Uiteraard, de één kan wel of beter verbanden leggen tussen bepaalde zaken, dan een ander en kan dit dus zelf bedenken.quote:Op maandag 23 juni 2008 00:33 schreef Maeghan het volgende:
Natuurlijk is alles wat je bedenkt gebaseerd op kennis die je al bezit. Creativiteit (niet het kunstige soort, maar ook de probleemoplossende variant) heeft denk ik meer te maken met hoe je die gegevens combineert.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld films en boeken: al zijn er honderd films die gaan over een man die erachter komt dat zijn vrouw vreemd gaat en vervolgens de andere man vermoordt, dat sluit niet uit dat je een keer een film kijkt met die verhaallijn en het toch een amusante, originele film vindt. Het gaat niet om de elementen, maar om de volgorde en de verbanden.
Dat zelf denken gaat niet heel ver nee. Maar moet dat dan?quote:Op maandag 23 juni 2008 00:09 schreef OldJeller het volgende:
In hoeverre is de mens een wezen dat voornamelijk slechts handelt naar wat hij ooit geleerd heeft en zelf weinig écht (be)denkt.
Deze opmerking (en de hele topic) hangen natuurlijk op wat je onder ‘écht zelf bedenken’ verstaat. Iemand zegt tegen je ‘los op: x + 3 = 4’, en je doet dit, en vindt (zonder achterin te kijken) dat dit ‘1’ is. Zelf bedacht? Ja en nee, want de oplossingsstrategie heb je natuurlijk gewoon geleerd. Andrew Wiles, die de laatste stelling van Fermat bewijst, is dat al meer ‘écht zelf bedenken’ ook hij gebruikt bouwstenen die al bekend zijn, maar gebruikt ook zijn eigen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 16:29 schreef Monolith het volgende:
Je bedenkt nooit iets "echt" zelf. Je hanteert altijd dingen die je in je opvoeding, educatie, etcetera hebt meegekregen.
Interessant! Laat ik de stoflaag van Hume's boek vegen en zijn visie delen.quote:Op maandag 23 juni 2008 00:09 schreef OldJeller het volgende:
[...]
In hoeverre is de mens een wezen dat voornamelijk slechts handelt naar wat hij ooit geleerd heeft en zelf weinig écht (be)denkt.
Rekenkundige regeltjes toepassen is ook gewoon handelen naar wat je geleerd hebt. 1334 + 567:quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:18 schreef confessiones het volgende:
Zo ook met het voorbeeld 1+2= ? Wij hoeven niet rekenen om tot het juiste antwoord te komen. De ervaring heeft ons geleerd dat 1 en 2 3 is. Hoe vaak zijn we het immers niet tegengekomen? Echter, wanneer we de som 1334 + 567 moeten maken, kunnen we geen beroep doen op onze ervaring, het geleerde, maar dienen we daadwerkelijk te gaan rekenen. Dit komt omdat in het antwoord wat hieruit volgt (1901) niet de getallen 1334 en 567 besloten liggen. Ik ben even kwijt of dit ook van Hume komt. Wie helpt?
Wat bedoel je in bovenstaande context precies met 'wat het kent'? Wat 'kent' bijvoorbeeld een neuraal netwerk precies?quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:08 schreef koffiegast het volgende:
Wellicht ff spotten over/met mijn eigen studie:
Dat doen we dus bij Kunstmatige Intelligentie, bevatten hoe andermans truukjes/stuff gaan en dit toepassen bij machines/kennissystemen/etcetera.
Ik ben 'heilig' overtuigd dat men niet verder kan denken dan hetgene wat het kent en daarbij dus ook dat alle handelingen niets anders is dan geleerde dingen, combinatie daarvan en pure stomme toeval waarbij men dan uiteindelijk wat ontdekt (maar niet door zichzelf gecreeerd).
het "kent" zover het iets kan kennen. Kennen op zichzelf is al een te groot woord voor iets wat eigenlijk enkel verbindingetjes beetje aan mekaar knopen is. Komt eigenlijk meer neer op als A & B & C -> D. Leren en dergelijk zorg je er gewoon als ware voor dat de verbindingen meer vaster komen te liggen (of 'verbeterd' worden).quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat bedoel je in bovenstaande context precies met 'wat het kent'? Wat 'kent' bijvoorbeeld een neuraal netwerk precies?
Ik vind het wel weer grappig dat juist bijvoorbeeld evolutionaire algoritmen haast al "creatiever" zijn dan de mens met betrekking tot nieuwe oplossingen. De mens zit toch vaak heel erg vast binnen bepaalde denkpatronen en dergelijke algoritmen hebben in een bepaalde mate willekeurige variatie waarop vervolgens geselecteerd wordt. Dat kan voor onverwachte oplossingen zorgen.
Tsja, dat hangt natuurlijk af van de definitie van creatief, vandaar dat ik tussen aanhalingstekens zette. Waar ik op doelde zijn bijvoorbeeld chipontwerpen die de mens zelf onmogelijk achtte.quote:Op woensdag 2 juli 2008 23:53 schreef koffiegast het volgende:
[..]
het "kent" zover het iets kan kennen. Kennen op zichzelf is al een te groot woord voor iets wat eigenlijk enkel verbindingetjes beetje aan mekaar knopen is. Komt eigenlijk meer neer op als A & B & C -> D. Leren en dergelijk zorg je er gewoon als ware voor dat de verbindingen meer vaster komen te liggen (of 'verbeterd' worden).
Mensen kennen in principe ook vak maar de helft of niet eens over wat er gebeurd. Veel wordt niet eens in beschouwing genomen noch gerealiseerd of kladdeloos aangenomen. Het enige wat zo'n evolutie algorithme doet is gewoon goeie oplossingen met elkaar mengen, compleet doelloos, je stelt gewoon na een sessie dit blijft, dit niet etc, want dit is bv op die manier goed. Er is eigenlijk niets creatiefs aan en mensen zitten idd zeer vast aan hun vaste patronen.
als het stabiel 1 / 0 of eventueel meerdere cijfers kan maken constant kun je al zowat een chip producerenquote:Op woensdag 2 juli 2008 23:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tsja, dat hangt natuurlijk af van de definitie van creatief, vandaar dat ik tussen aanhalingstekens zette. Waar ik op doelde zijn bijvoorbeeld chipontwerpen die de mens zelf onmogelijk achtte.
Niet echt een elektrotechnische achtergrond zo te zien.quote:Op donderdag 3 juli 2008 00:09 schreef koffiegast het volgende:
[..]
als het stabiel 1 / 0 of eventueel meerdere cijfers kan maken constant kun je al zowat een chip produceren
klopt, maar waar ik op doel is dat je eigenlijk enkel de bits moet kunnen verwerken als het ware. Dan maakt verder niet uit wat het ontwerp is etcetera. Dan kan je zelf vervolgens zeggen deze en deze zijn snel genoegquote:Op donderdag 3 juli 2008 00:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt een elektrotechnische achtergrond zo te zien.
Ik doelde toch echt op vrij complexe chipontwerpen, zal eens kijken of ik nog wat papers o.i.d. kan vinden. 'Onmogelijk' sloeg overigens op de architectuur.
Q. Hoeveel gedachten van een mens zijn origineel?quote:Op maandag 23 juni 2008 00:09 schreef OldJeller het volgende:
De geniale man die de eerste computer aanzette met beeldscherm is toch echt niet met toeval ontstaan en is echt bedacht.quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:08 schreef koffiegast het volgende:
Dat doen we dus bij Kunstmatige Intelligentie, bevatten hoe andermans truukjes/stuff gaan en dit toepassen bij machines/kennissystemen/etcetera.
Ik ben 'heilig' overtuigd dat men niet verder kan denken dan hetgene wat het kent en daarbij dus ook dat alle handelingen niets anders is dan geleerde dingen, combinatie daarvan en pure stomme toeval waarbij men dan uiteindelijk wat ontdekt (maar niet door zichzelf gecreeerd).
quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:08 schreef koffiegast het volgende:
[...]
Imo is a priori nog steeds zeer sterk beinvloed door je kennis, het is vaak enkel 'ow stel dat ik deze vorm is in deze vorm giet'. Daar is niets a priori eigenlijk aan. Het is moeilijk uit te leggen vanuit dit perspectief, maar ik snap heus wel wat je bedoelt, probleem is ik geloof er op geen enkele mogelijkheid in dat mensen echt iets unieks zelf helemaal hebben bedacht. Omdat dit hele a priori niets anders is dan 'stel dat' en waarbij vaak enkel 1 ding wordt bij verzonnen (bijvoorbeeld fiction stories) of gewoon dingen in onze wereld worden vervangen. (vanuit mijn perspectief heeft a priori/a posteriori niets te maken met of iets creatiefs is of niet, zeker als ik kijk hoe mensen bij conlangen a posteriori slaat op een taal geinspireerd door, en a priori tot een nieuwe taal vanuit het niets, probleem bij dat niets is dat het niet direct tot een taal verwijst, maar dat de grondbeginselen: een medium voor vasthouden van kennis dat kan worden overbracht en ontvange en zo ontcijfert (tekst/alfabet), dat er structuur in zit (grammatica) en bepaalde vaste vormen (woorden, etc.) geeft wel een zeer duidelijke ingave dat je dan alsnog word beinvloed door je kennis over andere talen of in iedergeval hun grondprincipes)quote:Op donderdag 3 juli 2008 09:44 schreef confessiones het volgende:
[..]
De bovenstaande uitspraak verdient mijns inziens wel even een op-/aanmerking, namelijk:
Men kan verder denken dan alleen a posteriori (achteraf, dwz uit de ervaring), namelijk a priori (van tevoren, dw voordat men ervaart). Bijvoorbeeld 'de bol is rond' is a priori. Hebben wij geleerd dat een ol rond is? Ja, dan hangt het er vanaf wat men verstaat onder leren. We hebben de uitspraak 'de bol is rond' in ieder geval door analyse gekregen. Men denke aan Kant.
Wat hier staat, kun je toch bijna niet bedoelen! (De geniale man ... is echt bedacht.)quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:13 schreef bigore het volgende:
[..]
De geniale man die de eerste computer aanzette met beeldscherm is toch echt niet met toeval ontstaan en is echt bedacht.
En, heb je dit zelf bedacht? Of moet ik hier ook een google search oplos laten ?quote:Op maandag 7 juli 2008 12:32 schreef hetzwartegat het volgende:
De meest creatieve mensen zijn kritisch jegens hun omgeving, laten zich niet gemakkelijk beïnvloeden. Ze houden ervan om te redeneren en te fantaseren. Ze denken niet in onmogelijkheden of in grenzen, en staan open voor nieuwe ervaringen. Ze zijn niet bang om voor gek te staan ten opzichte van hun soortgenoten. Ook zijn ze intelligent, hebben ze kennis en kunnen ze goed verbanden leggen (voor zover dit al niet onder intelligentie gerangschikt zou moeten worden).
ik zie geen verschil tussen 2 en 3. Maja dat moge duidelijk zijn na die paar posts van mij in dit topic waarin ik hopelijk duidelijk verkondig dat er geen scheppers zijn.quote:Op maandag 7 juli 2008 13:31 schreef floris.exe het volgende:
Grofweg zijn er denk ik drie niveau's die kunnen worden onderscheiden.
1. De papegaaien
Dit zijn mensen die alleen maar doen wat anderen doen en zeggen wat anderen zeggen. De term papegaai komt misschien wat neerbuigend over, maar zo is het niet bedoeld. Er is natuurlijk helemaal niets mis om zo te leven. Veel van deze mensen zijn erg gelukkig. Ik denk dat van de drie niveau's deze uit de meeste mensen bestaat.
2. De relatietherapeuten
Zoals Maeghan in haar eerste post in dit topic al aangeeft, zijn er mensen die creatief omgaan met de kennis die hebben opgedaan. Ze maken als het ware collages van kennis die zij uit verschillende bronnen putten. Zij leggen relaties aan tussen bestaande kennis om iets nieuws te maken, wat absoluut niet in originaliteit onderdoet alleen omdat het niet volledig zelf is bedacht. Creatief omgaan met bestaande kennis is ook een vorm van vindingrijkheid.
3. De scheppers
Ik denk dat je in sommige gevallen daadwerkelijk kunt spreken van iemand die echt iets nieuws heeft weten te bewerkstelligen, vaak door een moment van inzicht. Bijvoorbeeld in de wiskunde of natuurkunde.
Hier staat wel redelijk precies wat ik hierover zoal denk. Al hou ik niet zo van de term 'onderbewuste'.quote:Op maandag 7 juli 2008 11:01 schreef Kees22 het volgende:
Ik denk dat mensen net als ijsbergen zijn: slechts 10 % steekt boven het water uit en 90 % is onzichtbaar. Het beste wat we kunnen doen, is onszelf vullen met nuttige en betrouwbare informatie, desnoods door te stampen. En vervolgens onszelf leren de juiste redeneerregels toe te passen. En dan voortdurend de vraag te stellen: "Is dit wel wat ik denk dat het is?"
Verder lijkt het me een kwestie van geluk met de bedrading. Ikzelf ben vrij goed in het trekken van de juiste conclusies uit gebrekkige informatie, al zeg ik het zelf. Maar ik ken mensen die vrijwel altijd de verkeerde conclusie trekken. Dan sta ik echt met verbazing te kijken hoe ze eerst alle verkeerde mogelijkheden aflopen, soms nog geholpen door het verdraaien van de gegeven informatie.
In die zin denk ik, dat mensen wel degelijk zelf iets unieks kunnen bedenken, iets dat andere mensen niet hadden kunnen bedenken.
De meesten van ons zijn daar echter meestal te lui voor.
Overigens blijkt uit proeven, dat de impuls om een handeling te verrichten net iets eerder komt dan het bewustzijn daarvan. Het lijkt me waarschijnlijk dat dat ook met gedachten zo is. Een impuls triggert dan een of meer gedachten in het onderbewuste, die samen bewust worden: hoera, nieuw idee!
Persoonlijk heb ik groot vertrouwen in mijn onderbewuste.
Tenslotte: als je echt deterministisch gaat redeneren, kun je alles toeschrijven aan oorzaak en gevolg en aan de oerknal. Dat werkt niet lekker, dus laten we maar gewoon doen alsof iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn gedachten. Dat maakt een sociaal leven mogelijk.
Hier ben ik het grondig mee oneens.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:29 schreef Maeghan het volgende:
Toch kun je wel een verschil aanbrengen op zich. Bijvoorbeeld op niveau twee wordt verband gelegd tussen twee gegevens, waar eerder nog geen verband tussen gezien werd. Op niveau drie gaat iemand aan de gang met een aantal zelfstandige gegevens, die uiteindelijk leiden tot iets wat er nog niet was. Ik zie wel een verschil tussen iemand zoals ik zelf die bijvoorbeeld een theorie op een roman toe kan passen en iemand die een heel nieuw apparaat of vervoermiddel uitvindt of zo. Niveau twee is eigenlijk het orde scheppen in aanwezige kennis, het begrijpelijk maken van kennis, het schijnen van een nieuw licht op bestaande zaken. Niveau drie is echt iets maken wat er nog niet was. Natuurlijk doe je dat op basis van kennis die je hebt (bijvoorbeeld zwaartekracht is iets waar je bij iedere creatie rekening moet houden), maar ik zie wel een duidelijk verschil in creativiteit.
Hoe zou je het dan wel noemen? Het "onbewuste" kan ook.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier staat wel redelijk precies wat ik hierover zoal denk. Al hou ik niet zo van de term 'onderbewuste'.
Ja, volgens mij wordt er wel nogal iets verschillends bedoeld met onbewust en onderbewust.quote:Op maandag 7 juli 2008 23:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe zou je het dan wel noemen? Het "onbewuste" kan ook.
Grappig, ik vroeg me na invoeren al even af of er wel verschil is tussen onbewuste en onderbewuste.
Nee, natuurlijk niet. Als ik mijn pen tegen de computer houd, gebeurt er niets. Het gaat niet om dat gegeven maar om de manier waarop je het uitvoert. M.i. dus niveau 3, het maken van iets nieuw op basis van aanwezige kennis.quote:Op maandag 7 juli 2008 22:55 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
Hier ben ik het grondig mee oneens.
Door verband te leggen tussen twee zaken, kun je iets nieuws creëren. Bijv. een pen en een computer is een touchscreen.
Ik zou zelf geen onderscheid meer maken tussen onderbewuste en onbewuste. Het is een verdienste van Freud dat hij het deel van ons, dat niet bewust is, een plaats heeft gegeven, maar verder lijkt me zijn definitie niet (meer) nuttig. De intuïtieve noties, de sexuele taboes en allerlei niet-bewuste drijfveren lopen door elkaar heen en het is zaak, je van de kracht van hun invloed enigszins bewust te worden. En verder gewoon laten lopen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 19:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, volgens mij wordt er wel nogal iets verschillends bedoeld met onbewust en onderbewust.
Het onderbewustzijn is volgens mij door Freud geintroduceerd en bevat (onder andere) allerlei drijfveren waarvan we ons (liever) niet bewust zijn.
Onbewust is dacht ik een populaire term, die verwijst naar vaag intiutieve noties en niet-verbale communicatie.
In plaats van het Freudiaanse onderbewuste vul ik daar liever de 'automatische routines' , de primitievere aansturing & de reflexen in. Om de verstrengeling met sexuele taboes en anale fixaties te vermijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |