Die is niet verborgen, je kunt hem gewoon lezen/zien.quote:Op donderdag 26 juni 2008 17:49 schreef Klopkoek het volgende:
* dit is een parodie op Selang topics
Ik heb er nooit bij nagedacht maar opeens stond ik vandaag in de winkel naar m'n euromuntjes te staren (vraag niet waarom). Het viel me op wat voor rechtse indoctrinatie erin verborgen zit. Je wordt constant geconfronteerd met de kop van Beatrix en er staat op de zijkant van de munten nota bene nog "god zij met ons" (waarbij god nog eens met een hoofdletter wordt geschreven). Wtf is dit voor politiek gekleurde indoctrinatie/sublimal messaging?
Maken andere landen en/of monarchiën het ook zo bont? Niet perse. Ook bij belgische en luxemburgse munten kun je niet om de afbeelding van de heersend vorst heen, maar bij Spanje zie je het slechts op de 1 en 2 euro munten. Bij Monaco idem dito. Dat is wel een net compromis waar zowel Republikeinen als Monarchisten mee kunnen leven.
Zijn er dan ook landen waar een toespeling op God wordt gemaakt? Nee, daar is Nederland de enige in (om je kapot voor te schamen, we zijn toch geen theocratie zeker?). Zie hier voor een mooi lijstje. Wat ik een mooie vind is deze:
[ afbeelding ]
Voor Nederland zou je J'aiJe Maintendrai erop kunnen zetten.
Mijn klacht is dus dat er een politieke boodschap zit verborgen in de munt, en zoals iedereen weet is geld nu eenmaal het belangrijkste in het leven. Dus laten we die hersenspoelende onzin even schrappen aub. Laten we dit communicatiemiddel (want dat is het in wezen) vrij houden van een duidelijke gristelijke lading en andere fratsen. De poldertaliban keeps going on...
mijn punt bedoel ik wel terdege serieus
Denk je?quote:Op donderdag 26 juni 2008 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Niemand die het dan ook snapt dat klopkoek zit te zieken
Denk jequote:Op donderdag 26 juni 2008 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
quote:Op donderdag 26 juni 2008 20:36 schreef Yildiz het volgende:
"Last van erectieproblemen? God zij met u!"
Ik zie de relevantie hier niet van in maar de enige die echt hard werken zijn meestal linkse mensen.quote:Op donderdag 26 juni 2008 19:10 schreef Scaurus het volgende:
Linksmensen vinden geld eigenlijk vies, maar nemen het maar al te graag van de werkende man af, om het te spenderen in hun ideologische speeltuintjes prachtwijken.
quote:Op donderdag 26 juni 2008 18:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Wees blij dat er rechtse indoctrinatie in zit als het linkse indoctrinatie was geweest had je niks in je hand gehad. Kijk maar eens naar Cuba
Het is inderdaad een verkapte grap maar ik meen het serieus dat eigenlijk dit soort boodschappen niet op munten moeten staan. Dat de EU nog heeft geprobeerd om Turkije af te beelden op de munten geeft aan dat er weldegelijk een gedachte achter zit en de machthebbers in ieder geval het idee hebben dat ze het discours kunnen beinvloeden.quote:Op donderdag 26 juni 2008 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
laicité is eerder anti-godsdienstig dan seculier. De laicite invulling is zeker niet wat ik voor ogen heb. Er zijn zoveel seculiere republieken in de wereld, of republieken die dat duidelijk in de praktijk geweest zijn (de VSA bijv.).quote:Op donderdag 26 juni 2008 18:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nederland kent geen traditie van laïcité zoals Frankrijk dat kent. Elke wet kent nog de aanhef ‘Wij Beatrix, bij de gratie Gods Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau enz., enz., enz.’ Misschien dat jij Nederland liever als een seculiere republiek ziet, vooralsnog is het het zeker niet, en kun je ook moeilijk stellen dat het dit eigenlijk wel zou moeten zijn, of behoren te zijn op basis van de huidige wetgeving.
Ik weet niet of de VS zo’n goed voorbeeld zijn, als je het over zulke uitspraken op geld hebt:quote:Op donderdag 26 juni 2008 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
laicité is eerder anti-godsdienstig dan seculier. De laicite invulling is zeker niet wat ik voor ogen heb. Er zijn zoveel seculiere republieken in de wereld, of republieken die dat duidelijk in de praktijk geweest zijn (de VSA bijv.).
Zegt genoeg. Nu is dit ‘under God’ weliswaar pas in de 2e helft van de 20e eeuw toegevoegd, en zijn ook de opschriften op de munten niet onomstreden, maar je punt helpt het niet echt.quote:"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Het is strikt genomen, ook al ben ik er wel voorstander van, niet-neutraal om religieuze boodschappen van munten te weren.quote:Op donderdag 26 juni 2008 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
Een neutrale staat, en een neutrale betalingseenheid, is niet hetzelfde als de laicite. Integendeel. De laicite is niet neutraal, dat is tiranniek.
Nogal wiedes als de overheid een enorm deel van het kapitaal beheert.quote:Op donderdag 26 juni 2008 17:49 schreef Klopkoek het volgende:
* dit is een parodie op Selang topics
Ik heb er nooit bij nagedacht maar opeens stond ik vandaag in de winkel naar m'n euromuntjes te staren (vraag niet waarom). Het viel me op wat voor rechtse indoctrinatie erin verborgen zit. Je wordt constant geconfronteerd met de kop van Beatrix en er staat op de zijkant van de munten nota bene nog "god zij met ons" (waarbij god nog eens met een hoofdletter wordt geschreven). Wtf is dit voor politiek gekleurde indoctrinatie/sublimal messaging?
Maken andere landen en/of monarchiën het ook zo bont? Niet perse. Ook bij belgische en luxemburgse munten kun je niet om de afbeelding van de heersend vorst heen, maar bij Spanje zie je het slechts op de 1 en 2 euro munten. Bij Monaco idem dito. Dat is wel een net compromis waar zowel Republikeinen als Monarchisten mee kunnen leven.
Zijn er dan ook landen waar een toespeling op God wordt gemaakt? Nee, daar is Nederland de enige in (om je kapot voor te schamen, we zijn toch geen theocratie zeker?). Zie hier voor een mooi lijstje. Wat ik een mooie vind is deze:
[ afbeelding ]
Voor Nederland zou je J'aiJe Maintendrai erop kunnen zetten.
Mijn klacht is dus dat er een politieke boodschap zit verborgen in de munt, en zoals iedereen weet is geld nu eenmaal het belangrijkste in het leven. Dus laten we die hersenspoelende onzin even schrappen aub. Laten we dit communicatiemiddel (want dat is het in wezen) vrij houden van een duidelijke gristelijke lading en andere fratsen. De poldertaliban keeps going on...
mijn punt bedoel ik wel terdege serieus
Dan poneer ik even een nieuwe stelling: neutraal bestaat niet.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:03 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wel neutraal als je er helemaal geen boodschap op zet. Dat is tenminste mijn perceptie van neutraliteit.
Ik vind het wel gezellig om er iets op te zetten.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:03 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wel neutraal als je er helemaal geen boodschap op zet. Dat is tenminste mijn perceptie van neutraliteit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |