abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59927554
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 15:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Tja economische groei en inflatie is niet gelijk aan arbiedsmarkt. In 1978 werden mensen aan de lopende band werkloos, dat gaat de komende decennia niet gebeuren wegens afnemende arbeidsparticipatie doordat de babyboom generatie met pensioen gaan.

Zodra die overlijden komt er sowieso wel een prijscorrectie doordat het aanbod woningen sterk zal stijgen. Dus als 'de huizenmarkt' het nog een jaartje of 10 volhoudt.....
Dat laatste is een belangrijk punt. De bevolking vergrijst in hoog tempo en er is al jaren meer emigratie dan immigratie. Tegelijkertijd bouwen veel gemeenten maar raak voor een bevolkingsgroei die er nooit zal komen. Anders gezegd er wordt in hoog tempo gebouwd voor de leegstand en dus zal de markt vroeg of laat pijnlijk gaan kraken.

Ik las pas geleden in de krant een fraai voorbeeld over Heerlen. Daar zijn in het centrum appartementen gebouwd voor ouderen. Er was grote belangstelling voor, maar verkocht werden ze niet. De reden was dat degenen die er wilden gaan wonen hun huidige eensgezinswoning aan de straatstenen niet kwijt kunnen. En zakken met de prijs kunnen ze niet, want de opbrengst hebben ze nodig omdat appartement te kunnen betalen.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_59927740
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 01:03 schreef DS4 het volgende:
Dat moet nog blijken, want zo lang er geen verkopers zijn die MOETEN verkopen en deze gewoon wachten tot iemand de hoofdprijs betaalt... is er maximaal een patstelling.
Er zijn altijd mensen die MOETEN verkopen. Echtscheiding, werkloosheid, ziekte, overlijden en een nieuwe baan zijn stuk voor stuk redenen waarom mensen soms op korte termijn van hun woning af moeten. En vergeet niet, een lucifer kan voldoende zijn om een heel kruitdepot in de lucht te laten vliegen.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_59928171
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:10 schreef FeestNummer het volgende:

Dat laatste is een belangrijk punt. De bevolking vergrijst in hoog tempo en er is al jaren meer emigratie dan immigratie. Tegelijkertijd bouwen veel gemeenten maar raak voor een bevolkingsgroei die er nooit zal komen. Anders gezegd er wordt in hoog tempo gebouwd voor de leegstand en dus zal de markt vroeg of laat pijnlijk gaan kraken.
Fout.

De gezinssamenstelling verandert dusdanig dat de vraag naar woningen de komende 30 jaar naar schatting nog zal toenemen. Er zullen segmenten zijn waar meer aanbod in is dan vraag, maar die zullen gewoon gesloopt worden (deels), zodat er iets anders voor in de plaats kan komen.
quote:
Ik las pas geleden in de krant een fraai voorbeeld over Heerlen. Daar zijn in het centrum appartementen gebouwd voor ouderen. Er was grote belangstelling voor, maar verkocht werden ze niet. De reden was dat degenen die er wilden gaan wonen hun huidige eensgezinswoning aan de straatstenen niet kwijt kunnen. En zakken met de prijs kunnen ze niet, want de opbrengst hebben ze nodig omdat appartement te kunnen betalen.
Precies: op slot. Dat is wat de huizenmarkt nu zit. Maar dat is nu ernstig versterkt door enkele omstandigheden in samenloop die niet structureel zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_59928236
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:20 schreef FeestNummer het volgende:

Er zijn altijd mensen die MOETEN verkopen. Echtscheiding, werkloosheid, ziekte, overlijden en een nieuwe baan zijn stuk voor stuk redenen waarom mensen soms op korte termijn van hun woning af moeten. En vergeet niet, een lucifer kan voldoende zijn om een heel kruitdepot in de lucht te laten vliegen.
Gedwongen verkoop is wat anders dan verkopen door echtscheiding, erfrechtelijke afwikkelingen, enz.

De gedwongen verkopen in NL zitten al langere tijd op ongeveer 1.000 per jaar en was in 2007 nog dalende (tussentijdse cijfers 2008 ken ik niet, maar er zit geen dramatische stijging in, anders was dat nieuws geweest).
  zondag 6 juli 2008 @ 17:01:23 #205
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59928650
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gedwongen verkoop is wat anders dan verkopen door echtscheiding, erfrechtelijke afwikkelingen, enz.

De gedwongen verkopen in NL zitten al langere tijd op ongeveer 1.000 per jaar en was in 2007 nog dalende (tussentijdse cijfers 2008 ken ik niet, maar er zit geen dramatische stijging in, anders was dat nieuws geweest).
Fout.

De gedwongen verkopen zijn de afgelopen vijf jaar juist dramatisch gestegen, en vooral afgelopen jaar. En dit is algemeen bekend.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_59928716
quote:
Op zondag 6 juli 2008 17:01 schreef Demophon het volgende:

[..]

Fout.

De gedwongen verkopen zijn de afgelopen vijf jaar juist dramatisch gestegen, en vooral afgelopen jaar. En dit is algemeen bekend.
Altijd handig als zoiets algemeen bekend is, dan kun je het vast ook onderbouwen met cijfers.
  zondag 6 juli 2008 @ 17:09:54 #207
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59928848
quote:
Op zondag 6 juli 2008 17:03 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Altijd handig als zoiets algemeen bekend is, dan kun je het vast ook onderbouwen met cijfers.
Altijd handig om te weten dat die onderbouwingen alreeds zijn gepost in deze topic en niet gelezen worden. En vervolgens geridiculiseerd worden.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_59929708
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:44 schreef DS4 het volgende:
Het effect op de huizenprijzen is niet veel anders: het huis moet tegen elk aannemelijk bod van de hand.
pi_59929910
momenteel worden wel veel huurcomplexen verkocht, dat valt wel op, telkens als er een leeg komt dan gaat ie in de verkoop
pi_59929916
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:41 schreef DS4 het volgende:
De gezinssamenstelling verandert dusdanig dat de vraag naar woningen de komende 30 jaar naar schatting nog zal toenemen.
Dat is nog maar zeer de vraag. Want het is niet duidelijk wat de economische effecten zullen worden van de massale vergrijzing en als afgeleide daarvan de effecten op de bevolkingsomvang en de huizenmarkt.

Hoeveel geld moet er straks naar AWBZ, AOW, pensioenen en gezondheidszorg en wie gaat dat in hemelsnaam betalen? De jongeren, wel dan kun je massa-emigratie verwachten. De bedrijven, wel die zullen dan snel hun boeltje pakken. Anders gezegd, de kans is niet uitgesloten dat de economische bedrijvigheid zo meteen fors zal gaan krimpen volgens het recept dat Ierland meer dan 100 jaar lang heeft gekend. En dan kan die vraag naar extra woningen wel eens uitblijven.
pi_59929969
quote:
Op zondag 6 juli 2008 18:04 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Dat is nog maar zeer de vraag. Want het is niet duidelijk wat de economische effecten zullen worden van de massale vergrijzing en als afgeleide daarvan de effecten op de bevolkingsomvang en de huizenmarkt.

