Ik mag 8 juli bellen voor de uitslag en ik heb ook nu al de kriebelsquote:Op vrijdag 26 juni 2009 15:31 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik heb een afspraak voor 7 juli en ik heb nu al de kriebels.
Zijnd aar meerdere maten in joh? Vanwege mijn Mirena avontuur heb ik al meerdere malen een inwendige echo etc gehad met eendenbek, en ook een hysteroscopie en dat voel achteraf best mee.... Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zodra ik 25 ben ik zelf mijn eerste uitstrijkje laat maken, omdat het toch steeds jonger voorkomt.... Maar ik zie er niet echt tegenop, komt vast wel goed.quote:Op donderdag 18 juni 2009 09:29 schreef Greys het volgende:
- Zeg eerlijk dat je nerveus bent en er tegenop ziet. Vraag om de kleinste eendenbek (wij noemden het het kuikensnaveltje) want dat scheelt ook. Als je eerlijk zegt dat je een beetje zenuwachtig bent, dan weten ze dat tenminste en houden ze er rekening mee.
Auw.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef zwartedoos het volgende:
Waarom krijgen jullie algehele narcose bij de lisexcisie??Bij mijn pap 3b kreeg ik 5 spuiten in mn baarmoeder en daar moest ik t mee doen
Bij mij in het ziekenhuis (Capelle a/d IJssel) zeiden ze dat ze dat eerst ook wel deden, maar dat dat tegenwoordig geen optie meer is. Want teveel vrouwen zaten rillend en gillend in die stoel vanwege die spuiten en vanwege het feit dat er 'branderige luchtjes' konden zijn waar ze misselijk van werden.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef zwartedoos het volgende:
Waarom krijgen jullie algehele narcose bij de lisexcisie??Bij mijn pap 3b kreeg ik 5 spuiten in mn baarmoeder en daar moest ik t mee doen
is denk ik 2jaar geleden, en die luchtjes waren idd goor, maar de pijn van de spuiten was ergerquote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Bij mij in het ziekenhuis (Capelle a/d IJssel) zeiden ze dat ze dat eerst ook wel deden, maar dat dat tegenwoordig geen optie meer is. Want teveel vrouwen zaten rillend en gillend in die stoel vanwege die spuiten en vanwege het feit dat er 'branderige luchtjes' konden zijn waar ze misselijk van werden.
Kortom, veel te veel ellende en stress en paniek. Dat doen ze daar in elk geval absoluut niet meer. Er werd me meteen algehele narcose voorgesteld en alleen als ik dat echt niet wilde mocht ik voor een ruggenprik kiezen, maar dat werd me ten zeerste afgeraden.
Ja, daar zijn echt verschillende maten inquote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:31 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Zijnd aar meerdere maten in joh? Vanwege mijn Mirena avontuur heb ik al meerdere malen een inwendige echo etc gehad met eendenbek, en ook een hysteroscopie en dat voel achteraf best mee.... Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zodra ik 25 ben ik zelf mijn eerste uitstrijkje laat maken, omdat het toch steeds jonger voorkomt.... Maar ik zie er niet echt tegenop, komt vast wel goed.
Ze vertelde dat er diverse vrouwen waren flauwgevallen door die spuiten. Alleen al om het idee van spuiten 'daar', maar ook van de pijn van die spuiten. En dat wilden ze echt niet meer. Dus ik vond het heel fijn dat ik niet eens de keuze daarvoor kreeg.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:52 schreef zwartedoos het volgende:
[..]
is denk ik 2jaar geleden, en die luchtjes waren idd goor, maar de pijn van de spuiten was erger
Ik kreeg ook geen algehele hoor, ook geen roesje. De gyn legde me uit dat hij dat liever niet doet en ik zag het ook niet zitten... tuurlijk die spuiten waren klote (eng jazeker en pijnlijk ook maar afschuwelijke pijnen.. nee dat niet hoor) , vooral 1 en 2 want daarna voel je al niets meer maar daardoor kon ik wel vrij snel gewoon naar huis toe toen alles goed bleek..., beter dat dan in een bed liggen met een narcose-hangover.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef zwartedoos het volgende:
Dat laatste is ook wel weer zoquote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:15 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ik kreeg ook geen algehele hoor, ook geen roesje. De gyn legde me uit dat hij dat liever niet doet en ik zag het ook niet zitten... tuurlijk die spuiten waren klote (eng jazeker en pijnlijk ook maar afschuwelijke pijnen.. nee dat niet hoor) , vooral 1 en 2 want daarna voel je al niets meer maar daardoor kon ik wel vrij snel gewoon naar huis toe toen alles goed bleek..., beter dat dan in een bed liggen met een narcose-hangover.
Ik zal duimen!quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:27 schreef MaLo het volgende:
Mij lijkt beide niks. Niet onder plaatselijke verdoving en niet onder narcose.
Wel apart dat er zoveel verschil is tussen ziekenhuizen!
Duim voor me dat de uitslag van mijn uitstrijkje goed is 8 juli zodat ik niet de medische molen in hoef.
Heb polsklachten waarvoor ik 6 juli naar de chirurg moet voor een eerste gesprek, dat wordt zeer waarschijnlijk ook al een medisch gebeuren (operatie).
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 20:48 schreef zwartedoos het volgende:
quote:Wat betekent de “Pap-uitslag”?
In het laboratorium wordt eerst gekeken of de cellen goed te beoordelen zijn. Soms is er te veel bloed aanwezig .Onderzoek is dan niet goed mogelijk Door het gebruik van een nieuwe techniek (liquid based cytology) is het inmiddels mogelijk om teveel aan bloed eruit te wassen. Deze uitstrijkjes worden niet meer op een glaasje gemaakt, maar gaan na afname in een potje. Soms zijn er te weinig cellen op het glaasje aanwezig. Ook kunnen de endocervicale cellen ontbreken. Bij sommige vrouwen is het moeilijk een uitstrijkje van goede kwaliteit af te nemen. Het uitstrijkje wordt dan herhaald.
“Pap” is een afkorting van Papanicolaou, degene die deze indeling van de uitslagen van uitstrijkjes heeft gemaakt. De Pap-uitslagen lopen van 1 tot 5. Pap 1 of 2(een pap 2 is ook een afwijking) betekent een normaal uitstrijkje. Bij een hogere Pap-uitslag is er reden voor herhaling of onderzoek door de gynaecoloog. Bij Pap 0 is het uitstrijkje niet goed te beoordelen.
Soms wordt in de uitslag over dysplasie gesproken. Dysplasie betekent dat het weefsel van de baarmoederhals een andere opbouw heeft dan gebruikelijk. Daardoor is het uitstrijkje afwijkend. Als de uitslag van het uitstrijkje dysplasie vermeldt, verwacht men dat er in het weefsel dysplasie aanwezig is. Er kan worden gesproken over lichte, matige of ernstige dysplasie.
De verschillende Pap-uitslagen op een rij
Hieronder staan de meest voorkomende uitslagen vermeld. Bij een uitstrijkje worden alleen losse cellen bekeken. Als er afwijkende cellen zijn, is het niet mogelijk precies te vertellen wat er aan de hand is. Weefselonderzoek geeft daar meer informatie over. Wij kunnen daarom alleen in grote lijnen aangeven wat u kunt verwachten naar aanleiding van de uitslag.
* Pap 0
Het uitstrijkje is niet goed te beoordelen, vaak omdat er te weinig cellen aanwezig zijn. Soms zijn er onvoldoende endocervicale cellen.Dat is inmiddels afgeschaft, bij een ec- word er bij geen klachten een uitslag gegeven. Ook kan er te veel bijmenging van bloed zijn. Het advies is bijna altijd om het uitstrijkje te herhalen na 6 weken. Meestal is er dan een normale uitslag. Een enkele keer lukt het ook volgende keren niet een goede kwaliteit van het uitstrijkje te krijgen. De huisarts kan u dan naar de gynaecoloog verwijzen.
* Pap 1
Het uitstrijkje is normaal. Het advies is dan om het onderzoek na vijf jaar te herhalen.
* Pap 2.
Er worden enkele cellen gevonden die duidelijk abnormaal zijn, maar nog niet voldoen aan de criteria voor een lichte dysplasie. Een pap 2 kan een gevolg zijn van een infectie (bijv. candida), maar ook kan hpv al lichte prikkeling veroorzaken zonder duidelijk dysplastische kenmerken te geven. Herhaaladvies 6 maanden
* Pap 3a
Er worden licht afwijkende cellen gevonden; men spreekt soms ook van lichte of matige dysplasie. Het advies is dan herhaling door de huisarts (bij een 3a gering na een half jaar) of verder onderzoek door de gynaecoloog(bij een pap 3a matig). In dat laatste geval blijken bij de helft van de vrouwen de afwijkingen zo gering te zijn dat geen behandeling nodig is. De andere helft krijgt het advies voor een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 3b
De cellen zijn iets meer afwijkend dan bij een Pap 3a; men spreekt soms ook van ernstige dysplasie. Verder onderzoek door de gynaecoloog is nu aangewezen. De kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals wordt geadviseerd, is groter dan bij een Pap 3a.
* Pap 4
De cellen zijn wat sterker afwijkend dan bij een Pap 3a of een Pap 3b. Ook hier wordt verder onderzoek door de gynaecoloog aanbevolen. Over het algemeen moet u rekening houden met een grote kans (90%) op een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals.
* Pap 5
De cellen zijn sterk afwijkend, en de uitslag kan passen bij kanker van de baarmoederhals. Het is verstandig dat u op korte termijn door de gynaecoloog onderzocht wordt. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling in de vorm van operatie en/of bestraling is dan noodzakelijk.
Hee wat grappig om iemand met jouw beroep hier te zienquote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:03 schreef douche-eendje het volgende:
Hoi![]()
Ik ben dus een van de mensen in Nederland die (oa) uitstrijkjes screent.
Er staat hier in het begin van het topic een stukje over de pap-classificatie die niet helemaal klopt. dus hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hem aanpas met de correcte informatie? Zet mijn aanvullingen er wel even schuingedrukt tussen.
[..]
Succes.quote:Op dinsdag 22 september 2009 00:01 schreef prupke het volgende:
ik mag weer op 28 september.... brrrrr
moest eigenlijk in juli maar goed ....
fingers crossed
Ik duim voor je voor een goede uitslagquote:Op woensdag 23 september 2009 21:51 schreef DarkElf het volgende:
30 sept krijg ik de uitslag.
toch weer spannend ook al was t afgelopen 4 keer goed..
1 foute uitslag en t blijft spannend...
kloptquote:Op woensdag 23 september 2009 21:58 schreef DarkElf het volgende:
tnx
jij moet 8 okt las ik, spannend?
Geeft niets hoorquote:Op woensdag 23 september 2009 22:08 schreef DarkElf het volgende:
oh dat snap ik dan ja. (sorry wist niet wat jouw geschiedenis was)
nou zal voor je duimen in okt (moet je wel ff melden dat je geweest bent)
Superquote:Op woensdag 30 september 2009 16:55 schreef DarkElf het volgende:
pap 1
officieel goedgekeurd en mag weer terug naar t bevolkingsonderzoek.
Dat is ook wel zo. Als het echt niet goed is, dan word je wel gebeld. Bij mij hingen ze 3 dagen later al aan de telefoon...... Maar het klopt wel wat je zegt. Destijds had ik Hodgkin en ging voor iets heel anders naar de gyneacoloog; ik wilde een spiraal om niet zwanger te kunnen raken terwijl ik bestraald werd voor de Hodgkin. Toen bleek mijn uitstrijkje ook niet goed te zijn en ben ik me te pletter geschrokken. Als ik gewoon de pil gebruikt zou hebben op dat moment, had ik er ws nog jaren mee rondgelopen omdat er dan voor mijn gevoel geen reden was om een uitstrijkje te laten maken. Ik was toen 26, dus viel ook niet binnen de bevolkingsgroep.quote:Op zondag 11 oktober 2009 00:47 schreef Min-e het volgende:
Ik baal eigenlijk na dit hele topic te hebben doorgelezen. Niet eerder beseft dat er zo vaak een onregelmatigheid te voorschijn zou komen.
Heb een jaar geleden ook een routine uitstrijkje laten maken, maar was te lui om de huisarts te bellen voor de uitslag. Ging ervan uit dat als ik iets zou hebben, ze me vast wel zouden bellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |