abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59665088
As donderdag moet ik wederom naar het ziekenhuis om een uitstrijkje te maken.
Dit is voor het onderzoek naar BMHK en die oproep krijg je na je 30 ste levens jaar.

in 1997 heb ik een onderzoek gehad met uitkomst pap 1
naderhand had ik pap 2 en toen half jaar later pap 3 en nu ben ik benieuwd...
hoe lang blijven ze doorgaan met pap testen?
(de voorlaatste keer hebben ze al een bioptie gedaan =pijnlijk) maar die was goed.

Ik heb weer de bibbers...
Thank Drunk I'm a Goddess!
  woensdag 25 juni 2008 @ 00:03:47 #2
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_59665666
Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet! Maar gezien je "pap verleden" is het wel verstandig te gaan! Je kunt er beter op tijd bij zijn wanneer iets niet goed zou zijn...
Ik hoop voor je dat het gewoon mee valt, heel veel succes in ieder geval!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_59665705
Elke 5 jaar na je 30ste word je opgeroepen. Maar het moet natuurlijk niet...
Ik ben wel gegaan; ik hoor de laatste tijd wel erg veel afwijkende PAPs van vrouwen onder en rond de 30.
pi_59691532
Ik heb dus idd toen ik 30 was een oproep gekregen en ben toen ook gegaan
Maar ik ben nu al elke keer na een half jaar terug gemoeten omdat de pap niet goed is.
Ze hebben een half jaar geleden maar een bioptie gedaan , die verder goed was:)

Maar waar ik mee zit is elke keer die stress om op de uitslag te wachten en het is er in 2 jaar tijd niet beter op geworden.

morgen is het zover... bibbers
pi_59691596
Ai, kan me voorstellen dat je iedere keer in de piepzak zit. Hoop op een goede uitslag voor je morgen!

Ik wacht zelf ook nog op de uitslag. Het is al bijna 3 weken geleden, duurt wel lang.
Dokter zei dat ze niks afwijkends zag, maar dat zegt geen reet volgens mij.
pi_59691975
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 22:50 schreef cinnamongirl het volgende:
Ai, kan me voorstellen dat je iedere keer in de piepzak zit. Hoop op een goede uitslag voor je morgen!

Ik wacht zelf ook nog op de uitslag. Het is al bijna 3 weken geleden, duurt wel lang.
Dokter zei dat ze niks afwijkends zag, maar dat zegt geen reet volgens mij.
dank je

en 3 weken is lang hoor ... gewoon de dokter bellen.
pi_59745236
gister naar ziekenhuis geweest ....
donderdag 10 juli bellen voor de uitslag...
pi_59745266
Ik ken iemand die zich gaat laten inenten. Is de kans daarna 0,0 en hoeft ze dan nooit meer voor een uitstrijkje?
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_59745372
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 00:24 schreef CodeCaster het volgende:
Ik ken iemand die zich gaat laten inenten. Is de kans daarna 0,0 en hoeft ze dan nooit meer voor een uitstrijkje?
ik zou er altijd nog wel een extra controle op laten doen , voor de zekerheid
vaccins slaan niet bij iedereen aan namelijk.
pi_59749513
quote:
http://www.sbbw.nl/?id=81
I feel kinda Locrian today
pi_59755538
Ik heb een tijdje terug ook een uitstrijkje laten maken ivm met mijn leeftijd,was wat aan de late kant want ben ondertussen al ruim 31.Ben nu dus blij dat ik het heb laten doen,ik had pap 3b en heb een biopsi en lixcenci gehad,allemal erg verveelend.Nu zag het er allemaal goed uit maar moet over een paar mnd terug om te kijken of het nu helemaal weg is. Ik krijg nu al de zenuwen als ik er aan denk,hoop zo dat de uitslag goed is,zag er toen ook al zo tegenop maar ik ga nu wel,wil het risico niet lopen dat het mis is.
01-08-2008
pi_60029507
heb de uitslag gehad : pap2
iets beter dan de vorige keer , maar over een half jaar nog een keer naar het ziekenhuis.
En nu al de afspraak staan voor als het pap3 is dan , dat ik onder zeil ga en dat ze er wat aan gaan doen
pi_60032389
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 16:41 schreef Pure-Poison het volgende:
Ik heb een tijdje terug ook een uitstrijkje laten maken ivm met mijn leeftijd,was wat aan de late kant want ben ondertussen al ruim 31.Ben nu dus blij dat ik het heb laten doen,ik had pap 3b en heb een biopsi en lixcenci gehad,allemal erg verveelend.Nu zag het er allemaal goed uit maar moet over een paar mnd terug om te kijken of het nu helemaal weg is. Ik krijg nu al de zenuwen als ik er aan denk,hoop zo dat de uitslag goed is,zag er toen ook al zo tegenop maar ik ga nu wel,wil het risico niet lopen dat het mis is.
eh.. als in lisexcisie
Ik hoop met je mee voor een gunstige uitslag!
pi_60034549
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 22:07 schreef prupke het volgende:
heb de uitslag gehad : pap2
iets beter dan de vorige keer , maar over een half jaar nog een keer naar het ziekenhuis.
En nu al de afspraak staan voor als het pap3 is dan , dat ik onder zeil ga en dat ze er wat aan gaan doen
Op zich geen uitslag om je zorgen over te maken, maar aan de andere kant weet je dat het 2 kanten op kan gaan. Lijkt me naar, dat afwachten steeds.

Ik heb nog steeds niks gehoord van mijn uitstrijkje van 6 juni. Ik ga zelf maar eens bellen.
pi_60034593
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 06:50 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Op zich geen uitslag om je zorgen over te maken, maar aan de andere kant weet je dat het 2 kanten op kan gaan. Lijkt me naar, dat afwachten steeds.

Ik heb nog steeds niks gehoord van mijn uitstrijkje van 6 juni. Ik ga zelf maar eens bellen.
Die uitslag duurt idd wel erg lang..
pi_60036277
Waarschijnlijk een rare vraag, maar wat is 'pap' eigenlijk?

Ben nog geen 30
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
  vrijdag 11 juli 2008 @ 10:24:38 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_60036492
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 10:14 schreef Seventees het volgende:
Waarschijnlijk een rare vraag, maar wat is 'pap' eigenlijk?

Ben nog geen 30
quote:
Wat betekent de “Pap-uitslag”?

In het laboratorium wordt eerst gekeken of de cellen goed te beoordelen zijn. Soms is er te veel bloed aanwezig. Onderzoek is dan niet goed mogelijk. Soms zijn er te weinig cellen op het glaasje aanwezig. Ook kunnen de endocervicale cellen ontbreken. Bij sommige vrouwen is het moeilijk een uitstrijkje van goede kwaliteit af te nemen. Het uitstrijkje wordt dan herhaald.

“Pap” is een afkorting van Papanicolaou, degene die deze indeling van de uitslagen van uitstrijkjes heeft gemaakt. De Pap-uitslagen lopen van 1 tot 5. Pap 1 of 2 betekent een normaal uitstrijkje. Bij een hogere Pap-uitslag is er reden voor herhaling of onderzoek door de gynaecoloog. Bij Pap 0 is het uitstrijkje niet goed te beoordelen.

Soms wordt in de uitslag over dysplasie gesproken. Dysplasie betekent dat het weefsel van de baarmoederhals een andere opbouw heeft dan gebruikelijk. Daardoor is het uitstrijkje afwijkend. Als de uitslag van het uitstrijkje dysplasie vermeldt, verwacht men dat er in het weefsel dysplasie aanwezig is. Er kan worden gesproken over lichte, matige of ernstige dysplasie.

De verschillende Pap-uitslagen op een rij

Hieronder staan de meest voorkomende uitslagen vermeld. Bij een uitstrijkje worden alleen losse cellen bekeken. Als er afwijkende cellen zijn, is het niet mogelijk precies te vertellen wat er aan de hand is. Weefselonderzoek geeft daar meer informatie over. Wij kunnen daarom alleen in grote lijnen aangeven wat u kunt verwachten naar aanleiding van de uitslag.

* Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
* Pap 1 en Pap 2
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
* Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts of verder onderzoek door de gynaecoloog. In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
* Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.
bron: http://www.sweetlove.be/br_bhkanker.htm
KuikenGuppy
pi_60036541
Nuttig.
Thanks
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
pi_65551811
Dit is een oud topic , ik weet het maar goed beter hier verder dan een nieuw topic te openen

Vandaag wederom naar het ziekenhuis geweest voor een uitstrijkje. (ik hoop echt de laatste)
Deze keer was ik bij een andere arts die ik noooooooit meer wil hebben.

Eendebek te hardhandig gebruikt zodat ze een kleinere moest gebruiken en het uitstrijkje maken was een hel!!

ben er om half 5 vanmiddag geweest en heb er nu nog last van...

Nu moet ik op 12 februari bellen voor de uitslag ..
*fingers crossed*
pi_65612241
quote:

De beschikbare vaccins beschermen bij optimaal gebruik tegen slechts 70% van de BMHK. Je moet dus nog steeds uitstrijkjes laten maken. Daarnaast is er veel discussie over het vaccineren bij mensen die al sexueel contact gehad hebben. Zelfs bij condoomgebruik is bij sexueel contact namelijk kans op virusoverdracht.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_66007618
en ik moet weer ovr een half jaar naar het ziekenhuis.
wat ik dus niet zie zitten. Nu word ik dinsdag terug gebeld over de verdere gang van zaken....
  vrijdag 13 februari 2009 @ 00:44:12 #22
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66007982
Ik mocht ooit zelf een "nieuwe" gyn kiezen. Ik koos een vrouw, dat leek me wat prettiger. Wat een loeder zeg! Na een paar keer heb ik toch weer een ander gekozen; dat mens leek er wel voldoening uit te halen alles zo verkeerd en pijnlijk mogelijk te doen!

Ik heb 3B gehad. Eerst een biopt, toen een diathermische lis excisie en toen een conisatie, daarna geen "last" meer gehad.

Had je weer 2 Prupke?
pi_66008006
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 00:44 schreef childintime het volgende:
Ik mocht ooit zelf een "nieuwe" gyn kiezen. Ik koos een vrouw, dat leek me wat prettiger. Wat een loeder zeg! Na een paar keer heb ik toch weer een ander gekozen; dat mens leek er wel voldoening uit te halen alles zo verkeerd en pijnlijk mogelijk te doen!

Ik heb 3B gehad. Eerst een biopt, toen een diathermische lis excisie en toen een conisatie, daarna geen "last" meer gehad.

Had je weer 2 Prupke?
yup ik had weer pap2
en degene die het uitgevoerd heeft (een vrouw) mag het bij mij nooit meer doen!!
heb 2 dagen last gehad van bloedingen...
  vrijdag 13 februari 2009 @ 01:08:30 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66008324
Kun je een ander vragen? Ik koos toen een oudere man en dat ging heel goed. Het feit dat je je enigszins op je gemak kunt voelen helpt al zoveel mee. (die vrl gyn wilde een biopt doen toen ik 7,5 maand zwanger was en toen ik dat weigerde begon ze echt als 1 of andere heks tegen me tekeer te gaan )

Wat gaan ze nu dan doen? Misschien een biopt nemen? Wel vreemd dat je zo'n tijd gewoon op 2 blijft hangen; dat het niet beter wordt en niet erger.
pi_66040058
Als ik ga ga ik maar bij een vrouw
die heeft me al een paar keer geholpen, en zij is zo vriendelijk om je door alles heen te praten.
Ze zegt werkelijk alles wat ze aan het doen is en gaat doen en ook op het moment zelf.
Nog geen greintje pijn gehad bij haar.

Ik moet nu dinsdag ff afwachten wat die mevr er van vind.
maar dat laat ik nog wel weten
  vrijdag 13 februari 2009 @ 23:33:23 #26
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66042044
Ik moet wel zeggen dat ik na die conisatie opgeknapt ben. Alle "klachtjes"die ik had, waren verdwenen.

Ik vond juist die vrouw zo tegenvallen...... Ze was best jong en ik dacht dat het wel prettig was om zo iemand te hebben. Gaat die doos mij even de les lezen, nou toen was ik er klaar mee.

De gyn die ik daarna had was een man van ong. 55, homosexueel, dus een erg "veilig"gevoel

Ik ben benieuwd wat je Dinsdag te horen krijgt. Neem iig de tijd om er even rustig over na te denken. Meestal heb je het gevoel dat je snel moet reageren, maar tijd om erover na te denken is belangrijk.

Sterkte Dinsdag en ik ben benieuwd; laat even weten wat je keuzes zijn en wat je beslist.
pi_66042707
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 23:33 schreef childintime het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik na die conisatie opgeknapt ben. Alle "klachtjes"die ik had, waren verdwenen.

Ik vond juist die vrouw zo tegenvallen...... Ze was best jong en ik dacht dat het wel prettig was om zo iemand te hebben. Gaat die doos mij even de les lezen, nou toen was ik er klaar mee.

De gyn die ik daarna had was een man van ong. 55, homosexueel, dus een erg "veilig"gevoel

Ik ben benieuwd wat je Dinsdag te horen krijgt. Neem iig de tijd om er even rustig over na te denken. Meestal heb je het gevoel dat je snel moet reageren, maar tijd om erover na te denken is belangrijk.

Sterkte Dinsdag en ik ben benieuwd; laat even weten wat je keuzes zijn en wat je beslist.
zal ik zeker doen
  zaterdag 14 februari 2009 @ 02:14:33 #28
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66046195
Sterkrte meissie
pi_66067765
Wat verveelend Prupke dat je uitslag maar niet goed is.Bij mij was ie na mijn lisexcisie weer helemaal goed,ergens eind maart moet ik weer op controle.
Suc6 ermee!
01-08-2008
  woensdag 18 februari 2009 @ 00:01:46 #30
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66182427
Weet je al iets meer?
pi_66182968
Ik moet over een half jaar terug komen...
mocht het dan pap 2 zijn mag ik 1 jaar later terug komen
indien pap3a ga ik onder narcose.
En indien pap 1 zal ik wel over een paar jaar terug mogen komen

@childintime : dank je voor het vragen
  woensdag 18 februari 2009 @ 00:23:04 #32
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66183077

Wat fijn! Hopelijk is dan de uitslag nog zo, of liefst beter!
pi_66183115
ik hoop op een pap1
dan ben ik tenminste verlost van die nare onderzoeken.
  maandag 23 februari 2009 @ 12:00:48 #34
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_66368942
Prupke, hopelijk is alles goed over een half jaar!

Ik heb vorige maand een uitstrijkje laten maken voor het bevolkingsonderzoek, ik word 30 dit jaar. Stelde niks voor vond ik, de assistente deed het prima.

Ik was het alweer zowat vergeten, totdat ik vanmorgen gebeld werd dat ik pap 2 heb . Niks om je direct zorgen over te maken, maar ik was er heilig van overtuigd dat ik "gewoon" pap 1 zou hebben. Nu dus over een half jaar terug voor nog een uitstrijkje.
Ik wéét dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar toch voel ik me wel een beetje naar na dat telefoontje.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_66392073
quote:
Op maandag 23 februari 2009 12:00 schreef MaLo het volgende:
Prupke, hopelijk is alles goed over een half jaar!

Ik heb vorige maand een uitstrijkje laten maken voor het bevolkingsonderzoek, ik word 30 dit jaar. Stelde niks voor vond ik, de assistente deed het prima.

Ik was het alweer zowat vergeten, totdat ik vanmorgen gebeld werd dat ik pap 2 heb . Niks om je direct zorgen over te maken, maar ik was er heilig van overtuigd dat ik "gewoon" pap 1 zou hebben. Nu dus over een half jaar terug voor nog een uitstrijkje.
Ik wéét dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar toch voel ik me wel een beetje naar na dat telefoontje.
Dat is dus iets wat me ook opvalt... ja alles komt goed en je bent onder controle... maar elke keer wachten op de uitslag ...doet mij iig wat tussen de oren.

EN dank je
succes alvast voor de volgende keer
  dinsdag 16 juni 2009 @ 15:08:19 #36
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70061369
En nu is het alweer zover, morgen heb ik het vervolguitstrijkje.
Ivm de naderende vakantieperiode ga ik nu dus maar vast, anders wordt het september en zo lang wil ik niet wachten.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 16 juni 2009 @ 17:39:21 #37
163650 Greys
pi_70066665
Succes en sterkte

Heb vandaag drie weken geleden onder narcose een lisexcisie gehad en ik ben blij dat ik uiteindelijk toch dat uitstrijkje heb laten maken waar ik zo tegenop zag. Nu zijn de overijverige cellen mooi weg en hoef ik pas over 10 weken weer terug voor controle!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 16 juni 2009 @ 18:16:27 #38
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70067804
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 17:39 schreef Greys het volgende:
Succes en sterkte

Heb vandaag drie weken geleden onder narcose een lisexcisie gehad en ik ben blij dat ik uiteindelijk toch dat uitstrijkje heb laten maken waar ik zo tegenop zag. Nu zijn de overijverige cellen mooi weg en hoef ik pas over 10 weken weer terug voor controle!
Dank je! Viel het een beetje te doen, die lisexcisie? En moest jij voor het bevolkingsonderzoek een uitstrijkje of had je klachten?

Ik had en heb totaal geen klachten en dan is het toch wel raar dat je hoort dat je pap 2 hebt . Tuurlijk wil pap 2 niks ernstigs zeggen, ik weet dat de kans het grootst is dat het iets onschuldigs is, maar het knaagt wel een beetje dat er dus zonder dat je het doorhebt, iets raars in je lichaam aan de hand kan zijn.
Ik hoop toch zo dat het uitstrijkje van morgen een goede uitslag geeft. Ik wil niet de medische molen in . Ik vind het super dat ze het allemaal zo goed in de gaten willen houden, maar liever heb je toch gewoon dat je normale celletjes hebt .
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 16 juni 2009 @ 18:26:51 #39
163650 Greys
pi_70068075
Ik kreeg een oproep voor het bevolkingsonderzoek (ben 35). Ik wilde niet ( ) maar na twee keer de brief negeren belde de dokter me zelf op, 's avonds, of ik even mijn agenda wilde pakken Ik had geen klachten overigens. Pap3a en doorverwezen naar de gyn in het ziekenhuis. Toen ik daar kwam kreeg ik een colposcopie (kijken met een microscoop van binnen, mocht op het scherm meekijken) en een biopsie.
Een week daarna al een afspraak met de anesthesist en een week dáárna een dagopname voor de lisexcisie onder algehele narcose. Dat viel me aan de ene kant erg mee (het infuus in mijn hand vond ik het engste) en ik had na afloop amper pijn. Je merkt er echt niets van natuurlijk onder narcose
Daarna een paar uur op zaal moeten blijven daar aan het infuus. Toen naar huis en dat viel wél tegen. Ik schuifelde alleen een beetje door het huis, niet omdat het zo'n pijn deed maar omdat het bij het minste of geringste weer ging bloeden. En ik ging anderhalve week er na op vakantie - was al geboekt - en dat wilde ik graag zonder bloed Dat is helaas niet helemaal gelukt. Mocht op vakantie ook niet zwemmen, grrrr.
Dus de nasleep viel me het meest tegen, de ingreep zelf stelt geen bal voor qua dat je er iets van merkt!

Op vakantie belde ze op mijn mobiel dat het goed was dat het weggehaald was, omdat uit de kweek van het weggehaalde weefsel bleek dat de cellen onrustiger waren dan zij uit het eerdere biopt had kunnen halen. En nu over 10 weken weer controle en dan na een paar maanden weer en na een jaar en na twee jaar. Dat alles nog bij de gyn in het ziekenhuis en pas daarna word ik weer naar de huisarts doorgestuurd voor de uitstrijkjes. Maar ik vind het alleen maar heel fijn dat het zo goed in de gaten wordt gehouden en ik ben zó blij dat de dokter me toen opbelde dat ik tóch moest komen voor het bevolkingsonderzoek
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70077463
Ben blij om te horen dat het goed is afgelopen Greys

Ik moet weer bellen voor een afspraak...
Moet eigenlijk in juli, maar ik zorg er voor dat ik de gyn krijg die ik wil hebben !
De vorige wil ik nooit meer hebben.
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:30:48 #41
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70087381
Greys, wat goed dat je toch gegaan bent en dat het allemaal goed is gegaan.
Succes over 10 weken!

Prupke, ik heb gelukkig dezelfde HA assistente die de vorige keer ook het uitstrijkje gemaakt heeft. Zij gaat bijna met zwangerschapsverlof, dat was nog een reden voor mij om voor de zomer te gaan .

Pfff ik ben gewoon zenuwachtig voor vanmiddag! Niet voor het uitstrijkje zelf, dat stelde niks voor, maar dan begint het wachten . En mijn dochter moet ook nog mee (die blijft wel in de wachtkamer natuurlijk) omdat ik geen oppas heb .
Ik dacht qua afleiding even onkruid te gaan wieden, maar de derde plant waar ik in greep was een jeukplant en nu zit ik met een dikke jeukende hand .
Tis niet mijn dag
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 17 juni 2009 @ 11:21:20 #42
163650 Greys
pi_70089223
Succes MaLo, vanmiddag! Het is een dooddoener natuurlijk, maar probeer niet té veel te zenuwen tijdens het wachten. Want ze kunnen echt zóveel tegenwoordig en zelfs al zou je een ingreep(je) moeten ondergaan dan is dat echt te overzien Tuurlijk kan je niet alle zenuwen wegdrukken, dat lukte mij ook niet. Maar je hebt grote kans dat je uitstrijkje gewoon weer goed is deze keer, dat het een ontstekinkje was ofzo. Ik duim voor je!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 17 juni 2009 @ 11:29:28 #43
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70089509
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 11:21 schreef Greys het volgende:
Succes MaLo, vanmiddag! Het is een dooddoener natuurlijk, maar probeer niet té veel te zenuwen tijdens het wachten. Want ze kunnen echt zóveel tegenwoordig en zelfs al zou je een ingreep(je) moeten ondergaan dan is dat echt te overzien Tuurlijk kan je niet alle zenuwen wegdrukken, dat lukte mij ook niet. Maar je hebt grote kans dat je uitstrijkje gewoon weer goed is deze keer, dat het een ontstekinkje was ofzo. Ik duim voor je!
Ik weet het Greys . De kans is 70% dat het uitstrijkje nu weer normaal is (aldus internet ) en dat ik dus pas over een jaar weer terug hoef te komen.
Maar, negatieveling als ik ben, de kans was ook maar 2% dat je een pap 2 hebt met het bevolkingsonderzoek .
Ik ga gewoon van het positieve uit hoor. En vanmiddag hoor ik toch nog niks, dat duurt een week of 4 . Maar spannend blijft het wel. Ookal had ik maar pap 2.

Ik ben begin dit jaar overspannen en depressief geweest. Het gaat nu weer heel goed met me, maar ik merk gewoon dat ik niet meer zo goed met spanningen om kan gaan; ik hb er totaal geen controle meer over. Dus daarom heb ik volgens mij meer last van spanning rondom het uitstrijkje dan dat ik zou moeten hebben.
  woensdag 17 juni 2009 @ 15:33:41 #44
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70098291
Nou, ik heb het uitstrijkje gehad en kan over 3 weken bellen voor de uitslag.

Nu was er TOCH een andere assistente die het uitstrijkje maakte En het ging wat minder soepel dan de vorige keer. Ze was aan het frotten met die eendebek en bij het schrapen was het vrij gevoelig. Ik zag ook dat er wat bloed aan het schrapertje zag .
Volgens haar niks om me zorgen over te maken. Volgens mij had het meer te maken met haar onkunde, de andere assistente deed het echt veel professioneler voor mijn gevoel.
pi_70103383
Jezus zeg Malo, wat een koe die assistente .
  woensdag 17 juni 2009 @ 18:12:12 #46
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70104083
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 17:47 schreef Mylene het volgende:
Jezus zeg Malo, wat een koe die assistente .
Ik had ook helemaal trillende pootjes toen ik weer naar de auto liep .

Nee echt, de vorige keer stelde het niks voor. Eendebek erin, eendebek open, wat gefriemel met het schrapertje en klaar.
Deze keer ging de eendebek erin, ging hij open, werd hij gedraaid (AUW), werd hij er weer uitgehaald, weer erin, weer open, nog verder open (AUW), weer wat gedraai... En met dat schrapertje ook, ze ging echt keihard tekeer.

Oja, en de schoonmaakster drentelde rond in de kamer ernaast, de spreekkamer van de huisarts. En tussen de behandelkamer en de spreekkamer zit zo'n dun wandje, die griet kon letterlijk alles horen wat er gezegd werd .

Nou ja, haar krijg ik ws toch niet weer. Óf ik moet naar de gyn, of ik moet pas over een jaar terugkomen en dan is mijn favo assistente weer terug van verlof.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:15:54 #47
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_70117700
Ik ben begin dit jaar 30 geworden en heb dus ook een uitnodiging gehad. Ik wil best wel, maar gezien de negatieve ervaringen die ik hier lees durf ik bijna niet meer.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_70117821
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:15 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik ben begin dit jaar 30 geworden en heb dus ook een uitnodiging gehad. Ik wil best wel, maar gezien de negatieve ervaringen die ik hier lees durf ik bijna niet meer.
Ik wil je absoluut niet bang maken

Maar je bent natuurlijk gewoon een client en dus mag je zeggen hoe jij het wil.
Met andere woorden : geef aan wat de assistente van de HA moet zeggen tegen je en dat ze moeten stoppen op het moment dat jij jezelf niet prettig voelt.

Ik moet dus een andere afspraak maken en als ze zeggen : je krijgt mevr X (die ik dus niet wil) dan meld ik dat ook gewoon!

Het is mijn lichaam en ja het moet gecontroleerd worden...maar als ik weet dat het bijna pijnloos kan ...dan ga ik voor die optie
  donderdag 18 juni 2009 @ 01:07:30 #49
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_70118640
Ik ben er gelukkig ook weer van af, en met een goede uitslag.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_70118686
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 01:07 schreef mazaru het volgende:
Ik ben er gelukkig ook weer van af, en met een goede uitslag.

fijn te horen
  donderdag 18 juni 2009 @ 07:22:38 #51
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70119816
Supertruxxx, gewoon gaan hoor! De eerste keer viel het maken van het uitstrijkje me 100% mee, ik had gister gewoon pech met de assistente.

Mazaru, mooi dat je er vanaf bent
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 18 juni 2009 @ 09:29:06 #52
163650 Greys
pi_70121410
Voor de meisjes die nog moeten maar het eng vinden even twee tips waar je echt veel aan hebt:

- Trek een rok of een jurkje o.i.d. aan. Dan kan je zelfs je schoenen/laarzen/slippertjes aanhouden en hoef je alleen even je slipje uit te doen. Dan voel je je echt stukken minder naakt als dat je eerst je broek en schoenen en ondergoed uit staat te trekken alvorens je gaat liggen. Doen, echt!

- Zeg eerlijk dat je nerveus bent en er tegenop ziet. Vraag om de kleinste eendenbek (wij noemden het het kuikensnaveltje ) want dat scheelt ook. Als je eerlijk zegt dat je een beetje zenuwachtig bent, dan weten ze dat tenminste en houden ze er rekening mee.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 26 juni 2009 @ 15:31:56 #53
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_70398457
Ik heb een afspraak voor 7 juli en ik heb nu al de kriebels.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:36:21 #54
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70405390
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 15:31 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik heb een afspraak voor 7 juli en ik heb nu al de kriebels.
Ik mag 8 juli bellen voor de uitslag en ik heb ook nu al de kriebels .

Probeer je niet te druk te maken (zegt zij die zelf kampioen drukmaken is ) , het uitstrijkje zelf valt normaliter gewoon erg mee .
pi_70405518
ik mag in oktober weer. Na een pap3b en een lisexcisie en twee jaar halfjaarlijke controles ga ik nu 1 x per jaar...

op de een of andere manier went het wel, zeker toen ze een afwijkende uitslag vonden en ik voor een 2e uitstrijkje, een biopt, die ingreep en controles moest...

Ik heb trouwens liever een mannelijke arts dan een vrouwelijke, voor mijn gevoel pakken die het zakelijker aan en dat voelt voor mij veel beter.

tis iig belangrijk om te gaan, tuurlijk is t niet leuk maar je wilt toch gewoon zeker weten dat alles goed is?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_70406901
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:29 schreef Greys het volgende:
- Zeg eerlijk dat je nerveus bent en er tegenop ziet. Vraag om de kleinste eendenbek (wij noemden het het kuikensnaveltje ) want dat scheelt ook. Als je eerlijk zegt dat je een beetje zenuwachtig bent, dan weten ze dat tenminste en houden ze er rekening mee.
Zijnd aar meerdere maten in joh? Vanwege mijn Mirena avontuur heb ik al meerdere malen een inwendige echo etc gehad met eendenbek, en ook een hysteroscopie en dat voel achteraf best mee.... Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zodra ik 25 ben ik zelf mijn eerste uitstrijkje laat maken, omdat het toch steeds jonger voorkomt.... Maar ik zie er niet echt tegenop, komt vast wel goed.
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:48:17 #57
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_70407400
Waarom krijgen jullie algehele narcose bij de lisexcisie??Bij mijn pap 3b kreeg ik 5 spuiten in mn baarmoeder en daar moest ik t mee doen
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:49:11 #58
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_70407417
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef zwartedoos het volgende:
Waarom krijgen jullie algehele narcose bij de lisexcisie??Bij mijn pap 3b kreeg ik 5 spuiten in mn baarmoeder en daar moest ik t mee doen
Auw. Ik voel het al als ik het lees.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 20:50:33 #59
163650 Greys
pi_70407444
quote:
Bij mij in het ziekenhuis (Capelle a/d IJssel) zeiden ze dat ze dat eerst ook wel deden, maar dat dat tegenwoordig geen optie meer is. Want teveel vrouwen zaten rillend en gillend in die stoel vanwege die spuiten en vanwege het feit dat er 'branderige luchtjes' konden zijn waar ze misselijk van werden.
Kortom, veel te veel ellende en stress en paniek. Dat doen ze daar in elk geval absoluut niet meer. Er werd me meteen algehele narcose voorgesteld en alleen als ik dat echt niet wilde mocht ik voor een ruggenprik kiezen, maar dat werd me ten zeerste afgeraden.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:52:10 #60
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_70407492
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:50 schreef Greys het volgende:

[..]

Bij mij in het ziekenhuis (Capelle a/d IJssel) zeiden ze dat ze dat eerst ook wel deden, maar dat dat tegenwoordig geen optie meer is. Want teveel vrouwen zaten rillend en gillend in die stoel vanwege die spuiten en vanwege het feit dat er 'branderige luchtjes' konden zijn waar ze misselijk van werden.
Kortom, veel te veel ellende en stress en paniek. Dat doen ze daar in elk geval absoluut niet meer. Er werd me meteen algehele narcose voorgesteld en alleen als ik dat echt niet wilde mocht ik voor een ruggenprik kiezen, maar dat werd me ten zeerste afgeraden.
is denk ik 2jaar geleden, en die luchtjes waren idd goor, maar de pijn van de spuiten was erger
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 20:54:33 #61
163650 Greys
pi_70407569
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:31 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Zijnd aar meerdere maten in joh? Vanwege mijn Mirena avontuur heb ik al meerdere malen een inwendige echo etc gehad met eendenbek, en ook een hysteroscopie en dat voel achteraf best mee.... Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zodra ik 25 ben ik zelf mijn eerste uitstrijkje laat maken, omdat het toch steeds jonger voorkomt.... Maar ik zie er niet echt tegenop, komt vast wel goed.
Ja, daar zijn echt verschillende maten in En als je heel erg gespannen bent is het wel fijn als ze een kleiner bekkie gebruiken.
Als ik zo lees wat jij allemaal al achter de kiezen hebt, dan is een uitstrijkje laten maken echt een fluitje van een cent. Dat zal je dan heel erg meevallen!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 20:56:09 #62
163650 Greys
pi_70407618
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:52 schreef zwartedoos het volgende:

[..]

is denk ik 2jaar geleden, en die luchtjes waren idd goor, maar de pijn van de spuiten was erger
Ze vertelde dat er diverse vrouwen waren flauwgevallen door die spuiten. Alleen al om het idee van spuiten 'daar', maar ook van de pijn van die spuiten. En dat wilden ze echt niet meer. Dus ik vond het heel fijn dat ik niet eens de keuze daarvoor kreeg.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_70408148
quote:
Ik kreeg ook geen algehele hoor, ook geen roesje. De gyn legde me uit dat hij dat liever niet doet en ik zag het ook niet zitten... tuurlijk die spuiten waren klote (eng jazeker en pijnlijk ook maar afschuwelijke pijnen.. nee dat niet hoor) , vooral 1 en 2 want daarna voel je al niets meer maar daardoor kon ik wel vrij snel gewoon naar huis toe toen alles goed bleek..., beter dat dan in een bed liggen met een narcose-hangover.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 21:22:15 #64
163650 Greys
pi_70408321
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:15 schreef DarkElf het volgende:

[..]

Ik kreeg ook geen algehele hoor, ook geen roesje. De gyn legde me uit dat hij dat liever niet doet en ik zag het ook niet zitten... tuurlijk die spuiten waren klote (eng jazeker en pijnlijk ook maar afschuwelijke pijnen.. nee dat niet hoor) , vooral 1 en 2 want daarna voel je al niets meer maar daardoor kon ik wel vrij snel gewoon naar huis toe toen alles goed bleek..., beter dat dan in een bed liggen met een narcose-hangover.
Dat laatste is ook wel weer zo
Maar gelukkig viel dat bij mij ontzettend mee, ik had toen ik terug op zaal was en nog aan het infuus hing al enorme honger en werkte zo een boterham met kaas weg Maar daar heb ik geluk mee gehad denk ik. Ik praatte wel alsof ik drie flessen whisky op had, want toen ik mijn vriend wilde bellen hebben ze de telefoon maar van me overgenomen omdat er totaal niet uit mijn mond kwam wat ik in mijn hoofd wilde zeggen

Ik weet nog dat er in jouw topic toen stond 'ze ligt alweer een broodje brie te knagen' (toch? ).

Maar ik vond het toch wel fijn dat ik de keuze niet kreeg. Ik denk dat ik dan toch niet voor de spuiten had gekozen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:27:50 #65
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70408462
Mij lijkt beide niks. Niet onder plaatselijke verdoving en niet onder narcose .
Wel apart dat er zoveel verschil is tussen ziekenhuizen!

Duim voor me dat de uitslag van mijn uitstrijkje goed is 8 juli zodat ik niet de medische molen in hoef .
Heb polsklachten waarvoor ik 6 juli naar de chirurg moet voor een eerste gesprek, dat wordt zeer waarschijnlijk ook al een medisch gebeuren (operatie) .
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 21:28:08 #66
163650 Greys
pi_70408470
Ga eens weg met je spam

Al weg. Fijn!

[ Bericht 34% gewijzigd door Greys op 26-06-2009 22:53:32 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 juni 2009 @ 21:29:13 #67
163650 Greys
pi_70408504
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:27 schreef MaLo het volgende:
Mij lijkt beide niks. Niet onder plaatselijke verdoving en niet onder narcose .
Wel apart dat er zoveel verschil is tussen ziekenhuizen!

Duim voor me dat de uitslag van mijn uitstrijkje goed is 8 juli zodat ik niet de medische molen in hoef .
Heb polsklachten waarvoor ik 6 juli naar de chirurg moet voor een eerste gesprek, dat wordt zeer waarschijnlijk ook al een medisch gebeuren (operatie) .
Ik zal duimen!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:45:33 #68
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70409016
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik zal duimen!
Thanx
  vrijdag 26 juni 2009 @ 22:20:56 #69
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_70410201
quote:
Wat een middeleeuwse praktijken zeg. Het is voor mij best al lang geleden, maar ook ik ging onder zeil (godzijdank wel zeg), UMCU.
  donderdag 2 juli 2009 @ 19:50:04 #70
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_70588816
Ik had vandaag al gebeld. Ik zou eigenlijk pas volgende week woensdag kunnen bellen voor de uitslag, maar ik kon niet meer van de zenuwen .
Alles is goed Pap 1, HPV negatief dus terug naar het bevolkingsonderzoek
  dinsdag 7 juli 2009 @ 16:25:19 #71
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_70744369
Nou ik ben net terug. Ik was zenuwachtig. , maar het viel best mee. En het zag er zo op het oog goed uit zei ze, dus ik ben benieuwd of dat dat uit het zicht ook zo goed is.

Edit: Ik heb nu wel een beetje last van een stuk van de wand, omdat ze dat ding er iets te ruw induwde.

[ Bericht 24% gewijzigd door SuperrrTuxxx op 07-07-2009 22:12:36 ]
  vrijdag 24 juli 2009 @ 10:49:46 #72
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_71278364
De uitslag was goed.
pi_71278639
altijd fijn een goeie uitslag.

Ik mag volgende maand weer... de eens per jaar controle voor de 2de keer ..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:45:43 #74
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71286955
Mooi zo SuperrrTuxxx!

Succes alvast DarkElf!
pi_71385512
Hoi
Ik ben dus een van de mensen in Nederland die (oa) uitstrijkjes screent.

Er staat hier in het begin van het topic een stukje over de pap-classificatie die niet helemaal klopt. dus hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hem aanpas met de correcte informatie? Zet mijn aanvullingen er wel even schuingedrukt tussen.
quote:
Wat betekent de “Pap-uitslag”?

In het laboratorium wordt eerst gekeken of de cellen goed te beoordelen zijn. Soms is er te veel bloed aanwezig .Onderzoek is dan niet goed mogelijk Door het gebruik van een nieuwe techniek (liquid based cytology) is het inmiddels mogelijk om teveel aan bloed eruit te wassen. Deze uitstrijkjes worden niet meer op een glaasje gemaakt, maar gaan na afname in een potje. Soms zijn er te weinig cellen op het glaasje aanwezig. Ook kunnen de endocervicale cellen ontbreken. Bij sommige vrouwen is het moeilijk een uitstrijkje van goede kwaliteit af te nemen. Het uitstrijkje wordt dan herhaald.

“Pap” is een afkorting van Papanicolaou, degene die deze indeling van de uitslagen van uitstrijkjes heeft gemaakt. De Pap-uitslagen lopen van 1 tot 5. Pap 1 of 2(een pap 2 is ook een afwijking) betekent een normaal uitstrijkje. Bij een hogere Pap-uitslag is er reden voor herhaling of onderzoek door de gynaecoloog. Bij Pap 0 is het uitstrijkje niet goed te beoordelen.

Soms wordt in de uitslag over dysplasie gesproken. Dysplasie betekent dat het weefsel van de baarmoederhals een andere opbouw heeft dan gebruikelijk. Daardoor is het uitstrijkje afwijkend. Als de uitslag van het uitstrijkje dysplasie vermeldt, verwacht men dat er in het weefsel dysplasie aanwezig is. Er kan worden gesproken over lichte, matige of ernstige dysplasie.

De verschillende Pap-uitslagen op een rij

Hieronder staan de meest voorkomende uitslagen vermeld. Bij een uitstrijkje worden alleen losse cellen bekeken. Als er afwijkende cellen zijn, is het niet mogelijk precies te vertellen wat er aan de hand is. Weefselonderzoek geeft daar meer informatie over. Wij kunnen daarom alleen in grote lijnen aangeven wat u kunt verwachten naar aanleiding van de uitslag.

* Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen.Dat is inmiddels afgeschaft, bij een ec- word er bij geen klachten een uitslag gegeven. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen na 6 weken. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
* Pap 1
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
* Pap 2.
Er worden enkele cellen gevonden die duidelijk abnormaal zijn, maar nog niet voldoen aan de criteria voor een lichte dysplasie. Een pap 2 kan een gevolg zijn van een infectie (bijv. candida), maar ook kan hpv al lichte prikkeling veroorzaken zonder duidelijk dysplastische kenmerken te geven. Herhaaladvies 6 maanden
* Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts (bij een 3a gering na een half jaar) of verder onderzoek door de gynaecoloog(bij een pap 3a matig). In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
* Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 10:24:56 #76
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_71387696
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 08:03 schreef douche-eendje het volgende:
Hoi
Ik ben dus een van de mensen in Nederland die (oa) uitstrijkjes screent.

Er staat hier in het begin van het topic een stukje over de pap-classificatie die niet helemaal klopt. dus hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hem aanpas met de correcte informatie? Zet mijn aanvullingen er wel even schuingedrukt tussen.
[..]
Hee wat grappig om iemand met jouw beroep hier te zien .

Mag ik je een vraag stellen? Hoeveel uitstrijkjes zijn er nu afwijkend? Ik meende gehoord / gelezen te hebben dat één op de 50 uitstijkjes pas 2 was? Want dat had ik de eerste keer . Gelukkig bij de tweede alles goed, maar zelfs bij pap 2 schrik je al een beetje.
pi_71392325
Het landelijk gemiddelde van pap 2 ligt op 2%, dat is inderdaad 1 op 50. Best veel, maar het is soms ook het zekere voor het onzekere nemen. Er zitten nou eenmaal strijkjes tussen die heel lastig zijn, dan geef je sneller een pap 2 af. Maarja, dan maar liever 1x teveel een achteraf onnodige pap 2 en dat na een half jaar blijkt dat het allemaal in orde is dan dat iemand 5 jaar later terugkomt en dat het dan echt foute boel is! Weet wel dat je een pap 2 niet zomaar afgeeft hoor, er kijken minimaal 2 analisten en een patholoog naar.
Keerzijde van het verhaal is dan wel de onrust die je veroorzaakt bij degene van wie het uitstrijkje is, maar dat is ook logisch. Het is toch een intiem orgaan met een hele mooie en belangrijke functie!
pi_72988269
ik mag weer op 28 september.... brrrrr

moest eigenlijk in juli maar goed ....

fingers crossed
  dinsdag 22 september 2009 @ 00:07:14 #79
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_72988404
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 00:01 schreef prupke het volgende:
ik mag weer op 28 september.... brrrrr

moest eigenlijk in juli maar goed ....

fingers crossed
Succes.
pi_72988477
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 00:07 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Succes.
dank je wel
  dinsdag 22 september 2009 @ 10:08:44 #81
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_72992853
Succes Prupke!
pi_73052356
@ MaLo ook bedankt
planning is gewijzigd en het word 8 oktober .. uitslag kom ik wel melden : goed of slecht of wat dan ook
pi_73052452
30 sept krijg ik de uitslag.
toch weer spannend ook al was t afgelopen 4 keer goed..

1 foute uitslag en t blijft spannend...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73052666
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:51 schreef DarkElf het volgende:
30 sept krijg ik de uitslag.
toch weer spannend ook al was t afgelopen 4 keer goed..

1 foute uitslag en t blijft spannend...
Ik duim voor je voor een goede uitslag
pi_73052802
tnx

jij moet 8 okt las ik, spannend?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73053213
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:58 schreef DarkElf het volgende:
tnx

jij moet 8 okt las ik, spannend?
klopt
En ja voor mij spannend idd , ik wil een keer een goede uitslag zodat ik niet elk half jaar naar het ziekenhuis moet
pi_73053306
oh dat snap ik dan ja. (sorry wist niet wat jouw geschiedenis was)

nou zal voor je duimen in okt (moet je wel ff melden dat je geweest bent )
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73054106
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:08 schreef DarkElf het volgende:
oh dat snap ik dan ja. (sorry wist niet wat jouw geschiedenis was)

nou zal voor je duimen in okt (moet je wel ff melden dat je geweest bent )
Geeft niets hoor je kan niet alles weten!
En dank je
pi_73247545
pap 1

officieel goedgekeurd en mag weer terug naar t bevolkingsonderzoek.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 30 september 2009 @ 17:09:03 #90
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_73247947
quote:
Op woensdag 30 september 2009 16:55 schreef DarkElf het volgende:
pap 1

officieel goedgekeurd en mag weer terug naar t bevolkingsonderzoek.
Super
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 30 september 2009 @ 18:23:15 #91
163650 Greys
pi_73250194
Ik heb inmiddels na een Pap3b en een lisexcisie ook een Pap1!
Over een half jaar weer controle.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_73250376
wat fijn Greys!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73260948
Beide gefeliciteerd

EN dat het goed mag blijven de volgende controles
pi_73504695
Vandaag geweest

Bij het maken van deze afspraak had ik gemeld dat ik absoluut niet de "prutser" wilde hebben die het laatste uitstrijkje had gemaakt.

Kom ik vandaag in het ziekenhuis : Blijkt dat degene waar ik een afspraak bij had vervangen was door die "prutser" !!!

Heb even duidelijk laten blijken dat ik daar helemaal niet blij mee was!
Het mens heeft me weer pijn gedaan...

Zo dat moest ik ff kwijt.

Uitslag volgt op 22 oktober.
pi_73504729
klote is dat als ze niet naar je luisteren

nou sterkte met wachten!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 8 oktober 2009 @ 22:47:52 #96
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_73505108
Oh Prupke.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 07:47:33 #97
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_73510536
He balen Prupke .
Veel sterkte met het wachten op de uitslag!
  zondag 11 oktober 2009 @ 00:41:13 #98
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564409
Ik ben al jaren niet meer geweest.....

Na alles wat ik meemaakte was ik dat gewroet aan mijn lijf een beetje zat. Ik moet ook wel zeggen dat ik destijds echt wel klachten had, die me pas opvielen toen ze er niet meer waren. De laatste keer ben ik geweest bij mijn oude huisarts (ik mocht toen weer bij de huisarts ipv ziekenhuis); sinds we verhuist zijn en ik geen aansluiting vind bij de huisarts ben ik niet meer geweest.
pi_73564549
Ik baal eigenlijk na dit hele topic te hebben doorgelezen. Niet eerder beseft dat er zo vaak een onregelmatigheid te voorschijn zou komen.
Heb een jaar geleden ook een routine uitstrijkje laten maken, maar was te lui om de huisarts te bellen voor de uitslag. Ging ervan uit dat als ik iets zou hebben, ze me vast wel zouden bellen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 00:56:07 #100
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564738
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 00:47 schreef Min-e het volgende:
Ik baal eigenlijk na dit hele topic te hebben doorgelezen. Niet eerder beseft dat er zo vaak een onregelmatigheid te voorschijn zou komen.
Heb een jaar geleden ook een routine uitstrijkje laten maken, maar was te lui om de huisarts te bellen voor de uitslag. Ging ervan uit dat als ik iets zou hebben, ze me vast wel zouden bellen.
Dat is ook wel zo. Als het echt niet goed is, dan word je wel gebeld. Bij mij hingen ze 3 dagen later al aan de telefoon...... Maar het klopt wel wat je zegt. Destijds had ik Hodgkin en ging voor iets heel anders naar de gyneacoloog; ik wilde een spiraal om niet zwanger te kunnen raken terwijl ik bestraald werd voor de Hodgkin. Toen bleek mijn uitstrijkje ook niet goed te zijn en ben ik me te pletter geschrokken. Als ik gewoon de pil gebruikt zou hebben op dat moment, had ik er ws nog jaren mee rondgelopen omdat er dan voor mijn gevoel geen reden was om een uitstrijkje te laten maken. Ik was toen 26, dus viel ook niet binnen de bevolkingsgroep.

[ Bericht 2% gewijzigd door childintime op 11-10-2009 01:04:56 ]
pi_73692571
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 00:56 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat is ook wel zo. Als het echt niet goed is, dan word je wel gebeld. Bij mij hingen ze 3 dagen later al aan de telefoon...... Maar het klopt wel wat je zegt. Destijds had ik Hodgkin en ging voor iets heel anders naar de gyneacoloog; ik wilde een spiraal om niet zwanger te kunnen raken terwijl ik bestraald werd voor de Hodgkin. Toen bleek mijn uitstrijkje ook niet goed te zijn en ben ik me te pletter geschrokken. Als ik gewoon de pil gebruikt zou hebben op dat moment, had ik er ws nog jaren mee rondgelopen omdat er dan voor mijn gevoel geen reden was om een uitstrijkje te laten maken. Ik was toen 26, dus viel ook niet binnen de bevolkingsgroep.
Wat een heftig verhaal! Hoe is het nu met je? Alles weer helemaal in orde?
pi_73698359
quote:

[..]

Dat is ook wel zo. Als het echt niet goed is, dan word je wel gebeld.
Helaas doet niet iedere huisarts dat. Als lab ben je verplicht om ook een follow-up systeem bij te houden om de non-responders van afwijkingen en onbeoordeelbare strijkjes te helpen herinneren dat ze toch echt nog een keer moeten komen, en het komt vaak genoeg voor dat een huisarts of assistente vergeet te bellen en de uitslag gewoon in het dossier gooien, of dat ze er vanuit gaan dat de dames zelf bellen en het gewoon niet registreren wie al gebeld heeft voor haar uitslag.
Vandaar dat er nog een extra koppeling achter zit, maar die volgt vaak pas na 6a12 maanden bij een afwijking. Het kost wel enorm veel tijd om het bij te houden! We sturen 2x een brief, is er daarna nog niks binnen aan cytologie/histologie/afmelding van verder onderzoek van de patiënte dan gaan we de huisarts bellen.
Ow, en vergeet die huisartsen niet die het maar onzin vinden. Die hebben we er helaas ook tussen zitten...
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 14 oktober 2009 @ 23:29:25 #103
163650 Greys
pi_73699992
Ze belden bij mij ook al ruim voordat de tijd voorbij was dat ik moest wachten om zelf te bellen voor de uitslag. Heel netjes. Wat ik wel jammer vond was dat het een nogal onwetende assistente was, of eentje die snel naar huis wilde, omdat ze het bracht als 'Er zijn afwijkende cellen gevonden, sorry, ik had u liever beter nieuws gebracht. Maar geen zorgen maken hoor! Kom maar langs voor een verwijsbrief'. Eerst roepen dat ze liever beter nieuws had gegeven op een ernstige toon en vervolgens roepen 'geen zorgen hoor!'

Verder was ik superblij met mijn huisarts, uiteindelijk. Want ik kreeg een oproep voor het bevolkingsregister onderzoek en ging niet. Brief genegeerd, geen zin, eng enzo. Toen nog een brief, weer genegeerd En toen ging ineens de telefoon, op een avond. Was het de huisarts zelf die heel resoluut zei 'Goedenavond! Wij hebben geen respons gekregen van u op onze oproep, kunt u even uw agenda er bij pakken, dan maken we nu meteen een afspraak!'. En toen durfde ik geen nee meer te zeggen.
Uiteindelijk, een half jaar later nu en diverse onderzoeken en een lisexcisie verder, ben ik uiteraard héél blij dat het zo gegaan is, dat ze me zo ongeveer heeft gedwongen. Nu heb ik weer Pap1, maar wie weet wat er gebeurd was als ik pas bij de volgende oproep jaren later gegaan was.

Gáán hoor, meissies!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 14 oktober 2009 @ 23:51:21 #104
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73700703
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:26 schreef Min-e het volgende:

[..]

Wat een heftig verhaal! Hoe is het nu met je? Alles weer helemaal in orde?

Een half jaar later, nog volop onder behandeling bij de gyneacoloog bleek ik plotsklaps zwanger te zijn; niet bedoelt, maar wel een complete verassing , inmiddels is dat kind al aan het puberen

[ Bericht 0% gewijzigd door childintime op 15-10-2009 00:05:56 ]
  woensdag 14 oktober 2009 @ 23:55:27 #105
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73700831
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 22:43 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Helaas doet niet iedere huisarts dat. Als lab ben je verplicht om ook een follow-up systeem bij te houden om de non-responders van afwijkingen en onbeoordeelbare strijkjes te helpen herinneren dat ze toch echt nog een keer moeten komen, en het komt vaak genoeg voor dat een huisarts of assistente vergeet te bellen en de uitslag gewoon in het dossier gooien, of dat ze er vanuit gaan dat de dames zelf bellen en het gewoon niet registreren wie al gebeld heeft voor haar uitslag.
Vandaar dat er nog een extra koppeling achter zit, maar die volgt vaak pas na 6a12 maanden bij een afwijking. Het kost wel enorm veel tijd om het bij te houden! We sturen 2x een brief, is er daarna nog niks binnen aan cytologie/histologie/afmelding van verder onderzoek van de patiënte dan gaan we de huisarts bellen.
Ow, en vergeet die huisartsen niet die het maar onzin vinden. Die hebben we er helaas ook tussen zitten...
Ik had mijn uitstrijkje niet bij de huisarts maar in het UMCU (destijds AZU) laten afnemen. En misschien dan omdat ik daar natuurlijk op interne al bekend was ze sneller reageren?? Het ging iig allemaal buiten de huisarts om. Als je bv 3B hebt, bij de huisarts afgenomen en je belt zelf niet, belt de huisarts je dan niet?
pi_73703671
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 23:55 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik had mijn uitstrijkje niet bij de huisarts maar in het UMCU (destijds AZU) laten afnemen. En misschien dan omdat ik daar natuurlijk op interne al bekend was ze sneller reageren?? Het ging iig allemaal buiten de huisarts om. Als je bv 3B hebt, bij de huisarts afgenomen en je belt zelf niet, belt de huisarts je dan niet?
Als het via de gynaecologie gaat, gaat het vaak ook een stuk beter. In het geval van het lab waar ik dan zit bellen ze zelfs als ze vinden dat een uitslag er niet snel genoeg is...
Er zijn helaas huisartsen die ook niet bellen, vandaar het follow-up systeem van de labkant af om dat te ondervangen.

Het begint nu inmiddels ook weer lekker druk te worden, nieuwe BVOoproep is de deur uit en het stroomt lekker binnen. Komen er nu weer gemiddeld 125 per dag binnen, stuk beter dan de 15 per dag in de zomervakantie.
pi_73703748
quote:
Ik was toen 26, dus viel ook niet binnen de bevolkingsgroep.
De eerste oproep zou eigenlijk ook gewoon al op je 25e moeten zijn. Ik ben nu 23, maar zeker van plan om gewoon een afspraak te maken als ik 25 ben. Zeker aangezien ik toch voor m'n 30e als het even kan moeder wil worden is het wel handig om tegen die tijd te weten of alles ok is daar....
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 08:38:29 #108
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_73704108
Kreeg een dag of twee geleden de eerste oproep binnen
Heb 't twee jaar geleden al laten doen, dus vraag me af of het nu alweer nodig is. Zo maar eens bellen met de dokter

Gebeld: ze adviseren om toch even te komen, dus meteen een afspraak gemaakt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Natalie op 15-10-2009 08:44:21 ]
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:51:08 #109
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73867437
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:07 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

De eerste oproep zou eigenlijk ook gewoon al op je 25e moeten zijn. Ik ben nu 23, maar zeker van plan om gewoon een afspraak te maken als ik 25 ben. Zeker aangezien ik toch voor m'n 30e als het even kan moeder wil worden is het wel handig om tegen die tijd te weten of alles ok is daar....
Ik vind het zo raar he. Er wordt wel ingeent (iets wat ik dochter trouwens ontraden heb), maar toen ik aan de pil ging (en dat is echt lang geleden) moest je halfjaarlijks voor controle voordat je een herhaalrecept kreeg en werd er ieder half jaar een uitstrijkje gemaakt. Leeftijd telde daarbij niet mee; of je nou 16 of 30 was.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:58:02 #110
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73867634
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 07:58 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Als het via de gynaecologie gaat, gaat het vaak ook een stuk beter. In het geval van het lab waar ik dan zit bellen ze zelfs als ze vinden dat een uitslag er niet snel genoeg is...
Er zijn helaas huisartsen die ook niet bellen, vandaar het follow-up systeem van de labkant af om dat te ondervangen.

Het begint nu inmiddels ook weer lekker druk te worden, nieuwe BVOoproep is de deur uit en het stroomt lekker binnen. Komen er nu weer gemiddeld 125 per dag binnen, stuk beter dan de 15 per dag in de zomervakantie.
Ik liet Woensdag een uitstrijkje maken en de daaropvolgende Dinsdag werd ik al gebeld....Ik weet niet of dat altijd zo snel gaat, maar zoals gezegd liep ik toen al in het ziekenhuis onder behandeling van een heamatoloog bij interne. Ik ben daar een aantal jaar onder controle geweest en kreeg toen weer de oproep van de huisarts. Inmiddels verandert van huisarts (door verhuizing) en wilde toen zelf niet meer. Maar voor mezelf weet ik ook wat toen de symptomen waren (achteraf) en ben me daar nu wel heel bewust van. Let er dus veel meer op en als ik denk dat het niet oke is, dan schakel ik wel hulp in.
pi_73966771
Vandaag de uitslag gehad : Pap2!

Nu moet ik 11 november naar het ziekenhuis op afspraak bij de gyn (die imo de beste is ) om te overleggen wat we gaan doen.
pi_73966813
getver prupke, zou zijn fijn geweest zijn als t 1 was ...

enig idee wat de opties zijn?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73967131
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:38 schreef DarkElf het volgende:
getver prupke, zou zijn fijn geweest zijn als t 1 was ...

enig idee wat de opties zijn?
of een curretage of dat ik ipv elk half jaar terug moet dat ze er 2 jaar van maken... hoop ik.
De gyn weet dat ik elke keer toch aardig wat stress heb en dat vind ze ook niet fijn voor mij...

Indien ik bij haar ben geweest dan meld ik natuurlijk wat er gaat gebeuren
pi_73967196
nou spannend hoor, die stress elke keer is ook niet goed dus hoop dat wat er ook besloten wordt dat goed voelt voor je.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_73969566
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 22:50 schreef DarkElf het volgende:
nou spannend hoor, die stress elke keer is ook niet goed dus hoop dat wat er ook besloten wordt dat goed voelt voor je.
ik hoop het ook

dank je
pi_74871843
FF update :

ben naar ziekenhuis geweest voor een gesprek over wat er komen gaat ...
Ben geen bal wijzer geworden moet ik zeggen.
Ik zou uitslag krijgen over mijn pap 2 (bij die uitslag is er een bepaalde waarde die of positief of negatief kan zijn) en die uitslagen kon het lab niet tegen mijn gyn vertellen!

Nu krijg ik op 25 november die uitslag (als het goed is)
en ik moet over een half jaar weer terug voor een nieuw uitstrijkje.....

Maar dit gaat wel de gyn doen die ik vertrouw in haar handelingen (dat is dan weer positief)

late uupdat ivm ziekzijn en druk op het werk ...
  vrijdag 20 november 2009 @ 08:56:18 #117
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_74876454
Ach jee Prupke, wat een gedoe weer!

Ik denk dat die positieve / negatieve waarde het HPV virus is (het virus dat bmhk kan veroorzaken).

Sterkte met wachten weer
pi_74877559
weer wachten...

sterkte ermee, wachten is heel vervelend.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 20 november 2009 @ 11:09:57 #119
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_74879568
Vaag dat het lab 't niet kon zeggen...
Ben je daarvoor helemaal naar 't ziekenhuis gegaan. Hadden ze niet even kunnen bellen dat je de uitslag pas op de 25ste krijgt?
Hoop dat alles goed is!

Ik heb net de uitslag gekregen van mijn uitstrijkje, en hier is 't oké
pi_74927167
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 11:09 schreef Natalie het volgende:
Vaag dat het lab 't niet kon zeggen...
Ben je daarvoor helemaal naar 't ziekenhuis gegaan. Hadden ze niet even kunnen bellen dat je de uitslag pas op de 25ste krijgt?
Hoop dat alles goed is!

Ik heb net de uitslag gekregen van mijn uitstrijkje, en hier is 't oké
FIjn dat het bij jou helemaal goed is

mijn gyn was pissed over de ganga van zaken iig, lab had de uitslagen , maar mag niet telefonisch doorgegeven worden , uitslagen stonden wel in een status (ergends) en moesten gemaild worden , wat ze niet meteen wilden doen....

Donderdag hoor ik meer
hoop ik
pi_75004654
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 08:56 schreef MaLo het volgende:
Ach jee Prupke, wat een gedoe weer!

Ik denk dat die positieve / negatieve waarde het HPV virus is (het virus dat bmhk kan veroorzaken).

Sterkte met wachten weer
alles was goed
Hoef pas weer terug nu na de zomer vakantie
pi_75010085
oh wat fijn! nou iig weer gerustgesteld voor nu.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_75010278
quote:
Op woensdag 25 november 2009 @ 22:35 schreef prupke het volgende:

[..]

alles was goed
Gelukkig!
Goed nieuws
  donderdag 26 november 2009 @ 09:46:50 #124
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_75011900
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:35 schreef prupke het volgende:

[..]

alles was goed
super
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 26 november 2009 @ 10:05:52 #125
163650 Greys
pi_75012328
Goede berichten hier!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')