Wat is dit voor een slippery slope redenering? Als dit werkelijk de norm is, zou ik graag cijfers willen zien. Ik schat echter dat nog niet in 10% van de gevallen de uitkomst is zoals jij hem hier schetst.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je wil mensen dwingen om babies op te voeden zodat ze in een liefdeloze jeugd kunnen opgroeien tot massamoordenaar?
Kun je toelichten waarom je dit verkeerd vindt? En vind je het sowieso verkeerd, dus ook door de morning after pill of een koperspiraaltje, of vind je het pas na een aantal weken echt verkeerd? Vind je het ook verkeerd om een volwassen koe te doden om op te eten? En zo nee, waarom niet, want een koe is qua bewustzijn en pijnbeleving wel op het niveau van een embryo.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:52 schreef Wheelgunner het volgende:
Ohja, voor dat we weer allemaal in hetzelfde hokje worden geduwd; Ik ben dus een atheist die abortus verkeerd vindt...
En wat nu als voor sommige mensen het bewustzijnsniveau en pijnbeleving niet de maatstaf zijn? Het kan ook simpelweg een principe zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kun je toelichten waarom je dit verkeerd vindt? En vind je het sowieso verkeerd, dus ook door de morning after pill of een koperspiraaltje, of vind je het pas na een aantal weken echt verkeerd? Vind je het ook verkeerd om een volwassen koe te doden om op te eten? En zo nee, waarom niet, want een koe is qua bewustzijn en pijnbeleving wel op het niveau van een embryo.
Ik vind het verkeerd simpelweg omdat er na de bevruchting een proces in gang is gezet dat normalerwijs zal leiden tot een volwaardig menselijk leven en alle ervaringen en mogelijkheden die daarbij horen. Daar een einde aan maken heeft voor mij dezelfde smaak als moord, alhoewel ik in zie dat het niet hetzelfde is. Spiraaltje of morning-after pill vind ik daarom ook niet de beste anticonceptie keuzes, ik zie liever iets dat bevruchting voorkomt. Overigens zal ik niet op de barricades gaan staan om abortus verboden te krijgen, dat is niet mijn plaats. Echter vind ik het in de meeste gevallen wel degelijk immoreel en kom daar ook voor uit.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kun je toelichten waarom je dit verkeerd vindt? En vind je het sowieso verkeerd, dus ook door de morning after pill of een koperspiraaltje, of vind je het pas na een aantal weken echt verkeerd? Vind je het ook verkeerd om een volwassen koe te doden om op te eten? En zo nee, waarom niet, want een koe is qua bewustzijn en pijnbeleving wel op het niveau van een embryo.
Klopt, daarom vraag ik het toch ook?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:14 schreef floris.exe het volgende:
En wat nu als voor sommige mensen het bewustzijnsniveau en pijnbeleving niet de maatstaf zijn? Het kan ook simpelweg een principe zijn.
Dus het zou wel mogen als het kindje mismaakt en geestelijk onvolwaardig is?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik vind het verkeerd simpelweg omdat er na de bevruchting een proces in gang is gezet dat normalerwijs zal leiden tot een volwaardig menselijk leven en alle ervaringen en mogelijkheden die daarbij horen.
[...]
En wat is het dat je het heel veel erger vindt dan ‘passieve‘ anti-conceptie (b.v. onthouding), want op die manier sluit je ook potentiële mensenlevens uit. Natuurlijk ik zie het verschil, in het ene geval is er wel een aantal celletjes, in het andere geval nog niet, maar het volwaardig menselijk leven en alle ervaringen is in beide gevallen in potentie aanwezig.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik vind het verkeerd simpelweg omdat er na de bevruchting een proces in gang is gezet dat normalerwijs zal leiden tot een volwaardig menselijk leven en alle ervaringen en mogelijkheden die daarbij horen. Daar een einde aan maken heeft voor mij dezelfde smaak als moord, alhoewel ik in zie dat het niet hetzelfde is. Spiraaltje of morning-after pill vind ik daarom ook niet de beste anticonceptie keuzes, ik zie liever iets dat bevruchting voorkomt. Overigens zal ik niet op de barricades gaan staan om abortus verboden te krijgen, dat is niet mijn plaats. Echter vind ik het in de meeste gevallen wel degelijk immoreel en kom daar ook voor uit.
Okay, dat vind ik wel een consequente keuze.quote:Ik ben sowieso tegen het doden van een volwassen koe, maar ik ben zelf vegetarier dus dan is dat nogal vanzelfsprekend. Ook denk ik dat een volwassen dier verder is wat betreft bewustzijn en pijnbeleving dan een menselijk embryo, waarschijnlijk verder dan een foetus in een vroeg stadium. Maar dat is weer een andere discussie.
Het is een hele subjectieve grens, dat geef ik meteen toe, maar voor mij ligt die dus bij bevruchting. Dan is dat proces in werking gezet. Dan heeft dat klompje cellen zijn unieke DNA, dan zal het waarschijnlijk 9 maanden later geboren worden als een nieuw mens.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
En wat is het dat je het heel veel erger vindt dan ‘passieve‘ anti-conceptie (b.v. onthouding), want op die manier sluit je ook potentiële mensenlevens uit. Natuurlijk ik zie het verschil, in het ene geval is er wel een aantal celletjes, in het andere geval nog niet, maar het volwaardig menselijk leven en alle ervaringen is in beide gevallen in potentie aanwezig.
Inderdaad een interessante stelling, probleem is dat die regels vaak meer te doen hebben met bijvoorbeeld overlast dan met het recht op leven van de boom zelf.quote:En, het omhakken van een volwassen eik wordt heel veel zwaarder gestraft dan het uittrekken van een jong plantje. Terwijl ook die volwassen eik in potentie al aanwezig is in dat plantje. Het hele proces is in gang gezet.
En toch dwing je mensen om kinderen te krijgen. Dan moet je je bewust zijn van de (eventuele) gevolgen, ook bij "slechts" 10 procent kans.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:11 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Wat is dit voor een slippery slope redenering? Als dit werkelijk de norm is, zou ik graag cijfers willen zien. Ik schat echter dat nog niet in 10% van de gevallen de uitkomst is zoals jij hem hier schetst.
Dat is dan de prijs die door de samenleving wordt betaald. Waar het mis gaat is bij de seksuele moraal, want waarom wordt iemand ongewenst zwanger? Dāt is de vraag waar het echt om gaat. Wel de lusten maar niet de lasten is, vind ik, een zeer verwerpelijk uitgangspunt. Houd je lul maar eens in keer in je broek.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch dwing je mensen om kinderen te krijgen. Dan moet je je bewust zijn van de (eventuele) gevolgen, ook bij "slechts" 10 procent kans.
Er zijn oorlogen gevoerd om principes. Ik vind dat geen argument.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:14 schreef floris.exe het volgende:
[..]
En wat nu als voor sommige mensen het bewustzijnsniveau en pijnbeleving niet de maatstaf zijn? Het kan ook simpelweg een principe zijn.
Gelul. Het is de prijs die door de moeder en het kind word betaald en het zjin ivoren toren redenaars die de regels bepalen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:46 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat is dan de prijs die door de samenleving wordt betaald.
Maar dat probleem los je niet op door abortus te verbieden.quote:Waar het mis gaat is bij de seksuele moraal, want waarom wordt iemand ongewenst zwanger? Dāt is de vraag waar het echt om gaat.
Jij wilt gewoon lekker rancuneus mensen straffen omdat ze zich niet aan jouw moraal houden! Nu komt de aap uit de mouw!quote:Wel de lusten maar niet de lasten is, vind ik, een zeer verwerpelijk uitgangspunt. Houd je lul maar eens in keer in je broek.
Jij verwoordt precies mijn antwoord op de vraag van TS.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:17 schreef floris.exe het volgende:
Het feit dat ongeborenen niet worden gezien als volwaardige mensen is geloof ik weinig gebaseerd op de werkelijke stand van zaken (het is een begripskwestie). Er ik, naar mijn idee, vooral één reden voor een dergelijke visie en dat is de gemakken die het oplevert. Want als het geen volwaardig mens is, dan mogen we het toch ook probleemloos aborteren of er anderzijds veel luchtiger mee omgaan? Het is een manier om minder verantwoordelijkheden te hoeven dragen. Als we namelijk ongeborenen zouden beschouwen als echte mensen en die ook rechten hebben, dan wordt ons leventje minder eenvoudig. Dan moeten we opeens de verantwoording dragen voor onze seksuele uitspattingen met zwangerschap tot gevolg enzovoort.
Maar het is nog geen mensje als het niet zelf kan leven toch?quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:41 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Het is een hele subjectieve grens, dat geef ik meteen toe, maar voor mij ligt die dus bij bevruchting. Dan is dat proces in werking gezet. Dan heeft dat klompje cellen zijn unieke DNA, dan zal het waarschijnlijk 9 maanden later geboren worden als een nieuw mens.
Mag je dan ook niet reageerbuisbevruchten? Want dan heeft bevruchting juist wél plaatsgevonden door menselijk handelen.quote:Wanneer bevruchting niet heeft plaatsgevonden door menselijk ingrijpen kun je ook zeggen dat een potentieel leven voorkomen is, maar dan is het eigenlijk ook nooit begonnen. Groen krijg je ook pas als je daadwerkelijk geel en blauw gemengd hebt.
Dus abortus zou wel mogen als je weet dat het kindje mismaakt en geestelijk onvolwaardig is?quote:Ik vind het verkeerd simpelweg omdat er na de bevruchting een proces in gang is gezet dat normalerwijs zal leiden tot een volwaardig menselijk leven en alle ervaringen en mogelijkheden die daarbij horen.
Dat wordt het wel als je de boel zijn gang laat gaan, zo zie ik het althans.quote:Op donderdag 12 juni 2008 19:12 schreef mspoez het volgende:
[..]
Maar het is nog geen mensje als het niet zelf kan leven toch?
Dat mag van mij best, want dat is het geven van leven, niet het nemen.quote:[..]
Mag je dan ook niet reageerbuisbevruchten? Want dan heeft bevruchting juist wél plaatsgevonden door menselijk handelen.
Gevoelige kwestie natuurlijk, maar dat ligt voor mij meer tegen euthanasie aan, waar ik in principe niet tegen ben. Dan zijn er ook weer afwegingen, wat is immers een menswaardig bestaan?quote:En nog even terukomend op mijn eerdere vraag:
[..]
Dus abortus zou wel mogen als je weet dat het kindje mismaakt en geestelijk onvolwaardig is?
Interessante vraag inderdaad. Ik zou zeggen: ja, natuurlijk heb jij daar iets over te zeggen. Je bent de vader.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:34 schreef katerwater het volgende:
Ik heb een interessante bijvraag:
Stel, mijn vriendin wordt zwanger. (laten we de oorzaak ervan even buiten houden). Ik wil graag kinderen en zie het wel zitten om vader te worden, mijn vriendin absoluut niet. Zij gaat onverbiddelijk voor een abortus.
Heb ik hier als man überhaupt iets op te zeggen?
Je vriendin heeft rekening te houden met jouw wensen, maar wanneer jullie er samen niet uitkomen vind ik dat het aan haar is om de knoop door te hakken.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:34 schreef katerwater het volgende:
Stel, mijn vriendin wordt zwanger. (laten we de oorzaak ervan even buiten houden). Ik wil graag kinderen en zie het wel zitten om vader te worden, mijn vriendin absoluut niet. Zij gaat onverbiddelijk voor een abortus.
Ja hoor, natuurlijk, de vrouw bepaalt het weer. Dacht het niet dus!quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je vriendin heeft rekening te houden met jouw wensen, maar wanneer jullie er samen niet uitkomen vind ik dat het aan haar is om de knoop door te hakken.
De vrouw is uiteindelijk degene die de zwangerschap zal moeten dragen en daar op verschillende vlakken flink door getroffen zal zijn. Verder groeit de foetus in haar lichaam. Dat zijn redenen waarom ik vind dat de vrouw de eindbeslissing moet nemen.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:40 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ja hoor, natuurlijk, de vrouw bepaalt het weer. Dacht het niet dus!
1. Het is ook zijn nageslacht, dat is waar het om gaat. Dat de vrouw de zwangerschap draagt is slechts een biologisch mechanisme.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vrouw is uiteindelijk degene die de zwangerschap zal moeten dragen en daar op verschillende vlakken flink door getroffen zal zijn. Verder groeit de foetus in haar lichaam. Dat zijn redenen waarom ik vind dat de vrouw de eindbeslissing moet nemen.
1) Zijn er redenen waarom de man uiteindelijk de knoop zou moeten doorhakken?
2) Wat is jouw alternatief?
Dat het biologisch bepaald niet betekent naar mijn mening nog niet dat het een onbelangrijk feit is. De gevolgen zijn voor een vrouw veel groter dan voor een man.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:46 schreef floris.exe het volgende:
[..]
1. Het is ook zijn nageslacht, dat is waar het om gaat. Dat de vrouw de zwangerschap draagt is slechts een biologisch mechanisme.
Hoe zie je dit in de praktijk voor je? Voor de vrouw lijkt het me sowieso niet goed en voor het kind ook niet. Of het voor de vader goed is twijfel ik ook aan, want de kans is groot dat een relatie met de moeder er niet echt meer in zit..quote:2. Abortus alleen toelaten wanneer beiden daarvoor kiezen.
Zoals je zelf al zegt: het is jouw mening. Jij vindt dat de gevolgen voor de vrouw zwaarder wegen voor wat betreft de vraag wie in dit verband het laatste woord heeft. Ik vind van niet.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:50 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat het biologisch bepaald niet betekent naar mijn mening nog niet dat het een onbelangrijk feit is. De gevolgen zijn voor een vrouw veel groter dan voor een man.
Ik denk niet dat derden hoeven te oordelen over dit soort zaken. Het recht op voortplanting is een fundamenteel recht. Kijk uit hoe je oordeelt over leven en dood, Alicey.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:50 schreef Alicey het volgende:
Hoe zie je dit in de praktijk voor je? Voor de vrouw lijkt het me sowieso niet goed en voor het kind ook niet. Of het voor de vader goed is twijfel ik ook aan, want de kans is groot dat een relatie met de moeder er niet echt meer in zit..
De Nederlandse abortus wetgeving zegt specifiek dat de man geen medezeggenschap heeft. Je zou je vriendin dus niet met de wet tegen kunnen houden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je in een gezonde relatie zo'n keuze gewoon samen maakt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 20:34 schreef katerwater het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |