quote:Op maandag 9 juni 2008 21:38 schreef DigiPire het volgende:
[..]
Zeg, je laat je toch nix aanpraten hier he.... Ieder heeft nou eenmaal z'n voorkeur voor 'n bepaald standje.
* Ouwesok snel vingers in de oren van msSPLIFFY doetquote:Op maandag 9 juni 2008 21:45 schreef mrSPLIFFY het volgende:
* mrSPLIFFY standje 69 zoekt op zn Nikon"
20D en 300D, dat zijn toch die body's waar nog niet eens spotmeting op zit?quote:Op maandag 9 juni 2008 19:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Bij mij werkt het zowel op mijn 20D als mijn 300D, met alle 6 mijn manual p-draad lenzen. Aan Nikon kan het niet liggen, dus dan zal jij wel iets fout doen![]()
Wat werkt er dan niet precies?
ja, alsof oude FD canon lenzen zomaar op een moderne EOS werken-NIET DUS, zelfs niet eens in de M stand-quote:Op maandag 9 juni 2008 20:13 schreef Vliegvrager het volgende:
Koop dan toch ook een fatsoenlijke cameraETA: ik vind het serieus wel vrij triest dat je op een camera van dit niveau niet eens oude lenzen van hetzelfde merk kunt gebruiken, behalve in de M-stand dan. Doet ie in de M-stand wel een lichtmeting voor je?
Hoeveel kost een schroefmotortje nou?quote:Op maandag 9 juni 2008 22:36 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ja, alsof oude FD canon lenzen zomaar op een moderne EOS werken-NIET DUS, zelfs niet eens in de M stand-
afgezien daarvan wil nikon blijkbaar van die backward compatability af, of het kost relatief veel geld om die functionaliteit in een camera te bouwen, het verhuisd allemaal naar de professionele kant.
alle camera fabrikanten hebben wel dingen waar we als consument minder tevreden over zijn. Dat had ik vroeger bij Canon, dat heb ik nu bij Nikon.
vind je 't gek als canon om de 2 weken een nieuwe mount neemt die niet al te compatible zijn met elkaar........quote:Op maandag 9 juni 2008 22:36 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
ja, alsof oude FD canon lenzen zomaar op een moderne EOS werken-NIET DUS, zelfs niet eens in de M stand-
afgezien daarvan wil nikon blijkbaar van die backward compatability af, of het kost relatief veel geld om die functionaliteit in een camera te bouwen, het verhuisd allemaal naar de professionele kant.
alle camera fabrikanten hebben wel dingen waar we als consument minder tevreden over zijn. Dat had ik vroeger bij Canon, dat heb ik nu bij Nikon.
Oud glas is zeker leuk om te gebruiken, het grootste deel van mn glas is m42quote:Op maandag 9 juni 2008 23:59 schreef Doodkapje het volgende:
Ik ben allang blij dat die objectieven gewoon nog passen en dat ik er (naar mijn idee) leuke foto's mee kan maken. Scheelt mij een hoop geld, want dit zijn erg degelijke objectieven.
Hoe zit het met die Nikon objectieven van nu eigenlijk...? Zijn die ook van metaal? Die oude objectieven lijken voor het grootste gedeelte van metaal te zijn (wel zwaarder, maar het voelt degelijker aan).quote:Op dinsdag 10 juni 2008 00:01 schreef zquing het volgende:
[..]
Oud glas is zeker leuk om te gebruiken, het grootste deel van mn glas is m42
Ik heb een oudere 80-200 2.8 kunnen vasthouden en dat is zo mooi, maar over 't algemeen vind ik het veel minder dan vroeger.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 00:03 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Hoe zit het met die Nikon objectieven van nu eigenlijk...? Zijn die ook van metaal? Die oude objectieven lijken voor het grootste gedeelte van metaal te zijn (wel zwaarder, maar het voelt degelijker aan).
Allemaal metal mounts op 1 na- de 18-55 kitlens zonder VR.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 00:03 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Hoe zit het met die Nikon objectieven van nu eigenlijk...? Zijn die ook van metaal? Die oude objectieven lijken voor het grootste gedeelte van metaal te zijn (wel zwaarder, maar het voelt degelijker aan).
Niet allemaal.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 00:14 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Allemaal metal mounts op 1 na- de 18-55 kitlens zonder VR.
Goedkopere bevatten meer rubber/plastic dan de duurdere-maar aan de buitenkant is het allemaal plastic/ rubber.
Die berekend bij lange na niet altijd de mooiste/beste standen. Bovendien wil ik soms ook foto's opzettelijk fout belichten bijvoorbeeld waardoor ze mooi worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 20:06 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Cool. We krijgen weer een discussie over het fotograferen in M, Av, S en P. Je hebt een camera waar een soort van computer in zit. Die computer berekent netjes de sluitertijd dan wel het diafragma voor je op basis van de gemeten hoeveelheid licht. Sterker nog, de nikon-modellen kunnen ook de iso berekenen voor je. Waarom zou je dit zelf willen doen denk ik dan?
Soms wil je inderdaad iets 'fout' belichten of afwijken van de 'standaard' belichten en instellingen. Daarom heb je standen als Av en M etc. Maar er zijn ook genoeg situaties waarin je camera het prima zelf kan en het kant noch wal raakt om 'm dan ook op de M stand te zetten. Saaie familie avonden bv. Zit je met je camera van zoveel honderd (zo niet duizend) euro die prima in staat is een correcte berekening te maken en wil meneer het per se zelf doenquote:Op dinsdag 10 juni 2008 14:34 schreef McKillem het volgende:
[..]
Die berekend bij lange na niet altijd de mooiste/beste standen. Bovendien wil ik soms ook foto's opzettelijk fout belichten bijvoorbeeld waardoor ze mooi worden.
Een camera die het allemaal maar automatisch doet en per definitie wil doen zou ik me groen en geel aan ergeren. Bovendien zou op zo'n manier heel mijn pret in fotografie verzieken. Zelf standen instellen vind ik cool om te doen, neem dit weg en laat de camera die uitrekenen en je sloopt gelijk 50% van mijn plezierjte.
Hierboven de reden waarom mijn cam _nooit_ op auto staat.
Daar hebben ze dus het belichtingscompensatieknopje (woordwaarde ?) voor uitgevonden.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 14:34 schreef McKillem het volgende:
[..]
Die berekend bij lange na niet altijd de mooiste/beste standen. Bovendien wil ik soms ook foto's opzettelijk fout belichten bijvoorbeeld waardoor ze mooi worden.
Een camera die het allemaal maar automatisch doet en per definitie wil doen zou ik me groen en geel aan ergeren. Bovendien zou op zo'n manier heel mijn pret in fotografie verzieken. Zelf standen instellen vind ik cool om te doen, neem dit weg en laat de camera die uitrekenen en je sloopt gelijk 50% van mijn plezierjte.
Hierboven de reden waarom mijn cam _nooit_ op auto staat.
Daar heb ik toch geen boodschap aan?quote:Op dinsdag 10 juni 2008 14:50 schreef Dickies het volgende:
[..]
Soms wil je inderdaad iets 'fout' belichten of afwijken van de 'standaard' belichten en instellingen. Daarom heb je standen als Av en M etc. Maar er zijn ook genoeg situaties waarin je camera het prima zelf kan en het kant noch wal raakt om 'm dan ook op de M stand te zetten. Saaie familie avonden bv. Zit je met je camera van zoveel honderd (zo niet duizend) euro die prima in staat is een correcte berekening te maken en wil meneer het per se zelf doen![]()
Nooit op auto is dus gewoon gelul. Je maakt echt geen betere plaatjes en in bepaalde situaties beperk je jezelf alleen maar. Terwijl jij bezig bent met instellen heb ik al 5 foto's genomen met zeer waarschijnlijk dezelfde instellingen als wanneer jij naast me zou staan met je camera op de M. Snap dat het tijdens andere situaties wel leuk is om de andere standen te verkennen. Een stukje creativiteit e.d. Dat maakt het ook leuk
Belichting is slechts 1 voorbeeld.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 15:07 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Daar hebben ze dus het belichtingscompensatieknopje (woordwaarde ?) voor uitgevonden.
Wil je bijvoorbeeld je foto's 1 stop overbelicht hebben met een diafragma van f4 dan zet je hem op A stand, je diafragma op f4 en je EV op +1.0
AL je foto's zullen vanaf dat moment aan die voorwaarden voldoen.
Ook al veranderd het licht om je heen.
Jij hoeft alleen nog maar aan te geven hoe veel je ze onder of overbelicht wilt hebben.
elitaire kuthippiequote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:06 schreef McKillem het volgende:
[..]
Daar heb ik toch geen boodschap aan?
Ik doe wat ik leuk vind om te doen, en op verzoek fotograferen doe ik al helemaal niet. Ik doe het alleen voor mezelf en dus voor de hobby.
Mijn camera staat weldegelijk nooit op auto.
[..]
Belichting is slechts 1 voorbeeld.
Bij technieken als pannen oid zou ik ook meer inspraak willen op de instellingen. Maar bij bv een sport als snowboarden of andere bewegelijke dingen zal je het toch echt minder doen dan een ander die niet zo koppig is.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 16:06 schreef McKillem het volgende:
Daar heb ik toch geen boodschap aan?
Ik doe wat ik leuk vind om te doen, en op verzoek fotograferen doe ik al helemaal niet. Ik doe het alleen voor mezelf en dus voor de hobby.
Mijn camera staat weldegelijk nooit op auto.
Goeie insteek. Laten we FOK opheffen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:22 schreef Calime het volgende:
Maakt het uberhaupt iets uit wie zijn cam op welk standje heeft staan? Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur voor whatever reasons dan ook...beetje kinderachtig naar mijn mening om over en weer van alles af te lopen zeiken. Als jij blij bent met jou manier van fotograferen, dat is toch alles wat telt...lekker belangrijk wat je buurman/vrouw doet...NOT!
Nee maar als het elitaire M gebruikende volk hier de rest begint uit te maken voor pauper, zielig, simpel, niet artistiek en weet ik nog meer wat, dan vind ik hun toch dat ik ze even moet wijzen op 't feit dat ze 't niet goed hebben.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 20:22 schreef Calime het volgende:
Maakt het uberhaupt iets uit wie zijn cam op welk standje heeft staan? Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur voor whatever reasons dan ook...beetje kinderachtig naar mijn mening om over en weer van alles af te lopen zeiken. Als jij blij bent met jou manier van fotograferen, dat is toch alles wat telt...lekker belangrijk wat je buurman/vrouw doet...NOT!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |