Dat is alleen wanneer je kwaliteit puur laat bepalen door zaken als snelheid, vuurkracht, pantserdikte, wendbaarheid, etcetera. Zaken als productiesnelheid, kosten en prestaties bij -20 graden, etcetera zijn net zo goed zaken die je zou kunnen meenemen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:23 schreef DennisMoore het volgende:
Waarmee de Duitse tank op zich nog steeds kwalitatief beter was.
Wederom, zoals ik al zei, enkel door aantallen...
De kindertekening is succesvoller. Als de Rembrandt verbrand is ie weg, kindertekeningen overleven. Dus de kindertekening is superieur.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:26 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, jullie kunnen nu wel blijven zeuren over details, maar het punt is dat men een Rembrandt superieur vindt aan een kindertekening. Ook al vindt mama van niet omdat ze andere criteria hanteert.
Dat is nu juist het hele punt. Kwaliteit is een subjectief begrip. Je zou het enigszins kunnen objectiveren door een bepaald doel te definiëren en de mate waarin dat doel wordt bereikt als graadmeter voor kwaliteit te hanteren. Neem jouw tankvoorbeeldje. Wanneer het doel zou zijn om onder normale weersomstandigheden een één op één gevecht te winnen, dan zou je objectief kunnen stellen dat de Duitse tanks superieur waren aan de Russische. Als je als doel het winnen van de oorlog aan het Oostfront zou zijn, dan zouden de Russische tanks superieur zijn.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:26 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, jullie kunnen nu wel blijven zeuren over details, maar het punt is dat men een Rembrandt superieur vindt aan een kindertekening. Ook al vindt mama van niet omdat ze andere criteria hanteert.
Ben ik het niet mee eens. Hier wordt een soort collectieve intelligentie verondersteld, maar dat is helemaal niet het geval. Elk organisme is intelligent genoeg om in zijn/haar eigen niche te overleven.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 21:48 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Inderdaad. Intelligentie is geen eis om te overleven
dus datquote:Op woensdag 16 juli 2008 11:05 schreef DennisMoore het volgende:
Frappant toch hoe velen geforceerd lijken te blijven vasthouden aan de gedachte dat alles gelijkwaardig zou moeten zijn.
Ieder beestje mag er zijn, in zijn eigen niche. Want bijtjes kunnen veel beter honing maken dan de mens, en de olifant kan veel beter stampen. Dus zijn ze nét zo waardevol als de mens!
Mij lijkt die (politiek correcte) gedachte niet afkomstig uit de natuurwetenschap.
Volgens mij wordt dat toch ook niet geclaimed hier?quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:05 schreef DennisMoore het volgende:
Frappant toch hoe velen geforceerd lijken te blijven vasthouden aan de gedachte dat alles gelijkwaardig zou moeten zijn.
Dat zegt men toch ook niet, men zegt enkel dat een bij of een olifant kwaliteiten heeft die het overleven in hun omgeving bevoordeeld, dat is wel iets anders.quote:Ieder beestje mag er zijn, in zijn eigen niche. Want bijtjes kunnen veel beter honing maken dan de mens, en de olifant kan veel beter stampen. Dus zijn ze nét zo waardevol als de mens!
Er moet helemaal niets. Als je overleeft ben je succesvol anders niet. Wat jij daar persoonlijk van vind is niet van belang. Het is een mechanisme, verder niets.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:05 schreef DennisMoore het volgende:
Waarde is alleen maar een manier van kijken. Wat jij waardevol vind hoeft nog niet succesvol te zijn.quote:
Ieder beestje mag er zijn, in zijn eigen niche. Want bijtjes kunnen veel beter honing maken dan de mens, en de olifant kan veel beter stampen. Dus zijn ze nét zo waardevol als de mens!
Politiek heeft ook niets te maken met wetenschap.quote:
Mij lijkt die (politiek correcte) gedachte niet afkomstig uit de natuurwetenschap.
Maar over al iets speciaals van maken ook niet, lijkt me.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:29 schreef DennisMoore het volgende:
Alles maar relativeren is niét hip of intelligent.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:05 schreef DennisMoore het volgende:
En wie zegt dat alleen natuurwetenschap uitspraken mag doen over superioriteitquote:Op woensdag 16 juli 2008 11:41 schreef Monolith het volgende:
Dat stel ik helemaal nergens. Ik stel dat wanneer je wilt spreken in termen van 'beter' je objectief testbare criteria op moet stellen. Subjectieve kwalificaties horen idealiter niet thuis in de natuurwetenschap. Je ziet dat bijvoorbeeld bij het definiëren van soorten enigszins ruimte voor interpretatie is, maar ook daar probeert men objectieve definities te hanteren.
Tja op die manier, maar het is verder niet het doel van evolutie geweest zeg maar, dus we kunnen niet zeggen dat de mens de huidige kroon is van de evolutie, want dat is enkel een mechanisme zonder bepaald doel.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:38 schreef DennisMoore het volgende:
Oh, en valse bescheidenheid ook niet, wil ik daar nog aan toevoegen.
Waarom niet durven toegeven dat de mens de huidige 'kroon' is? Neem de factoren er maar in mee: aantallen, aanpassingsvermogen, vermogen om te creëren, raketten de ruimte in te schieten, het klimaat op aarde te veranderen, emoties te ervaren, op beschaafde wijze met lagere organismen om te gaan, etc etc.
De mens ís kwalitatief superieur.
Dat zeker niet nee.quote:Wat niet zegt dat we op het moment niet zouden kunnen verliezen van een of ander virus natuurlijk.
Ja, en ze hebben ook een veel mooier vachtje en scherpere nagels dan de mens. Duhquote:Op woensdag 16 juli 2008 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De mens verspilt energie aan oorlog voeren, schilderijen en muziek maken. Dan zijn de meeste dieren efficienter. Vooral katachtigen zijn dan superieur aan de mens. Die slapen 80% van de tijd, veel efficienter.
Jij haalt de natuurwetenschap aan. Politieke partij A mag ook best zeggen dat zij superieur is an politieke partij B wat mij betreft. Als je echter iets wil claimen is het wel makkelijk om dit ook te onderbouwen. Een partij zal dus moeten aantonen waarom zij superieur zijn. Waarschijnlijk komt dat neer op claimen dat zij betere oplossingen hebben voor problemen. Vervolgens zullen ze weer moeten zien hard te maken waarom die oplossing beter zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:45 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En wie zegt dat alleen natuurwetenschap uitspraken mag doen over superioriteit.
Evolutioniar gezien zijn de dieren die gehouden worden door de mens het meest succesvol. Zij vormen namelijk iets van 98% van de huidige biomassa.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:48 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Kroon, eindresultaat, natuur, schepping... whatever.
Ja maar dat is het dus niet, er is geen eindresultaat zover wij weten wat evolutie betreft, dus het is op z'n minst naief om de mens zo neer te zetten.quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:48 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Kroon, eindresultaat, natuur, schepping... whatever.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Evolutioniar gezien zijn de dieren die gehouden worden door de mens het meest succesvol. Zij vormen namelijk iets van 98% van de huidige biomassa.
Ten eerste heeft ‘kroon’ connotaties die een foutief beeld van evolutie impliceren, namelijk dat een soort lineaire voortgang is, waarbij sommige levensvormen ‘verder’ op de evolutionaire ladder staan dan andere. Dat is niet zo, je moet het zien als een boom, waarbij elk twijgje ongeveer even ver van de stam verwijderd is als elk ander twijgje, ofwel:quote:Op woensdag 16 juli 2008 11:38 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom niet durven toegeven dat de mens de huidige 'kroon' is? Neem de factoren er maar in mee: aantallen, aanpassingsvermogen, vermogen om te creëren, raketten de ruimte in te schieten, het klimaat op aarde te veranderen, emoties te ervaren, op beschaafde wijze met lagere organismen om te gaan, etc etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |