Donald Duck meestgelezen onder studentenquote:Het stripblad Donald Duck is het meest gelezen blad onder Nederlandse studenten. Dat blijkt vandaag uit het Nationaal Studentenonderzoek onder 1775 hbo'ers en WO'ers.
Een op de tien studenten leest het vrolijke weekblad. Daarnaast kijkt een student ongeveer drie uur per dag televisie en brengt dagelijks 5,5 uur door op internet.
Marketingbureau StudentServices vroeg de studenten ook naar hun financiële situatie. Ruim 71 procent van de ondervraagden zei nooit rood te staan, 64 procent studeert zonder lening en 29 procent heeft een lening bij de Informatie Beheergroep. Slechts 3 procent leent bij zijn of haar ouders.
Ik ga er gewoon vanuit dat die 5,5 uur per dag studie is via de PCquote:Daarnaast kijkt een student ongeveer drie uur per dag televisie en brengt dagelijks 5,5 uur door op internet.
8 uur internet, en een half uurtje tv per dagquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:33 schreef Houtspeer het volgende:
Voorspelbare reacties.
Studenten zitten gemiddeld dus meer dan 8 uur tv te kijken of te internetten.
Dat verbaast me
Of hartklachten heeft en aan de kalmeringstabletten zitquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:38 schreef Koploperkopper het volgende:
Donald Duck was leuk, maar na tientallen jaren dat 'em nooit iets goed overkomt heb ik er dan toch echt genoeg van. Dat die arme eend nog niet compleet manisch depressief is joh.
Ik heb mijn verwachtingspatroon jaren geleden al bijgesteld hoorquote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:33 schreef Houtspeer het volgende:
Voorspelbare reacties.
Studenten zitten gemiddeld dus meer dan 8 uur tv te kijken en te internetten.
Dat verbaast me
waarom ga jij daarvan uit .. is de verdeling van pakweg 8 uur werken, 8 uur leven en 8 uur slapen alleen maar weg gelegd voor mensen die een CAO hebben afgesloten ? Een student mag gerust 8 uur op school zitten, daarnaast moet die nog 5,5 uur blokken op de PC en als die dan ook nog 3 uur TV wil kijken gaat dat maar af van de tijd waarin die eigenlijk zou moeten slapen omdat dat beter is voor de gezondheid en het concentratievermogen ?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:01 schreef paddy het volgende:
Ik ga er gewoon vanuit dat die 5,5 uur per dag studie is via de PCEn uiteraard is er nog tijd vrij voor het nuttigen van de nodige drankjes en feestvieren en uiteraard niet te vergeten.... de broodnodige slaap.
![]()
Maar nu de belangrijkste vraag; hoeveel uur per dag heeft een student college...oftewel...is aanwezig op college. Is het misschien een idee om daar een studentenonderzoek voor op poten te zetten?![]()
Joh! zie de IP van het berichtquote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:12 schreef moussie het volgende:
[..]
waarom ga jij daarvan uit .. is de verdeling van pakweg 8 uur werken, 8 uur leven en 8 uur slapen alleen maar weg gelegd voor mensen die een CAO hebben afgesloten ? Een student mag gerust 8 uur op school zitten, daarnaast moet die nog 5,5 uur blokken op de PC en als die dan ook nog 3 uur TV wil kijken gaat dat maar af van de tijd waarin die eigenlijk zou moeten slapen omdat dat beter is voor de gezondheid en het concentratievermogen ?
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:33 schreef GBA het volgende:
In dat onderzoek zijn HBO-scholieren ook onder 'studenten' gerekend. Logisch dat je dan een vertekend beeld krijgt.
Tja, je hebt ze er tussen zitten die er bij wijze van spreken slapende doorheen rollen, maar dat is niet iets wat iedereen zich kan veroorloven ..quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:38 schreef paddy het volgende:
[..]
