Heel veel praktijkdingetjes en drama achtige collegesquote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:39 schreef -Six- het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met het HBO leren
Heb je voor die laatste 4 wel een her?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
yiiihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!
eerste vak gehaald dit semester!!!!muhaaaaaaaaa! Modelleren van Organisaties is "IN THE POCKET"
één her minder
Nu nog éven Wiskunde, BenB, OenT en RenD halen
Ach ja, iedereen maakt foutenquote:Op dinsdag 24 juni 2008 09:56 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Interestingop het moment lijkt me L&O nog het leukste
Ook als je HBO-instroom bent (dus het vrijstellingenprogramma volgt) is je eerste jaar relatief algemeen. Pas daarna hoef je een keuze te maken welke richting je wilt, dus maak je wat dat betreft nog niet druk, je kunt nog een jaartje rondkijkenquote:Op dinsdag 24 juni 2008 14:39 schreef SterreMarit het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Leuk om te lezen =)
Ik heb zelf SPH gedaan en kan dus deelnemen aan het vrijstellingenprogramma, wat betekent dat zo'n beetje het hele 1e jaar vervalt. Gelukkig...want ik ben al doodgegooid met Piaget en co =)
Ik twijfel heel erg tussen L&O en G&G. Ik wil namelijk óf aan de slag in een groepspraktijk (m.n. gericht op diagnostiek, ouderbegeleiding en kortdurende behandeling) óf ik wil in het speciaal basisonderwijs als orthopedagoog aan de slag (cluster 4 idealiter, gedragsproblemen...ik hou ervan!). En dat is dus lastig, want ik zal toch écht één van deze richtingen moeten kiezen!
Ik denk dat HBO-stages geen ruk voorstellen om iemand over de streep te trekken. Je hebt misschien iets meer praktijkervaring, maar op zich doen alle WO'ers dat ook op tijdens hun stage van negen maanden. Het zou een voordeeltje kunnen zijn, maar reken er niet teveel op.quote:Denk je verder dat het een voordeel is als je als net afgestudeerde orthopedagoog een hbo-vooropleiding hebt en daarin de nodige praktijkervaring hebt opgedaan? Zo werd het bij de voorlichting namelijk wel gebracht, maar daar twijfel ik toch wel een beetje aan. Ik ben nu in ieder geval wél op zoek naar een SPH-baan (groepswerk) zodat ik de komende drie jaar iig relevante werkervaring op kan doen...misschien vergroot dat mijn kansen op de arbeidsmarkt? Ik twijfel sowieso nog heel sterk tussen een baantje met 'normale kids' (kinderopvang, bso) en een baantje met 'speciale kids' (leefgroep). Ik heb al redelijk wat stage-ervaring opgedaan met de laatste groep, dus wat dat betreft is het niet onverstandig eens met kinderen te werken die elkaar niet de hersens in slaan zonder reden of hun gezicht openkrabben uit onvermogen met frustraties om te gaan. Maar aan de andere kant...als ik nu drie jaar ervaring op kan doen op leefgroepen, staat dat wel mooier op het CV denk ik (A)
Lastig hoor! Moet volgende deze week beslissen voor welke baan ik kies, ga deze week meelopen...
Ik start in principe ook in het 1e jaar! Ik doe de 1e 3 jaar (bachelor dus) alleen in 2 jaar, een groot deel van de 1e jaarsvakken vervalt, waardoor ik de bachelor versneld kan doorlopen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:00 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Ja maar ze geven op zijn minst toch wel aan wat je kan verwachten?
Bij ons zeiden ze bijvoorbeeld ook wel boek we zouden kunnen gebruiken als voorbereiding
Dat snap ik ook wel hoor =) Maar ik wil gewoon graag de thema's weten, zodat ik mn vwo-wiskunde-boeken door kan nemen en zeker weet dat ik niets mis. Ik heb dat blauwe boekje waar de RU gebruik van maakt, maar daarin 'mis' ik veel dingen uit wiskunde van het vwo. En ik vraag me nu dus af of ik die wel moet kennen of niet. En op de vraag welke thema's je moet kennen hoopte ik een antwoord te krijgen uit voorbeeldopgaven, aangezien de studieadviseurs niet veel verder komen dan machtsverheffen, breuken, worteltrekken en kansberekenen als onderwerpen. Alleen in dat blauwe boekje staan al meer dingen...quote:Op dinsdag 24 juni 2008 16:06 schreef Faithy het volgende:
in een normaal dictaat krijg je ook altijd oefenopdrachten.. maar als ze een voorbeeld TOETS bedoelt, dan moet je maar net geluk hebben dat een docent dat op zijn/haar pagina gezet heeft voor studenten... dat krijg je niet mee.. want het moet natuurlijk wel een goede indicatie zijn van wat je KUNT..
Mja, ik heb indd begrepen dat je als afgestudeerde orthopedagoog vaak ook in SPH-banen terecht komt en ik wil juist géén SPH-baan, ik vind het individuele begeleiden veel leuker dan leefgroepen... Maar voor een paar jaar is dat, zeker als bijbaan, natuurlijk een geweldige leerervaring, vandaar dus ook mijn keuze om dat te gaan doen. Alleen nu dus nog die twijfel tussen kinderopvang en de leefgroepen met kinderen/jongeren met gedragsproblemen. Ik denk wel dat die 2e een betere optie is, zowel qua ervaring als qua salaris en mogelijkheden tot combinatie met studie. Een nachtdienst bv is 13u en als ik die 1x per week, bv in het weekend, kan draaien, kan ik d'n studie al wel betalen =) En in die grotere organisaties werken orthopedagogen...misschien kan ik voor hen al wat doen. Vriendin van mij werkt als pedagogisch medewerker bij zo'n organisatie en daar nemen medewerkers regelmatig (eenvoudige) taken van de orthopedagogen over, omdat die stapels werk hebben liggen. Staat ook altijd goed op het cvquote:Op woensdag 25 juni 2008 02:05 schreef Mikkie het volgende:
Bedenk ook dat veel afgestudeerde pedagogen de eerste twee jaar na hun studie in een functie onder hun niveau komen. Assistent, groepswerk, dat soort spul, meestal vanuit de instelling gericht op het later opdoen van ervaring op lagere niveau's, zodat je daarna kan doorgroeien. Op het moment dat je zulke ervaring al tijdens je studie opdoet, kun je ermee een mooi zakcentje verdienen, maar heb je bovendien de basiskennis al die bij een sollicitatieprocedure voor een hogere functie goed van pas komt, waardoor de kans kleiner is dat veel instellingen je in een functie onder je niveau willen plaatsen
Vwo (profiel E&M), 1e jaar rechten aan de UvT en nu dus SPH...ik ben al ff onderweg dusquote:Op woensdag 25 juni 2008 15:12 schreef motorbloempje het volgende:
Wat heb jij als vooropleiding gedaan Sterre?
Dat is inderdaad een slimme keuze. Dan heb je al een bepaald niveau qua voorsprong ten opzichte van je medeafstudeerders.quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:37 schreef SterreMarit het volgende:
[..]
Mja, ik heb indd begrepen dat je als afgestudeerde orthopedagoog vaak ook in SPH-banen terecht komt en ik wil juist géén SPH-baan, ik vind het individuele begeleiden veel leuker dan leefgroepen... Maar voor een paar jaar is dat, zeker als bijbaan, natuurlijk een geweldige leerervaring, vandaar dus ook mijn keuze om dat te gaan doen. Alleen nu dus nog die twijfel tussen kinderopvang en de leefgroepen met kinderen/jongeren met gedragsproblemen.
Dit vind ik heel dubbel, wat je zegt. Van de ene kant snap ik je redenering: in zo weinig mogelijk tijd zo veel mogelijk geld verdienen. Van de andere kant: juist als je nog wat wil opsteken, die taken wil overnemen, en voor jezelf de echte ervaring opdoen, dan is zo'n nachtdienst weinig waard. Is wel makkelijk geld verdienen, maar bij het opdoen van ervaring en het toelichten van je ervaring op een sollicitatiegesprek val je door de mand. Ik had ook een dergelijke constructie...veel weekenddiensten die voornamelijk rustig zijn, kon eventueel ook de nachtdienst in. Het is makkelijker je uren maken en makkelijker verdienen, maar ik heb er vervolgens bewust voor gekozen om dit niet te doen en juist ook m'n dagen doordeweeks te pakken. Minder efficiënt, minder makkelijk verdienen, maar wel leerzamer. En dat is immers waarvoor ik er zit.quote:Ik denk wel dat die 2e een betere optie is, zowel qua ervaring als qua salaris en mogelijkheden tot combinatie met studie. Een nachtdienst bv is 13u en als ik die 1x per week, bv in het weekend, kan draaien, kan ik d'n studie al wel betalen =) En in die grotere organisaties werken orthopedagogen...misschien kan ik voor hen al wat doen. Vriendin van mij werkt als pedagogisch medewerker bij zo'n organisatie en daar nemen medewerkers regelmatig (eenvoudige) taken van de orthopedagogen over, omdat die stapels werk hebben liggen. Staat ook altijd goed op het cv![]()
Maar wat ik raar vind is dat het alleen in Nijmegen dus zo is.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 09:12 schreef Mikkie het volgende:
Over die wiskundetoets kun je debatteren, Marit. Ik snap het wel. Als je die kennis echt bezit is er dus weinig aan de hand: dan haal je 'm toch wel. Bezit je 'm niet, dan is het een momentje van wakker schudden en kun je meteen beginnen met bijscholing. Vooral bij de sociale wetenschappen krijg je de nodige statistiek voor je kiezen, dan is het wel fijn als je al een beetje op niveau bent, anders haal je dat simpelweg niet.
Ik heb vorig jaar alleen de tweede kans gedaan, en toen waren er best veel mensen die het niet gehaald hadden. Vond hem ook wel pittig hoor, één vraag was gewoon: beschrijf de geschiedenis van het terrorisme en gebruik daarbij de volgende begrippen (en dan een aantal begrippen die je er zelf dus nooit in had gestoptquote:Op zaterdag 28 juni 2008 00:20 schreef Wheelgunner het volgende:
Nog iemand vandaag de CICAM toets over terrorisme gedaan? Was weer zielig gemakkelijk eigenlijk.
Dan waren de vragen nu toch gemakkelijker, zoiets als: "waarom zijn er zoveel definities voor het woord terrorisme?" Vrij algemeen allemaal. Alleen de laatste twee vragen gingen specifiek over een bron die ik dus helaas niet bestudeerd had, maarja ik heb toch nog redelijk wat kunnen verzinnen volgens mij.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 11:23 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar alleen de tweede kans gedaan, en toen waren er best veel mensen die het niet gehaald hadden. Vond hem ook wel pittig hoor, één vraag was gewoon: beschrijf de geschiedenis van het terrorisme en gebruik daarbij de volgende begrippen (en dan een aantal begrippen die je er zelf dus nooit in had gestopt). Maar had gelukkig zitten stampen met leren en ik had nog een 8. Maar als je beter bent in toepassing in plaats van stampen dan was het wat lastiger denk ik.
Dat klinkt inderdaad niet echt als een heel uitdagend tentamen... Ik hoor trouwens erg vaak dat CICAM-tentamens appeltje eitje zijn, maar heb zelf nooit hoger dan een 8 gehaald met behoorlijk veel leren, dus ik vraag me af in hoeverre dat klopt (het kan uiteraard ook aan mij liggen), ik geloof ook dat het per jaar weer heel erg verschilt qua zwaarte.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:31 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dan waren de vragen nu toch gemakkelijker, zoiets als: "waarom zijn er zoveel definities voor het woord terrorisme?" Vrij algemeen allemaal. Alleen de laatste twee vragen gingen specifiek over een bron die ik dus helaas niet bestudeerd had, maarja ik heb toch nog redelijk wat kunnen verzinnen volgens mij.
Tof, wat ga je doen? En heb je er al zin in?quote:Op maandag 30 juni 2008 15:28 schreef m-materazzi het volgende:
Vanaf 1 september kan ik me ook officieel in dit topic plaatsen
Dillema's VN vredesops en intro conflict analyse heb ik met heel weinig werk allebei met 7-tjes gehaald, dus ik heb wel de indruk dat de CICAM tentamens niet veel vorostellen. Probleem met heel veel studeren is dat het maar korte en algemene tentamens zijn, het overgrote deel van de stof komt dus niet echt in detail terug. Ik denk dat de college's an sich voldoende zijn om een ok cijfer te halen.quote:Op maandag 30 juni 2008 16:17 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad niet echt als een heel uitdagend tentamen... Ik hoor trouwens erg vaak dat CICAM-tentamens appeltje eitje zijn, maar heb zelf nooit hoger dan een 8 gehaald met behoorlijk veel leren, dus ik vraag me af in hoeverre dat klopt (het kan uiteraard ook aan mij liggen), ik geloof ook dat het per jaar weer heel erg verschilt qua zwaarte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |