quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 19:51 schreef sigme het volgende:[..]
Ja, volgens mij wordt er wel nogal iets verschillends bedoeld met onbewust en onderbewust.
Het onderbewustzijn is volgens mij door Freud geintroduceerd en bevat (onder andere) allerlei drijfveren waarvan we ons (liever) niet bewust zijn.
Onbewust is dacht ik een populaire term, die verwijst naar vaag intiutieve noties en niet-verbale communicatie.
In plaats van het Freudiaanse onderbewuste vul ik daar liever
de 'automatische routines' , de primitievere aansturing & de reflexen in. Om de verstrengeling met sexuele taboes en anale fixaties te vermijden.
Ik zou zelf geen onderscheid meer maken tussen onderbewuste en onbewuste. Het is een verdienste van Freud dat hij het deel van ons, dat niet bewust is, een plaats heeft gegeven, maar verder lijkt me zijn definitie niet (meer) nuttig. De intuïtieve noties, de sexuele taboes en allerlei niet-bewuste drijfveren lopen door elkaar heen en het is zaak, je van de kracht van hun invloed enigszins bewust te worden. En verder gewoon laten lopen.
Een beetje zoals kennis van anatomie en fysiologie heel handig is, maar je je ook niet gaat bemoeien met de werking van je darmen. Gewoon: er op vertrouwen dat het wel goed gaat en pas als er problemen ontstaan, kun je eens gaan kijken.