Joh! zie de IP van het bericht(de smiley's enz)
Ik stak eigenlijk de draak met mijn lieve kennissen hier...studenten die....veel slapen ...veel feesten en heeeel weinig op college zitten en toch doorgaan....Waarvan er één zelfs bijna nooit op college's komt en maar een management opleiding gaat volgen omdat hij zichzelf te jong vond om al voor rechter te spelen. 22-jarige. enz.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of hoeveel uren studenten werkelijk op college zitten (gemiddeld) per dag. Hoeveel ze werken en hoeveel uur ze per week besteden aan uitgaan. Die groep studenten die ik ken...zitten niet zoveel op college, maar hebben ook geen moppers nodig, want die halen hun studie slapend ..zeg maar
Het was niet zo slecht bedoeld als dat jij dacht dat ik het bedoelde hoorDit nieuwsbericht kon ik niet laten liggen.
Uiteraard is daar niets mis mee wanneer ze er genoeg aan hebben. Je mag tegenwoordig toch niet meer eindeloos over je studie doenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:00 schreef moussie het volgende:
[..]
maar als gemiddelde is er toch niets mis met die 8 uurs verdeling, pakweg hetzelfde als bij een werkende ?
Waardoor bent u cum-laude geslaagd...welke leerstof heeft u het beste geabsorbeerd?......Antwoord afgestudeerde; door het lezen van de DDquote:Voor de rest mag ik toch hopen dat ze nog meer lezen dan de DD
Moet je voorstellen wat lageropgeleiden als jij dan lezen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:33 schreef JohnDope het volgende:
Zo zie je maar weer, "hoogopgeleid" komt heel interessant over, maar over het algemeen zijn het dus gewoon paupers van het Donald Duck niveau
Ik wilde vandaag toevallig gaan beginnen aan "SAS-Fitness" dat is geschreven door een engelse SAS veteraan (en nog een beter boek waarvan ik de titel voor mij zelf hou, ik ga natuurlijk niet alles verklappenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:36 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Moet je voorstellen wat lageropgeleiden als jij dan lezen.
Zelfontplooiing en persoonlijke ontwikkeling is waar het bij een universitaire opleiding om draait, en tussendoor moet je dan nog even een minimumniveau aan vakinhoudelijke kennis op doen. Dat werkte prima toen er nog een cultuur was waarin o.a. het lezen van boeken die wat voorstellen en secundaire literatuur de norm was.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:47 schreef Scaurus het volgende:
Dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Studenten lezen steeds minder, hebben daarom ook minder kennis van de wereld om hun heen. M.i. is dit niet zozeer te wijten aan de opkomst van internet, eerder ligt de schuld bij het onderwijs, die leerlingen van gedegen kennis afhoudt omdat 'zelfontplooiing' en 'persoonlijke ontwikkeling' de boventoon voert.
Het is toch heel normaal om af en toe even je hersenen te legen met iets waar je even niet over hoeft na te denken? Voor de één is dat een DD en voor de ander een uur lang naar het kabbelend water in een slootje te kijken. En weer anderen gaan vrijwilligerswerk doen om bijvoorbeeld hun EQ weer eens wat op te vijzelen. Met ouderen een uitstapje maken (voorbeeld)quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zelfontplooiing en persoonlijke ontwikkeling is waar het bij een universitaire opleiding om draait, en tussendoor moet je dan nog even een minimumniveau aan vakinhoudelijke kennis op doen. Dat werkte prima toen er nog een cultuur was waarin o.a. het lezen van boeken die wat voorstellen en secundaire literatuur de norm was.
Door steeds verdere niveaudaling en steeds grotere aantallen studenten is er een cultuur ontstaan waarin weet ik niet, begrijp ik niet, ken ik niet, wordt niet gevraagd op het tentamen en interesseert me niet de norm zijn geworden. En daarin is het dus kennelijk wel normaal om de Donald Duck te lezen.
Ik gun iedereen zijn afwijkingen, maar als je als student de DD leest en je studiegenoten lezen hem ook, zou ik me afvragen wat je op de universiteit doet.
En de ander ontspant met een goed boek ipv de DD.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:59 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is toch heel normaal om af en toe even je hersenen te legen met iets waar je even niet over hoeft na te denken? Voor de één is dat een DD en voor de ander een uur lang naar het kabbelend water in een slootje te kijken.
