abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juli 2008 @ 13:16:16 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_60223531
quote:
Sterke toename ADHD-medicatieSteeds meer Nederlanders krijgen ADHD - medicatie. Op dit moment zijn er 90.000 mensen die de medicijnen ontvangen. Dat meldt RTL Nieuws.
De Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK) stelt vast dat dit jaar 726.000 keer ADHD-pillen als Ritalin, Strattera en Concerta zullen worden verstrekt. Dat is vergeleken met vorige jaar een toename van zestien procent.Vergeleken met 2002 is dat met maar liefst 249 % gestegen.

Het overgrote deel van de mensen die medicijnen slikken bestaat uit jongens onder de 18 jaar. Prof. Jan Buitelaar, psychiater aan het UMC st. Radboud is van mening dat er te veel te makkelijk naar de pillen wordt gegrepen: "Als je de medicijnen stopt, vallen de kinderen vaak weer terug. Ook de langetermijn-effecten zijn niet duidelijk", zegt Buitelaar tegen RTL-Nieuws. Volgens hem zou er meer moet worden gekeken naar alternatieve behandelingen, zoals diëten en hersentrainingen.
Het is wederom zo overduidelijk dat het een verzinsel is van BigPharma. Men is geheel niet ziek. Wat is dit nu voor kutgedoe.Onze kinderen zijn echt NIET zo veel drukker als 5 jaar geleden. ADHD is bullshit.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zondag 20 juli 2008 @ 13:33:44 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60223874
Speed is leuk!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 20 juli 2008 @ 13:51:03 #3
117098 Hathor
Effe niet
pi_60224200
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Speed is leuk!
Ben er toch maar mee gestopt, het is niet bevorderlijk voor je sexdrive.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_60224478
quote:
Onze kinderen zijn echt NIET zo veel drukker als 5 jaar geleden.
Het gaat ook niet om jouw kinderen aap.
quote:
ADHD is bullshit
Dat vind jij. Ik vind jou een droplul. Als je er nou geen verstand van hebt.
Adhd is niet alleen een hype, het roepen dat adhd onzin is ook.

Nee ik heb het niet. Ik ken wel iemand. En je merkt echt wel het verschil met medicijnen.
(niet bij iedereen.)
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
pi_60224531
Iedereen die zn kop boven het maaiveld uitsteekt gewoon neerspuiten....
pi_60225739
quote:
Op zondag 20 juli 2008 14:04 schreef diomedes het volgende:
Ik ken wel iemand. En je merkt echt wel het verschil met medicijnen.
(niet bij iedereen.)
Precies, niet bij iedereen. Ik gok dat het net zoiets is als met antidepressiva: er is absoluut een groep die erbij gebaat is en het echt nodig heeft, maar die maakt maar een klein deel uit van het totaal aantal slikkers.

Voor veel kinderen werkt een dieet. Al die suikers maken je hyper. Voor veel kinderen werkt het om niet de godganse dag te computeren, tot vlak voor het slapengaan, en intussen ook nog de tv aan te hebben en met vriendjes te smsen. Voor veel kinderen werkt het om meer buiten te spelen en niet de hele tijd stil te zitten.

En voor veel kinderen zou het kunnen helpen als ze thuis en op school veel meer structuur en houvast hadden, maar dat is helaas niet in elk gezin even gemakkelijk te realiseren, en in het onderwijs is de trend om kinderen aan hun lot over te laten ("zelfstandig werken") ook nog niet overal voorbij.

Zijn al die dingen (eetpatroon, dagbesteding, thuissituatie etc.) in orde en heeft het kind nog steeds erge last, dan zou je misschien eventueel eens aan medicatie kunnen gaan denken.
pi_60228190
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:16 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Het is wederom zo overduidelijk dat het een verzinsel is van BigPharma. Men is geheel niet ziek. Wat is dit nu voor kutgedoe.Onze kinderen zijn echt NIET zo veel drukker als 5 jaar geleden. ADHD is bullshit.
Ga je weer, de cijfers zijn duidelijk, maar jij draait er weer een eigen verhaal van. Fyi, mijn zus werkt met "probleem jongeren" zoals dat mooi heet in de volksmond, en een aantal daarvan hebben weldegelijk baat bij dit soort medicatie. Dat sommige ouders zich er wat gemakkelijk afmaken zie je ook terug in die cijfers, en ritalin ed zijn geen vervanging voor fatsoenlijke opvoeding, maar er zijn kinderen die er dus wel baat bij hebben.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  zondag 20 juli 2008 @ 17:34:37 #8
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60228251
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:16 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ADHD zelf is geen bullshit. Of al die diagnoses wel echt kloppen, dat is een ander verhaal.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60228450
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
ADHD zelf is geen bullshit. Of al die diagnoses wel echt kloppen, dat is een ander verhaal.
Ja, dat denk ik ook. Ik zat net even te lezen in het autisme/PDD/Aspergertopic, daar krijg ik hetzelfde gevoel bij. En bij borderline. En bij depressiviteit. Ik zou nooit durven beweren dat iets van die dingen niet bestaat of 'bullshit' is. Maar wat is het toch dat wij alles wat maar een klein beetje ergens op lijkt direct willen medicaliseren? En vooral: is daar iemand bij gebaat?
  zondag 20 juli 2008 @ 17:48:10 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60228573
Ik wist gewoon dat je hier een topic over ging openen toen ik het op het nieuws hoorde, gelukkig nu tenminste wel een normale tt.
Geloof jij soms niet in ziektes ofzo?
  zondag 20 juli 2008 @ 17:54:25 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60228718
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:44 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook. Ik zat net even te lezen in het autisme/PDD/Aspergertopic, daar krijg ik hetzelfde gevoel bij. En bij borderline. En bij depressiviteit. Ik zou nooit durven beweren dat iets van die dingen niet bestaat of 'bullshit' is. Maar wat is het toch dat wij alles wat maar een klein beetje ergens op lijkt direct willen medicaliseren? En vooral: is daar iemand bij gebaat?
De farmaceutische industrie. En mensen die geloven dat hun leven perfect moet zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60228995
Ja, dat laatste geloof ik zeker ook. Je kunt in deze tijd van 'alle kansen' niet zomaar meer gewoon ergens wat minder goed in zijn of moeite mee hebben. Daar moet dan direct een aanwijsbare oorzaak voor zijn en vooral speciale begeleiding en financiele compensatie voor komen. Jij kunt het immers ook niet helpen dat je geen Nobelprijswinnaar bent.

En het speelt denk ik ook mee dat mensen veel minder kinderen hebben. Als je er acht hebt rondlopen, zit er altijd wel eentje tussen die wat houteriger is, of niet zo sociaal, of minder snel van begrip. Soit. Veel merk je dan niet eens op. Maar heb je er maar 1 of 2, dan ben je veel meer gefocused op het kind, merkt 'afwijkingen' eerder op, en wilt dat dat ene kind dat je hebt succesvol wordt.

Allemaal hartstikke goed bedoeld, je wilt toch het beste voor je kind en voor jezelf. Maar help je iemand niet van de regen in de drup door hem (onnodig?) in een medisch circuit te brengen en vol te stoppen met medicijnen, vraag ik me af.
pi_60229031
Een andere optie is dat wat ik hierboven schrijf totale onzin is, en dat er echt 90.000 mensen ADHD hebben in een mate die hen ernstig hindert in hun dagelijks functioneren. Dan is de vraag hoe komt dat? Is op zich ook wel een interessante vraag.
  zondag 20 juli 2008 @ 18:13:44 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_60229107
quote:
Op zondag 20 juli 2008 18:10 schreef ShadyLane het volgende:
Een andere optie is dat wat ik hierboven schrijf totale onzin is, en dat er echt 90.000 mensen ADHD hebben in een mate die hen ernstig hindert in hun dagelijks functioneren. Dan is de vraag hoe komt dat? Is op zich ook wel een interessante vraag.
Dat hebben ze gekregen toen ze vacconaties kregen.
  zondag 20 juli 2008 @ 18:20:05 #15
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60229315
ADHD bestaat niet.

Noem eens een symptoom van ADHD wat niet abstract of subjectief is als "hij is zo druk" .
pi_60230132
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:34 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Het is wel gemakkelijk, het ontslaat de ouders van het opvoeden, en dan denken ze dus dat de kinderen "lekker rustig" zijn. Bij mijn zusje op het werk moet het voorgeschreven worden door een psychiater, en dan alleen nog op aangeven van de groepsleiding die 24/7 met zo'n kind omgaan. Mijn zusje heeft ook wel eens ouders die meteen vragen om ritalin en dixarit, maar zo werkt het dus niet. (alhoewel er, net als bij elke beroepsgroep, wel eens een inschattingsfout gemaakt wordt)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  zondag 20 juli 2008 @ 19:32:27 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60230425
Vroeger had niemand ADHD of soortgelijke aandoeningen en tegenwoordig de helft van het klasje. Laten we er vanuit gaan dat de kinderen in wezen hetzelfde zijn gebleven, kijken we eens wat er verder veranderd is.

1) Kinderen hangen tegenwoordig veel voor de TV/spelcomputer. Vroeger was er twee uur TV op woensdagmiddag en spelcomputers al helemaal niet.

2) Kinderen vreten zich tegenwoordig helemaal vol met snoep, frisdrank en andere troep. Vroeger kreeg je hooguit twee kleine snoepjes als je uit school kwam en dat was het dan weer

3) Kinderen worden tegenwoordig iedere dag tot zes uur vastgehouden op het kinderdagverblijf terwijl wij vroeger gewoon lekker op straat speelden totdat de lantaarnpalen aangingen. Moeder zat thuis voor het geval er iets zou gebeuren.

In plaats van dat we eens proberen 1, 2 of 3 weer op het oude, normale, gezonde niveau te brengen spuiten we de kids liever plat met medicijnen. Want de economie moet ook doordraaien, want de belastingen moeten omhoog, want er zijn nog genoeg megalomane waanideeën te verwezenlijken.
The End Times are wild
  zondag 20 juli 2008 @ 19:34:13 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60230457
Alhoewel ik een poosje geleden een mannetje ontmoette wat mij vertelde PDD-NOS te hebben, en dat was écht een heel raar en vreemd kereltje. Bij hem zo ik het zomaar geloven.
The End Times are wild
  zondag 20 juli 2008 @ 19:41:05 #20
3542 Gia
User under construction
pi_60230550
quote:
Op zondag 20 juli 2008 18:27 schreef Salvad0R het volgende:
ADHD bestaat niet.

Noem eens een symptoom van ADHD wat niet abstract of subjectief is als "hij is zo druk" .
Concentratie-stoornis. Kinderen met AD(H)D kunnen je zeer geïnteresseerd, bij de les, aankijken en toch niet horen wat je zegt. Het gaat soms totaal langs hen heen.

Wij hebben een, bijna, 16-jarige met ADD die hier ook last van heeft. Veel uitleg op school komt gewoon niet aan. Hij leert het beste door iets te lezen en laten overhoren. Gaat verder prima. De kinderarts wilde hem op zijn 6de ook ritalin voorschrijven. Hebben we niet gedaan en het gaat allemaal prima met hem.

Ben het dus ook wel eens met de stelling dat dit soort medicijnen soms te gemakkelijk worden voorgeschreven. Je gaat naar de kinderarts omdat je je ongerust maakt over bepaald gedrag van je kind en het lijkt alsof die arts denkt dat je eigenlijke doel het stempeltje en het recept is.
Uitleg en begeleiding en aandacht voor het kind kan in veel gevallen al voldoende zijn.

Waarmee ik niet zeg dat alle kinderen zonder ritalin kunnen functioneren.

En verder is inderdaad de vraag: Wat is druk?
Ouders komen thuis van hun werk en het kind is een hut aan 't maken van de kussens van de bank.
"Ojee, hij heeft vast ADHD, want hij zit geen seconde stil!"
Tja, daar zijn het kinderen voor. Als je het vervelend vindt dat ze hutten bouwen van de meubels, maak dan met wat oude stofjes een tafelkleed tot op de grond, dan hebben ze hun hut.

Het lijkt soms alsof ouders niks meer kunnen hebben van hun kinderen. Moeten kinderen dan echt rustig zijn? Op de bank een boekje lezen of braaf tv kijken?

Onze jongste was altijd net een klein aapje. Stond altijd ondersteboven op de bank, altijd aan het springen en duikelen. Die hebben we dus met 3 jaar maar onder turnen gedaan. Vond ie geweldig.
In mijn ogen is dat geen ADHD, maar gewoon een lekker beweeglijk jong. Ik zou niet willen dat dat gedrag veranderde door een harddrug op recept.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')