quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:31 schreef SterreMarit het volgende:e wat leuk! Volg jij de reguliere opleiding of het vrijstellingenprogramma? En kun je wat meer vertellen over de inhoud van de opleiding (vakken), de zwaarte, de manier van toetsen/tentamens, wat jij ermee wilt, enzovoort? =)
Hoe kijk jij verder tegen de beroepsperspectieven aan? De kansen op de arbeidsmarkt lijken namelijk niet zo heel gunstig... Heb je al ervaring opgedaan in de praktijk? En in welk studiejaar zit je nu?
Ik zit nu in het vierde jaar van de opleiding en volg derdejaars vakken. Vrijwillig 'n jaartje vertraging opgelopen door een bestuursfunctie te vervullen bij de studievereniging

.
De opleiding is het eerste jaar heel globaal. Je krijgt massaal les over Piaget, Vygotski, hechtingstheorieën, bla bla bla: je doet algemeen verbredende kennis op. Pas vanaf het tweede en voornamelijk het derde jaar krijg je meer vakspecifieke kennis. Je moet op een gegeven moment gaan kiezen tussen de Gezin & Gedrag of de Leren & Ontwikkeling kant. G&G gaat meer over gedrag, opvoedproblemen, cognitieve gedragstherapie etc. Leren & Ontwikkeling kom je in de categorie van verschillende soort handicaps, leerproblemen etc. Een nadeel vind ik wel dat vooral in het tweede jaar, maar ook in het derde jaar, nog heel veel gecombineerd wordt, waarbij de nadruk vaak lijkt te liggen op de L&O-kant. Als G&G'er ligt daar je interesse niet, maar het zijn wel verplichte vakken. Dat maakt ze af en toe ontzettend taai. De vakken die je wél interessant vindt, daar kun je over het algemeen voldoende uit halen. Het is wat je er zelf van maakt, maar daar kunnen de meeste mensen hun ei wel in kwijt volgens mij.
De zwaarte van de opleiding valt mee, en dat is een understatement. Als je aan een vak een beetje tijd besteed, moet je het makkelijk kunnen halen. Je krijgt het misschien wat zwaarder bij vakken waarvoor veel literatuur staat (Gehandicaptenzorg: vijf boeken), en dan al helemaal als het niet helemaal jouw richting is. Desondanks: als je bereid bent er iets van tijd in te steken, moet je het makkelijk kunnen halen. Even buffelen voor een tentamenperiode en je bent binnen. Tentamens zijn grotendeels multiplegok (want: grote opleiding, anders amper na te kijken), waardoor je dus altijd een kans hebt om het te halen. Ideaal bij vakken die je niet zo liggen

.
Qua beroepsperspectieven is het om te huilen. Ikzelf heb G&G gekozen, voornamelijk omdat ik in die toekomst met probleemjongeren wil gaan werken. Drugsmisbruik, ernstige delinquentie (geweldmisdrijven, zedendelicten etc.), dat lijkt me gaaf. Het nadeel is alleen dat de Master in Nijmegen wat tekort schiet daarin, die biedt mijns inziens onvoldoende aanknopingspunten daarvoor, dus wellicht dat ik een Master in Amsterdam ga volgen: forensische orthopedagogiek of forensische psychiatrie. Op die manier probeer ik me, naast het feit dat ik man ben en bestuurservaring én relevante werkervaring heb, toch te onderscheiden van die 200 anderen die afstuderen. Anders ben je er ééntje uit de massa, en zie jezelf dan maar eens te profileren als uniek iemand die iets extra's te bieden heeft. Dat is nou eenmaal lastig bij een massale studie. Het valt me op dat ze vanuit de opleiding bij G&G in het derde jaar nog maar aansturen op één doel: je eigen praktijk hebben. Dat je daarvoor nog een GZ-registratie nodig hebt vertellen ze er even niet bij. Het is echt een gebrek van de opleiding dat ze je niet wat beter laten kennis maken met alles er omheen. Dat wordt echt aan jezelf over gelaten voor tijdens je stage e.d. Op zich goed dat studenten daar zelf mee bezig gaan (want veel pedagogiekmeisjes leunen achterover en willen bij alles aan het handje genomen worden), maar ik vind dat de opleiding daarin te weinig doet.
Kortom: op zich een prima opleiding, die afhankelijk van je interesses af en toe onderwijs biedt dat prima is, maar af en toe ook met vakken de plank mis slaat (te diep ingaan op materie die niet voor iedereen van toepassing is), maar daar wordt al aan gewerkt (invulling van het derde jaar wordt licht gewijzigd). In het officiële curriculum is weinig ruimte ingepland voor keuzevakken, maar gezien de zwaarte van de opleiding kun je die er op eigen initiatief prima bij doen. De Bachelorfase zit aardig in elkaar en de Masterfase bij de meeste richtingen ook, alleen bij G&G hebben ze wat mij betreft de plank enigszins gemist.
Als je meer info wilt, specifieke vragen whatevâh, geef maar een gil, want dit is natuurlijk nog wat globaal, dat snap ik

.