abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59904790
Hallo,

ik ben op zoek naar een huurwoning in Utrecht. Afgelopen donderdag ben ik wezen kijken bij een huis en wilde dit eigenlijk wel huren. Hiervoor heb ik een intentieverklaring getekend. De volgende dag kreeg ik te horen dat ik nog 2 maanden langer had om iets te zoeken. Dit en de hoge kosten voor het appartement waren voor mij genoeg reden om de huur te annuleren. Ik belde ze dus binnen 24 uur na ondertekening van de intentieverklaring op om aan te geven dat ik van de huur van het appartement af zag. Vervolgens krijg ik te horen dat ik dan maar even 832 euro aan administratiekosten en courtage kosten moet betalen.

Nou heb ik mijn lesje wel geleerd, ik onderteken dus nooit meer zoiets. Mijn vraag: kunnen ze dit maken? En wat gebeurt er als ik niet betaal (wat ik eigenlijk niet van plan ben).

Ik probeerde het document te uploaden maar heb geen idee hoe dit moet

groetjes
Nee, neem jezelf niet te serieus, dat doe ik ook niet....
Work like you don't need the money; dance like no one is watching; sing like no one is listening; love like you've never been hurt; fuck like you're on film
pi_59904826
Staat dat ook in wat je hebt ondertekend?
Zo niet. Dan niet. Zo ja, dan heb je het zelf getekend en zit je zuur, Advocaat er op zetten en een brief laten schrijven dat het exsobintant hoge kosten zijn voor in principe geen geleverde dienst bla bla. Kan dan helpen.
sub/
pi_59904834
Staat er iets van een boeteclausule vermeld in de verklaring?
pi_59904861
Er staat inderdaad letterlkijk in
"iendien u alsnog afziet van de huur van de bezichtigde woning bent u in ieder geval de courtage en administratiekosten verschuldig aan <insert bedrijfsnaam> "
Work like you don't need the money; dance like no one is watching; sing like no one is listening; love like you've never been hurt; fuck like you're on film
pi_59904883
En wist je van tevoren hoe hoog dat bedrag was?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:06:50 #6
158452 IQM
I am the one
pi_59904892
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:01 schreef n8 het volgende:
Er staat inderdaad letterlkijk in
"iendien u alsnog afziet van de huur van de bezichtigde woning bent u in ieder geval de courtage en administratiekosten verschuldig aan <insert bedrijfsnaam> "
Tsja, als jij dát hebt ondertekend...
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:07:02 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_59904894
Wat zijn courtage kosten?
Belachelijk hoog bedrag, dat sowieso.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_59904902
¤ 832 lijkt me een beetje exorbitant hoog voor zoiets.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:10:07 #9
158452 IQM
I am the one
pi_59904915
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:07 schreef Copycat het volgende:
Wat zijn courtage kosten?
Belachelijk hoog bedrag, dat sowieso.
Zie! Ik wist wel dat je niet naar de kapper ging!

Volgens Wiki:
quote:
Het is een afsluitprovisie die een makelaar ontvangt bij de aan- of verkoop van een huis. Deze provisie bedraagt meestal tussen de 1,2 en 2,5% (excl. BTW) van de koopsom van de woning. Ook bij aan- en verkoop van aandelen kan courtage worden berekend.
Scio Melius
Gelul.
pi_59904924
ik wist van te voren niet wat de kosten zouden zijn.... en ja, ik heb het ondertekend maar vind het echt een belachelijk hoog bedrag en ben ook echt niet van plan om dit te betalen. Kunnen ze dit uberhaupt maken? Ik vind t eigenlijk pure afzetterij.... Wat gebeurt er als ik het niet betaal?

(mja, ik ben ook dom dat ik t heb getekend)
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:12:12 #11
158452 IQM
I am the one
pi_59904925
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 09:50 schreef n8 het volgende:

www.box.net (moet je wel even een gratis account aanmaken).
Scio Melius
Gelul.
pi_59904940
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:10 schreef IQM het volgende:

[..]

Zie! Ik wist wel dat je niet naar de kapper ging!

Volgens Wiki:
[..]
Het gaat hier om een huurwoning, niet een koopwoning.
pi_59904963
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:11 schreef n8 het volgende:
ik wist van te voren niet wat de kosten zouden zijn.... en ja, ik heb het ondertekend maar vind het echt een belachelijk hoog bedrag en ben ook echt niet van plan om dit te betalen. Kunnen ze dit uberhaupt maken? Ik vind t eigenlijk pure afzetterij.... Wat gebeurt er als ik het niet betaal?

Waar baseren ze het bedrag op?

En had je het kunnen weten? Staat het ergens in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden of zo?
  Moderator zaterdag 5 juli 2008 @ 10:18:21 #14
5428 crew  miss_sly
pi_59904966
Courtage kosten worden ook vaak berekend bij huurwoningen. Het zijn gewoon bemiddelingskosten.
Administratiekosten kunnen ook al gauw tussen de 150 en 300 euro zijn. Courtage is dan vaak een maand huur ofzo.

Het is een nogal hoog bedrag, maar ik vrees toch echt dat je eraan vast zit, je hebt er namelijk voor getekend.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_59904967
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:14 schreef Light het volgende:

[..]

Het gaat hier om een huurwoning, niet een koopwoning.
Ja, dus? Organisaties die bemiddelen tussen huurders en verhuurders doen dat vaak niet gratis.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:19:51 #16
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_59904973
Bijvoorbeeld hier staat het bedrag in de algemene voorwaarden: http://www.heuvelon.nl/avw.html
&lt;a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank"&gt;UTFS!!&lt;/a&gt;
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:22:04 #17
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_59904984
ik zou in ieder geval aan het bedrijf vragen om een specificatie van de gemaakte kosten, of ze dat op papier willen zetten en naar je opsturen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:24:54 #18
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_59905005
90 euro per uur.
pi_59905021
Wat is een 'intentieverklaring'? Wat dacht je zelf te tekenen?
pi_59905035
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:18 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, dus? Organisaties die bemiddelen tussen huurders en verhuurders doen dat vaak niet gratis.
Niet? Ik dacht dat dat allemaal liefdadigheidsinstellingen waren
pi_59905060
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:18 schreef miss_sly het volgende:
Courtage kosten worden ook vaak berekend bij huurwoningen. Het zijn gewoon bemiddelingskosten.
Administratiekosten kunnen ook al gauw tussen de 150 en 300 euro zijn. Courtage is dan vaak een maand huur ofzo.

Het is een nogal hoog bedrag, maar ik vrees toch echt dat je eraan vast zit, je hebt er namelijk voor getekend.
Ik vind 150-300 euro nogal een hoog bedrag voor administratiekosten. Hebben ze dan een idioot uurloon of een extreem laag werktempo?
  Moderator zaterdag 5 juli 2008 @ 10:31:53 #22
5428 crew  miss_sly
pi_59905076
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:30 schreef Light het volgende:

[..]

Ik vind 150-300 euro nogal een hoog bedrag voor administratiekosten. Hebben ze dan een idioot uurloon of een extreem laag werktempo?
Administratiekosten zijn vaak niet echt ergens op gebaseerd, worden gewoon vastgesteld. Punt is dat wie hun diensten nodig heeft (de woning huurt, lid wordt van de sportclub, etc.) de kosten toch wel betaalt.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:35:09 #23
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59905110
Je hebt 48 uur (dacht ik, kan langer of korter zijn) bedenktijd op het moment dat je een contract hebt getekend. Volgens mij moet je het niet over de boeg gooien dat je het huis niet meer wil huren, maar dat je terug komt op het contract tekenen. Je wil maw gebruik maken van je wettelijke bedenktijd en hebt in die tijd bedacht dat je spijt hebt van het contract te ondertekenen

het is de vraag in hoeverre je nu nog op tijd bent daarvoor
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:43:41 #24
158452 IQM
I am the one
pi_59905183
OMG! SPANNEND TOPÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍC!

[voice-over]
In a world....
Where there is a need for shelter...
One man finds his home.
But not for long.
He wants to cancel the contract.
But he's got only twelve hours to act.
Will he survive?
[/voice-over]
Scio Melius
Gelul.
  Redactie Frontpage zaterdag 5 juli 2008 @ 10:43:47 #25
38148 crew  Innisdemon
pi_59905186
Ik sluit me bij JaZekerZ aan.

Er is altijd sprake van een zgn Spijtoptantenregeling (ook erg gebruikelijk bij telefonische verkoop, verzekeringen etc. etc)

De wetgever geeft je hier de kans om thuis nog eens goed na te denken over wat je hebt getekend.

Spijtoptantenregeling zijn meestal tussen de 10 en 14 dagen.
Doe jezelf eenlol en bel de jurofoon, of Consuwijzer(overheid, dus gratisssss)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:46:20 #26
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59905213
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:43 schreef Innisdemon het volgende:
Ik sluit me bij JaZekerZ aan.

Er is altijd sprake van een zgn Spijtoptantenregeling (ook erg gebruikelijk bij telefonische verkoop, verzekeringen etc. etc)

De wetgever geeft je hier de kans om thuis nog eens goed na te denken over wat je hebt getekend.

Spijtoptantenregeling zijn meestal tussen de 10 en 14 dagen.
Doe jezelf eenlol en bel de jurofoon, of Consuwijzer(overheid, dus gratisssss)
Precies, dat bedoel ik! Maar wel nog een stuk langer bedenktijd dan ik dacht. Zou maar snel gaan bellen als ik TS was...
pi_59905275
hehe, van deze berichten wordt ik een stuk gelukkiger!
Wie moet ik nu precies bellen? Ik heb het desbetreffende bedrijf dus al heel snel gebeld. Het lijkt me idd handig als er een derde partij ook van op de hoogte is.

@Innesdemon, doe ik zeker! Ik heb hier helemaal geen verstand van dus iemand bellen die er wel kennis van heeft lijkt me verstandig.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:54:24 #28
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_59905309
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 09:50 schreef n8 het volgende:
Hallo,

ik ben op zoek naar een huurwoning in Utrecht. Afgelopen donderdag ben ik wezen kijken bij een huis en wilde dit eigenlijk wel huren. Hiervoor heb ik een intentieverklaring getekend. De volgende dag kreeg ik te horen dat ik nog 2 maanden langer had om iets te zoeken. Dit en de hoge kosten voor het appartement waren voor mij genoeg reden om de huur te annuleren. Ik belde ze dus binnen 24 uur na ondertekening van de intentieverklaring op om aan te geven dat ik van de huur van het appartement af zag. Vervolgens krijg ik te horen dat ik dan maar even 832 euro aan administratiekosten en courtage kosten moet betalen.

Nou heb ik mijn lesje wel geleerd, ik onderteken dus nooit meer zoiets. Mijn vraag: kunnen ze dit maken? En wat gebeurt er als ik niet betaal (wat ik eigenlijk niet van plan ben).

groetjes

je bent er nog niet uitgetrapt ofzo???
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 10:56:07 #29
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59905318
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:51 schreef n8 het volgende:
hehe, van deze berichten wordt ik een stuk gelukkiger!
Wie moet ik nu precies bellen? Ik heb het desbetreffende bedrijf dus al heel snel gebeld. Het lijkt me idd handig als er een derde partij ook van op de hoogte is.

@Innesdemon, doe ik zeker! Ik heb hier helemaal geen verstand van dus iemand bellen die er wel kennis van heeft lijkt me verstandig.
Bel die rechtsbijstand / juridische hulptelefoon / juridisch loket / rechtswinkel en vertel dat je spijt hebt van het tekenen van je contract.

Zij vertellen je wat je nu moet doen en vergeet het hele 'ik wil het huis niet huren'-verhaal. Vanaf dit moment zou je het alleen maar over het tekenen van het contract moeten hebben.

en laat in dit topic uiteraard weten hoe het er voor staat
pi_59905385
Ik wil niet vervelend zijn, maar een dergelijke 'bedenktijd' lijkt me i.c. niet aanwezig te zijn...
pi_59905400
En TS: wat hield die intentieverklaring in? Wat staat er precies? En wat dacht je dat je tekende? Hebben ze je iets anders voorgespiegeld? Dat zijn de relevante vragen.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:06:02 #32
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59905437
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik wil niet vervelend zijn, maar een dergelijke 'bedenktijd' lijkt me i.c. niet aanwezig te zijn...
hoe bedoel je?

dit is een wettelijke bedenktijd, universeel.
  Moderator zaterdag 5 juli 2008 @ 11:06:12 #33
5428 crew  miss_sly
pi_59905442
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
Precies. Die bedenktijd geldt voor bepaalde zaken en de duur is weer afhankelijk van de zaak, volgens mij.
pi_59905548
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:06 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

hoe bedoel je?

Bron?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_59905592
Ik vind het een extreem hoog bedrag. Ook is het doorberekenen van een courtage nogal extreem.
Stel dat de tussenpersoon vandaag een nieuwe huurder vindt, dan haalt ie nog een keer de courtage binnen.
Dat er iets van kosten aan verbonden zijn kan ik me wel iets bij voorstellen. Dit natuurlijk tenzijn in de inentieverklaring staat dat na tekening kosten verschuldigd zijn, die in mijn ogen dan ook vermeld zouden moeten staan zodat je weet waar je voor tekent.
quote:
Dat lijkt mij niet voldoende. Er had duidelijk vermeld moeten staan wat de gevolgen zijn van het tekenen van de overeenkomst.
Let wel, ik kan dit niet onderbouwen.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:22:21 #36
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_59905647
Ik kan je wel helpen, ik zal je een contractje sturen, dat moet je even tekenen en naar mij terug sturen.
  Moderator zaterdag 5 juli 2008 @ 11:23:08 #37
5428 crew  miss_sly
pi_59905662
quote:

[..]

hoe bedoel je?

Volgens mij is de bedenktijd niet universeel.
Bij het tekenen van een koopovereenkomst van een huis heb je 3 dagen. Bij koop op afstand (uit mijn hoofd) 7 dagen. Dit geeft al aan dat het niet universeel is en dat het afhankelijk is van product. Bovendien geldt het niet voor elk product en elk moment in het traject.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:29:19 #38
150776 Chou
Anti Kabinet
pi_59905767
Binnen 24 uur afbellen en dan zo'n rekening krijgen, dat noem ik oplichterij!
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:32:27 #39
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59905808
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij is de bedenktijd niet universeel.
Bij het tekenen van een koopovereenkomst van een huis heb je 3 dagen. Bij koop op afstand (uit mijn hoofd) 7 dagen. Dit geeft al aan dat het niet universeel is en dat het afhankelijk is van product. Bovendien geldt het niet voor elk product en elk moment in het traject.
Bij elke overeenkomst heb je een bepaalde wettelijke bedenktijd. Dat bedoel ik met universeel. Dat het per zaak verschilt kan best, dat weet ik niet. Maar een dergelijke overeenkomst als die van TS lijkt me prima geschikt voor een aantal dagen bedenktijd...maar daarvoor zou 'ie ff zo'n hulplijn moeten bellen.
pi_59905817
Ik zal even contact op nemen met mensen die me hier zekerheid over verschaften.

Ik dacht dat ik een intentieverklaring tekende, dus met de intentie om het huis te gaan huren. Dit was ook zo, en ze zouden me de kosten en factuur later toezenden. Dit hebben ze ook gedaan en deze waren echt belachelijk hoog. Een intentieverklaring weergeeft volgens mij de intentie om de woning te huren. Niet dat ik het daadwerkelijk ga huren....

ik laat zeker ff wat horen als ik meer weet.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:34:21 #41
150776 Chou
Anti Kabinet
pi_59905855
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:32 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Bij elke overeenkomst heb je een bepaalde wettelijke bedenktijd.
Bron?
pi_59905881
Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad. Is hiervoor naar een rechtswinkel gegaan. Zij hebben een brief opgesteld waarin ze vragen naar een specificatie van de gemaakte kosten en die brief is opgegestuurd naar dat bedrijf. Niks meer van gehoord.
pi_59905991
mooi geld verdienen als verhuurder!
pi_59906136
quote:

[..]

hoe bedoel je?

Nee.
pi_59906194
Ik neem maandag wel ff contact op met de rechtswinkel, jurofoon en consuwijzer.
Dan moet ik er toch wel uit komen. Onwijs bedankt voor alle tips en hulp hier!! Ik heb er heel veel aan!!

Ik hou jullie op de hoogte.
pi_59906285
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:33 schreef n8 het volgende:
Ik zal even contact op nemen met mensen die me hier zekerheid over verschaften.

Ik dacht dat ik een intentieverklaring tekende, dus met de intentie om het huis te gaan huren. Dit was ook zo, en ze zouden me de kosten en factuur later toezenden. Dit hebben ze ook gedaan en deze waren echt belachelijk hoog. Een intentieverklaring weergeeft volgens mij de intentie om de woning te huren. Niet dat ik het daadwerkelijk ga huren....

ik laat zeker ff wat horen als ik meer weet.
Ik zou hiermee even naar een rechtswinkel oid, neem de verklaring mee. Uiteraard niet betalen, zij moeten het komen halen immers...
  zaterdag 5 juli 2008 @ 12:15:06 #48
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59906401
Dus ze zeiden dat je er direct in kon en het bleek 2 maanden later te worden?
Dan kan je er gewoon onderuit lijkt me?

Was dit bij Directwonen trouwens?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zaterdag 5 juli 2008 @ 12:17:12 #49
150776 Chou
Anti Kabinet
pi_59906419
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:15 schreef DroogDok het volgende:
Dus ze zeiden dat je er direct in kon en het bleek 2 maanden later te worden?
Dan kan je er gewoon onderuit lijkt me?

Was dit bij Directwonen trouwens?
Directwonen is echt zo verschrikkelijk duur
pi_59906434
Nee, ik hoef pas twee maanden later te beginnen met mijn nieuwe baan dan ik in eerste instantie dacht.
En het was geen direct wonen maar wel een dergelijke instelling. Ik weet niet of het gepast is om de naam van dit bureau hier te plaatsen....
pi_59906534
Er is geen bedenktijd op huurcontracten.
pi_59906557
Stond er trouwens een termijn in dat je aan moest geven het uiteindelijk te huren of niet? Anders bel je gewoon op dat je het wilt huren, maar nog niet weet wanneer (dan zie je er niet vanaf namelijk)
  zaterdag 5 juli 2008 @ 12:46:27 #53
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59906844
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:25 schreef k_man het volgende:
Er is geen bedenktijd op huurcontracten.
bron?

op kopen staat in elk geval 3 dagen
  zaterdag 5 juli 2008 @ 12:48:20 #54
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59906875
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:35 schreef Light het volgende:

[..]

Bron?
ik duidde wat ik met universeel bedoelde

ik heb er geen bron voor en geen zin om te zoeken. Ik haal het uit m'n privaatrecht-college's van een aantal jaren terug. Dus dat wil niet zeggen dat ik persé gelijk heb, maar wel sterke vermoedens.
pi_59906926
Ik snap dat "intentieverklaring" niet.
Is het een huurcontract of niet? Het klinkt alsof de verkoper met een intentieverklaring nog zich kan terugtrekken (wat hij niet bij een huurcontract kan). Dat is dan een éénzijdige contract, en dat lijkt me onevenredig. Dus hoe zit dat?

Bij een huurcontract lijkt mij een maand huur als boete reeel.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 13:05:43 #56
82589 S-Two
barba macacu
pi_59907161
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:48 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

ik heb er geen bron voor en geen zin om te zoeken. Ik haal het uit m'n privaatrecht-college's van een aantal jaren terug. Dus dat wil niet zeggen dat ik persé gelijk heb, maar wel sterke vermoedens.
Ik heb net ook een rechtvak gevolgd, en ff in mn wetboek gekeken, maar kon niets vinden over een termijn bij huren...
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  zaterdag 5 juli 2008 @ 13:09:25 #57
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59907231
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 13:05 schreef S-Two het volgende:

[..]

Ik heb net ook een rechtvak gevolgd, en ff in mn wetboek gekeken, maar kon niets vinden over een termijn bij huren...
Ook niet bij contractrecht / overeenkomsten / rechtshandelingen enz. ? zo uit m'n hoofd BW 3
  zaterdag 5 juli 2008 @ 13:17:53 #58
82589 S-Two
barba macacu
pi_59907363
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 13:09 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Ook niet bij contractrecht / overeenkomsten / rechtshandelingen enz. ? zo uit m'n hoofd BW 3
Nop, maar goed, het moet sowieso redelijk en billijk zijn, en met zo'n hoog bedrag lijkt mij dit niet het geval (al heb ik geen idee wat de normale prijzen zijn).
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_59907754
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:46 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

bron?

op kopen staat in elk geval 3 dagen
Een overeenkomst is gewoon een overeenkomst. Punt.

Tenzij er een regeling met bedenktijd voor is. Die is er inderdaad voor bij koophuizen en bij koop op afstand. Dat zijn dus uitzonderingen, geen voorbeelden van iets 'universeels'.
pi_59912169
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:48 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Vast niet universitair... In zijn algemeenheid is er geen bedenktijd, en zeker niet in het huurrecht.
pi_59912716
Misschien een stomme vraag, maar wat voor gegevens heeft dat bedrijf van je? Als het alleen een naam is dan zou ik het wel weten
pi_59913053
quote:
Die bedenktijd zit dan wel VOOR het tekenen van het contract.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 6 juli 2008 @ 02:24:57 #63
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59919840
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 18:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Vast niet universitair... In zijn algemeenheid is er geen bedenktijd, en zeker niet in het huurrecht.
in dat geval is dat bijzonder vervelend voor TS
  zondag 6 juli 2008 @ 02:32:33 #64
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_59919918
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:11 schreef n8 het volgende:

Aanmaning, nog een aanmaning, deurwaarder, rechter.
Simpel. Dat jij wél een huis wil kopen maar jezelf totaal niet verdiept in de normale gang van zaken is je eigen probleem.

Hier kan je dan ook niets aan doen.
  zondag 6 juli 2008 @ 10:44:54 #65
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_59921673
quote:
Op zondag 6 juli 2008 02:32 schreef TheThirdMark het volgende:
Aanmaning, nog een aanmaning, deurwaarder, rechter.
Simpel. Dat jij wél een huis wil kopen maar jezelf totaal niet verdiept in de normale gang van zaken is je eigen probleem.
Net zoals als mensen die het topic niet lezen en maar gewoon wat posten zonder dat ze weten waar ze het over hebben...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  zondag 6 juli 2008 @ 10:57:55 #66
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59921822
quote:

[..]

Dit is echt zo vreselijk niet waar!!

klein voorbeeldje: na de kassa bij een willekeurige winkel heb je ook geen bedenktijd meer.. Evt. ruilen of geld terug is een gunst van de winkelier en geen recht
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_59921998
Ik heb zitten Googlen maar er is verdomd weinig te vinden waar een boeteclausule aan moet voldoen. Mijn mening is dat er een bedrag bekend moet zijn waar je voor hebt getekend. Zeker omdat het alleen om een intentieverklaring gaat, lijkt het me niet redelijk dat er courtage verrekend wordt. Er is namelijk geen verlies van courtage als de bemiddelaar een nieuwe huurder vindt.
In mijn ogen had het bedrag dan ook gespecificeerd moeten worden.

Ik zou zelf als ik TS was op zoek gaan naar wat de vastgestelde kosten zijn die berekend worden voor administratiekosten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat die in de makelaarswereld 90 euro per uur is. Stel dat het opstellen en andere werkzaamheden maximaal een uurtje hebben geduurt. Dan zou ik dat bedrag overmaken en het resterende bedrag betwisten.
  zondag 6 juli 2008 @ 11:29:10 #68
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59922196
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:57 schreef E.T. het volgende:

[..]

klein voorbeeldje: na de kassa bij een willekeurige winkel heb je ook geen bedenktijd meer.. Evt. ruilen of geld terug is een gunst van de winkelier en geen recht
Bedenktijd wordt genoemd, maar dan vooraf. Wellicht de grondslag van mijn denkfout. Ben dan ook geen jurist

Toch lijkt het mij dat zo een intentieverklaring zich er prima voor leent om bedenktijd in te stellen. Zoals bij koop van een huis ook het geval is.

Anyway blijf ik benieuwd waar de TS mee aan komt, welk advies er gegeven wordt door de jurafoon oid.
pi_59922211
quote:
Op zondag 6 juli 2008 10:57 schreef E.T. het volgende:

[..]

Het ruilen is geen gunst... Als het product slecht blijkt te zijn of niet wat jou werd verteld dan is er sprake van een wilsgebrek. TS zou hier ook maar eens naar moeten kijken of in zijn geval sprake kan zijn van een wilsgebrek. Hij heeft getekend voor het betalen van administratiekosten, maar het feit dat deze zo absurd hoog waren is hem nooit verteld. De vraag is of hij in dat geval ook de overeenkomst zou zijn aangegaan is maar zeer de vraag.
pi_59922385
Vroeger werd zo'n bedrag gewoon sleutelgeld genoemd en moest je het gewoon handje contantje voldoen.

Toen dat niet meer mocht werd het overnamegeld genoemt en zou je voor dat bedrag de gordijnen en vloerbedekking en meestal een oude kast overnemen.

Nu noemen ze het administratiekosten en sturen ze de rekening achteraf (je kan dus niet van te voren beslissen of je dit bedrag wel kan voldoen)

Ik hoop dat je je kunt beroepen op misleiding.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_59928351
uit burgerlijk wetboek boek 7:
quote:
Artikel 264
1. Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.

2. Elk in verband met de totstandkoming van een zodanige huurovereenkomst gemaakt beding, voorzover daarbij door of tegenover een derde enig niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.
Ik zou dan ook eens vragen waar al die kosten uit bestaan. Bovendien is het nog maar de vraag of de kosten voor het zoeken naar huurders voor de huurder is, of voor de verhuurder (naar mijn idee zijn dat kosten die al onderdeel uitmaken van de huurprijs, tenzij jij een makelaar opdracht hebt gegeven om te zoeken naar iets van jouw gading). Algemene kosten ed zou ik dan ook betwisten, dat zijn kosten die vergelijkbaar zijn met de lik verf die een keer in de zoveel tijd op het hout komt. Noodzakelijke kosten om je eigendom te kunnen verhuren als verhuurder zijnde, en dus een onredelijk voordeel (omdat het dubbelop betalen zou zijn).
pi_59929704
Volgens mij gaat het hier niet om kosten die door de verhuurder in rekening worden gebracht, maar door een partij die bemiddelt tussen huurders en verhuurders. Een soort Direct Wonen, werd gezegd.

Natuurlijk is het een behoorlijk groot bedrag, waarvan TS bovendien vooraf geen weet had. De vraag is wel of hij dat had kunnen of moeten weten. Stond het niet ergens in aan hem verstrekte stukken genoemd? Heeft ie alles vooraf goed doorgelezen?

Verder zou je als bemiddelaar kunnen beargumenteren dat je kosten hebt gemaakt voor adverteren, voor bezichtigingen, voor het opstellen van de overeenkomst, etc, etc. Nu TS van de woning afziet moet dat allemaal weer opnieuw (althans, dat zullen ze zeggen). Met een beetje je best doen kom je dan wel aan die ¤ 800. Een makelaar rekent voor de bemiddeling bij een koophuis ook minstens zo'n bedrag.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2008 17:53:32 ]
pi_59930982
quote:
Op zondag 6 juli 2008 17:51 schreef k_man het volgende:
Volgens mij gaat het hier niet om kosten die door de verhuurder in rekening worden gebracht, maar door een partij die bemiddelt tussen huurders en verhuurders. Een soort Direct Wonen, werd gezegd.
Een direct wonen neemt het proces van huurders zoeken uit handen van de verhuurder. Waarom zou er dan betaald moeten worden voor iets dat namens de verhuurder gedaan wordt, en wat onderdeel van het proces verhuren is?
Het zou wat anders zijn als je een organisatie in de arm zou nemen die voor jou op zoek zou gaan naar een verhuurder.
quote:
Natuurlijk is het een behoorlijk groot bedrag, waarvan TS bovendien vooraf geen weet had. De vraag is wel of hij dat had kunnen of moeten weten. Stond het niet ergens in aan hem verstrekte stukken genoemd? Heeft ie alles vooraf goed doorgelezen?

Verder zou je als bemiddelaar kunnen beargumenteren dat je kosten hebt gemaakt voor adverteren, voor bezichtigingen, voor het opstellen van de overeenkomst, etc, etc. Nu TS van de woning afziet moet dat allemaal weer opnieuw (althans, dat zullen ze zeggen). Met een beetje je best doen kom je dan wel aan die ¤ 800. Een makelaar rekent voor de bemiddeling bij een koophuis ook minstens zo'n bedrag.
Alleen zijn organisaties als Direct Wonen te zien als verkopend makelaar, en die leggen hun rekening toch echt neer bij de verkoper, en niet de koper.
Vraag is dan ook, moet die 800 euro gezien worden als kosten behorende bij het proces verhuren, of als iets losstaands? Je voorbeeld van de verkopend makelaar is een heel mooi voorbeeld, daar maakt het reclame maken voor dat huis namelijk onderdeel uit voor de kosten bij het proces huis verkopen, waarom dan niet bij huren, waarom kan daar opeens een externe partij ingeschakeld worden die alle kosten afwentelt op de huurder, in plaats van het te laten rusten op de partij die die kosten zou moeten dragen in eerste instantie?
En als het een onderdeel bij het proces verhuren is, is er als het goed is naast bijvoorbeeld een post leegstand, ook een post huurders zoeken opgenomen in de kosten voor verhuurder. En is het betalen aan de bemiddelaar dus dubbelop (het maakt immers indirect ook al deel uit van de huurkosten)
pi_59931755
Tja, is het terecht dat clubs als Direct Wonen kosten in rekening brengen bij de huurders in plaats van bij de verhuurders? Daarover kun je van mening verschillen. Ik ben het op zich wel eens met jouw argumenten, maar aan de andere kant weet iedere potentiële huurder die met Direct Wonen in zee gaat dat hun bemiddeling niet gratis is. Als je dat weet en je weet ook dat er al kosten gemaakt zijn als de potentiële huurder op het laatste moment afhaakt, is het dan zo vreemd dat die kosten verhaald worden op de partij die afhaakt?

Overigens kun je Direct Wonen ook een zoekopdracht geven, meen ik. Ik weet niet of TS dat gedaan heeft.

Hoe dan ook zal het wel niet de eerste keer zijn dat een afgehaate huurder tegen dit probleem aanloopt, dus ik vrees dat ze in de algemene voorwaarden wel ergens zullen hebben staan hoe de procedure in dit soort gevallen verloopt.

Niet dat het een sympathieke manier van doen is, zeker niet. Maar of ze het kunnen maken? Ik vrees van wel.
  woensdag 9 juli 2008 @ 10:11:40 #75
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59990217
Nou TS: enlighten us
  woensdag 9 juli 2008 @ 10:16:39 #76
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59990273
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 10:18 schreef miss_sly het volgende:

Hij zou het huis meteen kunnen huren. Was dat niet de intentie?

Bovendien betekent het tekenen van een contract niet altijd dat je aan alle bepalingen vastzit. Onredelijke eisen houden moeilijk stand, zeker in een situatie waarin partij A haar dienst met twee maanden opschort. We hebben het niet over een pizzadoos ofzo, maar over een huis. Daarbij kun je niet verwachten dat iemand maar even twee maanden wacht maar ze wel aan hun contract houden.

Dus ik weet niet zo heel zeker in hoeverre hier niet onderuit te komen is. Het komt op mij allerminst redelijk over.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 9 juli 2008 @ 10:18:10 #77
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59990295
Direct Wonen moet je bij uit de buurt blijven. Die gasten worden slapend rijk en naaien de boel zoveel ze kunnen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 9 juli 2008 @ 11:11:27 #78
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_59991170
Ik ben benieuwd wat TS te horen heeft gekregen bij instanties.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_59991525
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 10:16 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hij zou het huis meteen kunnen huren. Was dat niet de intentie?

Bovendien betekent het tekenen van een contract niet altijd dat je aan alle bepalingen vastzit. Onredelijke eisen houden moeilijk stand, zeker in een situatie waarin partij A haar dienst met twee maanden opschort. We hebben het niet over een pizzadoos ofzo, maar over een huis. Daarbij kun je niet verwachten dat iemand maar even twee maanden wacht maar ze wel aan hun contract houden.
TS is degene die twee maanden wil wachten.
  woensdag 9 juli 2008 @ 11:30:25 #80
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59991536
Dan heb ik niks gezegd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')