Wat is volgens jou in de Islam de meest gangbare visie op Jezus zijn dood en kruisiging?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik kan niet praten voor Ivoor maar enkel hoe de Islam het beschrijft natuurlijk.
Isa is de zoon van Meryem (respectievelijk Arabische namen), van Davids nakomelingen die is gekomen met het nieuwe testament bevrucht via Gabriel door God zonder een vader.
Bewusteloos raken van een kruisiging en gewoon weer doorleven, zeer waarschijnlijk ja.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:52 schreef Ghazi het volgende:
Waarschijnlijk is Jezus wel gekruisigd, maar men nam aan dat hij dood was. In werkelijk was hij bewusteloos. Vervolgens trok hij naar Kashmir om aldaar te prediken, waar hij omstreeks het jaar 80 een natuurlijke dood stierf. In Kashmir is er een graftombe met de naam Jezus aanwezig.
Op deze site lees ik:quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Bewusteloos raken van een kruisiging en gewoon weer doorleven, zeer waarschijnlijk ja.![]()
Neem eens een kijkje in deze topic. Op de eerste pagina behandel ik deze theorie vrij uitvoerig.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat is volgens jou in de Islam de meest gangbare visie op Jezus zijn dood en kruisiging?
Ik vind het maar moelijk om er hoogte van te krijgen wat moslims echt geloven.
quote:157. En om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward, en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel, zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet,
158. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich en Allah is Almachtig, Alwijs.
En nochtans gaan we niet kunnen ontkennen dat het kristendom tijdens de Franse revolutie werd vervangen door de "Cultus van het Hoogste Wezen", en achteraf vervangen door de "Cultus van de Rede", welke ronduit athëistisch was. Het athëisme was dus wel het antwoord van de anti-kristelijke beweging in het revolutionaire Frankrijk van weleer. De Bolsjevieken waren ook anti-religieus, zeer anti-kristelijk, en ronduit athëistisch. Kan je dat dan weerleggen?quote:Aangezien het Atheisme helemaal geen beweging is heeft het ook geen wortels.
Ik zal je gelijk geven, als je eerst de historische argumenten weerlegt.quote:Geef nou maar toe dat je het hele concept niet begrijpt.
Lijkt me nou niet echt een betrouwbare site als je ook de andere onderwerpen bekijkt, maar goed.quote:
Komt niet overeen met de huidige staat van tekstkritiek. De meeste tekstcritici zijn ervan overtuigd dat de bijbel die we vandaag de dag hebben (bijv. de NVB) dichterbij de originele schrijfsels komt dan ooit.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
Onderzoekers die het leven van Jezus in Kashmir ondersteunen, claimen vaak dat een kritische lezing van het Nieuwe Testament nodig is om latere aanpassingen van de tekst te ontdekken en een zeker patroon in deze aanpassingen te ontdekken. Zij geloven vaak dat de tekst in de vroege eeuwen van het Christendom aangepast is om haar beter overeen te laten komen met de versie van het Christendom welke de apostel Paulus in Rome onderwees, en om deze versie van het Christendom meer populair onder de lokale Romeinen te maken.
Ach ja, tekenend. De oudste betrouwbare documenten met achterdocht en scepsis benaderen maar latere en minder betrouwbare schriften wel gewoon bij je onderzoek betrekken.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
Deze onderzoekers gaan bij dit onderzoek uit van de mogelijkheid dat Jezus de kruisiging overleefd zou kunnen hebben, en onderzoeken het Nieuwe Testament op onlogische of onwaarschijnlijke vertellingen, en betrekken hierbij de redenen die de vroege Romeins-katholieke Kerk gehad kan hebben om bepaalde stukken uit de teksten te verwijderen of aan te passen, of de gehele tekst als heretisch te verklaren. De geschriften uit de Nag Hammadi bibliotheek en de Dode Zee rollen worden ook vaak in het onderzoek betrokken.
Deze teksten?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
Wanneer deze onderzoekers het Nieuwe Testament op deze kritische manier bekijken, zijn zij van mening dat er voldoende grond bestaat voor het maken van de hypothese dat Jezus Christus niet dood was toen hij van het kruis werd gehaald.
Aha. En door dat bedwelmende doekje heeft hij opeens bovennatuurlijke kracht gehad om een onmenselijk vreselijke en afschuwelijke executie als een kruisiging te overleven?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
Zij stellen dat hij wellicht bewusteloos werd door het beademen van de bedwelmende lucht van een doekje wat hem door zijn volgelingen werd aangereikt.
Dat laatste ligt er maar net aan hoe erg de gekruisigde eraan toe is. Als de gekruisigde, zoals Jezus, van te voren al uitgebreid gemarteld is, een houten balk niet meer kan dragen en flauwvalt onderweg naar Golgotha, dan kan het snel gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
Dit verklaart volgens deze onderzoekers waarom Jezus al na zes uur op het kruis voor dood werd verklaard, terwijl het sterven van een kruisdood (volgens onderzoek) normaliter enkele dagen in beslag neemt.
De meeste wetenschappers zien het volgens mij nog steeds als een Middeleeuwse vervalsing.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
In dit verband wordt ook vaak de Lijkwade van Turijn in het verhaal betrokken. Op de Lijkwade zijn sporen te vinden van bloed uit de wonden van Jezus. Een dood lichaam heeft geen hartslag en zou daardoor niet zoveel bloed verliezen als uit de Lijkwade opgemaakt kan worden. Verlmeld dient te worden dat de lijkwade op basis van sommige wetenschappelijke onderzoeken als een vervalsing beschouwd wordt, terwijl andere wetenschappelijke onderzoeken erop wijzen dat de Lijkwade echt zou kunnen zijn.
Een complottheorie die door alle, zowel christelijke, anti-christeleijke, Romeinse als Joodse bronnen, wordt tegengesproken.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:00 schreef Ghazi het volgende:
De onderzoekers die de theorie van het leven van Jezus in Kashmir ondersteunen, stellen dat diverse Romeinse bevelhebbers (zoals Pontus Pilatus) en soldaten door rijke volgelingen van Jezus (zoals Jozef van Arimathea) omgekocht kunnen zijn om toestemming te geven om Jezus snel na zijn (veronderstelde) dood van het kruis te halen, en te laten herstellen van zijn wonden in een nabijgelegen graf.
En waarom gaan de Joden daar dan niet mee akkoord?quote:Fout. Wij bidden uitsluitend tot JHWH (Vader, Zoon en Heilige Geest)
De Romeinen hadden toch niet in alles ongelijk? Ik vind bijvoorbeeld bepaalde van hun oude aquaducten bijzonder mooi.quote:Tof telkens die karikaturen die je schetst, komt de discussie zeer ten goede. Weet je wie ook christenen beschuldigden van kannibalisme? Keizer Nero en andere Romeinse hooggeplaatsten...
De eerste christenen 'die ermee akkoord gingen' waren ALLEMAAL joden. En nog steeds zijn er joden die ermee akkoord gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:29 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
En waarom gaan de Joden daar dan niet mee akkoord?
Ja, ik vind het ook knap hoe Nazi-Duitsland zo snel een grote industrie uit de grond stampte. Wat is je punt precies?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:29 schreef ivoorkust het volgende:
De Romeinen hadden toch niet in alles ongelijk? Ik vind bijvoorbeeld bepaalde van hun oude aquaducten bijzonder mooi.
Natuurlijk, het resultaat van bijzonder onderwijs.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:32 schreef koningdavid het volgende:
Geloof je nou echt dat christenen kannibalen zijn of waren?
Neen, want zo zit het ritueel niet in mekaar. De man, waarvan de kristenen het vlees opeten, is immers maar een houten afbeelding. Het is dus slechts een kannibalistische symboliek. Ik vind dat niet goed, hoor. Je zou evengoed op symbolische wijze een moord kunnen plegen. Ik zou aan zulk ritueel echt niet meedoen, want ik heb daar persoonlijk bezwaar tegen.quote:Geloof je nou echt dat christenen kannibalen zijn of waren?
Atheïsme: niet-theïstisch oftewel ongelovig.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:24 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
En nochtans gaan we niet kunnen ontkennen dat het kristendom tijdens de Franse revolutie werd vervangen door de "Cultus van het Hoogste Wezen", en achteraf vervangen door de "Cultus van de Rede", welke ronduit athëistisch was. Het athëisme was dus wel het antwoord van de anti-kristelijke beweging in het revolutionaire Frankrijk van weleer. De Bolsjevieken waren ook anti-religieus, zeer anti-kristelijk, en ronduit athëistisch. Kan je dat dan weerleggen?
[..]
Ik zal je gelijk geven, als je eerst de historische argumenten weerlegt.
Het probleem daarvan is dat de conversatie dan een scheldtirade gaat worden, en dat ze ons dan gewoon van het forum afgooien.quote:Wat zijn dit toch voor grappen? Wil je dat ik 'pedo-grapjes' over Mohammed ga maken ofzo?
