bijna welquote:Op zondag 8 juni 2008 17:48 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ze denken aan alles en iedereen bij Canon he
Ja, om nog maar te zwijgen over de voorgeprogrammeerde toverstanden als sportstand, landschap, portret, macro etc.quote:Op zondag 8 juni 2008 17:42 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
WTF
P stand was niet goed genoeg vond Canon, dus moest er een auto stand bij voor de echte dummies?
Zijn er mensen die die echt gebruiken?quote:Op zondag 8 juni 2008 20:55 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Ja, om nog maar te zwijgen over de voorgeprogrammeerde toverstanden als sportstand, landschap, portret, macro etc.
Mensen die in de Mediamarkt een DSLR aangepraat krijgen ed.quote:Op zondag 8 juni 2008 21:59 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Zijn er mensen die die echt gebruiken?
Inderdaad, echte fotografen gebruiken hun ogen als lichtmeter en rekenen de juiste waarden sneller uit als de camera.quote:Op zondag 8 juni 2008 22:11 schreef Jakhals het volgende:
Ik schiet altijd in M-stand. Av/Tv-stand zijn voor dummies.
quote:Op zondag 8 juni 2008 22:14 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Inderdaad, echte fotografen gebruiken hun ogen als lichtmeter en rekenen de juiste waarden sneller uit als de camera.
Dat nou ook weer nietquote:Op zondag 8 juni 2008 22:14 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Inderdaad, echte fotografen gebruiken hun ogen als lichtmeter en rekenen de juiste waarden sneller uit als de camera.
Volgens mij vanaf de 5D niet meer. MAar dat weet ik niet 100% zeker.quote:Op zondag 8 juni 2008 18:58 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
bijna wel
Zit die "A" stand ook op de 40D? 5D?
Wat een onzin, in M schieten is gewoon veel trager, na iedere beweging met je camera kun je dan handmatig weer de sluitertijd aan gaan passen. Niet echt praktisch, of je moet alleen stilstaande objecten willen fotograferen. En als je vindt dat je zonder M de foto niet zelf maakt moet je ook geen autofocus en dergelijke gebruiken, kun je beter analoog schieten met een oud toestel.quote:Op zondag 8 juni 2008 22:22 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Maar als je het allemaal in de M stand zelf moet instellen heb je tenminste nog een beetje het idee dat je de foto zelf hebt gemaakt en niet alleen op het knopje hebt gedrukt.
en vooral Noisereduction blijven gebruikenquote:Op zondag 8 juni 2008 22:45 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Wat een onzin, in M schieten is gewoon veel trager, na iedere beweging met je camera kun je dan handmatig weer de sluitertijd aan gaan passen. Niet echt praktisch, of je moet alleen stilstaande objecten willen fotograferen. En als je vindt dat je zonder M de foto niet zelf maakt moet je ook geen autofocus en dergelijke gebruiken, kun je beter analoog schieten met een oud toestel.
Ook in M-stand kun je het belichtingstrappetje als lichtmeter gebruiken. Ik wil gewoon controle op alles hebben, that's it.quote:Op zondag 8 juni 2008 22:14 schreef Erasmo het volgende:
dan nog is t onzin en behoorlijk onzinnig om meteen mensen die t niet precies doen zoals jij t doet af te doen als dummiesquote:Op zondag 8 juni 2008 23:08 schreef Jakhals het volgende:
[..]
Ik wil gewoon controle op alles hebben, that's it.
Welke extra controle heb je dan? Met Av/Tv heb je, in combinatie met de belichtingscompensatie, toch net zoveel controle alleen 10x eenvoudiger?quote:Op zondag 8 juni 2008 23:08 schreef Jakhals het volgende:
[..]
Ook in M-stand kun je het belichtingstrappetje als lichtmeter gebruiken. Ik wil gewoon controle op alles hebben, that's it.
Je kan maar 2 stops afwijken van de interne meterquote:Op zondag 8 juni 2008 23:22 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Welke extra controle heb je dan? Met Av/Tv heb je, in combinatie met de belichtingscompensatie, toch net zoveel controle alleen 10x eenvoudiger?
Dat doe ik toch ook niet?!!! Twee van de drie objectieven in mijn tas hebben geen AFquote:Op zondag 8 juni 2008 22:45 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Wat een onzin, in M schieten is gewoon veel trager, na iedere beweging met je camera kun je dan handmatig weer de sluitertijd aan gaan passen. Niet echt praktisch, of je moet alleen stilstaande objecten willen fotograferen. En als je vindt dat je zonder M de foto niet zelf maakt moet je ook geen autofocus en dergelijke gebruiken, kun je beter analoog schieten met een oud toestel.
Ok daar heb je gelijk in, maar in 95% van de gevallen wil je ook niet anders lijkt me.quote:Op zondag 8 juni 2008 23:29 schreef zquing het volgende:
[..]
Je kan maar 2 stops afwijken van de interne meter
maar hoevaak wil je tijdens het schieten hier idd vanaf wijken?quote:Op zondag 8 juni 2008 23:29 schreef zquing het volgende:
[..]
Je kan maar 2 stops afwijken van de interne meter
niemand die zegt dat je je het fotograferen niet mag leren door alleen in M te shcieten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doenquote:Op zondag 8 juni 2008 23:31 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Dat doe ik toch ook niet?!!! Twee van de drie objectieven in mijn tas hebben geen AF
En ja M schieten is inderdaad trager, maar het is veel uitdagender. En dat maakt het voor mij leuker. Als ik het fotograferen beter begrijp, dan wil ik idd de analoge Nikon F3 van mijn vader erbij pakken. Door zelf veel met de diafragma en sluitertijd te spelen krijg je daar sneller inzicht in, dan dat je het toestel laat rekenen. Het lijkt me cool om daarna verschillende doka technieken te proberen, maar zover ben ik nog lang niet.
met de sfeer is er hier niets mis, er werden hier alleen wat denigrerende opmerkingen over dummies etc gemaakt.quote:lekkere sfeer trouwens hier in FOT
Geen idee, voor mij is meestal meer dan genoeg.quote:Op zondag 8 juni 2008 23:34 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar hoevaak wil je tijdens het schieten hier idd vanaf wijken?
[..]
niemand die zegt dat je je het fotograferen niet mag leren door alleen in M te shcieten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen
[..]
met de sfeer is er hier niets mis, er werden hier alleen wat denigrerende opmerkingen over dummies etc gemaakt.
Ik zeg toch niet dat iedereen dat moet doen...? 'k Vind het uitdagender om in de M stand te schieten en krijg te horen dat ik onzin verkondig...quote:Op zondag 8 juni 2008 23:34 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar hoevaak wil je tijdens het schieten hier idd vanaf wijken?
[..]
niemand die zegt dat je je het fotograferen niet mag leren door alleen in M te shcieten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen
[..]
met de sfeer is er hier niets mis, er werden hier alleen wat denigrerende opmerkingen over dummies etc gemaakt.
maar je zegt welquote:Op zondag 8 juni 2008 23:38 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat iedereen dat moet doen...? 'k Vind het uitdagender om in de M stand te schieten en krijg te horen dat ik onzin verkondig...
Hiermee lijk je te zeggen dat als je niet M gebruikt je eigenlijk alleen maar op een knopje druktquote:Maar als je het allemaal in de M stand zelf moet instellen heb je tenminste nog een beetje het idee dat je de foto zelf hebt gemaakt en niet alleen op het knopje hebt gedrukt.
Ik denk dat je compositie niet tot zijn recht komt als je de foto slecht neemt... bewegingsonscherpte, onderbelichting/overbelichting, verkeerd gebruik van scherptediepte... dat moet je niet onderschatten.quote:Op zondag 8 juni 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
[..]
Geen idee, voor mij is meestal meer dan genoeg.
Fotograferen leer je niet door de M stand te gebruiken....... Foto's draaien om composities, daar moet je begintijd in zitten. Belichting heb je wel door na een tijdje
Okee,... als iemand die zin leest als een aanval; zo is 'ie niet bedoeld. Als ik naar een foto kijk die ik heb gemaakt in de M-stand en hij is gewoon mooi gelukt dan weet ik dat ik de goede instellingen heb gekozen. Dat geeft mij meer voldoening dan waneer ik de camera het meeste heb laten instellen... los van de compositie.quote:Op zondag 8 juni 2008 23:42 schreef zquing het volgende:
[..]
maar je zegt wel
[..]
Hiermee lijk je te zeggen dat als je niet M gebruikt je eigenlijk alleen maar op een knopje drukt
Verder moet iedereen gewoon de stand gebruiken die ze fijn vinden, ik kijk veel liever naar een gode foto gemaakt op auto dan een 13 in een dozijn op M
Maar op al die dingen die je noemt kun je ook invloed uitoefenen als je in A, S of P stand schiet, niet waar?quote:Op zondag 8 juni 2008 23:43 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ik denk dat je compositie niet tot zijn recht komt als je de foto slecht neemt... bewegingsonscherpte, onderbelichting/overbelichting, verkeerd gebruik van scherptediepte... dat moet je niet onderschatten.
Volgens mij hebben zowel nikon als canon dat.quote:Op zondag 8 juni 2008 17:42 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
WTF
P stand was niet goed genoeg vond Canon, dus moest er een auto stand bij voor de echte dummies?
Volgens mij kan je bij A je voorkeur voor diafragma opgeven en bepaalt de camera zelf welke sluitertijd erbij komt; bij S stel je de sluitertijd in en wordt het diafragma voor je bepaald... P stand is voor mij nog een beetje onduidelijk.quote:Op maandag 9 juni 2008 05:58 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Maar op al die dingen die je noemt kun je ook invloed uitoefenen als je in A, S of P stand schiet, niet waar?
Dat is een misverstand. Ook (juist) met oude lenzen kun je in de Av stand schieten. Alleen regel je dan je diafragma op je lens ipv je camera. Je camera heeft weliswaar geen flauw benul op welk diafragma de lens staat, maar dat geeft niets. De camera meet immers hoe veel licht ie binnen krijgt, en berekent dan de sluitertijd.quote:Op zondag 8 juni 2008 11:50 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Inderdaad... en nu heb ik 2 oude lenzen (+/- 30 jaar oud, van mijn vader) in mijn tas zitten... en dan moet je het ook zonder kunnen doen.
Ff geprobeerd,... het werkt niet op mijn D80.quote:Op maandag 9 juni 2008 13:18 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is een misverstand. Ook (juist) met oude lenzen kun je in de Av stand schieten. Alleen regel je dan je diafragma op je lens ipv je camera. Je camera heeft weliswaar geen flauw benul op welk diafragma de lens staat, maar dat geeft niets. De camera meet immers hoe veel licht ie binnen krijgt, en berekent dan de sluitertijd.
Dankjequote:Op maandag 9 juni 2008 09:41 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ps. PankPinther... Allejezus, wat een mooie studiofoto's![]()
Creativiteit? Invloed?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 20:06 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Cool. We krijgen weer een discussie over het fotograferen in M, Av, S en P. Je hebt een camera waar een soort van computer in zit. Die computer berekent netjes de sluitertijd dan wel het diafragma voor je op basis van de gemeten hoeveelheid licht. Sterker nog, de nikon-modellen kunnen ook de iso berekenen voor je. Waarom zou je dit zelf willen doen denk ik dan?
Nou, wat ben je dan creatief als je de foto opzettelijk een stop onderbelicht, poehee!quote:
Kan ook allemaal met de andere standenquote:
Dat is dus een reden dat ik Canon niet serieus neem, op hun xxD camera's (voor de gevorderde amateur) zit ook een sport/portret/landschap/macro setting. Zij nemen blijkbaar hun clientele niet serieus.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:27 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Volgens mij hebben zowel nikon als canon dat.
Bij de goedkopere modellen althans.
Daar zitten ook meestal van die portret, landschap en sport standen op enzo
De topmodellen hebben alleen P, A, S en M stand
Misschien nemen zij hun clientele juist wel serieus, aangezien een flink deel van die clientele geld te veel heeft en verder totaal geen verstand van fotograferen.quote:Op maandag 9 juni 2008 16:12 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat is dus een reden dat ik Canon niet serieus neem, op hun xxD camera's (voor de gevorderde amateur) zit ook een sport/portret/landschap/macro setting. Zij nemen blijkbaar hun clientele niet serieus.
En spot meting, ho maar. (hoewel dat nu sinds de 30D en de 450D wel op de camera zit- waardoor ik geneigd ben om weer een canon SLR te kopen.... )
Klopt. Vanaf de D200 hebben non-cpu objectieven ook een werkende lichtmeting.quote:Op maandag 9 juni 2008 14:11 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ff geprobeerd,... het werkt niet op mijn D80.
Dank uquote:Op maandag 9 juni 2008 16:38 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Klopt. Vanaf de D200 hebben non-cpu objectieven ook een werkende lichtmeting.
De P stand is eigenlijk een vol-automatische stand. Maar dan kun je eigenlijk voor de opties heen lopen.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:41 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Volgens mij kan je bij A je voorkeur voor diafragma opgeven en bepaalt de camera zelf welke sluitertijd erbij komt; bij S stel je de sluitertijd in en wordt het diafragma voor je bepaald... P stand is voor mij nog een beetje onduidelijk.
...als je een bijbehorende lens erbij hebt,... that isquote:Op maandag 9 juni 2008 17:03 schreef Xilantof het volgende:
[..]
De P stand is eigenlijk een vol-automatische stand. Maar dan kun je eigenlijk voor de opties heen lopen.
als de basis stand is: f/2,8 met 1/800
Draai je in de P stand aan het wieltje en kom je op: f/5,6 en 1/200e
Hij houdt dus de belichting dan gewoon correct, alleen kun je dus met het wieltje door de verschillende belichtingsopties scrollen.
Met dus zowel de P, A als S stand kun je dus alles naar wens instellen (als je maar de juiste stand kiest).
Dat geldt inderdaad voor lenzen die ook volledige automatisch kunnen werken jaquote:Op maandag 9 juni 2008 17:56 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
...als je een bijbehorende lens erbij hebt,... that is
Bij mij werkt het zowel op mijn 20D als mijn 300D, met alle 6 mijn manual p-draad lenzen. Aan Nikon kan het niet liggen, dus dan zal jij wel iets fout doenquote:Op maandag 9 juni 2008 14:11 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ff geprobeerd,... het werkt niet op mijn D80.
ligt dus wel aan z'n nikonquote:Op maandag 9 juni 2008 19:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Bij mij werkt het zowel op mijn 20D als mijn 300D, met alle 6 mijn manual p-draad lenzen. Aan Nikon kan het niet liggen, dus dan zal jij wel iets fout doen![]()
Wat werkt er dan niet precies?
Dat dusquote:Op maandag 9 juni 2008 16:12 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat is dus een reden dat ik Canon niet serieus neem, op hun xxD camera's (voor de gevorderde amateur) zit ook een sport/portret/landschap/macro setting. Zij nemen blijkbaar hun clientele niet serieus.
En spot meting, ho maar. (hoewel dat nu sinds de 30D en de 450D wel op de camera zit- waardoor ik geneigd ben om weer een canon SLR te kopen.... )
Overigens heb ik gelezen dat als je flitst je het beste de M stand tegenwoordig kan gebruiken; je flitser regelt wel dat er voldoende invulflits word geregeld om het gat tussen je sluitertijd en diafragma te overbruggen-indien mogelijk; je foto's zijn dan wat consistenter qua belichting.
Nou... ik heb dus glas van +/- 30 jaar oud (Nikon 50 mm f/1.4 en een Nikkor 135 mm f/2.8). Op de P, A, S en Auto knippert de diafragma-indicator en dan kan ik op de sluiterknop drukken wat ik wil, hij weigert te schieten. Maar bedankt voor je vertrouwenquote:Op maandag 9 juni 2008 19:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Bij mij werkt het zowel op mijn 20D als mijn 300D, met alle 6 mijn manual p-draad lenzen. Aan Nikon kan het niet liggen, dus dan zal jij wel iets fout doen![]()
Wat werkt er dan niet precies?
Vrij zijn, creatief zijn en nadenken kan je allemaal in de Av stand ook, met exposure correctie. Maar als jij graag gelooft dat je alleen in de M stand na kunt denken, be my guestquote:Op maandag 9 juni 2008 20:03 schreef An24 het volgende:
Dus je bent wel degelijk vrijer en creatiever in de M stand. Plus dat ik gewoon zelf graag nadenk
Koop dan toch ook een fatsoenlijke cameraquote:Op maandag 9 juni 2008 20:05 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Nou... ik heb dus glas van +/- 30 jaar oud (Nikon 50 mm f/1.4 en een Nikkor 135 mm f/2.8). Op de P, A, S en Auto knippert de diafragma-indicator en dan kan ik op de sluiterknop drukken wat ik wil, hij weigert te schieten.
ywquote:Maar bedankt voor je vertrouwen![]()
![]()
Zit beetje mijn woorden te verdraaienquote:Op maandag 9 juni 2008 20:12 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Vrij zijn, creatief zijn en nadenken kan je allemaal in de Av stand ook, met exposure correctie. Maar als jij graag gelooft dat je alleen in de M stand na kunt denken, be my guest
Zeg, je laat je toch nix aanpraten hier he.... Ieder heeft nou eenmaal z'n eigen voorkeur voor 'n bepaald standje.quote:Op maandag 9 juni 2008 20:36 schreef Doodkapje het volgende:
Echt... ik ben serieus zeer content over mijn Nikon D80... nog geen problemen/moeite gehad met mijn M stand en antieke objectieven, krijg ik hier zowat een minderwaardigheidscomplex aangepraat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |