Tnx. Ik was er al bang voorquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 09:41 schreef DaFan het volgende:
[..]
Maar om kort te zijn: Nee dat kan niet. Heel misschien met de Solver maar ik denk ook niet dat die hiervoor geschikt is.
Je kan er vast wel een lange macro voor schrijven met veel iteraties maar denk niet dat dat de moeite waard is.
ik geloof niet heeel erg in de 'kan niet' reacties in excelquote:
Nee.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:25 schreef de_priester het volgende:
[..]
ik geloof niet heeel erg in de 'kan niet' reacties in excelOver het algemeen geld: alles wat je wilt, kan.
Nouja, grofweg dan.
Punt is alleen dat het waarschijnlijk inderdaad niet de moeite gaat zijn om een slim algoritme te gaan
schrijven om een juiste reeks van een X aantal bekende entry's te vinden die het dichtst mogelijk tesamen bij een bepaald X bedrag uitkomen.
heb je helemaaaal geen enkele andere herkenningspunten?
Dat heb ik nu ook gedaanquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 07:58 schreef Deetch het volgende:
Met zo weinig aanknopingspunten blijft het denk ik sneller om het met de hand te doen. Als je bijvoorbeeld grenzen hebt waarbinnen de bedragen vallen (meer dan x euro etc etc) en hoeveel boekingen te samen dat totaal bedrag moeten vormen wordt het al een stuk makkelijker.
ipv "Fout" een nieuwe als-functie :)quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:12 schreef RayMania het volgende:
Ik heb een cel (A1) en daar staat een getal in. In A2 wil ik controleren of het getal in A1 in een bepaalde grens valt en dan wil ik een tekst in A2 laten komen. Als A1 bijvoorbeeld tussen 0 en 15 zit, dan moet in A2 "0-15" komen. Daarvoor kun je voor A2 deze formule gebruiken; =ALS(OF(A1<15;A1>0);"0-15";"Fout").
Maar ik wil meerdere grenzen toevoegen, maar ik weet niet hoe. Als A1 tussen 0 en 15 valt, dan staat er dus "0-15" in A2, maar ik wil ook de grenzen 16-30, 31-45, 46-60, 61-75 en 76-90 toevoegen bij de check. Dus als ik bijvoorbeeld 59 typ in A1, dat in A2 "46-60" komt te staan, maar als ik 33 typ, moet er "31-45" komen te staan in A2. Hoe doe ik dat?
1 |
Ah, snap al waaromquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:50 schreef RayMania het volgende:
Die formule werkt helaas niet.
1 |
Coolquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:15 schreef qu63 het volgende:
[ code verwijderd ]
Getest en werkend bevonden
geen idee of het bij jou ook dan werkt
Da's niet logisch want 15 zou in de categorie 0-15 moeten vallen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:56 schreef DaFan het volgende:
Om hier even op uit te breiden
Als je nóg meer ranges toe kan passen kan je gebruik gaan maken van VLOOKUP (VERT.ZOEKEN).
Zet in A1 tot A5 achtereenvolgens 0, 15, 30, 45, 60. Zet daarachter in B1 tot B5 0-15, 16-30, 31-45, 46-60, Fout.
In D1 komt je zoekterm (bv 24).
In E1 komt:
=VERT.ZOEKEN(D1;A1:B5;2;1)
Hij zoekt nu een waarde op die DICHTBIJ ligt (naar beneden toe) en vindt hier dus 15 met als resultaat 16-30.
Maar qu63's functie werkt prima zolang je minder dan 8 categoriën hebt.![]()
Ik wist wel dat het korter konquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:56 schreef DaFan het volgende:
Om hier even op uit te breiden
Als je nóg meer ranges toe kan passen kan je gebruik gaan maken van VLOOKUP (VERT.ZOEKEN).
Zet in A1 tot A5 achtereenvolgens 0, 15, 30, 45, 60. Zet daarachter in B1 tot B5 0-15, 16-30, 31-45, 46-60, Fout.
In D1 komt je zoekterm (bv 24).
In E1 komt:
=VERT.ZOEKEN(D1;A1:B5;2;1)
Hij zoekt nu een waarde op die DICHTBIJ ligt (naar beneden toe) en vindt hier dus 15 met als resultaat 16-30.
Hoezo? Je kan veel meer Als-functies achter elkaar plakken, tochquote:Maar qu63's functie werkt prima zolang je minder dan 8 categoriën hebt.![]()
Waarom werkt deze dan nog welquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 19:47 schreef de_priester het volgende:
nee. max 8 nested ifs.
daarbij is de vert.zoeken ptie vele malen netter.
1 |
1 |
Anyway ik heb nog een leuk alternatief (moest toch even proberen hehe), beter dan de IF's én dan VLOOKUP:quote:Up to seven IF functions can be nested as value_if_true and value_if_false arguments to construct more elaborate tests. (See Example 3 for a sample of nested IF functions.) If you want to test more than seven conditions, consider using the LOOKUP, VLOOKUP, or HLOOKUP function. (See Example 4 for a sample of the LOOKUP function.
En toch werkt het bij mij in Excel 2007 Nederlandse versie..quote:Op zondag 24 augustus 2008 02:43 schreef DaFan het volgende:
ManAtWork: Je hebt gelijk, was net thuis van de stad dus niet al te scherp.
qu63: Ik heb geen zin om een formule te schrijven met 20 IF's maar wat gebeurt er als je een van de latere categoriën pakt? Kan me niet voorstellen dat het werkt.
Ik heb Excel 2007 en krijg het niet voor elkaar (foutmelding, more nested fucntions than allowed).
Zoiets zat ik ook te bedenken, en eventueel kan je die 15 nog vervangen door een verwijzing naar een veld waarin je de stapgrootte zetquote:Anyway ik heb nog een leuk alternatief (moest toch even proberen hehe), beter dan de IF's én dan VLOOKUP:
=IF(MOD(A1,15)<>0,FLOOR(A1,15)+1&"-"&CEILING(A1,15),A1-14 & "-" & A1)
of
=ALS(REST(A1;15<>0,AFRONDEN.BENEDEN(A1;15)+1 & "-" & AFRONDEN.BENEDEN(A1;15);A1-14 & "-" & A1)
A1 houdt de waarde.
true, maar ik had nu geen zin om het efficiënter te krijgenquote:Op zondag 24 augustus 2008 10:42 schreef DaFan het volgende:
Ah op die fiets, dan zal het wel iets met 2003- te maken hebben.
Anyway als je ergens 7 IF's of meer voor nodig hebt doe je toch iets verkeerd imo, zeker in termen van effiency en leesbaarheid van je formules
Kan het helaas niet online zetten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:48 schreef nicolasvermeersch het volgende:
Gegevensvalidatie? Zet anders eens je worksheet online.
Lukt niet.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:54 schreef qu63 het volgende:
C1: =tekst(A1)+tekst(B1)
of is dat te simpel gedacht
=TEKST.SAMENVOEGEN(A1;B1) dan?quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:04 schreef RayMania het volgende:
[..]
Kan het helaas niet online zetten.
[..]
Lukt niet.
http://www.driveway.com/quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:04 schreef RayMania het volgende:
[..]
Kan het helaas niet online zetten.
[..]
Lukt niet.
8 uur later dan NL.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:48 schreef nicolasvermeersch het volgende:
Hoe laat is het daar nu trouwens DaFan?
... waarbij D2 en D9 op het tabblad 'Invoerblad' een unieke combinatie vormen.quote:Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="D:\Bestandsnaam_" & Invoerblad.Range("D2").Value & "_" & Invoerblad.Range("D9").Value & ".xls"
End Sub
quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:18 schreef DaFan het volgende:
Sheets("Invoerblad"). etc
Invoerblad is nu een lege variable.
DaFan, dank je wel voor in ieder geval de moeite die je hebt genomen om even te kijken.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 00:56 schreef DaFan het volgende:
Folkwin ik heb nog even gekeken naar je sheet gister en vandaag maar om een macro te bouwen gaat me iets teveel tijd inzitten. Ik ben van mening dat je met een pivot tabel een heel eind kan komen, maar zoals gezegd heb ik daar 0 ervaring mee. Sorry
Volgens mij kan ik wel helpen; ik verwacht dat ik met functies als =LINKS en =RECHTS wel wat kan knutselen. Maar ik begrijp gewoon niet wat er gebeurt. Waarom zijn die getallen in B3:B11 en D3:D11 zoals ze zijn? Misschien heeft het ermee te maken dat ik niks van voetbal weet?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:52 schreef borisz het volgende:
Hier mijn sheet
2003 NL versie.
Ik wil wat ik nu ook met het 'kruisje' heb gedaan(ALS toegepast) ook met uitslag doen, alleen uitslag heb ik als bijvoorbeeld 2-1 in één cel. Dan doet excel lastig. Wat is de snelste weg om zo iets te fixen ?
Het gaat om een toto. In het onderdeel kruisje kan men een 1, 2 of 3 voorspellen. Als dat goed voorspelt is dan krijg je een punt. Het zelfde geldt voor uitslag, waarbij je de uitslag goed moet hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 07:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
Volgens mij kan ik wel helpen; ik verwacht dat ik met functies als =LINKS en =RECHTS wel wat kan knutselen. Maar ik begrijp gewoon niet wat er gebeurt. Waarom zijn die getallen in B3:B11 en D3:D11 zoals ze zijn? Misschien heeft het ermee te maken dat ik niks van voetbal weet?
jep.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:24 schreef Frollo het volgende:
Aha, wacht, dan is 1 winst thuis, 2 winst uit en 3 gelijkspel?
hmz, gisteravond deed ik dat ook maar toen deed hij het niet ? Of ik zag een fout op het late tijdstip niet meer dat zou ook kunnenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:28 schreef Frollo het volgende:
Ik kan de uitslagen gewoon met elkaar vergelijken hoor.
In C14 komt =ALS(C3=E3;1;0), dan omlaagtrekken tot aan C22 en dan krijg ik van boven naar beneden:
1, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 1, 1.
Is dat niet de bedoeling?
Je krijgt punten als je het kruisje en/of de uitslag goed hebt. Verder vallen er geen punten te verdienen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:43 schreef DaFan het volgende:
Dus je krijgt alleen punten als je de precieze uitslag goed hebt en/of de uitslag goed hebt? Dus niet voor doelpunten thuisteam/uitteam etc. Dan kan je idd gewoon dezelfde formule gebruiken, hoef je ook niet met LINKS en RECHTS aan de gang.
Hij ziet D2-D10 niet als getallen, maar als tekst. Kijk maar naar de uitlijning.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:31 schreef borisz het volgende:
Bestandje verder uitgewerkt
Ik heb gedaan wat Raymania opgeschreven heeft. Dus het eerste gedeelte hoef ik dan alleen nog maar de doelpunten in te vullen, dan vult de rest zichzelf in.
Het tweede gedeelte zijn dan de voorspellingen die gedaan zijn.
Het derde gedeelte zijn dan de punten per wedstrijd. Alleen ik wilde daar een als functie toepassen. Alleen nu doet hij het niet terwijl hij wel gelijk is.
In cel B27 staat nu =ALS(D2=B15;1;0). Alleen hij wil het niet het punt toekennen terwijl die wel toegekend moet worden. Waar zit de fout ?
Bedankt voor je reactie. Ik zit hier op het werk en heb het bestand voor me. De mogelijkheid die jij aangeeft is grijs en kan ik dus niet kiezen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:16 schreef ManAtWork het volgende:
Extra -> Beveiliging -> Werkmap beveiligen
Ben je niet toevallig nog een cel aan het bewerken?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:25 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik zit hier op het werk en heb het bestand voor me. De mogelijkheid die jij aangeeft is grijs en kan ik dus niet kiezen.
Kan het zijn dat de systeembeheerder deze optie heeft uitgeschakeld?
Nee.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:30 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ben je niet toevallig nog een cel aan het bewerken?
Anders lijkt het inderdaad iets wat de systeembeheerder voor je op kan lossen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ' 'disable protection with password strPW = "testpassword" ActiveSheet.Unprotect Password:=strPW 'enable protection with password ActiveSheet.Protect Password:=strPW, DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True End Sub |
Jep, ik kende dat nog nietquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:35 schreef DroogDok het volgende:
$D$2 lijk me toch?
met F4 gaat het makkelijker....en je kunt hiermee meerdere "gegevens" vastzetten.quote:
Volgens mij niet. Met grafieken kan het wel maar dat komt omdat die een export functie hebben:quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:49 schreef RayMania het volgende:
Is het mogelijk om een hele werkblad te kopiëren naar een tekenprogramma als Photoshop? Ik kan het wel met screenshot doen, maar omdat mijn werkblad erg lang is, komt niet alles erop. Dan moet ik dus gaan knippen en plakken en er één figuur van maken, maar dat duurt wat lang. Kan het simpeler?
Adobe Acrobat installeren (dus niet alleen de Reader), dan komt er een virtuele printer in je lijstjequote:
In welk lijstje precies? Ik heb Adobe Acrobat geïnstalleerd, maar kan weinig vinden.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Adobe Acrobat installeren (dus niet alleen de Reader), dan komt er een virtuele printer in je lijstje
Je lijst met printers. CTRL+P en dan printer kiezenquote:Op zondag 31 augustus 2008 12:53 schreef RayMania het volgende:
[..]
In welk lijstje precies? Ik heb Adobe Acrobat geïnstalleerd, maar kan weinig vinden.
Of... een stukje software als 'PDFCreator' downloaden.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Adobe Acrobat installeren (dus niet alleen de Reader), dan komt er een virtuele printer in je lijstje
Kan ook inderdaad.. Ik doe het met Acrobat (hele pakket in een keer 'gekocht')quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Of... een stukje software als 'PDFCreator' downloaden.
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/ (voor de mensen die geen zin hebben om heel Acrobat te installeren)
Op een zondag nog wel, foeiquote:Op zondag 31 augustus 2008 13:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kan ook inderdaad.. Ik doe het met Acrobat (hele pakket in een keer 'gekocht')
Ik heb het al veel langerquote:
Ik heb het gevonden:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:11 schreef Devlinsect het volgende:
Excel 2003 NL talig:
ik zou graag een excelbestand willen beveiligen met een wachtwoord. Hoe doe ik dat?
![]()
Heb het niet op de site gevonden die je aanraade, maar heb het wel gevonden, VBA-scriptjequote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:00 schreef DaFan het volgende:
Ik ga heel eerlijk zijn:
Ik heb geen idee hoe je door files moet loopen
Ik heb geen idee hoe je pics moet toevoegen via een macro (recorder neemt niks op als ik het probeer)
Dus ik kán het waarschijnlijk wel bouwen maar ik moet alles zelf eerst leren. Spijt me dat je van deze kant zo weinig hulp krijgt, maar ik verwijs je graag door naar http://www.mrexcel.com/forum/forumdisplay.php?f=10 .
Ik weet 100% zeker dat ze je daar kunnen helpen.
Interessant!quote:Op maandag 1 september 2008 10:04 schreef Folkwin het volgende:
[..]
Heb het niet op de site gevonden die je aanraade, maar heb het wel gevonden, VBA-scriptje
misschien kunnen andere mensen er nog wat mee.
Bedankt voor de tip en hulp!
Voorbeeldfile: http://www.contextures.com/ShowFilePicsDemo.zip
Dan heb je alleen het tabblad beveiligd, niet het bestand zoals je vroeg.quote:Op maandag 1 september 2008 09:39 schreef Devlinsect het volgende:
[..]
Ik heb het gevonden:
Extra, opties en dan tabblad beveiliging. Dat was het juiste antwoord.
1 |
Uh jaquote:
Sorryquote:Op woensdag 3 september 2008 13:50 schreef DaFan het volgende:
Daarom staat er ook in de OP dat je erbij moet zetten welke versie je moet hebben.
Het kan nog wel wat ingewikkelder maar ik hoop dat dit genoeg voor je is
Ach ja in 8 postst is het ook geregeldquote:Op woensdag 3 september 2008 13:50 schreef DaFan het volgende:
Daarom staat er ook in de OP dat je erbij moet zetten welke versie je moet hebben.
Het kan nog wel wat ingewikkelder maar ik hoop dat dit genoeg voor je is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |