abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59572812
eigenlijk kan ik alleen maar instemmen met (het meeste van..) het bovenstaande. Blijf vooral lekker jezelf, juist thuis of in een relatie moet je jezelf kunnen zijn. Dus ook alle fieps en rituelen die evt bij je horen. En met een nerd zijn is niets mis, (voldoet mijn man eigenlijk ook wel ruimschoots aan), maar over het algemeen is ie intelligenter dan al die mensen die dat van hem vinden. Laat maar kletsen dus.
pi_59572924
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 14:49 schreef Gluckskafer het volgende:
Allemaal van die nieuwerwetse ziektes als je 't mij vraagt.
Vroeger toen ik jong was hoorden we daar nooit iets over.
Dan was zoeen kerel gewoon een halve gare.
En de wereld was gewoon een platte pannekoek, en we hadden geen cent te makken, maar gezellig was het wel.

Nuttige opmerking zeg.
twee violen en een trommel en een fluit
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:52:29 #28
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_59576176
Ik zou me er minder druk om maken over wat vrienden van je denken.
1) dat weet je niet, dat vul je zelf in
2) wat heb je er aan?

Als mensen met je omgaan zullen ze je toch wel aardig interessant of makkelijk vinden.
Probeer zelf gewoon contact te zoeken met mensen die jij aardig en interessant vindt.
Genoeg mensen die zelf intelligent en ruimdenkend zijn waar je als asperger heus tussenpast.
Maar ik weet ook niet hoe extreem je bent?
ik heb ook altijd pech.. :'(
pi_59576849
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:54 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om, tenzij er speciale omstandigheden gelden. Misschien met hele goede vrienden kan je het over autisme hebben maar het is niet zo dat je met elke kennis alvast van tevoren kunt zeggen dat je autistisch bent en dat je sommige dingen moeilijk vindt zodat een gesprek of wat dan ook makkelijker kan verlopen... was het maar zo makkelijk.
Onzin! Juist omdat mijn vrienden weten wat ik heb, kunnen ze er rekening mee houden en hoef ik niet de hele tijd op mijn tenen te lopen waar ik vervolgens helemaal doodop van raak. Juist daarom zijn het vrienden, die mij met mijn beprerking accepteren en als ik dan eens raar uit de hoek komen mij gewoon even lekker laten begaan.
pi_59577070
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:54 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Autisten moeten juist zich aanpassen aan de mensen om zich heen, niet anders om, tenzij er speciale omstandigheden gelden. Misschien met hele goede vrienden kan je het over autisme hebben maar het is niet zo dat je met elke kennis alvast van tevoren kunt zeggen dat je autistisch bent en dat je sommige dingen moeilijk vindt zodat een gesprek of wat dan ook makkelijker kan verlopen... was het maar zo makkelijk.
autisme en asperger zijn twee verschillende dingen...:)
tegenwoordig krijgen veel meer mensen het 'etiketje' asperger dan vroeger en denk ik dat het beter zou kunnen vallen onder PDD-NOS, omdat ik mensen tegenkom die asperger opgeplakt hebben gekregen, maar niet die typische kenmerken vertonen.. (maar what's in a name, of het nu Asperger heet of PDD-NOS het gaat erom dat je ergens moeite mee hebt.)

je schrijft zelf dat je het bij jou niet goed kunt zien, dus heb je wellicht een lichte vorm van asperger? (dus eigenlijk pdd-nos, omdat een 'lichte vorm van asperger' niet bestaat) en ben je best in staat om te snappen hoe relaties in elkaar zitten, hoe communicatie werkt, ben je best in staat om van je eigen denkbeeld een beetje af te stappen en te snappen dat een ander iets anders bedoelt dan jij denkt te horen, alleen is het lastig om de fijne dingetjes in communicatie, zoals non-verbale communicatie of cynisme kunnen begrijpen?

Ik denk persoonlijk dat je je niet hoeft aan te passen, omdat dat misschien onmogelijk is. Je kunt tot op een bepaalde hoogte sociale vaardigheden aanleren, maar dat moet ieder mens en mensen met Asperger hebben daar juist moeite mee. Het komt niet natuurlijk. En regeltjes gedwongen toepassen komt ook niet lekker over op anderen (dat lijkt heel stijfjes dan)

Mocht je een leuke meid tegenkomen, dan kun je het best open zijn en haar steeds om duidelijkheid vragen als je iets niet begrijpt. Of dat je vraagt of ze het zo duidelijk mogelijk wil brengen. Vraag begrip! Je hebt een beperking hoe je het ook went of keert en daar mag je best begrip voor vragen. Je verwacht van iemand die een been mist, ook niet dat ie je bijhoudt met rennen bv.

Heel veel succes!!!
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_59580393
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:35 schreef m-niki het volgende:

[..]

autisme en asperger zijn twee verschillende dingen...:)
tegenwoordig krijgen veel meer mensen het 'etiketje' asperger dan vroeger en denk ik dat het beter zou kunnen vallen onder PDD-NOS, omdat ik mensen tegenkom die asperger opgeplakt hebben gekregen, maar niet die typische kenmerken vertonen..
Dan hier de bvoor de hand liggende vraag... wat zijn volgens jou de typische kenmerken van asperger?
quote:
(maar what's in a name, of het nu Asperger heet of PDD-NOS het gaat erom dat je ergens moeite mee hebt.)

je schrijft zelf dat je het bij jou niet goed kunt zien, dus heb je wellicht een lichte vorm van asperger? (dus eigenlijk pdd-nos, omdat een 'lichte vorm van asperger' niet bestaat)
een lichte vorm bestaat niet?
jawel hoor. Zeker wel.
Alleen hoe kwalificeer je licht? De éne asperger heeft meer moeite met de ene zaken en de andere loopt voornamelijk tegen andere zaken aan die problemen geven (misschien ook omdat hij in een heel ander systeem, omgevingsfactoren, leeft)
quote:
en ben je best in staat om te snappen hoe relaties in elkaar zitten, hoe communicatie werkt, ben je best in staat om van je eigen denkbeeld een beetje af te stappen en te snappen dat een ander iets anders bedoelt dan jij denkt te horen, alleen is het lastig om de fijne dingetjes in communicatie, zoals non-verbale communicatie of cynisme kunnen begrijpen?
wat jij hier noemt is vaak zeker een belangrijk onderdeel van het hele asperger gedoe, maar zeker niet het enige. Daarnaast zal je in een later stadium van een relatie (werk/vriendschappelijk/liefdes) ook tegen andere zaken aanlopen.
Het is een stuk complezer dan hierboven geschetst.
quote:
Ik denk persoonlijk dat je je niet hoeft aan te passen, omdat dat misschien onmogelijk is. Je kunt tot op een bepaalde hoogte sociale vaardigheden aanleren, maar dat moet ieder mens en mensen met Asperger hebben daar juist moeite mee. Het komt niet natuurlijk. En regeltjes gedwongen toepassen komt ook niet lekker over op anderen (dat lijkt heel stijfjes dan)

Mocht je een leuke meid tegenkomen, dan kun je het best open zijn en haar steeds om duidelijkheid vragen als je iets niet begrijpt. Of dat je vraagt of ze het zo duidelijk mogelijk wil brengen. Vraag begrip! Je hebt een beperking hoe je het ook went of keert en daar mag je best begrip voor vragen. Je verwacht van iemand die een been mist, ook niet dat ie je bijhoudt met rennen bv.
Precies.
ik moest lachen
quote:
Heel veel succes!!!
pi_59592085
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:03 schreef Rimpelhond het volgende:

[..]

Dan hier de bvoor de hand liggende vraag... wat zijn volgens jou de typische kenmerken van asperger?
[..]

een lichte vorm bestaat niet?
jawel hoor. Zeker wel.
Alleen hoe kwalificeer je licht? De éne asperger heeft meer moeite met de ene zaken en de andere loopt voornamelijk tegen andere zaken aan die problemen geven (misschien ook omdat hij in een heel ander systeem, omgevingsfactoren, leeft)
[..]

wat jij hier noemt is vaak zeker een belangrijk onderdeel van het hele asperger gedoe, maar zeker niet het enige. Daarnaast zal je in een later stadium van een relatie (werk/vriendschappelijk/liefdes) ook tegen andere zaken aanlopen.
Het is een stuk complezer dan hierboven geschetst.
[..]

Precies.
ik moest lachen
[..]

ik dacht dat het voor nu in ieder geval vooral ging om het krijgen van een leuke vriendin (hoe dan verder is iets voor later natuurlijk) vandaar dat ik die dingen naar voren haalde..

waarom ik zei dat er geen lichte vorm van Asperger bestaat: omdat het dan (officieel) geen Asperger meer heet, maar pdd-nos (omdat je niet aan alle criteria voldoet die nodig zijn om die diagnose te stellen). En welke kenmerken een Asperger heeft, da's makkelijk op te zoeken (kan de DSM wel quoten, maar denk dat het elders hier ook wel te vinden is)... maar daarom ook: what's in a name.. of het nou Asperger is of PDD-NOS dát maakt niet zoveel uit (ik vind het verschil tussen klassiek autisme en Asperger veel groter en belangrijker bv. omdat het zo verschillend is en je anders niet meer weet waar je over praat) TS heeft ergens moeite mee en dat is belangrijker dan de naam van het stempeltje (dus idd stom van me om erover te beginnen )
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
pi_59592231
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:49 schreef m-niki het volgende:

[..]

waarom ik zei dat er geen lichte vorm van Asperger bestaat: omdat het dan (officieel) geen Asperger meer heet, maar pdd-nos
en dat is dus niet correct.
asperger heb je in verschillende varianten, maten en vormen.
Het ligt aan het systeem waarin de persoon leeft en het karakter van de persoon zelf speelt mee.
quote:
(omdat je niet aan alle criteria voldoet die nodig zijn om die diagnose te stellen). En welke kenmerken een Asperger heeft, da's makkelijk op te zoeken (kan de DSM wel quoten, maar denk dat het elders hier ook wel te vinden is)... maar daarom ook: what's in a name.. of het nou Asperger is of PDD-NOS dát maakt niet zoveel uit (ik vind het verschil tussen klassiek autisme en Asperger veel groter en belangrijker bv. omdat het zo verschillend is en je anders niet meer weet waar je over praat) TS heeft ergens moeite mee en dat is belangrijker dan de naam van het stempeltje (dus idd stom van me om erover te beginnen )
daar ben ik het mee eens.
pi_59592305
ja, niet dat het stom was erover te beginnen.. maar dat daarboven

(ik lees het terug en het is anders te lezen dan ik het bedoel)
  zondag 22 juni 2008 @ 12:50:18 #35
77330 m-niki
for real
pi_59601136
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:52 schreef Rimpelhond het volgende:

[..]

en dat is dus niet correct.
asperger heb je in verschillende varianten, maten en vormen.
Het ligt aan het systeem waarin de persoon leeft en het karakter van de persoon zelf speelt mee.
[..]

daar ben ik het mee eens.
ah nu snap ik dat we het over twee verschillende dingen hebben (internet..communicatie..we krijgen er allemaal acuut ASS van ) jij - alle kenmerken maar in meer of mindere mate aanwezig, ik - niet alle kenmerken aanwezig om het in het kort uit te leggen.

@TS: heb je ondertussen al één en ander uitgeprobeerd? Hoe gaat het ermee?
pi_59608775
Mijn man (Juup) is een HFA.
Sinds wij weten wat er met hem aan de hand is, is onze relatie bijna perfect, en ik overdrijf echt niet!

Mijn man kan in onze relatie zichzelf zijn en ik ken nu zijn 'handicapjes' en weet waarmee ik rekening 'moet' houden. En dat is wederzijds; ik ben ook mezelf en mijn man houdt ook rekening met mij.

MAAR!
Dit hebben wij NIET kado gekregen. We hebben er hard voor moeten werken en dat doen we nog. We doen dat middels heel veel praten. Ik vraag hem veel om inzicht te krijgen in zijn beleving(swereld) en leg hem dingen uit over die van mij. Door te praten begrijp je elkaar beter en voel je elkaar goed aan. (Ondanks zijn autisme is dit wel zo!)

Het is erg belangrijk dat men je neemt zoals je bent. Probeer toch jezelf te blijven en stuit je op onbegrip, probeer dan te communiceren waarom je op een bepaalde manier reageert, handelt of denkt zodat er begrip voor je is of komt. Iemand die jou de moeite waard vindt, zal naar jou luisteren.

In onze relatie werkt dit allemaal als een tierelier

Succes!
#geen
  zondag 22 juni 2008 @ 19:46:55 #37
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_59609059
quote:
Op zondag 22 juni 2008 19:32 schreef DuchessX het volgende:
Mijn man (Juup) is een HFA.
Sinds wij weten wat er met hem aan de hand is, is onze relatie bijna perfect, en ik overdrijf echt niet!

Mijn man kan in onze relatie zichzelf zijn en ik ken nu zijn 'handicapjes' en weet waarmee ik rekening 'moet' houden. En dat is wederzijds; ik ben ook mezelf en mijn man houdt ook rekening met mij.

MAAR!
Dit hebben wij NIET kado gekregen. We hebben er hard voor moeten werken en dat doen we nog. We doen dat middels heel veel praten. Ik vraag hem veel om inzicht te krijgen in zijn beleving(swereld) en leg hem dingen uit over die van mij. Door te praten begrijp je elkaar beter en voel je elkaar goed aan. (Ondanks zijn autisme is dit wel zo!)

Het is erg belangrijk dat men je neemt zoals je bent. Probeer toch jezelf te blijven en stuit je op onbegrip, probeer dan te communiceren waarom je op een bepaalde manier reageert, handelt of denkt zodat er begrip voor je is of komt. Iemand die jou de moeite waard vindt, zal naar jou luisteren.

In onze relatie werkt dit allemaal als een tierelier

Succes!

Het komt wel goed met TS.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  zondag 22 juni 2008 @ 21:08:39 #38
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_59610840
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:49 schreef m-niki het volgende:

[..]

ik dacht dat het voor nu in ieder geval vooral ging om het krijgen van een leuke vriendin (hoe dan verder is iets voor later natuurlijk) vandaar dat ik die dingen naar voren haalde..

waarom ik zei dat er geen lichte vorm van Asperger bestaat: omdat het dan (officieel) geen Asperger meer heet, maar pdd-nos (omdat je niet aan alle criteria voldoet die nodig zijn om die diagnose te stellen). En welke kenmerken een Asperger heeft, da's makkelijk op te zoeken (kan de DSM wel quoten, maar denk dat het elders hier ook wel te vinden is)... maar daarom ook: what's in a name.. of het nou Asperger is of PDD-NOS dát maakt niet zoveel uit (ik vind het verschil tussen klassiek autisme en Asperger veel groter en belangrijker bv. omdat het zo verschillend is en je anders niet meer weet waar je over praat) TS heeft ergens moeite mee en dat is belangrijker dan de naam van het stempeltje (dus idd stom van me om erover te beginnen )
Ik heb ook moeite met sociale interactie. Daarom heb ik weinig vrienden en pas sinds kort een vriendin. Daarom heb ik hulp gezocht en de psycholoog vond het niet nodig om mij te laten testen op Autisme. Want het label is inderdaad niet belangrijk. Althans dat vindt zij. Na een gesprek en na het lezen van mijn "dagboek". Nu ben ik het daar eigenlijk niet mee eens. Hoe kan een oordeel velen over een gesprek en het doorlezen van een "dagboek"? Maar goed dit terzijde de psycholoog heeft mij opgeven voor een cursus sociale vaardigheden. Ik hoop dat ik hier wat aan heb. Want ik wil mij leven kunnen leiden voor de vole 100% en niet 75% als ik nu doe.

Maar dit is best wel offtopic.
TS misschien is een cursus sociale vaardigheden wat voor jouw. Gewoon proberen niet geschoten is altijd mis.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 22 juni 2008 @ 21:30:35 #39
65330 Ruzbeh
pi_59611396
Zo'n onderzoek om te testen wat er nou precies met mij aan de hand was duurde bij mij een paar maanden... dus misschien is het toch niet zo'n probleem, tijnbrein. Sowieso is een sociale vaardigheids training een goed idee. De persoon die dat leidt zal waarschijnlijk ervaring hebben met mensen met autisme.
  zondag 22 juni 2008 @ 22:03:07 #40
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_59612322
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:30 schreef Ruzbeh het volgende:
Zo'n onderzoek om te testen wat er nou precies met mij aan de hand was duurde bij mij een paar maanden... dus misschien is het toch niet zo'n probleem, tijnbrein.
Ja en er is wachtlijst om die testen te kunnen doen. Maar dat is mijn punt niet. Hoe kan iemand een oordeel vellen na een gesprek en het lezen van een "dagboek"?
Volgens mij heeft de psycholoog gewoon de makkelijkste weg gekozen. Om daar misschien later op terug te komen als die cursus niet werkt.

Aan de andere kant zo diagnose is ook maar een labeltje. Dit labeltje helpt doordat je gerichter geholpen kan worden. Aan de andere kant kleeft er ook een stigma aan zo'n labeltje.
Ik zelf had graag gewild dat ik een antwoord had waarom ik al die problemen heb. Met zo'n diagnose had ik misschien dat antwoord gehad. En nu niet. Nu heb ik een probleem maar waarom ik dat probleem heb wordt niet onderzocht er wordt alleen gezocht naar een oplossing. Een oplossing moet er hoe dan ook komen. Maar dit roept bij mij de volgende vraag op. Hoe kan je iemand behandelen zonder dat je de oorzaak van het probleem weet? Dat kan toch niet.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 22 juni 2008 @ 22:11:58 #41
65330 Ruzbeh
pi_59612536
Als je er zo mee zit had je beter kunnen testen ja. Maar ik denk dat als je wat van autisme leest en heel veel dingen er in herkent hoeft dat niet per se. Ik kan ook wel begrijpen dat je niet wilt twijfelen wat het oorzaak is.

Sowieso denk ik dat je wel wat hebt aan zo'n cursus... dat het niet werkt ofzo kan niet. Je leert daar best veel van, zelfs als je een 'normale' sociale leven hebt.
  zondag 22 juni 2008 @ 23:07:10 #42
77330 m-niki
for real
pi_59614215
quote:
Op zondag 22 juni 2008 22:03 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja en er is wachtlijst om die testen te kunnen doen. Maar dat is mijn punt niet. Hoe kan iemand een oordeel vellen na een gesprek en het lezen van een "dagboek"?
Volgens mij heeft de psycholoog gewoon de makkelijkste weg gekozen. Om daar misschien later op terug te komen als die cursus niet werkt.

Aan de andere kant zo diagnose is ook maar een labeltje. Dit labeltje helpt doordat je gerichter geholpen kan worden. Aan de andere kant kleeft er ook een stigma aan zo'n labeltje.
Ik zelf had graag gewild dat ik een antwoord had waarom ik al die problemen heb. Met zo'n diagnose had ik misschien dat antwoord gehad. En nu niet. Nu heb ik een probleem maar waarom ik dat probleem heb wordt niet onderzocht er wordt alleen gezocht naar een oplossing. Een oplossing moet er hoe dan ook komen. Maar dit roept bij mij de volgende vraag op. Hoe kan je iemand behandelen zonder dat je de oorzaak van het probleem weet? Dat kan toch niet.
soms maakt het niet uit, maar soms ook wel..
ik zou wel naar die cursus gaan en ook aandringen dat je wel graag een onderzoek wilt... het is voor jezelf ook fijn soms om te weten waarom alles zo is gegaan zoals het is gegaan en waarom je bent zoals je bent. Tegelijkertijd probeer je een optie uit, wie weet helpt het, wie weet niet!
pi_59636934
Tja jullie hebben allebij een goed punt (Ruzbeh en M-niki). Een deel van mijn problemen heeft een goede verklaring maar het is voor mij althans te simpel om dat als oorzaak te zien.
Morgen heb ik een kennismakingsgesprek voor die cursus. Dus dan weet ik meer wat die cursus inhoud enzo. Ik heb al eens een cursus gedaan online voor problemen die ik heb. Alleen ik ben met die cursus niet echt iets opgeschoten. Die cursus is eigenlijk alleen het laatste duwtje geweest voor mij om hulp te gaan zoeken voor mijn problemen.
14 SHADES OF GREY
pi_59637267
quote:
'Iedereen wil een actief sociaal leven' ?
Wie zegt dat iedereen dat wil.
pi_59657815
quote:
Op maandag 23 juni 2008 21:59 schreef aloa het volgende:

[..]

Wie zegt dat iedereen dat wil.
Elk normaal mens
KLB wordt gesloten voor het einde van dit jaar. Inside information!
pi_59679660
Niet echt mijn forum, dit R&P, maar omdat ik nogal 'into' de wereld van het autisme zit (met een pedagoge als zus en een jonger zusje dat op een speciale school zit), wil ik wel ff reageren. Ik las namelijk in een ander topic van jou, dat je zelf de diagnose hebt gesteld dat je asperger hebt. Autisme, waar asperger een vorm van is, is een opeenstapeling van een aantal rare gedragingen. En iedereen heeft wel een paar van die rare gedragingen. Als jij je dus herkent in een paar kenmerken van asperger, dan hoeft dat helemaal niet te betekenen dat je ook echt asperger hebt. Ik heb die DSM-criteria eens op mezelf toegepast, sommige punten slaan ook op mij, hoewel ik zeker weet dat ik niet autistisch ben.

Met andere woorden: Er is een verschil tussen verlegenheid en Asperger. Je bent pas autistisch als een psychiater je dat heeft verteld

[ Bericht 0% gewijzigd door SjaakSjofel op 25-06-2008 17:09:23 ]
  woensdag 25 juni 2008 @ 16:41:36 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59680048
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 16:27 schreef SjaakSjofel het volgende:
Met andere woorden: Er is een verschil tussen verlegenheid en Asperger. Je bent pas autistisch als een psycholoogiater je dat heeft verteld
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 27 juni 2008 @ 00:19:00 #48
75556 erkel
back from Dagestan
pi_59721109
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 19:13 schreef avondjeweg het volgende:

[..]

Elk normaal mens
Er is geen standaard norm hoor
Weisst
pi_59724638
ik geloof trouwens dat veel "aspergers" per definitie niet verlegen zijn. (klinkt een beetje vreemd)

Hoogstens ongemakkelijk, ongeïnteresseert, onhandig of onzeker door voorgaande slechte ervaringen, maar niet verlegen.
pi_75971588
quote:
Op vrijdag 27 juni 2008 09:43 schreef Rimpelhond het volgende:
ik geloof trouwens dat veel "aspergers" per definitie niet verlegen zijn. (klinkt een beetje vreemd)

Hoogstens ongemakkelijk, ongeïnteresseert, onhandig of onzeker door voorgaande slechte ervaringen, maar niet verlegen.
Wat is het verschil tussen onzeker en verlegen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')