abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 december 2008 @ 23:24:26 #151
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63865369
mijn beeld is wel wat bij gestwld door deze topics, waarvoor iedereen dank. Maar de voorbeelden die hmesker geeft zijn stuk vor stuk ook op een andere manier te verklaren en het zegt dus allemaal niks. Voorbeeld: een personeelslid komt bij me met het verhaal over immigreren naar italië. De eerste vraag die ik zou stellen: wil jij dat of wil je vrouw dat? Ik bedoel, dat kun je in één oogopslag zien. Het verhaald emt de steds mislukkende zwangerschappen ligt er ook al behoorlijk ik op, vrij voor de hand liggende conclusie, en iemand adviseren de band met haar vader te gaan verbeteren terwijl de goede man net dood is lijkt mij een major epic fail van de 5de categorie (met bonificatiesprint et al).
pi_63869278
quote:
Op maandag 8 december 2008 22:49 schreef Konijntjes het volgende:
we komen maar steeds niet tot de kern van de zaak. "weten" de stenen, de kaarten, wat dan ook, iets van de persoon warover gelezen wordt?
Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?
quote:
Als twee personen dezefde legging krijgen, is dan ook de lezing hetzelfde?
In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.
quote:
En, nogmaals: heeft de houding of het gedrag van de gelezene enige invloed op de lezing?
Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.
  dinsdag 9 december 2008 @ 07:35:41 #153
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63869294
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 07:33 schreef hmesker het volgende:

[..]

Waarom reken je het antwoord op deze vraag tot 'de kern van de zaak'? Is dit belangrijk dan?
[..]

In grote lijnen vaak wel, de verschillen zitten meer in de details. Maar dit is makkelijk uit te proberen: verzin een hypothetische situatie met een verzonnen vraag, maak daar een legging bij en vraag verschillende mensen daar eens hun licht op te laten schijnen.
[..]

Bij mij wel. Ik ben in grote mate afhankelijk van wat de cliënt vertelt en laat zien want, zoals gezegd, ik ben geen helderziende. Ben ik dan bezig met 'cold reading'? Mwah, mij best. Wat voor mij belangrijk is, is dat wat ik vertel aansluit bij het verkregen antwoord van het orakel. Wat ik zeg zal ik altijd op die manier terugkoppelen: "ik zeg dit-en-dit want dat is zo-en-zo terug te vinden in het hexagram". Met een goede onderbouwing zal de cliënt het verkregen antwoord makkelijker kunnen accepteren. En er wat mee kunnen doen.
ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.

En als je in bepaalde mate afhangt van hoe de client reageert en afhangt ben je met NIKS paranormaals bezig maar met CR(even goeie vrienden, CR ruled!!).
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_63869379
quote:
Op maandag 8 december 2008 23:24 schreef Konijntjes het volgende:
mijn beeld is wel wat bij gestwld door deze topics, waarvoor iedereen dank. Maar de voorbeelden die hmesker geeft zijn stuk vor stuk ook op een andere manier te verklaren en het zegt dus allemaal niks.
Ongetwijfeld zijn de antwoorden ook op een andere manier te verklaren, maar dat is niet belangrijk. Wat ik belangrijk vind is dat ik het verkregen antwoord als uitgangspunt neem voor mijn verhaal, en dat ik wat ik zeg ook altijd daar weer naar terug kan voeren. Het doel van een orakel is niet 'een verklaring' te zoeken, het doel is om de vrager informatie te geven die hem/haar verder helpt. Tuurlijk, dat kan ook zonder orakel. Maar door de toevallig verkregen antwoorden is een orakel doorgaans objectiever en gespeend van vooroordelen.
quote:
Voorbeeld: een personeelslid komt bij me met het verhaal over immigreren naar italië. De eerste vraag die ik zou stellen: wil jij dat of wil je vrouw dat? Ik bedoel, dat kun je in één oogopslag zien.
Wat een rare vraag om als eerste te stellen. Zou ik die persoon zijn en iemand zou als eerste aan mij vragen "wil jij dat of je vrouw dat", dan zou ik zeggen "waar slaat dat nou op?!". Maar je verdraait mijn verhaal een beetje. Ik heb nooit aan de man gevraagd, "wil jij dat of je vrouw dat", ik heb gezegd dat ik hem niet in het antwoord van de I Tjing zag en dat ik dus het idee had dat het initiatief van zijn vrouw uitging en het niet zozeer zijn idee was. Dat is iets anders dan vragen "wil jij dat of je vrouw dat".
quote:
Het verhaald emt de steds mislukkende zwangerschappen ligt er ook al behoorlijk ik op, vrij voor de hand liggende conclusie, en iemand adviseren de band met haar vader te gaan verbeteren terwijl de goede man net dood is lijkt mij een major epic fail van de 5de categorie (met bonificatiesprint et al).
Je verdraait mijn verhaal weer. Ik heb nooit gezegd dat ze "de band met haar vader moest gaan verbeteren", het enige wat ik heb gezegd was dat op dat moment, want daar ging de vraag over, het belangrijk was de relatie die zij heeft met haar ouders, en dan met name haar vader, onder de loep te nemen. En dan maakt het niet uit dat de beste man dood is, de relatie met je ouders hou je voor de rest van je leven.

Maar ik heb het idee dat jij geen nut ziet in het gebruik van orakels. Geen probleem hoor, maar waarom wil je dan zo graag overtuigd worden?
  dinsdag 9 december 2008 @ 07:53:40 #155
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63869434
Omdat er jaarlijks miljoenen in de psychic industrie gemaakt worden over de ruggen van slachtoffers die erin geloven. Ik denk daarom. Misschien is hij of zij al eens een keer opgelicht ofzo? het kan allemaal natuurlijk.

@bastard:
Je zei als je jezelf voor de gek wilt houden moet je dat doen.

Zoals die hierboven al aangeeft.. het BOEIT niet welke kaarten opkomen. De lezer interpreteert ze dmv body language en hoe iemand reageert en maakt hier een mooi verhaal van samen met advies.
pi_63869442
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 07:35 schreef Michielos het volgende:

[..]

ik heb tot dusver behalve van diverse cold readers, een tarot nog nooit ERGENS specifiek zien worden. Meestal is het "hmm een blabla 8, dit betekend liefdesverdriet, of misschien wel xx of y*paar opties open houden*.
Ik dacht dat de door mij gegeven voorbeelden aardig specifiek waren, dus misschien ben ik dan een cold reader , daar heb ik geen problemen mee. Wat, zoals gezegd, voor mij belangrijk is, is dat ik wat ik zag altijd gefundeerd terug kan voeren op het verkregen antwoord. In het voorbeeld van het emigratie-verhaal: had ik hexagram 1 gekregen, met alleen maar yang-lijnen, dan zou ik het niet in m'n hóófd halen om te beginnen over de vrouw van de man, en zou ik eerder gezegd hebben dat het initiatief van hém was uitgegaan - en er faliekant naast hebben gezeten.
quote:
En als je in bepaalde mate afhangt van hoe de client reageert en afhangt ben je met NIKS paranormaals bezig maar met CR(even goeie vrienden, CR ruled!!).
Je zal mij nooit horen zeggen dat ik met 'iets paranormaals' bezig ben, integendeel, orakelen heeft m.i. niets met het paranormale te maken maar meer met plain common sense: je krijgt iets toevalligs als antwoord en dat ga je zin-vol maken. Laat het CR zijn, best, zolang ik maar kan onderbouwen wat ik zeg, en niet lukraak wat zit te wauwelen, hoe treffend dat gewauwel ook kan zijn.
  dinsdag 9 december 2008 @ 08:14:59 #157
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63869630
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 07:53 schreef Michielos het volgende:
Omdat er jaarlijks miljoenen in de psychic industrie gemaakt worden over de ruggen van slachtoffers die erin geloven. Ik denk daarom. Misschien is hij of zij al eens een keer opgelicht ofzo? het kan allemaal natuurlijk.

@bastard:
Je zei als je jezelf voor de gek wilt houden moet je dat doen.

Zoals die hierboven al aangeeft.. het BOEIT niet welke kaarten opkomen. De lezer interpreteert ze dmv body language en hoe iemand reageert en maakt hier een mooi verhaal van samen met advies.
CR is goochelen (dont mind my french) is iemand bewust een rad voor het oog draaien, antwoorden geven om zelf in het middelpunt te komen staan "kijk mij eens goed bezig zijn en je voor de gek houden"
En dat is geenszins (!) de insteek van de gemiddelde tarotist of een ander kenner van een orakel, zeker als ik voor mijzelf spreek. Die is zuiver ten eerste om de ander van raad te voorzien, ten tweede om er zelf in te kunnen blijven leren en verdiepen, het is uit liefde voor de kaarten, uit liefde voor de medemens.
Het is leuk dat je zoekt, dat je de woorden allemaal afweegt en leest wat ik vertel aan iemand over de kaarten, maar je zal er geen specifieke informatie in aantreffen. Het is inderdaad datgene wat de kaart betekent, met het gevoel wat die persoon mij geeft, dat maakt het verhaal voor mij van die ene kaart.
Dus ik doe tarot leggingen hier, via mail en andere fora, vrienden en familie, niet om mensen te begoochelen, maar om te kijken of ik kennis die ik opgedaan heb in de tarot kan gebruiken in advies voor de ander.
En als ik daarbij geholpen word door een sterke innerlijke intuitie.. plaatjes voor mn geestesoog, gemoedstoestanden omtrent kaarten dan probeer ik dat te verwerken.
Heel heel sporadish kom ik mensen tegen waarbij de legging niet lijkt te kloppen met hun idee, en dan is het nog dee vraag of de mensen wel compleet eerlijk over zichzelf zijn of het gewoon niet willen horen maar over het algemeen klopt de legging en sluit deze aan bij de persoon. Als ik een ander stel kaarten bij elkaar zou leggen zou het misschien raakvlakken hebben, maar het gehele verhaal zou niet passen. En dat maakt de tarot dan weer zo bijzonder vind ik.
The truth was in here.
  dinsdag 9 december 2008 @ 16:56:55 #158
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63882645
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 08:14 schreef Bastard het volgende:

[..]

CR is goochelen (dont mind my french) is iemand bewust een rad voor het oog draaien, antwoorden geven om zelf in het middelpunt te komen staan "kijk mij eens goed bezig zijn en je voor de gek houden"
En dat is geenszins (!) de insteek van de gemiddelde tarotist of een ander kenner van een orakel, zeker als ik voor mijzelf spreek. Die is zuiver ten eerste om de ander van raad te voorzien, ten tweede om er zelf in te kunnen blijven leren en verdiepen, het is uit liefde voor de kaarten, uit liefde voor de medemens.
Het is leuk dat je zoekt, dat je de woorden allemaal afweegt en leest wat ik vertel aan iemand over de kaarten, maar je zal er geen specifieke informatie in aantreffen. Het is inderdaad datgene wat de kaart betekent, met het gevoel wat die persoon mij geeft, dat maakt het verhaal voor mij van die ene kaart.
Dus ik doe tarot leggingen hier, via mail en andere fora, vrienden en familie, niet om mensen te begoochelen, maar om te kijken of ik kennis die ik opgedaan heb in de tarot kan gebruiken in advies voor de ander.
En als ik daarbij geholpen word door een sterke innerlijke intuitie.. plaatjes voor mn geestesoog, gemoedstoestanden omtrent kaarten dan probeer ik dat te verwerken.
Heel heel sporadish kom ik mensen tegen waarbij de legging niet lijkt te kloppen met hun idee, en dan is het nog dee vraag of de mensen wel compleet eerlijk over zichzelf zijn of het gewoon niet willen horen maar over het algemeen klopt de legging en sluit deze aan bij de persoon. Als ik een ander stel kaarten bij elkaar zou leggen zou het misschien raakvlakken hebben, maar het gehele verhaal zou niet passen. En dat maakt de tarot dan weer zo bijzonder vind ik.
mis, ik gebruik CR uit empathie. Uit belangsteloling en psychologische interesse in mensen. Het klassieke beeld van goochelaars en bedriegers vind ik in de psychic wereld achterhaald. ook de mensen die CR gebruiken hebben het soms goed met de mensen voor, iig ik wel. Ik heb oprechte interesse in mensen en psychologie. Alleen zouden meer mensen kunnen toegeven dat hetgeen zij doen NIKS paranormaals is.
Empathie en CR kan ook hoor
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:01:45 #159
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63884295
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 16:56 schreef Michielos het volgende:

[..]

mis, ik gebruik CR uit empathie. Uit belangsteloling en psychologische interesse in mensen. Het klassieke beeld van goochelaars en bedriegers vind ik in de psychic wereld achterhaald. ook de mensen die CR gebruiken hebben het soms goed met de mensen voor, iig ik wel. Ik heb oprechte interesse in mensen en psychologie. Alleen zouden meer mensen kunnen toegeven dat hetgeen zij doen NIKS paranormaals is.
Empathie en CR kan ook hoor
Ok, als die insteek maar duidelijk is dan

Ik heb trouwens ook nergens iemand hier op TRU ook maar ergens de claim te hebben zien leggen paranormaal te zijn, althans zeker niet in een topic over orakels.
The truth was in here.
  dinsdag 9 december 2008 @ 18:17:56 #160
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63884724
Toch hangt dat luchtje er wel aan. Als jij praat over "wat een kaart betekent" weet ik niet wat je bedoelt als het niet iets parapsychologisch is
  dinsdag 9 december 2008 @ 20:57:07 #161
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63888851
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:01 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ok, als die insteek maar duidelijk is dan

Ik heb trouwens ook nergens iemand hier op TRU ook maar ergens de claim te hebben zien leggen paranormaal te zijn, althans zeker niet in een topic over orakels.
M_schtoppel : ik had een gave maar die ligt in de diepvries

maar even vergeten?
  † In Memoriam † dinsdag 9 december 2008 @ 23:24:52 #162
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_63893361
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 08:14 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je slaat de spijker op zijn kop Bastard
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_63896363
Mijn kaarten behandel ik altijd met liefde, nu liggen ze op mijn slaapkamervloer over de grond en ik ben er zelfs al een keer overheen gelopen Ben woest op ze Heus! Meer dan een jaar A zeggen en bevestigen (goed/leuk!) en hoppa, afgelopen weekend plots staarde Z me als legging aan en dat was niet leuk. En dat over exact dezelfde vraag
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 10 december 2008 @ 07:05:33 #164
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63896558
quote:
Op woensdag 10 december 2008 03:48 schreef Isabeau het volgende:
Mijn kaarten behandel ik altijd met liefde, nu liggen ze op mijn slaapkamervloer over de grond en ik ben er zelfs al een keer overheen gelopen Ben woest op ze Heus! Meer dan een jaar A zeggen en bevestigen (goed/leuk!) en hoppa, afgelopen weekend plots staarde Z me als legging aan en dat was niet leuk. En dat over exact dezelfde vraag
Als je steeds dezelfde vraag stelt gaan kaarten grappen met je uithalen.
  woensdag 10 december 2008 @ 08:14:36 #165
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63897028
quote:
Op woensdag 10 december 2008 03:48 schreef Isabeau het volgende:
Is er een rede te vinden waarom de situatie veranderd zou zijn? En hoe vaak stel je die zelfde vraag inderdaad?

Zelf heb ik ook een periode gekend met mn kaarten dat ik dacht dat ze gek waren.. de relatie waarin ik zat werd steeds heel negatief neergezet, bracht ongeluk, was niet goed, er werd gelogen en oneerlijkheid.
Sloeg helemaal nergens op, we waren immers zo blij met elkaar.. en ik dacht.. ook eerlijk naar elkaar, maar dat bleek na 2 jaar toch anders te liggen. En heb ik de kaarten daarna pas kunnen begrijpen.
The truth was in here.
pi_63897122
Nou ja, weet je. Elke keer als een golf van verdriet en ongelukkig voelen zich van me meester maakten dan greep ik naar mijn tarotkaarten en die stelden me elke keer weer gerust dat alles goed zou komen. Ik heb huilend en met trillende handen kaarten gelegd om daarna met een gerust hart in slaap te vallen Ik had ze nodig en ze gaven me troost.

Ik denk dat de laatste keer dat ik mijn tarotkaarten daarvoor heb 'gebruikt' ergens in juni/juli was. Dit weekend gebeurde alleen iets akeligs en ik voelde me gewoon rot. Heb mijn tarotkaarten uit de kast gepakt om wat troost te vinden. Nou ik kon het wel vergeten! Zelfde vraag als voorheen, alleen nu dus met negatief zeker niet geruststellend antwoord. Ik heb ze van bed af op de grond gesmeten waar ze nu dus nog steeds liggen. Maar ik denk dat ik het wel kan hebben (ook al lijkt mijn reactie er niet op). Maanden terug was ik totaal niet toe aan dit antwoord en nu durf ik het antwoord wel aan. En eigenlijk denk ik stiekem dat de kaarten me voorheen op die manier goed hielpen en nu de waarheid geven. Helaas.

Of zeg ik nu iets heel raars?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 10 december 2008 @ 08:39:00 #167
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63897248
quote:
Op woensdag 10 december 2008 08:26 schreef Isabeau het volgende:
Of zeg ik nu iets heel raars?
Nee nee, wat mij betreft niet.. ik ben alleen benieuwd of er niet al een verborgen boodschap in de kaartenlegging zat van een paar maanden geleden. Een kaart die je misschien niet helemaal kon plaatsen, of dat je dacht die hoort er niet bij.. dat die al aan zou geven wat er nu zou gebeuren? Als je me volgt moet je maar knikken
The truth was in here.
pi_63897342
Ik volg je en de kaarten gaven aan dat ik mijn verdriet moest verwerken (rouwproces). En dat bijna elke legging! Maar ze gaven ook elke keer onomwonden aan dat ik me geen zorgen moest maken, dat het goed kwam en dat mijn vraag positief zou uitkomen. De toekomstkaart was deze keer bekers vijf. En die wil ik niet
  woensdag 10 december 2008 @ 08:54:17 #169
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63897432
quote:
Op woensdag 10 december 2008 08:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik volg je en de kaarten gaven aan dat ik mijn verdriet moest verwerken (rouwproces). En dat bijna elke legging! Maar ze gaven ook elke keer onomwonden aan dat ik me geen zorgen moest maken, dat het goed kwam en dat mijn vraag positief zou uitkomen. De toekomstkaart was deze keer bekers vijf. En die wil ik niet
Ah ok, maar Bekers 5 geeft toch aan dat je inderdaad in het rouwproces zit, afscheid moet nemen van iets wat je dierbaar is, en dat je het verleden moet loslaten.. zie je die lijn op de voorgrond voor zijn voeten? Daar zal je je toch overheen moeten gaan zetten wil je door kunnen gaan.

Vraag anders eens wat er gebeurt als je door het rouwproces van [onderwerp] heen bent.
The truth was in here.
pi_63897661
Ja maar! Ik kreeg die rouwproces kaarten altijd in het 'heden' en het recente verleden! En nu is het hoppa eventjes de toekomstkaart en dan ga ik dus denken dat het dus nu echt definitief voorbij is. Over, niets positiefs meer, basta.
  woensdag 10 december 2008 @ 09:10:00 #171
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63897665
*Zucht* jullie praten hier alsof het feit dat kaarten macht en betekenis hebben heel normaal is, ebn tegelijkertijd stel je dat dat niet paranormaal is? Of blijf je die vraag liever nog even ontwjken?
  woensdag 10 december 2008 @ 09:58:47 #172
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63898616
quote:
Op woensdag 10 december 2008 09:09 schreef Isabeau het volgende:
Ja maar! Ik kreeg die rouwproces kaarten altijd in het 'heden' en het recente verleden! En nu is het hoppa eventjes de toekomstkaart en dan ga ik dus denken dat het dus nu echt definitief voorbij is. Over, niets positiefs meer, basta.
Ik ken de situatie natuurlijk niet.. maar het zou kunnen zeggen dat je je oook in de toekomst over het verleden heen zal moeten zetten. Ik krijg het idee en kan daar helemaal naast zitten, dat je ook echt heel veel moeite hebt om de dingen los te laten. Dat je er over blijft malen, en weer terug halen.. en dat de kaarten zeggen tegen je.. laat dat nou eens los.. ga verder met je paadje, neem het rouwproces neem het moment van verdriet en ga dan of probeer dan vrolijk door te gaan. Neem die hobbel (of de bergen van zorgen die we op de kaart zien staan) .
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:02:08 #173
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63898671
quote:
Op woensdag 10 december 2008 09:10 schreef Konijntjes het volgende:
*Zucht* jullie praten hier alsof het feit dat kaarten macht en betekenis hebben heel normaal is, ebn tegelijkertijd stel je dat dat niet paranormaal is? Of blijf je die vraag liever nog even ontwjken?
Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre je wilt dat het betrekking op je heeft.
Maar als je veel ervaring hebt met de kaarten, en weet hoe ze te interpreteren zijn, je ziet dat ze ook echt in het dagelijks leven betrekking hebben, dan ja kun je niet zonder meer om de plaatjes heen... niet dat ze dingen gaan bepalen, maar je legt er wel een stukje vertrouwen in.
Tsja wat is paranormaal.. het is een orakel.. is dat paranormaal? Para-normaal, wil zeggen anders dan normaal.. voor mij is de tarot wel normaal
The truth was in here.
pi_63898689
Ik denk dat ik daar nog niet aan toe ben dat loslaten. Maar het is wel wat ik zou moeten doen
Dank je wel voor het beetje extra inzicht!
  woensdag 10 december 2008 @ 10:05:36 #175
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63898749
Misschien belemmerd dat vasthouden juist wel dat je veel mooie dingen mist, dat is zonde.
The truth was in here.
pi_63898785
En toch was het niet wat ik wilde zien
  woensdag 10 december 2008 @ 10:08:17 #177
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63898826
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
  woensdag 10 december 2008 @ 10:10:54 #178
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63898872
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:02 schreef Bastard het volgende:

[..]

Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre je wilt dat het betrekking op je heeft.
Maar als je veel ervaring hebt met de kaarten, en weet hoe ze te interpreteren zijn, je ziet dat ze ook echt in het dagelijks leven betrekking hebben, dan ja kun je niet zonder meer om de plaatjes heen... niet dat ze dingen gaan bepalen, maar je legt er wel een stukje vertrouwen in.
Tsja wat is paranormaal.. het is een orakel.. is dat paranormaal? Para-normaal, wil zeggen anders dan normaal.. voor mij is de tarot wel normaal
Maar je gelooft toch niet werkelijk dat je gekleurde kartonnetjes met inkt erop om raad kunt vragen, dat zij uberhaupt enig inzicht kunnen geven in je toekomst je verleden en je heden? voor dezelfde reden zou ik plaatjes uit een suske en wiske album kunnen knippen en deze door elkaar kunnen husselen en nog steeds zou ik symboliek uit kaarten kunnen halen. De kaarten zijn elk op meerdere manieren te interpreteren dat maakt het juist 'tarot" en dus past het verhaal altijd. Ik gebruik nu tarot door middel van Carl Jung's archetypen(psychotherapie, Freud, Jung: Archetypes et al). en maskeren. Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.
Misschien een leuke discussie.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:12:06 #179
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63898895
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
over dat interpreteren dan: wat is dat dan eigenlijk? Hoe doe je dat? En wat doe je dan precies? Stel, ik draai ergens de Duivel, waarom heeft dat dan betekenis?
het heeft betekenis zoals jij wilt dat het betkeenis is. De kaart zelf is niet op 1 manier te interpreteren, ook niet op 2. Dat maakt tarot "paranormaal"". Het enige dat je nodig hebt is een vraag, en je baseert de kaart erop. Je hebt er geeneens training voor nodig eigenlijk(ikzelf kon het na 1 minuut).
  woensdag 10 december 2008 @ 10:14:14 #180
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63898935
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:08 schreef Konijntjes het volgende:
Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.
De plaatjes worden al eeuwen gebruikt, er zijn verschillende decks natuurlijk maar wel heel veel overeenkomsten. Vlgs mij heeft Crowley, een vrij recente magier/tarotist in zijn deck wel expres wat aanpassingen aangebracht tov het deck van Rider Wait, daar zijn redenen voor, en als je zijn deck gebruikt hou je je dus aan zijn uitleg en symboliek.
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:17:29 #181
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63899003
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:14 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja.. dat duidt dan ergens op.. zo zit dat spel nou eenmaal in elkaar. Als je aan het pokeren bent stel je ook dat de betekenis van 3 azen leuk is.
De plaatjes worden al eeuwen gebruikt, er zijn verschillende decks natuurlijk maar wel heel veel overeenkomsten. Vlgs mij heeft Crowley, een vrij recente magier/tarotist in zijn deck wel expres wat aanpassingen aangebracht tov het deck van Rider Wait, daar zijn redenen voor, en als je zijn deck gebruikt hou je je dus aan zijn uitleg en symboliek.
Drogreden:
Argumentum ad antiquitatem (met een beroep op het verleden)
Deze drogreden wordt gebruikt om een reputatie uit het verleden op te rakelen of die in het nu er zogenaamd mee te onderbouwen. Hij lijkt op de ad populum, maar ditmaal is niet het grote aantal mensen, maar de tijdsduur van belang.
"Dit geneesmiddel werd al gebruikt in het oude Egypte/China/India".
Onjuiste premisse 1: zo'n oud middel moet wel probaat zijn - anders werd het niet al zolang gebruikt!
Onjuiste premisse 2: de mensen in die oude culturen hadden evenveel of zelfs meer geneeskundige kennis dan wij en daar valt het middeltje uiteraard ook onder. Zowel de medische kennis als het middeltje in kwestie kunnen echter intussen sterk achterhaald zijn. Bovendien is vrijwel niet met zekerheid na te gaan hoe goed de middelen vroeger werkten doordat dit niet zo uitgebreid is gedocumenteerd.
"Al meer dan 2000 jaar geloven mensen in God. Dan moet Hij wel bestaan."[4]
Onjuiste premisse: mensen kunnen en zullen zich niet zo'n lange tijd vergissen.

maar dat even terzijde. De duivel valt ook op 3 wijzes te interpreteren. Ik keek er zojuist na en ik kan hem op basis van hoe ik me voel op meerdere wijze interpreteren.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:19:16 #182
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63899047
Er is een belangrijk verschil tussen poker en tarot: de betekenis van 3 azen binnen poker wordt ook weer door het pokerspelletje zelf bepaald. Dat is bij tarot natuulijk niet zo.

Kun je me uitleggen waarom het draaien van een duivel ergens op duidt? Wat bedoel je dan, "ergens op duiden"?
  woensdag 10 december 2008 @ 10:19:16 #183
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63899048
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:10 schreef Michielos het volgende:

[..]
Tot welke mate geloof je in de toekomstvoorspelen dmv Tarot, in welke mate geven deze papiertjes je inzicht in je heden en verleden(uitert algemeen zonder CR kennis mijn inziens) terwijl elke kaart meerdere mmanieren te interpreteren is. Geef me 1 rider-waithe kaart die je niet op meerdere manieren kunt interpreteren, laat ik het zo zeggen. In welke mate staat Tarot dan vast. ALs je je kut voelt en je legt tarot kijk je naar het glas half leeg aspect van de symboliek van een kaart. Als je je happy voelt , zie je al snel het glas halfvol.
Misschien een leuke discussie.
Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.
Maar een staven 4 is een positieve kaart, de kaart de dood ook, maar geeft op zich meer een afsluiting en begin van iets nieuws aan.
Stel nou dat ik een ongelukkige jeugd heb gekend, en ik stel een vraag over mijn huidige gezinsleven, dan verwacht ik geen staven 4 op het verleden te hebben, dat zou namelijk nergens op slaan! En dat is nou net dat idee wat mij geeft dat het spel "de tarot" meer is dan alleen wat knipsels, waardevoller dan dat.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en het is geen religie wat je hoeft aan te hangen, maar je hecht er waarde aan of niet, en dat doe ik tot op zekere hoogte wel ja.
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:20:55 #184
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63899086
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:19 schreef Bastard het volgende:

[..]

Er zijn diverse aspecten aan een kaart ja.. en in een legging komen bepaalde aspecten meer naar voren dan de ander, terwijl je ze bij een andere legging wel weer meer zou kunnen belichten.
Maar een staven 4 is een positieve kaart, de kaart de dood ook, maar geeft op zich meer een afsluiting en begin van iets nieuws aan.
Stel nou dat ik een ongelukkige jeugd heb gekend, en ik stel een vraag over mijn huidige gezinsleven, dan verwacht ik geen staven 4 op het verleden te hebben, dat zou namelijk nergens op slaan! En dat is nou net dat idee wat mij geeft dat het spel "de tarot" meer is dan alleen wat knipsels, waardevoller dan dat.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, en het is geen religie wat je hoeft aan te hangen, maar je hecht er waarde aan of niet, en dat doe ik tot op zekere hoogte wel ja.
dan interpreteer je de kaart als: iets dat je bijzonder graag wou en aan toe was maar nooit gebeurd was? Dit is wat je vroeger graag zag op spiritueel en cognitief gebied en dat nooit gebeurde. Je dacht er waarschijnlijk sterk aan elke dag omdat je het zo erg mistte. enz.

De tarot zijn inderdaad enkel knipsels. Immers voordat Tarot bekend werd als orakel, was het een doodnormaal kaartspel:

n en 22 troefkaarten toe te voegen. Voor zover bekend zijn tarotkaarten eeuwenlang slechts gebruikt om mee te spelen (zie ook: Tarotkaarten). Pas nadat in 1781 Antoine Court de Gebelin in zijn boek Le Monde Primitif beweerde dat tarotkaarten "geheimen van de Egyptenaren" zouden bevatten, begon men Tarotkaarten te gebruiken voor het voorspellen van de toekomst. Sindsdien zijn er allerlei alternatieve theorieën over de oorsprong van de tarot ontstaan, waarvan echter de meeste zijn geformuleerd zonder de historische feiten in acht te nemen.

Dus omdat ene Court de Gebelin iets beweert, is het ook zo... Dat is als astrologie. De mensen die dat ontwikkeld hadden , geloofden ook dat sterren brandende koetsen waren met skeletten erin.....

[ Bericht 29% gewijzigd door Michielos op 10-12-2008 10:28:38 ]
  woensdag 10 december 2008 @ 10:37:05 #185
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63899507
Het is leuk dat je de historie van de tarot kent, althans je moet het maar aannemen dat het zo is omdat er diverse theorien zijn. Maar goed, die zijn ook allemaal maar opgeschreven door iemand, waarom zou je iemand geloven die iets beweert... de aarde is plat, en Newton zei ook maar wat en word geloofd
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 10:40:09 #186
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63899578
quote:
Op woensdag 10 december 2008 10:37 schreef Bastard het volgende:
Het is leuk dat je de historie van de tarot kent, althans je moet het maar aannemen dat het zo is omdat er diverse theorien zijn. Maar goed, die zijn ook allemaal maar opgeschreven door iemand, waarom zou je iemand geloven die iets beweert... de aarde is plat, en Newton zei ook maar wat en word geloofd
Zoals er te lezen staat: Die theorieen hebben NIET de HISTORISCHE FEITEN(feiten..) in acht genomen tijdens het beschrijven van de Tarot geschiedenis(zoals de Kabbala theorie e.d.). Nee , Newton zei niet maar iets, Newton toonde het aan en later onderzoek toonde dit ook aan. Een wereld van verschil, nietwaar?
Oftewel:
Sindsdien zijn er allerlei alternatieve theorieën over de oorsprong van de tarot ontstaan, waarvan echter de meeste zijn geformuleerd zonder de historische feiten in acht te nemen.
Lijkt me duidelijk..

Pas nadat in 1781 Antoine Court de Gebelin in zijn boek Le Monde Primitif beweerde dat tarotkaarten "geheimen van de Egyptenaren" zouden bevatten, begon men Tarotkaarten te gebruiken voor het voorspellen van de toekomst.

Lees de zin bijvoorbeeld nog eens.. Nadat ene Antoine Court de Gebelin in zijn boek BEWEERDE dat tarotkaarten : geheimen van de egyptenaren(come on ) ZOUDEN bevatten...
Een ander minder bekend feit is overigens dat Waite ook bij het golden dawn zat. Je weet, dat onzin collectief dat in sprookjes geloofden opgericht door Aleister Crowley.

[ Bericht 14% gewijzigd door Michielos op 10-12-2008 13:00:34 ]
pi_63906109
Ik wil nog wel even zeggen dat ik niet geloof dat een stel kaarten met plaatjes mijn toekomst kunnen voorspellen danwel raad kunnen geven. Daar ben ik veel te nuchter en wetenschappelijk ingesteld voor. Ik denk dat ik zèlf betekenis geef aan wat ik zie en ervoor zorg dat het dan precies aansluit bij mijn vraag en zou kunnen kloppen. Dan nog 'klopt' het wel heel erg vaak (incl. hilarische antwoorden die óók heel erg waar zijn op onzinvraggen). En als ik een legging voor een ander doe en na die legging met diezelfde kaarten een vraag voor mezelf probeer te beantwoorden dan wil dat helemaal niet. Maar goed, zoals ik al zei ben ik er te nuchter voor. Dus ga ik vrolijk verder met kaarten leggen en ondertussen mezelf sussen met 'maar dit kàn heul niet'
  woensdag 10 december 2008 @ 15:30:40 #188
237516 Konijntjes
Twee konijntjes
pi_63907111
ik ben nu wel de draad weer even helemaal kwijt. Ik dacht dat we vastgesteld hadden dat de kaarten op zich geen "bedoeling" of "betekenis" hebben, maar alleen een hulpmiddel zijn bij het op gang krijgen of houden van een counseling gesprek. Als dat zo is, maakt het ook niks uit wat je draait, eigenlijk, het is aan de lezer om er iets leuks van te maken..."je wilt graag weten of je nog een kind zult nemen...ah...de drie van zwaarden...dat staat voor uitdaging en geluk...denk je dat je er gelukkiger van wordt, nog een kind?"...op die fiets dus. ALs het de dood op z'n kop was geweest had de lezer, met een iets adnere interpretatie, een gelijksoortig antwoord kunnen geven, dus welke kaart je draait makt niet uit.

Klopt dat?

Of is het zo dat je gelooft dat het draaien van een bepaalde kaart iets onthult wat je eerder niet wist of had kunnen weten, en waarmee de kaart sturing aan het proces kan geven?
  woensdag 10 december 2008 @ 15:45:45 #189
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63907546
quote:
Op woensdag 10 december 2008 15:30 schreef Konijntjes het volgende:

Klopt dat?
Dat ligt er aan welke versie je horen wilt.. Michielos heeft er met alle respect een andere visie op dan mij.
Ik geloof dat je wel sturing kan hebben aan kaarten inderdaad.. dat er aspecten onthuld worden waar ik geen weet van had, of dingen die die ik zou moeten doen om er beter van te worden voor mijzelf. Zoals die bekers 5 van Isabeau bijv.
Maar ik kan niet zeggen, ongeacht welk plaatje, ik maak er wel een verhaal van. Neem nou zwaarden 3.. een gelukkige kaart? Voorspoed zal je treffen op de positie van de toekomst?
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:00:38 #190
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63907879
hier gaan we. volgens de woorden van Amber Jayanti, tarotexpert en oprichter van de Santa Cruz & Quaballah mystery school over de zwaarden 3:

"zwaarden drie
Angst: mijn hart is gebroken of zal gebroken worden. De pijn is overweldigend! mijn verdriet is eindeloos.... arme ik!"

Herziening: als je eens GOED naar de kaart kijkt, zie je dat de wolk een zilveren randje heeft. Wanneer al het andere niet helpt, zorgen pijn en verdriet ervoor dat je jezelfm anderen en levenssituaties begrijpt door een bredere kijk erop. De kleur zwaarden hoort bij het maken van plannen. De kans is groot dat je een plan hebt gemaakt dat net niet strookte met de werkelijkheid , en zoals altijd zegeviert de werkelijkheid.

Dit volgens de woorden van een EXPERT op het gebied van tarot. En alweer een andere variant erop. De volgende kaart Bastard, ik wacht met spanning af(ik zelf kan ook op basis van die beschrijving een positief iets erbij geven).

een voorbeeld voor toekomst: pijn en lijden komen je leven binnen. Maar kijkhet zilvere randje van de wolken, Wellicht heb je in de toekomst te maken met een onrealistisch plan MAAR.. je komt er sterker en krachtiger uit en het verdriet komt enkel om je een bredere kijk op de situatie te geven. Je wordt dus nog sterker en nog overtuigender en zult de goede weg vinden"

de tarot lezer wins again.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:08:15 #191
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63908057
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:00 schreef Michielos het volgende:

de tarot lezer wins again.
Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:10:36 #192
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63908128
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:08 schreef Bastard het volgende:

[..]

Spijt me voor je Michielos maar die positieve kant zie ik niet in deze kaart, natuurlijk ben je vrij om er je eigen draai aan te geven. Vertel wat je denkt dat de kaart vlgs jou doet, maar ik zou aan deze kaart geen positieve draai geven.
dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?

het positieve van de kaart is dan dat alhoewel het lijkt alsof de kaart louter verdriet uitstraalt, het zilveren randje van de wolken anders doet vermoeden. Het is een leermoment. een leermoment is een moment waarop je terugkijkt op een kutmoment en er je bevindingen uittrekt.DIt is positief omdat je ervan leert.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:17:22 #193
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63908304
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:10 schreef Michielos het volgende:

[..]

dat geeft een tarot expert als Amber echter wel. ik geloof eerder iemand die een Santa Cruz mysteryschool voor Tarot studys opricht dan een Bastard van een Tru forum. Dat is eerlijk toch?

het positieve van de kaart is dan dat alhoewel het lijkt alsof de kaart louter verdriet uitstraalt, het zilveren randje van de wolken anders doet vermoeden. Het is een leermoment. een leermoment is een moment waarop je terugkijkt op een kutmoment en er je bevindingen uittrekt.DIt is positief omdat je ervan leert.
Ja van mij mag je hoor Maar als ik vragen mag, je gelooft dat het niet uitmaakt wat voor plaatje er op staat. Je gelooft niet in de werking van de tarot als een orakel die zaken zou kunnen spiegelen. En je denkt dat je gewoon een lukraak verhaal opstelt aan je client die altijd pasklaar is, ook bij de buurman... waarom je dan toch zo bezig houden met de tarot?
The truth was in here.
pi_63908345
ik zie echt geen zilveren randje op mijn kaarten bij zwaarden 3 hoor...
  woensdag 10 december 2008 @ 16:20:00 #195
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63908376
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:17 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ja van mij mag je hoor Maar als ik vragen mag, je gelooft dat het niet uitmaakt wat voor plaatje er op staat. Je gelooft niet in de werking van de tarot als een orakel die zaken zou kunnen spiegelen. En je denkt dat je gewoon een lukraak verhaal opstelt aan je client die altijd pasklaar is, ook bij de buurman... waarom je dan toch zo bezig houden met de tarot?
omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).
  woensdag 10 december 2008 @ 16:27:08 #196
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63908596
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:20 schreef Michielos het volgende:

[..]

omdat ik readings geef aan mensen op dagelijkse basis. Met verschillende orakels. Tarot, Ouija, Ogham, Mediumschap, GIdsen en pendelen. Inderdaad voor entertainment factor en mensen zijn er wel door geintigreerd(meerdere mensen noemden me de beste lezer die ze gezien hadden, dat de reading een sham is doet daar niets aan af).
Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?
Maar dan nog,.. het maakt niet uit welke kaarten er liggen, als jij een positief verhaal wilt afsteken dan ga je dat gewoon doen, en anders vertel je iets negatiefs.
Maar goed zie je het verschil? Ik doe geen tarot om mensen te flessen.. ik zou daarmee mezelf flessen.
Wel respect over de achtergrondinfo die je er vaak bij hebt hoor!
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:29:45 #197
8372 Bastard
Persona non grata
pi_63908665
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
Ik ook niet, afgesleten wellicht.
The truth was in here.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:38:19 #198
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_63908875
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:27 schreef Bastard het volgende:

[..]

Maar als je geen vaste waarde houdt aan je kaarten, en het dus omdraaid naar iets positiefs val je toch door de mand... of juist niet omdat je ziet aan de reactie van de vraagsteller dat je fout zit... draai je hem snel om. Desnoods voeg je er aan toe dat er vroeger een zonnetje scheen op de zwaarden 3.. "de zon schijnt achter de wolken" ?
Maar dan nog,.. het maakt niet uit welke kaarten er liggen, als jij een positief verhaal wilt afsteken dan ga je dat gewoon doen, en anders vertel je iets negatiefs.
Maar goed zie je het verschil? Ik doe geen tarot om mensen te flessen.. ik zou daarmee mezelf flessen.
Wel respect over de achtergrondinfo die je er vaak bij hebt hoor!

ik fles ze niet. ik geef psychologisch goed advies. Ik fles mezelf ook niet ik weet dat tarot op therapautische basis zeker zin heeft. Het is belangeijk bij elk orakel om de zin en de onzin te kennen. Tarot is zeker niet waardeloos als therapeutsch hulpmiddel. Veel Jungiaanse psychotherapeuten gebruiken de symboliek van tarot bij sessies e.d.
  woensdag 10 december 2008 @ 16:43:42 #199
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_63908990
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:18 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.

Gilded Tarot

the Tarot of Dreams

[ Bericht 2% gewijzigd door mazaru op 10-12-2008 16:49:02 ]
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_63909122
quote:
Op woensdag 10 december 2008 16:43 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ik heb ook al tevergeefs mijn bril er bij opgezet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Op je 2e kaart zou achter de wolken nog wel eens de zon kunnen schijnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')