abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59168751
Kwam dit toevallig tegen in mijn huidige werk contract

----
Artikel 10

De werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van werkgever gedurende de arbeidsovereenkomst en na het einde hiervan gedurende een tijdvak van 1 jaar, niet in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan het bedrijf van werkgever vestigen, drijven of mede drijven of doen drijven. Hetzij direct, hetzij indirect, alsook financieel in welke vorm ook bij een dergelijke zaak belang hebben. Daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking hetzij tegen vergoeding hetzij om niet, of daarin aandeel hebben binnen een straal van 50 km waar werkgever gevestigd is. Zulks op verbeurte van een direct opeisbare boete van Euro 25000 per gebeurtenis en tevens Euro 1500 per iedere dag dat hij in overtreding is, te betalen aan werkgever onverminderd het recht van werkgever om volledige schadevergoeding te vragen. Het concurrentiebeding geldt niet indien de werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt.
----

Is dit normaal?
1 jaar niet werken bij een soort gelijk bedrijf in een omtrek van 50km
Jij altijd met je patat en appelmoes. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met onze relatie!
pi_59168806
Dat heet concurrentiebeding en in de praktijk heeft vrijwel geen enkele rechter daar boodschap aan als je het een klein beetje fatsoenlijk aanpakt.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_59168817
Concurrentiebeding... niet abnormaal tegenwoordig. Zoals ik het begreep echter alleen in een rechtszaak te gebruiken als je echt specifiek hetzelfde werk deed als voorheen en als de voormalig werkgever daardoor redelijkerwijs benadeelt wordt.

Met andere woorden erg afhankelijk van je functie nu en de functie die je zou vervullen.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:22:02 #4
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_59168840
i.v.m. bedrijfsspionage etc?
A.F.C. Ajax
pi_59168873
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:18 schreef Woep het volgende:
Is dit normaal?
jep
pi_59168895
Wie bepaalt of het een gelijksoortig bedrijf is?
Jij altijd met je patat en appelmoes. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met onze relatie!
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:24:45 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_59168902
Concurrentiebeding is vrij normaal hoor, maar wordt nog wel eens door de rechter vernietigd (zeker als je anders je brood niet kunt verdienen)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:25:34 #8
148823 znarch
ondertitel
pi_59168917
Is heel normaal, al is de jouwe wat streng Wat voor functie gaat het om ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:26:14 #9
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_59168935
Kijk, als jij bijvoorbeeld accountmanager bent bij bedrijf A en zodoende een leuke klantenkring opbouwd, dan is het voor bedrijf A niet zo leuk als jij bij bedrijf B gaat weken en al "je" klantjes meeneemt.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:27:27 #10
148823 znarch
ondertitel
pi_59168959
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:26 schreef GateWayX het volgende:
Kijk, als jij bijvoorbeeld accountmanager bent bij bedrijf A en zodoende een leuke klantenkring opbouwd, dan is het voor bedrijf A niet zo leuk als jij bij bedrijf B gaat weken en al "je" klantjes meeneemt.
Dat is een relatiebeding is vaak afzonderlijk opgenomen in een arbeidscontract.
pi_59169162
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:25 schreef znarch het volgende:
Is heel normaal, al is de jouwe wat streng Wat voor functie gaat het om ?
Huidige; Computer winkel particuliere verkoop + TD
Nieuw; netwerk/system engineer + wat verkoop zakelijk/zeer kleinschalige particulier
pi_59169365
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:20 schreef Seneca het volgende:
Dat heet concurrentiebeding en in de praktijk heeft vrijwel geen enkele rechter daar boodschap aan als je het een klein beetje fatsoenlijk aanpakt.
In de praktijk zal een rechter je vrij strikt houden aan een dergelijk concurentiebeding.
Het probleem met concurentiebeding is wel dat het redelijk beperkt dient te zijn. Als ik dit zo lees dan mag je gewoon helemaal niets meer doen binnen 50km van het bedrijf waar je nu werkt. Dit is onredelijk bezwarend en zal over het algemeen vernietigd worden.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 12:49:50 #13
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_59169537
Laat het concurrentiebeding uit het contract halen. Mogelijk laten vervallen voor een relatiebeding

En anders wil je graag dat de werkgever jouw financieel compenseerd (een jaar lang 90% van je salaris) omdat je volgens deze bepaling na het verlaten van het bedrijf een jaar lang je vak niet kan uitoefenen.
pi_59169615
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:20 schreef Seneca het volgende:
Exact dat... don't worry.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_59169621
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:36 schreef Woep het volgende:

[..]

Nieuw; netwerk/system engineer + wat verkoop zakelijk/zeer kleinschalige particulier
Dan is er niks aan de hand.
pi_59178111
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:52 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Exact dat... don't worry.
Wrong!! Er is altijd een gang naar de rechter nodig om een concurrentiebeding naast je neer te kunnen leggen. De straal van 50km in dit beding lijkt wellicht onredelijk, maar dat wil niet zeggen dat de rechter het beding dan maar volledig nietig verklaard. Misschien wordt alleen de straal wel aangepast.

Wat je in dit soort gevallen altijd moet doen: overleg met je huidige werkgever, maak keurige afspraken en verifieer zwart op wit dat je huidige werkgever geen bezwaren heeft tegen je nieuwe functie/werkgever en het concurrentiebeding niet tegen je zal gebruiken.

In 9 van de 10 gevallen snapt en accepteert de werkgever ook wel je vertrek en zolang het inderdaad geen potentieel gevaar voor de eigen bedrijfsvoering oplevert en je als vertrekker niet ineens rare streken gaat uithalen, hoef je je niet al teveel zorgen te maken.
wat een drama toch....
  vrijdag 6 juni 2008 @ 18:43:30 #17
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_59179431
Het is voor de rechter ook belangrijk of je in je nieuwe contract een aanmerkelijke verbetering in arbeidsvoorwaarden krijgt, zoals meer loon, contract voor onbepaalde tijd en welke gevolgen de werking van het concurrentiebeding op je leefsituatie zal hebben.
Als je onevenredig zwaar getroffen zal worden door het concurrentiebeding zal de kantonrechter deze waarschijnlijk nietig verklaren
Ik ben een eckte rapnegert
pi_59180470
Volgens mij heb ik het hier zelf ook groot n deels verkeerd begrepen en dat het puur alleen gaat om het starten van een nieuw bedrijf binnen die straal van 50km.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 19:41:09 #19
148823 znarch
ondertitel
pi_59180820
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 19:28 schreef Woep het volgende:
Volgens mij heb ik het hier zelf ook groot n deels verkeerd begrepen en dat het puur alleen gaat om het starten van een nieuw bedrijf binnen die straal van 50km.
Nee, gaat ook over een nieuwe werkgever.
  vrijdag 6 juni 2008 @ 20:11:53 #20
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_59181525
God wat ben ik blij uit Nederland weg te zijn.
Ik was al bijna vergeten dat het land aan elkaar vast hangt van dit soort onbenulligheden.

OT: Praktijk is dat een rechter er een uitspraak over doet en in tegenstelling wat een aantal hier beweren niet per definitie het concurrentiebeding van tafel vegen. In veel gevallen is er sprake van een aanpassing van het beding. De kortste weg is die van het gesprek aan gaan met je huidige werkgever en met hem tot een oplossing komen.
Neerkomen wel!
  vrijdag 6 juni 2008 @ 20:22:50 #21
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_59181759
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:26 schreef GateWayX het volgende:
Het zou me verbazen als je dat lukt. Wij hebben ook aantal keer dat soort mensen gehad, op het moment dat ze zoiets aandragen of het wordt gezien dan is het linea recta vertrek.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_59249311
Ik weet niet hoe de wetten allemaal veranderd zijn. Maar een paar jaren terug heb ik tijdens het vak ondernemingsrecht geleerd dat op het moment dat je werkgever gebruik maakt van het concurrentiebeding, dat ze je maximaal 1 jaar mag verbieden om bij de directe concurrent te werken. Echter word je wel voor een jaar lang volledig betaald.

Mocht je dus later van baan wisselen, breng je werkgever op de hoogte, per getekende brief of fax dat je naar een andere werkgever gaat. Stel een ultimatum waarbij je werkgever gebruik mag maken van het concurrentiebeding. Doen zij dat niet, dan heb je gewoon keiharde bewijzen dat jij goed in je recht sta. In andere gevallen kan je een jaar op vakantie gaan .
  Licht Ontvlambaar maandag 9 juni 2008 @ 16:30:32 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59250210
quote:
Op maandag 9 juni 2008 15:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Ik weet niet hoe de wetten allemaal veranderd zijn. Maar een paar jaren terug heb ik tijdens het vak ondernemingsrecht geleerd dat op het moment dat je werkgever gebruik maakt van het concurrentiebeding, dat ze je maximaal 1 jaar mag verbieden om bij de directe concurrent te werken. Echter word je wel voor een jaar lang volledig betaald.

Mocht je dus later van baan wisselen, breng je werkgever op de hoogte, per getekende brief of fax dat je naar een andere werkgever gaat. Stel een ultimatum waarbij je werkgever gebruik mag maken van het concurrentiebeding. Doen zij dat niet, dan heb je gewoon keiharde bewijzen dat jij goed in je recht sta. In andere gevallen kan je een jaar op vakantie gaan .
Ik geloof dat je niet echt goed hebt opgelet tijdens de les...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_59250830
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:30 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik geloof dat je niet echt goed hebt opgelet tijdens de les...
Ik geloof dat jij zelfs helemaal niks hebt geleerd.
  Licht Ontvlambaar maandag 9 juni 2008 @ 16:52:21 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59250895
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Leg het me dan eens uit... als je het zo goed weet.
  maandag 9 juni 2008 @ 16:55:33 #26
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_59250998
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Nee, jij hebt toch echt niet opgelet en Sjeen heeft gelijk
zzz
pi_59251090
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 20:11 schreef Freeflyer het volgende:
God wat ben ik blij uit Nederland weg te zijn.
Ik was al bijna vergeten dat het land aan elkaar vast hangt van dit soort onbenulligheden.

OT: Praktijk is dat een rechter er een uitspraak over doet en in tegenstelling wat een aantal hier beweren niet per definitie het concurrentiebeding van tafel vegen. In veel gevallen is er sprake van een aanpassing van het beding. De kortste weg is die van het gesprek aan gaan met je huidige werkgever en met hem tot een oplossing komen.
Dit is toch gewoon onderdeel van een contract wat je vrijwillig ondertekent Wtf heeft Nederland hier nou mee te maken knuppel
pi_59251206
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:52 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Leg het me dan eens uit... als je het zo goed weet.
Ik moet mij bewijzen, omdat jij het wilt? Blijkbaar heb je het niet goed begrepen. Het is hier niet de omgekeerde wereld.
pi_59251238
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:55 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Nee, jij hebt toch echt niet opgelet en Sjeen heeft gelijk
Jij hebt gewoon niet opgelet, ik heb gewoon gelijk
  Licht Ontvlambaar maandag 9 juni 2008 @ 17:05:04 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59251297
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:01 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Ik moet mij bewijzen, omdat jij het wilt? Blijkbaar heb je het niet goed begrepen. Het is hier niet de omgekeerde wereld.
Ja, lijkt me wel... Als jij beweert dat een werkgever je een jaar lang moet doorbetalen vanwege het opnemen van een concurrentiebeding, dan zou ik bronvermelding wel op zijn plaats vinden.

Maar goed, getuige de rest van je reacties, zal ik mijn adem maar niet inhouden...
pi_59251410
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:05 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja, lijkt me wel... Als jij beweert dat een werkgever je een jaar lang moet doorbetalen vanwege het opnemen van een concurrentiebeding, dan zou ik bronvermelding wel op zijn plaats vinden.

Maar goed, getuige de rest van je reacties, zal ik mijn adem maar niet inhouden...
Gezien jou lage intelligentie zal je het toch nooit begrijpen. Waarom zal ik het je dan ook uitleggen? Ik zie het nut er niet van in
  Licht Ontvlambaar maandag 9 juni 2008 @ 17:11:41 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_59251470
  maandag 9 juni 2008 @ 17:22:53 #33
181657 LordNemephis
computer says no
pi_59251733
quote:
Op maandag 9 juni 2008 17:09 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Gezien jou lage intelligentie zal je het toch nooit begrijpen. Waarom zal ik het je dan ook uitleggen? Ik zie het nut er niet van in
Ik wil eigenlijk ook wel eens weten waar je die kennis vandaan hebt, ik heb er iig nog nooit van gehoord dat een werkgever iemand doorbetaalde om niet te werken
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_59252423
quote:
Op maandag 9 juni 2008 15:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Doen zij dat niet, dan heb je gewoon keiharde bewijzen dat jij goed in je recht sta. In andere gevallen kan je een jaar op vakantie gaan .
Naar de fabeltjeskrant gekeken tijdens de les?

Echt dit is de grootste onzin die er is.

Kom maar eens met de wetsartikelen die vertellen dat jij een jaar door betaald krijgt nadat je uitdienst getreden bent.
pi_59252585
http://www.salarisinfostartpagina.nl/concurrentiebeding.htm

Wetsvoorstel dat tijdens mijn studiejaren is voorgesteld, wat naar alle waarschijnlijkheid werd doorgevoerd. Wetsvoorstel is na een lange tijd afgewezen, wat ik logischerwijs nooit tijdens de colleges meegedeeld kon krijgen, omdat ik geen ondernemingsrecht meer had.

Of het nou de grootste onzin is? Nou nee, het had net zo goed doorgevoerd kunnen worden, en dan was er nu een wetsartikel bij geweest. Je ex-werkgever verbiedt jou immers om jou beroep uit te oefenen voor een jaar. Je hebt drie keuzes, 1 is bijstand, 2 is werk zoeken wat niet gerelateerd is aan jou opleiding, 3 is verhuizen. In Nederland is het nog altijd zo dat de werknemer meer rechten heeft dan de werkgever. Als je het onzin vind, dan heb je de afgelopen jaren in een hol gewoond.
  dinsdag 10 juni 2008 @ 20:23:30 #36
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59286831
Om een concurrentiebeding stand te laten houden moet voor zover ik weet wel een vergoeding worden betaald.

Overigens is het bedrag van 25000 dermate hoog dat ik me kan voorstellen dat een rechter het beding bij beeindiging contract onredelijk vindt en (deels) nietig verklaart. Maar ik zou daar niet op gokken.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 10 juni 2008 @ 20:28:13 #37
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_59286964
quote:
Op vrijdag 6 juni 2008 12:36 schreef Woep het volgende:

[..]

En dan een beding van 25000 opnemen in het contract?

Alsof jij zo belangrijk bent voor het bedrijf / er binnen 50 km geen andere verkopers te vinden zijn / een computerwinkel zeer gevoelige bedrijfsgeheimen met jou deelt

Als ik rechter was zou ik me een breuk lachen
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 10 juni 2008 @ 22:59:11 #38
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_59292431
quote:
Op maandag 9 juni 2008 16:58 schreef Repeat het volgende:

Dit is toch gewoon onderdeel van een contract wat je vrijwillig ondertekent Wtf heeft Nederland hier nou mee te maken knuppel
Dat jij dit gewoon/normaal vindt wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook normaal gevonden wordt.
Mijn collega's snappen gewoon niet dat dit soort regels in Nederland bestaan. Dit soort debiel gedoe heeft in hun ogen zelfs directe betrekking op de werk gelegenheid in Nederland.

Je wil niet weten hoeveel bedrijven er ontstaan zijn die in NL opereren en constructies opgezet hebben om het kromme Nederlandse regime te omzeilen. Op zich brengt het alleen maar voordelen met zich mee aangezien iedereen, werkgever maar ook de werknemer, exact weet waar die aan toe is. En dat weet je in NL zeer zeker niet.
Neerkomen wel!
pi_59292487
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 22:59 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Dat jij dit gewoon/normaal vindt wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook normaal gevonden wordt.
Mijn collega's snappen gewoon niet dat dit soort regels in Nederland bestaan. Dit soort debiel gedoe heeft in hun ogen zelfs directe betrekking op de werk gelegenheid in Nederland.

Je wil niet weten hoeveel bedrijven er ontstaan zijn die in NL opereren en constructies opgezet hebben om het kromme Nederlandse regime te omzeilen. Op zich brengt het alleen maar voordelen met zich mee aangezien iedereen, werkgever maar ook de werknemer, exact weet waar die aan toe is. En dat weet je in NL zeer zeker niet.

Dit is helemaal geen "Nederlandse regel".

Dit is een afspraak in een contract tussen het bedrijf en jou, wat jij vrijwillig ondertekent. Of denk je dat er ergens een wet is die zegt dat je niet bij een ander gelijksoortig bedrijf mag gaan werken?
  dinsdag 10 juni 2008 @ 23:25:46 #40
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_59293417
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 23:00 schreef Repeat het volgende:

Dit is helemaal geen "Nederlandse regel".

Dit is een afspraak in een contract tussen het bedrijf en jou, wat jij vrijwillig ondertekent. Of denk je dat er ergens een wet is die zegt dat je niet bij een ander gelijksoortig bedrijf mag gaan werken?

Vreemd he dat het dan zo goed als nergens anders voorkomt dan... 1 keer raden... Nederland.
De enige reden waarom een bedrijf zoiets belachelijks in een contract zet is omdat zij de gelegenheid daarvoor krijgen oftewel zich indirect door de wet gesteund voelen.

Vergeet niet dat er niet zo gek veel werknemers zullen zijn die de gang naar de rechter zullen maken. De meesten schikken zich naar dit soort regels. In die zin wel degelijk typisch Nederlands.
Neerkomen wel!
pi_59293584
Leuk dat je dit weer aan probeert te pakken om Nederland te bashen, maar je tekent zelf en ik vind het niet zo'n gekke afspraak. Of moet je als je stopt bij een bedrijf maar zo naar de concurrent kunnen stappen met al je kennis over je oude bedrijf?

Heb je trouwens onderzoek gedaan naar het voorkomen van deze bepaling in contracten in Nederland en de rest van de wereld?
  woensdag 11 juni 2008 @ 19:59:48 #42
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_59314931
Nederland bashen is een groot woord. Het is die typische kleinburgerlijkheid waar iedereen zich aan ergert maar wat niemand schijnbaar durft uit te spreken.

Als iemand naar de concurrent wil gaan dan gaat hij/zij toch wel ongeacht de bepalingen. Meeste grote bedrijven hebben wel een lokatie of functie die duidelijk niet binnen de regels van het beding valt totdat het beding niet meer geldig is. Wat je daarna intern doet komt men niet zo snel achter met als uitzondering wanneer je klanten probeert mee te nemen. Dat zal direct opvallen.

Voor de rest heb ik vanuit mijn werk veel contracten onder ogen gehad welke afkomstig zijn vanuit de hele wereld en dan valt het toch op dat het in de meeste contracten gewoon weg niet voorkomt. Tot aan een aantal jaren geleden zag je het in NL ook niet zoveel, de laatste tijd lijkt het bijna standaard geworden zelfs voor gewone administratieve functies. En dat is ronduit belachelijk.
Neerkomen wel!
pi_59315272
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 22:59 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Toch is concurrentiebeding heel gewoon/normaal. Het wordt alleen soms verkeerd gebruikt, of in een verkeerde context gezien. Concurrentiebeding is niet bedacht om het leven van een werknemer zuur te maken. Alleen wordt dat wel door sommige bedrijven misbruikt, daarom wordt het ook vaak verworpen door de rechter. Denk maar eens aan een software-ontwikkelaar. Je werkt in een team waarbij belangrijke informatie (soms zelfs one of a kind) met elkaar wordt gedeeld om een uiteindelijke product te verkrijgen. Als je met al deze informatie overstapt naar een concurrent, en deze informatie doorspeelt, dan is dat erg nadeling voor de voormalige werkgever. Je hebt in feite nieuwe kennis verkregen. Op het moment dat je deze kennis gebruikt voor je werk, ben je ook niet in strijd met de geheimhouding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')