abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59499004
Hallo,

Ik wil het hier hebben over Alevitisme (niet te verwarren met alawieten). Zodat Nederlanders een beter beeld van Alevitische mensen hebben.

Inleiding
Wie denkt dat het hier om een kleine islamitische sekte gaat heeft het volkomen mis: van alle Turken in Nederland is een kwart tot misschien wel 40 procent aleviet. Zeventig- tot honderdduizend mensen in Nederland behoren tot deze geloofsrichting. Naar schatting bedraagt hun aantal zo'n 30% van de Turkse bevolking.

Geschiedenis
Al spoedig na de dood van de profeet Mohammed in de 7e eeuw ontstond er een splitsing in de islam over de kwestie van de opvolging van de profeet. Door de meerderheid van de gelovigen, de Soennieten, werd een opvolger gekozen uit de kringen van de volgelingen. Een deel van de gelovigen, de sjiiten, erkende deze gekozen opvolger echter niet, omdat zij van mening waren dat de opvolger van Mohammed door hem was aangewezen.
Volgens de sjiieten was Ali, neef en tevens schoonzoon van Mohammed, daarom de enige rechtmatige opvolger van de profeet. De naam sjiieten komt uit het Arabische "sji'at Ali", dat "partij van Ali" betekent. Ali is inderdaad een korte tijd kalief (opvolger) geweest, maar werd dit pas nadat drie andere kaliefen hem voor waren gegaan.Ali was voor een duur van vijf jaar Kalief, en is in 661 tijdens het gebed gedood met een zwaard in de Kufeh Moskee door de zoon van Muljim. Daarom dragen alevitische mensen een ketting met een zwaard.
Afbeelding van Hz. Ali

Naast Ali en zijn opvolgers, de twaalf imams, vervult nog een andere heilige een belangrijke plaats in het Alevitisme: Haci Bektas Veli. Haci Bektas Veli is een heilige die in de 13e eeuw leefde. Hij was een derwisj die al wandelend door Anatolië een specifieke - alevitische/bektashische - filosofie verkondigde. Hij won grote aantallen volgelingen onder de Anatolische bevolking. Zijn filosofie was een uitwerking van die van de Alevieten. Hij heeft het bektashisme ontwikkeld tot een moderne leefwijze.
Afbeelding Haci Bektas Veli

Turkije
De Alevieten, die bekend staan om hun seculiere instelling doordat ze over het algemeen niet naar Moskeeën gaan en geen hoofddoeken of burka's dragen, zijn beide door Turkse en Koerdische aanhangers meerdere malen bestookt en slachtoffer geworden van massamoord (Malatya massacre; multiple events, Sivas: Madimak massacre 1993) wegens 'zwakgelovigheid'.

Filosofie en verschillen met de Islam
Het Alevistisme is geen vastomlijnde leer. De Alevieten zijn niet zozeer gebonden aan allerlei regels en wetten. In Alevitisme staat de mens centraal. Het is een humanistische filosofie. De belangrijkste regels waar Alevieten zich aan moeten houden, zijn dan ook van humanistische en eerbare aard. Een van de belangrijkste grondprincipes van de Alevitische levenswijze is: 'Elk mens accepteren zoals hij/zij is, zonder onderscheid te maken in sekse, kleur, afkomst, geloof enz.' Dit principe wordt elke Aleviet van kinds af aangeleerd.

Een ander zeer belangrijk principe van de Alevieten luidt: 'Beheers je handen, tong en lendenen'. Dit betekent dat de mens zich van al het slechte moet onthouden, zoals: liegen, kwaadsprekerij, stelen en overspel. Om tot God te komen, om God te gedenken, is het noodzakelijk om ook de goddelijke essentie in de mens te erkennen. Daarom staat het geloof in de mens centraal in het Alevitisme. Dit geloof is alleen mogelijk wanneer het er in de samenleving menselijk aan toegaat, dat betekent: democratisch en humanistisch. Imam Ali en Haci Bektas Veli waren een belichaming van deze principes. Het principe 'ieder mens te accepteren en te respecteren zoals hij/zij is', geldt niet in de laatste plaats voor de geloofsbeleving van iemand.

De alevieten hebben een groot respect voor ieders geloof en belijdenis, wat ook zijn of haar overtuiging moge zijn. Want, zoals Haci Bektas Veli heeft gezegd: 'De mens zelf is degene die uiting en richting geeft aan het geloof. De mens is verantwoordelijk voor zichzelf.' De mens moet zelf tot erkenning van God en de natuur komen en daarom kan niemand bijv. vanwege atheïsme veroordeeld en gestraft worden. Iedereen is vrij zijn geloof te beleven zoals hij/zij verkiest; er zijn geen verplichte gebeden en geen vaste regels. Niet God, maar de mens is de wetgever op aarde. Alleen met betrekking tot de religieuze vragen is de Aleviet ondergeschikt aan een geloofswaardige leraar, een dede (let. opa). De mensheid is door God geschapen. Ieder mens is een schepping van god. Vrede en solidariteit, eenheid en broederschap onder de mensen staan bij de Alevieten dan ook hoog in de vaandel.

Gebed
Alevieten houden bijeenkomsten die Cem genoemd worden. Tijdens de cem komen de mannen, vrouwen en kinderen van de leefgemeenschap bij elkaar om over verschillende onderwerpen met de dede te discussiëren, liedjes te zingen en samen een speciale dans uittevoeren, de semah genaamd.

--

Hopelijk hebben jullie hier wat van geleerd, want niet elke turk, koerd of moslim is hetzelfde.
Het alevitisme is gewoonweg wat 'vrijer' vergeleken met de rest van de Islam.

Ik geloof zelf niet in Allah, maar ik vind dat er wel 'iets' moet zijn dat mijn leven een beetje corrigeert.

Kort gezegd:
- Alevieten gaan niet naar de moskee
- Alevieten gaat niet naar Mekka
- Alevitische vrouwen dagen geen hoofddoek
- Alevieten doen niet mee aan de ramadan

Het is dus gewoon een afstroming net als de katholieken en protestanten.

Veel leesplezier
pi_59499060
INT --> WFL
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:52:54 #3
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59503580
  • Je historische onderbouwing doet gebrekkig aan. Het lijkt alsof de alevieten voortkomen uit de beweging der sjieten. Wanneer kwam er een 'scheuring' tussen de alevieten en moslims?

• Van de alevieten weet ik niets, maar je betoog doet aan alsof je maar al te graag modernistische waarden als individualisme, egalitarisme en extreme vrijheid projecteert op de alevieten, onder het mom van 'reeds voor de glorieuze Verlichting was er bij de alevieten al...'.

• Als het alevitisme geen vastomlijnde leer is, waarom schaar je het dan onder de islam? Je lijkt het alevitisme die eigenschappen te ontzeggen die eigen zijn aan de islam, bijv. het belang van Mekka, ramadan en de nietigheid van de mens onder Gods ogen.
  • Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_59504847
    Ik heb laatst gelezen dat die succesvolle Turkse zakenvrouw achter dat ziekenhuis in Slotervaart een aleviet is.
    pi_59505170
    Altijd grappig hoe men een claim doet met het volgen van Ali, terwijl hij wel een moslim was, in Allah geloofde, aan het vasten was, ging bidden en bedevaart verrichte. Alewietisme is zo krom en tegenstrijdig als het maar kan.
    pi_59505690
    quote:
    Op woensdag 18 juni 2008 23:32 schreef Triggershot het volgende:
    Altijd grappig hoe men een claim doet met het volgen van Ali, terwijl hij wel een moslim was, in Allah geloofde, aan het vasten was, ging bidden en bedevaart verrichte. Alewietisme is zo krom en tegenstrijdig als het maar kan.
    quote:
    [bewerk] Een humanistische filosofie
    Het Alevistisme is geen vastomlijnde leer. De Alevieten zijn niet zozeer gebonden aan allerlei regels en wetten. In Alevitisme staat de mens centraal. Het is een humanistische filosofie. De belangrijkste regels waar Alevieten zich aan moeten houden, zijn dan ook van humanistische en eerbare aard. Een van de belangrijkste grondprincipes van de Alevitische levenswijze is: 'Elk mens accepteren zoals hij/zij is, zonder onderscheid te maken in sekse, kleur, afkomst, geloof enz.' Dit principe wordt elke Aleviet van kinds af aangeleerd.

Een ander zeer belangrijk principe van de Alevieten luidt: 'Beheers je handen, tong en lendenen'. Dit betekent dat de mens zich van al het slechte moet onthouden, zoals: liegen, kwaadsprekerij, stelen en overspel. Om tot God te komen, om God te gedenken, is het noodzakelijk om ook de goddelijke essentie in de mens te erkennen. Daarom staat het geloof in de mens centraal in het Alevitisme. Dit geloof is alleen mogelijk wanneer het er in de samenleving menselijk aan toegaat, dat betekent: democratisch en humanistisch. Imam Ali en Haci Bektas Veli waren een belichaming van deze principes. Het principe 'ieder mens te accepteren en te respecteren zoals hij/zij is', geldt niet in de laatste plaats voor de geloofsbeleving van iemand.

De alevieten hebben een groot respect voor ieders geloof en belijdenis, wat ook zijn of haar overtuiging moge zijn. Want, zoals Haci Bektas Veli heeft gezegd: 'De mens zelf is degene die uiting en richting geeft aan het geloof. De mens is verantwoordelijk voor zichzelf.' De mens moet zelf tot erkenning van God en de natuur komen en daarom kan niemand bijv. vanwege atheïsme veroordeeld en gestraft worden. Iedereen is vrij zijn geloof te beleven zoals hij/zij verkiest; er zijn geen verplichte gebeden en geen vaste regels. Niet God, maar de mens is de wetgever op aarde. Alleen met betrekking tot de religieuze vragen is de Aleviet ondergeschikt aan een geloofswaardige leraar, een dede (let. opa). De mensheid is door God geschapen. Ieder mens is een schepping van god. Vrede en solidariteit, eenheid en broederschap onder de mensen staan bij de Alevieten dan ook hoog in de vaandel.

[bewerk] Het belang van kennis en ontwikkeling
    De Alevieten beschouwen ontwikkeling en vooruitgang niet als iets slechts, maar juist als iets wat de mensheid ten goede kan komen. Dat wil zeggen, voor zover deze ontwikkelingen een bijdrage kunnen leveren aan vrede, rechtvaardigheid en een betere relatie tussen de mensen in de wereld. Haci Bektas Veli heeft eeuwen geleden al gezegd: 'de weg die niet langs kennis voert, eindigt in het donker, blij is diegene die licht op deze weg mag werpen'

De Alevieten hechten dan ook veel waarde aan onderwijs. Haci Bektas Veli heeft in een aantal spreuken de nadruk gelegd op het belang vergaren van kennis voor iedereen, zowel voor mannen als vrouwen. Zo heeft hij bijv. gezegd: 'Een volk dat geen kansen geeft aan de ontwikkeling van vrouwen, is een volk dat niet bestaat'. Voor Alevieten is de ontwikkeling van vrouwen en mannen even belangrijk. Zij vormen immers samen de mensheid. Er moet geen onderscheid gemaakt worden; mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig.
    http://nl.wikipedia.org/w(...)anistische_filosofie

Ik dacht dat het jou misschien ook wel zo aanspreken.
    pi_59505829
    Mwuah, de aanwezige tolerantie en vrijheid is te prijzen uiteraard, maar selectief winkelen inzake het volgen van Ali vind ik er het kromme aan.
    pi_59506255
    quote:
    Op woensdag 18 juni 2008 23:50 schreef Triggershot het volgende:
    Mwuah, de aanwezige tolerantie en vrijheid is te prijzen uiteraard, maar selectief winkelen inzake het volgen van Ali vind ik er het kromme aan.
    Het is een stroming die probeert het 'beste', in hun ogen natuurlijk, eruit te halen. Inderdaad een selectie.
    pi_59506555
    quote:
    Op woensdag 18 juni 2008 22:52 schreef Scaurus het volgende:
  • Je historische onderbouwing doet gebrekkig aan. Het lijkt alsof de alevieten voortkomen uit de beweging der sjieten. Wanneer kwam er een 'scheuring' tussen de alevieten en moslims?

• Van de alevieten weet ik niets, maar je betoog doet aan alsof je maar al te graag modernistische waarden als individualisme, egalitarisme en extreme vrijheid projecteert op de alevieten, onder het mom van 'reeds voor de glorieuze Verlichting was er bij de alevieten al...'.

• Als het alevitisme geen vastomlijnde leer is, waarom schaar je het dan onder de islam? Je lijkt het alevitisme die eigenschappen te ontzeggen die eigen zijn aan de islam, bijv. het belang van Mekka, ramadan en de nietigheid van de mens onder Gods ogen.
  • Dit is ook geen geschiedenis les Als je geïnteresseerd bent kun je gewoon zelf een research doen.

Waarom dit onder de Islam valt, tsja ik denk vanwage Hz. Ali denk ik zelf. En alevieten geloven in Allah.
      donderdag 19 juni 2008 @ 02:00:01 #11
    103590 dvdfreak
    geen dvdfreak maar kc27
    pi_59507969
    tvp ben zelf ook een aleviet
      donderdag 19 juni 2008 @ 02:10:00 #12
    103590 dvdfreak
    geen dvdfreak maar kc27
    pi_59508031
    vergeet ook niet wat er in Kahramanmaras 1980 is gebeurd
    http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_military_coup%2C_1980

[ Bericht 5% gewijzigd door dvdfreak op 19-06-2008 14:45:42 ]
      donderdag 19 juni 2008 @ 10:18:15 #13
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_59511406
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 00:13 schreef RoW_0 het volgende:
    Dit is ook geen geschiedenis les Als je geïnteresseerd bent kun je gewoon zelf een research doen.

Waarom dit onder de Islam valt, tsja ik denk vanwage Hz. Ali denk ik zelf. En alevieten geloven in Allah.
    Tja, open dan ook geen topic, als je niet wil dat mensen om meer informatie over jouw onderwerp vragen
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    pi_59513135
    tvp
    Ik weet het ook niet
    pi_59513202
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 00:02 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Het is een stroming die probeert het 'beste', in hun ogen natuurlijk, eruit te halen. Inderdaad een selectie.
    Zelfs dan vind ik het krom om een beste man te splitsen in een seculiere en religieuze benadering en dan te zeggen 'wij volgen hem' in feite volg je dan jezelf met gebrek aan creativiteit.
    pi_59514401
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 10:18 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Tja, open dan ook geen topic, als je niet wil dat mensen om meer informatie over jouw onderwerp vragen
    Mijn topic gaat meer over de verschillen tussen de Islam en de alevitische gedeelte van de Islam. En een klein stukje geschiedenis erbij zodat je het wat makkelijk begrijpt. Het is dus echt geen geschiedenis les.
      donderdag 19 juni 2008 @ 12:43:24 #17
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_59515499
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 12:05 schreef RoW_0 het volgende:
    Mijn topic gaat meer over de verschillen tussen de Islam en de alevitische gedeelte van de Islam. En een klein stukje geschiedenis erbij zodat je het wat makkelijk begrijpt. Het is dus echt geen geschiedenis les.
    Die verschillen kan je alleen begrijpen met de historische context erbij. Dat hoort meer dan een klein stukje geschiedenis te zijn.

Mij maak je in ieder geval duidelijk dat het Alevitisme een vaag humanisme is dat voortkomt uit de Islam maar daarvan totaal los staat.
    pi_59678999
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 12:43 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Die verschillen kan je alleen begrijpen met de historische context erbij. Dat hoort meer dan een klein stukje geschiedenis te zijn.

Mij maak je in ieder geval duidelijk dat het Alevitisme een vaag humanisme is dat voortkomt uit de Islam maar daarvan totaal los staat.
    Jaa, zo komt het wel op neer ja. maar ook niet 'totaal' alevieten geloven nog wel in allah. Ik zelf niet maar toch.
      woensdag 25 juni 2008 @ 16:45:18 #19
    126836 Super7fighter
    Obedience brings victory.
    pi_59680131
    Alevieten worden niet meegerekend tot de Islam, dus de titel klopt al niet.
    Alevieten, die ik zelfde kende, zeiden zelf tegen mij dat ze geen Moslim waren.
    We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
    pi_59681981
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 16:45 schreef Super7fighter het volgende:
    Alevieten worden niet meegerekend tot de Islam, dus de titel klopt al niet.
    Alevieten, die ik zelfde kende, zeiden zelf tegen mij dat ze geen Moslim waren.
    Eigenlijk wel sorry maar je hebt het echt mis. Ik zeg ook tegen mensen dat ik geen moslim ben. Dat zeg ik omdat mensen gelijk denken aan; ramadan, vasten, moskee, etc etc.
    pi_66841993
    Vandaag naar de cem geweest (djem)
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_66842829
    Je beseft dat dit een kutkick is?
    pi_66843457
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 22:33 schreef Triggershot het volgende:
    Je beseft dat dit een kutkick is?
    Jouw post ook
    pi_66844022
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 22:47 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Jouw post ook

• Jij bent TS.

• Jij kickt het topic

• Ik ben moderator

we hebben niet bepaald zelfde taken.
  •   zondag 8 maart 2009 @ 23:34:58 #25
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66845331
    Wat mij betreft is seculariteit zo'n essentieel onderdeel van humanisme dat het een complete contradictie zou zijn om het humanisme te verbinden aan een theologische stroming (hoe liberaal dan ook).
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_66925823
    Alevieten... de ene vindt zichzelf moslim de andere niet. De ene zegt dat het geen moslims zijn etc.
    Ik zeg: Allah alem. Allah weet het beste (of zij tot moslims behoren of niet ).

Maar Alevitisme is idd zoals eerder opgemerkt behoorlijk krom en is eigenlijk een soort van "gemaks" dingetje geworden. Lukraak zelf regels verwerpen en verzinnen. Wie weet komt er ooit een bijeenkomst waarin het uit de Islam wordt geworpen net zoals destijds met Ahmadiyya's is gebeurd.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      woensdag 11 maart 2009 @ 10:06:20 #27
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66926408
    quote:
    [b]Op woensdag 11 maart 2009 09:44 schreef Burakius het volgende:[/ben]

Lukraak zelf regels verwerpen en verzinnen.
    Welk geloof doet dat niet?
    Volg je hart, gebruik je verstand.
    pi_66929699
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 10:06 schreef heartz het volgende:

[..]

Welk geloof doet dat niet?
    De Islam niet.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      woensdag 11 maart 2009 @ 12:22:52 #29
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66930562
    Wat doen die zelfmoord terroristen dan precies? Zelfdoding is toch verboden in de islam?

Volgens mij zijn religies nog altijd mensenwerk
    Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
    pi_66930822
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 12:22 schreef SpecialK het volgende:
    Wat doen die zelfmoord terroristen dan precies? Zelfdoding is toch verboden in de islam?

Volgens mij zijn religies nog altijd mensenwerk
    1. Die zelfmoord terroristen houden zich niet aan de regels in Islam.Ze zijn het product van hersenspoeling door "insert maar zelf iets " .

2. Wat kan mij het schelen wat het voor jou is? Totaal niets toevoegend aan de discussie en laat het achterwege.
    pi_66935936
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 09:44 schreef Burakius het volgende:
    Alevieten... de ene vindt zichzelf moslim de andere niet. De ene zegt dat het geen moslims zijn etc.
    Ze zeggen dat omdat ze dan gelijk gezien worden als terroristen / (soennieten), en dat weet jij zelf ook. Kom je hier een beetje om een ander bevolkingsgroep zwart te maken, typisch soenieten
      woensdag 11 maart 2009 @ 14:56:46 #32
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66936092
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 12:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

1. Die zelfmoord terroristen houden zich niet aan de regels in Islam.Ze zijn het product van hersenspoeling door "insert maar zelf iets " .
    Insert jij maar eens wat voor de verandering
    quote:
    2. Wat kan mij het schelen wat het voor jou is? Totaal niets toevoegend aan de discussie en laat het achterwege.
    Ah jij gaat de trol uithangen. Dan maak je het wel erg makkelijk voor me.
    pi_66936954
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 14:53 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Ze zeggen dat omdat ze dan gelijk gezien worden als terroristen / (soennieten), en dat weet jij zelf ook. Kom je hier een beetje om een ander bevolkingsgroep zwart te maken, typisch soenieten
    Ik zie de vergelijking moslim <--> terrorist niet. En al helemaal niet Soenniet <---> terrorist. Vraag me af waarom je je zou schamen om moslim te zijn en waarom je jezelf gaat assoscieren met terroristen. Dan is er toch iets mis met je.

Soenieten is trouwens niet een persoon, ras of land. Dus hoe kun je nou Soenieten over één kam scheren.

Alevieten typisch slecht praten over Soenieten
    pi_66937012
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 14:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Insert jij maar eens wat voor de verandering
    [..]

Ah jij gaat de trol uithangen. Dan maak je het wel erg makkelijk voor me.
    Als ik iets "insert" dan is het conspiracy
    pi_66938674
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 15:19 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik zie de vergelijking moslim <--> terrorist niet. En al helemaal niet Soenniet <---> terrorist. Vraag me af waarom je je zou schamen om moslim te zijn en waarom je jezelf gaat assoscieren met terroristen. Dan is er toch iets mis met je.

Dat denk ik niet hoor maar de Nederlanders wel. Vandaar alevieten zeggen dat ze geen moslim zijn. Snap je het nu wel of nog steeds niet?
    quote:
    Soenieten is trouwens niet een persoon, ras of land. Dus hoe kun je nou Soenieten over één kam scheren.
    Dat doe jij ook, jij zegt gelijk dat bepaalde alevieten zich geen moslim noemen, dat het dan gelijk een heel krom religie is.

Hopelijk snap je nu wel waarom ze zichzelf hier in Nederland geen moslim noemen. Waarom is in Turkije 99% van de bevolking dan moslim? Juist, daar tellen ze de alevieten ook bij, en dan hoort ook wel.
    pi_66938957
    Wat me trouwens echt opvalt is dat Triggershot en barakius beide van soennistische geloof zijn, en dat ze hier in mijn topic andere mensen dom gaan bashen. Maak maar een allahuakbar topic en ik beloof je dat ik je met rust zou laten.

Jongens mekka is die kant op ---->>

Dus GTFO

[ Bericht 5% gewijzigd door RoW_0 op 11-03-2009 16:14:32 ]
    pi_66939362
    Ik ben geen soenniet, hell ik ben niet eens moslim en waar bash ik?
    pi_66946191
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 16:20 schreef Triggershot het volgende:
    Oh, hierbij mijn excuses.
      woensdag 11 maart 2009 @ 21:31:35 #39
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66949884
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:

[..]

De Islam niet.
    Aha, dus het dragen van een hoofddoek is door allah/ god bedacht?
      donderdag 12 maart 2009 @ 09:39:48 #40
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66960669
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 12:32 schreef Burakius het volgende:

[..]

De enige die hier niets nuttigs aan toevoegd, ben jij.
    pi_66961692
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 21:31 schreef heartz het volgende:

[..]

Aha, dus het dragen van een hoofddoek is door allah/ god bedacht?
    Allah (c.c.) en kort gezegd: Ja.
    pi_66961735
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 16:03 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet hoor maar de Nederlanders wel. Vandaar alevieten zeggen dat ze geen moslim zijn. Snap je het nu wel of nog steeds niet?
    [..]

Dat doe jij ook, jij zegt gelijk dat bepaalde alevieten zich geen moslim noemen, dat het dan gelijk een heel krom religie is.

Hopelijk snap je nu wel waarom ze zichzelf hier in Nederland geen moslim noemen. Waarom is in Turkije 99% van de bevolking dan moslim? Juist, daar tellen ze de alevieten ook bij, en dan hoort ook wel.
    Alevieten zegggen dat ze geen moslim zijn omdat ze niet geassocieerd willen worden met terrorisme. Dit is toch niet normaal. Dat Alevieten dat niet zeggen om die reden. Zich schamen moslim te zijn is het, terwijl Alevieten dondersgoed weten dat Islam niets met terrorisme te maken heeft. en als ze dat niet zeggen vervorderen ze juist nog verder dat verband.
      donderdag 12 maart 2009 @ 10:29:37 #43
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66962089
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:16 schreef Burakius het volgende:

[..]

Jij kan wel antwoord geven, maar zonder onderbouwing zijn je antwoorden niets anders dan jouw mening. En jouw mening (zoals ieders mening) bevat geen feiten, tenzij je je antwoorden kan met feiten kan onderbouwen. Dus van geen waarde in deze discussie.
      donderdag 12 maart 2009 @ 10:31:32 #44
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66962139
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:16 schreef Burakius het volgende:

[..]

Zou je even het vers voor me willen aanwijzen waar er specifiek wordt geroepen dat vrouwen hun complete lichaam en/of haar moeten verbergen als ze buiten zijn?
    pi_66962774
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zou je even het vers voor me willen aanwijzen waar er specifiek wordt geroepen dat vrouwen hun complete lichaam en/of haar moeten verbergen als ze buiten zijn?
    Waarom, heb je je laten overtuigen dat dat niet in de Koran terug te vinden is? Nothing personal, maar ik kom steeds vaker mensen tegen die stellen dat dat niet het geval is.
    pi_66962935
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:17 schreef Burakius het volgende:

[..]

Alevieten zegggen dat ze geen moslim zijn omdat ze niet geassocieerd willen worden met terrorisme. Dit is toch niet normaal. Dat Alevieten dat niet zeggen om die reden. Zich schamen moslim te zijn is het, terwijl Alevieten dondersgoed weten dat Islam niets met terrorisme te maken heeft. en als ze dat niet zeggen vervorderen ze juist nog verder dat verband.
    Ten eerste zeggen ze dit alleen maar in Europa, en het zijn vaak de jongeren die dit zeggen. en niet de ouderen. Dus dat zijn er niet zo veel maak je geen zorgen.
      donderdag 12 maart 2009 @ 12:03:52 #47
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66965381
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarom, heb je je laten overtuigen dat dat niet in de Koran terug te vinden is? Nothing personal, maar ik kom steeds vaker mensen tegen die stellen dat dat niet het geval is.
    Staat het volgens jouw dan wel in de Koran?
    pi_66965464
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 12:03 schreef heartz het volgende:

[..]

Staat het volgens jouw dan wel in de Koran?
    Als we dan toch wedervragen stellen op vragen : Volgens jou niet?

donderdag 12 maart 2009 @ 12:13:31 #49
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66965711
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 12:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als we dan toch wedervragen stellen op vragen : Volgens jou niet?

Dat weet ik niet, daarom vraag ik het je. Ik ben er wel nieuwsgierig naar. Punt is dat als het wel in de koran zou staan, het niet betekend dat god of allah in deze het bedacht heeft. Maar dan zou ik nog wel willen weten of het in de koran staat.
    pi_66965752
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 12:13 schreef heartz het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, daarom vraag ik het je. Ik ben er wel nieuwsgierig naar. Punt is dat als het wel in de koran zou staan, het niet betekend dat god of allah in deze het bedacht heeft. Maar dan zou ik nog wel willen weten of het in de koran staat.
    Ja.
      donderdag 12 maart 2009 @ 12:19:31 #51
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66965926
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 12:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja.
    Zou je dat kunnen of willen onderbouwen met versen en vertaling en bronvermelding. Als je dat zou willen doen...... Hoeft natuurlijk niet meteen mag ook morgen of als genoeg tijd ervoor hebt. Ik vind het wel boeiend.
    pi_66965994
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 12:19 schreef heartz het volgende:

[..]

Zou je dat kunnen of willen onderbouwen met versen en vertaling en bronvermelding. Als je dat zou willen doen...... Hoeft natuurlijk niet meteen mag ook morgen of als genoeg tijd ervoor hebt. Ik vind het wel boeiend.
    Ik wacht even op een antwoord van SpecialK, misschien behandelen we wel of niet hetzelfde vers.
    pi_66967310
    Ik wacht ook (koffie)
      donderdag 12 maart 2009 @ 13:53:31 #54
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66969025
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 10:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat ik heb begrepen is dat er staat "je moet bedekt zijn als je naar buiten gaat". Maar hoe bedekt dat letterlijk is is nergens te vinden. Maar ik kan het mis hebben. Het was ook slechts gedeeltelijk een rethorische vraag. Kom maar op met dar vers.
    pi_66971165
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 13:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat ik heb begrepen is dat er staat "je moet bedekt zijn als je naar buiten gaat". Maar hoe bedekt dat letterlijk is is nergens te vinden. Maar ik kan het mis hebben. Het was ook slechts gedeeltelijk een rethorische vraag. Kom maar op met dar vers.
    Ik neem aan dat Trigger met de ayet uit Surah An-Nas komt? En daarbij aangevuld door hadith/
    pi_66974418
    quote:

[..]

Een persoon die het begrijpt
    pi_66974859
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 14:56 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Trigger met de ayet uit Surah An-Nas komt? En daarbij aangevuld door hadith/
    Al-Nas, staat niets in Nas over een hoofddoek, je hebt het over Noer denk ik?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2009 16:48:09 ]
    pi_66975053
    quote:

[..]

quote:
    En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2009 16:46:48 ]
      donderdag 12 maart 2009 @ 16:48:11 #59
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66975120
    Wel of geen gezicht tonen? Wat nou als ze lelijk is trouwens? Dan hoef je geen hoofddoekje op?
    pi_66975158
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:48 schreef SpecialK het volgende:
    Wel of geen gezicht tonen?
    Volgens de Koran of jurisprudentie van geleerden?
      donderdag 12 maart 2009 @ 16:50:49 #61
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66975223
    Jurisprudentie is lijkt mij al teken dat regels (en daarmee de religie) mensenwerk is. Daarmede mijn punt is bevestigd.

Maar wel altijd dus gedacht dat er in de koran/haidith alleen maar een vage verwijzing naar bedekking stond. Dit is al een stuk specifieker alhoewel het nog zeeeer open voor interpertatie staat.

(m'n vorige bericht heeft trouwens een kleine edit)
      donderdag 12 maart 2009 @ 16:55:04 #62
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_66975362
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Komt het stuk letterlijk uit de koran?
    pi_66975408
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:50 schreef SpecialK het volgende:
    Jurisprudentie is lijkt mij al teken dat regels (en daarmee de religie) mensenwerk is. Daarmede mijn punt is bevestigd.
    Waar gaat het dan om, voor jou is als niet-moslim, de Koran, hadith en jurisprudentie toch allemaal - zonder te discrimineren - mensenwerk?
    quote:
    Maar wel altijd dus gedacht dat er in de koran/haidith alleen maar een vage verwijzing naar bedekking stond. Dit is al een stuk specifieker alhoewel het nog zeeeer open voor interpertatie staat.
    Er is niets open voor interpretatie aan, als ik de hadith plaats over het bedekken, dan is er geen ruimte voor interpretatie meer.
    pi_66975437
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:55 schreef heartz het volgende:

[..]

Komt het stuk letterlijk uit de koran?
    Jup. Het licht : 31
      donderdag 12 maart 2009 @ 17:01:25 #65
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66975601
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar gaat het dan om, voor jou is als niet-moslim, de Koran, hadith en jurisprudentie toch allemaal - zonder te discrimineren - mensenwerk?
    Het gaat mij er om dat mensen die roepen dat "alle religies mensenwerk zijn, behalve de islam" zelf ook gaan onderkennen dat dat zo is.
    quote:
    [..]

Er is niets open voor interpretatie aan, als ik de hadith plaats over het bedekken, dan is er geen ruimte voor interpretatie meer.
    Volgens de tekst interperteer ik dat als een vrouw geen schoonheid heeft ze zich niet per-se hoeft te bedekken. Of dat het gehele gezicht gewoon zichtbaar mag zijn zolang er maar een doekvormig iets over het hoofd richting de borsten gaat.

Een gemiddelde 1e jaars rechtenstudent kan in deze teksten al 20 gaten schieten en dan reken ik de highschool dropouts ook mee.
    pi_66975668
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het gaat mij er om dat mensen die roepen dat "alle religies mensenwerk zijn, behalve de islam" zelf ook gaan onderkennen dat dat zo is.
    [..]
    Appels en peren, voor mensen die dat roepen is de Koran wel godswoord, voor jou niet. Derhalve zullen je argumenten dus ook vanuit een sceptisch punt geproduceerd worden.
    quote:
    Volgens de tekst interperteer ik dat als een vrouw geen schoonheid heeft ze zich niet per-se hoeft te bedekken.
    Ook die interpretatie wordt verworpen als ik de hadith van Mohammed plaats over bedekken.
      donderdag 12 maart 2009 @ 17:09:54 #67
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66975892
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Appels en peren, voor mensen die dat roepen is de Koran wel godswoord, voor jou niet. Derhalve zullen je argumenten dus ook vanuit een sceptisch punt geproduceerd worden.
    Zelfs als ik er vanuit zou gaan dat het echt gods woord is dan is jurisprudentie nog steeds een menselijke manier om dat woord te interperteren naar regels en wetten. Dus zelfs als ik onderken dat god bestaat en dat de koran het woord is van god dan blijft de islam mensenwerk wat dat betreft. Dus dan ben ik altijd hoogstens verbaast als types als barakius daar zo tegen in gaan/
    quote:
    [..]

Ook die interpretatie wordt verworpen als ik de hadith van Mohammed plaats over bedekken.
    Dus jij wilt zeggen dat de koran incl. haidiths waar jij en ik beide het over eens zijn dat deze door mensen zijn bedacht (mensen uit 600 CE nota bene) compleet onfeilbaar zijn? Datgene waar je nu een team van minstens 80 crack-lawyers voor nodig hebt om een document van dat formaat compleet dicht te spijkeren?
    pi_66976064
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zelfs als ik er vanuit zou gaan dat het echt gods woord is dan is jurisprudentie nog steeds een menselijke manier om dat woord te interperteren naar regels en wetten. Dus zelfs als ik onderken dat god bestaat en dat de koran het woord is van god dan blijft de islam mensenwerk wat dat betreft. Dus dan ben ik altijd hoogstens verbaast als types als barakius daar zo tegen in gaan/
    Maar jouw jurisprudentie op grond van deze verzen wordt niet verheven tot een goddelijk aard. Enkel de Koran is verheven boven mensenwerk en dient zodanig opgevat te worden, er wordt alleen naar - menselijke - jurisprudentie verwezen in de Koran als er conflicten zijn, en zelfs dat dient opgelost te worden in de meest rationele, vredelievende manier. En tsjaah, je hebt mensen die de Islam belijden zoals in Urk en je hebt mensen die de Islam belijden zoals Al-Ghazali.
    quote:
    Dus jij wilt zeggen dat de koran incl. haidiths waar jij en ik beide het over eens zijn dat deze door mensen zijn bedacht (mensen uit 600 CE nota bene) compleet onfeilbaar zijn? Datgene waar je nu een team van minstens 80 crack-lawyers voor nodig hebt om een document van dat formaat compleet dicht te spijkeren?
    Uh nee, wat ik zeg is dat wanneer de Koran spreekt over het bedekken van vrouwen en Mohammed levert daar commentaar op (hadith), is er geen ruimte meer open voor interpretatie, niet voor de praktiserende moslim. Dat heeft niets met de (on)feilbaarheid van de Islamitische geschriften te maken, wel?
      donderdag 12 maart 2009 @ 19:32:17 #69
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_66980529
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 17:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar jouw jurisprudentie op grond van deze verzen wordt niet verheven tot een goddelijk aard. Enkel de Koran is verheven boven mensenwerk en dient zodanig opgevat te worden, er wordt alleen naar - menselijke - jurisprudentie verwezen in de Koran als er conflicten zijn, en zelfs dat dient opgelost te worden in de meest rationele, vredelievende manier. En tsjaah, je hebt mensen die de Islam belijden zoals in Urk en je hebt mensen die de Islam belijden zoals Al-Ghazali.
    Dus religie en daarmee de islam ook, blijft uiteindelijk mensenwerk. Of je het nou vanuit een atheistisch of een theistisch standpunt bekijkt.
    quote:
    [..]

Uh nee, wat ik zeg is dat wanneer de Koran spreekt over het bedekken van vrouwen en Mohammed levert daar commentaar op (hadith), is er geen ruimte meer open voor interpretatie, niet voor de praktiserende moslim. Dat heeft niets met de (on)feilbaarheid van de Islamitische geschriften te maken, wel?
    Het feit dat feilbare documenten gebroddel achteraf in de hand werken.
    pi_66985730
    quote:
    Op woensdag 18 juni 2008 20:54 schreef RoW_0 het volgende:
    Inleiding
    Wie denkt dat het hier om een kleine islamitische sekte gaat heeft het volkomen mis: van alle Turken in Nederland is een kwart tot misschien wel 40 procent aleviet. Zeventig- tot honderdduizend mensen in Nederland behoren tot deze geloofsrichting. Naar schatting bedraagt hun aantal zo'n 30% van de Turkse bevolking.
    Heb je hier een bron voor?
      vrijdag 13 maart 2009 @ 16:57:56 #72
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_67013814
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 16:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

quote:
    :En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
    Er staat niet precies beschreven hoe een gelovige vrouw precies de hoofddoek moet dragen. Het laten hangen van een hoofddoek over haar boezem, zegt bijvoorbeeld niet of (of hoe) de hoofddoek gebonden moet worden, of alleen de ogen zichtbaar mogen zijn en of hij los mag zitten of vast moet zitten. Er staat ook niet dat haar haar helemaal niet getoond mag worden. Dus als jij een hoofddoek zo draagt die niet strak gebonden is, maar los hangt over de hoofd en je boezem verbergt, zou dat ook mogen?? Verder vraag ik me af of het dragen van make- up ook bij 'het verbergen van schoonheid' hoort. Wat opzicht wel boeiend is, is dat vrouwen vroeger in vele culturen (of het geloofsgebonden was weet ik niet) hoofddoeken droegen. Meestal zaten deze doeken wat losser en zag je bijvoorbeeld het voorstukje van het haar wel. Verder vraag ik me af wat er bedoeld wordt met 'zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben' ??

Het lijkt me in ieder geval wel vrij open voor interpretatie...............
    pi_67029364
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 16:57 schreef heartz het volgende:

[..]

[..]

Er staat niet precies beschreven hoe een gelovige vrouw precies de hoofddoek moet dragen. Het laten hangen van een hoofddoek over haar boezem, zegt bijvoorbeeld niet of (of hoe) de hoofddoek gebonden moet worden, of alleen de ogen zichtbaar mogen zijn en of hij los mag zitten of vast moet zitten. Er staat ook niet dat haar haar helemaal niet getoond mag worden. Dus als jij een hoofddoek zo draagt die niet strak gebonden is, maar los hangt over de hoofd en je boezem verbergt, zou dat ook mogen?? Verder vraag ik me af of het dragen van make- up ook bij 'het verbergen van schoonheid' hoort. Wat opzicht wel boeiend is, is dat vrouwen vroeger in vele culturen (of het geloofsgebonden was weet ik niet) hoofddoeken droegen. Meestal zaten deze doeken wat losser en zag je bijvoorbeeld het voorstukje van het haar wel. Verder vraag ik me af wat er bedoeld wordt met 'zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben' ??

Leren lezen. Hadith van de profeet (vzmh) over dit onderwerp. Geen interpretatie mogelijk. Moeilijk he?
      zaterdag 14 maart 2009 @ 01:28:08 #74
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_67029894
    Van elke hadith, van elk Koranvers kan je wel een tafsir vinden die recht tegenover de gangbare (Soennitische) mening staat.
    pi_67033532
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 16:57 schreef heartz het volgende:

[..]

[..]

De Koran is dan ook geen fashionhandleiding. Er staat enkel in de Koran dat een hoofddoek verplicht is voor vrouwen om zich af te schermen van mannen. Dat er in de Koran wordt opgeroepen voor het dragen van hoofddoeken van vrouwen staat niet ter discussie, de hoe-en-de-wat zou nogmaals voor interpretatie vatbaar kunnen zijn als en alleen als Mohammed daar geen commentaar op had geleverd, wat wel het geval is:
    quote:
    Profeet (saw) zonder dat hij hier bezwaar tegen aantekende. Aboe Bakr heeft overgeleverd van 'Aiesha:

"Mijn nicht kwam tot ons versierd (met juwelen). De Profeet (saw) kwam binnen en draaide zich van haar af. Ik zei: 'Oh Boodschapper van Allah! Ze is mijn nicht, enkel een jonge maagd'. Hij zei: 'Oh 'Aiesha, wanneer een vrouw de puberteit heeft bereikt dan is het niet toegestaan dat een deel van haar lichaam zichtbaar is buiten haar gezicht en wat lager is dan dit'. Hij greep daarbij zijn arm beet net boven pols, met genoeg ruimte voor nog een hand tussen beiden (zijn hand en pols)."
    Hoe je hoofddoek gebonden is, welke kleur ze is, waar het begint etc is allemaal irrelevant, als er maar niets zichtbaar is van een vrouwenlichaam buiten haar pols en gezicht.
    pi_67033580
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 01:28 schreef Scaurus het volgende:
    Van elke hadith, van elk Koranvers kan je wel een tafsir vinden die recht tegenover de gangbare (Soennitische) mening staat.
    De Soenieten zijn alleen invloedrijk omdat het Ottomaanse rijk en Salahdin Soenietisch waren, dus dat zegt niet veel. Het probleem is dat de Shieten niet de Soenitische hadith erkennen en andersom ook niet, wat betreft de Koran heb je Muhkam en Mutashabih. De Muhkam staat niet open voor interpretatie, zelfs niet onder de Soeniet-Shiet split.
      woensdag 18 maart 2009 @ 10:23:58 #77
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_67162217
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Koran is dan ook geen fashionhandleiding. Er staat enkel in de Koran dat een hoofddoek verplicht is voor vrouwen om zich af te schermen van mannen. Dat er in de Koran wordt opgeroepen voor het dragen van hoofddoeken van vrouwen staat niet ter discussie, de hoe-en-de-wat zou nogmaals voor interpretatie vatbaar kunnen zijn als en alleen als Mohammed daar geen commentaar op had geleverd, wat wel het geval is:
    [..]

Hoe je hoofddoek gebonden is, welke kleur ze is, waar het begint etc is allemaal irrelevant, als er maar niets zichtbaar is van een vrouwenlichaam buiten haar pols en gezicht.
    Maar het commentaar van Mohammed staat ook in de Koran??

Verder vraag ik me af wat er bedoeld wordt met 'zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben' ?? En wat ik me ook nog afvraag is of het dragen van make- up ook bij het tonen van schoonheid hoort??
    Make- up is iets dat al heel lang bestaat......................
      maandag 23 maart 2009 @ 16:01:57 #78
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_67327476
    Je hebt geen zin meer om te antwoorden, Trigger??
    pi_67327891
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 10:23 schreef heartz het volgende:

[..]

Verder vraag ik me af wat er bedoeld wordt met 'zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben'
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Eunuch
      maandag 23 maart 2009 @ 16:24:14 #80
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_67328197
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 16:14 schreef patatmetfriet het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eunuch
    Weet ik veel
    Maar thnx!!

Castratie, moeilijke uitleg ook--------------
    pi_67328262
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 10:23 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar het commentaar van Mohammed staat ook in de Koran??

Verder vraag ik me af wat er bedoeld wordt met 'zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben' ?? En wat ik me ook nog afvraag is of het dragen van make- up ook bij het tonen van schoonheid hoort??
    Make- up is iets dat al heel lang bestaat......................
    Wat maakt het voor een niet-moslim uit of het in de Koran staat of niet? In beide gevallen van hadith en de koran zijn het woorden die uit Mohammeds mond voortvloeien.
    Nogmaals de Koran en Hadith behandelen enkel het bedekken en hoe te bedekken specifiek in detail, resterende is interpretatie gebonden. In andere overleveringen is het wel verboden om je aantrekkelijk te maken voor vreemde mannen / vrouwen. Logischerwijs concluderende scharen de imams daar parfum en make up onder.
    pi_67343195
    De Islam kent 5 pilaren en die moet je voldoen als een Moslimzijnde.
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_67343862
    quote:
    Op maandag 23 maart 2009 23:29 schreef Meki het volgende:
    De Islam kent 5 pilaren en die moet je voldoen als een Moslimzijnde.
    En als je die niet doet? Ik bedoel als je die 5 pilaren niet opvolgt, terwijl je er wel geestelijjk en lichamelijk in staat toe bent, wordt je dan gestraft? Kom je dan in de hel, of kan je nog in het paradijs komen?

[ Bericht 24% gewijzigd door Zienswijze op 24-03-2009 00:51:02 ]
    pi_67345058
    -dubbel- kan weg
      woensdag 25 maart 2009 @ 11:22:28 #85
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_67386474
    quote:
    [b]Op maandag 23 maart 2009 16:26 schreef Triggershot het volgende:[/ben] Wat maakt het voor een niet-moslim uit of het in de Koran staat of niet? In beide gevallen van hadith en de koran zijn het woorden die uit Mohammeds mond voortvloeien.
    Nogmaals de Koran en Hadith behandelen enkel het bedekken en hoe te bedekken specifiek in detail, resterende is interpretatie gebonden. In andere overleveringen is het wel verboden om je aantrekkelijk te maken voor vreemde mannen / vrouwen. Logischerwijs concluderende scharen de imams daar parfum en make up onder.
    Ik ben wel geïnteresseerd in regels ivm geloof en waar het precies vandaan komt. De historie van religie boeit me in het algemeen wel. Ik heb het weleens met moslim meisjes erover gehad en die konden alleen zeggen dat het in de koran staat. Verder zie ik weleens meisjes met een hoofddoek en make- up, dus ik was nieuwsgierig naar de algemene waarden en normen voor vrouwen die de islam aanhangen. Ik heb een turkse vriendin, maar zij is niet gelovig en kent de koran (jammer genoeg) ook niet inhoudelijk. Ze vertelde me dat het in Turkije verboden is op scholen hoofddoekjes te dragen, zij vindt dat het de ontwikkeling van bepaalde meisjes tegen houdt. Volgens haar mogen meisjes uit de wat strengere moslim gezinnen niet naar school omdat ze geen hoofddoek op school mogen dragen. Ik vind het boeiend hoe regels uit een geloof ontwikkeling kunnen bevorderen of juist stagneren.
      dinsdag 21 april 2009 @ 16:38:04 #86
    102757 EdvandeBerg
    LETS GO BRANDON!
    pi_68242041
    quote:
    Op woensdag 11 maart 2009 16:20 schreef Triggershot het volgende:
    Niet?

Maar hoe kom je dan aan al die info? Je wás moslim? Ben je heul niet gelovig of hang je een ander geloof aan?
    Scratch a liberal and you will find a fascist
    pi_68242613
    quote:
    Op dinsdag 21 april 2009 16:38 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Niet?

Maar hoe kom je dan aan al die info? Je wás moslim? Ben je heul niet gelovig of hang je een ander geloof aan?
    Triggershot's grote makeover topic deel 3
    pi_68242681
    quote:
    Op woensdag 18 juni 2008 23:32 schreef Triggershot het volgende:
    Je vergeet pedofilie...
    pi_68245446
    quote:
    Op dinsdag 21 april 2009 16:56 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Je vergeet pedofilie...
    Dit slaat dan weer helemaal nergens op

Dat zijn sjiieten die dat doen idioot. of soennieten dat doen weet ik niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')