Het belangrijkste wat je moet doen is niet te wanhopen. Als mens met asperger ben je niet gehandicapt en je bent ook niets minder waard dan wat doorgaans "normale" mensen worden genoemd. (Want wat is normaal eigenlijk?

) Vergeet ook niet dat veel andere mensen zonder asperger óók met deze problemen worstelen maar hier gewoon niet over praten omdat dat niet "cool" is.
Asperger is niet het einde van de wereld, of zelfs maar je liefdesleven. Ik heb zelf ook asperger en op jouw leeftijd (ik ben nu 24) worstelde ik ook met dit "probleem". Ik zet het woord probleem tussen aanhalingstekens omdat er eigenlijk geen echt probleem is. Het probleem is je aangepraat.
Het is natuurlijk waar dat je door asperger anders tegen de wereld en andere mensen aankijkt. Punt is echter dat dit vooral op jonge leeftijd een soort vervreemding van je omgeving veroorzaakt omdat je niet met dezelfde dingen bezig bent als je leeftijdsgenoten. Hierdoor krijg je het gevoel er niet bij te horen en vaak ook dat je "minder" bent dan anderen. Omdat dit een onprettig gevoel kan geven voel je de drang je aan te passen (wat jij "problemen camoufleren" noemt).
Dit laatste is de reden dat je zo weinig vrienden hebt en dat je je bij de weinige vrienden die je hebt niet op je gemak voelt. Geloof me, hoe slim je ook mag zijn, (en dat is zeker een voordeel van asperger: hoge intelligentie) en hoe goed je je "problemen" ook kunt camoufleren, je bent niet jezelf en dus minder leuk dan je eigenlijk bent.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij je opstelt tegenover anderen maar ik kan je wel vertellen hoe ik me op jouw leeftijd gedroeg. Ik bemoeide me overal tegenaan, maakte veel "grappige" opmerkingen en deed erg veel om te bewijzen dat de mening van anderen me bijzonder weinig interesseerde. Dit wordt wel "haantjesgedrag" genoemd.
Echte vrienden had ik niet omdat de mensen die dit gedrag "cool" vonden ook zulke types waren en dus eigenlijk helemaal niet bij mij passen. Hierdoor zijn het nooit echte vrienden geworden, kon ik nooit mezelf zijn en hield ik daar het gevoel aan over door niemand begrepen te worden. Dit zorgde voor een minderwaardigheidsgevoel waardoor ik me nóg meer ging profileren wat het cirkeltje weer rond maakte.
Camoufleren is niet de oplossing!Gewoon jezelf zijn is het enige dat werkt. Natuurlijk, de "vrienden" die je nu hebt zullen je hoogstwaarschijnlijk vreemd vinden en het contact zal misschien verwateren. Maar dat zijn geen echte vrienden, je geeft zelf al aan je niet echt bij hen op je gemak te voelen. Ook anderen zullen je misschien eerst vreemd aankijken. Bedenk wel: dit komt door dat het naar buiten toe lijkt alsof jij ineens helemaal verandert bent. Als ze merken dat je echt zo bent houdt dat vanzelf op.
Natuurlijk voelt dit in het begin een beetje eng, als je echt jezelf laat zien ben je kwetsbaar en als mensen je dan raar vinden kan dit heel hard aankomen. Het leuke is echter dat mensen het vanzelf zullen accepteren, vooral wanneer jij je er zekerder over voelt. Zolang jij jezelf nog raar vind zullen ook anderen dit vinden.
Wat je liefdesleven betreft denk ik dat je eerst jezelf wat meer moet gaan waarderen voordat je daar aan toe bent. Anders haal je alleen maar je gevoel van eigenwaarde uit iemand anders en wordt je afhankelijk. Dit is voor jezelf niet leuk en vinden vrouwen niet aantrekkelijk.
Mocht je toch achter de vrouwen aangaan, wees gewoon jezelf, maar laat je gevoelens niet te snel zien. Mensen met asperger weten over het algemeen snel wat ze willen en zijn meestal loyaal tot in het extreme. Eigenlijk every girl's dream, alleen weten ze dat zelf nog niet

. "Gewone mensen" en vooral meisjes zijn vaak een beetje traag in dit soort dingen en willen eerst de kat uit de boom kijken. Als je vanaf het begin af aan al te "beschikbaar" bent is de spanning eraf en gaan ze op zoek naar iemand anders. Laat ze maar een beetje moeite voor je doen, vinden ze zelf vaak nog leuker ook!