EQ "dat heb je of dat heb je niet". Als je vrijwilligers werk gaat doen, dan maak je je geweten misschien schoon, maar dat heeft niks met het opvijzelen van je EQ te maken.quote:En weer een anderen gaan vrijwilligerswerk doen om bijvoorbeeld hun EQ weer eens wat op te vijzelen. Met ouderen een uitstapje maken (voorbeeld)
Zelfontplooiing kan heel erg ontspannen zijn.quote:Dus ook tijdens het ontspannen of leeghalen van je hoofd moet het leerzaam en productief voor je hersenen zijn?
Mag hoor. Maar ik las een verwijtquote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En de ander ontspant met een goed boek ipv de DD.
Ja, denk dat ik hier daar eerder een minder politiek antwoord op zal krijgen dan daarquote:Pffff gaat dat lekker even op het binnenhof vragen
Ter ontspanning is de Donald Duck zeker geschikt. Zorgelijk wordt het echter als de Donald Duck het meest gelezen blad onder studenten blijkt te zijn. Van een student mag je toch wel verwachten dat hij of zij de KIJK of HP/De Tijd (om maar wat voorbeelden te noemen) leest en doorgaans de hoge cultuur boven de lage cultuur prefereert.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:59 schreef paddy het volgende:
Het is toch heel normaal om af en toe even je hersenen te legen met iets waar je even niet over hoeft na te denken? Voor de één is dat een DD en voor de ander een uur lang naar het kabbelend water in een slootje te kijken. En weer anderen gaan vrijwilligerswerk doen om bijvoorbeeld hun EQ weer eens wat op te vijzelen. Met ouderen een uitstapje maken (voorbeeld)
Een dwaze poging de menselijke socialiteit en emotie te vangen in getallen.quote:Hoe denk jij dan over EQ?
mwah, het was bij mij wel een behoorlijke steun bij het leren van de Nederlandse taal destijds, dus wat mij betreft valt het wel onder 'educatieve middelen'quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:23 schreef paddy het volgende:
Waardoor bent u cum-laude geslaagd...welke leerstof heeft u het beste geabsorbeerd?......Antwoord afgestudeerde; door het lezen van de DD
Nah, denk het ook niet hoor
Dit lijkt een voor de hand liggend en logische denkwijze / opvatting.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:59 schreef paddy het volgende:
[quote]Het is toch heel normaal om af en toe even je hersenen te legen met iets waar je even niet over hoeft na te denken?
Mediteren is zelf je hersen activiteit analyseren/(bij-)sturen enz. Lezen is denken met andersmans hersenen.quote:Voor de één is dat een DD en voor de ander een uur lang naar het kabbelend water in een slootje te kijken.
Van die ouderen kan je kennis op doen, of zien hoe het niet moet. Wie de DD leest, gooit ahw tijd weg, of evolueert niet verder, blijft steken net als een ander die toen hij/zij bijv. 10 was en wel de DD opgaf.quote:En weer anderen gaan vrijwilligerswerk doen om bijvoorbeeld hun EQ weer eens wat op te vijzelen. Met ouderen een uitstapje maken (voorbeeld)
De DD is geen 'leer' het is een monumentaal stukje zichzelf herhalend jeugdsentiment.quote:Dus ook tijdens het ontspannen of leeghalen van je hoofd moet het leerzaam en productief voor je hersenen zijn? Hoe denk jij dan over EQ?
Ja, de NRC of zo. Ik vind het niet normaal dat een jonge academicus zich vermaakt met kinderlectuur. Het lijkt mij normaal dat je ook in ontspanning een hoger niveau zult willen wanneer je jezelf al in enige mate hebt ontplooid. Dat lijkt mij iets wat vanzelf gaat, en daarom zie ik het als een symptoom van het niveau van zelfontplooiing.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:59 schreef paddy het volgende:
Het is toch heel normaal om af en toe even je hersenen te legen met iets waar je even niet over hoeft na te denken?
Mensen lezen minder boeken, maar ze lezen niet minder. Alleen van andere bronnen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:47 schreef Scaurus het volgende:
Dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Studenten lezen steeds minder, hebben daarom ook minder kennis van de wereld om hun heen. M.i. is dit niet zozeer te wijten aan de opkomst van internet, eerder ligt de schuld bij het onderwijs, die leerlingen van gedegen kennis afhoudt omdat 'zelfontplooiing' en 'persoonlijke ontwikkeling' de boventoon voert.
