Ja en je kan ook een ware spraakwaterval zijn. Ik ken ook een aantal kinderen die heel vormelijk praten, totaal niet passend bij de leeftijd.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 18:02 schreef Maeghan het volgende:
Kan iemand me trouwens iets vertellen over taalontwikkeling bij kinderen met Asperger? Ik heb wel gelezen dat de taalontwikkeling bij kinderen met Asperger 'normaal' is itt andere vormen van autisme, maar kan het ook véél sneller zijn?
Bedoel je besluiteloosheid?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 18:02 schreef Maeghan het volgende:
Ik zie het ook niet zo, eigenlijk.
Ik heb trouwens The Complete Guide to Asperger's Syndrome besteld, die ga ik eerst eens lezen. Misschien dat ik dingen dan meer voor mezelf op een rijtje kan krijgen. Ik kan zelf ook niet goed inschatten wanneer ik nou 'moeite' heb met dingen. Bijvoorbeeld, ik hoor soms dat Aspergers moeite kunnen hebben met autorijden. Op zich kan ik dat prima, ook als het druk is. Een enkele keer zie ik wat over het hoofd, maar volgens mij heeft iedereen dat wel. Te veel prikkels? Moah, valt wel mee. Soms wel, dan voel ik me een beetje 'wollig' in m'n hoofd (met name als het erg druk is of als ik al geprikkeld ben), maar meestal niet zo. Maar wat ik dan wel weer heb, is dat ik nog steeds niet 'automatisch' rijd. Ik moet nog steeds nadenken over dingen. Dus niet dat ik een instructieboekje nodig heb om te bedenken dat ik moet schakelen, maar het is absoluut ook niet iets wat automatisch gaat. Ook denk ik dat het 'zwart-wit denken' een beetje lastig is soms. Bijvoorbeeld als iemand twee meter naast het zebrapad wil oversteken, dan weet ik niet of ik nou moet stoppen. Want aan de ene kant is het niet het zebrapad, maar aan de andere kant maakt het ook niet uit of ik nu stop of twee meter verder. Over het algemeen neig ik toch naar het eerste. Verder heb ik er op de fiets bijvoorbeeld een hekel aan als mensen me voorrang geven terwijl ik dat niet heb. Dat is 'onduidelijk', rij dan gewoon door, denk ik dan.
Maar zoals vandaag, op m'n werk, zat ik best goed in m'n vel. Ik ben de laatste twee, drie dagen wel erg vrolijk en dan gaat het allemaal best wel makkelijk. Dan kan ik makkelijk naar mensen lachen (en wat je ook zegt, als je er bij lacht kom je met veel meer weg dan wanneer je niet lacht, zoveel heb ik ook wel door!) en makkelijk grapjes maken en praten. Wel merk ik dat me daar meestal wel van bewust ben. Soms niet, maar ik werk inmiddels al 8 jaar in verschillende winkels, dus misschien is het ook niet gek dat ik het me inmiddels eigen heb gemaakt om zo te doen? Buiten mijn werk ben ik compleet anders. Ik merk nu ook dat ik best wel 'moe' ben, datzelfde wollige gevoel in m'n hoofd wat voor mij betekent dat ik toch even rustig achterover moet gaan zitten met een sterke bak thee. Even "me-time". Maar is dat raar? Heeft niet iedereen dat na 9 uur glimlachen en praten?
Het lijkt er op dat autisten, als ze beginnen, meestal heel goed spreken (dus geen spreekfouten of brabbeltaal, juiste zinsopbouw, etc.) Maar bij een deel van de groep duurt het vaak wel (behoorlijk) langer.quote:Soms als ik nadenk over de dingen die ik herken en dan met name dingen van vroeger, dan lijkt het net of ik het over iemand anders heb. Van de week heb ik het er met m'n vriend over gehad dat ik vond dat hij me vorige keer niet serieus nam en uitgelegd wat ik herkende en waarom ik dus dacht dat het misschien wel de moeite waard is om me te laten testen hierop. Dat ging eigenlijk best goed, maar hoe meer ik het erover had, hoe meer ik zoiets had van "nee joh, dat ben ik helemaal niet". Alsof het niets met mij te maken had.
Kan iemand me trouwens iets vertellen over taalontwikkeling bij kinderen met Asperger? Ik heb wel gelezen dat de taalontwikkeling bij kinderen met Asperger 'normaal' is itt andere vormen van autisme, maar kan het ook véél sneller zijn?
'Promiscue gedrag' geeft aandacht en aandacht is bevestiging. In die zin van dat je leuk bent, niets fout doet. Daarnaast is het een vrij makkelijk spel om te spelen. Je hoeft geen genie te zijn om te zien welke man je leuk vindt, dat zie ik ook altijd gelijk. En seks is helemaal makkelijk. Als ie omhoog gaat, dan wil die wel. Als ie niet omhoog gaat, dan wil die niet. Ook hoef je er verder helemaal geen emoties bij te hebben of dingen bij te zeggen en 'mag' bijna alles.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 18:58 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ja en je kan ook een ware spraakwaterval zijn. Ik ken ook een aantal kinderen die heel vormelijk praten, totaal niet passend bij de leeftijd.
MLI dat klinkt al heel anders inderdaad. Al kan ik je promiscue gedrag niet direct linken aan autisme en ook niet met het beeld van de happy slet die je op andere plaatsen van dit forum uitdraagt.
Nee, ik 'weet' het soms gewoon niet. Ik kan mezelf niet goed inschatten. Ik weet niet wat echt is en wat niet (aan mij), wat normaal is en wat niet (aan mij en in het algemeen). Soms weet ik ook niet wat ik wil. Soms weet ik niet wat ik 'moet' doen, wat er van me verwacht wordt, of wat anderen zouden doen, zoals dat zebrapadvoorbeeld (nou ja, ik weet wel wat de meeste mensen in Rotterdam zouden doen, maar dat is hetzelfde als wanneer iemand wél op het zebrapad oversteekt).quote:
ik geloof niet dat je werkelijk happy kunt zijn als je gevoel over jezelf volledig afhankelijk is van anderen. Promiscuiteit kan vele oorzaken hebben, sekuseel misbruik bijvoorbeeld, of het gebrek aan een vaderfiguur. Dat hoeft dus niet perse borderline te zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:19 schreef MLI het volgende:
De reden dat ik een happy slet ben, is dan ook dat ik veel aandacht krijg. Maar OK, even dat buiten beschouwing gelaten, ik blijf hopen dat ze gewoon zeggen dat ik apart ben straks. Het promiscue gedrag, dat past eerder bij borderline, maar daar herken ik verder eigenlijk niets in.
Het was meer een voorbeeld. Het is niet zo dat mijn gedrag totaal onaangepast is maar soms doe ik dingen die niet door de beugel kunnen. Daar ben ik mijzelf ook van bewust. Maar soms heb ik gewoon iemand nodig die mijn onaangepaste gedrag corrigeerd. Verder kan ik gewoon mijn verhaal kwijt bij een collega als ik dat wil.quote:[quote]Op donderdag 10 juli 2008 22:36 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik doe niet graag een post helemaal opknippen in quotes, nu dus even wel:
[..]
Misschien niet leuk om te vragen, maar laten ze je dat merken omdat jouw gedrag ongepast is of omdat ze je willen helpen?
[..]
Ja als ik zou willen dat zou ik met mijn ouders praten. Maar ik ben nog steeds boos op hun voor dingen die zij mij in het verleden hebben aangedaan. En ik heb nooit goed geleerd om over mij gevoels te praten van mijn ouders.quote:Je kan dus wel met hen over je problemen praten, alleen jij wilt het niet.
[..]
Hij die vriend van mij was een tijd de enige persoon waarbij ik mijn hart luchtte. Hij luisterde en maakte soms op- of aanmerkingen. Verder niks. Natuurlijk kan hij mijn problemen niet oplossen maar hij had bijvoorbeeld wel tips kunnen geven.quote:Kon hij je niet helpen of kon hij jou niet de hulp geven die jij wilde?
[..]
Dat had ik ook al bedacht dat het niet vanzelf gaat en dat het niet morgen is opgelost mijn problemen. Helaas heb ik nog een lange en moeilijke weg te gaan.quote:De clou is nu net dat anderen je wel kunnen helpen, maar jij bent de enige die wat kan veranderen.
Er is niet ergens een pilletje of cursus dat alles opeens goed maakt (was dat er maar...)
In de meeste gevallen is het een combinatie; meestal van cursussen en therapiën. Telkens kom je een klein stukje tegen waarvan je denkt dat het je kan helpen. Maar voor de rest heb je de vervolgcursus nodig, of een nieuw gesprek.
Het duurt dus gewoon lang.
[..]
Klopt.
[..]
Hoe zie dat iemand jouw leuk vindt? Want ik snap dat dus totaal niet. Tot mijn grootte frustratie.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:13 schreef Maeghan het volgende:
Je hoeft geen genie te zijn om te zien welke man je leuk vindt, dat zie ik ook altijd gelijk.
Ik kreeg vroeger heel veel negatieve bevestiging, vooral binnen het gezin heb ik dat altijd als afwijzingen ervaren. En zo ervaar ik dat nog steeds, die rolpatronen zijn niet zo sterk veranderd. Al moet ik zeggen dat ik het niet 'bewust' voel als afwijzing, maar tot die conclusie kom ik nu want ik ben duidelijk (succesvol want mijn zelfvertrouwen is wel erg toegenomen sinds mijn 22ste) aan het compenseren. Inderdaad, ik ben niet 'werkelijk' happy. Aan de andere kant, ik ben zeker niet ongelukkig en het is een manier van omgaan met.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:32 schreef Xennia het volgende:
[..]
ik geloof niet dat je werkelijk happy kunt zijn als je gevoel over jezelf volledig afhankelijk is van anderen. Promiscuiteit kan vele oorzaken hebben, sekuseel misbruik bijvoorbeeld, of het gebrek aan een vaderfiguur. Dat hoeft dus niet perse borderline te zijn.
Goede vraag. Ik weet het niet, een bepaalde blik. Maar dan bedoel ik puur "aangetrokken" en niet "leuk" als in verliefd of zo. Dat zie ik verder ook niet. De eerste keer dat ik met m'n vriend in bed lag wist ik ook niet of hij me leuk vond of alleen maar seks wou. Dat moet ik dan gewoon direct vragen, maar je weet dan nog niet of je een eerlijk antwoord krijgt. Maar goed, in hoeverre is dat een kenmerk van autisme? Fok staat vol met "vindt ze me leuk"-topics.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Hoe zie dat iemand jouw leuk vindt? Want ik snap dat dus totaal niet. Tot mijn grootte frustratie.
Nee. Het is maar net wanneer de mensen "vastlopen" in het leven en erkennen of vermoeden dat er daadwerkelijk iets mis" is met hen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:59 schreef TheVotary het volgende:
Maar ik vraag me echt af of de diagnose autistisch normaal gesproken niet al veel eerder zou zijn gesteld bij de mensen die nu aanhaken.
Groote kans idd dat ik er helemaal naast zit hoor. Zo'n verhaal als jij (met de eerdere postings erbij natuurlijk) doet overtuigt me gelijk dat ik er helemaal naast zit. Maar als ik dan soms bijvoorbeeld documentaires kijk over dit onderwerp dan kan ik me haast niet voorstellen dat mensen niet veel eerder (dus op een jeugdiger leeftijd) tegen problemen aanlopen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:02 schreef Juup© het volgende:
[..]
Nee. Het is maar net wanneer de mensen "vastlopen" in het leven en erkennen of vermoeden dat er daadwerkelijk iets mis" is met hen.
Mijn diagnose is pas op mijn 37ste gesteld, simpelweg omdat ik tot dan toe verstandelijk heel mijn leven heb kunnen functioneren. Op een gegeven moment ging dat niet meer en kreeg ik problemen die ik normaal gezien opving met mijn intelligentie, maar waar ik toen (en nu nog steeds) geen energie meer voor had.
Het ligt eraan in hoeverre iemand afwijkt, dat ten eerste. Daarnaast is dit ook voor een groot deel een gevoelskwestie. Hoe ik me voel bij een bepaald voorval, kan niemand zien.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:59 schreef TheVotary het volgende:
Aah leuk dit wordt een topic ik ervaar in mijn 20er jaren allerlei problemen ik moet wel autistisch zijn. Ok, eikelpost in principe want er worden hier best goede postings gemaakt ook door die categorie. Maar ik vraag me echt af of de diagnose autistisch normaal gesproken niet al veel eerder zou zijn gesteld bij de mensen die nu aanhaken. Leg het lekker bot in het midden, maar geen idee hoe ik het liever kan verpakken.
Ben ik met jou eens, deels. Ik had ook problemen in mijn jeugd en later, maar toen was er niet zoveel bekend over autisme b.v.. Dan nog moet het maar herkend worden door iemand en daar zit vaak het probleem. Vaak wordt dan gezegd "het is een vervelend mannetje" of "hij is niet goed opgevoed" of "het zal wel door de pubertijd komen" allemaal van die dooddoeners.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:05 schreef TheVotary het volgende:
[..]
Groote kans idd dat ik er helemaal naast zit hoor. Zo'n verhaal als jij doet overtuigt me gelijk dat ik er helemaal naast zit. Maar als ik dan soms bijvoorbeeld documentaires kijk over dit onderwerp dan kan ik me haast niet voorstellen dat mensen niet veel eerder (dus op een jeugdiger leeftijd) tegen problemen aanlopen.
E-mail? Postduif? Etentje bij maanlicht?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:08 schreef SHE het volgende:
Ik wilde op Tijnbrein reageren, maar ik kan gewoon NIET tegen al die quotes.
Dat kut PM systeem van Fok! is ook zo rommelig; griezelig word ik ervan
Vroeger was alles overzichtelijker Juupie.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:11 schreef Juup© het volgende:
[..]
E-mail? Postduif? Etentje bij maanlicht?
Maar ik ben het wel met jou eens
En je hebt nog wel ruim kunnen oefenen op al die pokerhooligans.....quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:08 schreef SHE het volgende:
Dat kut PM systeem van Fok! is ook zo rommelig; griezelig word ik ervan
Ik weet, nu moet alles snel en het liefst ook nog zoveel mogelijk informatie per vierkante millimeter. Niet gek dat ik overprikkeld raak.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:15 schreef SHE het volgende:
[..]
Vroeger was alles overzichtelijker Juupie.
het kán samen gaan (en vaak doet het dt ook in de praktijk) maar het schijnt niet zo te hoeven zijn.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 18:02 schreef Maeghan het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |