quote:
[quote]'Sulejmani is echte publiekstrekker'
Door NIK KOK
CARDIFF - Die ene wedstrijd in maart, daar heeft Miralem Sulejmani (19) veel aan te danken. Heerenveen-Ajax (2-4) in het Abe Lenstra stadion. Hij scoorde die avond één keer, gaf een assist en dolde Ajax centrale verdedigingsduo John Heitinga en Thomas Vermaelen de hele avond.
Op de tribune zat Marco van Basten. Die was zo onder de indruk van de Serviër dat hij hem direct na de wedstrijd wilde spreken. ,,Hij zei toen dat hij mij een goede speler vond,’’ herinnert Sulejmani zich van dat moment. ,,Eigenlijk ging ik die avond naar huis met een tweeslachtig gevoel. Ik had zojuist de wedstrijd van mijn leven gespeeld en een grootheid als Van Basten had me een compliment gegeven. Maar met Heerenveen hadden we een belangrijke wedstrijd verloren terwijl we beter waren en eigenlijk had ik nog meer moeten scoren.’’
De interesse van Van Basten bleek in ieder geval gemeend. Vier maanden na die wedstrijd in maart werd Miralem Sulejmani Ajacied. Voor 16,25 miljoen euro, de grootste binnenlandse transfer in de historie van het Nederlandse voetbal. ,,Voor hem kom ík in ieder geval naar het stadion,’’ zo legde Van Basten op de eerste persconferentie van het seizoen de aankoop uit.
Als het astronomische bedrag nog eens ter sprake komt, zegt Sulejmani: ,,Ik voel geen druk hier. Ook niet door dat bedrag. Ik heb alleen maar veel zin in dit seizoen.’’
Talent van het jaar in Nederland (uitgeroepen in 2008), international en speler van Ajax, dat had hij onmogelijk kunnen bedenken, begin jaren negentig. Oorlog beheerste toen het leven in Belgrado, de stad waar hij opgroeide als moslim. Sulejmani is een Goranac, een etnische bevolkingsgroep die meerdere landen op de Balkan bevolkt. Een klein gedeelte van de Gorani woont in delen van Servië en Montenegro.
Voor de familie Sulejmani was het moeilijk om destijds het hoofd boven water te houden. ,,Mijn vader had verschillende baantjes om het gezin te kunnen onderhouden maar desondanks maakte hij nog tijd vrij om met mij te trainen. Dat deden we op het schoolplein. Hij leerde mij met links én rechts te schieten. Bij ons thuis was iedereen voor Partizan Belgrado. Partizan is mijn club, ik heb er negen jaar gevoetbald.’’ Familieman Sulejmani (bijna al zijn tatoeages zijn opgedragen aan zijn ouders en aan zus Mirella) is er trots op.
Veel eerder al had hij Ajacied kunnen zijn. Drie jaar geleden klopte hij samen met zijn zaakwaarnemer aan bij Martin van Geel. Of de technisch directeur geen interesse had in het zestienjarige spelertje. Er zaten wel een paar haken en ogen aan een mogelijke transfer. Sulejmanis club Partizan Belgrado dreigde met een schorsing van de speler omdat het opleidingskosten verlangde. Bovendien was de videoband die was meegebracht met daarop acties van de speler van slechte kwaliteit.
Sulejmani: ,,Van Geel zei toen tegen mij: ‘We willen je nu niet contracteren, misschien als je achttien bent’. Ik denk dat hij mij nog te jong vond. We zijn drie dagen in Amsterdam geweest om te praten. Ik heb geen slecht gevoel overgehouden aan die afwijzing. Ajax is een grote club en misschien is de weg die ik nu bewandel wel de beste. In Heerenveen raakte ik tenminste een beetje gewend aan Nederland.’’
Door Danijel Pranjic, zijn Kroatische steun en toeverlaat bij Heerenveen, is hij al warm gemaakt voor Klaas Jan Huntelaar. ,,Danijel vertelde mij dat het een genot is om met hem samen te spelen. En makkelijk bovendien. Huntelaar scoort simpel, snap je.
,,Ambities? We willen dit jaar kampioen worden. Dat is straks alweer vier jaar geleden. Vijf? Veel te lang.’’
Voorlopig staan de eerste weken van de aanvaller bij Ajax in het teken van herstel. Sulejmani kampt nog met de naweeën van een knieblessure die hij opliep in zijn Heerenveen-tijd en kwam zodoende in de vier oefenwedstrijden die Ajax deze voorbereiding speelde nog niet in actie. In het trainingskamp dat de club momenteel in Groot-Brittannië belegt, hoopt hij zijn eerste speelminuten te maken.
De blessure kost hem ook de Olympische Spelen. ,,Dat is jammer,’’ zegt hij. ,,Maar nu kan ik me in ieder geval op mijn nieuwe club concentreren.’’
In het trainingskamp van Ajax in De Lutte kwam een Servische bondsarts langs om te kijken hoe het gesteld was met zijn kwetsuur. Een teken dat de Servische bond in Peking maar wat graag over hem had willen beschikken. ,,Die arts liet me wat oefeningen doen maar zag al snel dat ik nog teveel last had,’’ zegt Sulejmani.
Van Basten vond het logisch: ,,Dat ie niet fit was en wij hem niet naar de Spelen wilden laten gaan, begreep die arts ook wel.’’
Als hij weer fit is, hoopt Sulejmani snel op een wedstrijd als in maart. Met als verschildat hij dan wél als winnaar van het veld stapt. 
[/quote]