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:25 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Mensen lezen minder boeken, maar ze lezen niet minder. Alleen van andere bronnen.
DD is trouwens perfect toiletmateriaal. De verhalen zijn dusdanig kort en simpel dat het bij elke grote beurt past, ongeacht de concentratie die je moet opbrengen om je beurt tot een goed einde te brengen.
Lijkt me wel een onderzoek waard![]()
Inferieure bronnen. Van de Donald Duck leer je niets. Van literatuur wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:25 schreef athlonkmf het volgende:
Mensen lezen minder boeken, maar ze lezen niet minder. Alleen van andere bronnen.
nog steeds geen enkel benul wat ik van de boekenlijst had moeten leren.... Behalve dat NL schrijvers geobsedeerd zijn over sex, drugs en het een wonder is dat ze nog geen zelfmoord hebben gepleegd.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Inferieure bronnen. Van de Donald Duck leer je niets. Van literatuur wel.
De Donald Duck vervangt dan ook niet de boeken, dat doen TV en internet. Internet kan een prima vervanger zijn. Science en Nature lees ik bijvoorbeeld gewoon online. Dat biedt ook nog eens het voordeel dat geciteerde artikelen met één muisklik op te vragen zijn.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zeer zorgwekkend omdat..?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:47 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb er totaal geen problemen mee dat mensen een moment van 'niet leerzaam bezig zijn'' hebben, dus ook niet met het lezen van de DD. Vreemd dat je daarom meteen over een student wil oordelen als in dan ben je een studie niet waard, maar wil het eigenlijk over het andere punt hebben.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:17 schreef fokthesystem het volgende:
Van die ouderen kan je kennis op doen, of zien hoe het niet moet.
[..]
De DD is geen 'leer' het is een monumentaal stukje zichzelf herhalend jeugdsentiment.
En dan vooral het dikgedrukte. Hoe bedoel je die?quote:Van die ouderen kan je kennis op doen, of zien hoe het niet moet
Wie leest, verheft zijn geest. Literatuur vormt ons denken en doet ons over de grenzen van onze eigen wereld kijken. Aan de hand van grote 'zielvorsers' als Shakespeare en Tolstoy leren wij niet alleen gevoelens als jaloezie beter kennen, ook leren wij het een plaats te geven in onze eigen geest. Zo leren wij meeleven met de tragische Anna Karenina, ervaren het lijden van Elie Wiesel.quote:
Hoeveel meer Nederlanders lazen 30 jaar geleden nou daadwerkelijk Shakespeare en Tolstoy? Ik denk dat dit behoorlijk tegenvalt.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:38 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wie leest, verheft zijn geest. Literatuur vormt ons denken en doet ons over de grenzen van onze eigen wereld kijken. Aan de hand van grote 'zielvorsers' als Shakespeare en Tolstoy leren wij niet alleen gevoelens als jaloezie beter kennen, ook leren wij het een plaats te geven in onze eigen geest. Zo leren wij meeleven met de tragische Anna Karenina, ervaren het lijden van Elie Wiesel.
Ik denk dat de cultuur op universiteiten om dat soort dingen en andere dingen te lezen wel een stuk minder is geworden. Ik denk dat het hele idee van zelfontplooiing en dat dat enige inspanning mag kosten wat m.i. de universitaire opleiding heeft gemaakt tot iets waar we respect voor hebben nogal weggesleten is.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:52 schreef Monolith het volgende:
Hoeveel meer Nederlanders lazen 30 jaar geleden nou daadwerkelijk Shakespeare en Tolstoy? Ik denk dat dit behoorlijk tegenvalt.
Dat zou kunnen, maar dat hangt ook samen met het feit dat er tegenwoordig veel meer mensen een universitaire opleiding volgen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat de cultuur op universiteiten om dat soort dingen en andere dingen te lezen wel een stuk minder is geworden. Ik denk dat het hele idee van zelfontplooiing en dat dat enige inspanning mag kosten wat m.i. de universitaire opleiding heeft gemaakt tot iets waar we respect voor hebben nogal weggesleten is.
Een van mijn Engels leraren op de middelbare school gaf leerlingen wat literatuur betreft de keus tussen Shakespeare en Winnie de Poeh.quote:Dat vertaalt zich ook in wat je op de plee leest. Als je je ontwikkelt is kinderlectuur toch op een gegeven moment niet interessant meer? Op Nijntje raak je toch ook uitgekeken op een bepaalde leeftijd? Kabouter Plop voldoet toch ook niet meer als plat vermaak? Als je op je twintigse de Donald Duck nog leuk vindt lijkt mij de enige logische verklaring dat je 10 jaar zo goed als stil hebt gestaan in je intellectuele ontwikkeling.
Ja, maar het halen van tentamens heeft nooit erg veel voorgesteld, het is nog makkelijker geworden, maar het is de cultuur erom heen die er echt wat van maakte. Daarom is dat wel degelijk zorgelijk.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar dat hangt ook samen met het feit dat er tegenwoordig veel meer mensen een universitaire opleiding volgen.
En zie wat er van dat soort onderwijs komt...quote:Een van mijn Engels leraren op de middelbare school gaf leerlingen wat literatuur betreft de keus tussen Shakespeare en Winnie de Poeh.
Ten eerste is de KIJK voor middelbare scholieren, de Zo ZiT Dat voor basisschoolquote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:06 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ter ontspanning is de Donald Duck zeker geschikt. Zorgelijk wordt het echter als de Donald Duck het meest gelezen blad onder studenten blijkt te zijn. Van een student mag je toch wel verwachten dat hij of zij de KIJK of HP/De Tijd (om maar wat voorbeelden te noemen) leest en doorgaans de hoge cultuur boven de lage cultuur prefereert.
[..]
Een dwaze poging de menselijke socialiteit en emotie te vangen in getallen.
Sorry hoor maar als ik de waarde in moet schatten van 2 uur lezen of 2 uur discussieren met gelijke peers over een internet (usenet, school intranet, science forum of zelfs Fok!) of twee uur oud engelse verhalen over dode koningen dan denk ik toch echt dat het eerste je meer kennis geeft, meer discussieertechnieken leert en meer sociale interactie geeft.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:38 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wie leest, verheft zijn geest. Literatuur vormt ons denken en doet ons over de grenzen van onze eigen wereld kijken. Aan de hand van grote 'zielvorsers' als Shakespeare en Tolstoy leren wij niet alleen gevoelens als jaloezie beter kennen, ook leren wij het een plaats te geven in onze eigen geest. Zo leren wij meeleven met de tragische Anna Karenina, ervaren het lijden van Elie Wiesel.
Jij hebt geen technische studie gevolgd gok ik?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar het halen van tentamens heeft nooit erg veel voorgesteld, het is nog makkelijker geworden, maar het is de cultuur erom heen die er echt wat van maakte. Daarom is dat wel degelijk zorgelijk.
De man sprak iets van 15 talen en zou je grondig de les lezen over de literaire kwaliteiten van A.A. Milne.quote:En zie wat er van dat soort onderwijs komt...
Ik moet wel toegeven dat ik het vermoeden heb dat als je voldoende leesstof had verwerkt, je een duidelijker zinsopbouw kon hebben...quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:01 schreef Xith het volgende:
[..]
Sorry hoor maar als ik de waarde in moet schatten van 2 uur lezen of 2 uur discussieren met gelijke peers over een internet (usenet, school intranet, science forum of zelfs Fok!) of twee uur oud engelse verhalen over dode koningen dan denk ik toch echt dat het eerste je meer kennis geeft, meer discussieertechnieken leert en meer sociale interactie geeft.
Geen slechte keuzequote:
Yep dat geloof ik ook, dat het lezen (complexere) boeken je meer taal- en grammatica kennis geeft. En ik ben dan ook schuldig aan datgene waar je het over hebt, maarja, je moet toch ergens je prioriteiten leggen he.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:08 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik moet wel toegeven dat ik het vermoeden heb dat als je voldoende leesstof had verwerkt, je een duidelijker zinsopbouw kon hebben...
Discussiëren op het internet is leuk, maar wijs wordt je niet ervan. Hoe je het ook wendt of keert, discussies als op Fok blijven toch altijd op een vrij laag niveau. Ze halen nooit de complexiteit van de discussies die je met een filosofisch werk voert.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:01 schreef Xith het volgende:
Sorry hoor maar als ik de waarde in moet schatten van 2 uur lezen of 2 uur discussieren met gelijke peers over een internet (usenet, school intranet, science forum of zelfs Fok!) of twee uur oud engelse verhalen over dode koningen dan denk ik toch echt dat het eerste je meer kennis geeft, meer discussieertechnieken leert en meer sociale interactie geeft.
Nee, maar vrienden van me wel en ik heb begrepen dat daar hetzelfde voor op gaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:04 schreef Monolith het volgende:
Jij hebt geen technische studie gevolgd gok ik?
Ik heb het meer gehoord. Het zal allemaal wel, maar als je een ontwikkeling doormaakt dan vind je bepaalde dingen niet leuk meer die je in een vroeger stadium wel leuk vond. Dan zijn er werken waar meer diepte in blijkt te zitten en dan kun je die in een later stadium van je ontwikkeling alsnog ontdekken. Maar Donald Duck valt niet in die categorie.quote:De man sprak iets van 15 talen en zou je grondig de les lezen over de literaire kwaliteiten van A.A. Milne.
Op Fok! misschien niet, op een site als talkrational weer wel, maar daar ligt het niveau ook net iets hoger.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:19 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Discussiëren op het internet is leuk, maar wijs wordt je niet ervan. Hoe je het ook wendt of keert, discussies als op Fok blijven toch altijd op een vrij laag niveau. Ze halen nooit de complexiteit van de discussies die je met een filosofisch werk voert.
Van Donald Duck, Asterix & Obelix, Lucky Luke en andere strips kun je juist heel veel leren. Ik weet zo vaak leuke feitjes etc. en als ik er dan over nadenk realiseer ik me dat ze best vaak uit strips komen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:05 schreef Scaurus het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:33 schreef GBA het volgende:
In dat onderzoek zijn HBO-scholieren ook onder 'studenten' gerekend. Logisch dat je dan een vertekend beeld krijgt.
quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:13 schreef Dunckie het volgende:
Van Donald Duck, Asterix & Obelix, Lucky Luke en andere strips kun je juist heel veel leren. Ik weet zo vaak leuke feitjes etc. en als ik er dan over nadenk realiseer ik me dat ze best vaak uit strips komen.
En dan vier je je 11e verjaardag en ga je je orienteren op boeken met nog meer inhoud.quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:13 schreef Dunckie het volgende:
Van Donald Duck, Asterix & Obelix, Lucky Luke en andere strips kun je juist heel veel leren. Ik weet zo vaak leuke feitjes etc. en als ik er dan over nadenk realiseer ik me dat ze best vaak uit strips komen.
Moet jij niet wat van je razend interessante literatuur gaan lezen i.p.v. je tijd te verdoen op internet? Als je nog lang blijft posten wordt je nog dom!quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
![]()
Jij baseert zeker ook je stem bij de verkiezingen op cartoons?
En wie ben jij dan wel? De kloon van Scaurus of zijn gefrustreerde kleine broertje?quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dan vier je je 11e verjaardag en ga je je orienteren op boeken met nog meer inhoud.
Doe ermee wat je wilt, ik zeg je dat je er best veel uit kunt halen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:21 schreef Scaurus het volgende:
[..]
![]()
Lach er maar om. In al mijn boeken voor m'n economiestudie (en dan vooral op het gebied van micro-economie) is Dagobert Duck veruit de meest geciteerde stripfiguur.quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:21 schreef Scaurus het volgende:
![]()
quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:13 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ach ja, als er in de tijd van Nietzsche internet bestaan had, dan had hij misschien ook wel op een dergelijke manier gediscussieerd of geblogd. Een forum is natuurlijk niet te vergelijken met een boek. Een boek werkt over het algemeen een bepaald concept vrij diep uit, terwijl een forum bestaat uit losse topics die toch vaak wat beperkter van aard zijn. Het voordeel van een dergelijk medium is echter wel dat je direct kunt communiceren met (in het geval van TR) bijvoorbeeld Per Ahlberg of Richard Lenski, terwijl je bij een boek toch meer met vragen blijft zitten waarop je nooit antwoord zult krijgen van de auteur.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:14 schreef Scaurus het volgende:
Dan nog is het van lager niveau dan een goed boek. Wie Nietzsche leest, treedt in dialoog met een van de grootste en meest uitzonderlijke geesten uit de geschiedenis. Wie twee uur op Fok of talkrational zit, leest anderhalf uur onzin en hooguit een half uur redelijk goede posts. Toegegeven, internet is uitermate geschikt om actuele informatie over bijv. evolutionaire psychologie te verkrijgen en te bediscussiëren.
Wel, in al mijn jaren op verscheidene fora heb ik nooit een post gelezen die ook maar in de schaduw van een van Nietzsche's aforismen kan staan. Zelfs als 'een' Nietzsche zich zou voortbewegen op een forum, dan zou zijn stem niet gehoord worden omdat men op fora nou eenmaal niet de moeite neemt om lange en complexe teksten goed te lezen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 01:54 schreef Monolith het volgende:
Ach ja, als er in de tijd van Nietzsche internet bestaan had, dan had hij misschien ook wel op een dergelijke manier gediscussieerd of geblogd.
On the Origin of Species heeft mijn begrip van evolutie zeker verdiept. Spannend kan je het boek niet noemen, maar het is zeer informatief om, zeg, Darwin's observaties over kruisingen te lezen. M.i. is het voor een goed begrip van een idee als de evolutietheorie onontbeerlijk om het originele boek te lezen. Secundaire literatuur komt op de tweede plaats.quote:Overigens overschat je het lezen van bepaalde boeken ook nog wel wat. Zo zijn weliswaar de ideeen van mensen als Darwin en Newton behoorlijk invloedrijk geweest, maar het is niet bepaald aan te raden om On the origin of species (taalkundig wel een prachtig werk als je van de Victoriaanse stijl houdt) of Philosophiae naturalis principia mathematica te gaan lezen. Wat dat betreft kun je beter werk van een auteur lezen die dergelijke ideeen samenvat, contrasteert met andere recentere ideen, etcetera.
Ben ik het niet met je eens, ook al waren zijn gedachtes revolutionair en heeft hij het over het algemeen goed, z'n boek staat toch vol met ouderwetse ideeen en foute aannames. Iets wat niet vreemd is, want hij had geen toegang tot DNA en de wereld was in die tijd nog niet eens helemaal ontdekt. De tegenwoordige boeken nemen Darwin's positie als een startpunt en gaan daarvandaan verder de materie in.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:01 schreef Scaurus het volgende:
On the Origin of Species heeft mijn begrip van evolutie zeker verdiept. Spannend kan je het boek niet noemen, maar het is zeer informatief om, zeg, Darwin's observaties over kruisingen te lezen. M.i. is het voor een goed begrip van een idee als de evolutietheorie onontbeerlijk om het originele boek te lezen. Secundaire literatuur komt op de tweede plaats.
Misschien wel zijn twaalfjarige broertje, die het stadium van Donald Duck lezen al voorbij is.quote:Op woensdag 9 juli 2008 21:09 schreef Dunckie het volgende:
[..]
En wie ben jij dan wel? De kloon van Scaurus of zijn gefrustreerde kleine broertje?
On the origin of species geeft je deels een incorrect beeld. Het is interessant om te lezen hoe Darwin tot zijn ideeën kwam natuurlijk, maar voor een goed begrip en een wat meer up to date beeld van de stand van zaken kun je veel beter iets als Almost like a whale van Steve Jones lezen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:01 schreef Scaurus het volgende:
On the Origin of Species heeft mijn begrip van evolutie zeker verdiept. Spannend kan je het boek niet noemen, maar het is zeer informatief om, zeg, Darwin's observaties over kruisingen te lezen. M.i. is het voor een goed begrip van een idee als de evolutietheorie onontbeerlijk om het originele boek te lezen. Secundaire literatuur komt op de tweede plaats.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |