Helemaal niet minder. De selectiecriteria zijn misschien iets anders, maar niet minder krachtig.quote:Op donderdag 17 juli 2008 18:18 schreef DennisMoore het volgende:
En ook mogen biologen gaan huilen als blijkt dat de mens steeds minder onderhevig is aan evolutionaire selectiemechanismen. Dat was in de tijd van Genghis Kan misschien nog zo, maar nu? Nah, steeds minder.
En nu de onderbouwing nogquote:Op donderdag 17 juli 2008 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Helemaal niet minder. De selectiecriteria zijn misschien iets anders, maar niet minder krachtig.
Dat zou je zo kunnen definieren. Er voor het gemak even vanuit gaande dat aan alles een doel toe te schrijven is, zou je jezelf allereerst eens moeten afvragen of het doel van een geheel of systeem per definitie de som van de doelen van elke afzonderlijk onderdeel van een systeem is. En waarom houdt in jouw voorbeeld dat doel op bij het individu en omvat het 'de mens'? Wat is uberhaupt 'de mens'? Tellen we alle mensen die ooit geleefd hebben en alle mensen die ooit nog leven daarbij? Waar begon 'de mens'? Hoe zit dat met de andere soorten uit het geslacht Homo? Zo zijn er nog wel veel zaken te bedenken waarvan ik nou niet bepaald het idee krijg dat je er erg diep over na hebt gedacht.quote:Op donderdag 17 juli 2008 17:37 schreef DennisMoore het volgende:
Het 'doel' van de mens zou je kunnen zien als een optelsom van de doelen die alle mensen met hun levens hebben. Maar dan moet je inderdaad even uit de koker van het vakgebied biologie stappen.
Misschien:quote:Op donderdag 17 juli 2008 18:54 schreef DennisMoore het volgende:
Was er voor de Big Bang wel een 'voor'?
quote:Eternal inflation and its implications
Alan H Guth 2007 J. Phys. A: Math. Theor. 40 6811-6826
I summarize the arguments that strongly suggest that our universe is the product of inflation. The mechanisms that lead to eternal inflation in both new and chaotic models are described. Although the infinity of pocket universes produced by eternal inflation are unobservable, it is argued that eternal inflation has real consequences in terms of the way that predictions are extracted from theoretical models. The ambiguities in defining probabilities in eternally inflating spacetimes are reviewed, with emphasis on the youngness paradox that results from a synchronous gauge regularization technique. Although inflation is generically eternal into the future, it is not eternal into the past: it can be proven under reasonable assumptions that the inflating region must be incomplete in past directions, so some physics other than inflation is needed to describe the past boundary of the inflating region.
Dat vind ik ook eerlijk gezegd vrij autistische vragen die in zulk detail niet nodig zijn voor dit forum-niveau. Misschien leuk als je er een academisch verantwoord stuk over wil gaan schrijven oidquote:Op donderdag 17 juli 2008 19:17 schreef Monolith het volgende:
Dat zou je zo kunnen definieren. Er voor het gemak even vanuit gaande dat aan alles een doel toe te schrijven is, zou je jezelf allereerst eens moeten afvragen of het doel van een geheel of systeem per definitie de som van de doelen van elke afzonderlijk onderdeel van een systeem is. En waarom houdt in jouw voorbeeld dat doel op bij het individu en omvat het 'de mens'? Wat is uberhaupt 'de mens'? Tellen we alle mensen die ooit geleefd hebben en alle mensen die ooit nog leven daarbij? Waar begon 'de mens'? Hoe zit dat met de andere soorten uit het geslacht Homo? Zo zijn er nog wel veel zaken te bedenken waarvan ik nou niet bepaald het idee krijg dat je er erg diep over na hebt gedacht.
Waarom zou het ten tijde van Dzjengis Khan nog wel zijn, en nu niet meer? Met de AIDS-epidemie in Afrika is ook daar zeker een bepaalde natuurlijke selectie, met de verandering van het eetpatroon in het westen, met een toename van obesitas zal ook daar een selectiemechanisme plaatsvinden; het is de vraag of de druk lang genoeg groot genoeg blijft om een duidelijke invloed achter te laten, maar druk is er nog steeds.quote:Op donderdag 17 juli 2008 18:18 schreef DennisMoore het volgende:
En ook mogen biologen gaan huilen als blijkt dat de mens steeds minder onderhevig is aan evolutionaire selectiemechanismen. Dat was in de tijd van Genghis Kan misschien nog zo, maar nu? Nah, steeds minder.
Zolang je blijft denken in termen van overleven van de sterkste snap je het ook niet.quote:
Goede onderbouwing. Jij redeneert naar en doel toe die je niet wilt definiëren. Kickje ONZ?quote:Op donderdag 17 juli 2008 19:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Er hoeft hier helemaal niet 'gedefinieerd' te worden wat een doel is, of wat 'de mens' is. M'goed, als je er zin in hebt, voel je vrij! 't Is m.i. iig niet iets wat een discussie op dit niveau zou hoeven doodslaan.
Is het niet zo dat bepaalde genetische eigenschappen zich vooral verspreiden door een populatie wanneer nakomelingen met die eigenschappen meer kans op overleven hebben? Of wanneer die eigenschappen voor meer nakomelingen zorgen? Natuurlijke selectie. Het lijkt me dat dat mechanisme inderdaad werkt bij populaties waar bijvoorbeeld sprake is van hoge kindersterfte, voedselschaarste, gebrekkige medische voorzieningen etc. De mongolen vroeger en Afrika nu inderdaad. Maar niet of iig veel minder bij de moderne (Westerse) mens.quote:Op donderdag 17 juli 2008 19:58 schreef Iblis het volgende:
Waarom zou het ten tijde van Dzjengis Khan nog wel zijn, en nu niet meer? Met de AIDS-epidemie in Afrika is ook daar zeker een bepaalde natuurlijke selectie, met de verandering van het eetpatroon in het westen, met een toename van obesitas zal ook daar een selectiemechanisme plaatsvinden; het is de vraag of de druk lang genoeg groot genoeg blijft om een duidelijke invloed achter te laten, maar druk is er nog steeds.
En waaruit bestaat dan die onmiskenbare invloed bij de Westerse mens? Krijgen mannen met grote piemels meer kinderen? Mensen met meer herseninhoud meer kinderen? Die effecten lijken me steeds kleiner te worden, gezien 't feit dat mensen tegenwoordig meestal pas sterven nadat ze voldoende kinderen op de wereld hebben gezet.quote:Zelfs nu we zoveel ziektes kunnen genezen, zal dit een invloed hebben op de genenpoel, onmiskenbaar. Dat we ons ervan bewust zijn, betekent dat we bepaalde mechanismen naar onze hand kunnen zetten, maar we maken altijd keuzes, dat is onvermijdelijk, je kunt jezelf niet buiten het wereldtoneel plaatsen.
Natuurlijke selectie is geen proces waarvan je de resultaten na één generatie al ziet. Wat je ziet is dat mensen met zwaar overgewicht meer vruchtbaarheidsproblemen hebben dan mensen zonder overgewicht, en dat het schoonheidsideaal niet met overgewicht in overeenstemming is. Ook is er een aantal ziektes en aandoeningen dat vaker voorkomt bij mensen met (ernstig) overgewicht, zoals hartfalen. Dit heeft allicht (maar ik heb hier geen cijfers van) tot gevolg dat over een grote groep gezien er een groter aantal mensen met overgewicht vroegtijdig, d.w.z. voordat ze kinderen hebben, sterft dan mensen zonder. Natuurlijk zullen genoeg mensen mét overgewicht wel kinderen krijgen, maar het gaat hier om een langzame verschuiving van eigenschappen; ijsberen zijn ook niet in één generatie wit geworden.quote:Op donderdag 17 juli 2008 20:38 schreef DennisMoore het volgende:
Is het niet zo dat bepaalde genetische eigenschappen zich vooral verspreiden door een populatie wanneer nakomelingen met die eigenschappen meer kans op overleven hebben? Of wanneer die eigenschappen voor meer nakomelingen zorgen? Natuurlijke selectie. Het lijkt me dat dat mechanisme inderdaad werkt bij populaties waar bijvoorbeeld sprake is van hoge kindersterfte, voedselschaarste, gebrekkige medische voorzieningen etc. De mongolen vroeger en Afrika nu inderdaad. Maar niet of iig veel minder bij de moderne (Westerse) mens.
Ook tegenwoordig zijn er verschillen in het aantal nakomelingen en zijn er duidelijke correlaties te vinden tussen kindertal en opleiding of tussen kindertal en nationaliteit. Op de lange duur zal dit invloed hebben, dat is onvermijdelijk. De vraag is echter hoe lang zulke trends doorzetten om een blijvende indruk op de genenpoel achter te laten.quote:En waaruit bestaat dan die onmiskenbare invloed bij de Westerse mens? Krijgen mannen met grote piemels meer kinderen? Mensen met meer herseninhoud meer kinderen? Die effecten lijken me steeds kleiner te worden, gezien 't feit dat mensen tegenwoordig meestal pas sterven nadat ze voldoende kinderen op de wereld hebben gezet.
Vast heeeel langzaam dan. En het lijkt me dat het effect daarvan nogal ondergesneeuwd raakt door effecten van vele andere factoren. Sociaaleconomische factoren, veranderende voeding, trends mbt sporten, ontwikkelingen in de geneeskunde, etc etc.quote:Op donderdag 17 juli 2008 22:07 schreef Iblis het volgende:
..over een grote groep gezien er een groter aantal mensen met overgewicht vroegtijdig, d.w.z. voordat ze kinderen hebben, sterft dan mensen zonder. Natuurlijk zullen genoeg mensen mét overgewicht wel kinderen krijgen, maar het gaat hier om een langzame verschuiving van eigenschappen
Stel dat mensen met gen A exact evenveel nakomelingen krijgen als mensen met gen B... dan zal er toch nooit een 'evolutie' plaatsvinden van A naar B? B zal dan toch nooit A gaan vervangen?quote:Het punt dat ik echter wil maken is dat je je niet op magische wijze kunt ‘onttrekken’ aan natuurlijke selectie. Ook een omgeving zonder natuurlijke vijanden, met voldoende voedsel, waarin nagenoeg elke nakomeling kan overleven, werkt natuurlijke selectie nog door.
Oh, zeker, maar zoals ik al zei, ook die geneeskundige ontwikkelingen kunnen een effect hebben op de genenpoel, er is b.v. een sterke selectiedruk op embryo’s met een bepaald borstkankergen. Veranderende voedingspatronen hebben in combinatie met veel allergieën ook effect, dat is allemaal een onderdeel van natuurlijke selectie, de vraag is alleen of die trends langdurig genoeg zijn dat er een substantieel effect optreedt, maar die trends zelf zijn selectiemechanismen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 22:18 schreef DennisMoore het volgende:
Vast heeeel langzaam dan. En het lijkt me dat het effect daarvan nogal ondergesneeuwd raakt door effecten van vele andere factoren. Sociaaleconomische factoren, veranderende voeding, trends mbt sporten, ontwikkelingen in de geneeskunde, etc etc.
Als er geen dominante genen in het spel zijn niet snel nee, maar stel dat in een situatie waarin er niet genoeg voedsel is voor iedereen de mensen met gen A een voordeel hebben, dan betekent dit dus dat een situatie waarin er voedsel genoeg is de opmars van gen A stopgezet kan worden, en zodoende heeft dit dus wel invloed op de genensituatie.quote:Stel dat mensen met gen A exact evenveel nakomelingen krijgen als mensen met gen B... dan zal er toch nooit een 'evolutie' plaatsvinden van A naar B? B zal dan toch nooit A gaan vervangen?
De Mongolen maakten zich meester van hoogontwikkelde regio's, dus die primitieve omstandigheden waren zeker niet kenmerkend voor hun hele rijk.quote:Op donderdag 17 juli 2008 20:38 schreef DennisMoore het volgende:
Het lijkt me dat dat mechanisme inderdaad werkt bij populaties waar bijvoorbeeld sprake is van hoge kindersterfte, voedselschaarste, gebrekkige medische voorzieningen etc. De mongolen vroeger en Afrika nu inderdaad. Maar niet of iig veel minder bij de moderne (Westerse) mens.
Alsof je geen 'hoogontwikkelde' regio's militair kunt overmeesteren, terwijl delen van je eigen bevolking nog aan genetisch bepaalde defecten overlijdenquote:Op donderdag 17 juli 2008 23:32 schreef Apropos het volgende:
De Mongolen maakten zich meester van hoogontwikkelde regio's, dus die primitieve omstandigheden waren zeker niet kenmerkend voor hun hele rijk.
Ik had de illusie dat er in WFL nog sprake was van enig niveau. Als je een serieuze discussie over teleologie wilt hebben, dan zijn dat allemaal relevante vragen. Maar als jij het topic liever op borrelpraat niveau houdt, prima.quote:Op donderdag 17 juli 2008 19:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat vind ik ook eerlijk gezegd vrij autistische vragen die in zulk detail niet nodig zijn voor dit forum-niveau. Misschien leuk als je er een academisch verantwoord stuk over wil gaan schrijven oid.
Er hoeft hier helemaal niet 'gedefinieerd' te worden wat een doel is, of wat 'de mens' is. M'goed, als je er zin in hebt, voel je vrij! 't Is m.i. iig niet iets wat een discussie op dit niveau zou hoeven doodslaan.
Dat kan inderdaad, maar bedenk wel dat de veroveringstochten van de Mongolen bijna volksverhuizingen waren.quote:Op donderdag 17 juli 2008 23:40 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Alsof je geen 'hoogontwikkelde' regio's militair kunt overmeesteren, terwijl delen van je eigen bevolking nog aan genetisch bepaalde defecten overlijden.
Het is allemaal wat simpel gesteld, maar het hijkt me een valide vraag voor WFL.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 00:19 schreef DennisMoore het volgende:
Leuk. Lees de OP nog maar eens.
En wat heeft dat er nou weer mee te makenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 00:48 schreef Apropos het volgende:
Dat kan inderdaad, maar bedenk wel dat de veroveringstochten van de Mongolen bijna volksverhuizingen waren.
"That don't impress me much."quote:Op vrijdag 18 juli 2008 00:51 schreef Monolith het volgende:
Het is allemaal wat simpel gesteld, maar het hijkt me een valide vraag voor WFL.
Je hebt het niet zo op inhoudelijke discussies?quote:
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 01:30 schreef Geerd het volgende:
Uhmzz duurt me beetje te lang om alles te lezen, dus blijf even bij OP laatst de film The happening gezien, dat lijkt me nog niet eens zoon gekke theorie.
Heb ooit al eens gehoord op discovery dat idd verschillende beplanting met elkaar communiceert al was dat op minime basis.
Tuurlijk dat is wel vergezocht, maar waarom niet in mindere mate zegmaar waarom kan alleen de mens verder ontwikkelen, wij zijn ook maar dieren veel dieren kunnen dat niet meer door invloed van de mens.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 01:36 schreef Dhr.P het volgende:
[..]The Happening is wel ongeveer de grootste onzinnige kutfilm van het laatste decenia. Ja planten die stofjes in de lucht brengen waardoor iedereen zelfmoord gaat plegen, het overlevingsmechanisme van de mens omkeerd d.m.v. neurotransmitters
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |