ja echt stom zeg dat we tegenwoordig minder zwart-wit denken en mensen proberen te helpen ipv veroordelen, waar gaat het heen met de maatschappij?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 14:49 schreef Gluckskafer het volgende:
Allemaal van die nieuwerwetse ziektes als je 't mij vraagt.
Vroeger toen ik jong was hoorden we daar nooit iets over.
Dan was zoeen kerel gewoon een halve gare.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:08 schreef Remexxy het volgende:
Ik zal je wat vertellen
Als je debiel, of een autist bent. Wees vrijgezel dat bespaart je heel veel problemen
De meeste autisten kunnen ook geen normaal uitziende griet krijgen. Omdat dat soort vrouwen, verwend zijn als de kolere
De meeste mensen met asperger functioneren gewoon redelijk goed in de maatschappij alleen hebben ze vaak problemen om zich sociaal op te stellen of zich in de gedachtengang van andere mensen te verplaatsen. Op hun vakgebied zijn de meeste van die mensen vaak uitblinkers, je moet ze allen niet teveel er bij laten doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 14:49 schreef Gluckskafer het volgende:
Tja, ik weet niet waar ik moet beginnen. Als je weet dat je autistisch bent kun je daar wat aan doen zoals sociale vaardigheids training.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 09:51 schreef Nick_21 het volgende:
Kortgeleden ben ik er achter gekomen dat ik, een asperger, al meer dan een jaar aan het lijntje word gehouden door het meisje dat ik leuk vind. Ik ben zo naïef geweest om dit allemaal niet in de gaten te hebben gehad. De details doen er verder niet toe; ik voel me momenteel compleet kut omdat ik blijkbaar een jaar 'gebruikt' ben door haar. Ik begrijp nu dat het logisch is dat dit is gebeurd gezien de manier waarop ik met haar om ging, maar dit was natuurlijk nooit de insteek.
Ik ben nu 19 jaar, slim, ik zie er goed uit. Ik kan mijn problemen goed camoufleren; af en toe heb ik wat rare acties, maar volgens mij zou niemand van mij denken dat er iets met me aan de hand is.
Ik heb echter nog nooit een vriendin gehad. Daar is een stuk meer voor nodig dan de kwaliteiten die ik bezit. Na mijn zoveelste keer gefaald te hebben word ik hier moedeloos van. Ook heb ik naar mijn idee een beperkt sociaal leven.
Nu wil ik hier natuurlijk iets aan proberen te doen. Iedereen wil een actief sociaal leven en een vriendin, dus ik ook - maar ik heb daar wel hulp bij nodig. Hoewel ik eerst vond dat ik andere mensen redelijk goed kon doorzien, beter dan de meeste andere aspergers en misschien wel beter dan veel NTs, denk ik nu dat ik mezelf ernstig heb overschat.
Er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen weten, van zowel mede-aspergers als niet-aspergers:
-Hoe bouw ik als asperger een actief sociaal leven op als student aan een universiteit? Al jaren ga ik dag in dag uit om met een vast groepje van twee vrienden; redelijk vlotte heren waarvan een een vriendin heeft. Ik heb echter het gevoel dat ik me na hen 2 jaar gekend te hebben nog steeds niet helemaal comfortabel bij hen voel; hun interesses, de manier waarop zij tegen de wereld aankijken is anders. We praten nooit over zaken als vriendinnen, persoonlijke problemen en ze weten ook niet dat ik het syndroom van asperger heb. Hoe moet ik hiermee omgaan? Vaak probeer ik zo goed mogelijk mee te denken met hun grappen en mijn gedrag te matchen met hun gedrag, maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hiermee bezig te zijn bij mijn vrienden. Ik heb echter gemerkt dat zodra ik mijn camouflagetechnieken laat varen alles fout gaat; mensen kijken me raar aan en verliezen hun respect voor mij, incl. mijn vrienden die zich dan ook geen houding weten te geven.
-Hoe gaan aspergers om met relaties? Ik weet dat er genoeg aspergers zijn die zich in een relatie bevinden. Pakken jullie dit anders aan dan de meeste mensen, of proberen jullie eenvoudigweg 'normale' mensen zo goed mogelijk na te doen? En, klikt het beter tussen dames en heren die beide het syndroom van asperger hebben, of is dat juist een recept voor een mislukte relatie omdat beide kanten nu geen inlevingsvermogen hebben? En ook: Hoe ontmoet ik dames die in staat zijn mij enigzins te kunnen begrijpen; Ik heb het gevoel dat dat een bepaald 'soort' vrouwen is, heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Wat is dit voor onzinpost. Dat jij nou niet succesvol bent met je liefdes leven wil dit zeggen dat de TS net zoveel pech heeft.quote:
Ja, dat dacht ik ook vaak, maar je zou verbaasd zijn hoeveel mensen door hebben dat je gewoon heel anders bent.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 09:51 schreef Nick_21 het volgende:
Ik ben nu 19 jaar, slim, ik zie er goed uit. Ik kan mijn problemen goed camoufleren; af en toe heb ik wat rare acties, maar volgens mij zou niemand van mij denken dat er iets met me aan de hand is.
1 |
Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om, tenzij er speciale omstandigheden gelden. Misschien met hele goede vrienden kan je het over autisme hebben maar het is niet zo dat je met elke kennis alvast van tevoren kunt zeggen dat je autistisch bent en dat je sommige dingen moeilijk vindt zodat een gesprek of wat dan ook makkelijker kan verlopen... was het maar zo makkelijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:56 schreef emily89 het volgende:
Misschien moet je eerlijk zijn, ook tegenover je vrienden over wat je hebt. Wellicht begrijpen zij dan dingen beter.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:54 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om,
Eens.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 22:17 schreef Rimpelhond het volgende:
Wat vooral voor jezelf erg belangrijk is, is leren over de lichaamstaal en leren wat een ander kan/mag/wil horen, anders kan je in voor jezelf vervelende situaties komen.
Ik weet niet op welke punten bij jou de nadruk liggen, ik heb geen idee in welke mate jij asperger hebt.... maar ik weet wel dat het altijd meer invloed heeft dan dat je in eerste instantie doorhebt (en dat het best shockerend/verwarrend...confronterend is wanneer voorgenoemde doordringt)quote:Op vrijdag 20 juni 2008 22:52 schreef Nick_21 het volgende:
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik merk dat ze een positieve invloed hebben, maar het gaat nog wel een tijd duren tot mijn zelfvertrouwen terug is.
Het lijkt wel alsof ik me op de een of andere manier nooit écht heb gerealiseerd hoe ernstig het asperger-zijn mijn leven beïnvloedt -
en?quote:ik leefde in de waan dat bepaalde mensen respect voor mij hadden, zoals het meisje uit mijn eerste post bijvoorbeeld. Net nog mijn zusje; juist toen ik me weer wat beter ging voelen grapte ze dat ik geen vrienden had, dat ik een nerd ben en dat ik raar ben.Ik vraag me af hoe de rest van de mensen in mijn omgeving mij ziet - waarschijnlijk niet veel anders.
Ik heb de reactie die ik op deze vraag gaf nu al 2 keer gewist.......quote:Stel dat ik professionele hulp zoek om me te begeleiden bij mijn problemen, waar kan ik dan het beste terecht? Kost dat geld, en if so, wordt dat door mijn verzekering gedekt?
En de wereld was gewoon een platte pannekoek, en we hadden geen cent te makken, maar gezellig was het wel.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 14:49 schreef Gluckskafer het volgende:
Onzin! Juist omdat mijn vrienden weten wat ik heb, kunnen ze er rekening mee houden en hoef ik niet de hele tijd op mijn tenen te lopen waar ik vervolgens helemaal doodop van raak. Juist daarom zijn het vrienden, die mij met mijn beprerking accepteren en als ik dan eens raar uit de hoek komen mij gewoon even lekker laten begaan.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:54 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om, tenzij er speciale omstandigheden gelden. Misschien met hele goede vrienden kan je het over autisme hebben maar het is niet zo dat je met elke kennis alvast van tevoren kunt zeggen dat je autistisch bent en dat je sommige dingen moeilijk vindt zodat een gesprek of wat dan ook makkelijker kan verlopen... was het maar zo makkelijk.
autisme en asperger zijn twee verschillende dingen...:)quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:54 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om, tenzij er speciale omstandigheden gelden. Misschien met hele goede vrienden kan je het over autisme hebben maar het is niet zo dat je met elke kennis alvast van tevoren kunt zeggen dat je autistisch bent en dat je sommige dingen moeilijk vindt zodat een gesprek of wat dan ook makkelijker kan verlopen... was het maar zo makkelijk.
Dan hier de bvoor de hand liggende vraag... wat zijn volgens jou de typische kenmerken van asperger?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 14:35 schreef m-niki het volgende:
[..]
autisme en asperger zijn twee verschillende dingen...:)
tegenwoordig krijgen veel meer mensen het 'etiketje' asperger dan vroeger en denk ik dat het beter zou kunnen vallen onder PDD-NOS, omdat ik mensen tegenkom die asperger opgeplakt hebben gekregen, maar niet die typische kenmerken vertonen..
een lichte vorm bestaat niet?quote:(maar what's in a name, of het nu Asperger heet of PDD-NOS het gaat erom dat je ergens moeite mee hebt.)
je schrijft zelf dat je het bij jou niet goed kunt zien, dus heb je wellicht een lichte vorm van asperger? (dus eigenlijk pdd-nos, omdat een 'lichte vorm van asperger' niet bestaat)
wat jij hier noemt is vaak zeker een belangrijk onderdeel van het hele asperger gedoe, maar zeker niet het enige. Daarnaast zal je in een later stadium van een relatie (werk/vriendschappelijk/liefdes) ook tegen andere zaken aanlopen.quote:en ben je best in staat om te snappen hoe relaties in elkaar zitten, hoe communicatie werkt, ben je best in staat om van je eigen denkbeeld een beetje af te stappen en te snappen dat een ander iets anders bedoelt dan jij denkt te horen, alleen is het lastig om de fijne dingetjes in communicatie, zoals non-verbale communicatie of cynisme kunnen begrijpen?
Precies.quote:Ik denk persoonlijk dat je je niet hoeft aan te passen, omdat dat misschien onmogelijk is. Je kunt tot op een bepaalde hoogte sociale vaardigheden aanleren, maar dat moet ieder mens en mensen met Asperger hebben daar juist moeite mee. Het komt niet natuurlijk. En regeltjes gedwongen toepassen komt ook niet lekker over op anderen (dat lijkt heel stijfjes dan)
Mocht je een leuke meid tegenkomen, dan kun je het best open zijn en haar steeds om duidelijkheid vragen als je iets niet begrijpt. Of dat je vraagt of ze het zo duidelijk mogelijk wil brengen. Vraag begrip! Je hebt een beperking hoe je het ook went of keert en daar mag je best begrip voor vragen. Je verwacht van iemand die een been mist, ook niet dat ie je bijhoudt met rennen bv.
quote:Heel veel succes!!!
ik dacht dat het voor nu in ieder geval vooral ging om het krijgen van een leuke vriendin (hoe dan verder is iets voor later natuurlijk) vandaar dat ik die dingen naar voren haalde..quote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:03 schreef Rimpelhond het volgende:
[..]
Dan hier de bvoor de hand liggende vraag... wat zijn volgens jou de typische kenmerken van asperger?
[..]
een lichte vorm bestaat niet?
jawel hoor. Zeker wel.
Alleen hoe kwalificeer je licht? De éne asperger heeft meer moeite met de ene zaken en de andere loopt voornamelijk tegen andere zaken aan die problemen geven (misschien ook omdat hij in een heel ander systeem, omgevingsfactoren, leeft)
[..]
wat jij hier noemt is vaak zeker een belangrijk onderdeel van het hele asperger gedoe, maar zeker niet het enige. Daarnaast zal je in een later stadium van een relatie (werk/vriendschappelijk/liefdes) ook tegen andere zaken aanlopen.
Het is een stuk complezer dan hierboven geschetst.
[..]
Precies.
ik moest lachen
[..]
en dat is dus niet correct.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:49 schreef m-niki het volgende:
[..]
waarom ik zei dat er geen lichte vorm van Asperger bestaat: omdat het dan (officieel) geen Asperger meer heet, maar pdd-nos
daar ben ik het mee eens.quote:(omdat je niet aan alle criteria voldoet die nodig zijn om die diagnose te stellen). En welke kenmerken een Asperger heeft, da's makkelijk op te zoeken (kan de DSM wel quoten, maar denk dat het elders hier ook wel te vinden is)... maar daarom ook: what's in a name.. of het nou Asperger is of PDD-NOS dát maakt niet zoveel uit (ik vind het verschil tussen klassiek autisme en Asperger veel groter en belangrijker bv. omdat het zo verschillend is en je anders niet meer weet waar je over praat) TS heeft ergens moeite mee en dat is belangrijker dan de naam van het stempeltje (dus idd stom van me om erover te beginnen)
ah nu snap ik dat we het over twee verschillende dingen hebben (internet..communicatie..we krijgen er allemaal acuut ASS vanquote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:52 schreef Rimpelhond het volgende:
[..]
en dat is dus niet correct.
asperger heb je in verschillende varianten, maten en vormen.
Het ligt aan het systeem waarin de persoon leeft en het karakter van de persoon zelf speelt mee.
[..]
daar ben ik het mee eens.
quote:Op zondag 22 juni 2008 19:32 schreef DuchessX het volgende:
Mijn man (Juup) is een HFA.
Sinds wij weten wat er met hem aan de hand is, is onze relatie bijna perfect, en ik overdrijf echt niet!
Mijn man kan in onze relatie zichzelf zijn en ik ken nu zijn 'handicapjes' en weet waarmee ik rekening 'moet' houden. En dat is wederzijds; ik ben ook mezelf en mijn man houdt ook rekening met mij.
MAAR!
Dit hebben wij NIET kado gekregen. We hebben er hard voor moeten werken en dat doen we nog. We doen dat middels heel veel praten. Ik vraag hem veel om inzicht te krijgen in zijn beleving(swereld) en leg hem dingen uit over die van mij. Door te praten begrijp je elkaar beter en voel je elkaar goed aan. (Ondanks zijn autisme is dit wel zo!)
Het is erg belangrijk dat men je neemt zoals je bent. Probeer toch jezelf te blijven en stuit je op onbegrip, probeer dan te communiceren waarom je op een bepaalde manier reageert, handelt of denkt zodat er begrip voor je is of komt. Iemand die jou de moeite waard vindt, zal naar jou luisteren.
In onze relatie werkt dit allemaal als een tierelier
Succes!
Ik heb ook moeite met sociale interactie. Daarom heb ik weinig vrienden en pas sinds kort een vriendin. Daarom heb ik hulp gezocht en de psycholoog vond het niet nodig om mij te laten testen op Autisme. Want het label is inderdaad niet belangrijk. Althans dat vindt zij. Na een gesprek en na het lezen van mijn "dagboek". Nu ben ik het daar eigenlijk niet mee eens. Hoe kan een oordeel velen over een gesprek en het doorlezen van een "dagboek"? Maar goed dit terzijde de psycholoog heeft mij opgeven voor een cursus sociale vaardigheden. Ik hoop dat ik hier wat aan heb. Want ik wil mij leven kunnen leiden voor de vole 100% en niet 75% als ik nu doe.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:49 schreef m-niki het volgende:
[..]
ik dacht dat het voor nu in ieder geval vooral ging om het krijgen van een leuke vriendin (hoe dan verder is iets voor later natuurlijk) vandaar dat ik die dingen naar voren haalde..
waarom ik zei dat er geen lichte vorm van Asperger bestaat: omdat het dan (officieel) geen Asperger meer heet, maar pdd-nos (omdat je niet aan alle criteria voldoet die nodig zijn om die diagnose te stellen). En welke kenmerken een Asperger heeft, da's makkelijk op te zoeken (kan de DSM wel quoten, maar denk dat het elders hier ook wel te vinden is)... maar daarom ook: what's in a name.. of het nou Asperger is of PDD-NOS dát maakt niet zoveel uit (ik vind het verschil tussen klassiek autisme en Asperger veel groter en belangrijker bv. omdat het zo verschillend is en je anders niet meer weet waar je over praat) TS heeft ergens moeite mee en dat is belangrijker dan de naam van het stempeltje (dus idd stom van me om erover te beginnen)
Ja en er is wachtlijst om die testen te kunnen doen. Maar dat is mijn punt niet. Hoe kan iemand een oordeel vellen na een gesprek en het lezen van een "dagboek"?quote:Op zondag 22 juni 2008 21:30 schreef Ruzbeh het volgende:
Zo'n onderzoek om te testen wat er nou precies met mij aan de hand was duurde bij mij een paar maanden... dus misschien is het toch niet zo'n probleem, tijnbrein.
soms maakt het niet uit, maar soms ook wel..quote:Op zondag 22 juni 2008 22:03 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja en er is wachtlijst om die testen te kunnen doen. Maar dat is mijn punt niet. Hoe kan iemand een oordeel vellen na een gesprek en het lezen van een "dagboek"?
Volgens mij heeft de psycholoog gewoon de makkelijkste weg gekozen. Om daar misschien later op terug te komen als die cursus niet werkt.
Aan de andere kant zo diagnose is ook maar een labeltje. Dit labeltje helpt doordat je gerichter geholpen kan worden. Aan de andere kant kleeft er ook een stigma aan zo'n labeltje.
Ik zelf had graag gewild dat ik een antwoord had waarom ik al die problemen heb. Met zo'n diagnose had ik misschien dat antwoord gehad. En nu niet. Nu heb ik een probleem maar waarom ik dat probleem heb wordt niet onderzocht er wordt alleen gezocht naar een oplossing. Een oplossing moet er hoe dan ook komen. Maar dit roept bij mij de volgende vraag op. Hoe kan je iemand behandelen zonder dat je de oorzaak van het probleem weet? Dat kan toch niet.
quote:Op woensdag 25 juni 2008 16:27 schreef SjaakSjofel het volgende:
Met andere woorden: Er is een verschil tussen verlegenheid en Asperger. Je bent pas autistisch als een psycholoogiater je dat heeft verteld
Wat is het verschil tussen onzeker en verlegenquote:Op vrijdag 27 juni 2008 09:43 schreef Rimpelhond het volgende:
ik geloof trouwens dat veel "aspergers" per definitie niet verlegen zijn. (klinkt een beetje vreemd)
Hoogstens ongemakkelijk, ongeïnteresseert, onhandig of onzeker door voorgaande slechte ervaringen, maar niet verlegen.
Ik denk niet dat rimpelhond je ooit komt antwoorden.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:09 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen onzeker en verlegen
Goeie kick!quote:laatste bezoek: 282 dagen, 19 uur geleden.
Verlegen is als je niet durft te praten, maar dit wel wil. Zit meer in je karakter.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:09 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen onzeker en verlegen
Mwah ik heb ook asperger en zolang met de juiste persoon + vertrouwen geen enkel probleem mee heur, moet dan juist eerder oppassen dat het geen fiep wordtquote:Op woensdag 23 december 2009 17:00 schreef -Strawberry- het volgende:
De enige asperger die ik ken wil juist helemaal geen relatie....nooit niet. 17 jaar.
Ze vindt sex ook maar vies geloof ik.
Ja hier ook asperger, echter ik heb mezelf aangeleerd goed met mensen om te gaan dus bij oppervlakkige relaties zal niemand het aan me merken. Liefdesrelaties echter, dat wordt wel een ramp. Ben ik ineens een contactgestoorde.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:09 schreef Logician het volgende:
[..]
Mwah ik heb ook asperger en zolang met de juiste persoon + vertrouwen geen enkel probleem mee heur, moet dan juist eerder oppassen dat het geen fiep wordt![]()
![]()
Maar vreemden vind ik al vervelend om een hand te geven, hangt denk ik af van je persoon + het vertrouwen in de ander.
Precies dat dus. Een beetje oppervlakkig meepraten en gezellig doen is het probleem niet, het wordt pas lastig als vrienden nog steeds interesse tonen wanneer ik al door mijn sociale praatje heen ben.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:25 schreef De_Logica het volgende:
[..]
Ja hier ook asperger, echter ik heb mezelf aangeleerd goed met mensen om te gaan dus bij oppervlakkige relaties zal niemand het aan me merken. Liefdes vriendschapsrelaties echter, dat wordt wel een ramp. Ben ik ineens een contactgestoorde.
Dat is dus ook precies mijn probleem, het heeft 30jr mogen duren bij mij, maar uiteindelijk is er/komt er iemand die daar zo doorheen walst, je hele leven op z'n kop zet en alle dichtgemetselde deuren met 1 blik opengooit.. 1e reactie paniek, maar uiteindelijk (als die persoon zich niet weg laat drukken en je de ruimte geeft om er mee om te leren gaan en de moeite neemt om met jou om te leren gaan) dan kan het goed gaan!quote:Op woensdag 23 december 2009 17:25 schreef De_Logica het volgende:
Ja hier ook asperger, echter ik heb mezelf aangeleerd goed met mensen om te gaan dus bij oppervlakkige relaties zal niemand het aan me merken. Liefdesrelaties echter, dat wordt wel een ramp. Ben ik ineens een contactgestoorde.
Ik wil ook even reageren, ondanks dat ik geen diagnose heb. Ik herken veel in Asperger, misschien heb ik het, misschien ook niet - ik heb besloten daar (op dit moment) geen onderzoek naar te willen laten doen. Hoe dan ook, mijn ervaring is dat het wel mogelijk is een relatie te hebben, maar dat het niet zo makkelijk gaat als bij normale mensen. Mijn vriend is erg begripvol. Hij kan ermee leven dat ik soms bepaalde aanrakingen (al dan niet seksueel) niet prettig vind of gewoon even niet kan verdragen, dat ik soms afstandelijk ben, of dat ik soms om iets kleins in paniek raak - ofwel we praten erover of hij helpt me in praktische zin (bijvoorbeeld met het huishouden, zodat ik tijd overhou voor iets anders wat moet gebeuren, of gewoon even tijd voor mezelf kan hebben). Soms kan ik ook heel onredelijk tegen hem zijn en daardoor hebben we dan weleens onenigheid (ruzie is een te groot woord), maar gelukkig kunnen we het altijd uitpraten. De eerste keer dat ik 'ruzie zocht' met hem zei hij 'ga maar lekker zitten, dan zet ik een kopje thee voor je'. Dat geeft misschien wel aan hoe hij ermee omgaat, hij reageert niet op wat ik zeg als het nergens op slaat en probeert me gewoon te kalmeren en weer na te laten denken.quote:-Hoe gaan aspergers om met relaties? Ik weet dat er genoeg aspergers zijn die zich in een relatie bevinden. Pakken jullie dit anders aan dan de meeste mensen, of proberen jullie eenvoudigweg 'normale' mensen zo goed mogelijk na te doen? En, klikt het beter tussen dames en heren die beide het syndroom van asperger hebben, of is dat juist een recept voor een mislukte relatie omdat beide kanten nu geen inlevingsvermogen hebben? En ook: Hoe ontmoet ik dames die in staat zijn mij enigzins te kunnen begrijpen; Ik heb het gevoel dat dat een bepaald 'soort' vrouwen is, heeft iemand daar misschien ervaring mee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |