Dat is een relatiebeding is vaak afzonderlijk opgenomen in een arbeidscontract.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:26 schreef GateWayX het volgende:
Kijk, als jij bijvoorbeeld accountmanager bent bij bedrijf A en zodoende een leuke klantenkring opbouwd, dan is het voor bedrijf A niet zo leuk als jij bij bedrijf B gaat weken en al "je" klantjes meeneemt.
Huidige; Computer winkel particuliere verkoop + TDquote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:25 schreef znarch het volgende:
Is heel normaal, al is de jouwe wat strengWat voor functie gaat het om ?
In de praktijk zal een rechter je vrij strikt houden aan een dergelijk concurentiebeding.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:20 schreef Seneca het volgende:
Dat heet concurrentiebeding en in de praktijk heeft vrijwel geen enkele rechter daar boodschap aan als je het een klein beetje fatsoenlijk aanpakt.
Exact dat... don't worry.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:20 schreef Seneca het volgende:
Dat heet concurrentiebeding en in de praktijk heeft vrijwel geen enkele rechter daar boodschap aan als je het een klein beetje fatsoenlijk aanpakt.
Dan is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:36 schreef Woep het volgende:
[..]
Huidige; Computer winkel particuliere verkoop + TD
Nieuw; netwerk/system engineer + wat verkoop zakelijk/zeer kleinschalige particulier
Wrong!! Er is altijd een gang naar de rechter nodig om een concurrentiebeding naast je neer te kunnen leggen. De straal van 50km in dit beding lijkt wellicht onredelijk, maar dat wil niet zeggen dat de rechter het beding dan maar volledig nietig verklaard. Misschien wordt alleen de straal wel aangepast.quote:
Nee, gaat ook over een nieuwe werkgever.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 19:28 schreef Woep het volgende:
Volgens mij heb ik het hier zelf ook groot n deels verkeerd begrepen en dat het puur alleen gaat om het starten van een nieuw bedrijf binnen die straal van 50km.
Het zou me verbazen als je dat lukt. Wij hebben ook aantal keer dat soort mensen gehad, op het moment dat ze zoiets aandragen of het wordt gezien dan is het linea recta vertrek.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:26 schreef GateWayX het volgende:
Kijk, als jij bijvoorbeeld accountmanager bent bij bedrijf A en zodoende een leuke klantenkring opbouwd, dan is het voor bedrijf A niet zo leuk als jij bij bedrijf B gaat weken en al "je" klantjes meeneemt.
Ik geloof dat je niet echt goed hebt opgelet tijdens de les...quote:Op maandag 9 juni 2008 15:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Ik weet niet hoe de wetten allemaal veranderd zijn. Maar een paar jaren terug heb ik tijdens het vak ondernemingsrecht geleerd dat op het moment dat je werkgever gebruik maakt van het concurrentiebeding, dat ze je maximaal 1 jaar mag verbieden om bij de directe concurrent te werken. Echter word je wel voor een jaar lang volledig betaald.
Mocht je dus later van baan wisselen, breng je werkgever op de hoogte, per getekende brief of fax dat je naar een andere werkgever gaat. Stel een ultimatum waarbij je werkgever gebruik mag maken van het concurrentiebeding. Doen zij dat niet, dan heb je gewoon keiharde bewijzen dat jij goed in je recht sta. In andere gevallen kan je een jaar op vakantie gaan.
Ik geloof dat jij zelfs helemaal niks hebt geleerd.quote:Op maandag 9 juni 2008 16:30 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik geloof dat je niet echt goed hebt opgelet tijdens de les...
Leg het me dan eens uit... als je het zo goed weet.quote:Op maandag 9 juni 2008 16:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij zelfs helemaal niks hebt geleerd.
Nee, jij hebt toch echt niet opgelet en Sjeen heeft gelijkquote:Op maandag 9 juni 2008 16:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij zelfs helemaal niks hebt geleerd.
Dit is toch gewoon onderdeel van een contract wat je vrijwillig ondertekentquote:Op vrijdag 6 juni 2008 20:11 schreef Freeflyer het volgende:
God wat ben ik blij uit Nederland weg te zijn.
Ik was al bijna vergeten dat het land aan elkaar vast hangt van dit soort onbenulligheden.
OT: Praktijk is dat een rechter er een uitspraak over doet en in tegenstelling wat een aantal hier beweren niet per definitie het concurrentiebeding van tafel vegen. In veel gevallen is er sprake van een aanpassing van het beding. De kortste weg is die van het gesprek aan gaan met je huidige werkgever en met hem tot een oplossing komen.
Ik moet mij bewijzen, omdat jij het wilt? Blijkbaar heb je het niet goed begrepen. Het is hier niet de omgekeerde wereld.quote:Op maandag 9 juni 2008 16:52 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leg het me dan eens uit... als je het zo goed weet.
Jij hebt gewoon niet opgelet, ik heb gewoon gelijkquote:Op maandag 9 juni 2008 16:55 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, jij hebt toch echt niet opgelet en Sjeen heeft gelijk
Ja, lijkt me wel... Als jij beweert dat een werkgever je een jaar lang moet doorbetalen vanwege het opnemen van een concurrentiebeding, dan zou ik bronvermelding wel op zijn plaats vinden.quote:Op maandag 9 juni 2008 17:01 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Ik moet mij bewijzen, omdat jij het wilt? Blijkbaar heb je het niet goed begrepen. Het is hier niet de omgekeerde wereld.
Gezien jou lage intelligentie zal je het toch nooit begrijpen. Waarom zal ik het je dan ook uitleggen? Ik zie het nut er niet van inquote:Op maandag 9 juni 2008 17:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ja, lijkt me wel... Als jij beweert dat een werkgever je een jaar lang moet doorbetalen vanwege het opnemen van een concurrentiebeding, dan zou ik bronvermelding wel op zijn plaats vinden.
Maar goed, getuige de rest van je reacties, zal ik mijn adem maar niet inhouden...
Ik wil eigenlijk ook wel eens weten waar je die kennis vandaan hebt, ik heb er iig nog nooit van gehoord dat een werkgever iemand doorbetaalde om niet te werkenquote:Op maandag 9 juni 2008 17:09 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Gezien jou lage intelligentie zal je het toch nooit begrijpen. Waarom zal ik het je dan ook uitleggen? Ik zie het nut er niet van in
Naar de fabeltjeskrant gekeken tijdens de les?quote:Op maandag 9 juni 2008 15:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Doen zij dat niet, dan heb je gewoon keiharde bewijzen dat jij goed in je recht sta. In andere gevallen kan je een jaar op vakantie gaan.
En dan een beding van 25000 opnemen in het contract?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 12:36 schreef Woep het volgende:
[..]
Huidige; Computer winkel particuliere verkoop + TD
Nieuw; netwerk/system engineer + wat verkoop zakelijk/zeer kleinschalige particulier
Dat jij dit gewoon/normaal vindt wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook normaal gevonden wordt.quote:Op maandag 9 juni 2008 16:58 schreef Repeat het volgende:
Dit is toch gewoon onderdeel van een contract wat je vrijwillig ondertekentWtf heeft Nederland hier nou mee te maken knuppel
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 22:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat jij dit gewoon/normaal vindt wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook normaal gevonden wordt.
Mijn collega's snappen gewoon niet dat dit soort regels in Nederland bestaan. Dit soort debiel gedoe heeft in hun ogen zelfs directe betrekking op de werk gelegenheid in Nederland.
Je wil niet weten hoeveel bedrijven er ontstaan zijn die in NL opereren en constructies opgezet hebben om het kromme Nederlandse regime te omzeilen. Op zich brengt het alleen maar voordelen met zich mee aangezien iedereen, werkgever maar ook de werknemer, exact weet waar die aan toe is. En dat weet je in NL zeer zeker niet.
quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:00 schreef Repeat het volgende:
Dit is helemaal geen "Nederlandse regel".
Dit is een afspraak in een contract tussen het bedrijf en jou, wat jij vrijwillig ondertekent. Of denk je dat er ergens een wet is die zegt dat je niet bij een ander gelijksoortig bedrijf mag gaan werken?
Toch is concurrentiebeding heel gewoon/normaal. Het wordt alleen soms verkeerd gebruikt, of in een verkeerde context gezien. Concurrentiebeding is niet bedacht om het leven van een werknemer zuur te maken. Alleen wordt dat wel door sommige bedrijven misbruikt, daarom wordt het ook vaak verworpen door de rechter. Denk maar eens aan een software-ontwikkelaar. Je werkt in een team waarbij belangrijke informatie (soms zelfs one of a kind) met elkaar wordt gedeeld om een uiteindelijke product te verkrijgen. Als je met al deze informatie overstapt naar een concurrent, en deze informatie doorspeelt, dan is dat erg nadeling voor de voormalige werkgever. Je hebt in feite nieuwe kennis verkregen. Op het moment dat je deze kennis gebruikt voor je werk, ben je ook niet in strijd met de geheimhouding.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 22:59 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat jij dit gewoon/normaal vindt wil niet zeggen dat het in de rest van de wereld ook normaal gevonden wordt.
Mijn collega's snappen gewoon niet dat dit soort regels in Nederland bestaan. Dit soort debiel gedoe heeft in hun ogen zelfs directe betrekking op de werk gelegenheid in Nederland.
Je wil niet weten hoeveel bedrijven er ontstaan zijn die in NL opereren en constructies opgezet hebben om het kromme Nederlandse regime te omzeilen. Op zich brengt het alleen maar voordelen met zich mee aangezien iedereen, werkgever maar ook de werknemer, exact weet waar die aan toe is. En dat weet je in NL zeer zeker niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |