abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62099739
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:22 schreef kevin20vt het volgende:
@ Arclight-S: Dankje!

@ Vladi: Nee deze heb ik zelf gespoten met hulp van m'n pa, het is dan ook geen professioneel resultaat maar daar deed ik het ook niet om! (erger dan het was kon het toch niet worden, hij was voorheen namelijk met de roller bruin gemaakt)

Spuitwerk is gewoon duur, en goed spuitwerk kost nog veel meer... helaas.

maar ik betaal liever iets teveel voor goed spuitwerk dan dat een prutser het verkloot voor 1000 euro
Zelf gespoten met spuitmachine en cabine of met een spuitbus?
Ik zit er ook wel wat aan te twijfelen of ik mss beter zelf kan spuiten of het laten doen, woon vlakbij duitsland dus daar is spuiten goedkoper, en hier in nederland zitten genoeg beunhazen
pi_62100178
Nee niet met spuitbussen, dat krijg je echt nooit mooi! Ik heb inderdaad met autolak gespoten met de juiste tools!
Alleen niet in een cabine, wat we gedaan hebben is plastic zijl op de vloer en een tijdje voor het spuiten begonnen met het natmaken van de hele vloer, en dan maar met 1 persoon in die ruimte!

Hierdoor heb je geen last van stofpuntjes (tot nog toe 3x auto's gespoten in die ruimte en per keer max 2 a 3 stofpuntjes in de lak gehad).

De ruimte zelf is 300m2 en er zit een hoog plafond in mijn loods (ruim 5 meter) hierdoor heb ik dan erg weinig last van nevel die terugvalt in de lak, in een kleinere ruimte met een lager plafond ga je dit absoluut zien!

Ik zou dan ook aanraden om inderdaad naar duitsland te gaan of ergens een cabine te huren!

Die van mij was al verkloot met een roller en Flexa verf, maar die van jou heeft z'n originele lak nog! Het zou zonde zijn om daar aan te gaan prutsen (US versie enzo)

pi_62100708
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:08 schreef kevin20vt het volgende:
Nee niet met spuitbussen, dat krijg je echt nooit mooi! Ik heb inderdaad met autolak gespoten met de juiste tools!
Alleen niet in een cabine, wat we gedaan hebben is plastic zijl op de vloer en een tijdje voor het spuiten begonnen met het natmaken van de hele vloer, en dan maar met 1 persoon in die ruimte!

Hierdoor heb je geen last van stofpuntjes (tot nog toe 3x auto's gespoten in die ruimte en per keer max 2 a 3 stofpuntjes in de lak gehad).

De ruimte zelf is 300m2 en er zit een hoog plafond in mijn loods (ruim 5 meter) hierdoor heb ik dan erg weinig last van nevel die terugvalt in de lak, in een kleinere ruimte met een lager plafond ga je dit absoluut zien!

Ik zou dan ook aanraden om inderdaad naar duitsland te gaan of ergens een cabine te huren!

Die van mij was al verkloot met een roller en Flexa verf, maar die van jou heeft z'n originele lak nog! Het zou zonde zijn om daar aan te gaan prutsen (US versie enzo)

Probleem van die lak is natuurlijk dat hij echt in slechte staat is op de bumpers/motorkap/rechterachterhoek het helemaal slecht is. en dat als ik hem opnieuw moet laten spuiten liever een mooie kleur lak heb ipv Paprika-rood, wat toch weer vervaagd na een tijdje
pi_62108534
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:31 schreef VlaDje het volgende:

[..]

Probleem van die lak is natuurlijk dat hij echt in slechte staat is op de bumpers/motorkap/rechterachterhoek het helemaal slecht is. en dat als ik hem opnieuw moet laten spuiten liever een mooie kleur lak heb ipv Paprika-rood, wat toch weer vervaagd na een tijdje
Originele kleur houden is altijd mooier.. Als hem gewoon weer paprika rood spuit zal dat ook beter staan (ook bijv. in de motorruimte, waar je anders kleurverschil krijgt). En je lak goed onderhouden scheelt ook enorm veel, paprikarood kan zeker wel mooi paprikarood blijven, maar je hebt er meer werk mee dan met bijv. zwart.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_62110741
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:25 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Originele kleur houden is altijd mooier.. Als hem gewoon weer paprika rood spuit zal dat ook beter staan (ook bijv. in de motorruimte, waar je anders kleurverschil krijgt). En je lak goed onderhouden scheelt ook enorm veel, paprikarood kan zeker wel mooi paprikarood blijven, maar je hebt er meer werk mee dan met bijv. zwart.
Kan harstikke mooi zijn, moet de lak wel overal nog opzitten en vrij goed op kleur zijn
pi_62135250
Kevin kon vandaag even de snelheid ervaren tijdens een ritje met mijn Cabrio MK1 G60. Hier een filmpje op JupTjoep:

Bekijk deze YouTube-video

Sorry voor de belabberde kwaliteit, ik bedacht me vrij laat dat ik niet zelf aan het stuur zat en kon filmen en nog geen minuut erna stonden we muurvast in de file.... Maargoed, het gaat vooral om het mooie geluid van zo'n G60 motor en dat komt wel lekker naar voren zo. Ik laat het even aan Kevin om zijn mening te geven.
pi_62160357


Netjes netjes
pi_62208674



Zaterdag ga ik de mapsensor-flens op een 63,5mm buis laten lassen, en zondag komt een maatje van me weer helpen met de kabelboom in het interieur (hopelijk kan komende maandag het dashboard terug erin!!)

pi_62209188
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:33 schreef Linnie20v het volgende:


Netjes netjes
20V..??
Nieuw hier..??

Wat rij jij..??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_62213918
Deze rijdt ze (de gele polo):





Die hebben we samen gebouwd en gespoten!
pi_62248546
De deurpanelen, rubbers etc. weer gemonteerd (alles los gehad vanwege het spuiten).



Best netjes dacht ik zo (voorheen waren de deuren aan de binnenkant nog de originele groene kleur )
pi_62251945
Je mist nog het kapje van de raamslinger maarreh, goed beeeezig
pi_62252809
heb je een voorbeeld van zo'n kapje? Ik heb die nog nooit gezien?
pi_62253386
Ja, zitten in mijn cabrio. Is gewoon een plastic omhulsel wat er standaard omheen zit. Eigenlijk uit elke sloper kun je die slingers halen maar als je er één vindt, ik heb ook 1 andere raamslinger momenteel dus neem er dan ff twee mee.

Hier heb je er één:


Dit is de andere variant waar ik vanaf wil:


Op de foto zie je het verschil amper maargoed, details he.
pi_62253465
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:21 schreef kevin20vt het volgende:
Deze rijdt ze (de gele polo):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die hebben we samen gebouwd en gespoten!
Ohw, cool.. Ook een 20V
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 oktober 2008 @ 09:59:11 #116
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_62253684
Erg tof gedaan. Leuk verhaaltje om te lezen. Respect ook voor de kleurkeuze. Je ziet teveel oude golfjes die compleet vernaggeld zijn door een 'gouden' look enzo.
Smaakvol tunen bestaat dus kennelijk nog wel...
(en als je klaar bent, mag je mijn golf 3 wel even komen behandelen... )
pi_62256123
@ MK1GTI: Ok dan, wist niet dat die van mij verstopt hebben gezeten onder dat kapje, weer iets geleerd

Ik prefereer toch deze zonder kapje voor mijn cabrio, geeft een iets klassiekere look! Echter als ik de volgende keer weer over de sloop struin zal ik het even in de gaten houden voor je, wellicht staat er nog een auto met zo'n zelfde kapje!

@ Turquaz: Nog niet maar wie weet in de toekomst.
Oorspronkelijk was het doel om deze cabrio 20vt te bouwen voor de vriendin (linnie20v).
Echter kwam de polo in ons leven, en tja

@ Kreator: Dankje

en met het juiste budget kan ook een golf 3 een snelle auto worden
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 oktober 2008 @ 14:31:28 #118
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_62259961
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:50 schreef kevin20vt het volgende:
@ Kreator: Dankje
en met het juiste budget kan ook een golf 3 een snelle auto worden
Ik heb een gti 16v met 150pk. Dat vind ik wel leuk genoeg. Bovendien issie 100% in originele staat en dat wil ik graag zo houden. Er rijden al teveel 'getunede' 1.4tjes rond met een petje achter het stuur en een trillende achterruit.
pi_62268427
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:31 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik heb een gti 16v met 150pk. Dat vind ik wel leuk genoeg. Bovendien issie 100% in originele staat en dat wil ik graag zo houden. Er rijden al teveel 'getunede' 1.4tjes rond met een petje achter het stuur en een trillende achterruit.
Mwa.. vind het eerlijk gezegt wel tegenvallen hoor..
Ik heb een GTI 16v Golf 3 gereden.. het is wel snel, maar had sneller verwacht
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 oktober 2008 @ 20:22:41 #120
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_62268877
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:10 schreef Turquaz52 het volgende:
Mwa.. vind het eerlijk gezegt wel tegenvallen hoor..
Ik heb een GTI 16v Golf 3 gereden.. het is wel snel, maar had sneller verwacht
Ja, dat heb ik ook elke keer als ik uit mijn Koenigsegg stap...dan voelt het op de een of andere manier net ff wat minder allemaal. Niet dat je er last van hebt, maar dat laatste beetje 'umpfh' mist ie dan.
pi_62269685
Respect..
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:25:14 #122
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_62285632
Daaaamn...

Respect! Jammer dat ik zo'n nitwit ben op dit gebied.
pi_62286511
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef Lekiamh het volgende:
Daaaamn...

Respect! Jammer dat ik zo'n nitwit ben op dit gebied.
Genoeg manuals en hulp te vinden op het internet..
Haal je handige collega erbij en knutselen maar...

Ik ben ook geen topmonteur, maar ga goed mn best doen om veel te leren.
pi_62287822
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:22 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook elke keer als ik uit mijn Koenigsegg stap...dan voelt het op de een of andere manier net ff wat minder allemaal. Niet dat je er last van hebt, maar dat laatste beetje 'umpfh' mist ie dan.
whhahahahahaha


Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_62319433
Vandaag door een kameraad de mapsensor flens laten lassen op een 63,5mm buis, deze sensor zorgt ervoor dat de computer weet wat de atmosferische druk is in het intercooler traject (ivm benzine en turbo druk)



Best netjes gelast dacht ik zo
pi_62321017
Mooie las idd, maar waar komt die buis uiteindelijk te zitten? Uitlaattraject?
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  zondag 12 oktober 2008 @ 02:29:12 #127
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_62321244
Map-sensor zit vlak na het uitlaatlager...
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  zondag 12 oktober 2008 @ 02:55:16 #128
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_62321359
Een vette TVP!! Geweldig project
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_62335968
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 23:51 schreef kevin20vt het volgende:
deze sensor zorgt ervoor dat de computer weet wat de atmosferische druk is in het intercooler traject (ivm benzine en turbo druk)
Deze zit dus in het intercooler traject (inlaat) en het is het beste zo dicht mogelijk deze mapsensor zo dicht mogelijk bij de gasklep te zetten!


Afgelopen zaterdag heb ik Jacco van vw-speed mijn mapsensor flens aan een stuk 63,5mm buis laten lassen!
en wat maakte hij er een meesterwerkje van Jacco nogmaals harstikke bedankt!!

Hier wat foto's van de werken:







en het eindresultaat:


Het gepolijste deel in mijn inlaattraject aan de bestuurderskant is die buis met de mapsensor (deze zit aan de onderzijde).



Ben vandaag goed opgeschoten, ik heb er de originele diverter valve opgezet.
De aftermarket dumpvalve van Forge ging niet open waardoor er telkens surge voorkwam!

De mapsensor gemonteerd, de kabelboom gefatsoeneerd, zekeringkast terug op de plek, dashboard erin (bijna 1 jaar eruit geweest), spal-ventilator werkend gemaakt, koelsysteem ontlucht, en eens goed op temperatuur laten komen en een klein stukje mee gereden
Wat is dat mooi zeg, het sperdifferentieel doet ook goed z'n werk, ondanks alle wielspin voelt de wagen heel rustig aan en is mooi controleerbaar!


De hele 20vt kabelboom is dus omgestekkerd op deze originele golf 1 cabrio zekeringhouder! Alles volledig afgesoldeerd en ingetaped! Rogek bedankt!

Ik ken een hoop projecten die er onder het dashboard niet zo goed uit zien! maar voor minder dan goed doe ik het niet...
(Na het monteren van het dashboard zijn de losse stekkers natuurlijk nog netjes ingeplugd )



Rogek die alvast een beetje proefzit, en zie ook het elektrische gaspedaal uit een golf 4!


Beetje vies nog na al die tijd


Alweer wat beter alleen nog even stofzuigen


We hebben het zo gebouwd dat ook de originele klokkenset met deze motor werkt
Als men niet onder de motorklep kijkt ziet niemand dat er een 20vt blok in ligt

Edit: bijna vergeten, het filmpje van de eindelijk volledig werkende motor met turbodruk!


Hier was de motor natuurlijk volledig op bedrijfstemperatuur en had ik er al een stuk mee gereden!

[ Bericht 9% gewijzigd door kevin20vt op 12-10-2008 21:43:40 ]
pi_62336943
Netjes!!!
Echt, de km/rpm tellers heel mooi behouden..

(maar 2e startblokering is toch je tellerunit..? heb je deze uitgeschakeld..?? Of...........??)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 13 oktober 2008 @ 02:19:23 #131
202014 JJH
Knetter. O+
pi_62341949
Gaat die auto nu de teller uitlopen?
Zalvast harder gaan als 220!
  maandag 13 oktober 2008 @ 08:50:37 #132
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62343236
Ondanks dat je er van de buitenkant niet aan ziet dat er een dik blok in ligt komt er wel een flink alarmsysteem in neem ik aan..? Golf 1Cabrio in zo'n goede staat is sowieso goud waard...
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_62344712
@ Turquaz52: Daar zijn allerlei oplossingen voor

@ JJH: Deze gaat inderdaad de teller uitlopen, heel misschien laat ik de teller aanpassen door een duits bedrijf!
Deze zijn gespecialiseeerd in het verbouwen van tellers zodat ze niet meer de teller uitlopen maar er wel nog volledig origineel uitzien! (bijv. tot 300km/h ipv 220)

Voorbeeldje:

Ook wil ik nog even kijken of ik eventueel de motorstoring led's uit een 1.8 klokkenset kan inbouwen in deze klok aangezien ik in het midden nog enkele plekken voor led's over heb.
Ik heb krijg namelijk nog een foutcode met uitlezen omdat de computer de led niet kan vinden (en anders laat ik deze code er uitprogrammeren).


@ Fathank: Hier komt uiteraard een klasse 5 alarm in, en de wagen zal de tijd dat ik er niet in rijd in een verwarmde garage staan met alarm

[ Bericht 11% gewijzigd door kevin20vt op 13-10-2008 11:02:30 ]
pi_62369470
Gisteren hebben lin en ik weer grote stappen gezet in dit project!

Alle slangklemmen vernieuwd, de motorruimte netter gemaakt, ringen achter moertjes gezet, motorklep gemonteerd, kentekenplaten gemonteerd etc. etc.

Breekt op het allerlaatste moment net voordat ik na een lang weekend sleutelen naar huis wil gaan een bout af... en jawel het is de bout van het bovenste deurscharnier.

Het meest hoerige is nog dat deze bout een sterkte heeft van 12.9 (een wielbout heeft sterkte 10.9......)
Heb gisteren nog 2 uur besteed aan het uitboren van deze bout maar in deze 2 uur ben ik 3mm in de bout gekomen

To be continued....

Foto's van voor het bout gevalletje...:





pi_62372060
Mooie schaap in wolfskleren.
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:14:04 #136
182073 invine
blablabla etc.
pi_62376840
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:20 schreef Arclight-S het volgende:
Mooie schaap in wolfskleren.
wolf in schaapskleren ja..

en dat is die zeker
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62410128
hey hoe kom je eigenlijk aan de motorsteunen?waar heb je die laten maken?
groeten remko
pi_62516992
@ Remco: Deze heb ik laten maken door een duitse meneer

Vandaag nog wat foto's gemaakt van de motorruimte:





heb dit weekend nog een en ander verbouwd met als hoogtepunt een werkende vdo turbodrukmeter!!
pi_62517389

Ik zeg al niks meer
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 20 oktober 2008 @ 00:00:12 #141
182073 invine
blablabla etc.
pi_62517845
Wat ongeloofelijk dik
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62518137
Ik vind dit gewoon uber

Als je dit ziet in een Golf 1, dan moet je toch fftjes 3x onder de motorkap kijken, om te realiseren dat daar geen 1.3tje meer in zit ..!!

En als je een 1.3 hebt met zo'n teller ben je gewoon nog steeds ubercool
Dan ben je officieel vrienden met Oxygen, Hij met zijn fake stickers, en jij met je fake 300km/pu tellert
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 20 oktober 2008 @ 09:27:44 #143
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62521597
Maar dan kan je er niet meer zo goed bij de politie onderuit komen. "220 km/h meneer agent? Dat kan zo'n Golf 1 toch helemaal niet" .

Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 20 oktober 2008 @ 16:37:40 #144
182073 invine
blablabla etc.
pi_62531792
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 09:27 schreef fathank het volgende:
Maar dan kan je er niet meer zo goed bij de politie onderuit komen. "220 km/h meneer agent? Dat kan zo'n Golf 1 toch helemaal niet" .


en dan kijken ze op je papieren zien ze staan: 1.8 20v Turbo dan denken ze wel iets anders
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 20 oktober 2008 @ 16:45:57 #145
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62532018
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:37 schreef invine het volgende:

[..]

en dan kijken ze op je papieren zien ze staan: 1.8 20v Turbo dan denken ze wel iets anders
Mijn (hele slechte ) grap verneuken
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 20 oktober 2008 @ 17:58:28 #146
182073 invine
blablabla etc.
pi_62533755
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 16:45 schreef fathank het volgende:

[..]

Mijn (hele slechte ) grap verneuken
Daar doe ik het voor
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_62535249
nou jongens, ik heb vandaag nog eens heel hard gewerkt aan al die laatste kleine prulpuntjes die nog gedaan moesten worden...

Dus kon ik het toch echt even niet laten om een klein rondje te rijden..... en ik kan alleen maar zeggen dat ik onder de indruk ben!

In de eerste DRIE versnellingen heeft de cabrio gewoon absurde wielspin, je kunt wel gewoon mee rijden maar vol gas is vol wielspin....

En dan te bedenken dat er nu nog een 1600 uitlaat onder zit en dus nog een boel geknepen wordt....

Nu eerst nog wat afstelwerk, beugeltjes maken etc. etc. en dan binnenkort een filmpje met de cabrio in actie!
pi_62535554
Klinkt goed!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 20 oktober 2008 @ 19:16:31 #149
202014 JJH
Knetter. O+
pi_62535573
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 19:04 schreef kevin20vt het volgende:

In de eerste DRIE versnellingen heeft de cabrio gewoon absurde wielspin, je kunt wel gewoon mee rijden maar vol gas is vol wielspin....
Ge-ni-aal!!!

Bandenboer zal erg blij met je zijn.
pi_62944962
Vandaag heb ik de banden om de velgen heen laten trekken

Ik heb gekozen voor Gloednieuwe 15" Golf 2 G60 stalen wielen met 195/45/15 Toyo Proxes T1R.

Waarom G60 staal? Omdat het 15" is, lekker zwaar (minder extreme wielspin) en het lood kan aan de buitenkant van de velgen zodat de remklauwen passen zonder spacers!!
Ook de originele look kan ik erg waarderen, valt het niet zo op dat het een klein monstertje is
Misschien dat ik na de rdw-keuring het staal nog laat verbreden zodat het er wat dikker uit ziet...?






Het profiel verraad wel iets, want waarom zou je zulke banden op stalen wielen leggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')