abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59612620
Als hetero vraag ik me af wat het praktisch nut is van zo'n onderzoek.. alles wat met liefde te maken heeft kan wetenschap beter niet onderzoeken. Je gaat dan toch afvragen waarom 'de natuur' evolueert zoals het doet en gaat dan al snel God als creator vervangen door 'de natuur' en allerlei (fysieke) verklaringen zoeken voor het bestaan van bv, homoseksualiteit. Zal er iemand de theorie bedenken "omdat de genenpool van een bepaald mens evolutionair gezien minder interessant is voor het voortbestaan van de soort, heeft de natuur een oplossing: namelijk het individu voelt zich aangetrokken tot hetzelfde geslacht waardoor de kans op voortplanting zeer klein word". Erg fout maar ligt zo'n denkwijze niet in het verlengde

Er zou eigenlijk een soort prioriteitslijst voor de wetenschap moeten komen met onderzoek naar genezingen voor dodelijke ziektes bovenaan en niet hoe een homo van een hetero brein verschilt.
  zondag 22 juni 2008 @ 22:31:12 #52
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59613121
quote:
Op zondag 22 juni 2008 22:14 schreef loop het volgende:
Als hetero vraag ik me af wat het praktisch nut is van zo'n onderzoek.. alles wat met liefde te maken heeft kan wetenschap beter niet onderzoeken. Je gaat dan toch afvragen waarom 'de natuur' evolueert zoals het doet en gaat dan al snel God als creator vervangen door 'de natuur' en allerlei (fysieke) verklaringen zoeken voor het bestaan van bv, homoseksualiteit. Zal er iemand de theorie bedenken "omdat de genenpool van een bepaald mens evolutionair gezien minder interessant is voor het voortbestaan van de soort, heeft de natuur een oplossing: namelijk het individu voelt zich aangetrokken tot hetzelfde geslacht waardoor de kans op voortplanting zeer klein word". Erg fout maar ligt zo'n denkwijze niet in het verlengde

Er zou eigenlijk een soort prioriteitslijst voor de wetenschap moeten komen met onderzoek naar genezingen voor dodelijke ziektes bovenaan en niet hoe een homo van een hetero brein verschilt.
Het is, zolang er nog door bepaalde mensen gedacht wordt dat homosexualiteit een geestesziekte is die genezen moet worden, zeker geen nutteloos onderzoek. Er worden mensen om deze reden vastgezet, gemarteld, gedood vanwege hun homosexuele natuur, wat nu dus een biologische variatie blijkt te zijn. Overigens is er niet zoiets als een wetenschappelijke pool waaruit alle onderzoeken worden gedaan. Mensen die met dergelijk onderzoek bezig zijn zijn niet vanzelfsprekend diegenen die ook ziektes kunnen "oplossen". Op een dergelijke wijze wetenschap prioriteren kan leiden tot een vernauwing van de wetenschappelijke interesse en inzet waardoor er eerder een verarming optreedt dan een verrijking. Hierdoor kunnen toevalstreffers worden uitgesloten, terwijl deze een doorbraak hadden kunnen betekenen in een onderzoek, alleen omdat men er met een andere blik/ander doeleinde naar kijkt.
pi_59613204
quote:
Als hetero vraag ik me af wat het praktisch nut is van zo'n onderzoek.. brein verschilt.
nou , het pratisch nut is bv dat homo's erkent worden in hun homo zijn

en niet gezien worden als een zieke "hetero"

ik kan je vertellen dat homosexualiteit nog steeds door veel mensen word gezien als een ontwikkelingsstoornis, dat moeders bv de schuld krijgen als hun kind homo blijkt te zijn.

ik denk dat het voor de emancipatie van de homo's geweldig is, dat hun bestaan nu ook wetenschappelijk is bewezen

nou ja, de onderzoeken van prof swaab , lieten ook al dit beeld zien en dat onderzoek is al weer zijn 20 jaar oud denk ik
  zondag 22 juni 2008 @ 22:49:29 #54
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59613689
Het is echter begrijpelijk als mensen schrikken als hun kind homo blijkt te zijn. Ouders hopen toch dat hun kinderen in hun eigen voetsporen treden door te trouwen met iemand van het andere geslacht en een biologisch gezin te stichten.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_59613757
Voor die erkenning heb je toch niet zo'n onderzoek nodig? Dat is toch niet de manier om rare
vooroordelen te bestrijden.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_59615167
quote:
Als hetero vraag ik me af wat het praktisch nut is van zo'n onderzoek.. alles wat met liefde te maken heeft kan wetenschap beter niet onderzoeken.
Waarom liefde niet, maar bijvoorbeeld pijn wel?
quote:
Je gaat dan toch afvragen waarom 'de natuur' evolueert zoals het doet en gaat dan al snel God als creator vervangen door 'de natuur' en allerlei (fysieke) verklaringen zoeken voor het bestaan van bv, homoseksualiteit.
Goh, daar zijn we al zo'n duizend jaar mee bezig. Hadden we ons ook niet moeten verdiepen in waarom oogsten soms mislukken e.d. maar dit gewoon maar aan een straf van God moeten wijten? Hadden we ook maar niet moeten uitzoeken dat HIV tot AIDS lijdt, maar gewoon moeten aannemen dat het een Goddelijke straf voor drugsgebruikers en homoseksuelen was?
quote:
Zal er iemand de theorie bedenken "omdat de genenpool van een bepaald mens evolutionair gezien minder interessant is voor het voortbestaan van de soort, heeft de natuur een oplossing: namelijk het individu voelt zich aangetrokken tot hetzelfde geslacht waardoor de kans op voortplanting zeer klein word". Erg fout maar ligt zo'n denkwijze niet in het verlengde
Nee, dat is een vrij stupide theorie. Het grappige is juist dat het voortbestaan van genetische factoren die tot homosexualiteit kunnen leiden op het eerste gezicht juist een zekere evolutionaire paradox lijkt. Zoals ik eerder in dit topic echter al postte lijken enkele genetische factoren die bij mannen tot homoseksualiteit kunnen leiden juist bij vrouwen tot een grotere voortplanting.
quote:
Ah krijgen we dat geleuter over nut en wetenschap weer.
Inzicht in de werking van de hersenen in z'n algemeenheid kan leiden tot nieuwe behandelingen voor hersengerelateerde ziektes bijvoorbeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 23 juni 2008 @ 08:04:38 #57
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59618570
quote:
Op zondag 22 juni 2008 22:51 schreef barthol het volgende:
Voor die erkenning heb je toch niet zo'n onderzoek nodig? Dat is toch niet de manier om rare
vooroordelen te bestrijden.
Het is wel de manier om uit te sluiten dat homosexualiteit een geestelijke afwijking is die (deels) is aangeleerd en dus afgeleerd kan worden dmv straffen. Vooroordelen kun je op meerdere fronten bestrijden en dit geeft je een wetenschappelijke basis van waaruit je op andere vlakken tegen de vooroordelen in kunt gaan.
  maandag 23 juni 2008 @ 12:57:18 #58
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_59623750
quote:
Op zondag 22 juni 2008 17:41 schreef Scootmobiel het volgende:
Goede zaak, zulke onderzoeken. Deze uitkomst, en ook het feit dat homoseksualiteit ook bij vele diersoorten voorkomt, is een bewijs dat al diegenen die seksuele geaardheid nog steeds als een keuze zien (en het daarom afkeuren of als 'zondig gedrag' beschouwen) het bij het verkeerde eind hebben.

Ik weet niet of je dat nu zo kan stellen eigenlijk. Of iemand zich nu natuurlijk aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht of niet, de keuze om daar aan toe te geven blijft er toch hoofdzakelijk een van vrije wil. Er zijn zoveel gedragingen die een biologische basis hebben, die wij toch moreel zeer verwerpelijk vinden.

Als fundamentalistisch Christen zou je makkelijk kunnen zeggen: 'De duivel heeft er voor gezorgd dat je je aangetrokken voelt tot andere mannen. Het is echter je morele plicht als Christen om daar weerstand tegen te bieden, en het is een zonde als je de keus maakt om dat niet te doen.'
  maandag 23 juni 2008 @ 17:01:39 #59
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_59629698
Maar in de bijbel staat toch ook dat het zondig is om tegen je natuur in te gaan? Als je dus een wetenschappelijk bewezen homoseksuele natuur hebt, moet je daar juist aan toegeven
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_59630610
quote:
Op maandag 23 juni 2008 08:04 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Het is wel de manier om uit te sluiten dat homosexualiteit een geestelijke afwijking is die (deels) is aangeleerd en dus afgeleerd kan worden dmv straffen. Vooroordelen kun je op meerdere fronten bestrijden en dit geeft je een wetenschappelijke basis van waaruit je op andere vlakken tegen de vooroordelen in kunt gaan.

Hai DevineJester,

Respect voor "zo zijn" versus respect voor persoonlijke keuzes en
hier dan met name keuzes in de liefde. Partnerkeuzes.
Ik denk dat bij mij de nadruk dan toch ligt op respect voor de
"keuzes" in de liefde.

Ik heb vroeger in eerste instantie mijn homoseksuele comming-out
gehad, en dat had ook te maken met een verliefdheid en een relatie
die daar uit voortvloeide. Jaren later heb ik op basis van mijn
wispelturige gevoelens die homoseksuele identiteit moeten bijstellen
en een soort biseksuele 2e comming-out meegemaakt. Die homoseksuele
identiteit was bij mij niet het complete verhaal.
Hoewel ik jarenlang actief ben geweest binnen de emancipatiebeweging,
gebruik ik nu geen enkel labeltje meer om mijn seksuele orientatie
cq identiteit te benoemen. Het is ook niet van toepassing want ik
heb nu geen relatie meer en ik ben ook niet op zoek.

Kijk, het verwijzen naar je genen, naar hoe je biologisch in elkaar
steekt, daar kan je/ik geen verantwoordelijkheid voor nemen, voor de
keuzes op basis van je gevoelens wel. Bij mij ligt de nadruk van de
emancipatiestrijd vooral op dat laatste vlak.

groet.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  maandag 23 juni 2008 @ 17:44:18 #61
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59630667
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:01 schreef wonderer het volgende:
Maar in de bijbel staat toch ook dat het zondig is om tegen je natuur in te gaan?
Waar haal je dat vandaan? Bijbeltekst graag
pi_59631446
quote:
Op maandag 23 juni 2008 12:57 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dat nu zo kan stellen eigenlijk. Of iemand zich nu natuurlijk aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht of niet, de keuze om daar aan toe te geven blijft er toch hoofdzakelijk een van vrije wil. Er zijn zoveel gedragingen die een biologische basis hebben, die wij toch moreel zeer verwerpelijk vinden.

Als fundamentalistisch Christen zou je makkelijk kunnen zeggen: 'De duivel heeft er voor gezorgd dat je je aangetrokken voelt tot andere mannen. Het is echter je morele plicht als Christen om daar weerstand tegen te bieden, en het is een zonde als je de keus maakt om dat niet te doen.'
zucht. (dit moet geen religie-topic worden!)

Toch zal je er mee moeten leren leven dat mensen hun eigen keuzes maken wat betreft
partners in de liefde. Je kan van alles vinden op basis van jouw persoonlijke levensovertuiging
maar anderen hebben ook een persoonlijke levensovertuiging die misschien heel anders
kan zijn.
Wat moreel verwerpelijk is daar kan je heel verschillende gedachten over hebben en mijn
gedachten zijn in elk geval heel anders dan wat jij hier nu uitspreekt.

Leven en laten leven. Respect voor de keuzes die anderen voor zichzelf maken. Zolang het
je persoonlijke leven niet aantast, is het je zaak niet om daar een moreel oordeel over te geven.

Het is belangrijk om goed het verschil te beseffen tussen het mijn en het dijn.
  maandag 23 juni 2008 @ 18:32:55 #63
71919 wonderer
pi_59631619
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:44 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan? Bijbeltekst graag
Ik heb betere dingen te doen dan zo'n boek doorploegen, maar er staat me iets van bij, in hetzelfde stuk dat mensen graag tevoorschijn halen als ze moeten "bewijzen" dat homo's slecht zijn. "verlaten hun natuurlijke omgang" of zo.

Nou, voor homo's is de natuurlijke omgang met geslachtsgenoten, dus daartegenin gaan zou dan toch net zo slecht zijn?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  maandag 23 juni 2008 @ 18:32:57 #64
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59631620
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:41 schreef barthol het volgende:
Ik heb vroeger in eerste instantie mijn homoseksuele comming-out
gehad, en dat had ook te maken met een verliefdheid en een relatie
die daar uit voortvloeide. Jaren later heb ik op basis van mijn
wispelturige gevoelens die homoseksuele identiteit moeten bijstellen
en een soort biseksuele 2e comming-out meegemaakt.
Hoe kijk je eigenlijk aan tegen de coming out van jongeren? Het komt steeds meer voor dat jongeren op hun veertiende of vijftiende naar buiten komen en zich actief als homo gaan profileren (zie het incident van de boot voor homojongeren op de Gayparade)
  maandag 23 juni 2008 @ 18:37:30 #65
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59631721
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef wonderer het volgende:
Ik heb betere dingen te doen dan zo'n boek doorploegen, maar er staat me iets van bij, in hetzelfde stuk dat mensen graag tevoorschijn halen als ze moeten "bewijzen" dat homo's slecht zijn. "verlaten hun natuurlijke omgang" of zo.

Nou, voor homo's is de natuurlijke omgang met geslachtsgenoten, dus daartegenin gaan zou dan toch net zo slecht zijn?
Zonder concreet bewijs kom je nergens met je claim. Door heel de Bijbel heen (van Genesis tot Openbaring) is men namelijk fel gekant tegen homoseksualiteit: het lijkt mij zeer sterk als uit één stuk blijkt dat je homo 'mag' zijn. Misschien vat je de christelijke leer verkeerd op: daarin had de mens een goede natuur die beschadigd is door de zondeval. Homoseksualiteit is een product van de zondeval.
  maandag 23 juni 2008 @ 18:41:06 #66
71919 wonderer
pi_59631796
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:37 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zonder concreet bewijs kom je nergens met je claim. Door heel de Bijbel heen (van Genesis tot Openbaring) is men namelijk fel gekant tegen homoseksualiteit: het lijkt mij zeer sterk als uit één stuk blijkt dat je homo 'mag' zijn. Misschien vat je de christelijke leer verkeerd op: daarin had de mens een goede natuur die beschadigd is door de zondeval. Homoseksualiteit is een product van de zondeval.
Ik claim helemaal niks. Ik ben geen christen die claimt te weten hoe god denkt

Overigens, wat ik uit de stukken haal die meestal gequote worden als het hierover gaat, is dat de bijbel tegen losbandig gedrag is.

Ik snap nog steeds niet wat men tegen twee mannen of twee vrouwen kan hebben die duurzaam en liefdevol samenleven.
pi_59631814
quote:

[..]

Ik denk dat hij ook niet zozeer op een bijbeltekst doelt, maar meer op de algemene claim die je vaak hoort uit religieuze hoek dat homosexualiteit 'onnatuurlijk gedrag' is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_59633344
TVP. Interessant.
  maandag 23 juni 2008 @ 20:12:43 #69
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_59634263
quote:

idd. laten we de wetenschap politiceren en nieuwschierigheid aan banden leggen. We hebben mensen nodig die ons vertellen wat wel en wat niet belangrijk is voor onderzoek.

Nee maar serieus. Goed onderzoek. Zal me niks verbazen dat de behaalde resultaten ons niet alleen maar een stukje verder helpen bij ons inzich in het menselijk brein maar wellicht ook nog aan de grondslag zal liggen van een doelgerichtere behandeling van hetro's en homo's met neurale aandoeningen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 23 juni 2008 @ 20:14:40 #70
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_59634326
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:12 schreef SpecialK het volgende:

Nee maar serieus. Goed onderzoek. Zal me niks verbazen dat de behaalde resultaten ons niet alleen maar een stukje verder helpen bij ons inzich in het menselijk brein maar wellicht ook nog aan de grondslag zal liggen van een doelgerichtere behandeling van hetro's en homo's met neurale aandoeningen.
Loopt men dan bij homo's tegen andere problemen aan dan bij hetero's, of snap ik je verkeerd?
  maandag 23 juni 2008 @ 20:16:26 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_59634370
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:14 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Loopt men dan bij homo's tegen andere problemen aan dan bij hetero's, of snap ik je verkeerd?
Wellicht zijn bepaalde neurale aandoeningen weer net eventjes anders ge-wired. Aan de wetenschap om dit uit te vinden. Ik zie alleen maar potentie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_59635525
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:32 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Hoe kijk je eigenlijk aan tegen de coming out van jongeren? Het komt steeds meer voor dat jongeren op hun veertiende of vijftiende naar buiten komen en zich actief als homo gaan profileren (zie het incident van de boot voor homojongeren op de Gayparade)

Hi Scaurus,

Op mijn veertiende was ik zelf ook al heel erg bewust van mijn homoseksuele gevoelens,
maar gedurende mijn hele tienertijd moest ik daar heel spastisch mee omgaan. Gevoelens
die je verborgen moest houden voor je familie. Dat was niet gezond, en ook niet goed voor
de vertrouwensband met je naasten. Jeugdrelaties waarover je niet open kon praten.

De coming-out toen ik begin 20 was voelde daarom ook als een bevrijding. Eindelijk weer
waarachtig kunnen zijn. Niet meer het gevoel hebben dat je geheimen had of toneel moest
spelen. De coming-out was ook natuurlijk ook heel belangrijk omdat ik tot over mijn oren
verliefd was, het wederzijds was, en er een keuze kwam om met elkaar te gaan samemwonen.

Wat betreft de vroege coming-out van jongeren. Ik juich het toe als zij zo'n goede
vertrouwensband met hun familie hebben dat zij gewoon kunnen praten over wat zij voelen
en beleven. Dat zij er niet zo spastisch en stiekum er mee om hoeven te gaan als ik
indertijd. Het vraagt wel heel veel openheid van de ouders. Het zelfde geldt eigenlijk
ook voor vroeg transgenderisme. Dat zijn ook gevoelens waar ouders jongeren in hun
zoektocht naar hun identiteit mee kunnen helpen door open te zijn en veel waarde te
hechten aan de onderlinge vertrouwensband.

Maar..... Jongeren hoeven m.i. op die leeftijd en in dat proces van zoeken naar de eigen
identiteit nog niet definitief te kiezen. Ze zijn dan nog heel erg 'trisexual' en zeker
nog niet aan het einde van hun zoektocht vooral als het wat meer ingewikkelde keuzes zijn.

Toen ik mijn coming-out had waren er ook veel reacties van dat mensen twijfelden of het
wel klopte bij mij. Dat er ook gezegd werd dat ik nog niet kon kiezen omdat ik met de meiden
nog te weinig ervaring had. Maar.... laat je je tegenhouden als je tot over je oren verliefd
bent? Neuh niet echt Je wordt alleen maar strijdbaarder om je keuze voor degene waar je
van houdt te verdedigen.

Maar het leven haalt je wel in. Je kan jezelf niet voor de gek houden met je gevoelens en
het kan soms wat ingewikkelder zijn dan 'of hetero, of homo'. Maar ik heb van alles wel
een hoop geleerd.

groet.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 23-06-2008 21:05:42 ]
  maandag 23 juni 2008 @ 23:46:28 #73
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59640520
Interessant om te lezen Het blijft natuurlijk gewoon de schuld van de liberal media en goddeloosheid dat je homoseksuele gevoelens hebt
pi_59640567
quote:

[..]

Hij claimt niet dat je volgens de bijbel homo mag zijn, maar dat de bijbel voorschrijft volgens de natuur te leven. En vervolgens stelt hij, dat zijn natuur homosexueel is. Dus als de bijbel voorschrijft dat hij volgens zijn natuur moet leven, dan betekent dat dat de bijbel hem voorschrijft homo te zijn.
Een drogreden, maar wel leuk gevonden! En lastig onderuit te halen!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_59640612
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:41 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik claim helemaal niks. Ik ben geen christen die claimt te weten hoe god denkt

Overigens, wat ik uit de stukken haal die meestal gequote worden als het hierover gaat, is dat de bijbel tegen losbandig gedrag is.

Ik snap nog steeds niet wat men tegen twee mannen of twee vrouwen kan hebben die duurzaam en liefdevol samenleven.
Dat lijkt me inderdaad een veel zinvoller criterium!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')