Natuurlijk staan mijn opmerkingen over de keuze van de megahit niet op zich. Dat maakt deel uit van een groeiend gevoel van kritiek op 3FM en de weg die blijkbaar ingeslagen wordt door bepaalde beslissingen te nemen. Publieke omroep ís géén commerciële omroep, dus ik zie geen reden om een ochtendshow tot 10.00 uur te laten duren ('omdat de commerciëlen dat ook doen', hoor ik sommigen roepen). Dat persbericht is regel voor regel tenenkrommend. Opmerkingen als "Ik kan geen genoeg krijgen van Giel op 3FM, dus een extra uur is altijd welkom. Giel is een belangrijk anker voor de programmering en het voelt goed om dit programma nog even door te zetten na de klok van negen" van een blijkbaar soppend op z'n bureaustoeltje zittende 'programmadirecteur hebben voor mij nul komma nul waarde. De publieke omroep maakt niet alleen voor hem een programma, maar vooral voor het publiek. Als hij het geweldig vindt dat een programma waarvan je op de seconde nauwkeurig vantevoren al kan aangeven op welk moment een bepaalde jingle wordt gestart en welke 'BN'er de studio binnenwandelt nog een uurtje doorgaat. prima, maar de reacties van het publiek geven toch een ander beeld. En dat is niet alleen hier, maar óók op de FP, óók op radioforum, óók op de Hyves van Gerard. Ik vraag me werkelijk af wat voor onderzoek is uitgevoerd waarvan de beslissing een extra uur Giel in de ochtend rechtvaardigt. Hij doet al jaren hetzelfde en komt steeds met dezelfde uitgerangeerde of nietszeggende C-artiesten of gasten aanzetten. Mensen die je in andere programma's op 3FM niet hoort. Of is dat 'vernieuwend'?
Als Ekdom - om wat voor reden dan ook - ervoor kiest om minder uren te draaien, is dat zijn eigen beslissing. Hij is veel te horen op de radio, maakt podcasts en zal daarnaast nog veel doen wat wij niet op de radio horen. Als hij een uurtje minder in de ochtend wil zitten, is dat jammer, maar begrijpelijk. Zet dat dan in het persbericht en ga er geen gelul omheen verzinnen. En leg vooral uit wat vernieuwend gaat zijn aan die verlengde editie van Giel. Of krijgt ie nu een extra uur om z'n eigen tv-programma te promoten? Arbeidsvitaminen ís hét monument op de Nederlandsche radio. Daar hoor je met je vingers vanaf te blijven, TENZIJ een goed alternatief geboden is. En dat gevoel heb ik tot op heden niet.
Het commerciële gevoel dat bij luisteraars van 3FM overheerst, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen. Kijk es naar het aantal keren dat bepaalde platen compleet KAPOT gedraaid worden. Voorbeelden genoeg. En dat is niet de taak van de publieke omroep. Laat dat kapotdraaien lekker aan 538 en Q-dingus over. De publieke omroep hoort een mooie mix van vernieuwende muziek en oude hits te bieden. En niet in plaats daarvan nummers koste wat kost door de strot van de luisteraar te duwen. Is al es onderzocht of luisteraars daadwerkelijk op dat josti-geluid van Leaf zitten te wachten? En al dat geneuzel over de Zwarte Cross? Of wordt daaraan aandacht besteed omdat er toevallig ook wat boeren naar 3FM luisteren?
Neem es een voorbeeld aan de Engelse publieke omroep. Vele mensen kunnen die erg waarderen en dat is niet voor niets. En geldt beter goed gejat dan slecht verzonnen. Laat dat dan een voorbeeld zijn en verlaag je niet tot élk uur een prijsvraag voor weet-ik-veel-wat. Blijft een groot deel van de luisteraars daardoor echt hangen? Waren de luistercijfers nog lager geweest als die prijsvagen en acties er niet zouden zijn?
Over de Megahit heb ik niet veel meer te zeggen. Dat die democratisch wordt bepaald, zal best zo zijn. Maar als je een keuze krijgt van 2 platen waar voor de vorige week Viva La Vida niet bij die twee keuzes stond, is dat ook democratisch en toch onbegrijpelijk. Ik hoor tig dj's die lyrisch over Viva zijn en toch wordt het dan geen MH. Is dat dan logisch? Krijg je dat aan de luisteraar (lees: degene die de publieke omroep betaalt) uitgelegd? Het is al vaker bewezen dat een single pas MH wordt als ie op single uit is. Nou, dat is dan vaak te laat. Zeker als dat een plaat is die door vele dj's al gedraaid wordt. Dan issie namelijk al enigszins over z'n top als ie dan als MH in nog higher rotation voorbij komt.
Ik zal 't ongetwijfeld allemaal verkeerd zien en nee, ik heb geen radioschool of wat voor opleiding in die richting dan ook gedaan. Maar zo ervaar ik het als luisteraar. Een luisteraar die van de publieke omroep een bepaalde dienst mag verwachten. Een dienst die nu geen dikke voldoende scoort.
Nou, dat dus.
Groetjes, Roel_Jewel