Hoeveel geld moet er straks naar AWBZ, AOW, pensioenen en gezondheidszorg en wie gaat dat in hemelsnaam betalen? De jongeren, wel dan kun je massa-emigratie verwachten. De bedrijven, wel die zullen dan snel hun boeltje pakken. Anders gezegd, de kans is niet uitgesloten dat de economische bedrijvigheid zo meteen fors zal gaan krimpen volgens het recept dat Ierland meer dan 100 jaar lang heeft gekend. En dan kan die vraag naar extra woningen wel eens uitblijven.
De kosten voor landen met een oudere generatie zullen toch de pan uitrijzen en ik zou een jongere adviseren om naar een land te gaan die minder geld nodig heeft, of wel een jongere arbeidsgeneratie wil importeren.
Daarnaast verwacht ik dat het zorgkartel de komende jaren de duimschroeven fors blijft aandraaien
pi_59930117
quote:
Op zondag 6 juli 2008 18:08 schreef henkway het volgende:
De kosten voor landen met een oudere generatie zullen toch de pan uitrijzen en ik zou een jongere adviseren om naar een land te gaan die minder geld nodig heeft, of wel een jongere arbeidsgeneratie wil importeren.
Dat is precies waarom kennismigranten liever naar landen als Canada, de VS of Australie gaan en in een grote boog om West-Europa (NL incluis) heen lopen. Nederland roept al jaren dat het meer kennismigranten wil, maar de laatste jaren vertrekken er meer kennismigranten dan er binnen komen. En bij die vertrekkers zullen zich straks veel hoger opgeleide NL'ers voegen als die 60% belasting moeten gaan betalen om de vergrijzing te financieren. Tel uit je winst op de huizenmarkt.
pi_59931112
quote:
Op zondag 6 juli 2008 17:01 schreef Demophon het volgende:

Ik heb de officiële cijfers onder mijn ogen gehad en weet dat in 2007 een daling was, de jaren daarvoor enige stijging.

Als jij het beter weet zie ik de cijfers graag tegemoet.
pi_59931152
quote:
Op zondag 6 juli 2008 17:51 schreef FeestNummer het volgende:

Het effect op de huizenprijzen is niet veel anders: het huis moet tegen elk aannemelijk bod van de hand.
Nee, want ook bij echtscheidingen e.d. kun je ook kiezen om vooralsnog niet te verkopen. En dat gebeurt ook vaak, sterker nog: ook als truuk door de echtgeno(o)t(e) die in het huis woont, door een veel te hoge prijs te vragen.
pi_59931185
quote:
Op zondag 6 juli 2008 18:04 schreef FeestNummer het volgende:

Het is allemaal berekend. Dat is niet zo maar een gokje...
  zondag 6 juli 2008 @ 19:27:01 #216
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59931337
quote:
Op zondag 6 juli 2008 19:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb de officiële cijfers onder mijn ogen gehad en weet dat in 2007 een daling was, de jaren daarvoor enige stijging.

Als jij het beter weet zie ik de cijfers graag tegemoet.
http://www.netwerk.tv/arc(...)huizenbezitters.html
pi_59932084
quote:
Op zondag 6 juli 2008 19:19 schreef DS4 het volgende:
Het is allemaal berekend. Dat is niet zo maar een gokje...
Al die berekeningen zijn gebaseerd op wiskundige modellen. Die modellen worden gevoed met cijfers maar ook met veronderstellingen. En bij dat laatste zit de pijn, want als die veronderstelllingen niet helemaal juist blijken te zijn kan de werkelijkheid (zeker over een periode van 10 of 15 jaar) dramatisch afwijken van wat de modellen berekenen. Een voorbeeld: in 1965 werd aan de hand van modellen over bevolkingsgroei voorspeld dat Nederland in 2000 ongeveer 20 miljoen inwoners zou hebben. Daar is dus niets van terecht gekomen. Stel je even voor dat alle bouwplannen op die voorspelling gebaseerd zouden zijn geweest.

Ook bij de mega-vergrijzing zullen ongetwijfeld effecten op gaan treden die nu nog niet voorzien zijn. Daarom is grote voorzichtigheid geboden bij dit soort z.g. "wetenschappelijke berekeningen".
  zondag 6 juli 2008 @ 21:17:36 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59934251
quote:
Op zondag 6 juli 2008 18:04 schreef henkway het volgende:
momenteel worden wel veel huurcomplexen verkocht, dat valt wel op, telkens als er een leeg komt dan gaat ie in de verkoop
Dat komt omdat een groot deel van de huursector absoluut niet rendabel is. Met uitzondering van de échte vrije sector, waar de huren helemaal door de markt bepaald worden valt er geen droog brood te verdienen.

Ik huur zelf voor 570 een huurhuis die als koophuizen zo rond de 270K verkocht worden. De huur wordt dit jaar met maar liefst 1,2% verhoogd . Het is wel min of meer vrij sector, van een pensioenfonds dat het beheer weer aan een woningbouworganisatie heeft doorgezet.
De woningbouworganisatie moet betaald worden, de OZB, vooral het onderhoud is een dure factor,, de verzekeringen. laten we zeggen dat er per jaar zo'n 3000 euro overbljift van de bruto-huur. Dit is dan wel een hele slechte Return on Investment voor een investering die zo'n 270K waard is. (iets meer dan één procent). Geen wonder dat particuliere commerciële investeerders er van af willen.
The End Times are wild
pi_59934959
quote:
Op zondag 6 juli 2008 19:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, want ook bij echtscheidingen e.d. kun je ook kiezen om vooralsnog niet te verkopen. En dat gebeurt ook vaak, sterker nog: ook als truuk door de echtgeno(o)t(e) die in het huis woont, door een veel te hoge prijs te vragen.
nou een collega van me ging scheiden en die willen graag van het huis af hoor, staat al erg lang te koop nu
pi_59936490
quote:
Ik zie geen cijfers staan en als het in het filmpje zit, dan graag op welke tijd, want ik ga geen aflevering van Netwerk kijken...
pi_59936551
quote:
Op zondag 6 juli 2008 21:41 schreef henkway het volgende:

nou een collega van me ging scheiden en die willen graag van het huis af hoor, staat al erg lang te koop nu
Ik ga er vanuit dat iedereen die zijn huis te koop zet er graag vanaf wil voor het juiste bedrag. Je bewijst nu alleen maar mijn punt: het blijft te koop staan, het wordt niet onder de prijs verkocht omdat ze snel er vanaf moeten.
pi_59936604
quote:
Op zondag 6 juli 2008 22:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat iedereen die zijn huis te koop zet er graag vanaf wil voor het juiste bedrag. Je bewijst nu alleen maar mijn punt: het blijft te koop staan, het wordt niet onder de prijs verkocht omdat ze snel er vanaf moeten.
jawel ze zakken steeds, maar erg weinig
pi_59936609
quote:
Op zondag 6 juli 2008 19:57 schreef FeestNummer het volgende:

Al die berekeningen zijn gebaseerd op wiskundige modellen. Die modellen worden gevoed met cijfers maar ook met veronderstellingen.
Dat zal allemaal best, maar dan kan jouw conclusie hoogstens zijn dat we het niet weten. Ik denk dat de veronderstellingen voldoende basis hebben, maar goed: het is geen zekerheid. Zo goed?
  zondag 6 juli 2008 @ 22:44:03 #224
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_59937251
quote:
Op zondag 6 juli 2008 22:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zie geen cijfers staan en als het in het filmpje zit, dan graag op welke tijd, want ik ga geen aflevering van Netwerk kijken...
Jij beweert dat de verdwongen verkoop omlaag ging, maar je komt zelf niet met bronnen en cijfers. Je roept maar wat, gewoon kul dus.

Ik zeg dat hij omhoog gaat en kom wel met een bron. Maar vervolgens heb je daar geen zin in om naar te kijken
pi_59937369
quote:
Op zondag 6 juli 2008 22:22 schreef DS4 het volgende:
Dat zal allemaal best, maar dan kan jouw conclusie hoogstens zijn dat we het niet weten. Ik denk dat de veronderstellingen voldoende basis hebben, maar goed: het is geen zekerheid. Zo goed?
Nee, ik denk dat voorspellingen voor over 15 jaar nauwelijks enige betrouwbaarheid hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')