Ja, dat klopt wel. Misschien kan je dan toch beter niet proberen van met mijn voeten te rammelen, want ja ...quote:Die ivoorkust kerel komt me een beetje eng over eigenlijk
Ook al waar.quote:...heeft een erg beperkte blik van deze wereld ingegoten door zijn geloof...
Inderdaad. Een terechte opmerking.quote:...krijg er echt de kriebels van...
Dit soort fundi-gelul blijft staan terwijl mijn reactie van gelijk niveau geedit wordt? Selective enforcement? Nogmaals dan maar: ivoorkust en zijn opvattingen zoals hij deze hier post spiegelt de gemiddelde moslim in Nederland af, met als verschil dat ivoorkust zijn uitkering daadwerkelijk nuttig gebruikt heeft, namelijk door een woordenboek aan te schaffen om zo zijn gebazel iets interessanter te doen lijken. Nederlands hoop rust op Wilders.quote:
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 10:29 schreef Tsicsaf het volgende:
[..]
Dit soort fundi-gelul blijft staan terwijl mijn reactie van gelijk niveau geedit wordt? Selective enforcement? Nogmaals dan maar: ivoorkust en zijn opvattingen zoals hij deze hier post spiegelt de gemiddelde moslim in Nederland af, met als verschil dat ivoorkust zijn uitkering daadwerkelijk nuttig gebruikt heeft, namelijk door een woordenboek aan te schaffen om zo zijn gebazel iets interessanter te doen lijken. Nederlands hoop rust op Wilders.
Wat een slap, wollig geouwehoer allemaal.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 05:20 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Het probleem daarvan is dat de conversatie dan een scheldtirade gaat worden, en dat ze ons dan gewoon van het forum afgooien.
Correctie. Dan gooien ze mij vooral van het forum af, want dan krijgen we weer een traditioneel geval van "selective enforcement". Iedereen doet het, maar wanneer zwarte Amerikaan het ook doet, dan wordt er streng opgetreden, hoor!
Vandaar dat ik zulke situatie voorlopig nog wat uit de weg ga.
Ik heb immers nog steeds niet de sleutels van het plaatselijke nucleaire arsenaal kunnen kraken -- dat algoritme moet immers nog een minstens paar weken lopen -- waardoor ik nog steeds niet ben kunnen beginnen aan de herprogrammering van de kernkopdoelwitlocalisatoren, die ervoor moeten zorgen dat het juiste vliegtuig in de juiste toren terecht komt, zoals de berekeningen dat precies voorzien.
Ik ben die berekeningen trouwens nog verder aan het hertesten. Het betreft immers eens zeer realistisch simulatiespelletje dat je zelf ook op je eigen Nintendo kan spelen. Je begrijpt ook wel dat die zaken wat tijd vergen. Ik ga dat trouwens allemaal moeten doorgeven aan iemand die graag op die knoppen duwt, want je begrijpt wel, dat ik enkel de theoretische modellen opzet. Mijn eigen rol houdt op wanneer ik die spullen ter download aan het ruime publiek ter beschikking heb gesteld.
Tja. Waar een wil is, is een weg. Aldus, twijfel ik er niet aan, dat we dat vervelend systeem dat ons voortdurend lastig valt binnen afzienbare tijd zullen ontmanteld hebben, en dat het dan eindelijk onze beurt gaat zijn om aan "selective enforcement" te doen.
Wat betreft die opmerkingen over profeet Mohammed, kunnen we dat allemaal op dit forum niet omstandig bespreken. We hebben daar een niet-gemodereerd forum voor nodig; en jij kan dan natuurlijk ook best beschikken over de stalen zenuwen, die noodzakelijk zijn, om opeenvolgende golven van persoonlijk geviseerde scheldtermen te ondergaan. Er bestaat geen ergere belediging dan het soort van losse opmerkingen die de seksuele gewoontes van bepaalde vrouwen omstandig bekarakteriseren en over het grote publiek uitsmeren.
Zoals ik reeds heb aangegeven: uitstel is geen afstel.
Dit, terwijl de informatie over het precieze ogenblik en de precieze plaats van de strafexpeditie uiteraard tot het laatste moment wordt ingehouden. Dan kan de tegenstander alweer beginnen zeuren en zijn beklag doen over zijn stelling dat men hem ook de rechterwang had moeten aanbieden.
Ik vind die beschuldiging een beetje belachelijk. Echt waar.quote:ivoorkust denkt op het moment dat hij GOd ként en voor hem mag oordelen en veroordelen, dat hij de wijsheid in pacht heeft (de wijsheid die eigenlijk God toebehoort)...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |