegokbaas het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk niet alleen met het stadion te maken. Denk bijvoorbeeld aan de infrastructuur zoals nu het geval is bij twente, ze bouwen de 2e ring nog niet vol omdat ze de infrastructuur nog niet in orde hebben dit zal over circa 2/3 jaar wel het geval zijn.
Misschien was het een geld kwestie bij groningen.
Vaak zie je toch dat clubs oppassen met dat ze het stadion te groot bouwen. Misschien dat een halfvol stadion niet genoeg sponsors trekt.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:48 schreef uwbftp het volgende:
Hoe gaan ze dat dan doen bij het Philips stadion? Bij een zijde loopt een weg net naast het stadion, die kun je toch niet zomaar weg doen ofzo? Ik ben benieuwd
Nah,quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ter illustratie
Het zou dus gaan om Oost, West en Noord. Dat zijn de twee korte zijdes en de lange zijde aan de kant van het spoor (rechts).
Nou ben ik geen bouwtechnicus, maar het ziet er voor het ongetrainde oog nogal krap uit.
Maar goed... het onderzoek omvat ook nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Welkom in Vlaanderenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:26 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wat een gezeik om dat stadion zeg in Brugge. Wees nou eens duidelijk en maak concrete plannen in plaats van iedere keer weer ander geouwehoer over ditjes en datjes!
Bij oost en west (de korte zijden) is de onderbouw verder uitgebouwd dan de tribunes dus er is nog ruimte bovendien kunnen de tribunes voor een deel overhangen en bij noord zal er een constructie over de weg gemaakt moeten worden wat in principe prima kan en goed in de centrum/Strijp plannen pastquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ter illustratie
Het zou dus gaan om Oost, West en Noord. Dat zijn de twee korte zijdes en de lange zijde aan de kant van het spoor (rechts).
Nou ben ik geen bouwtechnicus, maar het ziet er voor het ongetrainde oog nogal krap uit.
Maar goed... het onderzoek omvat ook nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Ik had gehoord dat ze meer met treinen willen werken toch? Geloof dat de parkeergelegenheden een beetje mager zijn daar, hoewel ik dat niet zeker weet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:20 schreef Damzkieee het volgende:
Foto's van de nieuwe infrastructuur heb ik nog niet gezien trouwensDat wordt een drama daar.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:22 schreef Stofje het volgende:
MooiDit jaar wellicht toch maar naar FCT - NAC gaan dus.
Misschien omdat die er nog niet is?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:20 schreef Damzkieee het volgende:
Foto's van de nieuwe infrastructuur heb ik nog niet gezien trouwensDat wordt een drama daar.
denk dat het mooier zou zijn als ze het dak wit hadden gemaaktquote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:11 schreef Gouranga111 het volgende:
Uitbreiding stadion Enschede vanuit de lucht...
[ afbeelding ]
Die ontsluiting aan de achterkant is echt hard nodig, anders schiet je er nog niets mee op. De grootste stroom staat al vast onder dat tunneltje onder het spoor door.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:33 schreef Gouranga111 het volgende:
[..]
Misschien omdat die er nog niet is?
De infrastructuur kan pas in 2011 worden aangepast, dat is ook de reden waarom er nu maar wordt uitgebreid naar 24.200 plaatsen (L-vorm) en niet gelijk naar 31.000 plaatsen (U-vorm) zoals de bedoeling was.
Naar wat ik heb begrepen wordt de bestaande verbinding met de snelweg verbreed naar 4 banen en komt er een alternatieve ontsluiting over het kanaal.
Parkeergelegenheid is er in principe genoeg op het Business & Science Park en de Universiteit, daarnaast stopt de trein pal voor het stadion.
Echt mooi gewordenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:11 schreef Gouranga111 het volgende:
Uitbreiding stadion Enschede vanuit de lucht...
[ afbeelding ]
Ze zouden toch ook de weg langs het spoor om kunnen leggen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ter illustratie
Het zou dus gaan om Oost, West en Noord. Dat zijn de twee korte zijdes en de lange zijde aan de kant van het spoor (rechts).
Nou ben ik geen bouwtechnicus, maar het ziet er voor het ongetrainde oog nogal krap uit.
Maar goed... het onderzoek omvat ook nieuwbouw op een nieuwe locatie.
Dat was ook mijn eerste gedachte ja!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:28 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
denk dat het mooier zou zijn als ze het dak wit hadden gemaakt
quote:Nieuwe Kuip: in Maas of Varkenoord
Het WK voetbal of de Olympische Spelen in Rotterdam of niet: die nieuwe Kuip moet er komen op Rotterdam- zuid.Voor het stadion van Feyenoord heeft de gemeente Rotterdam nog drie plaatsen in beeld, waarbij de optie van het ‘Maasstadion’ een opvallende is.
Behalve sportcomplex Varkenoord, op steenworp afstand van de huidige Kuip, wordt nu ook de Nieuwe Maas als mogelijke plek genoemd. De basis van het immense bouwwerk moet daar komen te rusten op de zuidelijke rivieroever en de westelijke ‘kop’ van het Eiland van Brienenoord, dat hierdoor een flink stuk kleiner wordt.
De nieuwe Kuip maakt deel uit van de plannen voor de herinrichting van een flink stuk van Rotterdam-zuid, grofweg van de Van Brienenoordbrug tot de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht. De gemeente Rotterdam presenteert vanmiddag drie varianten, waarbij het toekomstige stadion telkens een andere plek heeft. De andere plaatsen zijn op het land, tegenover de huidige Kuip op Varkenoord.
Ook alle andere onderdelen van dit omvangrijke project - kosten enkele miljarden euro’s - zijn nog variabel. Zo zijn er verschillende plekken voor de kunstijsbaan van vierhonderd meter, die ook in dit gebied moet komen. Verder wordt de Topsporthal naast de Kuip uitgebreid en liggen er ‘claims’ van amateurvoetbalclubs, honk- en softbal.
Feyenoord liet eerder al weten meer ruimte te willen rond de nieuwe Kuip. Daarbij denkt de voetbalclub aan trainingsvelden en commerciële zaken zoals een winkelcentrum, restaurants, een bioscoop en zelfs een casino. In het Feyenoord Jubileumboek werd al een optie getoond van een trainingscomplex met maar liefst veertien velden en een hal.
Behalve het Feyenoord-bolwerk moet de nieuwe Kuip het finalestadion worden in 2018, mits Nederland en België het WK voetbal binnenhalen. Tien jaar later, als wordt gemikt op de Olympische Spelen, kan het wederom dienst doen als nationale sportarena. Uniek is dat voor deze evenementen een ‘extra’ ring op het complex kan worden gezet, zodat het kan groeien van bijvoorbeeld 80.000 naar 100.000 toeschouwers.
Het oude Clara-ziekenhuis krijgt een tweede leven: hier kan een onderwijsinstelling haar intrek nemen. Groen en amateurvoetbalvelden krijgen eveneens een plekje. Wél zal het aantal clubs in dit gebied afnemen én wordt overgeschakeld van natuur- op kunstgras.
Voor de bouw van de nieuwe Kuip zal ook een flinke ingreep voor het (openbaar) vervoer nodig zijn. Er moet een nieuw intercity-station van de NS komen. Verder wordt gedacht aan doortrekken van de metrolijn vanaf station Zuidplein naar de nieuwe Kuip, waarna de verbinding onder de Nieuwe Maas in een tunnel zal doorlopen naar halte Kralingse Zoom.
Voor de duizenden auto’s zijn (ondergrondse) parkeergarages nodig. Ook is de mogelijkheid van de bouw van een stadsbrug tussen Feijenoord en Kralingen weer naar voren geschoven. De drie varianten die de Rotterdamse wethouder Lucas Bolsius van onder meer sport en projectleider Jan Geuskens vanmiddag presenteren, worden de komende maanden voorgelegd aan de betrokken partijen. In december wordt de knoop doorgehakt over de definitieve plek van de nieuwe Kuip.
Bron: AD Rotterdam
Dat vinden zo'n beetje alle Feyenoordsupporters, maar ja, het schijnt nodig te zijn om door te kunnen groeien, en daar zit denk ik wel wat in als je naar een aantal subtoppers kijkt, die wel meer geld binnen halen door hun nieuwe stadion.quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:52 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Klinkt leuk van zo'n nieuwe kuip, maar erg zonde is het wel van de oude al bestaande kuip vind ik persoonlijk!
quote:Rotterdam mikt op ’Maasstadion’
ROTTERDAM - De nieuwe Kuip, die de gemeente Rotterdam en Feyenoord willen bouwen, komt mogelijk deels in de Nieuwe Maas te liggen.
Dat is een van de drie varianten die het stadsbestuur vanmiddag presenteert. Bij deze opvallende optie krijgt het megastadion voor 80.000 toeschouwers bij het Eiland van Brienenoord een plekje gedeeltelijk in het water.
In de andere alternatieven krijgt de nieuwe Kuip plaats op sportcomplex Varkenoord, niet ver van het huidige stadion. Eind dit jaar wordt een keuze gemaakt waar het onderkomen van Feyenoord zal verrijzen. Dat stadion kan overigens in één klap ’Olympisch’ worden gemaakt door een exta ring van nog eens 20.000 stoelen bovenop te zetten.
De gemeente Rotterdam wil van het Stadionpark, zoals het gebied rond de Kuip wordt genoemd, een ‘dynamische plek met allure’ maken. De herinrichting van een flink deel van Rotterdam-zuid geldt als een project van enkele miljarden euro's, dat de zuidelijke rivieroever een stevige impuls moet gaan geven.
Behalve een nieuw stadion moet in het gebied ook een nieuwe kunstijsbaan komen, een veel grotere Topsporthal en ruimte voor amateursport (voetbal, honk- en softbal). Ook denkt de gemeente Rotterdam aan de bouw van woningen en aan onderwijsinstellingen vooral op het gebied van sport. De oude Kuip zou mogelijk geschikt worden gemaakt voor bewoning.
Het idee voor een Kuip in de Maas is overigens niet nieuw. De Rotterdamse architect Winy Maas, van het vermaarde bureau MVRDV, kwam enkele jaren geleden al met het plan van een drijvend stadion. Hij tekende een futurisch ogend complex met daarin woningen en een parkeerkelder dat bij het Mallegatpark in Feijenoord in de rivier lag.
Feyenoord wil het nieuwe stadion voor 2016 hebben. Het voetbalcomplex moet plaats bieden aan zeker 80.000 mensen en beschikt over een uitschuifbaar natuurgrasveld en een schuifdak.
Het stadion - geschatte kosten 300 tot 400 miljoen euro - moet een voorname troef worden bij het binnenhalen van het WK voetbal in 2018 en de Olympische Spelen tien jaar later.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |