Dat ging lekker vanmiddag, ik wil overstappen van trein 10144, op de 144 te Hengelo. Ik haal als 1 van de weinigen de overstap en neem plaats in rijtuig? 2de van achter.. Ik neem plaats aan de perron kant, paar rijen voor de deur ,net voor de 4zits. Ik zie dat op het perron behoorlijk wat man aan komt lopen.. Maar nadat ik was in gestapt sloten de deuren.. Deze mensen konden dus niet meer overstappen. Vervolgens komt de trein komt in beweging.
Maar er blijven maar mensen van het balkon komen, ik kijk wat beter, en ik zie dat de deur achter mij weer geopend was en er mensen gingen instappen Er gaan mensen met de trein mee lopen, en springen dus in de al rijdende trein, wat ik had verwacht gebeurt niet, de trein mindert geen vaart maar vervolgd gewoon zijn weg, mensen blijven nog achter de trein aan rennen, 1tje springt er nog bij in, op het moment dat we toch al wel een redelijke vaart hebben(red. we reden niet meer stapvoets). Op dat moment besluit ik dat dit absoluut niet veilig is, en loop/haast ik mij richting de noodrem. 2 stoelen achter mij staat ook iemand op, en trekt ook een sprintje naar de noodrem…
Dan komen we tot stilstand… Ik en de andere persoon gaat weer zitten, tevens de mensen van het balkon nemen plaats, op dat moment sluiten de deuren… Vervolgens komen er 2 trein stewards aangelopen… Lopen naar de noodrem deactiveren deze, en gaan vragen wie er aan de noodrem heeft getrokken. Op dat moment zegt die jongen eerlijk dat hij er aan heeft getrokken..
Ze vragen waarom hij dat heeft gedaan, dus hij heeft de situatie uitlegt. Je zult verwachten dat ze het begrijpen.. Maar nee, ze zeggen letterlijk, dat hett dan de schuld is van die mensen die instappen, dat nadat de HC heeft gevloten je niet meer mag in stappen.. En als dat dan toch gebeurt, dat het dan niet hun schuld kan zijn. Ondertussen mengen zich steeds meer mensen met deze discussie.
Op de vraag waarom ze dan niet wachten, “Wij moeten op tijd vertrekken, niet een aansluiting geven. Daarom vertrekken wij.. Ik er niks aan doen dat die andere trein iets is verlaat.” Dat viel bij menig één in het verkeerde keel gat….. Hierna liepen de stewards zonder wat te zeggen weer weg, en vertrokken we met +2… Hierna begonnen een paar reizigers onderling nog even hier over door te praten, en bedankten dan uit eindelijk toch de reiziger die aan de noodrem trok….
Dat ging dus lekker vanmiddag,