Wow...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:22 schreef wyccie het volgende:
[..]
Nee, je IQ wordt bepaald aan de hand van je accuratesse en je snelheid. Als ik sneller en precieser was geweest had ik misschien wel 200 kunnen halen.![]()
Ik ook, ik ook!quote:En /wyccie
Ik wilde 'm ook maken.
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:43 schreef TradeMarkie het volgende:
Er staat een nieuw speeltoestel in de speeltuin naast ons huis en dat toestel is veel te populair, ik heb een hekel aan al die gillende kinderen
Daat gaat me dan weer iets te ver, het is toch overheidsgeld, dus mijn eigen geldquote:
Stinkbommetje dan?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:50 schreef TradeMarkie het volgende:
Daat gaat me dan weer iets te ver, het is toch overheidsgeld, dus mijn eigen geld
Of misschien toch een schakel van de ketting van die schommel grotendeels doorvijlenquote:
Op deze manier bepaal je toch ook wat de overheid met dat geld doet?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:50 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
Daat gaat me dan weer iets te ver, het is toch overheidsgeld, dus mijn eigen geld
Ik denk dat de snorkels het gedaan hebben.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
"Dag drieëntwintig. Het mysterie van het verdwenen pannendeksel was nog steeds niet opgelost. Ik besloot daarom naar de haven te gaan. Hier had ik immers een paar van mijn beste ideeën gehad. Ik liep het schimmige kroegje van Manke Leo in en bestelde een druivensap. Zo zou ik zeker aangesproken worden door de ruige zeebonken die de kroeg normaal bevolken en het biljart altijd beschadigd achterlaten. Niet veel later werd ik inderdaad aangesproken door een van de zeeschuimers, die zich alleen voorstelde als "Rode Leider". Deze mysterieuze man nodigde me uit voor een traditionele maaltijd aanstaande zondag, waarbij het een en ander duidelijk zou worden. Ik pakte mijn notitieblok, schreef zijn instructies op en na het soldaat maken van mijn druivensap liep ik terug naar mijn auto. Deze zaak had wederom een bizarre wending gekregen."
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:57 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik denk dat de snorkels het gedaan hebben.
In opdracht van kapitein Ortega?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:57 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik denk dat de snorkels het gedaan hebben.
ookquote:
Oja, dat was de naam!quote:
Dat is waar, maar niet mijn keuzequote:Op dinsdag 17 juni 2008 19:56 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Op deze manier bepaal je toch ook wat de overheid met dat geld doet?
De brandweer inzetten namelijk...
ik mag ondertussen nog een debat voorbereidenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:02 schreef Soempie het volgende:
Gaan jullie allemaal voetbal kijken? Ik wil ooohoooook.
Beetje heen en weer zappen dan maar?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:03 schreef Etcetera het volgende:
[..]
ik mag ondertussen nog een debat voorbereiden![]()
en ik twijfel nog steeds tussen Italie-Frankrijk en Oranje-Roemenie
ik denk dat het Nederland wordt, tenzij Frankrijk-Italie heel spannend blijkt te zijnquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:05 schreef Soempie het volgende:
[..]
Beetje heen en weer zappen dan maar?![]()
Hoe laat heb je je debat?
moiquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:05 schreef TradeMarkie het volgende:
Ik ga trouwens richting mijn voetbalkijkadres.
Doei
dank jequote:
Als jij dan mijn tentamen maakt en een 5 haalt.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:09 schreef Etcetera het volgende:
[..]
dank je
de kans dat jij voor mij in de plaats gaat is zeker minimaal he
Als iedereen hier ging zeggen dat ze Goede Tijden Slechte Tijden zouden gaan kjiken was m'n reactie hetzelfde geweest.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:09 schreef LadyBlack het volgende:
Soempie.... niet huilen. het is toch geen belangrijke wedstrijd
ik denk dat ik makkelijker wegkom met het maken van jouw tentamen dan dat jij wegkomt met het doen van mijn debatquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:10 schreef Soempie het volgende:
[..]
Als jij dan mijn tentamen maakt en een 5 haalt.
altijd hequote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:12 schreef Soempie het volgende:
[..]
Als iedereen hier ging zeggen dat ze Goede Tijden Slechte Tijden zouden gaan kjiken was m'n reactie hetzelfde geweest.Ik hoopte dat er nog meer mensen waren die vervelende dingen moesten doen vanavond.
Gedeelde smart enzo.
![]()
Gelukkig is daar Etcie.![]()
Oranje-meuk genoeg op de markt...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:09 schreef Soempie het volgende:
Mark
OH! Ik moet nog een verjaardagscadeautje voor m'n oppaskindje van 7. Hij is gek op voetbal. Iemand dan suggesties?
oh ja, was ik vergeten te zeggen: als ze er niks aan kunnen doen, dan telt dat niet. echt puur door niet sporten/ te vet etenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:22 schreef Soempie het volgende:
Dat laatste wilde ik net aandragen.![]()
En misschien dat eten een verslaving kan zijn? Ik weet niet hoe het voor drugsverslaving is, krijgen die mensen wel de maatregelen ertegen vergoed?
Er zijn ook mensen met hormoonstoringen (bijv. in de lymfeklieren) die daardoor dik worden.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:22 schreef Soempie het volgende:
Dat laatste wilde ik net aandragen.![]()
En misschien dat eten een verslaving kan zijn?
De laatste groep valt onder de medische zorg en dat wordt betaald. Of vanuit hun verzekering (if any...) en anders vanuit de zgn. 'sociale middelen'...quote:Ik weet niet hoe het voor drugsverslaving is, krijgen die mensen wel de maatregelen ertegen vergoed?
Mja, maar dat bedoel ik dus toch niet helemaal. Na het ek is dat niet leuk meer. Misschien een klein dingetje wat dat betreft en dan een boek over voetbal ofzo. Of een poster oid.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Oranje-meuk genoeg op de markt...
En anders zo'n luchthoorn bij de Blokker, ook leuk voor z'n ouders...
Klaar, voetbal kijken nu...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:24 schreef Etcetera het volgende:
vind het wel een goed punt van die verslaving trouwens
De Slegte heeft vaak goedkope edoch mooie voetbalboeken...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:27 schreef Soempie het volgende:
[..]
Mja, maar dat bedoel ik dus toch niet helemaal. Na het ek is dat niet leuk meer. Misschien een klein dingetje wat dat betreft en dan een boek over voetbal ofzo. Of een poster oid.![]()
Morgen maar even naar kijken. Ik ga weer leren.
I wishquote:
Ja, of hersenbeschadiging bij ratten heeft aangetoond dat ze dan blijven eten.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:25 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen met hormoonstoringen (bijv. in de lymfeklieren) die daardoor dik worden.
Oeh, goeie.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De Slegte heeft vaak goedkope edoch mooie voetbalboeken...
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:29 schreef Soempie het volgende:
Krijgen rokers by-pass operaties nog vergoed? Dat is ook een verslaving..of behandeling tegen longkanker?
thanks!quote:
Als tegenstander zou ik zeggen: dat is geen argument. Ik ben er voor dat zij dat ook zelf gaan betalen.quote:
stond in de krant iets over NEAT of zoiets. Dit houdt in dat je een innerlijk niveau van activiteit hebt. Als je de ene dat heel veel beweegt en dat niveau is bij jou laag, dan ben je de volgende dag lui. En daar kun je niks aan doenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:19 schreef Etcetera het volgende:
Over overgewicht: dat mensen die hun overgewicht aan zichzelf hebben te danken (niet sporten, ongezond eten, e.d.) de maatregelen tegen overgewicht niet vergoed krijgen
kan er nog niet erg veel info over vinden, behalve dat dikke mensen de gezondheidszorg uiteindelijk MINDER geld kosten dan dunnen mensen want ze leven minder lang
gevonden via google newsquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:34 schreef B.ertha het volgende:
[..]
stond in de krant iets over NEAT of zoiets. Dit houdt in dat je een innerlijk niveau van activiteit hebt. Als je de ene dat heel veel beweegt en dat niveau is bij jou laag, dan ben je de volgende dag lui. En daar kun je niks aan doen
En het meeste overgewicht komt niet door overeten maar door te weinig bewegen (door auto's, zittende banen etc.) Uitzonderingen natuurlijk daargelaten
daar win je mee![]()
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:24 schreef Soempie het volgende:
Ik denk dat mensen met ernstig overgewicht bijvoorbeeld zo'n maagoperatie wel vergoed mogen krijgen.Precies om de reden dat het een verslaving is waar ze af moeten, omdat het anders hun gezondheid schaadt.
Wyccie kan misschien wel meer vertellen.
Bron: Medische ethiek, Ten Have, 2003quote:Zorg die uiteindelijk wel alle vier zeven is gepasseerd en die binnen het beschikbare budget valt, dient volgens de commissie voor iedereen toegankelijk te zijn, ongeacht leeftijd, onverantwoordelijk gedrag (riskante leefwijzen) of welk ander persoonlijk kenmerk dan ook. Dit standpunt wordt door de commissie omschreven als brede solidariteit.
vooral dat stuk over waar dan de grens ligt gaat van pas komenquote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:55 schreef wyccie het volgende:
[..]
![]()
Ik wilde dus zeggen dat mensen die dik zijn de overheid heel veel geld kosten. Ze mogen misschien iets korter leven, maar dat telt niet zo zwaar als de kosten die voor ze gemaakt worden. Ze leven niet eens zo heel veel korter, áls dat al zo zou zijn, maar ze hebben wel een slechtere kwaliteit van leven. Met overgewicht heb je risisco op vele andere ziektes. Denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes.
Verder werkt de gezondheidszorg zo dat iedereen min of meer het leed deelt. Er wordt niet geselecteerd op risicogedrag. Als je ernstig ziek bent word je geholpen, het maakt daarbij niet uit of je gezond eet of slecht eet, rookt of niet rookt, drinkt of niet drinkt. Want waar zou je anders de grens leggen? Enig idee hoeveel mensen roken en drinken? Half Nederland dan maar dood laten gaan?
Ik moet erbij opmerken dat er natuurlijk altijd bij de behandeling ook het gedrag wordt aangepakt. Een patiënt volstoppen met cholesterolverlagers gaat niet helpen als de patiënt mag blijven roken. Er wordt dus ook geld gestopt in het adviseren en begeleiden van gezond gedrag.
Nog één ding over welke zorg opgenomen wordt in het basispakket: dat wordt voornamelijk bepaald aan de hand van De trechter van Dunning.
Is een behandeling 1) noodzakelijk, 2) effectief 3) doelmatig en 4) kan het voor eigen rekening worden gebracht?
1) discussiepunt is bijvoorbeeld de borstvergroting... noodzakelijk? Voor een gezond lichaam niet, maar kan tot psychische schade lijden.
2) werkt het middel wel, is er geen ander bestaand alternatief dat wellicht beter of goedkoper is?
3) hoe is de verhouding kosten-gewonnen levensjaren (c.q. kwaliteit van leven)? Als een behandeling de bevolking 1 miljard per jaar kost en de winst is miniem (en dat is relatief) gaat het niet door.
4) moet het in het pakket, of kan het zelf betaald worden? De pil is hiervan een voorbeeld. Tot 21 jaar in het basispakket, daarboven zelf vergoeden. IVF-behandeling idem. Ik dacht eerste behandeling zelf betalen, verdere behandeling(en) voor eigen rekening.
[..]
Bron: Medische ethiek, Ten Have, 2003
Dat is wel Marilyn Manson, hoewel het origineel van Dead Or Alive is...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:22 schreef wyccie het volgende:
Gaaf filmpje. Let dus niet op de titel. Marilyn Manson klopt niet eens.
Ik betaal als roker al, via mijn ziektekostenverzekering...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:33 schreef Soempie het volgende:
[..]
Als tegenstander zou ik zeggen: dat is geen argument. Ik ben er voor dat zij dat ook zelf gaan betalen.![]()
![]()
![]()
Nee, het is Dope, zoals uit de vele comments te halen is.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:43 schreef MadMaster het volgende:
Dat is wel Marilyn Manson, hoewel het origineel van Dead Or Alive is...
Oei, ik ben er in getrapt...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:45 schreef wyccie het volgende:
[..]
Nee, het is Dope, zoals uit de vele comments te halen is.
Is niet erg.quote:
NL-Roemenië. Het kon me niet echt boeien, het ging me allemaal net een tandje te langzaam...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:00 schreef wyccie het volgende:
[..]
Welke zaaddodende wedstrijd heb je gekeken? Was Nederland met dit team wel goed aan het voetballen of waren Italië en Frankrijk gewoon zo slecht tegen Roemenië?
dat zeg ikquote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:51 schreef wyccie het volgende:
Dat heb ik voorspeld.
Italië-Frankrijk had ik gelijkspel voorspeld. Jammer.
Als jij ook 0-0 had...Jaquote:
Dan ben ik niet je kloon, valt weer meequote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:32 schreef wyccie het volgende:
Nee, ik had 1-1.
quote:Er bestaan in de huidige situatie ernstige problemenOvergewicht kost de maatschappij geld. De overheid is sterk voor marktwerking, en zullen minder vergoeden. (http://www.menzis.nl, Roger van Boxtel, december 2007) Op de lange termijn zorgt overgewicht ervoor dat mensen lijden aan hart- en vaatziektes, te hoge bloeddruk, te hoge cholesterol, gewrichtsproblemen, ademhalingsmoeilijkheden et cetera (http://www.hartstichting.nl) Overgewicht kan leiden tot grote maatschappelijke problemen. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun werk niet meer goed doen, en het is zelfs al zover gegaan dat er nieuwe ambulances en brancards moesten komen die een gewicht van 300kg kunnen houden. Daarbij staat ongezond gedrag niet op zichzelf, maar hangt dit sterk samen met de sociale en fysieke omgeving waarin mensen opgroeien, naar school gaan, wonen, werken en recreëren. Daarom is de vrijheid om te kiezen voor gezond gedrag voor veel groepen nog beperkt. Als je niet veel geld te besteden hebt is het makkelijker om ongezond eten te kopen dan gezond eten: het is immers goedkoper.
Deze problemen zijn inherent aan het huidige beleidDeze problemen zijn inherent met het huidige beleid, omdat het mensen steeds makkelijker wordt gemaakt om lui te worden, om te ontspannen kijk je tv, of doe je een spelletje op de pc. Als je een collega iets wilt vragen, stuur je een mailtje ipv dat je naar hem of haar toe loopt. Snoep, chips en chocolade komen in steeds meer varianten op de markt – en ze zijn vaak goedkoper dan gezond eten of gezonde snacks. Het huidige gezondheidszorgbeleid houdt in dat de gezondheidszorg is gebaseerd op solidariteit, er wordt niet geselecteerd op risicogedrag. Hierdoor betalen gezonde mensen voor een deel de kosten voor zieke mensen. Maar doordat mensen met overgewicht operaties nodig hebben die kostbaar zijn, worden de kosten onevenredig verdeeld want die zijn tegenwoordig veel meer nodig dan vroeger. En daardoor wordt de gezondheidszorg een stuk duurder.
Het nieuwe beleid lost de problemen doeltreffend opAls mensen met overgewicht worden gedwongen om zelf voor de kosten op te draaien – er van uitgaand dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun overgewicht – dan wordt een deel van de kosten bij de verzekeraars weggehaald. Daardoor wordt de gezondheidszorg goedkoper. Tegelijkertijd weten mensen dat ze zelf voor hun verantwoordelijkheden moeten gaan opdraaien, en zullen ze minder risico’s gaan nemen. Het is te vergelijken met het controleren op te hard rijden van auto’s: een impopulaire maatregel, maar het helpt wel – tot op zekere hoogte.
De eventuele nadelen wegen minder zwaar dan de voordelenDe kosten voor de maatregelen tegen overgewicht zullen voor de mensen met overgewicht explosief stijgen, maar daar staat tegenover dat de kosten voor de gezondheidszorg in het algemeen zullen dalen. Daardoor komt er meer geld vrij voor het behandelen van dingen waar mensen zelf geen schuld aan hebben.
Ik ook. Ik ben zo blij als het vrijdagavond is.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:43 schreef Etcetera het volgende:
ik zal zo blij zijn als deze week voorbij is
Ja, daarna ben je er mooi vanaf.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:49 schreef Etcetera het volgende:
thanks wyccie, ik denk maar zo: het duurt maar tot 12u
Ben benieuwd hoe ze dat wil aanpakkenquote:Sent: Tue 17-06-2008 16:30
Hallo allemaal,
De eindddebatten vinden woensdag 16 juni plaats in A1.07 van 09.00 - 12.00!
Tot morgen!
Vr.gr. Anet Doornbos
Kort samengevat: in het nieuwe zorgstelsel is er voor elke behandeling een vaste prijs opgesteld en heeft iedereen een zelfde soort verzekering, met eventuele aanvullende verzekeringen. Als de prijs voor een behandeling op 900 euro is vastgesteld kan het best zijn dat die behandeling de ene keer goedkoper uitvalt en de andere keer duurder, maar in beide gevallen wordt 900 euro in rekening gebracht.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:59 schreef wyccie het volgende:
Ik weet trouwens niet zo heel veel over het nieuwe zorgverzekeringsstelsel. Dat was na mijn tijd.![]()
Nederland heeft dus een stelsel dat is gebaseerd op solidariteit.
En daarom houd ik zo van Nederland.![]()
Ohzo.quote:Op woensdag 18 juni 2008 07:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
ja, die zaagt de week doordemidden
om 12.00 dan
Ja.quote:Op woensdag 18 juni 2008 07:12 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
ok, voor jou is hij al geweest.
Laatste tentamen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |