Het groepje zelf is niet ouder nee, de traditie die ze gebruiken is vele malen ouder, stamt van ver voor de christelijke telling, kortom, wat ze in hun geloof uitdragen heeft NIETS met het christendom te maken, in de verste verte nog niet, het kent een totaal andere geloofsvisie.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
??
WAAR heb je het over?
''Oudere'' geloven ??
Ouder dan wat? Christendom? Denk het even niet. Vrijmetselaars en al dat soort clubjes zijn pas vanaf de middeleeuwen of zelfs ruim daarna (17e/18e/19e eeuw).
Ze kennen allen het geloof in de eenheid, daarin zijn ze vrijwel gelijk, het ene clubje doet daar serieus wat mee, de andere niet, geen van die clubjes heeft wat met het christendom of erop tegen.quote:Dat lijkt me wat te generaliserend.
Sommige van die clubs zijn alleen atheistische praatclubjes, anderen zijn deels gelovig, weer andere zijn zich aan het toeleggen op het vergaren van veel macht en weer anderen zijn zwaar anti-religieus.
Zoveel mensen, zoveel clubjes.
En verklaar dan eens waarom de naam van God, Jehovah, ook gebruikt wordt in bepaalde vrijmetselaars afdelingen? Er zijn zelfs samentrekkingen van Jehovah en Baal. Daar is genoeg over te vinden.
Dus dat ze er ''niets'' mee hebben is wel erg simpel gesteld.
En alles wat te vangen is in de door mij zojuist genoemde teksten gaat ons wel aan want het vormt een deel van de vervulling. met andere woorden, door tegen God te zijn of door slechts een deel uit te maken van de in sekten en groepen opgedeelde, machtszieke samenleving maken zij er deel vanuit en hebben ze er alles mee te maken.
Dankje dat je de agressie van het christendom even laat zien, even laat zien dat het niet zozeer is veranderd, wanneer ga je brandstapels opstoken?quote:Integendeel, het is een constant gevecht, elke dag.
Dat heeft niets met zowel propaganda als de middeleeuwen te maken.
Volgens beide, dat weet ik omdat ik erover gelezen heb, gepraat heb met mensen e.d., niet naar vage complotdingtjes van wereldleiders die bij de illuminatie zitten en ons het duister in willen gooien, maar gewoon wat ze zelf erover zeggen en wat ik daar zelf van kan nazoeken.quote:Volgens Lectorium Rosicrucianum of volgens jou? En dat weet jij omdat...?
Hoe weet jij dat de dingen die jij gelezen hebt en de mensen die jij gesproken hebt betrouwbaar zijn?quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:22 schreef erodome het volgende:
Volgens beide, dat weet ik omdat ik erover gelezen heb, gepraat heb met mensen e.d., niet naar vage complotdingtjes van wereldleiders die bij de illuminatie zitten en ons het duister in willen gooien, maar gewoon wat ze zelf erover zeggen en wat ik daar zelf van kan nazoeken.
Alles wat je leest en hoort en wat niet direct van een bron als Albert Pike, Blavatsky, Manley Palmer Hall en andere hoge ingewijden komt en bedoeld is voor de ingewijden, is per definitie onbetrouwbaar. Daarom citeer ik deze mensen om een betrouwbaar beeld te geven van wat esoterie inhoudt. Jij en Stormseeker kunnen dus wel gaan discussiëren, maar dat heeft niet zoveel zin aangezien jullie elkaar nooit zullen overtuigen. Laten we er een overwegend informatief topic van maken i.p.v. een meningentopic.quote:Masonry, like all the Religions, all the Mysteries, Hermeticism and Alchemy, conceals its secrets from all except the Adepts and Sages, or the Elect, and uses false explanations and misinterpretations of its symbols to mislead those who deserve only to be misled;
p. 105
to conceal the Truth, which it calls Light, from them, and to draw them away from it. Truth is not for those who are unworthy or unable to receive it, or would pervert it. So God Himself incapacitates many men, by color-blindness, to distinguish colors, and leads the masses away from the highest Truth, giving them the power to attain only so much of it as it is profitable to them to know. Every age has had a religion suited to its capacity.
The Teachers, even of Christianity, are, in general, the most ignorant of the true meaning of that which they teach. There is no book of which so little is known as the Bible. To most who read it, it is as incomprehensible as the Sohar.
So Masonry jealously conceals its secrets, and intentionally leads conceited interpreters astray. There is no sight under the sun more pitiful and ludicrous at once, than the spectacle of the Prestons and the Webbs, not to mention the later incarnations of Dullness and Commonplace, undertaking to "explain" the old symbols of Masonry, and adding to and "improving" them, or inventing new ones.
Als je met ''die clubs'' sekten, groepjes afvalligen en geheimzinnige, al dan niet (semi)-religieuze groepjes bedoeld, ok, dat klopt.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
die clubs bestaan al sinds Babylon, Egypte, etc. Dus niet van na de middeleeuwen. De leer bestaat al sinds de val van Adam en Eva, als je daar in gelooft.
De God van de bijbel, Jehovah, heeft absoluut niets met polytheisme te maken. Dus daar ben ik het in ieder geval niet over eens. En wat geschiedenis betreft, daar heb ik al in minstens 10 topics uitgebreid over geschreven, dus ik weet er wel 1 a 2 dingen van.quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:22 schreef erodome het volgende:
De naam van god, die oude naam is ook vele malen ouder dan het christendom, kent een polytheistische achtergrond zelfs, ken je geschiedenis zou ik zo zeggen,
De tekst zegt onder andere: '', tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten''quote:Dankje dat je de agressie van het christendom even laat zien, even laat zien dat het niet zozeer is veranderd, wanneer ga je brandstapels opstoken?
Geen letterlijke strijd dusquote:13 Neemt daarom de volledige wapenrusting van God op, opdat GIJ op de boze dag weerstand kunt bieden en, na alle dingen grondig gedaan te hebben, pal kunt staan.
14 Staat daarom pal, UW lendenen omgord met waarheid, en aan hebbend het borstharnas van rechtvaardigheid, 15 en UW voeten geschoeid met de toerusting van het goede nieuws van vrede.
16 Neemt bovenal het grote schild des geloofs op, waarmee GIJ alle brandende projectielen van de goddeloze zult kunnen blussen. 17 Neemt ook de helm der redding aan en het zwaard van de geest, dat is Gods woord,
Ja hoor, een lid van de VM met de hoogste graad zal dat even vlotjes 'bekennen', die zal wel even aan Ali duidelijk maken dat ie heel het klootjesvolk van de lagere graden voor de gek houdt en dat zij alleen een melkkoetje zijn. En die mensen van die lagere graden zijn allemaal dom, en hebben dat allemaal niet door, en blijven keurig meneer Pike betalen en driftig luisteren naar de dingen die ze dan wél mogen weten maar eigenlijk niet kloppen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Albert Pike, 33e graads vrijmetselaar zegt dat deze mensen bewust lagere graden en niet-vrijmetselaars misleiden om hun geheimen niet prijs te geven.
Het boek waar ik uit citeer was oorspronkelijk slechts bedoeld voor de hoogste graden. Ondertussen staat het gewoon online voor iedereen te lezen. Zie http://www.sacred-texts.com/mas/md/md00.htmquote:Op woensdag 9 juli 2008 14:56 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ja hoor, een lid van de VM met de hoogste graad zal dat even vlotjes 'bekennen', die zal wel even aan Ali duidelijk maken dat ie heel het klootjesvolk van de lagere graden voor de gek houdt en dat zij alleen een melkkoetje zijn. En die mensen van die lagere graden zijn allemaal dom, en hebben dat allemaal niet door, en blijven keurig meneer Pike betalen en driftig luisteren naar de dingen die ze dan wél mogen weten maar eigenlijk niet kloppen.
![]()
That makes sense .....................
Precies, dus dat moet een enorme leegloop veroorzaken onder de lagere klassen, minder geld, minder macht, ineenstorting van de NWO, opgelost.quote:Op woensdag 9 juli 2008 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het boek waar ik uit citeer was oorspronkelijk slechts bedoeld voor de hoogste graden. Ondertussen staat het gewoon online voor iedereen te lezen. Zie http://www.sacred-texts.com/mas/md/md00.htm
Nou, ik ben helemaal opgewonden ....quote:Als je meeleest, kan je dus nog iets leren over zaken die je eigenlijk niet hoort te weten. Spannend toch?
Ga ergens anders trollen ajb?quote:Op woensdag 9 juli 2008 15:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Precies, dus dat moet een enorme leegloop veroorzaken onder de lagere klassen, minder geld, minder macht, ineenstorting van de NWO, opgelost.
![]()
Ik verbaas me erover dat jij alles van wat je online ziet en leest gaat interpreteren aan de hand van je bijbeltje, en er ook nog een oordeel goed/fout aan hangt.
[..]
Nou, ik ben helemaal opgewonden ....
Ik heb het ook gezien op video's, ook de schrijver van jouw boek, alles wordt doodleuk ontkend. Maar volgens Pike kan je dat dus verwachten.quote:Op woensdag 9 juli 2008 15:31 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
Wat ik grappig vind aan vrijmetselaars is dat zij ontkennen dat zij aan occulte rituelen doen. Ik heb hier het boek ''Vrijmetselaars voor dummies'' liggen. Echt zeer grappig hoe de auteur, zelf een vrijmetselaar, heel leuk schrijft dat het gewoon een soort van rotary-club is.
Nee, want ik lees de boeken van degenen die heel die esoterische beweging vorm geven, de theologie ervan uitschrijven voor de rest van de wereld. Zoals je de bijbel dient te lezen om wat te weten te komen over het christelijk geloof, dien je Morals & Dogma te lezen om iets te weten te komen van vrijmetselarij. Ik weet er zelf niks van, maar die mensen waar ik mijn informatie vandaan haal wel. Dus die citeer ik. Dat maakt mij niet speciaal ofzo, maar ik weet wel dat mijn bronnen betrouwbaar zijn en ik wat dat betreft dus betere informatie heb. Maar die informatie is voor jou ook gewoon beschikbaar, dus als je geïnteresseerd bent zou ik het gewoon zelf gaan lezen toch?quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar jij kent dat wel van binnen dan?
Kom op zeg, jij weet er net zoveel van af als ik weet, van derde hand en van wat anderen die er geen lid van zijn over te zeggen hebben.
Niet ik, ik haal mijn info uit de boeken die ik lees. Verder zijn er ook mensen die beweren in die hogere graden te hebben gefunctioneerd, hun informatie check ik ook want dat kan ik doen via die boeken. Zij zijn ook betrouwbaar. Veel zijn er bekeerd tot het christelijk geloof.quote:Je doet net alsof je zelf in die hoge kasten van de vrijmetselarij hebt gezeten zeg, je weet wel, die klasse's waarvan gezegd wordt dat ze bestaan.
In de oude traditites niet. Er is echter geen traditie die boven de waarheid staat. Ik geloof dat die strijd de waarheid is, en uit de werken die ik citeer blijkt dat voor mij ook overduidelijk. Het christelijk geloof staat lijntrecht tegenover esoterie. Wij wijzen Lucifer aan als de duivel en Jehovah als de goede God, esoterie wijst Lucifer aan als Heilige Geest etc. en Jehovah als de 'Fiery Serpent', de vernietiger, het kwade aspect van de godheid. Zo is de spirituele wereld gewoon verdeeld, ik kan er ook niets aan doen. Christus komt in hun visie ook voor maar dan de Kosmische Christus, zoals ik hier al uit heb gelegd. Voor hen was Jezus een man die overschaduwd werd door deze Kosmische Christus, genaamd Maitreya. Christenen geloven echter dat Jezus de zoon van God was, God in het vlees.quote:Waarom maak je er een christus versus duivel gebeuren van, goed tegen kwaad, nog 1 keer, goed en kwaad bestaan niet als 2 losse dingen in die oude traditie;s, er bestaat alleen balans....heel christus komt niet voor in hun visie, het hele godsbeeld zoals jij dat kent komt niet voor.
Ok, even brainstormen....quote:Op woensdag 9 juli 2008 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat de dingen die jij gelezen hebt en de mensen die jij gesproken hebt betrouwbaar zijn?
Albert Pike, 33e graads vrijmetselaar zegt dat deze mensen bewust lagere graden en niet-vrijmetselaars misleiden om hun geheimen niet prijs te geven.
[..]
Alles wat je leest en hoort en wat niet direct van een bron als Albert Pike, Blavatsky, Manley Palmer Hall en andere hoge ingewijden komt en bedoeld is voor de ingewijden, is per definitie onbetrouwbaar. Daarom citeer ik deze mensen om een betrouwbaar beeld te geven van wat esoterie inhoudt. Jij en Stormseeker kunnen dus wel gaan discussiëren, maar dat heeft niet zoveel zin aangezien jullie elkaar nooit zullen overtuigen. Laten we er een overwegend informatief topic van maken i.p.v. een meningentopic.
Geloof is een voortschrijdend iets, het gaat mee met de mens, wat eerst polytheistisch was is nu monotheistisch, de sumeriers e.d. kende genesis al, de zondvloed al, al die oude bijbelverhalen, je kan zo het oude testament terugvinden in polytheistische vorm...quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:13 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
De God van de bijbel, Jehovah, heeft absoluut niets met polytheisme te maken. Dus daar ben ik het in ieder geval niet over eens. En wat geschiedenis betreft, daar heb ik al in minstens 10 topics uitgebreid over geschreven, dus ik weet er wel 1 a 2 dingen van.![]()
Alleen het feit dat je andere spirituele richtingen als vijanden van god ziet zegt al genoeg over je intolerantie naar andersdenkende toe.quote:De tekst zegt onder andere: '', tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten''
hieruit blijkt dus dat het geen letterlijke strijd kan zijn. Immers, wat wil je uitrichten tegen geesten?
Verder staat er ook:''Onze strijd is niet tegen bloed en vlees''.
M.a.w. het is geen letterlijke strijd met wapens en ook niet in letterlijke zin tegen andere mensen gericht dus (heb uw vijanden lief?)![]()
Maar het is een geestelijke strijd tegen alles dat slecht is en tegen alles dat mensen van God probeert af te keren. En daar horen spiritistische groeperingen e.d. dus ook bij.
Het heeft dus niet met agressie of brandstapels te maken. Context is dus altijd belangrijk.
PS. Uit het vervolg van die tekst blijkt het nog beter:
[..]
Geen letterlijke strijd dus
Luciferianen zijn een erg modern verschijnsel, het wil er niet echt bij je in dat die hele duivel een modern verschijnsel is he?quote:Op woensdag 9 juli 2008 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de oude traditites niet. Er is echter geen traditie die boven de waarheid staat. Ik geloof dat die strijd de waarheid is, en uit de werken die ik citeer blijkt dat voor mij ook overduidelijk. Het christelijk geloof staat lijntrecht tegenover esoterie. Wij wijzen Lucifer aan als de duivel en Jehovah als de goede God, esoterie wijst Lucifer aan als Heilige Geest etc. en Jehovah als de 'Fiery Serpent', de vernietiger, het kwade aspect van de godheid. Zo is de spirituele wereld gewoon verdeeld, ik kan er ook niets aan doen. Christus komt in hun visie ook voor maar dan de Kosmische Christus, zoals ik hier al uit heb gelegd. Voor hen was Jezus een man die overschaduwd werd door deze Kosmische Christus, genaamd Maitreya. Christenen geloven echter dat Jezus de zoon van God was, God in het vlees.
Verder kijk ik dus naar de wereld om mij heen en zie hoe deze filosofie in de praktijk werkt. Dan zie ik niets anders dan goddeloos kwaad gericht op werelddominantie vermomd als iets heel hoogs, heiligs en goddelijks.
De occulte tradities hebben dus een ander beeld van wat god is, zij geloven in een Kracht, maar het idee van goed en kwaad bestaat zeker wel en zowel het goede als kwade aspect van de godheid hebben een naam. Toevallig heet het kwaad Jehovah en het goed heet Lucifer. Volgens Jezus Christus is het precies andersom en is Lucifer ook geen god maar iemand die als god wil zijn. De vraag is wie er gelijk hebben, de Luciferianen of de Christenen.
Maak er maar miljoenen mensen vanquote:Op donderdag 10 juli 2008 10:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Luciferianen zijn een erg modern verschijnsel, het wil er niet echt bij je in dat die hele duivel een modern verschijnsel is he?
Zo oud is dat idee gewoon niet, de duivel is in het leven geroepen door het christendom, daarvoor was er wel een soort van discussiepartner tegenover god, maar geen archetype van het kwaad(bij de monotheistische geloven dan)
Pas toen het christendom bij de heidense geloven van noord eropa kwam is de duivel in het leven geroepen die erg veel weg had van 1 van de meest belangerijke goden in die tijd, buiten de godin om dan.
Dat had niets te maken met een werkelijke strijd tussen goed en kwaad, maar had te maken met een verdomd aardse strijd van mensen die macht wilde hebben en dat via het instituut kerk deden.
Het heeft vele duizenden het leven gekost, de kerk heeft meer dan walgelijk gehandeld en zijn wat mij betrefd veel eerder de brond van kwaad dan een of ander zelfverzonnen figuur dat ze in het leven hebben geroepen om andermans visie zwart te maken.
Als ik het over het instituut kerk heb heb ik het niet over geloven zelf, heb ik het over ee machtsinstituut die ziekelijk veel kwaad heeft gedaan, als je een duivel zoekt, kijk dan naar het vaticaan...
modern??quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Luciferianen zijn een erg modern verschijnsel, het wil er niet echt bij je in dat die hele duivel een modern verschijnsel is he?
Leviticus spreekt al over duivelkunstenaars etc. en dat is ver vóór het christelijk geloof.quote:Zo oud is dat idee gewoon niet, de duivel is in het leven geroepen door het christendom, daarvoor was er wel een soort van discussiepartner tegenover god, maar geen archetype van het kwaad(bij de monotheistische geloven dan)
Dit is dus wat Blavatsky allemaal zegt ja. Ik heb in een andere post al gezegd dat de Paus zo'n beetje de opperluciferiaan is. Het vaticaan is de troon van de priester van de zonnegod sinds het Romeinse Rijk. Het is dus heel dubbel wanneer Blavatsky tegen de kerk schrijft, aangezien die kerk precies dezelfde occulte leer heeft als haar, maar voor de massa's doet alsof ze christelijk is. Jij zou je juist erg thuis moeten voelen bij het vaticaan (de binnenste kringen), aangezien dat geperfectioneerd heidendom is, en wat specifieker is het vooral Mithraïsme. Rozenkruisers, tempeliers, vrijmetselarij, Jezuïeten zijn allemaal Rooms Katholieke orden die de esoterische leer praktiseren en ze zijn allemaal verantwoording schuldig aan de paus. Het is dus niet gek dat de kerk een machtsinstituut is. De bijbel noemt de paus ook antichrist, de vertegenwoordiger van Lucifer op aarde en dat is exact wat hij is.quote:Pas toen het christendom bij de heidense geloven van noord eropa kwam is de duivel in het leven geroepen die erg veel weg had van 1 van de meest belangerijke goden in die tijd, buiten de godin om dan.
Dat had niets te maken met een werkelijke strijd tussen goed en kwaad, maar had te maken met een verdomd aardse strijd van mensen die macht wilde hebben en dat via het instituut kerk deden.
Het heeft vele duizenden het leven gekost, de kerk heeft meer dan walgelijk gehandeld en zijn wat mij betrefd veel eerder de brond van kwaad dan een of ander zelfverzonnen figuur dat ze in het leven hebben geroepen om andermans visie zwart te maken.
Als ik het over het instituut kerk heb heb ik het niet over geloven zelf, heb ik het over ee machtsinstituut die ziekelijk veel kwaad heeft gedaan, als je een duivel zoekt, kijk dan naar het vaticaan...
Maar Ali, als jij christen bent, hoe kan je dan enigzins nog geloven in GOD.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
modern??
[..]
Leviticus spreekt al over duivelkunstenaars etc. en dat is ver vóór het christelijk geloof.
[..]
Dit is dus wat Blavatsky allemaal zegt ja. Ik heb in een andere post al gezegd dat de Paus zo'n beetje de opperluciferiaan is. Het vaticaan is de troon van de priester van de zonnegod sinds het Romeinse Rijk. Het is dus heel dubbel wanneer Blavatsky tegen de kerk schrijft, aangezien die kerk precies dezelfde occulte leer heeft als haar, maar voor de massa's doet alsof ze christelijk is. Jij zou je juist erg thuis moeten voelen bij het vaticaan (de binnenste kringen), aangezien dat geperfectioneerd heidendom is, en wat specifieker is het vooral Mithraïsme. Rozenkruisers, tempeliers, vrijmetselarij, Jezuïeten zijn allemaal Rooms Katholieke orden die de esoterische leer praktiseren en ze zijn allemaal verantwoording schuldig aan de paus. Het is dus niet gek dat de kerk een machtsinstituut is. De bijbel noemt de paus ook antichrist, de vertegenwoordiger van Lucifer op aarde en dat is exact wat hij is. Je wordt misleid door je eigen god.
Helemaal in het begin was het nog niet corrupt, maar door de eeuwen heen steeds corrupter geworden. In de middeleeuwen waren bijbels verboden door de katholieke kerk. Zij sloegen (ik geloof de jezuïeten aangezien die de inquisitie leidden) de drukpersen van de protestanten kapot.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:03 schreef Ticker het volgende:
[..]
Maar Ali, als jij christen bent, hoe kan je dan enigzins nog geloven in GOD.
Het is hetzelfde vaticaan wat de bijbel verspreidt, waar jij van beweerd dat zij iets anders practiseren dan men denkt.
Recent onderzoek wijst juist in de richting dat de eerste religies monotheïstisch warenquote:Op donderdag 10 juli 2008 10:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Geloof is een voortschrijdend iets, het gaat mee met de mens, wat eerst polytheistisch was is nu monotheistisch...
Ik zit even te zoeken, maar kan het niet vinden. Ik meende dat het idee van een gepersonificeerde Satan voor het eerst in Job voorkomt. De vroege Joodse opvatting was volgens mij dat het kwaad ook van God kwam; immers, goed en kwaad zijn complementair. Pas later is het kwaad een "eigen leven gaan leiden" en werd het in verhalen gepersonificeerd als Satan.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
modern??
[..]
Leviticus spreekt al over duivelkunstenaars etc. en dat is ver vóór het christelijk geloof.
[..]
Job inderdaad ja, ik dacht in Leviticus ook? Moet ik even nazoeken dan, doe ik later.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zit even te zoeken, maar kan het niet vinden. Ik meende dat het idee van een gepersonificeerde Satan voor het eerst in Job voorkomt. De vroege Joodse opvatting was volgens mij dat het kwaad ook van God kwam; immers, goed en kwaad zijn complementair. Pas later is het kwaad een "eigen leven gaan leiden" en werd het in verhalen gepersonificeerd als Satan.
In 1 Kronieken kun je lezen datquote:Op donderdag 10 juli 2008 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Job inderdaad ja, ik dacht in Leviticus ook? Moet ik even nazoeken dan, doe ik later.
Maar het is de vraag of het hier om een gepersonificeerd kwaad gaat. De wijsheid wordt ook gepersonificeerd, God wordt ook allemaal personificaties aangemeten... je kunt hieruit simpelweg niet zo snel opmaken of hier "Satan als individuele entiteit" wordt bedoeld. Joden zijn daar ook niet zo mee bezig als Christenen, geloof ik.quote:Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
Er zijn 500 vloedlegenden die worden verteld door meer dan 250 stammen en volken.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:25 schreef erodome het volgende:
Geloof is een voortschrijdend iets, het gaat mee met de mens, wat eerst polytheistisch was is nu monotheistisch, de sumeriers e.d. kende genesis al, de zondvloed al, al die oude bijbelverhalen, je kan zo het oude testament terugvinden in polytheistische vorm...
Polytheisme was zelfs streng verboden.quote:Deut 6
4 Luister, o Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.
Deut 5
7 Gij moogt nooit enige andere goden tegen mijn persoon in hebben.
quote:Ken je gescbhiedenis, serieus....
DAT ben ik met je eens. Vele ''Christelijke'' geloven hebben zeer onChristelijke feestdagen, rituelen, leerstellingen enz enz.quote:Daarbij is het halve christendom gejat van de meergodengeloven hiervoor, van de drie-eenheid tot de feestdagen....
Dit is ook wat de bijbel beschrijft en inderdaad worden overal zaken teruggevonden die typisch Babylonisch waren zoals het gebruik van beelden bij aanbidding en drie-enige goden.quote:„Niet alleen Egyptenaren, Chaldeeën, Feniciërs, Grieken en Romeinen, maar ook de hindoes, de boeddhisten, . . . de Goten, Angelsaksen, druïden, Mexicanen en Peruanen . . . moeten allen hun religieuze ideeën hebben ontleend aan een gemeenschappelijke bron en een gemeenschappelijk centrum.
Overal vinden wij de meest verbazingwekkende overeenkomsten in riten, ceremonies, gebruiken, tradities, en in de namen en verwantschappen van hun respectieve goden en godinnen.” Het is duidelijk dat die vroege Babyloniërs, toen zij gedwongen werden zich over de hele aarde te vestigen, hun religieuze ideeën meenamen naar hun nieuwe woonplaatsen.
Ik ben niet intolerant, integendeel. Ik ben het alleen niet met hun eens en aangezien de hele wereld van zulke denkbeelden doordrenkt is, is het niet meer dan logisch dat ik een geestelijke strijd zal moeten voeren om niet net zo te gaan denken.quote:Alleen het feit dat je andere spirituele richtingen als vijanden van god ziet zegt al genoeg over je intolerantie naar andersdenkende toe.
Nou, ik ken een groep van minstens 6,5 miljoen mensen die ondanks vervolging nooit de wapens opnemen, die weigeren andere mensen te vermoorden voor hun regeringen, zelfs als dat hun leven kost, en die bestaat uit allerlei talen en kleuren en groepen die elkaar liefhebben terwijl diezelfde groepen om hun heen elkaar afslachten.quote:De geschiedenis leert dat wanneer een geloof die zo intolerant is macht krijgt de mensen die dat geloof volgen het helemaal niet houden bij een figuurlijke strijd, maar wel degelijk gaan slachten.
Om maar wat te noemen: ik ken verhalen van Hutu en Tutsi geloofsgenoten die elkaar beschermden terwijl die groepen elkaar in een straat verderop stonden te vermoorden. Het kan dus ook anders.quote:Joh 13
34 Ik geef U een nieuw gebod, dat GIJ elkaar liefhebt; net zoals ik U heb liefgehad, dat ook GIJ elkaar liefhebt. 35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”
Kan je dit verder onderbouwen?quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:16 schreef erodome het volgende:
Die hebben de bijbel opgesteld, gezamelijk met heidenen
"Laten wij mensen maken naar ons evenbeeld", bedoel je?quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:26 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het scheppingsverslag laat zien dat er maar 1 God aan het werk was om alles te maken en ook andere vroege teksten in de bijbel maken onmiskenbaar duidelijk dat er maar 1 God is.
[..]
Er is niets polytheistisch aanquote:Op donderdag 10 juli 2008 13:38 schreef Haushofer het volgende:
"Laten wij mensen maken naar ons evenbeeld", bedoel je?In het oude testament heb je het idee van JHWH tseva'ot, de Heer met Zijn Goddelijke garde, die ook met Elohiem worden aangeduid. Later in de Thora zie je inderdaad dat God "echad" is, maar er willen wel es polytheïstische kenmerken uit het verleden doorschemeren in de teksten.
Maar was dat idee al ontwikkeld toen Genesis werd opgeschreven? Ik snap dat dit soort redenaties voor jou als Christen aannemelijk overkomen, maar ik zie zelf niet in waarom Hij hier de Messias in betrekt. Zoals ik zei, heerste toen het idee dat God omringd werd door Zijn garde, Zijn "tseva". Dat is trouwens ook hoe Joden het vaak opvatten.quote:Op donderdag 10 juli 2008 14:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Er is niets polytheistisch aan![]()
Sommigen zeggen dat God in een pleuralis majestatis (of dergelijke constructie) tegen zichzelf sprak, maar dat is niet erg aannemelijk. Dat hij tegen een andere God (een andere De God) zou spreken is onmogelijk, daar is de bijbel unaniem onverbiddelijk over.
Maar het is wel aannemelijk dat Hij sprak tegen Zijn eniggeboren Zoon in zijn hemelse hoedanigheid.
De overeenkomst tussen de uitdrukkingen in Genesis 1:26 en 3:22 geeft een aanwijzing.
In Genesis 1:26 lezen we dat Jehovah zei: „Laten wij de mens maken naar ons beeld, overeenkomstig onze gelijkenis.”
Tot wie richtte hij deze woorden? Doelend op het geestelijke schepsel dat de volmaakte man Jezus werd, zei de apostel Paulus: „Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; want door bemiddeling van hem werden alle andere dingen in de hemelen en op de aarde geschapen” (Kolossenzen 1:15, 16).
Het lijkt dus logisch dat Jehovah zich in Genesis 1:26 richtte tot zijn eniggeboren Zoon, de ''meesterwerker'', die zich tijdens de schepping van hemel en aarde aan zijn zijde bevond (Spreuken 8:22-31). De overeenkomst met de uitdrukking in Genesis 3:22 geeft te kennen dat Jehovah daar weer tot degene sprak die hem het meest na stond, zijn eniggeboren Zoon.
Dat dus lijkt, vanuit de bijbel gezien, het meest logisch en heeft dus niets met polytheisme te maken![]()
En hoewel Jezus dus als middelaar heeft gefungeert bij de schepping, is er maar 1 Schepper, maar 1 die aanspraak kan maken op het initiatief en ontwerp achter de hele schepping, en dat is God, Jehovah.
Ten tijde van het maken van de mens was de schare engelen er inderdaad ook al bij.quote:Op donderdag 10 juli 2008 14:20 schreef Haushofer het volgende:
Maar was dat idee al ontwikkeld toen Genesis werd opgeschreven? Ik snap dat dit soort redenaties voor jou als Christen aannemelijk overkomen, maar ik zie zelf niet in waarom Hij hier de Messias in betrekt. Zoals ik zei, heerste toen het idee dat God omringd werd door Zijn garde, Zijn "tseva". Dat is trouwens ook hoe Joden het vaak opvatten.
OF andersom!quote:Daarbij heeft Genesis nogal wat invloeden van de Babylonische scheppingsmythe meegekregen, dus heel raar is het idee niet dat het verhaal polytheïstische trekken vertoont.
Welke groep? Ik pieker me suf, maar kan er geen naam bij plakken.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:26 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, ik ken een groep van minstens 6,5 miljoen mensen die ondanks vervolging nooit de wapens opnemen, die weigeren andere mensen te vermoorden voor hun regeringen, zelfs als dat hun leven kost, en die bestaat uit allerlei talen en kleuren en groepen die elkaar liefhebben terwijl diezelfde groepen om hun heen elkaar afslachten.
Mijn Christelijke geloofsgroep, de Jehovah's Getuigen, is, zover ik weet, de enige die unaniem, over de hele wereld onafhankelijk van land, taal, regering, kleur of afkomst collectief weigert de wapens tegen hun medemens of zelfs medeChristen op te nemen, ongeacht de consequenties.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:07 schreef ElizabethR het volgende:
Welke groep? Ik pieker me suf, maar kan er geen naam bij plakken.
Ah oke, je hebt gelijkquote:Op donderdag 10 juli 2008 15:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Mijn Christelijke geloofsgroep, de Jehovah's Getuigen, is, zover ik weet, de enige die unaniem, over de hele wereld onafhankelijk van land, taal, regering, kleur of afkomst collectief weigert de wapens tegen hun medemens of zelfs medeChristen op te nemen, ongeacht de consequenties.
Terwijl mensen van allerlei geloven elkaar aan het afslachten waren in de tweede wereldoorlog weigerden Jehovah's Getuigen als enige collectief dienst en velen zijn daardoor in concentratiekampen omgekomen.
Jezus droeg ons op niet het zwaard te trekken tegen onze medemens en hij vermaande zijn volgelingen dat zijn koninkrijk geen deel van deze wereld was en daarom zijn wij politiek neutraal en vechten wij voor geen enkele regering of leger.
In Nederland hebben ook veel geloofsgenoten in de gevangenis gezeten voor het weigeren van militaire dienst maar deze is natuurlijk intussen afgeschaft. Maar in Turkije en Griekenland en vele andere landen zitten geloofgenoten van mij vast omdat zij weigeren in een gewapend conflict hun medemens te doden in naam van een koning, president of zelfs geestelijk leider.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mijn Christelijke geloofsgroep, de Jehovah's Getuigen, is, zover ik weet, de enige die unaniem, over de hele wereld onafhankelijk van land, taal, regering, kleur of afkomst collectief weigert de wapens tegen hun medemens of zelfs medeChristen op te nemen, ongeacht de consequenties.
quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
Onder de bescherming van God kan niets je overkomen. Ik heb genoeg levensverhalen van mensen gehoord waarin zij ook magie tegen anderen gebruikten. Tegen christenen bleek dat echter elke keer onmogelijk te zijn, met als gevolg dat sommigen van hen ook christen zijn geworden, omdat die christelijke God veel machtiger bleek te zijn. Logisch.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Ok, even brainstormen....
Het is een heel eng en obscuur clubje, die echt bezig is met zeer duistere zaken en niet terugschrikt voor de allerergste dingen.
Die laten het echt toe dat iemand vanuit hun groep die info naar buiten gooit, zonder daar op terug te reageren?
Ze gebruiken zware magie dingen die werken volgens jouw stelling, maar ze gebruiken dat niet om iemand die zijn mond voorbij praat na vette geheimhoudingsplicht de mond te snoeren?
Ze hebben de hele wereld in hun greep, maar dat kunnen ze dan weer niet, niet heel erg logisch of wel soms?
Ik vind dit wel vrij duidelijk:quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In 1 Kronieken kun je lezen dat
[..]
Maar het is de vraag of het hier om een gepersonificeerd kwaad gaat. De wijsheid wordt ook gepersonificeerd, God wordt ook allemaal personificaties aangemeten... je kunt hieruit simpelweg niet zo snel opmaken of hier "Satan als individuele entiteit" wordt bedoeld. Joden zijn daar ook niet zo mee bezig als Christenen, geloof ik.
Dat is dus kabbalistisch, dat zowel goed als kwaad van God komen. Heb je mijn citaten van Blavatsky gelezen?quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zit even te zoeken, maar kan het niet vinden. Ik meende dat het idee van een gepersonificeerde Satan voor het eerst in Job voorkomt. De vroege Joodse opvatting was volgens mij dat het kwaad ook van God kwam; immers, goed en kwaad zijn complementair. Pas later is het kwaad een "eigen leven gaan leiden" en werd het in verhalen gepersonificeerd als Satan.
Nee, je overgeven aan kwaaddoen om zogenaamd kwaad te bestrijden...DAT is een goed plan.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:40 schreef Scaurus het volgende:
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing.
Blind pacifisme in een gewelddadige wereld, naïef en onverantwoord.
Ja grappig he? Mensen die worden gedood omdat ze weigeren mensen te martelen of te vermoorden.quote:
quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:37 schreef ElizabethR het volgende:
Ah oke, je hebt gelijkWist ik eigenlijk ook wel!
Ierland! Wow leuk, moet erg mooi zijn daar.quote:Wij krijgen hier in Ierland, waar ik woon, regelmatig twee Getuigen van Jehova op visite. Zij komen ook oorspronkelijk uit Nederland en wonen al 25 jaar in ierland, wij pas 3. Zijn lieve mensen hoor. Ik kan hun geloof niet delen, verre van zelfs, maar hun vriendschap wel
Ik denk dat je geen ruk hebt begrepen van mijn post.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ja grappig he? Mensen die worden gedood omdat ze weigeren mensen te martelen of te vermoorden.
Erg grappig.
Spot er maar mee. Kwast.
[..]
Oh, sorry, misschien moet je wat duidelijker zijn dan?quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:55 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat je geen ruk hebt begrepen van mijn post.
Je kunt niet verwachten dat iedereen zomaar aan de hand van dat plaatje weet dat je het over Jaïnisme hebt.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat je geen ruk hebt begrepen van mijn post.
Je claimt dat jehova getuigen oh zulke niet-geweldadige mensen zijn. Jains zijn dat echter al een kleine 2900 jaar + dat deze mensen niet in het weekend om 7 uur op je deur staan te bonsen om je lastig te vallen met hun overtuigingen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:57 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Oh, sorry, misschien moet je wat duidelijk zijn dan?
Omdat je specifiek dat stukje van mij quotte meende ik dat op te maken.
En dat plaatje maakt ook niet veel duidelijk. Boeddhistisch ofzo?
Sorry SK, maar zo kwam de post van STORMSEEKER totaal niet op me over.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wellicht dus een goed idee als je je wat meer verdiept in andere religies voordat je met outragious claims over de supremacy van jehova's gaat rondstrooien.
Je goedgelovigheid kent geen grenzen. Zou je toch niet verwachten van een christen die dient te weten dat de mens in alles tot het kwade geneigd is.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nee, je overgeven aan kwaaddoen om zogenaamd kwaad te bestrijden...DAT is een goed plan.
Mensen vermoorden is walgelijk. Hoe je het ook wendt of keert.
Eerder andersom. Ik zie het zo: de waarheid is de drie-eenheid Vader - Zoon - Heilige Geest. Dit is ware creator God die christenen en joden aanbidden, waarbij de joden echter Jezus als de Zoon negeren.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:17 schreef erodome het volgende:
Maar niet alleen het vaticaan springt daar zo mee om, de drie-eenheid is een directe kopie van het oude godsbeeld, die drie-voudige godin bv, maar vele anderen ook, goden en godinnen waren drie-voudig vaak.
Hij loopt specifiek jehova's en daarmee zichzelf zo keihard op de schouder te kloppen omdat ze DE ENIGE compleet niet geweldadige religie zijn in de wereld.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:04 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Sorry SK, maar zo kwam de post van STORMSEEKER totaal niet op me over.
Doe eens wat Jaïnistischer??
En dat is dus ook zo.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:01 schreef SpecialK het volgende:
Je claimt dat jehova getuigen oh zulke niet-geweldadige mensen zijn.
Dat is mooi voor ze.quote:Jains zijn dat echter al een kleine 2900 jaar
Ten eerste zal dat dan uiterlijk 7 uur 's avonds zijn en ten tweede is de prediking ook een gebod van Jezus om het goede nieuws voor de toekomst aan iedereen bekend te maken.quote:dat deze mensen niet in het weekend om 7 uur op je deur staan te bonsen om je lastig te vallen met hun overtuigingen.
Waarom zou ik me er in moeten verdiepen, wat voor nut heeft dat nu nog?quote:Wellicht dus een goed idee als je je wat meer verdiept in andere religies voordat je met outragious claims over de supremacy van jehova's gaat rondstrooien.
Je hoeft niet te slaan. Ik zag eens 2 meisjes beroofd worden door een agressief figuur. Hij was voor mij te groot om er zelf wat aan te doen. Ik bad tot God en toen kwam er een dikke neger om die gozer even aan te pakken. Is geen geweld aan te pas gekomen en die meisjes kregen hun spullen terug.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:04 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je goedgelovigheid kent geen grenzen. Zou je toch niet verwachten van een christen die dient te weten dat de mens in alles tot het kwade geneigd is.
Als jij op straat ziet dat een crimineel een oud vrouwtje in elkaar slaat, weerhoudt je jezelf er dan ook van om kwaad te doen? Je kan immers alleen door kwaad te doen (de crimineel slaan) het grotere kwaad (het vrouwtje in elkaar geslagen) het hoofd bieden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |